Fyysistä ja emotionaalista pahoinpitelyä perheessä

EnTiedäMitäTehdä

Päätin sitten vihoinkin kertoa tästä edes jonnekkin. Olen pahoillani jos tästä tulee pitkä.

Olen 16 vuotias tyttö ja asun äitini ja isäpuoleni sekä kahden nuoremman sisaruksen kanssa. Isäpuoli on ulkomailta ja hänen kulttuurinsa on hyvin erilainen eli fyysinen pahoinpitely ei ole hänelle ongelma.

Noin 3/4 vuotta sitten minua ahdisteltiin seksuaalisesti saman miehen toimesta noin kuukauden aikavälillä useammankin kerran aina kun kukaan muu ei ollut kotona. Äitini ei tiedä seksuaalisesta ahdistelusta mitään. Äiti ja isäpuoli menivät naimisiin jo silloin kun olin hyvin pieni joten en muista milloin fyysinen pahoinpitely alkoi. Tähän liittyy huiksista vetäminen, lyöminen ja nipistely (niin kovaa että mustelmiakin on tullut). Syy näihin on selvästi kulttuuri, hän luulee että on oikein satuttaa lasta jos tämä ei tee niin kuin pitäisi.

Viime aikoina fyysinen pahoinpitely on vähentynyt mutta emotionaalinen on aina läsnä. Ensinnäki talo on hänen. Hänen säännöillä mennään. Jos hän sanoo jotain niin tämä asiahan totta vie on laki.

Opiskelen psykologiaa koulussa ja opimme yhdellä tunnilla ksvatustavoista. Tajusin siellä että isäpuolellani on tämä niin sanottu "auktoriteettiin perustuva kasvatusmenetelmä". Wikipediassa on täydellinen kuvaus tähän: "Määräävää kasvatustyyliä käyttävien vanhempien sana on laki ja he osoittavat lapsille todella niukasti myönteisiä tunteita ja hoivaa. Tutkimusten perusteella voidaan sanoa, että määräävästi kasvatetut lapset ovat tottelevaisia, mutta eivät onnellisia"

Olen huomannut kaiken. Hän on pitkä mies joten hänen on helppo olla muiden "yläpuolella" eli hyvin lähellä naamaa ja puhua lapselle nii että täytyy katsoa melkein kattoon. Kaikenlaiset tuollaiset pienet asiat mistä olen huomannut että hän selvästi tietää "omistavansa" kaiken tämän katon alla. Itsekin sanoi juuri että kaikki mitä minulla on on häneltä.

En tiedä onko se typerää että olen ollut "vahva". Kukaan paitsi yksi kaverini ei tiedä tästä (hän pääätteli itse ja tajusi mitä meillä kotona tapahtuu). Äitini itkee melkein aina kun meitä satutetaan mutta tiedän että hänellä ei ole voimia vastustaa tätä sekä henkisesti että fyysisesti. Isäpuoli on älyttömän manipuloiva, olen huomannut senkin. Olen liian pelokas kertomaan poliisille. Mitä tapahtuisi jos kertoisin poliiseille?

En kuitenkaan tahtoisi että sisarukseni kärsisivät. Tai äitini. Rakastan häntä mutta en tiedä mitä tehdä.

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varamummo

      Sinulla myös nuoremmat sisarukset jotka kärsivät varmasti myös tilanteestanne. Oletko keskustellut äitisi kanssa asiasta? Voisiko olla niin,että äitisi ei uskalla hakea apua,eikä uskalla puuttua miehensä toimintaan? Kun olette kahden äitisi kanssa,niin ota asia puheeksi. Kerro,että haluat äidin puuttuvan tähän toimintaan. Kerro myös,että ilmoitat asiasta lastensuojeluun. Tämä ilmoitus sinun tuleekin tehdä,jotta viranomaiset voivat auttaa teidän perhettä. Pahoinpitely tilanteessa on poliisille tehtävä ilmoitus heti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      354
      4041
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1759
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1282
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe