Verensokerimielipiteitä!

hemmetinhemmetti

Arvoin vähän, laitanko tämän painonhallinta-, syömishäiriö-, diabetes-, raskaus- vai karppauspalstalle. Joten toivottavasti erilaiset ihmiset reagoivat keskusteluun.

Eli periaate on se, että paastosokerin perusteella määritellään pitkälti onko ihminen diabeetikko. Raskaana olevilla rajat ovat vieläkin tiukemmat, eli mikä tavikselta hyväksytään, aiheuttaa raskaana olevalla insuliinin piikityspakon. Googelettaen korkeita paastoarvoja on ollut sekä taviksilla, karppaajilla että raskaana olevilla. Ja kaikki tuntuvat pitävän ok asiana, että arvoja kikkaillaan syömisen avulla paremmiksi. Ei siis suinkaan vähennetä syömistä, vaan lisätään iltaan pitkävaikutteisia hiilihydraatteja. Koen asian jotenkin nurinkurisesti. Miksi himskutissa pitäisi jopa herätä yöllä syömään, että saisi verensokereita matalammaksi aamulla? Sellaiset raskaana olevat joutuvat tykittämään insuliinia, joiden verensokerin vuorokausikäyrässä aterian jälkeiset arvot eivät ylitä kertaakaan edes 6:a. Tuntuu oudolta.

Itse olen kahden vaiheella, olenko diabeetikko vain onko kyseessä normaali reaktio. Pelkästään aamupaastosokeri on kontrolloitu, kolmesti kymmenen vuoden aikana. Arvo on tasaisesti noussut 5,5 -> 6. Kuitenkin olen koko ajan ollut samassa normaalipainossa ja liikkunut. Ruokavaliota olen kiristänyt koko ajan. Koen siis epäreiluksi, että liikkumattomat, liikaa juovat, syövät, mässäävät ja ylipainoiset ihmiset saavat puhtaat paperit diabeteksen suhteen, ja itselläni arvot vain kohoavat. Sukurasitusta toki on, muttei aivan lähimmillä sukulaisilla.

Itselleni lääkäri selitti, että maksa on jo tuottanut sokerin uudistuotannon, kun olen paastoten kävellyt lääkäriin ja labraan (n. 5 km). Itse olen kuitenkin kokenut vointini hyväksi, en ole ollut edes nälkäinen, ja kävely ei ole rasittavaa liikuntaa. Tunnen lähinnä kauhua sokeriarvosta, mutten tunnista mitään diabetesoireita. Toisaalta äitini paastosokeri on ihanteellinen, vaikka hänellä on lähes sama kävelymatka labraan. Eli ilmeisesti olen kuitenkin diabeetikko?

En halua verensokerilääkkeitä. Mutta kun paastokaan ei auta, vaan korottaa sokereita. Pulmallista.

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vm43

      Epäjohdomukaisuudessaan johdonmukaista.

      Pari viikkoa erään 6:n viikon epäterveellisen jakson jälkeen olin verikokeissa joissa määritettiin pitkä sokeri ja sokerin rasituskoe. En tiedä ovatko sama asia.
      Kaikki lukemat olivat viitearvojen yläpuolella. Ei paljoa mutta kuitenkin.

      Hankin kotimittarin ja ryhdyin seuraamaan paastosokeria.
      Lukema laski pian alle 6:n ja pitkän ajan keskiarvo on 4,7 (va. 6 ). Viimeinen mittaus 4,3.
      Epäjohdonmukaista on se, että kun menen sokerittoman aamukahvin jälkeen, mitään syömättä, salille jossa mukanani on vain vesipullo.
      Tahkoan lihaskuntoa puolisen tuntia ja sen jälkeen aerobista 45 -60min syketasolla 120 - 160, niin em. treenin jälkeen paastosokerini on 0,3 - 0,4 pykälää korkeampi kuin lähtiessä.

      Muutenkin haimani tuntuu toimivan. Pari tuntia tavallisen aterian jälkeen sokru on alle 6:n. ?!?
      Toisaalta en ole niin huolestunut, että kysyisin lekurilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2466
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1368
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe