Sapatti yhteenveto

Sapattikeskustelu on rönsyillyt tällä foorumilla ja eksynyt sivuraitelle sen verran pahasti, että ajattelin aloittaa uuden ketjun ja tiivistää mitä täällä on väitetty sapatista.

Ensinnäkin, sapattikäsky on osa kymmentä käskyä, neljäs käsky (luterilaisilla kolmas) kuuluu alkukielen mukaan kirjaimellisesti "Muista pyhittää sapatinpäivä". Tähän on vastattu, että kymmenen käskyä ei velvoita kristittyjä, koska apt 15 Jerusalemin kokouksessa päätettiin, ettei kristittyjä velvoita Mooseksen laista kuin annetut neljä välttämätöntä käskyä. Tämä näkemys, että kymmenen käskyä ei ole voimassa, on täysin kristinuskon oppien vastaista kirkkokunnasta riippumatta.

Toiseksi, väitetään että sapatin viettäminen on lain alla olemista, lain orjuuden ikeen kantamista. Kysyisin kuitenkin, onko kymmenen käskyn noudattaminen lain alla olemista? Missä kohtaa raamattua sapattia kuvataan orjuuden ikeeksi?

Väitetään, että sapatin noudattajat yrittävät pystyttää omavanhurskautta, he yrittävät pelastua sapattia noudattamalla. Tämä on naurettavaa, kukaan ei ole väittänyt että sapattia noudattamalla pelastuisi. Kyse on siitä, että noudatetaan kymmentä käskyä, eikä sillä ole pelastuksen kanssa mitään tekemistä. Ihminen pelastuu yksin armosta, uskon kautta Herraamme Jeesukseen Kristukseen.

Kaksi Raamatun jaetta nostetaan esiin, joilla pyritään osoittamaan, että alkuseurakunta vietti sunnuntaita pyhäpäivänään Apt 20:7 ja 1. Kor. 16:2. Apt 20:7 kertoo kokouksesta Trooassa, kuinka oltiin koolla viikon ensimmäisenä päivänä murtamassa leipää. Koska seurakunnan kerrotaan UT:ssa olleen lukuisia kertoja koolla sapattina (Lk. 23:56; Apt. 13:14; Apt. 13:42,44; Apt. 16:13; Apt. 17:2; Apt. 18:4), versus yhden ainoan kerran sunnuntaina, emme voi tehdä johtopäätöstä, että sunnuntaina kokoontuminen olisi ollut vakiintunut tapa. Koska Apt. 2:46 mukaan seurakunta mursi leipää joka päivä, emme voi yhden jakeen perusteella väittää, että leivän murtaminen sunnuntaina olisi ollut vakiintunut tapa.

1. Kor. 16:2 käsketään laittaa rahaa talteen viikon ensimmäisenä päivänä nimen omaan kotona. Mistään seurakunnan kokouksesta ei ole kyse tässä jakeessa. Alkukielessä ei ole sanaa "kotona", mutta kielioppi antaa ymmärtää että rahaa tuli laittaa talteen kukin "tykönään".

Jakeeseen Room. 14:5 on viitattu useasti, "Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma." Luvun konteksti paljastuu kuitenkin jakeesta yksi, "Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä." Sapatin rikkomisesta oli määrätty kuolemanrangaistus, tuskin siis mikään mielipidekysymys. Sapatin vietto oli alkuseurakunnalle itsestään selvä asia. Koska heti jakeessa kuusi puhutaan syömisestä, on todennäköistä, että päivillä tarkoitetaan esimerkiksi paastopäiviä. Sana sapatti ei esiinny tässä luvussa, joten jakeessa viisi tuskin viitataan sapattiin.

Mikäli Paavali olisi opettanut, että sapattikäskyä saa rikkoa, juutalaiset olisivat vuorenvarmasti syyttäneet häntä tästä opetuksesta. Raamatussa ei kuitenkaan ole ainuttakaan kiistaa apostolien ja heidän vastustajieen välillä siitä, tuliko sapatti pyhittää vai ei.

Usein on myös viitattu jakeeseen Kol. 2:16: "Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta," ikään kuin Paavali tässä kumoaisi sapatin. Huomatkaa mitä Paavali tässä sanoo, älköön kukaan tuomitko teitä sapatin viettämisestä. Voimme tulkita tämän niin, että älköön kukaan tuomitko teitä siitä että oikein vietätte sapattia. Paavali ei siis todellakaan kumoa tässä sapattia. Seuraava jae jatkuu "jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen." Alkukielessä ei kuitenkaan ole sanaa "vain", joten voimme lukea että nämä juhlat ovat todellakin tulevaisten varjo.

Paljon on viitattu jakeisiin Paavalin kirjeistä, jotka mukamas osoittavat, että laki on kumottu. Kaikkiin näihin voi esittää vastalauseen, onko siis kymmenen käskyä kumottu? Sapattikäskyä ei voi erottaa kymmenestä käskystä, vaan se on yhtälailla Jumalan sormella kivitauluihin kirjoitettu ja koskee meitä kaikkia.

Lopuksi, paljon on haukuttu "sapatti intoilijoita" judaisteiksi. Sapatin viettämisessä ei kuitenkaan ole kyse juutalaisten tapojen ja perinnäissääntöjen omaksumisesta, vaan kymmenen käskyn noudattamisesta. Juutalaisten perinnäissäännöt tulee pitää kaukana, niillä ei saa olla mitään virkaa kristityn elämässä. Sapattikäsky tulee suoraan kymmenestä käskystä, eikä sen noudattamisessa ole kyse juutalaisten tapojen seuraamisesta.

Toivoisin että keskustelu pysyisi asiallisena, eikä sapatti-intoilijoita haukuttaisi enää adventisteiksi tai judaisteiksi, mitä emme todellakaan ole. Minä esimerkiksi en opeta mitään juutalaisia tapoja, vaan olen useasti tuonut esille, ettei juutalaisten rabbien perinnäissäädöksiä tule noudattaa. Raamatun sanan tulee olla uskovan ainut elämänohje.
1
Ilmianna
Jaa

339 Vastausta

Lisäksi väitetään, että sapattikäsky annettiin vain juutalaisille. Tähän voi vastata, että annettiinko kymmenen käskyä vain juutalaisille? Lisäksi sapatti annettiin jo luomisessa, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Jesajan mukaan sapattia viettävät muukalaiset tuhatvuotisessa valtakunnassa (Jes. 56:6-7) ja jo 2. Moos. 20 mukaan sapatti annettiin myös muukalaisille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
>>Lisäksi väitetään, että sapattikäsky annettiin vain juutalaisille. Tähän voi vastata, että annettiinko kymmenen käskyä vain juutalaisille?>>

Kyllä annettiin! Muilla kansoilla olivat omat lakinsa!
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
omalehmä kirjoitti:
>>Lisäksi väitetään, että sapattikäsky annettiin vain juutalaisille. Tähän voi vastata, että annettiinko kymmenen käskyä vain juutalaisille?>>

Kyllä annettiin! Muilla kansoilla olivat omat lakinsa!
No mitä tähän voi sanoa muuta kuin toistaa itseäni, sapatti annettiin jo luomisessa ja Jesajan mukaan sapatti on myös muukalaisia varten.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Meillä helluntailaisilla on kokoukset ja siten myös pyhäpäivä sunnuntaisin.
Paavali opettaa että pyhä tai juhlapäivistä kiistely on turhaa, sitä harrastaa lähinnä ne jotka ovat edelleen lainalla ja näin toimivat omaksi tuomiokseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
PääkonttorinMies kirjoitti:
Meillä helluntailaisilla on kokoukset ja siten myös pyhäpäivä sunnuntaisin.
Paavali opettaa että pyhä tai juhlapäivistä kiistely on turhaa, sitä harrastaa lähinnä ne jotka ovat edelleen lainalla ja näin toimivat omaksi tuomiokseen.
Onko lain alla olemista pitää kinni kymmenestä käskystä? Neljäs käsky kuuluu "muista pyhittää sapatinpäivä". Raamatussa ei ole ainuttakaan käskyä pyhittää sunnuntai. Missään kohtaa Paavali ei kirjoita että sapatista kiistely on turhaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Vielä useasti on irvailtu, että miten on, montakos sapatinrikkojaa olet kivittänyt? Tähän voisin vastata, että montakos avionrikkojaa olet itse kivittänyt. Kuolemanrangaistukseen pätee Jeesuksen opetus, hän joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kuolemanrangaistuksen voi langettaa vain pappi. Enää ei ole temppeliä eikä temppelipapistoa, joten ainoa, joka voi langettaa ja langettaa kuolemanrangaistuksia, on Jeshua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ohjeeksi kaikille keskustelijoille:

"Älkää panetelko toisianne, veljet. Joka veljeään panettelee tai veljensä tuomitsee, se panettelee lakia ja tuomitsee lain; mutta jos sinä tuomitset lain, niin et ole lain noudattaja, vaan sen tuomari." (Jaak. 4:11)

"Joka suunsa ja kielensä varoo, se henkensä ahdistuksilta varoo." (Sanl. 21:23)

"Olkoon puheenne aina suloista, suolalla höystettyä, ja tietäkää, kuinka teidän tulee itsekullekin vastata." (Kol. 4:6)
Ilmianna
Jaa
Miten käy niiden kristittyjen, jotka sanovat, että osa Mooseksen laista on kumottu, vanhentunut eikä ole enää voimassa, koska Kristuksen uhri on korvannut ne lain käskyt säädöksineen? Joutuvatko ne kadotukseen, jotka eivät noudata KAIKKIA Mooseksen lain käskyjä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Aloitin uuden ketjun, jotta pysyttäisiin aiheessa sapatti. Aloita sinäkin uusi ketju ja osoita kysymyksesi siellä, pliiis.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tätä aihetta Mooseksen laista on käsitelty täällä: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14770230/laista-ei-katoa-ainoakaan-piirto voitko pliis siirtää avautumisesi sinne, kiitos.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Aloitin uuden ketjun, jotta pysyttäisiin aiheessa sapatti. Aloita sinäkin uusi ketju ja osoita kysymyksesi siellä, pliiis.
Mitä ihmettä. Hänen kirjoituksensahan liittyy aloitukseesi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Säädös ei ole uhri. Olet ennenkin yrittänyt opettaa tuota sekavaa velliä.

Mesi taisi nyt puuttua; Kristitty.net26.3.2017 21:05
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kristitty.net olet äsken kääntynyt etkä ole käynyt kasteella.
Lue alla olevat Raamatun paikat.
1.Tim
3:6 Älköön hän olko äsken kääntynyt, ettei hän paisuisi ja joutuisi perkeleen tuomion alaiseksi.
Jaakob
3.1Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
Ad hominem.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mitähän kristitty net tuumii kun luterilainen pappinsa näyttää hänelle lapsikasteessa tehdyn kastetodistuksensa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
suuauki kirjoitti:
Mitähän kristitty net tuumii kun luterilainen pappinsa näyttää hänelle lapsikasteessa tehdyn kastetodistuksensa?
Jälleen ad hominem. Pyyhin perseeni kastetodistuksella, en tee sellaisella yhtään mitään. Haluaisin korostaa että olen entinen luterilainen, olen eronnut kirkosta jo hyvä tovi sitten.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
suuauki kirjoitti:
Ja kasteellekin on täällä jopa oma alueensa, todella toivoisin että tämä ketju pysyisi aiheessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Ja kasteellekin on täällä jopa oma alueensa, todella toivoisin että tämä ketju pysyisi aiheessa.
On oma alueensa, mutta eikö kasteen ottaminen ole jo selviö, ennen kuin keskustelee opetusmielessä.
Naurunalaiseksikö haluat????????????
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
uskottavuus kirjoitti:
On oma alueensa, mutta eikö kasteen ottaminen ole jo selviö, ennen kuin keskustelee opetusmielessä.
Naurunalaiseksikö haluat????????????
Aloitin uuden keskustelun minun kastettomuudestani täällä: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14787001/missa-voin-menna-kasteelle
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
En ole väittänyt ettei sapattikäsky ole voimassa. Olen sanonut, että se pitää ymmärtää oikein uudessa liitossa. Nyt yrität pitää sapattia ja opettaa sitä lihassasi. Se on väärin. Sinä ja me kaikki rikomme sapattikäskyä, jos emme anna Herran Jeesuksen vallita itseämme ja tehdä meissä Hänen tekojaan, vaan elämme lihallisesti (kuulosti se meidän oma vaelluksemme kuinka Raamatulliselta tahansa). Jos Jeesus on Herrasi ja tottelet Pyhässä Hengessä Häntä, sinulla on lepo omista töistäsi ja näin pidät myös sapattikäskyn.
Ilmianna
Jaa
Onko sillä merkitystä, jos ei usko koko sapatin viettoon ja ei vietä sitä???????
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
7 VASTAUSTA:
Onhan sillä merkitystä, noudatammeko kymmentä käskyä vai ei. Jos emme vietä sapattia, rikomme Jumalan lakia vastaan ja teemme syntiä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Onhan sillä merkitystä, noudatammeko kymmentä käskyä vai ei. Jos emme vietä sapattia, rikomme Jumalan lakia vastaan ja teemme syntiä.
Siis mikä merkitys sillä on? Joutuuko ihminen kadotukseen, jos ei vietä sapattia, vai onko se vain pahe??????????
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
viettäminen kirjoitti:
Siis mikä merkitys sillä on? Joutuuko ihminen kadotukseen, jos ei vietä sapattia, vai onko se vain pahe??????????
Kai se on vain pahe siinä missä muukin synti. Joku minua viisaampi voi kertoa, saako kristitty tehdä tietoisesti syntiä ja mitä seurauksia siitä on.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Kai se on vain pahe siinä missä muukin synti. Joku minua viisaampi voi kertoa, saako kristitty tehdä tietoisesti syntiä ja mitä seurauksia siitä on.
Eikö sinun tulisi tietää merkitys, koska näin mahtipontisesti asiaa tuot esille? Jos se on vain pahe kuin nenän kaivaminen, niin mitäpä tuosta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
viettäminen kirjoitti:
Eikö sinun tulisi tietää merkitys, koska näin mahtipontisesti asiaa tuot esille? Jos se on vain pahe kuin nenän kaivaminen, niin mitäpä tuosta.
Tuon asiaa esille näinkin "mahtipontisesti" koska mielestäni on erikoista, että kymmentä käskyä rikotaan tahallaan ja väitetään sen olevan OK. Kirjoitin pahe siinä missä muukin synti, jotta kukaan ei luulisi että tämä on pelastuskysymys.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Tuon asiaa esille näinkin "mahtipontisesti" koska mielestäni on erikoista, että kymmentä käskyä rikotaan tahallaan ja väitetään sen olevan OK. Kirjoitin pahe siinä missä muukin synti, jotta kukaan ei luulisi että tämä on pelastuskysymys.
Eikö tahallinen synnin tekeminen johdakkaan kadotukseen??????????
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
synnintekeminen kirjoitti:
Eikö tahallinen synnin tekeminen johdakkaan kadotukseen??????????
Minä en langeta kadotustuomioita kenellekään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kristitty.net uskoisit nyt Raamattua, jossa sanotaan, että sinulla ei ole valtuuksia opettaa muita.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ad hominem.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jeesus rikkoi sapatin ja opasti opetuslapsiaankin tekemään niin.

Ja perusteli sen sillä että sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapatinviettoa varten.

Toisin sanoen: ihminen ei pidä sapattia Jumalaa varten vaan itseään varten.

Joten huomaamme sen olevan valinnanvapaa asia. Pidä se jos näet hyväksi itsellesi.

Tätä vahvistaa sekin että Jeesus ja apostolit eivät missään opetuksessaan siitä opettaneet muuta kuin tätä vapauden näkökulmaa: 'toinen pitää yhtä päivää parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Olkoon kukin mielestänsä varma.'

Ja näin me kristityt toimimme. Työnnämme sapattina auton hikipäässä ojasta ja kannamme vesisangot naapurin lehmille.

Ja tungemme lakihenkisille sapatisteille tellimit ja kipat kurkkuun että vaikenevat typeristä, turhista, kiivailuistaan jotka ovat ihmistekoja heitä itseään korottaakseen.

Me koroitamme Kristusta joka sanojensa mukaan tekee joka päivä työtä, niinkuin Hänen Isänsäkin tekee joka päivä työtä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
>> Jeesus rikkoi sapatin ja opasti opetuslapsiaankin tekemään niin. <<

Jos Jeesus rikkoi sapattikäskyä, hän ei olisi voinut olla virheetön karitsa, synnitön uhri meidän puolestamme. Jeesus ei missään kohtaa Raamattua riko sapattia, eikä hän opeta opetuslapsiaan rikkomaan sapattia. Sapatti on ihmistä varten, tarkoittaa että sapatti on koko ihmiskuntaa varten, ei ainoastaan juutalaisia varten.

Raamatun mukaan Jeesus piti sapatin:

”Ja hän (Jeesus) saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan; ” (Lk. 4:16)

ja meidän tulee seurata hänen esimerkkiään:

"Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä," (1. Pietari 2:21)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jos Jeesus rikkoi sapattia ja opetti opetuslapsiaan rikkomaan sapattia, niin opetuslapset eivät saaneet sitä memoa:

”Ja palattuaan kotiinsa he (opetuslapset) valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita; mutta sapatin he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan.” (Lk. 23:56)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ja tätäkö te saatte sitten sapatiksi ?? >> 46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,<< Kyllä taitavat olette. Mutta minä saan sitä Pyhä Raamatun mukaisesti 23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
32 mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.
33 Sentähden, veljeni, kun kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne.
34 Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne. Muista seikoista minä säädän, sitten kuin tulen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Harmi, jos joku on käsittänyt tuon kerran vuodessa vietettävän pääsiäisaterian jotenkin väärin. Mutta voin kertoa sinulle, että kyse ei ole sapatista eikä monta kertaa vuodesa toistuvasta tavasta uhrata, sehän ei enää toimi, niin kuin heprealaiskirjeessä sanotaan, että yhdellä uhrilla ja kertakaikkiaan. Sitä uhria tarkoitetaan tuolla pesahina tapahtuvalla Jeshuan kuoleman, kertakaikkisen ja yhden uhrin, muistamisella - joka siis aloitti uuden liiton - jossa tavallisesta pesah-ateriasta erotetaan leipä ja viini Jeshuan muistoksi.

Anteeksi, että sinua on johdettu harhaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sapatti annettiin vain juutalaisille! 2. Moos. 31:13 "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
"Kuusi päivää tee työtäsi, mutta lepää seitsemäs päivä, että härkäsi ja aasisi saisivat hengähtää ja orjattaresi poika ynnä MUUKALAINEN saisivat virkistyä." (2. Moos. 23:12)

Kenelle sapatti annettiin? Huomaa että israelilaisten lisäksi se annettiin myös muukalaisille. Huomaa myös, että sapatti annettiin jo luomisessa, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista:

”Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt." (1. Moos. 1:33,34)

Myös Jesajan mukaan sapatti on muukalaista varten:
”Ja MUUKALAISET, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani, ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.” (Jes. 56:6-7)

Sapatti on voimassa tuhatvuotisessa valtakunnassa:
"Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne. Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra." (Jes. 66:22,23)

Jeesuksen mukaan sapatti on ihmistä, eli siis koko ihmiskuntaa varten, ei ainoastaan juutalaisia varten:
”Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.” (Mk. 2:27)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jeesuksessa on lepo, emme tarvitse sapattia!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Sanoisitko että koska Jeesuksessa on lepo, emme tarvitse myöskään viidettä ja kuudetta käskyä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tässä linkissä on selkeästi ja lyhyesti selitetty miten helluntailaiset ymmärtävät siinain lain ja erityisesti sapatin merkityksen.

http://www.uskonet.fi/artikkelit/189/mika_laki_ohjaa_uskovaa

Kirjoittajana korkeasti arvostettu Juhani Kuosmanen.
Ilmianna
Jaa
Laki on niin heikko ja voimaton että vaikka tämä juutalainen.net nimimerkki tulisi syyttämään minkä lain kappaleen kanssa minua nauraisin vain makeasti.

Jeesus on jo voittanut syyttäjän ja murskannut sen pään. Sillä ei ole minuun mitään osuutta. Ei mitään. Ei vaikka tulisi Mooseksen ja kiven ja kepin kanssa lakia lukemaan ja sitä päähäni takomaan.

Sen aika meni ja se on kuollut ja kuopattu. Jeesuksen kanssa se haudattiin mutta se ei noussut ylös. Sinne se jäi hautaan ja vaikka se kummittelisi kuinka, siltä on lihan ruumis riisuttu pois.

Ei kättä ei jalkaa, ei voimaa, ei elämää.

Ainoastaan Jeesus elää!
Ja minä Hänen kanssaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Onko kymmenen käskyä kuopattu ja haudattu?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kirkkoko muka on ollut 2000 vuotta väärässä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kyllä. Tätä eksytystä ja harhaoppia on tosian jatkunut jo 2000 vuotta. Mutta koskaan ei ole liian myöhäistä kääntyä. Voimme hyvin kuvitella miten se on alkanut, olemme jo 50 vuotta, olemme jo 100 vuotta, olemme jo 200 vuotta, olemme jo 400 vuotta, olemme jo 800 vuotta, olemme jo 1600 vuotta, olemme jo 2000 vuotta opettaneet näin. Tietysti kirkko voi olla väärässä, ei se ole erehtymätön.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kristitty net sinua ei ainakaan voi moittia innon puutteesta - mutta mihin tuo intosi vie sinua?
Julistamaan ilosanomaa Jeesuksesta ja epätoivoiseen todisteluun, että toiset uskovat ovat väärässä ja Jumalan tuomion alaisia synnin tekijöitä?

Loputtomasti uusia aloituksia,,, joka päiväkö aina uusi aloitus ... intoa ei sinulta puutu.

Entkö voisi kertoa Jeesuksesta välillä! Please!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Tämä ketju on ensimmäinen aloitus minulta, olen aiemmin vain kommentoinut muiden aloituksia. Aika paljon tulee aloituksia myös sapatin vastustajilta. Olen innoissani aiheesta, koska minua huolestuttaa että kristityt rikkovat kymmentä käskyä. Jos joku opettaisi että saa rikko kuudetta käskyä, että sinäkin puuttuisi moiseen harhaoppiin?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
jw org sivustolta lainauksia:
'
suomi
Pitäisikö kristittyjen viettää sapattia?

Raamattu vastaa

Kristittyjä ei vaadita viettämään viikoittaista sapattipäivää. He ovat ”Kristuksen lain” alaisia, eikä sapatinvietto sisälly tähän lakiin. (Galatalaisille 6:2; Kolossalaisille 2:16, 17.) Miksi voimme olla tästä varmoja? Tarkastellaanpa ensinnäkin sapatin alkuperää.

Mikä sapatti on?

Sana ”sapatti” juontuu heprean sanasta, joka merkitsee ’levätä, lakata’. Se esiintyy Raamatussa ensimmäisen kerran käskyissä, jotka Jumala antoi muinaiselle Israelin kansalle (2. Mooseksen kirja 16:23). Esimerkiksi neljäs kymmenestä käskystä sanoo: ”Sapattipäivää muistaen, pitääksesi sen pyhänä, sinun tulee suorittaa palvelusta ja sinun on tehtävä kaikkea työtäsi kuusi päivää. Mutta seitsemäs päivä on sapatti Jehovan, sinun Jumalasi, kunniaksi. Et saa tehdä mitään työtä.” (2. Mooseksen kirja 20:8–10.) Sapattipäivä kesti perjantain auringonlaskusta lauantain auringonlaskuun. Sinä aikana israelilaiset eivät saaneet poistua asuinseudultaan, sytyttää tulta, kerätä puita eivätkä kantaa kuormia (2. Mooseksen kirja 16:29; 35:3; 4. Mooseksen kirja 15:32–36; Jeremia 17:21). Sapatin rikkomisesta seurasi kuolemanrangaistus (2. Mooseksen kirja 31:15).

Sapatiksi kutsuttiin myös joitakin muita juutalaisen kalenterin päiviä samoin kuin seitsemättä ja 50:ttä vuotta. Sapattivuonna maata ei saanut viljellä eikä israelilaisia saanut painostaa maksamaan velkoja. (3. Mooseksen kirja 16:29–31; 23:6, 7, 32; 25:4, 11–14; 5. Mooseksen kirja 15:1–3.)

Miksi sapattilaki ei koske kristittyjä?

Sapattilaki koski vain juutalaisia, jotka olivat Mooseksen välityksellä annetun Lain alaisuudessa (5. Mooseksen kirja 5:2, 3; Hesekiel 20:10–12). Jumala ei koskaan vaatinut muita kansoja noudattamaan sapattia. Lisäksi Jeesuksen Kristuksen lunastusuhri vapautti myös juutalaiset Mooseksen laista, johon kymmenen käskyä sisältyivät (Roomalaisille 7:6, 7; 10:4; Galatalaisille 3:24, 25; Efesolaisille 2:15). Kristityt eivät noudata Mooseksen lakia vaan korkeampaa rakkauden lakia (Roomalaisille 13:9, 10; Heprealaisille 8:13).
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Jehovan todistajien eksytystä!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Miksi lainaat jehovantodistajia? Minä en tähän kommentoi mitään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Vääriä käsityksiä sapatista

Väärä käsitys: Jumala pani alulle sapatinvieton, kun hän ryhtyi lepäämään seitsemäntenä päivänä.

Tosiasia: Raamattu sanoo: ”Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstään.” (1. Mooseksen kirja 2:3, Kirkkoraamattu 1992.) Tässä jakeessa ei anneta lakia ihmisille, vaan siinä ainoastaan todetaan, mitä Jumala teki seitsemäntenä luomispäivänä. Raamattu ei kerro kenenkään viettäneen sapattia ennen Mooseksen aikaa

Väärä käsitys: Israelilaisten piti noudattaa sapattilakia jo ennen kuin he saivat Mooseksen lain.

Tosiasia: Mooses sanoi israelilaisille: ”Jehova, meidän Jumalamme, teki kanssamme liiton Horebissa”, Siinainvuorta ympäröivällä alueella. Sapattilaki sisältyi tähän liittoon. (5. Mooseksen kirja 5:2, 12.) Eräät seikat osoittavat, että sapatin viettäminen oli israelilaisille uutta. Jos israelilaiset olisivat olleet jonkinlaisen sapattilain alaisuudessa jo aiemmin – ollessaan vielä Egyptissä – miten sapatti olisi Jumalan sanojen mukaisesti voinut muistuttaa heitä Egyptistä vapautumisesta? (5. Mooseksen kirja 5:15.) Miksi heitä piti kieltää keräämästä mannaa seitsemäntenä päivänä? (2. Mooseksen kirja 16:25–30.) Entä miksi he eivät tienneet, mitä tehdä miehelle, joka oli muistiinmerkintöjen mukaan ensimmäinen sapattia rikkonut ihminen? (4. Mooseksen kirja 15:32–36.)

Väärä käsitys: Kristittyjen täytyy viettää sapattia, koska Jeesuskin vietti sitä.

Tosiasia: Jeesus noudatti sapattia, koska hän oli juutalainen ja syntymästään saakka Mooseksen lain alaisuudessa (Galatalaisille 4:4). Lakiliitto, johon myös sapatti kuului, poistettiin Jeesuksen kuoleman jälkeen (Kolossalaisille 2:13, 14).

Väärä käsitys: Apostoli Paavali vietti sapattia, vaikka hän oli kristitty.

Tosiasia: Paavali kävi synagogissa sapattina, mutta ei osallistuakseen sen viettoon juutalaisten kanssa (Apostolien teot 13:14; 17:1–3; 18:4). Sen sijaan hän saarnasi synagogissa hyvää uutista, sillä siihen aikaan oli tapana, että vierailijoita pyydettiin puhumaan yleisölle (Apostolien teot 13:15, 32). Paavali saarnasi ”joka päivä”, ei ainoastaan sapattina (Apostolien teot 17:17)

Väärä käsitys: On väärin varata yksi päivä viikossa lepoa ja palvontaa varten.

Tosiasia: Raamattu antaa jokaisen kristityn tehdä oman valintansa tässä asiassa (Roomalaisille 14:5)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän jo luomisviikolla. Miksi Jumala olisi odottanut pari tuhatta vuotta ennen kuin asetti sapattikäskyn voimaan? On selvää että jo Aatami ja Eeva viettivät sapattia.

>> Lakiliitto, johon myös sapatti kuului, poistettiin Jeesuksen kuoleman jälkeen <<

Poistettiinko kymmenen käskyä Jeesuksen kuoleman jälkeen?

Toistan itseäni, mutta Room 14:5 ei käsittele sapattia, luvun konteksti paljastuu jakeesta yksi, "Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä." Sapatin rikkomisesta oli määrätty kuolemanrangaistus, tuskin siis mikään mielipidekysymys. Sapatin vietto oli alkuseurakunnalle itsestään selvä asia. Koska heti jakeessa kuusi puhutaan syömisestä, on todennäköistä, että päivillä tarkoitetaan esimerkiksi paastopäiviä. Sana sapatti ei esiinny tässä luvussa, joten jakeessa viisi tuskin viitataan sapattiin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän jo luomisviikolla. Miksi Jumala olisi odottanut pari tuhatta vuotta ennen kuin asetti sapattikäskyn voimaan? On selvää että jo Aatami ja Eeva viettivät sapattia.

>> Lakiliitto, johon myös sapatti kuului, poistettiin Jeesuksen kuoleman jälkeen <<

Poistettiinko kymmenen käskyä Jeesuksen kuoleman jälkeen?

Toistan itseäni, mutta Room 14:5 ei käsittele sapattia, luvun konteksti paljastuu jakeesta yksi, "Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä." Sapatin rikkomisesta oli määrätty kuolemanrangaistus, tuskin siis mikään mielipidekysymys. Sapatin vietto oli alkuseurakunnalle itsestään selvä asia. Koska heti jakeessa kuusi puhutaan syömisestä, on todennäköistä, että päivillä tarkoitetaan esimerkiksi paastopäiviä. Sana sapatti ei esiinny tässä luvussa, joten jakeessa viisi tuskin viitataan sapattiin.
Alat olla jo häviöllä sitkeässä väittämisessäsi. Myönnä jo, että olet pahasti eksyksissä sapattisi kanssa!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kristitty net ei liene kiinnostunut todistamaan Jeesuksesta, vaan sapatista.

Ketä hän silloin palvelee?

Ovatko ahdistuksessa ja monien koettelemusten keskellä elävät uskomattomat kiinnostuneita sapatista vai Jeesuksen rakkaudesta?

Aloittiko Jeesus todistamisen aina sapatista puhuen? Vai mistä Jeesus puhui?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Aihe on tärkeä, koska kristityt tahallaan ja tietoisesti rikkovat kymmentä käskyä. Koska kukaan muu ei saarnaa tästä tärkeästä aiheesta, jonkun on se tehtävä. Minun mielestäni on täysin asiallista käydä tällä foorumilla myös opillista keskustelua, ei jokaisen aloituksen tarvitse olla todistuspuheenvuoro Jeesuksesta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Aihe on tärkeä, koska kristityt tahallaan ja tietoisesti rikkovat kymmentä käskyä. Koska kukaan muu ei saarnaa tästä tärkeästä aiheesta, jonkun on se tehtävä. Minun mielestäni on täysin asiallista käydä tällä foorumilla myös opillista keskustelua, ei jokaisen aloituksen tarvitse olla todistuspuheenvuoro Jeesuksesta.
>>>ei jokaisen aloituksen tarvitse olla todistuspuheenvuoro Jeesuksesta.<<<

Ei ehkä tarvitsekaan eikä täällä jokainen puheenvuoro todistakaan Jeesuksesta. Mutta Pyhä Henki todistaa Jeesuksesta ja esittelee Häntä (Joh 1:17, 14:26, 16:13-14). Sen tähden että vain harva kirjoittaja kirjoittaa Pyhässä Hengessä, Hengen vaikutuksesta, Jeesusta Kristusta ei tuoda esille eikä Häntä kehuta ja osoiteta.
Pyhän Hengen antama opetus menee aina Jeesukseen Kristukseen tavalla tai toisella.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jehovan todistajilla ja Helluntaikirkolla ja Vapaakirkolla ja Metodisteilla ja Babtisteilla ja Luterilaisilla ja Pelastusarmeijalaisilla ja kymmenillä muilla vapaiden suuntien kirkoilla ja seurakunnilla on tuossa sapatti asiassa yhteneväinen näkemys ja se on hyvä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Heidän kaikkien yhteneväinen näkemys on väärä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Myöskin katolisella kirkolla sama näkemys. He kaikki voisivat olla yhtä. Eikö vain yhteinentulkinta ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Suomessa luterilainen kirkko pitää Raamattua ylimpänä ohjeenaan. Kysymyksessä sapatista se seuraa kuitenkin katolisen kirkon traditiota, ihmisten omasta päästään keksimää käskyä. Katolisen kirkon mukaan katolinen kirkko on siirtänyt omalla auktoriteetillaan sapatin sunnuntaille. Luterilaisissa tunnustuskirjoissa Augsburgin tunnustuksessa asia ilmaistaan seuraavasti:

”He (katolilaiset) viittaavat myös sapattiin, joka kymmenen käskyn vastaisesti näyttää siirretyn vietettäväksi Herran päivänä. Mistään muusta esimerkistä ei tehdä niin suurta numeroa kuin sapatin muuttamisesta. Näin he korostavat äärimmilleen kirkon valtaa, koska se on kyennyt myöntämään vapauksia jopa kymmenen käskyn määräyksestä.” (Augsburgin tunnustus XXVIII, Kirkollinen valta http://tunnustuskirjat.fi/augstunn2.html#kirkollinenvalta)

Katolinen lehti The Catholic Universe Bulletin:

”Roomalaiskatolinen kirkko vaihtoi sapatin sunnuntaiksi jumalallisella, erehtymättömällä auktoriteetillaan, jonka se on saanut perustajaltaan, Jeesukselta Kristukselta. Protestantilla, joka väittää Raamatun olevan ainoa hengellinen ohje, ei ole mitään valtuutusta viettää sunnuntaita.” (The Catholic Universe Bulletin, August 14, 1942, p. 4.)

The Convert's Catechism of Catholic Doctrine:

”K: Mikä päivä on sapatti?
V: Lauantai on sapatinpäivä.
K: Miksi vietämme sunnuntaita lauantain sijaan?
V: Me vietämme sunnuntaita lauantain sijaan koska Katolinen kirkko siirsi juhlallisuuden lauantailta sunnuntaille.”
(The Convert's Catechism of Catholic Doctrine (1957) p. 50)

Kardinaali James Gibbons kirjoittaa:

”Voit lukea Raamatun ensimmäisestä mooseksen kirjasta ilmestyskirjaan, etkä löydä ainuttakaan riviä, joka valtuuttaisi sunnuntain pyhittämisen. Kirjoitukset vahvistavat lauantain uskonnollisen juhlimisen, päivän, jota me emme ikinä pyhitä.” (Kardinaali James Gibbons, The Faith of Our Fathers 1978)

Selvästi sunnuntain vietto on protestanttisuuteen tullut suoraan katoliselta kirkolta, uskonpuhdistajilta jäi tämä doktriini puhdistamatta.
Ilmianna
Jaa
Jankkaamisen makua tässä nyt alkaa jo olla. Eiköhän olisi aika jättää tämä aihe ja alkaa keskustella muusta.

Vaikka ahneudesta, ylpeydestä, omahyväisyydestä, itsekkyydestä, aina oikeassa olemisesta, erehtymättömyydestä jne.

On valtaisa joukko asioita, vääriä asioita, joihin me kristitytkin syyllistymme, etkö ole huolissasi siitä; etkä varoita niistä asioista.

Monesko käsky on tämä: Älä ole ylpeä
Entä tämä: Älä ole itsekäs
Entä tämä: Älä ole rahanahne
Entä tämä: Älä ole riitaisa
ja tämä: Älä elä vihassa
ja tämä: Älä ole laiska
entä tämä: Älä ole häijy
älä ole kerskailija
älä ole irstailija
älä ole mässäilijä
älä ole panettelija
älä ole kiittämätön
älä ole rakkaudeton
älä ole juonittelija
älä ole pöyhkeilijä

ja tätä listaa voisi jatkaa.... laki vai rakkaus palstalla näitä löytyy

Miksi näitä asioita ei ole kirjoitettu Jumalan kymmenen käskyn laintauluihin?

Jeesuksen rakkauden käskyyn nämä kuitenkin kaikki sisältyvät - eikö vain?

Jeesuksen rakkauden käsky johtaa meitä siis paljon paremmin olemaan Jeesuksen kaltainen. Siihen sisältyy myös niitä asioita, mitä rakkaus tekee ja saa aikaan suhteessa lähimmäiseen. Niitäkään ei sisälly kymmeneen käskyyn. Kuten ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen, laupeus, antaminen, palveleminen, avustaminen, rakkaus jne

Eihän kukaan ole väittänyt, että ne käskyt, jotka puhuvat Jeesuksen kaltaisuudesta olisi poispyyhittävä..
2 Moos 20:
1 Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
8 Muista pyhittää lepopäivä.
9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
12 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
13 Älä tapa.
14 Älä tee huorin.
15 Älä varasta.
16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."

Jeesus vahvisti näistä käskyistä ne, jotka liittyvät suhteeseen Jumalaan ja ne, jotka liittyvät suhteessa ihmiseen. Sapatti ei liity kumpaankaan suhteeseen. Jeesus vahvisti sen ihmistä varten Israelin kansalle asetetuksi. Jeesus vei nämä käskyt vain paljon syvemmälle tasolle, osoittaakseen, että ihmisen on mahdotonta niitä täyttää.
Matt. 5:28
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa

Ajatuksetko eivät eksy koskaan sellaiseen? Sinähän tajuat sen vasta sitten, kun ajatus on jo tullut, et edes voi sille mitään tässä 'mainosten tulvassa'.

Lepo on sinua itseäsi varten - etkö sinä lepää silloin, kun olet väsynyt?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
>> Jankkaamisen makua tässä nyt alkaa jo olla. Eiköhän olisi aika jättää tämä aihe ja alkaa keskustella muusta. <<

Miksi itse sitten jatkat tätä jankkaamista?

>> On valtaisa joukko asioita, vääriä asioita, joihin me kristitytkin syyllistymme, etkö ole huolissasi siitä; etkä varoita niistä asioista. <<

Sapattikäsky on ainoa käsky kymmenestä, jota käsketään kirkon virallisen opin taholta rikkomaan, siksi olen juuri tästä käskystä huolissani.

>> Jeesus vahvisti näistä käskyistä ne, jotka liittyvät suhteeseen Jumalaan ja ne, jotka liittyvät suhteessa ihmiseen. Sapatti ei liity kumpaankaan suhteeseen. Jeesus vahvisti sen ihmistä varten Israelin kansalle asetetuksi. <<

Sapatti liittyy Jumalasuhteeseemme. Väität että sapatti oli annettu Israelille. Olen jo moneen otteeseen osoittanut Raamatusta, että sapatti on annettu myös meille pakanoille. Laitetaan kertauksen vuoksi, sapatti annettiin jo luomisessa, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Jeesus vahvistaa sapatin olevan koko ihmiskuntaa varten todetessaan että sapatti on ihmistä varten. Jo 2. Moos. 20:10 mukaan sapatti on muukalaisia varten. Jesajan mukaan sapatti on myös muukalaisille, eli meille pakanoille:

”Ja MUUKALAISET, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani, ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.” (Jes. 56:6-7)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ylpeälle ihmiselle on vaikeaa pitää sapatti pyhänäpäivänä. Ilmestyskirjassa tiedetään: Saa kaikki suuret ja pienet kumartamaan itseään peto 666
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kysymys on siis siitä, että käskyt vaativat, rakkaus lähtee sydämestä ja saa meidät olemaan Jeesuksen kaltaisia, rakastamaan Jumalaa ja ihmisiä sydämestä tulevalla rakkaudella. Siihen rakkauteen emme pääse, ellemme ole antaneet Jeesukselle lupaa tulla asumaan meidän sisimpäämme, meidän pitää olla siis kokenut armo, syvä armo, jota emme ole ansainneet.

Ilman tuon armon kokemista, meistä tulee kovia ja vaativia ja rakkaudettomia ja syyttäviä ja arvostelevia ja tuomitsevia ja toisia halveksivia ja väheksyviä.

Laki ei saa meissä aikaan sydämen eli sisimpämme muutosta, mutta rakkaus tekee sen .
Ilmianna
Jaa
Minun Raamatussani lukee muista pyhittää lepopäivä, ei sanaakaan sapatista!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Katsoppas Raamattuasi tarkemmin, heti kaksi jaetta edemmäs jakeessa 2. Moos. 20:10 sanotaan että seitsemäs päivä on sapatti. Käyttämäsi Raamatun käännös on huonoa käännöstyötä. Kaikissa suomenkielisissä Raamatuissa on valitettavasti sama virhe, lukuun ottamatta vuoden 1776 bibliaa, joka kuuluu ”Muista sabbatin päivää, ettäs sen pyhittäisit.” Alkukielessä on lepopäivän tilalla sana Shabbat, sapatti. http://biblehub.com/interlinear/exodus/20-8.htm
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kysyn aloittajalta; miksi opetat sapatin noudattamista? Mihin sinä pyrit?
Entä opetatko kymmenestä käskystä muitakin käskyjä yhtä innokkaasti ja noudatat niitä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Neljäs käsky on ainut käsky jota käsketään kirkon viralliselta taholta rikkomaan, siksi olen asiasta huolissani. Jos joku opettaisi että kristitty saa varastaa, tappaa ja tehdä huorin, olisin satavarmasti hänen kimpussaan aivan yhtä innokkaasti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisia tapoja?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
Sapatti ei ole juutalaisten tapa, vaan sapattikäsky löytyy kymmenestä käskystä, joka on universaali ja koskee koko maailmankaikkeutta ja kaikkia ihmisiä. Olen moneen otteeseen toistanut täällä, että minä en opeta mitään juutalaisia tapoja. Kristittyjen tulee pysyä kaukana juutalaisten traditioista ja perinnäissäädöksistä, jotka ovat vain ihmisten oppeja. Raamatun tulee olla kristityn ylin elämänohje.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei teitä kukaan pakota.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Sapatti ei ole juutalaisten tapa, vaan sapattikäsky löytyy kymmenestä käskystä, joka on universaali ja koskee koko maailmankaikkeutta ja kaikkia ihmisiä. Olen moneen otteeseen toistanut täällä, että minä en opeta mitään juutalaisia tapoja. Kristittyjen tulee pysyä kaukana juutalaisten traditioista ja perinnäissäädöksistä, jotka ovat vain ihmisten oppeja. Raamatun tulee olla kristityn ylin elämänohje.
Silti pakotat ihmiset noudata sinun epäraamatullista tapoja niin kuin sapatti ja uhrimenot.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
siisnäin kirjoitti:
Silti pakotat ihmiset noudata sinun epäraamatullista tapoja niin kuin sapatti ja uhrimenot.
Missään kohtaa en ole pakottanut ketään. Aikuiset ihmiset lukevat mielipiteeni täältä ja sitten tekevät niin kuin itse lystää. Missä määrin sapatti on epäraamatullinen tapa? "Muista pyhittää sapatinpäivä" on neljäs käsky. Uhrimenoista en ole täällä kirjoittanut sanaakaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Missään kohtaa en ole pakottanut ketään. Aikuiset ihmiset lukevat mielipiteeni täältä ja sitten tekevät niin kuin itse lystää. Missä määrin sapatti on epäraamatullinen tapa? "Muista pyhittää sapatinpäivä" on neljäs käsky. Uhrimenoista en ole täällä kirjoittanut sanaakaan.
Sapatissa noudatetaan uhrisäännöt.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
siisnäin kirjoitti:
Pieni vähemmistö ei pysty pakottamaan ketään yhtikäs mihinkään.

Pakottajat tulevat valtaa pitävistä. Ennen aikaan oli laki valtaapitäviltä joka koski kaikkia, sunnuntaisin eivät saaneet kaupat olla auki. Laki koski myöskin adventisteja, vaikka heillä pyhäpäivä on sapatti.

Nykyään on toisenlainen laki kaupat saavat olla vapaasti auki. Ei näitä pieni vähemmistö lakeja laadi. Valtaapitävien lait muuttuvat aina ajansaatossa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
'Saa kaikki suuret ja pienet kumartamaan itseään peto 666'

Emme ole vielä tässä ajassa, emme lähelläkään. Danielin kirjaan tutustuminen on näköjään jäänyt heikoille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Että sunnuntain vietto olisi pedon merkki, on adventistien harhaoppia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Että sunnuntain vietto olisi pedon merkki, on adventistien harhaoppia.
Sinulla ei vielä näköjään ymmärrys riitä. Sunnuntai on pedonmerkki ja sillä siisti. Ensin täytyy tunnistaa peto 666 niin senjälkeen on helppo tunnistaa tämän pedon merkki.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Adventistit pakotetaan amerikkalaiseen hapatukseen tässä antikristus asiassa.

He pitävät paavia antikristuksena - siis jokaista paavia....

Tälle ei ole mitään pohjaa sanalla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Minua ei ole kukaan pakottanut mihinkään, joten se on valetta. Luterilaiselta pohjalta näen Paavin petona, antikristuksena, josta 1700-luvun Luterilaiset virret kertovat.

Paavinvalta sai kuolinhaavan Ranskan vallatessa Rooman v. 1798 ja vangitessa paavin. Näytti siltä, että se merkitsi loppua paavikunnalle. Englantilainen historioitsija Thomas Carlyne kirjoitti katolisesta kirkosta: Paavikunta ei voi palata takaisin enempää kuin pakanuuskaan. Mutta "kuolinhaava" alkoi parantua. Lateraanisopimuksen mukaan v.1929 Vatikaani sai v. 1870 menettämänsä alueen ja poliittiset oikeutensa takaisin.

Ilm.13:3. Ja minä näin yhden sen päistä olevan ikäänkuin kuoliaaksi haavoitetun, mutta sen kuolinhaava parantui. Ja koko maa seurasi ihmetellen petoa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Minkä käskyn Jumala antoi ensimmäiselle ihmisparille, kun heidät siirrettiin Edenin paratiisiin?

Vaihtoehdot tässä.
- muistakaa levätä sapattina
- varjelkaa ja viljelkää paratiisia
- hyvän ja pahan tiedon puusta älä syö
- rakastakaa toisianne
Ilmianna
Jaa
Eikös nämä kaikki ole Mooseksan lain käskyjä?
1. Moos. 17:14

Mutta ympärileikkaamaton miehenpuoli, jonka esinahan liha ei ole ympärileikattu, hävitettäköön kansastansa; hän on rikkonut minun liittoni."
2. Moos. 12:15

Seitsemän päivää syökää happamatonta leipää; jo ensimmäisenä päivänä korjatkaa pois hapan taikina taloistanne. Sillä jokainen, joka hapanta syö, ensimmäisestä päivästä seitsemänteen päivään asti, hävitettäköön Israelista.
2. Moos. 12:19

Seitsemään päivään älköön hapanta taikinaa olko teidän taloissanne; sillä jokainen, joka hapanta leipää syö, hävitettäköön Israelin kansasta, olipa hän muukalainen tai maassasyntynyt.
2. Moos. 30:33

Jokainen, joka valmistaa sellaisen voiteen, ja jokainen, joka sivelee sitä syrjäiseen, hävitettäköön kansastansa."
2. Moos. 30:38

Jokainen, joka sellaista tekee nauttiaksensa sen tuoksusta, hävitettäköön kansastansa."
2. Moos. 31:14

Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.
3. Moos. 7:20

Mutta jokainen, joka saastaisena ollessaan syö yhteysuhriteuraan lihaa, joka on Herran oma, hävitettäköön kansastansa.
3. Moos. 7:21

Jos joku koskee johonkin saastaiseen, mihin tahansa, joko ihmisen saastaan tahi saastaiseen karjaeläimeen tai mihin inhottavaan saastaan tahansa, ja syö yhteysuhriteuraan lihaa, joka on Herran oma, hänet hävitettäköön kansastansa."
3. Moos. 7:25

Sillä jokainen, joka syö sen eläimen rasvaa, josta tuodaan Herralle uhri, hävitettäköön kansastansa.
3. Moos. 7:27

Jokainen, joka syö verta, minkälaista hyvänsä, hävitettäköön kansastansa."
3. Moos. 17:4

eikä tuo sitä ilmestysmajan ovelle antaaksensa sen uhrilahjana Herralle Herran asumuksen edessä, hänet pidettäköön vereen vikapäänä; hän on vuodattanut verta, ja se mies hävitettäköön kansastansa.
3. Moos. 17:9

eikä tuo sitä ilmestysmajan ovelle, Herralle uhrattavaksi, se mies hävitettäköön kansastansa.
3. Moos. 17:14

Sillä kaiken lihan sielu on sen veri, jossa sen sielu on; sentähden minä sanon israelilaisille: Älkää syökö minkään lihan verta. Sillä kaiken lihan sielu on sen veri; jokainen, joka sitä syö, hävitettäköön.
3. Moos. 18:29

Sillä jokainen, joka tekee minkä tahansa näistä kauhistuksista, hävitettäköön kansastansa, kaikki, jotka semmoista tekevät.
3. Moos. 19:8

Ja joka sitä syö, joutuu syynalaiseksi, sillä hän on häväissyt Herran pyhän, ja hänet hävitettäköön kansastansa.
3. Moos. 20:17

Jos joku ottaa vaimoksi sisarensa, isänsä tyttären tai äitinsä tyttären, ja näkee hänen häpynsä ja tämä näkee hänen häpynsä, niin se on häpeä, ja heidät hävitettäköön kansalaistensa silmien edessä; hän on paljastanut sisarensa hävyn, hän on joutunut syynalaiseksi.
3. Moos. 20:18

Jos joku makaa kuukautistilassa olevan naisen kanssa ja paljastaa hänen häpynsä, avaa hänen lähteensä, ja nainen paljastaa verensä lähteen, niin heidät molemmat hävitettäköön kansastansa.
3. Moos. 22:3

Sano heille polvesta polveen: Jos kuka tahansa teidän jälkeläisistänne saastuneena ollessaan lähestyy niitä pyhiä lahjoja, joita israelilaiset pyhittävät Herralle, hänet hävitettäköön minun kasvojeni edestä.
3. Moos. 23:29

Sillä jokainen, joka ei sinä päivänä kurita itseänsä paastolla, hävitettäköön kansastansa.
4. Moos. 9:13

Mutta se mies, joka on puhdas eikä ole matkoilla ja kuitenkin jättää pääsiäisen viettämättä, hävitettäköön kansastansa, koska hän ei tuonut uhrilahjaa Herralle määräaikanansa; se mies joutuu syynalaiseksi.
4. Moos. 15:30

Mutta se, joka tahallisesti tekee syntiä, olipa hän maassa syntynyt tai muukalainen, pilkkaa Herraa, ja hänet hävitettäköön kansastansa.
4. Moos. 19:13

Jokainen, joka koskee kuolleeseen, kuolleen ihmisen ruumiiseen, eikä puhdistaudu, hän saastuttaa Herran asumuksen, ja hänet hävitettäköön Israelista, koska puhdistusvettä ei ole vihmottu häneen; hän on saastainen, hänen saastaisuutensa pysyy hänessä yhä.
4. Moos. 19:20

Mutta joka on saastunut eikä puhdistaudu, se hävitettäköön seurakunnasta, koska hän on saastuttanut Herran pyhäkön eikä puhdistusvettä ole vihmottu häneen; hän on saastainen.
3. Moos. 20:27

Jos jossakin miehessä tai naisessa on vainaja-tai tietäjähenki, niin heidät rangaistakoon kuolemalla; heidät kivitettäköön, he ovat verivelan alaiset.
2. Moos. 21:29

Mutta jos härkä on ennenkin puskenut ja sen isäntää on varoitettu eikä hän ole sitä vartioinut, ja jos se tappaa miehen tai naisen, niin härkä kivitettäköön, ja myös sen isäntä rangaistakoon kuolemalla.
2. Moos. 19:13

Älköön kenenkään käsi häneen koskeko, vaan hänet kivitettäköön tahi ammuttakoon kuoliaaksi

tässä joitakin Herran antamia käskyjä Moosekselle.

Jos Mooseksen lakia julistetaan, eikö näissä ole varteenotettavia käskyjä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Oikein hyviä lakeja kaikki, mikä on sinun pointtisi?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Huomaa että sapattikysymyksessä ei ole kyse Mooseksen lain noudattamisesta, vaan sapattikäsky sisältyy kymmeneen käskyyn, joka jokaisen maanpäällisen kirkkokunnan mukaan velvoittaa kristittyjä. Jos olet sitä mieltä että Mooseksen laki on sairas, raaka tai julma, voit osoittaa sen syytöksen Jumalalle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Etkö halunnut kohdata totuus ??? Kristitty.net kirjoitti: >>>>>>
Missään kohtaa en ole pakottanut ketään. Aikuiset ihmiset lukevat mielipiteeni täältä ja sitten tekevät niin kuin itse lystää. Missä määrin sapatti on epäraamatullinen tapa?<<<<< "Muista pyhittää sapatinpäivä" on neljäs käsky. Uhrimenoista en ole täällä kirjoittanut sanaakaan.
Näytä lisää
Sapatissa noudatetaan uhrisäännöt. Kannattaisi alkaa lukea PYHÄ RAAMATTU . UUDESSA LIITOSSA EI LÖYDY UHRISÄÄNTÖJÄ. LUE HEBR. KIRJE JOS ET MINUA USKO..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Näytäpä minulle Raamatusta mitä uhrisääntöjä sapatissa noudatetaan?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
"Mutta sapatinpäivänä uhraa kaksi vuoden vanhaa virheetöntä karitsaa ynnä kaksi kymmenennestä lestyjä jauhoja, öljyyn sekoitettuna, ruokauhriksi, sekä siihen kuuluva juomauhri.
Tämä on sapatin polttouhri, joka uhrattakoon kunakin sapattina jokapäiväisen polttouhrin ja siihen kuuluvan juomauhrin ohella."

Alttarikin voi olla aika yksikertainen, ei siis välttämättä tarvita temppeliä:
"Tee minulle alttari maasta, ja uhraa sen päällä polttouhrisi ja yhteysuhrisi, lampaasi ja raavaasi. Joka paikassa, mihin minä säädän nimeni muiston, minä tulen sinun tykösi ja siunaan sinua.
Mutta jos sinä teet minulle kivialttarin, niin älä rakenna sitä hakatusta kivestä; sillä jos sinä kosket taltallasi kiveen, niin sinä saastutat sen."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Martti Luther: "Ihmettelen suuresti sitä,että minua on syytetty kymmenen käskyn hylkäämisestä. Voisimmeko pitää synin olemassaoloa mahdollisena ilman lakia ? Joka poistaa lain,hänen ehdottomasti täytyy poistaa myöskin synti. En ole milloinkaan hylännyt lakia." Spiritual Antichrist, s.71
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
"En ole milloinkaan hylännyt lakia" Paitsi katekismuksessa opetuksessa sunnuntai lepopäivästä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kuuntelin tänään töiden lomassa Radiosta tullutta iltahartautta, jossa luettiin Apostolienteot 14 lukua. Kuunnellessani tuli vahvasti mieleen tämä foorumi.

Juutalaiset eivät sulattaneet alkuunkaan apostolien opetusta Jeesuksesta ja alkoivat vainoamaan heitä. Kansakin jakaantui kun Juutalaiset jatkoivat lain puolesta taistelemista.

Niin, ei uutta auringon alla, jos ihminen ei usko apostolien kautta tulleeseen opetukseen. Lakihenkiset nostavat edelleen melkoisen metakan kuin Juutalaiset silloisena aikana,- polkien Jeesuksen sovitustyön / lain täyttä,misestä jalkoihinsa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kuuluessani Luterilaiseen kirkkoon ja käydessäni rippikoulun piti kymmenenkäskyn laki selityksineen osata ulkoa, ennenvanhaan.
Olen entinen Luterilainen kuitenkin Lutherin linjoilla mitä tulee, Ilmestyskirjan petoon antikristukseen, josta 1700-luvun Luterilaiset virret kertovat antikristus peto, paavi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Minkä käskyn Jumala antoi ensimmäiselle ihmisparille, kun heidät siirrettiin Edenin paratiisiin?

Vain nämä kaksi
- varjelkaa ja viljelkää paratiisia
- hyvän ja pahan tiedon puusta älä syö

Ei mitään muuta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jumala pyhitti sapatinpäivän jo luomisviikolla. Miksi Jumala olisi odottanut pari tuhatta vuotta ennen kuin asetti sen voimaan? Tietysti Aatami ja Eeva viettivät sapattia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sapatti annettiin vain juutalaisille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hyvin on sinutkin aivopesty. Jeesus sanoi: Sapatti on annettu ihmistä varten.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2. Moos. 20:10 mukaan sapatti on muukalaisia varten, Jesajan mukaan sapatti on muukalaisia varten Jes. 56:6-7 ja sapatti annettiin jo luomisessa, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
'Tietysti Aatami ja Eeva viettivät sapattia.'

Todistus Raamatusta, ole hyvä!

Minä en löydä yhtäkään jaetta, jossa sanotaan, että Adam ja Eeva viettivät sapattia!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Koko patriarkallisen kauden ajalta ei ole yhtään mainintaa suorasta käskystä pyhittää sapattia. Emme myöskään löydä suoraa käskyä,joka KIELTÄISI varastamisen,tappamisen,aviorikoksen tai epäjumalanpalveluksen.
Vaikeneminen ei siis todista mitään, paitsi korkeintaan sen,että näitä käskyjä pidettiin itsestään selvinä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
2 Moos 1:
13 Niin egyptiläiset pitivät israelilaisia orjantyössä väkivalloin
14 ja katkeroittivat heidän elämänsä kovalla laasti-ja tiilityöllä ja kaikenlaisella työllä ulkona kedolla, kaikenlaisella työllä, jota he teettivät heillä väkivalloin

Tämä oli Israelin kansan tilanne egyptissä, kun hallitsijaksi tuli faarao, joka ei Joosefista mitään tiennyt. Joka päivä heidän piti orjina tehdä työtä, ei lepoa lainkaan, vain rankkaa ja raskasta orjatyötä, jota vain kovennettiin kaiken aikaa.

Egyptistä vapautumisen jälkeen vasta kansa sai levon työstänsä yhtenä päivänä viikossa.
Ensin säädettiin orjuudesta vapautumisen karitsan ateria ja happamattoman leivän juhla. Ne viittasivat jo Kristukseen, viattomaan uhrikaritsaan!
2 Moos 12:
8 Ja he syökööt lihan samana yönä; tulessa paistettuna, happamattoman leivän ja katkerain yrttien kanssa he sen syökööt
17 Ja pitäkää tätä happamattoman leivän juhlaa, sillä juuri sinä päivänä minä vein teidän joukkonne pois Egyptin maasta; sentähden pitäkää tätä päivää, sukupolvesta sukupolveen, ikuisena säädöksenä

Tuo juhla kesti silloin vain yhden iltahetken, mutta se säädettiin 7 päivän pituiseksi Israelin kansan muistojuhlaksi orjuudesta vapautumisen juhlaksi, ensimmäisenä päivänä ei saanut tehdä työtä, vaan piti pitää juhlakokous ja samoin sitten juhlan viimeisenä 7 päivänä ei saanut tehdä työtä, vaan piti pitää juhlakokous. .. pääsiäinen Herran kunniaksi asetettiin silloin.

Siitä orjuudesta vapautumisesta aloitettiin myös vuoden kuukaudet. Siitä johtuen Israelin vuosikalenteri on erilainen.

Sitten vasta sapatti, kun oli jo lähdetty orjuudesta kulkemaan kohti luvattua maata. Sapatti muistutti joka viikko Israelin kansaa orjuudesta vapautumisesta, siitä muistuttaa juutalaisia tänäänkin heidän sapattinsa ja sapattiateriansa, se syödään illalla kiiruusti puettuna kengät jalassa.
2 Moos 12:
6 Ja pitäkää se tallella neljänteentoista päivään tätä kuuta; silloin Israelin koko seurakunta teurastakoon sen iltahämärässä
11 Ja syökää se näin: kupeet vyötettyinä, kengät jalassanne ja sauva kädessänne; ja syökää se kiiruusti. Tämä on pääsiäinen Herran kunniaksi.

2. Moos. 16:23

Niin hän sanoi heille: "Tämä tapahtuu Herran sanan mukaan; huomenna on levon päivä, Herralle pyhitetty sapatti. Mitä leivotte, se leipokaa, ja mitä keitätte, se keittäkää; mutta kaikki, mitä tähteeksi jää, pankaa talteen huomiseksi."

Tässä on Raamatun ensimmäinen jae, jossa sapatti sanana mainitaan.

Käskyt annettiin vasta 2 Moos 20
Ilmianna
Jaa
Sanokaa joku vielä kerran että sapatti annettiin vain juutalaisille...
Ilmianna
Jaa
Näin kirjoitti >> Kristitty.net
27.3.2017 21:51

Ai Missä ! Joo tässä ,, 4 Aitokultaisen seitsenhaaraisen lampun lamppuja hän hoitakoon niin, että ne aina palavat Herran edessä.
5 Ja ota lestyjä jauhoja ja leivo niistä kaksitoista kakkua; joka kakussa olkoon niitä kaksi kymmenennestä.
6 Ja lado ne päälletysten kahteen pinoon, kuusi pinoonsa, aitokultaiselle pöydälle Herran eteen.
7 Ja pane pinojen päälle puhdasta suitsuketta leipien alttariuhriosana uhriksi Herralle.
8 Sapatti sapatilta hän aina asettakoon ne Herran eteen israelilaisten antina; se on ikuinen liitto.
9 Ne olkoot Aaronin ja hänen poikiensa omat, ja he syökööt ne pyhässä paikassa, sillä ne ovat korkeasti-pyhät; ne ovat hänen ikuinen osuutensa Herran uhreista."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
8 VASTAUSTA:
Mikä on sinun pointtisi? Tietysti voimme viettää sapattia vaikka emme enää uhraakaan kakkuja sapattina.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tiesin että olet sokea mutta että noin... Kuules , koko sapatti on uhri Herralle ja siit et pääsee kaikkine ruokauhrit ja juomauhrit !!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
siisnäin kirjoitti:
Tiesin että olet sokea mutta että noin... Kuules , koko sapatti on uhri Herralle ja siit et pääsee kaikkine ruokauhrit ja juomauhrit !!
Wesley: "Onhan se hänen pettämistänsä suunannolla,kun puhutaan hänen verestään ja otetaan pois hänen kruununsa; kun halvennetaan jokin osa hänen laistansa, väittäen,että sillä edistetään hänen evankeliumiansa. Eikä totisesti voi välttää tätä sytöstä kukaan, joka saarnaa uskoa sillä tavalla, että siten kuuliaisuus joko välittömästi tai välillisesti syrjään sysätään,joka saarnaa Kristusta niin,että vähinkään Jumalan käskyistä siten kumotaan taikka jollakin lailla heikonnetaan. (Saarnoja, 1,s. 413.)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Historiaan kirjoitti:
Wesley: "Onhan se hänen pettämistänsä suunannolla,kun puhutaan hänen verestään ja otetaan pois hänen kruununsa; kun halvennetaan jokin osa hänen laistansa, väittäen,että sillä edistetään hänen evankeliumiansa. Eikä totisesti voi välttää tätä sytöstä kukaan, joka saarnaa uskoa sillä tavalla, että siten kuuliaisuus joko välittömästi tai välillisesti syrjään sysätään,joka saarnaa Kristusta niin,että vähinkään Jumalan käskyistä siten kumotaan taikka jollakin lailla heikonnetaan. (Saarnoja, 1,s. 413.)
Kyllä Wesley tiesi että Laki on voimassa koko vanha liitto vertauskuvallisesti ja että jos me ei noudatetaan pisteen tarkkuudella niin käy meille huonosti. Mutta hän tiesi myös tasan tarkka että rakastamalla lähimmäinen me pidämme laki ja siinä Rakastamalla lähimmäinen noudatetaan koko laki ja täytetään sen saman tien.. Kannatta pyytä että Pyhä Jumala kertoo sinulle mitä on Kirjoitettu !!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
siisnäin kirjoitti:
Kyllä Wesley tiesi että Laki on voimassa koko vanha liitto vertauskuvallisesti ja että jos me ei noudatetaan pisteen tarkkuudella niin käy meille huonosti. Mutta hän tiesi myös tasan tarkka että rakastamalla lähimmäinen me pidämme laki ja siinä Rakastamalla lähimmäinen noudatetaan koko laki ja täytetään sen saman tien.. Kannatta pyytä että Pyhä Jumala kertoo sinulle mitä on Kirjoitettu !!
>> Rakastamalla lähimmäinen noudatetaan koko laki ja täytetään sen saman tien.. <<

Tätä kuulee paljon tällä foorumilla, ikään kuin rakkauden kaksoiskäsky kumoaisi lain. Jos rakastat lähimmäistä, ei tarvitse viettää sapattia, niinkö? Silloin ei vissiin tarvitse noudattaa myöskään viidettä ja kuudetta käskyä... Ikään kuin kymmenen käskyä olisi kumottu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
>> Rakastamalla lähimmäinen noudatetaan koko laki ja täytetään sen saman tien.. <<

Tätä kuulee paljon tällä foorumilla, ikään kuin rakkauden kaksoiskäsky kumoaisi lain. Jos rakastat lähimmäistä, ei tarvitse viettää sapattia, niinkö? Silloin ei vissiin tarvitse noudattaa myöskään viidettä ja kuudetta käskyä... Ikään kuin kymmenen käskyä olisi kumottu.
Kristitty.net, jos sinulle ei Herran Jeesuksen antama rakkauden kaksoiskäsky kelpaa eli riitä, niin noudata sinä kymmentä käskyä - MUTTA MUISTA, ETTÄ SINUN ON TOTISESTI NOUDATETTAVA NIITÄ JOKAISTA TÄYDELLISESTI, EI SINNE PÄIN. NE ON TÄYTETTÄVÄ PIENINTÄKIN PIIRTOA MYÖTEN SILLOIN YHTÄ TÄYDELLISESTI KUIN HERRA JEESUS NE TÄYTTI.
Jos uskot siihen kykeneväsi, niin onnea yrityksellesi!
Ikävä kyllä samalla kun epätoivoista hankettasi koetat toteuttaa, teet kohdallasi tyhjäksi Jeesuksen Kristuksen ristintyön.
Ja olet itse suistanut itsesi Jumalan armon alta lain alle.

KÄSKYJEN LAKIA EI IHMINEN KYKENE TÄYTTÄMÄÄN.
Tarkoittaako se sitten sitä, että voimme elää miten lystäämme, kun emme kertakaikkiaan pysty käskyjä noudattamaan niin kuin Pyhän Jumalan edessä noudattaa tulee!?
EI TARKOITA. EI SITTEN SINNE PÄINKÄÄN.
Se ettemme kykene käskyjä pitämään niin kuin tulisi, ei tietenkään tarkoita sitä, että "heitämme ne romukoppaan", emme välitä niistä edes ohjeina emmekä kasvattajana, emme johdattajana Jeesuksen Kristuksen tykö. Kymmenen käskyn tulee osoittaa meille oma kertakaikkinen kelvottomuutemme ja syntisyytemme, osoittaa meille, että ilman Jeesuksen Kristuksen uhria, Hänen täydellisesti täytettyä työtään edestämme, olemme hukassa s.o. kadotuksen omat.

Kun Herra Jeesus sanoo, että "näissä kahdessa on sekä laki, että profeetat", Hän totisesti tarkoittaa sitä, että jos me pidämme rakkauden kaksoiskäskyn: "Rakasta Jumalaa ylitse kaiken muun kaikesta ..... ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi", se riittää.
Vaan pidämmekö me nämä kaksi uutta käskyä niin kuin Pyhän Jumalan edessä tulisi?
Yhtä epätäydelliset olemme pitämään myös niitä.
Herra Jeesus on täyttänyt täydellisesti meidän edestämme myös rakkauden kaksoiskäskyn.

Meillä ei ole Jumalan eteen tuotavana muuta "ansiota" kuin SYNTIMME.

Se joka viettää sapattia lauantaina, niin viettäköön.
Se joka ei sitä lauantaina vietä, niin olkoon viettämättä.
Sunnuntai on ihan yhtä hyvä päivä viettää lepopäivää, pyhittää lepopäivä.

Ja muuten;
Sapatinlepo on meille annettu Jeesuksessa Kristuksessa.
Hänessä meillä on kaikki. Ilman Häntä, Jeesusta Kristusta, ei meillä ole mitään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:

Ei se kumoa vaan täyttää. Ota vastaan Pyhä Henki niin viisastut..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
saviseutulainen kirjoitti:
Kristitty.net, jos sinulle ei Herran Jeesuksen antama rakkauden kaksoiskäsky kelpaa eli riitä, niin noudata sinä kymmentä käskyä - MUTTA MUISTA, ETTÄ SINUN ON TOTISESTI NOUDATETTAVA NIITÄ JOKAISTA TÄYDELLISESTI, EI SINNE PÄIN. NE ON TÄYTETTÄVÄ PIENINTÄKIN PIIRTOA MYÖTEN SILLOIN YHTÄ TÄYDELLISESTI KUIN HERRA JEESUS NE TÄYTTI.
Jos uskot siihen kykeneväsi, niin onnea yrityksellesi!
Ikävä kyllä samalla kun epätoivoista hankettasi koetat toteuttaa, teet kohdallasi tyhjäksi Jeesuksen Kristuksen ristintyön.
Ja olet itse suistanut itsesi Jumalan armon alta lain alle.

KÄSKYJEN LAKIA EI IHMINEN KYKENE TÄYTTÄMÄÄN.
Tarkoittaako se sitten sitä, että voimme elää miten lystäämme, kun emme kertakaikkiaan pysty käskyjä noudattamaan niin kuin Pyhän Jumalan edessä noudattaa tulee!?
EI TARKOITA. EI SITTEN SINNE PÄINKÄÄN.
Se ettemme kykene käskyjä pitämään niin kuin tulisi, ei tietenkään tarkoita sitä, että "heitämme ne romukoppaan", emme välitä niistä edes ohjeina emmekä kasvattajana, emme johdattajana Jeesuksen Kristuksen tykö. Kymmenen käskyn tulee osoittaa meille oma kertakaikkinen kelvottomuutemme ja syntisyytemme, osoittaa meille, että ilman Jeesuksen Kristuksen uhria, Hänen täydellisesti täytettyä työtään edestämme, olemme hukassa s.o. kadotuksen omat.

Kun Herra Jeesus sanoo, että "näissä kahdessa on sekä laki, että profeetat", Hän totisesti tarkoittaa sitä, että jos me pidämme rakkauden kaksoiskäskyn: "Rakasta Jumalaa ylitse kaiken muun kaikesta ..... ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi", se riittää.
Vaan pidämmekö me nämä kaksi uutta käskyä niin kuin Pyhän Jumalan edessä tulisi?
Yhtä epätäydelliset olemme pitämään myös niitä.
Herra Jeesus on täyttänyt täydellisesti meidän edestämme myös rakkauden kaksoiskäskyn.

Meillä ei ole Jumalan eteen tuotavana muuta "ansiota" kuin SYNTIMME.

Se joka viettää sapattia lauantaina, niin viettäköön.
Se joka ei sitä lauantaina vietä, niin olkoon viettämättä.
Sunnuntai on ihan yhtä hyvä päivä viettää lepopäivää, pyhittää lepopäivä.

Ja muuten;
Sapatinlepo on meille annettu Jeesuksessa Kristuksessa.
Hänessä meillä on kaikki. Ilman Häntä, Jeesusta Kristusta, ei meillä ole mitään.
>> Ja olet itse suistanut itsesi Jumalan armon alta lain alle. <<

Miksi sinun mielestäsi kymmenen käskyn noudattaminen on lain alla elämistä? Miten on se on pois armosta lankeamista, että pitää Jumalan käskyt? Ei niitä käskyjä ole turhaan annettu. Ei meillä ole mitään lupaa rikkoa kymmentä käskyä.

>> Sunnuntai on ihan yhtä hyvä päivä viettää lepopäivää, pyhittää lepopäivä. <<

Raamattu ei missään kohtaa pyhitä sunnuntaita lepopäiväksi. Raamatussa ei ole ainuttakaan jaetta, joka valtuuttaisi sunnuntain viettämisen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Martin Luther sanoo: Matt. 5:17 johdosta: "Valheesta sentähden syyttävät Jeesusta ne, jotka sanovat, että Hän tarkoitti Mooseksen lakia, kun Hän Matt. 5:18 sanoo, ettei laki tule katoamaan. Meidän Herramme Jeesus ei puhu tässä ympärileikkauksen säänöistä, Mooseksen eli temppelipalveluksen laista, vaan, kuten jokainen voi itse nähdä, kymmenestä käskystä".
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kymmenenkäskyt ovat me täyttänyt Rakastamalla Lähimmäinen..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Room 2:
14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-
16 sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.

Meille on luomistyössä asetettu 'oikean moraalin tunto', jota siis omaksitunnoksi sanotaan, että me olemme alusta asti tienneet mikä on oikein ja mikä on väärin. Siksi Adam ja Eeva eivät tarvinneet lakeja itselleen, heillä oli valmius tehdä oikein. Syntiinlankeemuksen jälkeen tämä 'omatunto' on myös muuttunut ja muovautunut ympäristön tapojen ja kulttuurien mukaan, mutta jossakin siellä syvällä edelleen on jokaisella 'oikean moraalin tunto', yleensä tappaja tietää tekevänsä väärin, vaikka ei lakia olisi koskaan asiasta kuullut tai nähnyt.

Tuo Roomalaiskirjeen kohta kertoo meille siitä Jumalan tuomion oikeudenmukaisuudesta, joka kohtaa niitä, jotka eivät koskaan ole kuulleet pelastuksesta Kristuksessa. Heitä Jumalan tuomio kohtaa siis sen mukaan, miten he 'omassatunnossaan' ovat kokeneet tekevänsä oikein tai väärin. Näin minä ymmärrän.

Adam ja hänen jälkeensä ihmiset lepäsivät silloin kun he kokivat olevansa väsyneitä; kovan työn keskellä heillä ei ollut jotain määrättyä päivää, jolloin he olisivat kokoontuneet jonnekin kiittämään Jumalaa tai rukoilemaan Jumalaa, sellaista kohtaa meille ei kerrota Raamatussa. Mutta, vaikka heillä ei ollut lakia, heidän omatuntonsa tiesi, mikä on oikein ja mikä on väärin, joten Nooan aikaiset ihmiset kyllä tiesivät tekevänsä pahaa vastoin omaatuntoansa. Heidän sydämissään oli siis kirjoitettuna se, miten toisia ihmisiä tulisi kohdella. Jumala ei siis ihmisen omatuntoon ole kirjoittanut lakia jostain erityisestä päivästä - joka niin väittää, puhuu asiasta, jolle Raamattu ei anna vahvistusta.

Se, että Raamattu kertoo, että Jumala lepäsi saatuaan kaiken maapallolla valmiiksi tarkoitti sitä, että kaikki oli juuri siten, kuin Jumala halusi, maan päällä ei ollut enää muuta tehtävää - mutta taivaassa ei silloinkaan ollut enää kaikki siten, kuin Jumala halusi - sielunvihollinen ja hänen mukaansa osa enkelikunnasta oli jo langennut. Luomistyön ajaksi siulunvihollinen oli 'sidottu', hän ei voinut mitenkään estää Jumalan luomistyötä, vaan se toteutui ilman sielunvihollisen väliintuloa. Vasta kun ihminen siirrettiin paratiisiin ja Jumala lepäsi luomistyöstänsä, sielunvihollinen sai tulla koettelemaan ihmistä. Silloin alkoi Jumalalla taas työt, jotka eivät ole vieläkään loppuneet, Jumala ei ole voinut levätä sen koommin, kun syntiinlankeemus tapahtui. Jumala on ja tekee koko ajan työtä, eikä saa lepoa, ennen kuin siulunvihollinen 'sidotaan' uudestaan ja lopullinen lepo alkaa vasta sitten, kun sielunvihollinen ja hänen joukkonsa on kokonaan hävitetty.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
>> Jumala ei siis ihmisen omatuntoon ole kirjoittanut lakia jostain erityisestä päivästä - joka niin väittää, puhuu asiasta, jolle Raamattu ei anna vahvistusta. <<

Mutta Jumala on meille sanassaan antanut kymmenessä käskyssä käskyn "Muista pyhittää lepopäivä". Meillä ei ole ainuttakaan syytä rikkoa tätä käskyä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kysyisin nimimerkki omatuntotietää. Jos sapatti olisi ollut vain juutalaisia varten, miksi Herra olisi siunannut seitsemännen päivän ja pyhittänyt sapatin satoja vuosia ennen juutalaisen kansakunnan syntyä ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
>> Jumala ei siis ihmisen omatuntoon ole kirjoittanut lakia jostain erityisestä päivästä - joka niin väittää, puhuu asiasta, jolle Raamattu ei anna vahvistusta. <<

Mutta Jumala on meille sanassaan antanut kymmenessä käskyssä käskyn "Muista pyhittää lepopäivä". Meillä ei ole ainuttakaan syytä rikkoa tätä käskyä.
Lainaus messiaanisen Rabbi Lorenin vastauksesta kysymykseen kristittyjen sapatin vietosta:
"On tärkeää ymmärtää, että Siinain liitto oli nimenomaan tehty Jumalan ja Israelin välillä eikä sisällä koko ihmiskuntaa. Tämä tarkoittaa, että 10 käskyä on erityisesti suunnattu Israelin kansaa ja ovat yhteenveto Siinain liitosta."
ja: "Siinain liitto liittona ei ollut suunnattu pakanakristittyille"
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Marko-K kirjoitti:
Lainaus messiaanisen Rabbi Lorenin vastauksesta kysymykseen kristittyjen sapatin vietosta:
"On tärkeää ymmärtää, että Siinain liitto oli nimenomaan tehty Jumalan ja Israelin välillä eikä sisällä koko ihmiskuntaa. Tämä tarkoittaa, että 10 käskyä on erityisesti suunnattu Israelin kansaa ja ovat yhteenveto Siinain liitosta."
ja: "Siinain liitto liittona ei ollut suunnattu pakanakristittyille"
Toiset juutalaiset ymärtävät sapatin yleismaailmallisuuden. Juutalainen filosofi Martin Buber kirjoittaa, että koska sapatin "juuret ovat maailman synyssä", se "on kaikkien yhteistä omaisuutta, ja kaikkien tulisi rajoituksetta nauttia siitä".
"Mutta kun koko maailma oli tullut valmiiksi numeron kuusi täydellisen luonteen mukaisesti", kirjoitti Filon Juutalainen, ensimmäisellä vuosisadalla elänyt juutalainen oppinut, "Isä pyhitti seuraavan, seitsemännen,päivän ylistäen sitä ja kutsuen sen pyhäksi. Sillä tuo päivä on juhla, ei vain yhtä kaupunkia tai maata varten, vaan koko maailmalle; ainoa päivä, jota voidaan oikeutetusti kutsua kaikkien ihmisten juhlapäiväksi ja maailman syntymäpäiväksi."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
armonkerjäläinen kirjoitti:
Toiset juutalaiset ymärtävät sapatin yleismaailmallisuuden. Juutalainen filosofi Martin Buber kirjoittaa, että koska sapatin "juuret ovat maailman synyssä", se "on kaikkien yhteistä omaisuutta, ja kaikkien tulisi rajoituksetta nauttia siitä".
"Mutta kun koko maailma oli tullut valmiiksi numeron kuusi täydellisen luonteen mukaisesti", kirjoitti Filon Juutalainen, ensimmäisellä vuosisadalla elänyt juutalainen oppinut, "Isä pyhitti seuraavan, seitsemännen,päivän ylistäen sitä ja kutsuen sen pyhäksi. Sillä tuo päivä on juhla, ei vain yhtä kaupunkia tai maata varten, vaan koko maailmalle; ainoa päivä, jota voidaan oikeutetusti kutsua kaikkien ihmisten juhlapäiväksi ja maailman syntymäpäiväksi."
Herra käski Mooseksen vielä sanoa israelilaisille:
"Pitäkää kunniassa sapatti ja määräykset, jotka olen siitä antanut, sillä sapatti on sukupolvesta toiseen oleva merkkinä liitosta, jonka minä olen teidän kanssanne tehnyt. Siitä muistatte, että minä, Herra, olen erottanut teidät omaksi kansakseni."

"Myös sapattini minä annoin heille, jotta se olisi merkkinä liitostamme ja muistuttaisi heitä siitä, että minä, Herra, olen pyhittänyt heidät omaksi kansakseni."
- Hesekiel 20:12

Pari muuta Filon Juutalaisen vähemmän raamatullista näkemystä:
- Hänen mukaansa Jumala ei luonut maailman rakennusainetta, vaan se oli valmiina
- ihmissielu reinkarnoituu yhä uusiin ruumiisiin, kunnes se kykenee oikean filosofian ja hyveiden avulla jättämään fyysisen aistimaailman lopullisesti taakseen
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kristitty.net. olet Jumalan pilkkaaja, pahin minkä olen koskaan täällä tavannut.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
No, jopa oli mittamies liikkeellä.
Jumalan rakkaudenlain esiintuoja on Jumalanpilkkaaja.
Olipa käärmeellä taas kieli esissä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Voi voi sinä sinä kristitty .net joka halua pakottaa uskovaiset lain alle.. Katsos oikein saviseutulainen kirjoitti sinulle jokainen laki pienikin pitää sun täyttää myös uhrimenot ja kait olet jo uhrialtarin alkanut rakentaa ja ilmestysmajan?? Niitä tulet tarvita tuossa lain alla joka liha yhdessä percele piiska sua ja muistuttaa mitä olet unohtanut laista..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Jos noudattaa kymmentä käskyä niin on lain alla? Mistä tämä harhaoppi oikein kumpuaa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Jos noudattaa kymmentä käskyä niin on lain alla? Mistä tämä harhaoppi oikein kumpuaa?
Mooseksen laki ei ole vain kymmenen käskyä, siinä on aika monta muutakin kohtaa. En tiedä miten olet jäänyt kiinni vain kymmeneen käskyyn. Siksi on ymmärrettävä Raamatun kokonaisilmoitus ja luettava Raamattu loppuun asti. Olet tarttunut joihinkin yksittäisiin jakeisiin VT:ssa, ja ohitat paljon mitä Jumala sanoo UT:ssa. Ennenkaikkea... et ymmärrä mikä sapatinlepo on Uudessa Liitossa. Rikot sapatinlepoa jos yrität suorittaa uskoa etkä anna Jeesuksen hallita sinua. Meidän tulee antaa itsemme ja elämämme Herran käsiin täysin. Sapatinlepo on lepo omista töistä. Tarkoittaa, että Hän johdattaa joka hetki, että Hän elää meissä ja meidän kautta ja tekee Hänen tahtonsa. Eli Herra tekee meissä Hänen tekonsa. Emmekä enää tee omia tekojamme. Olet jäänyt kiinni omavanhurskauteen. Joku voi elää hyvin "vanhurskaasti", mutta elääkin omavanhurskaasti, eli ei anna Jeesuksen hallita itseään vaan tekee asiat miten häntä itseä huvittaa, seuraa itseasiassa itseänsä. Tällöin ihminen hakee omaa kunniaansa, yrittää pyhittää itse itseään. Jos elämme lihassamme, sen loppu on kadotus. Jos Jeesus on Herramme kaikessa, sen loppu on iankaikkinen elämä. Herra kyllä toimii Sanansa mukaan. Ja silloin uskovalle avautuu mitä eri asiat Raamatussa tarkoittavat Uuden Liiton valossa. Kannattaa nyt keskittyä Herran tahdon etsimiseen, Hänen tuntemiseen ja tietysti Raamatun tutkimiseen - koko Raamatun tutkimiseen. UT:ssa puhutaan paljon sapatista, ja siitä, kuinka emme enää tee omia tekojamme, kun seuraamme Jeesusta. Rukoilen, että Herra ilmoittaa Itsensä sinulle, ja voit seurata Häntä totuudessa ja Pyhässä Hengessä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
EtsiHerraa kirjoitti:
Mooseksen laki ei ole vain kymmenen käskyä, siinä on aika monta muutakin kohtaa. En tiedä miten olet jäänyt kiinni vain kymmeneen käskyyn. Siksi on ymmärrettävä Raamatun kokonaisilmoitus ja luettava Raamattu loppuun asti. Olet tarttunut joihinkin yksittäisiin jakeisiin VT:ssa, ja ohitat paljon mitä Jumala sanoo UT:ssa. Ennenkaikkea... et ymmärrä mikä sapatinlepo on Uudessa Liitossa. Rikot sapatinlepoa jos yrität suorittaa uskoa etkä anna Jeesuksen hallita sinua. Meidän tulee antaa itsemme ja elämämme Herran käsiin täysin. Sapatinlepo on lepo omista töistä. Tarkoittaa, että Hän johdattaa joka hetki, että Hän elää meissä ja meidän kautta ja tekee Hänen tahtonsa. Eli Herra tekee meissä Hänen tekonsa. Emmekä enää tee omia tekojamme. Olet jäänyt kiinni omavanhurskauteen. Joku voi elää hyvin "vanhurskaasti", mutta elääkin omavanhurskaasti, eli ei anna Jeesuksen hallita itseään vaan tekee asiat miten häntä itseä huvittaa, seuraa itseasiassa itseänsä. Tällöin ihminen hakee omaa kunniaansa, yrittää pyhittää itse itseään. Jos elämme lihassamme, sen loppu on kadotus. Jos Jeesus on Herramme kaikessa, sen loppu on iankaikkinen elämä. Herra kyllä toimii Sanansa mukaan. Ja silloin uskovalle avautuu mitä eri asiat Raamatussa tarkoittavat Uuden Liiton valossa. Kannattaa nyt keskittyä Herran tahdon etsimiseen, Hänen tuntemiseen ja tietysti Raamatun tutkimiseen - koko Raamatun tutkimiseen. UT:ssa puhutaan paljon sapatista, ja siitä, kuinka emme enää tee omia tekojamme, kun seuraamme Jeesusta. Rukoilen, että Herra ilmoittaa Itsensä sinulle, ja voit seurata Häntä totuudessa ja Pyhässä Hengessä.
Täyttä hölynpölyä. Kirjoitat että en ymmärrä mikä sapatinlepo on Uudessa Liitossa. Näytäpä minulle, mitä Raamattu sanoo sapatinlevosta uudessa liitossa? Raamattu ei missään kohtaa anna meille lupaa rikkoa sapattikäskyä, koska meillä nyt on lepo Jeesuksessa. Väität että olen jäänyt kiinni omavanhurskauteen. Tämä on täyttä puppua. Luotan siihen, että pelastun yksin uskosta Herraan Jeesukseen Kristukseen. En ole lain alla. Kymmenen käskyn noudattaminen ei ole lain alla olemista, kyse on siitä, että on kuuliainen Jumalan käskyille. Armo ei anna meille oikeutta tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan käskyjä. Jumalan käskyt eivät ole raskas taakka eikä niiden noudattaminen ole lain alla olemista, tai omavanhurskautta: ”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Täyttä hölynpölyä. Kirjoitat että en ymmärrä mikä sapatinlepo on Uudessa Liitossa. Näytäpä minulle, mitä Raamattu sanoo sapatinlevosta uudessa liitossa? Raamattu ei missään kohtaa anna meille lupaa rikkoa sapattikäskyä, koska meillä nyt on lepo Jeesuksessa. Väität että olen jäänyt kiinni omavanhurskauteen. Tämä on täyttä puppua. Luotan siihen, että pelastun yksin uskosta Herraan Jeesukseen Kristukseen. En ole lain alla. Kymmenen käskyn noudattaminen ei ole lain alla olemista, kyse on siitä, että on kuuliainen Jumalan käskyille. Armo ei anna meille oikeutta tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan käskyjä. Jumalan käskyt eivät ole raskas taakka eikä niiden noudattaminen ole lain alla olemista, tai omavanhurskautta: ”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)
Olet lain alla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
On todella erinomainen asia, että joku on kiinnostunut pyrkimykseen elää hyvää ja moraalisesti oikeaa elämää.

Sillä pääsee kyllä jo todella pitkälle.

Monet uskomattomatkin, jotka eivät Jumalaa tunne pyrkivät elämään hyvää ja oikeaa elämää.

Se on sitten toinen asia, onko ihminen löytänyt Kristuksen rakkauden sisimpäänsä, joka pulppuaa iloa, rauhaa ja lepoa.
Ilmianna
Jaa
Kysymyksen voisi asetella niinkin, että elääkö ihminen käskyistä ja niiden noudattamisesta tai paremminkin noudattamisen yrittämisestä, vai elääkö hän Kristuksen rakkaudesta.

Kyllä Kristus vaatii muutosta ihmiseltä, joka hänen luokseen tulee, mutta hän antaa siihen muutokseen myös voiman. Kristus ei tarjoa halpaa armoa, jossa synnit unohdetaan ja saadaan jatkaa syntielämää surutta. Kyllä Kristus edellyttää totista sydämen pohjaan asti käyvää parannuksen tekoa.
Ap. t. 8:22
Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa-jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan.
Ilm. 2:5
Muista siis, mistä olet langennut, ja tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta.
Ilm. 2:16
Tee siis parannus; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi pian ja sodin heitä vastaan suuni miekalla.
Ilm. 3:3
Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut, ja ota siitä vaari ja tee parannus. Jos et valvo, niin minä tulen kuin varas, etkä sinä tiedä, millä hetkellä minä sinun päällesi tulen.
Ilm. 3:19
Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
Joh. 5:14
Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi".
Joh. 8:11
Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee"
Ilmianna
Jaa
Joissakin uskonnollisissa liikkeissä tarjotaan halpaa armoa; 'kaikki synnit anteeksi ..', vaikka ihminen ei aiokaan tehdä parannusta!

Tällainen halvan armon tarjoaminen vie ihmisen luopumukseen helposti kokonaan ja hän joutuu perkeleen helpoksi saaliiksi.

Ei anteeksiantoa pitäisi julistaa, ennenkuin ihminen antaa sitoumuksen tehdä parannus ja luopua synnin teon jatkamisesta.
Ilmianna
Jaa
Shabbat Shalom!
Ilmianna
Jaa
Tervettä olisi mielestäni perjantai iltaisin vähintään tarkistaa oma sydämen tila. ( tulisi tehtyä ainakin kerran viikossa !) Ei liene sattumaa, että Jeesus nimenomaan lepopäivän kohdalla sanoi: "Muistakaa"(pyhittää). Ajattelen että tätä kehoitusta kannattaa, kuunnella edelleen. Siitäkin syystä, että liha helposti ajautuu halpaan armoon.Tietysti "oja" on toisellakin puolella lakihenkisyyden muodossa..
Sydänten tuntija kuitenkin tietää missä mennään, jos alkaa"rytkyttämään". Jesajassa on kohta sapatiin liittyen. (Jes.58:13-14) Siellä varoitetaan mm. kielen synneistä ja "omasta touhuamisesta". Aikaisemmin samassa luvussa puhutaan paastosta ja siitä että olisi tärkeää "irroittaa kaikki ikeet" (uskon ydin; palveleminen) Totuus , että ihminen ei luonnostaan halua tehdä sitä, -paremmin tulla itse palveltavaksi, löytyy myös Sanasta.
Kaikki käskyt näyttävät näin samaan suuntaan ja todellisuuteen..( käskyn päämäärä, rakkaus.) -"Mutta me ODOTAMME uskosta vanhurskautumisen TOIVOA Hengen kautta "(Gal 5:5). Kristus on uhrinsa kautta vapauttanut kaikki synnin ja lain orjuudesta, kuitenkin,- lopullisesti vapaudumme niistä silloin, kun tunnemme Hänet .."niinkuin"..meidätkin TÄYDELLISESTI tunnetaan"..
Ilmianna
Jaa
Näin kirjoittaa >>>>Kristitty.net
30.3.2017 18:09
Jos noudattaa kymmentä käskyä niin on lain alla? Mistä tämä harhaoppi oikein kumpuaa? <<<<

Pyhästä Raamatusta ! Gal. 5:14 
Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
Jaak. 2:8 
Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette

Kova homma sulla pitää koko Laki. Mutta meille muut on annettu vain nämä käskyt.. "Miehet, veljet, kuulkaa minua!
14 Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä.
15 Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat, sillä näin on kirjoitettu:
16 'Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn,
17 että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee,
18 mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista'.
19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
21 Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."
22 Silloin apostolit ja vanhimmat ja koko seurakunta näkivät hyväksi valita keskuudestaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaan mukana, nimittäin Juudaan, jota kutsuttiin Barsabbaaksi, ja Silaan, jotka olivat johtavia miehiä veljien joukossa;
23 ja kirjoittivat heidän mukaansa näin kuuluvan kirjeen: "Me apostolit ja vanhimmat, teidän veljenne, lähetämme teille, pakanuudesta kääntyneille veljille Antiokiassa ja Syyriassa ja Kilikiassa, tervehdyksen.
24 Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin,
25 niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,
26 jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
27 Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.
28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
30 Niin heidät lähetettiin matkalle, ja he tulivat Antiokiaan; siellä he kutsuivat koolle seurakunnan ja antoivat heille kirjeen.
31 Ja kun he olivat sen lukeneet, iloitsivat he tästä lohdutuksesta.

Ei sanakaan että tulisimme pitää sapattia..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Päätettiinkö Jerusalemin kokouksessa että kymmenen käskyä ei ole enää voimassa? Höpöhöpö. Miksi Jaakob jatkaa "Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Monet lainaavat näitä Paavalin jakeita kuin "te ette ole lain vaan armon alaisia" Room. 6:14) ja"ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja" Room. 3:28) kääntääkseen ihmiset pois sapatista. Ilmeisesti he eivät ymmärrä seuraamuksia. Jos olisimme kysyneet käskyistä, jotka kieltävät aviorikoksen,tappamisen tai Herran nimen väärinkäytön, nämä jakeet eivät olisi tulleet heidän huuliltaan. Mutta vaikka he olisivat soveltaneet edellä lainattuja jakeita kaikkiin käskyihin, se ei olisi merkinnyt mitään, sillä nämä jakeet eivät opeta, että kristityn ei tarvitse olla kuuliainen laille. Ne opettavat vain, ettei kuuliaisuus pelasta meitä. Meitä ei hyväksytä omien tekojemme vuoksi, vaan sen perusteella mitä Jeesus on tehnyt puolestamme. Toisin sanoen meidät julistetaan vanhurskaiksi uskon perusteella, ja tämä on kaikista hyvistä uutisista paras.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Monet lainaavat näitä Paavalin jakeita kuin "te ette ole lain vaan armon alaisia" Room. 6:14) ja"ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja" Room. 3:28) kääntääkseen ihmiset pois sapatista. Ilmeisesti he eivät ymmärrä seuraamuksia. Jos olisimme kysyneet käskyistä, jotka kieltävät aviorikoksen,tappamisen tai Herran nimen väärinkäytön, nämä jakeet eivät olisi tulleet heidän huuliltaan. Mutta vaikka he olisivat soveltaneet edellä lainattuja jakeita kaikkiin käskyihin, se ei olisi merkinnyt mitään, sillä nämä jakeet eivät opeta, että kristityn ei tarvitse olla kuuliainen laille. Ne opettavat vain, ettei kuuliaisuus pelasta meitä. Meitä ei hyväksytä omien tekojemme vuoksi, vaan sen perusteella mitä Jeesus on tehnyt puolestamme. Toisin sanoen meidät julistetaan vanhurskaiksi uskon perusteella, ja tämä on kaikista hyvistä uutisista paras.
Room. 6:14 sanoo "Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla." Moni tarttuu tähän ja väittää että emme ole enää lain alla, eli että laki on kumottu. Seuraava jae kuitenkin kertoo: "Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!" Synti on lain rikkomista, emmekä saa Paavalin mukaan tehdä syntiä, vaikka olemme armon emmekä lain alla. Paavali ei siis tässä kumoa lakia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Onnellinen se, joka on .. odotuksessa. Rehellisesti -omat valinnat vaikuttaa siihen pääsyssä.( Vaarana on luottaa omaan uskonnollisuuteen" tai " asemaan"). (koko)Lain tehtävä: "kasvattaja Kristukseen". Laki saa aikaan vihaa ja syyllisyyttä ,mutta voiko ilman näitä "myllyjä"kukaan todella tuntea tarvitsevansa Vapahtajaa?
Syyllisyys sanan kanssa on ollut paljon puoskarointia. On ajateltu, että se on pelkästään negatiivinen asia. Raamattu puhuu "Jumalan mielen mukaisesta murheesta ,joka johtaa parannukseen jota kukaan ei kadu". Tähän murheeseen ja murtuneisuuteen tarvitaan Sanaa kokonaisuudessaan.
Paavali :" Veljet, en katso sitä vielä saavuttaneeni.. vaan minä riennän sitä kohti." Paavali eli toivossa. Hän tunsi, että edessä on jotain,jota kannatti vieläkin tavoitella. Samasta syystä hänellä oli auktoriteetti "pistimeen" jota hän kantoi .Paavali puhuu "heikkoudesta",joka oli hänelle kerskauksen aihe.

"Eivä terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä". Matt 9:12-13

En sano, että murheen ja syyllisyyden tunne olisivat "pakollisia" tai edes välttämättömiä kaikille ,- ainakaan samassa mitassa. Kuitenkin on kärsimyksiä ja koettelemuksia jotka tuntuvat joskus menevän yli normaalien rajojen. Sanassa on lupaus: .."Että hän voimakkaasti auttaisi niitä ,jotka ehyellä sydämellä ovat hänelle antautuneet.." 2.Aik.16:9 ( ehyt,murtunut?)
Yhteydessä Kristuksen murtuneisuuteen, on osallisuus hänen täydellisestä vanhurskaudestaan. "Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, se tulee autuaaksi ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen" Joh.10:9
Ilmianna
Jaa
Sapatti annettiin vain juutalaisille, tämä kaikille tiedoksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Eikös sapatti annettu kauan paljon aikaisemmin, ennenkuin juutalainen kansa oli syntynytkään ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kysynpävaan kirjoitti:
Eikös sapatti annettu kauan paljon aikaisemmin, ennenkuin juutalainen kansa oli syntynytkään ?
Näinhän se on, sapatti annettiin jo luomisessa, viisastelijat väittävät että vasta juutalaisille Siinailla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Miksei sapatinviettämisestä ole sitten mitään mainintoja ennen israelilaistan erämaavaellusta?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Heitä sinäkin peite pois silmiltäsi ja näe. Jeesus sanoi: Sapatti on annettu ihmistä varten.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kysykysykyssäri kirjoitti:
Miksei sapatinviettämisestä ole sitten mitään mainintoja ennen israelilaistan erämaavaellusta?
Koko patriarkallisen kauden ajalta ei ole yhtään mainintaa suorasta käskystä pyhittää seitsemäs päivä. Emme myöskään löydä suoraa käskyä, joka kieltäisi varastamisen, tappamisen, aviorikoksen tai epäjumalanpalveluksen. Varmasti vietettiin lehtimajajuhlaa, vaikkei sitä kertaakaan mainita. Vaikeneminen ei siis todista mitään, paitsi korkeintaan sen, että näitä käskyjä pidettiin itsestään selvinä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ja sitten lepäsi Jumala !! Ja missä lukee että hän olis jatkanut työtä tekemään sitten? Kun Sapatin Lepo elikkä vertauskuva pelastukselle tulee sisään meihiin niin meillä on Pelastus ja silloin tulee tuo Rauha ja Pyhitys ihan Levossa kun ollaan Kristuksessa ja ollaan saanut töistä Loma. Enkä jaksaa puuhastella Raskas lain kautta saadaksen pyhitystä, niin kuin sapatinvinkuttajat enää..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Eihän sapatin levossa hyvänen aika sentään ole kyse mistään raskaasta laista, kyse on nimen omaan siitä että levätään ilman mitään töitä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ihmiset ovat jakaantuneet. Toiset elävät Kristuksesta ja toiset laista. Näitä on mahdoton yhdistää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Lakiin ja todistuksiin, elleivät he näin sano, ei heillä aamun koittoa ole.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Naurettavaa lässytystä, että sapatin viettäjät olisivat lain alla. Miksi 9/10 käskyn noudattaja ei ole lain alla, mutta jos noudatat kaikkia kymmentä käskyä, olet lain alla? Laki ja armo eivät ole toisiaan vastaan, jos me olemme Herrassa Jeesuksessa pelastetut, me noudatamme hänen käskyjään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sapatti annettiin vain juutalaisille. Piste.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Sapatti annettiin myöskin adventisteille, koska he ovat ihmisiä. Jeesus sanoikin: Sapatti on annettu ihmistä varten.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Melkoista Laki uhraamisesta on kyse koko sapatti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ei sapatin viettämisellä ole mitään tekemistä "laki uhraamisen" kanssa. Kyse on siitä että saa levon kaikista töistä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jeesuksessa on lepo, ei siihen kuulkaas tarvita mitään sapattia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Adventistit tarvitsee sapattia, ja Jumala iloitsee siitä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kuitenkin neljäs käsky kertoo meille "muista pyhittää sapatinpäivä". Tarvitsemme sapatin lepoa riippumatta siitä mitä Jeesus on tehnyt meille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jahas, kello alkaa olemaan sen verran että on aika jälleen toivottaa Shalom Shabbat kaikille!
Ilmianna
Jaa
Että saa Lepo niin pitää pitää sapattin Laki säädökset !! Vai että sapatti ei ole Laki ?? Kuules ala lukea Pyhä Raamattu !! 23 Niin hän sanoi heille: "Tämä tapahtuu Herran sanan mukaan; huomenna on levon päivä, Herralle pyhitetty sapatti. Mitä leivotte, se leipokaa, ja mitä keitätte, se keittäkää; mutta kaikki, mitä tähteeksi jää, pankaa talteen huomiseksi."
24 Ja he panivat sen talteen huomiseksi, niinkuin Mooses oli käskenyt, eikä se ruvennut haisemaan, eikä siihen tullut matoja.
25 Ja Mooses sanoi: "Syökää se tänä päivänä, sillä tänä päivänä on Herran sapatti; tänään ette löydä kedolta mitään.
26 Kuutena päivänä on teidän sitä koottava, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti; silloin ei sitä ole."
27 Kuitenkin muutamat kansasta lähtivät seitsemäntenä päivänä kokoamaan sitä, mutta he eivät löytäneet mitään.
28 Niin Herra sanoi Moosekselle: "Kuinka kauan aiotte kieltäytyä noudattamasta minun käskyjäni ja lakejani?
29 Katsokaa, Herra on antanut teille sapatin; sentähden hän antaa teille kuudentena päivänä kahden päivän leivän. Olkoon jokainen alallaan, älköönkä kukaan lähtekö paikaltansa seitsemäntenä päivänä."
30 Ja kansa lepäsi seitsemäntenä päivänä.

28 Kuinka kauan aiotte kieltäytyä noudattamasta minun käskyjäni ja lakejani? Ja sinä myös ? Kristitty.net ?? Kuinka kauan ?

TÄMÄN LAIN ON JUMALA ANTANUT...

2. Moos. 31:14 
Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.
2. Moos. 31:15 
Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
2. Moos. 35:2 
Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.

MONTAKO OLET TAPPANUT JOKA EI OLE PITÄNYT SAPATTI?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jeesus ei tappanut avionrikkoja naista, miksi siis meidänkään pitäisi? Mutta koska sapatin rikkomisesta annettu rangaistus on kuolema, tulisi sen kertoa meille kuinka vakavasta käskystä on kyse.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ja sitten lisä Lakia !! 1 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
2 "Puhu israelilaisille ja sano heille: Herran juhla-ajat, joiksi teidän on kuulutettava pyhät kokoukset, minun juhla-aikani, ovat nämä.
3 Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, pyhä kokous; silloin älkää yhtäkään askaretta toimittako, se on Herran sapatti, missä asuttekin.
4 Nämä ovat Herran juhla-ajat, pyhät kokoukset, jotka teidän on kuulutettava määräajallansa:
5 Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, iltahämärässä, on pääsiäinen Herran kunniaksi.
6 Ja saman kuukauden viidentenätoista päivänä on happamattoman leivän juhla Herran kunniaksi; syökää happamatonta leipää seitsemän päivää.
7 Ensimmäisenä päivänä olkoon teillä pyhä kokous, silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako.
8 Tuokaa Herralle uhri seitsemänä päivänä. Seitsemäntenä päivänä on pyhä kokous; silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako."
9 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
10 "Puhu israelilaisille ja sano heille: Kun te tulette siihen maahan, jonka minä teille annan, ja leikkaatte sen viljaa, niin viekää papille viljastanne uutislyhde.
11 Ja hän toimittakoon sen lyhteen heilutuksen Herran edessä, että hänen mielisuosionsa tulisi teidän osaksenne; sapatin jälkeisenä päivänä pappi toimittakoon sen heilutuksen.
12 Ja sinä päivänä, jona teidän lyhteenne heilutus toimitetaan, uhratkaa virheetön, vuoden vanha karitsa polttouhriksi Herralle,
13 ja siihen kuuluvaksi ruokauhriksi kaksi kymmenennestä lestyjä jauhoja, öljyyn sekoitettuna, uhriksi, suloiseksi tuoksuksi Herralle, sekä siihen kuuluvaksi juomauhriksi neljännes hiin-mittaa viiniä.
14 Älkääkä syökö uutisleipää, paahdettuja jyviä tai tuleentumatonta viljaa ennen sitä päivää, jona tuotte Jumalallenne uhrilahjan. Se olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin.
15 Sitten laskekaa sapatin jälkeisestä päivästä, siitä päivästä, jona toitte heilutuslyhteen, seitsemän täyttä viikkoa,
16 laskekaa viisikymmentä päivää seitsemännen sapatin jälkeiseen päivään asti; sitten tuokaa Herralle uusi ruokauhri.
17 Sieltä, missä asutte, tuokaa heilutusleiväksi kaksi kakkua, jotka on leivottava happamena kahdesta kymmenenneksestä lestyjä jauhoja, Herralle uutislahjaksi.
18 Ja tuokaa leipänne ohella seitsemän virheetöntä, vuoden vanhaa karitsaa ja mullikka sekä kaksi oinasta; ruoka-ja juomauhreineen ne olkoot polttouhri Herralle, suloisesti tuoksuva uhri Herralle.
19 Ja uhratkaa kauris syntiuhriksi sekä kaksi vuoden vanhaa karitsaa yhteysuhriksi.
20 Ja pappi toimittakoon niiden ja uutisleivän ynnä kahden karitsan heilutuksen Herran edessä. Ne olkoot Herralle pyhät ja papin omat.
21 Ja kuuluttakaa pyhä kokous juuri siksi päiväksi; silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako. Se olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin.
22 Kun te korjaatte eloa maastanne, niin älä leikkaa viljaa pelloltasi reunoja myöten äläkä poimi tähkäpäitä leikkuun jälkeen, vaan jätä ne köyhälle ja muukalaiselle. Minä olen Herra, teidän Jumalanne."
23 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
24 "Puhu israelilaisille ja sano: Seitsemännessä kuussa, kuukauden ensimmäisenä päivänä, pitäkää sapatinlepo, muistojuhla pasunaa soittaen, pyhä kokous.
25 Älkää silloin yhtäkään arkiaskaretta toimittako, vaan tuokaa uhri Herralle."
26 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
27 "Tämän seitsemännen kuun kymmenentenä päivänä on sovituspäivä; pitäkää silloin pyhä kokous, kurittakaa itseänne paastolla ja tuokaa Herralle uhri.
28 Älkää toimittako yhtäkään askaretta sinä päivänä, sillä se on sovituspäivä, jolloin teille toimitetaan sovitus Herran, teidän Jumalanne, edessä.
29 Sillä jokainen, joka ei sinä päivänä kurita itseänsä paastolla, hävitettäköön kansastansa.
30 Ja jokaisen, joka sinä päivänä toimittaa jotakin askaretta, minä hävitän hänen kansastansa.
31 Älkää silloin yhtäkään askaretta toimittako. Se olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin.
32 Se on oleva teille levon päivä, kurittakaa itseänne paastolla. Kuukauden yhdeksäntenä päivänä illalla, illasta iltaan, pitäkää tämä sapatti."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Kyllä, meidän tulee viettää myös näitä muita Herran säätämiä juhlapyhiä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Kyllä, meidän tulee viettää myös näitä muita Herran säätämiä juhlapyhiä.
Elikä lisä Laki ! Miksi et kivittää niitä jotka ei te Lain muka, Sekin on yhtä tärkeä Laki sinulle.. >>> Se olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
siisnäin kirjoitti:
Elikä lisä Laki ! Miksi et kivittää niitä jotka ei te Lain muka, Sekin on yhtä tärkeä Laki sinulle.. >>> Se olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin.
Jeesus ei kivittänyt avionrikkojaa, miksi meidän siis tulisi?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Meidän ei tarvitse eikä tule uudessa liitossa uhrata eläinuhreja eikä muitakaan esikuvallisia uhreja tai noudattaa mitään noihin uhraamisiin liittyneitä menoja, päiviä tai juhlia, sillä Kristus lakkautti ne kuollessaan. Meidän sabattiuhrimme ovat hengellisiä uhreja-itsemme, kiitostemme ja rukoustemme uhraamista. Seitsemännen päivän sabatti oli olemassa ennen syntiä ja ennen syntien aiheuttamaa uhrijärjestelmää ja se jäi voimaan, kun uhrijärjestelmä Golgatalla tarpeettomana poistettiin.
Ilmianna
Jaa
Sapatti annettiin vain juutalaisille!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Monet sanovat, että vaan juutalaiset ovat Herran Jeesuksen kansalaisia, mutta Kyllä Jumalan kansaan voi kuulua myös muitakin. Jumalan kansalaisilla on Jumalan käskyt sydämessä ja he pyhittävät Herransa sapatin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Milloin yhteenveto tulee valmiiksi? Meneekö toiset 2000 vuotta?
Ilmianna
Jaa
>>Jos aiot pitää käskyn "älä tee huorin" olet velvollinen kivittämään kaikki avionrikkojat! Ihan yhtälailla on senkin käskyn rikkomisesta säädetty kuolemanrangaistus. << Niinpäs , ja kun elät lain alla ja pidät sapatti niin sun tulis kivittää niitä jotka ei sapattilaki noudattaa jos meinaat pitää sapattilaki joka on vaativa. Ja sapatti et voi pitää vain puoliksi kun olet mennyt Vanhan Liiton missä oli Laki mukana. Montako olet kivittänyt Kristitty. net ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Jeesus ei kivittänyt aviorikoksesta tavattua naista, eikä hän silti rikkonut lakia. Näin ei meidänkään tarvitsee kivittää lainrikkojia. Mutta se että sapatin rikkomisesta määrätty rangaistus oli kuolema, tulisi kertoa meille kuinka vakavasta käskystä on kyse.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Jeesus ei kivittänyt aviorikoksesta tavattua naista, eikä hän silti rikkonut lakia. Näin ei meidänkään tarvitsee kivittää lainrikkojia. Mutta se että sapatin rikkomisesta määrätty rangaistus oli kuolema, tulisi kertoa meille kuinka vakavasta käskystä on kyse.
No tuo oli nyt jotain uutta että aviorikoksesta tavattua naista olis rikkonut sapattia. Ja Jeesus opetti tietysti pois laista , mutta lähimmäistä kunnioittamista ja rakastamista. mutta sinä joka on sapattilain menossa takaperin niin sinulle kuuluu sapatin pitäminen niin että kaikki lainpykälät sun tulis toteuttaa joka kuuluu sapattiin niin kuin sen että valvot sapatinpitäjänä että kaikki pitää sapattia niin kuin pyrit tässä palstalla. Ja jos ei joku pitää niin kivität tietysti niin kuin sapati laki vaati sinusta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kyllä se vain taitaa olla että niin että meitä on vedetty höplästä jo 2000 vuotta tämän sapatti asian suhteen, mutta pikkuhiljaa alkaa peite poistua silmiltä ja ihmiset havahtuvat siihen, että sapatti on meille annettu lepopäiväksi.
Ilmianna
Jaa
Shabbat shalom!
Ilmianna
Jaa
Sapatti on hyvä vertauskuva niin kuin Pyhä Raamattu opettaa meille että Vanhan Liiton tapahtumat ja uhrirituaalit ovat, varjo , kun parempi oli tulossa..
Ilmianna
Jaa
Katolisen uskonnon käsikirjassa sanotaan: "Että kirkko on asettanut sapatin asemasta sunnuntain Herran päiväksi, määräten sen jumalanpalveluspäiväksi, on selvä todistus siitä suuresta vallasta, jonka se juhlallisella tavalla Kristukselta on saanut." (manual of the Catholic Religion, s. 186.)
Tri Eck, katol. teologi, Lutherin ankara vastustaja, lausui: "Kirkko omalla vallallaan,vastoin Raamattua, Pyhän Hengen kehoituksesta, siirsi sapatin vieton sunnuntaille."
Ilmianna
Jaa
Pitkäperjantai oli eilen ja tänään Jeesuksen seuraajat viettävät sapattia Jumalan kunniaksi.
Ilmianna
Jaa
Lakihenkiset katsovat itseensä, heidän elämänsä keskipisteenä on minä itse.

Jeesuksen rakkaudella täyttyneet katsovat alati Jeesukseen ja Hän on heidän elämänsä keskipiste.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Mitä lakihenkistä on sapatin viettämisessä? Jos noudattaa yhdeksää käskyä kymmenestä ei ole lain alla, mutta jos noudattaa kaikkia kymmentä käskyä on yhtäkkiä hirmuisessa lain orjuudessa ja lakihenkisyydessä? Jos Jeesus on elämän keskipiste, silloin noudattaa hänen käskyjään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Mitä lakihenkistä on sapatin viettämisessä? Jos noudattaa yhdeksää käskyä kymmenestä ei ole lain alla, mutta jos noudattaa kaikkia kymmentä käskyä on yhtäkkiä hirmuisessa lain orjuudessa ja lakihenkisyydessä? Jos Jeesus on elämän keskipiste, silloin noudattaa hänen käskyjään.
Eli toinen ihokas on jo annettu onneksi olkoon!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sapatti on annettu vain juutalaisille, ettäs tiiätte.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Sapatti on annettu myöskin adventisteille. Jeesuskin sanoi: Sapatti on annettu ihmistä varten.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Eli siis vain juutalaisille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Yhteenveto: Adventistien opit ovat saatanasta ja perkeleestä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
10 VASTAUSTA:
Emme syö sianlihaa, emmekä hiiriä. Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä niistä kaikista tulee loppu sanoo HERRA.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei tällä sapatin viettämisellä ole mitään tekemistä adventismin kanssa. Useat kristityt eri kirkkokunnista ovat tulleet vakuuttuneeksi sapatin pyhittämisestä. Onko nelkäs käsky "Muista pyhittää sapatinpäivä" perkeeleestä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kun lukee Raamattua kuin saatana, niin oppi on perkeleestä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Biblepost kirjoitti:
Kun lukee Raamattua kuin saatana, niin oppi on perkeleestä.
Tästä syystä sunnuntaioppi on perkeleestä, Raamatusta ei löydy ainuttakaan jaetta jonka mukaan sunnuntai tulisi pyhittää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Tästä syystä sunnuntaioppi on perkeleestä, Raamatusta ei löydy ainuttakaan jaetta jonka mukaan sunnuntai tulisi pyhittää.
Raamatusta ei löydy ainuttakaan jaetta jonka mukaan sapatti olisi muille kuin juutalaisille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sapattionjuutalaisille kirjoitti:
Raamatusta ei löydy ainuttakaan jaetta jonka mukaan sapatti olisi muille kuin juutalaisille.
Sapatti yhdistetään juutalaisiin vain siksi,että he ovat tuhansien vuosien aikana viettäneet sitä,mutta se ei tee sapatista juutalaista. Raamattu on yksiselitteinen sapatin alkuperästä, eikä sillä ole mitään tekemistä juutalaisten kanssa. Jumala siunasi ja pyhitti seitsemänen päivän luomisviikon lopussa,tuhansia vuosia ennen heprealaisen kansakunnan syntyä. Sana heprealainen esiintyy Raamatussa ensimmäisen kerran vasta Ensimmäisen Mooseksen kirjan 14.luvun 13.jakeessa,jossa se viittaa Abramiin,joka syntyi vasta satoja vuosia luomisen jälkeen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Teillä on niin valtavan paksu peite silmillänne, että ette näe, ettekä haluakaan nähdä, että sapatti kuuluu kaikille Uudessaliitossakin.
Myöskin suurella osalla juutalaisia on vielä peite silmillä, eivätkä usko Jeesukseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1234567--- kirjoitti:
Teillä on niin valtavan paksu peite silmillänne, että ette näe, ettekä haluakaan nähdä, että sapatti kuuluu kaikille Uudessaliitossakin.
Myöskin suurella osalla juutalaisia on vielä peite silmillä, eivätkä usko Jeesukseen.
Voisiko olla mahdollista, että kyseessä on yksi ja sama peite, ikään kuin väliverho. Sitten kun peite poistetaan ja kristityt näkevät sapatin kirkkaasti, juutalaiset ottavat Jeesuksen vastaan?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Uskon,että lähitulevaisuudessa,juutalaiset tulevat kokemaan suurta hengelistä heräämistä, ja ottamaan Jeesuksen vastaan omana vapahtajanaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
>> Raamatusta ei löydy ainuttakaan jaetta jonka mukaan sapatti olisi muille kuin juutalaisille. <<

Jesajan mukaan sapatti on muukalaista eli myös pakanoita varten:

Pakanat viettävät sapattia tuhatvuotisessa valtakunnassa:
"Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne. Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra." (Jes. 66:22,23)

Jeesuksen mukaan sapatti on ihmistä, eli siis koko ihmiskuntaa varten, ei ainoastaan juutalaisia varten:
”Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.” (Mk. 2:27)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sapatti on se kultaine side, joka lopun aikana sitoo todelliset Jeesuksen seuraajat yhteen muiden jatkaessa tietään lavealla tiellä kohti....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
"Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."
- Jeesus

Lavean tien päätepisteessä on enempi sapatin viettäjiä, kuin kaidan tien.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Marko-K kirjoitti:
"Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."
- Jeesus

Lavean tien päätepisteessä on enempi sapatin viettäjiä, kuin kaidan tien.
Kyllä se on niin että sapatin viettäjät pyhitetään, muut joutuvat kiristelemään hampaita.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sapatti on juutalaisten keksintöä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Sapatti ei ole juutalaisten keksintöä, sillä se annettiin jo luomisessa, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
No nyt he yrittävät tulla pyhiä Lain kautta nämä sapattiorjat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jumala sanoo "Olkaa pyhät niin kuin minä olen pyhä". Siihen pyhityselämään kuuluu että pitää Jumalan käskyt. Sapatin viettäjät eivät ole mitään sapattiorjia, sapattina on nimen omaan lepo kaikista töistä, se on hyvin kaukana orjuudesta se.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Onko kymmenen käskyä annettu vain juutalaisille? Eikö koko maailmalle? Käskyistä neljäs kuuluu "Muista pyhittää sapatinpäivä" ja se koskee myös meitä pakanoita. Sapatti annettiin jo luomisessa ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Jesajan mukaan sapatti on myös pakanoille ja Jeesuksen mukaan sapatti on ihmistä, eli koko ihmiskuntaa varten.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
Lue kuules Raamattusi,se on sapatti vain juutalaisia varten ,ettäs tiät.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Lue kuules Raamattusi,se on sapatti vain juutalaisia varten ,ettäs tiät.
Voisitko kertoa missä lukee,että se on VAIN juutalaisille ? Jollakin tavalla, vaikka Ensimäinen Mooseksen kirja ei kerro miten, Jumalan laki oli tehty tunetuksi muinaisessa maailmassa kauan ennen kymmenen käskyn lain antamista Siinailla. Kun Jumala teki Israelista liiton kansan, hän ei pyytänyt sitä saattamaan voimaan uutta, ennestään tuntematonta lakia. Sen sijaan israelilaisille, kuten heidän isilleen ennen heitä Nooalle, Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille-uskottiin tehtäväksi pakanuuden, epäjumalanpalveluksen ja väärän uskonon tukahduttaman jumalanpalveluksen ja Jumalan tuntemuksen lujittaminen ja säilyttäminen. Tuohon tuntemukseen kuului tieto laista. Ja laissa, aivan sen ytimessä, oli sapatti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Voisitko kertoa missä lukee,että se on VAIN juutalaisille ? Jollakin tavalla, vaikka Ensimäinen Mooseksen kirja ei kerro miten, Jumalan laki oli tehty tunetuksi muinaisessa maailmassa kauan ennen kymmenen käskyn lain antamista Siinailla. Kun Jumala teki Israelista liiton kansan, hän ei pyytänyt sitä saattamaan voimaan uutta, ennestään tuntematonta lakia. Sen sijaan israelilaisille, kuten heidän isilleen ennen heitä Nooalle, Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille-uskottiin tehtäväksi pakanuuden, epäjumalanpalveluksen ja väärän uskonon tukahduttaman jumalanpalveluksen ja Jumalan tuntemuksen lujittaminen ja säilyttäminen. Tuohon tuntemukseen kuului tieto laista. Ja laissa, aivan sen ytimessä, oli sapatti.
Jos luet Raamattusi se on siellä selvästi että vain juutalaisille on sapatti. Lue Raamattusi!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jos luet Raamattusi se on siellä selvästi että vain juutalaisille on sapatti. Lue Raamattusi!
Sapattikäsky on kymmenestä käskystä neljäs ja kymmenen käskyä kuuluu myös muille kuin vain juutalaisille
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Te olette lain alla ja yritätte omin voimin päästä taivaasee jotka sapattia viätätte.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sapatti123 kirjoitti:
Te olette lain alla ja yritätte omin voimin päästä taivaasee jotka sapattia viätätte.
Onko henkilö joka uskoo että kuudes käsky koskee kristittyjä lain alla ja yrittää omin voimin päästä taivaaseen? Vai koskee tuo ainoastaan neljättä käskyä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Seitsemännen päivän sapattia,kutsutaan usein vanhaksi juutalaiseksi sapatiksi. Tämä käsitys on kuitenkin ongelmallinen, sillä seitsemännen päivän sapatilla ei alkuperänsä, tarkoituksensa ja merkityksensä puolesta ole mitään tekemistä juutalaisten kanssa. Sapatti yhdistetään juutalaisiin vain siksi,että he ovat tuhansien vuosien aikana viettäneet sitä, mutta se ei vielä tee sapatista juutalaista. Se on vanhempi kuin juutalaiset, sitä ei tehty nimenomaan juutalaisia varten ja muutkin kuin juutalaiset viettävät sitä. Jumala siunasi ja pyhitti seitsemännen päivän luomisviikon lopussa, tuhansia vuosia ennen heprealaisen kansakunnan syntyä.
Ilmianna
Jaa
Kumosiko Jeesus evankeliumeissa sapatin ? Asetiko hän sen tilalle uuden päivän ? Vai opettiko hän viettämään sitä oikein ? Nämä pohdinat koskettavat sapattikysymyksen ydintä Uudessa testamentissa, etenkin evankeliumeissa.
Ilmianna
Jaa
lukekaa room 10: 4 ja lopettakaa tuo joutava jankutus.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
"Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo." Tässä on alkukielessä sana telos käännetty loppu. Se tarkoittaa kuitenkin ennemminkin täyttymystä ja päämäärää kuin loppua. Kristus on siis lain täyttymys, ei loppu. Lakia ei ole kumottu, Jeesuksen mukaan laista ei katoa pieninkään piirto.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Saatanan palvelija Kristitty.net, aina vain eksyttämässä ja kiusaamassa. Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin (Kristitty.net) tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Sitten kun argumentit loppuvat siirrytään ad hominem linjalle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Silloin fariseukset (ja Krititty.net) menivät ja neuvottelivat, kuinka saisivat hänet sanoissa solmituksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Oletpas sinä nokkela.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Oletpas sinä nokkela.
joko kävit kaupassa ja saunassa, pitä kiirettä kohta!

muista laittaa valot ja sähköt päällr ennen kuutta, sen jälkeen se ei enää onnistu!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
äläkäharohiuksiasi kirjoitti:
joko kävit kaupassa ja saunassa, pitä kiirettä kohta!

muista laittaa valot ja sähköt päällr ennen kuutta, sen jälkeen se ei enää onnistu!
Suomessa tähän aikaan vuodesta aurinko ei todellakaan laske kuudelta. Raamattu ei sano mitään sähkölaitteiden käytöstä sapattina. Että sähkö on mukamas tulta on rabbiinisten fariseusten perinnäissääntö.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
eli judaisti täyttää kaikki 613 käkyä aina ja joka hetki niinkö?

siihenkö luulet Jeesuksen "lain lopun" tähtäävän?

olipa heikko juttu koko Golgata kun mikään ei muuttunut, yhä vaan lakia jyystetään tarkalleen huh.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
9 VASTAUSTA:
Näytä minulle Raamatusta, missä kohtaa sanotaan että laki on kumottu? Jeesuksen opetuksen mukaan laista ei katoa pieninkään piirto.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net, kirjoittaa niin kuin hänen isäntänsäkin. Käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista?
Kristitty.net selityksillään kumoaa Jumalan Sanan: "Se tarkoittaa kuitenkin ennemminkin.. " Sana varoittaa, vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. Kristitty.net, selitykset ovat pahasta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Biblepost kirjoitti:
Kristitty.net, kirjoittaa niin kuin hänen isäntänsäkin. Käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista?
Kristitty.net selityksillään kumoaa Jumalan Sanan: "Se tarkoittaa kuitenkin ennemminkin.. " Sana varoittaa, vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. Kristitty.net, selitykset ovat pahasta.
Voisit vaikka Raamatusta näyttää missä kohtaa minä olen väärässä sen sijaan että vain auot päätäsi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net, en ole tilivelvollinen sielunvihollisen palvelijalla. Käärmeen myrkkyä kirjoitat. Kristitty.net, olet ollut monessa ketjussa suuna ja päänä. Sana varoittaa sinusta: Missä on paljon sanoja, siinä ei syntiä puutu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Biblepost kirjoitti:
Kristitty.net, en ole tilivelvollinen sielunvihollisen palvelijalla. Käärmeen myrkkyä kirjoitat. Kristitty.net, olet ollut monessa ketjussa suuna ja päänä. Sana varoittaa sinusta: Missä on paljon sanoja, siinä ei syntiä puutu.
Olenko sielunvihollinen koska opetan että sapatti tulee pyhittää? Vai mistä nyt kiikastaa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Olenko sielunvihollinen koska opetan että sapatti tulee pyhittää? Vai mistä nyt kiikastaa?
Krititty.net olet sielunvihollisen palvelija, et itse sielunvihollinen. Olet Jumalan vihollinen. Opetat, että sapatti täytyy pyhittää ja itse rikot sapatin. Krititty.net, joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Biblepost kirjoitti:
Krititty.net olet sielunvihollisen palvelija, et itse sielunvihollinen. Olet Jumalan vihollinen. Opetat, että sapatti täytyy pyhittää ja itse rikot sapatin. Krititty.net, joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa.
Minä en kerskaa laista. Moitin vain niitä jotka opettavat että kymmentä käskyä saa rikkoa, että sapattia ei tarvitse pyhittää. Neljäs käsky kuuluu "Muista pyhittää sapatinpäivä". Jos rikonkin itse sapattia, on tuo vain köyhä ad hominem argumentti. Se mitä minä teen sapattina ei kuulu kenellekään muulle. Oletko sinä sapattipoliisi? Tuomitsemassa ja arvostelemassa toisia. Asiat tappelevat, eivät ihmiset. Oletko mahdollisesti RealSana?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jeesus ei ollut lain loppu. "Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo." Room. 10:4 tässä on kreikan sana telos käännetty loppu, joka tarkoittaa kuitenkin täyttymystä ja päämäärää. Kristus on siis lain täyttymys ja päämäärä. Laki ei päättynyt Golgatalle. Jeesuksen selvän opetuksen mukaan laista ei katoa pieninkään piirto. Se koskee kaikkia 613 käskyä, sapattikäsky mukaan lukien.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Jeesus ei ollut lain loppu. "Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo." Room. 10:4 tässä on kreikan sana telos käännetty loppu, joka tarkoittaa kuitenkin täyttymystä ja päämäärää. Kristus on siis lain täyttymys ja päämäärä. Laki ei päättynyt Golgatalle. Jeesuksen selvän opetuksen mukaan laista ei katoa pieninkään piirto. Se koskee kaikkia 613 käskyä, sapattikäsky mukaan lukien.
Siis: VOIDELTU, Israelin Jahven Israelille lupaama VOIDELTU, on Moosekselle annetun Tooran(kin) päämäärä, mikä tarkoittaa, että SE, JOKA USKOO, voi VANHURSKAUTUA vain ja AINOASTAAN Messiaassa = Voidellussa.

Jos henkilö ei ole Messiaassa, ei hänellä ole Jahven vanhurskautta.

Siis JO Tooran päämäärä oli Messiaan kaltaisuus, sellaisuus, jollaiseksi adam luotiin.

Messias onkin viimeinen adam, kuten Paulus sanoo. Ensimmäinen adam menetti tuon kirkkauden ja puhtauden, joten kaikki hänen jälkeläisensä ovat lihan vankeja. Mutta: Jahve antoi omalle kansalleen - siis omilleen - Tooran, jotta he SEN AVULLA olisivat saavuttaneet ja saaneet tuon kirkkauden takaisin. Kuinkas kävi?

Koska Toora oli lihan kautta heikoksi tullut [saadakseen takaisin kirkkauden Tooran noudattamisen avulla], päätti Israelin Jahve tulla ITSE viimeiseksi ELÄVÄKSI TEKEVÄKSI adamiksi.

Siinä mielessä voi sanoa, että myös telos-sanan loppu-merkitys on sovelias tähän, koska Messiaan jälkeen ei kukaan voi enää tuota Toora-tietä saada kirkkautta takaisin, vaan ENSIN pitää tulla synnin tuntoon,
kääntyä,
uskoa,
ottaa kaste Jeshuan nimeen,
saada Pyhän henki

ja

SITTEN,

sitten SAA ALKAA NOUDATTAA TOORAA UUTENA.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jumalan Sana kehottaa Harhaoppista,(Kristitty.net) ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti. Uskovan pitää karttaa saatanan palvelijaa ja harhaoppista Kristitty.net:iä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Olenko harhaoppinen koska opetan että kymmentä käskyä tulee noudattaa? Vai mistä nyt kiikastaa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Olet RealSana, tunnusta pois.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kristitty.net, mikä kumman tuomari luulet olevasi. Pissa on noussut päähäsi!!! Olet saatanan palvelija. Pelottiko RealSana sinua??? Kirjoittiko hän Jumalan Sanaa, niin kuin nikki kertoo. Pahan palvelija tosiaan pelkää Jumalan Sanoja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Kumma tendenssi sinulla mennä henkilökohtaisuuksiin. Kun ei ole argumentteja esittää siirrytään ad hominem linjalle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Kumma tendenssi sinulla mennä henkilökohtaisuuksiin. Kun ei ole argumentteja esittää siirrytään ad hominem linjalle.
Kristitty.net,saatana palvelija, tarvitsee näköjään argumentteja. Argumenttisi ovat suoraan käärmeen suusta , kirjoitetut aivan saman kaavan mukaan. "Onko Jumala todella sanonut?" Tässä argumentti: Kristitty.net on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Biblepost kirjoitti:
Kristitty.net,saatana palvelija, tarvitsee näköjään argumentteja. Argumenttisi ovat suoraan käärmeen suusta , kirjoitetut aivan saman kaavan mukaan. "Onko Jumala todella sanonut?" Tässä argumentti: Kristitty.net on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja.
Voisit vaikka Raamatun avulla osoittaa missä kohtaa minä olen erehtynyt, mutta ilmeisesti mieluummin vain auot päätäsi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Biblepost kirjoitti:
Koska Raamatun sanaa väristellään, on täysin aiheellista kysyä "Onko Jumala todella sanonut?" Emme voi luottaa Raamatun käännöksiimme, siksi on aiheellista katsoa mitä alkuteksti sanoo. Kirkon tulkinnat Raamatusta tulee kyseenalaistaa ja tutkia itse mitä Raamattu todella sanoo.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kristitty.net, sinun omat tulkintasi pitää kyseenalaistaa, luet kuin paholainen Raamattua. Itse olet täällä ollut monessa ketjussa aukomassa päätäsi ja kutomassa saatanallista verkkoa yksistäisistä Raamatunlauseista. Onko helluntailaisen palsta tarkoitettu vain sinun propagandallesi?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Voisit Raamatusta näyttää missä kohtaa minä olen erehtynyt. Enkä mielestäni ole millään tapaa flodannut tätä foorumia. Sana on vapaa, ei ole pakko lukea, saati kommentoida, jos ei tykkää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kristitty.net, et ole erehtynyt, vaan tietoisesti ja pilkka mielessäsi vääntelet Jumalan Sanaa. Kirjoitit minulle: "mutta ilmeisesti mieluummin vain auot päätäsi" Olet käärme ja paha. Törkyä olet suoltanut tänne päivät pitkät.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Todellakin vaikuttaa siltä että tahdot vain aukoa päätäsi. Kaiva se Raamattusi esiin ja näytä missä kohtaa olen erehtynyt.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kristitty.net, et ole erehtynyt, vaan tarkoituksella kirjoittelet harhaoppeja ja kiusaat uskovia ja itse Jumalaa. Lain kiivailun kautta saavutetaan ainoastaan se, että pissa nousee päähän ja sinulla on todella pissaa päässä ja runsaasti. Kuka luulet olevasi, kun komentelet minua Jeesuksen omaa ja seuraajaa??? Kaiva itse Raamattusi esille, eihän sinulle edes taida olla Raamattua?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Missä kohtaa Raamattua käsketään pilkata ja solvata toisia?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Harhaoppisesta ja saatanan palvelijasta, Kristty.net, pitää varoittaa, ja Jumalan Sana antaa siihen oikeuden. "Pissa päässäsi" on aivan Raamatun mukainen, kirjoitettu vain nykysuomeksi. Sanassa käytetään mm. sanaa paisunut, ylpeillä, kerskailla.
Eikä Sana moiti Eliasta vaikka: Puolipäivän aikana Elia pilkkasi heitä ja sanoi: "Huutakaa kovemmin; hän on tosin jumala, mutta hänellä voi olla jotakin toimittamista, tahi hän on poistunut johonkin, tahi on matkalla; kenties hän nukkuu, mutta kyllä hän herää".
Pitää lujasti vastustaa eksyttäjiä, kuten Kristitty.nettiä sillä: Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
7 VASTAUSTA:
Mistä näitä eksyttäjiä jatkuvasti nousee sanomineen, jotka opettavat, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille.
Monet vapaat suunnat pitävät sapattia arkipäivänä. Niinpä heidän rukoushuoneidensa ovat ovatkinkin kiinni sapattisin. Silloin heillä on rukoushuoneidensa ovet sapattisin auki kun heillä on rukoushuoneiden siivoustalkoita tai myyjäisiä. Jeesus kaatoi rahanvaihtajien pöydät.

Jeesuksen esimerkki: Jeesus meni tapansa mukaan sapattisin synägoogaan opettamaan ja samalla paransi sairaita.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tosiaan mistä näitä sapatin ja kaiken maailman sääntöjen vouhottajia oikein löytyy??? Nyt adventisti vouhottaa. Mitenkähän sairaat parantuvat siellä adventtikirkossa, jota voi myös kutsua saatanan synagoogaksi?
Jumalan ihmeitä ei tapahdu sääntöjen käskyjen kautta vaan: he oleskelivat siellä kauan aikaa ja puhuivat rohkeasti, luottaen Herraan, joka armonsa sanan todistukseksi antoi tapahtua tunnustekoja ja ihmeitä heidän kättensä kautta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Biblepost kirjoitti:
Tosiaan mistä näitä sapatin ja kaiken maailman sääntöjen vouhottajia oikein löytyy??? Nyt adventisti vouhottaa. Mitenkähän sairaat parantuvat siellä adventtikirkossa, jota voi myös kutsua saatanan synagoogaksi?
Jumalan ihmeitä ei tapahdu sääntöjen käskyjen kautta vaan: he oleskelivat siellä kauan aikaa ja puhuivat rohkeasti, luottaen Herraan, joka armonsa sanan todistukseksi antoi tapahtua tunnustekoja ja ihmeitä heidän kättensä kautta.
Jumala on antanut sapattisäädöksen. Käydessäni ennenvahaan Luterilaisen rippikoulun. Kymmenkäskyn laki piti osata selityksineen ulkoa. Kinkereillä vielä tentattiin.

Vieläkin muistan ulkoa sapattikäskyn: Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi, mutta seitsemäspäivä on Herran sinun Jumalasi sapatti, silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi ja tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki mitä niissä on, Mutta seitsemäntenä päivänä Hän lepäsi, sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

Mitä Jumala kaikista näistä käskyistä sanoo ? Hän sanoo näin: Minä Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille jotka minua vihaavat, mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja PITÄVÄT MINUN KÄSKYNI.
Mitä se on ? Jumala uhkaa rangaista kaikkia niitä, jotka rikkovat nämä käskyt. Sentähden meidän tulee peljätä Hänen vihaansa, niin ettemme riko näitä käskyjä. Mutta Hän lupaa armonsa ja kaikkea hyvää kaikille, jotka pitävät nämä käskyt. Sentähden meidän tulee rakastaa Jumalaa, turvautua Häneen ja mielellämme elää Hänen käskyjensä mukaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Missään kohtaa Raamattua ei sapatin viettämistä kuvata orjuuden ikeeksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Oliko Mooses siellä kinkereillä? Adventtikirkko on saatanan synagooga. Miksi pitää vouhottaa yhden akan juttuja?
Kristitty.net, käyhän nyt ostamassa itsellesi Raamattu, ettei tarvitse täällä kerjätä Raamatun paikkoja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Biblepost kirjoitti:
Oliko Mooses siellä kinkereillä? Adventtikirkko on saatanan synagooga. Miksi pitää vouhottaa yhden akan juttuja?
Kristitty.net, käyhän nyt ostamassa itsellesi Raamattu, ettei tarvitse täällä kerjätä Raamatun paikkoja.
Kukaan tässä ketjussa ei ole adventisti. Sapattikäsky ei ole adventistien oppi vaan se perustuu Jumalan sanaan. Kyse ei ole yhden akan jutuista. Minä en ole koskaan lukenut Elleniä, eikä paljoa kiinnosta mitä hän sanoo.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Biblepost kirjoitti:
Nythän sinä olet alkanut jo hourimaan. Voi voi.

Raamattu: Lakiin ja todistuksiin, elleivät he näin sano, ei heillä aamun koittoa ole.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kaksi saatanan palvelijaa( kristitty.net, 1234567---) riekkuu täällä, ja näillä kahdella pahan palvelijalla on epäjumalat Jumala yläpuolella.
Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi. Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.
kristitty.net ja 1234567---tekeytyvät uskoviksi, mutta ovat itse asiassa pahan palkkalaisia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
On sinullakin harrastus.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
"Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko." Room. 12:14
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sapatti on vain juutalaisille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Olen jo monesti kommentoinut tätä, sanotaan lyhyesti vain että sapattikäsky on kymmenestä käskystä neljäs, eikä yksikään kirkkokunta väitä että kymmenen käskyä olisi ainoastaan juutalaisille. Sapatti annettiin jo luomisessa, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Jeremian mukaan sapatti on myös pakanoita varten ja Jeesuksen mukaan sapatti on ihmistä, eli koko ihmiskuntaa varten.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Metodisti Adam Clarke kirjoitti: "Mikään ei viittaa siihen, että kristinuskon tulo olisi kumonut sapatin tai tehnyt sen moraalisesti tarpeettomaksi." Kolossalaiskirjeen 2. luvun 16. jakeen huolellinen tarkastelu osoittaa, ettei Paavali edes suoraan moittinut niitä, jotka viettivät juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä. Hän vain sanoi: "Kukaan ei saa tuomita teitä" niiden johdosta. Jos Paavali olisi tässä puhunut seitsemännen päivän sapatista tai muista dekalogin käskyistä, hänen löyhää asennettaan olisi hyvin vaikea ymmärtää,koska toisaalla puhui nin voimakkaasti tottelemattomuutta vastaan. Mutta Paavali ei tässä,niin kuin ei myöskään Roomalaiskirjeessä, viitannutkaan seitsemännen päivän sapattiin.
Samantapainen raamatunpaikka löytyy Galatalaiskirjeestä: "Silloin,kun ette vielä tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalina sellaisia,jotka eivät mitään jumalia ole. Mutta nyt te tunette Jumalan, ja ennen kaikkea Jumala tuntee teidät. Kuinka te nyt jälleen turvaudutte noihin heikkoihin ja srkeisiin alkuvoimiin ? Aiotteko jälleen alistua niiden orjiksi ? Te pidätte tarkoin silmällä päiviä, kuukausia, juhla-aikoja ja määrävuosia" Gal. 4:8-10) Lukiko Paavali sapatin "noihin heikkoihin ja surkeisiin alkuvoimiin"? Ei tietenkään, sikäli kuin Jeesus ei kutsunut itseään "heikkojen ja surkeiden alkuvoimien Herraksi". Ja jos sapatin pyhittäminen alisti ihmisen orjaksi, tuliko myös Luojasta, sapatin asettajasta, orja, kun hän vietti luomisen jälkeen maailman ensimäistä sapattia. 1. Moos.2:2)? Paavali ei voinnut Galatalaskirjeessä, kuten ei myöskään Roomalais-ja Kolossalaskirjeessä,opettaa,että Jumalan laki ja varsinkaan sapattikäsky olisi kumottu, kun Jeesus itse niin järkkymättömästi opetti sapatinviettoa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
"Silloin kun ette vielä tunteneet Jumalaa" osoittaa että galatalaiset eivät olleet juutalaisia, vaan pakanoita. Siksi on väärin väittään että päivillä ja kuukausilla tarkoitettaisiin sapattia ja juutalaisia juhlapyhiä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kristitty.netin väitteet ovat vääriä. Eihän juutalaisuus ole tae, että tuntee Jumalan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Galatalaisista sanotaan että he eivät entisessä elämässään tunteneet Jumalaa. Lisäksi sanotaan että he palvelivat jumalina sellaisia, jotka eivät mitään jumalia ole, eli siis epäjumalia. On täysin mahdotonta että he olisivat olleet juutalaisia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kristitty.net valehtelee tapansa mukaan. Galatalaiskirje on selvästi kirjoitettu juutalaisille.
Mutta ennen kuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Galatalaiskirje on selvästi kirjoitettu pakanoille, jotka olivat eksyneet judaistien ympärileikkausharhaoppiin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jos Paavali Jeesuksen tavoin piti kuniassa Jumalan lain, pitikö hän Jeesuksen tavoin kuniassa myös sapatin ? Apostolien teissa Luukas kertoo,että Paavali meni synagogaan "tapansa mukaan" , jota ilmausta Luukas käytti kuvailessaan myös Jeesuksen sapatinviettoa Ap.t. 17:2; vrt. Luuk. 4:16) Apostolien tekojen tapahtumat samoin kuin itse kirjan kirjoittaminen tapahtuivat vuosia, jopa vuosikymmeniä ristin jälkeen. Jos sapatti oli muutettu sunnuntaille, miksi Luukas,ainoa Uuteen testamenttiin kirjoittanut pakana, ei kertonut muutoksesta ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
Ja apostolien teoissa seurakunta on useasti koolla sapattina, versus yhden ainoan kerran viikon ensimmäisenä päivänä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net, et tänäänkään viettänyt sapattia, vaan toimitit omia askareitasi kirjoittelemalla tänne joutavia.
Kirjoitit taas valheita. Olet pahan palvelija ja valehtelija.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Biblepost kirjoitti:
Kristitty.net, et tänäänkään viettänyt sapattia, vaan toimitit omia askareitasi kirjoittelemalla tänne joutavia.
Oletko sapattipoliisi, vahdit ja kyttäät mitä muuta tekevät sapattina? Olet pahempi kuin fariseukset. Raamatussa ei missään kohtaa kielletä käyttää sähkölaitteita sapattina.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Biblepost kirjoitti:
Raamattu: Astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla ja julista sanaa. Sanan totuuksia tulee julistaa kaikkina päivinä arkisin ja sapattisin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net, taas valehtelet ei tarvitse kyttäillä tekemisiäsi, sillä valheesi ja pahat tekosi ovat täällä kaikkien nähtävillä. Ai en puhunut mitään sähkölaitteista, näet jo harhoja.
Vaan itse meinaat, että korjausmiehet ja valvojat voimalaitoksissa ovat alempiarvoisia eikä heidän kuulukaan viettää ihmeellistä ja pelastavaa sapattia, sitä adventistien palvomaa epäjumalaa, jonka palvontaa kysytään heti taivaan porteilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Biblepost kirjoitti:
Kristitty.net, taas valehtelet ei tarvitse kyttäillä tekemisiäsi, sillä valheesi ja pahat tekosi ovat täällä kaikkien nähtävillä. Ai en puhunut mitään sähkölaitteista, näet jo harhoja.
Vaan itse meinaat, että korjausmiehet ja valvojat voimalaitoksissa ovat alempiarvoisia eikä heidän kuulukaan viettää ihmeellistä ja pelastavaa sapattia, sitä adventistien palvomaa epäjumalaa, jonka palvontaa kysytään heti taivaan porteilla.
Kymmenen käskyn noudattaminen ei ole adventistien oppi, eikä se ole mitään lain palvontaa. Neljäs käsky kuuluu "Muista pyhittää sapatinpäivä".
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kristitty.net, itsehän kirjoitit ja ihmettelit kuinka juutalaiset voisivat palvoa epäjumalia. Ne sapatinvietot ym. lain pitämiset olivat juuri epäjumalanpalvelusta, minkä voit lukea Sanasta.
Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole... kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?T e otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista. Tuossahan asia lukee, että kakara voi sen nähdä.
Vaan turhaan kerskaa ja vouhotat sapatinviettoa. Ethän itsekään vietä sapattia. Laissa on kirjoitettu: lepää seitsemäs päivä, että härkäsi ja aasisi saisivat hengähtää ja orjattaresi poika ynnä muukalainen saisivat virkistyä. Käytit sitten sapattina sähköä, eivätkä palvelijasi, sähköverkonkorjaajat ja valvojat saaneet hengähtää. Lisäksi tein arkiaskareita, kun kirjoittelit valheitasi nettiin. Kirjoittaminen ja netin käyttö ovat askareita, joiden tekemisen sapattina laki kieltää. Et sitten pyhittänyt sapattia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Missä kohtaa Sanaa sapatinviettoa tai lain pitämistä kuvataan epäjumalanpalvelukseksi? Galatalaiskirjeen kohdassa ei mainita sanaa sapatti, puhutaan vain päivistä ja kuukausista, eli pakanoiden omista juhlapyhistä. "Silloin kun ette tunteneet Jumalaa" - on täysin mahdotonta että nämä olisivat olleet juutalaisia.

Ei ole sinun tehtäväsi valvoa kuka viettää sapattia ja kuka ei. Ad hominem. Senkin sapattipoliisi sinä ;)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
"Ne sapatinvietot ym. lain pitämiset olivat juuri epäjumalanpalvelusta, minkä voit lukea Sanasta. "

Missäköhän kohtaa Raamattua sapatin viettoa kuvataan epäjumalanpalveluksi?!?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Pyhäpäivä pitäisi levätä ylirasituksen välttämiseksi, tosin monet ovat rasitettuja ilman työtäkin muista syistä. Jumala kai tahtoi meillä on aikaa ajatella ja palautua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Raamatussa ei ole mitään käskyä "pyhäpäivästä". Ainut käsky on pyhittää sapatti, ei lepopäivä, ei sunnuntai, ei pyhäpäivä, vaan viikon seitsemäs päivä, sapatti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kristitty.net, jatkat samojen valheiden kirjoittelua. Et usko jumalan Sanaan ja olet jumalaton maailman ihminen. et pidä itse edes sapattia ja sapatinrikkomisesi on täällä kaikkien nähtävillä. Kun kerran vouhotat sapattia, niin totta kai pitää ja on sallittua tutkia vietätkö sapattia, vai etkö.
Olet syyllinen ja olet rikkonut joka ikistä lain kohtaa vastaan.
Lue tästä kakara: Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Ad hominem. Et osaa muuta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mites itse, et näköjään hirveästi vietä lepopäivää. Eikös sinun tuli sunnuntain pyhäpäivänä levätä kirjoittelusta ja muiden solvaamisesta?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sapatti on vain juutalaisille, laitetaan tänne tiedoksi kun kaikki eivät tätä asiaa ymmärrä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Raamattu pitää paikkansa. Saa KAIKKI suuret ja pienet kumartamaan itseään Ilmestyskirjan peto 666.
Pedonmerkkihän on sunnuntai.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
En kyllästy vastaamasta tähän yhä uudestaan ja uudestaan. Sapattikäsky on kymmenestä käskystä neljäs, eikä yksikään kirkkokunta väitä että kymmenen käskyä koskisi ainoastaan juutalaisia. Sapatti annettiin jo luomisessa, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Jeremian mukaan sapatti on myös pakanoita varten ja Jeesuksen mukaan sapatti on ihmistä, eli koko ihmiskuntaa varten.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
1234567--- ja Kristitty.net ovat pahoja, jumalattomia tämän maailman ihmisiä. he tekevät isänsä tekoja eli valehtelevat. Ainoa juhla jota Uuden liiton uskovan ja Jeesuksen seuraajan tulee viettää on pääsiäinen, ei Vanhan Liiton pääsäistä vaan Uuden Liiton. Kirkkokunnat ovat porttokirkkoja, miksi pitäisi seurata porttokirkon opetuksia?
Et tiedä yhtään mitään Jeesuksen sapatista, koska et ole kokenut sitä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Ja missäköhän kohtaa Raamattua käsketään viettämään uuden liiton pääsiäistä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Niin, miksi pitäisi seurata porttokirkon opetusta sunnuntain pyhyydestä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Biblepost herätys, missä kohtaa Raamattua käsketään viettää uuden liiton pääsiäistä?
Ilmianna
Jaa
"Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina." Mt. 24:20. Miksi meidän tulisi rukoilla ettei pako tapahtuisi sapattina, jos sapatti ei enää ole voimassa?
Ilmianna
Jaa
Sapatin palvojat on lain alla.
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net, on täysin tietämätön Jumalan Sanasta ja hän on täysin pimeydessä. Hän jopa kysyy: missä kohtaa Raamattua käsketään viettää uuden liiton pääsiäistä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Sinä kun tunnet Raamattusi noin hyvin, niin ei luulisi olevan vaikeata postata tänne luku ja jae. Vaan ei taida onnistua, Raamatussa kun ei missään kohtaa käsketä viettää "uuden liiton pääsiäistä".
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Useimmat Jeesukseen uskovat, joihin et kuulu, osaavat kertoa missä Sanan paikassa puhutaan Uuden Liiton pääsiäisen viettämisestä. Siis et ymmärrä yhtään mitään Jumalan Sanasta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Vaan kun Raamatussa ei missään kohtaa käsketä viettää "uuden liiton pääsiäistä". Olet keksinyt tuon omasta päästäsi, et löydä lukua ja jaetta Raamatustasi, etkä pysty myöntää olleesi väärässä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Löydän todella helposti jakeet jossa käsketään viettää Uuden Liiton pääsiäistä. Kirjoituksistasi huomaa, että käyt välillä kysymässä neuvoa varmaan sieltä saatanan synagoogasta tai lainaat tekstin jostain opuksesta, mutta silloin tällöin jäät yksin ja olet kovin epävarma ja eksyneet oloinen. Kun olet yksin, niin näen hyvin sinun kakaramaisen käytöksesi.
Siis et ymmärrä Raamatun keskeisintä sanomaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Biblepost kirjoitti:
Löydän todella helposti jakeet jossa käsketään viettää Uuden Liiton pääsiäistä. Kirjoituksistasi huomaa, että käyt välillä kysymässä neuvoa varmaan sieltä saatanan synagoogasta tai lainaat tekstin jostain opuksesta, mutta silloin tällöin jäät yksin ja olet kovin epävarma ja eksyneet oloinen. Kun olet yksin, niin näen hyvin sinun kakaramaisen käytöksesi.
Siis et ymmärrä Raamatun keskeisintä sanomaa.
No antaa tulla luku ja jae sitten. Mikä maksaa? Vaan kun ei taida löytyä Raamatustasi?

En lainaa mistään opuksesta enkä käy missään kysymässä neuvoa. Ihan itse kirjoittelen tänne.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
No antaa tulla luku ja jae sitten. Mikä maksaa? Vaan kun ei taida löytyä Raamatustasi?

En lainaa mistään opuksesta enkä käy missään kysymässä neuvoa. Ihan itse kirjoittelen tänne.
Oletko tosiaan noin tietämätön Raamatun sanomasta, pyydät kirjoittamaan minua sinulle Raamatun keskeisimmän sanoman??? Kirjoitat kahdella eri tyylillä, mikä saa kenet tahansa epäilemään, että kopiot kirjoituksia. Nyt kirjoitat ihan omana itsenäsi eli kakarana: "No antaa tulla luku ja jae sitten. Mikä maksaa?" Aika moukkamaista tekstiä.
Eikö sinulla tosiaan ole Raamattua??? Voisit ihan itse lukea, eikä sitten tarvitsisi kirjoitella tänne niitä saatanan syngoogan oppeja???
Raamatussa on kehoitus: Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen. Katson olevan oikein, etten heitä pyhää sioille ja koirille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Biblepost kirjoitti:
Oletko tosiaan noin tietämätön Raamatun sanomasta, pyydät kirjoittamaan minua sinulle Raamatun keskeisimmän sanoman??? Kirjoitat kahdella eri tyylillä, mikä saa kenet tahansa epäilemään, että kopiot kirjoituksia. Nyt kirjoitat ihan omana itsenäsi eli kakarana: "No antaa tulla luku ja jae sitten. Mikä maksaa?" Aika moukkamaista tekstiä.
Eikö sinulla tosiaan ole Raamattua??? Voisit ihan itse lukea, eikä sitten tarvitsisi kirjoitella tänne niitä saatanan syngoogan oppeja???
Raamatussa on kehoitus: Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen. Katson olevan oikein, etten heitä pyhää sioille ja koirille.
En pyydä sinua kirjoittamaan minulle Raamatun keskeisintä sanomaa, vaan pyydän että näytät minulle missä kohtaa Raamattua sanotaan että tulee viettää "uuden liiton pääsiäistä". Vaan kun mitään sellaista käskyä ei ole Raamatussa! Olisiko aikaa myöntää että olet keksinyt koko jutun omasta päästäsi? Eli luku ja jae kiitos, tai sitten joudumme päättämään että olet valehtelija!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ilm.11:19 Ja Jumalan temppeli taivaassa aukeni, ja hänen liittonsa arkki näkyi hänen temppelissään, ja tuli salamoita ja ääniä ja ukkosenjylinää ja maanjäristystä ja suuria rakeita."

MIKSI?
Ilmianna
Jaa
Jes. 24:5 "Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton."
Ilmianna
Jaa
Lukekaapa. Mooseksen Laista: Sanassa kirjoitettu: Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen(Jeesus), jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä. Vanhan Liiton laki oli väliaikainen ja niin kuin on kirjoitettu:Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa
Uudesta Liitosta on kirjoitettu: Mutta rauhan Jumala, joka on kuolleista nostanut hänet, joka iankaikkisen liiton veren kautta on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen,
Uusi Liitto on iankaikkinen liitto. Jesaja puhuu iankaikkisesta Liitosta toisin sanoen Uudesta Liitosta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jeremian mukaan uudessa liitossa laki eli Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme, se ei siis todellakaan katoa tai kumoudu uudessa liitossa:

”Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” (Jer. 31:33)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Biblepost. Käskyjen rikkojat ovat liiton ulkopuolella. - Pyhät, eli käskyjen noudattajat sisäpuolella. Tässä kohtaan myös "kristikunta" jakaantuu. Tämä on tietoinen valinta jokaisen yksilön kohdalla.

Ilm. 14:12 "Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."
Ilmianna
Jaa
Milloin tulee yhteenveto? Loppuisi tämä lakiuskovaisten höpöttäminen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
Yhteenveto löytyy esimerkiksi Johanneksen kirjeistä. Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä....
Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot. Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.
Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta. Sillä tämä on se sanoma, jonka te olette alusta asti kuulleet, että meidän tulee rakastaa toinen toistamme eikä olla Kainin kaltaisia, joka oli pahasta ja tappoi veljensä.
Judaistit ja muut höpöttäjät eivät ilmeisesti ole lukeneet ollenkaan Uutta Testamenttia.
Vielä, pääsiäisen vietosta, koska judaisti ei tiedä siitä yhtään .mitään. Vanha liitto on kuva ja varjo tulevasta hyvästä, Uudesta Liitosta.
Puhukaa koko Israelin kansalle ja sanokaa: Tämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenisäntä itsellensä karitsan, yhden karitsan joka perhekuntaa kohti....Ja karitsanne olkoon virheetön, vuoden vanha urospuoli; lampaista tai vuohista se ottakaa. Ja pitäkää se tallella neljänteentoista päivään tätä kuuta; silloin Israelin koko seurakunta teurastakoon sen iltahämärässä. Ja he ottakoot sen verta ja sivelkööt sillä molemmat pihtipielet ja ovenpäällisen niissä taloissa, joissa he sitä syövät...Ja syökää se näin: kupeet vyötettyinä, kengät jalassanne ja sauva kädessänne; ja syökää se kiiruusti. Tämä on pääsiäinen Herran kunniaksi...ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata.
Sitten Uuden Liiton pääsiäinen, eli asiain olemus. Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni". Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Laskuntulos: "Milloin tulee yhteenveto? ..."

V: Aivan pian Kristuksen saapuessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Lukekaapa, olet käärme.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Biblepost kirjoitti:
Yhteenveto löytyy esimerkiksi Johanneksen kirjeistä. Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä....
Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot. Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.
Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta. Sillä tämä on se sanoma, jonka te olette alusta asti kuulleet, että meidän tulee rakastaa toinen toistamme eikä olla Kainin kaltaisia, joka oli pahasta ja tappoi veljensä.
Judaistit ja muut höpöttäjät eivät ilmeisesti ole lukeneet ollenkaan Uutta Testamenttia.
Vielä, pääsiäisen vietosta, koska judaisti ei tiedä siitä yhtään .mitään. Vanha liitto on kuva ja varjo tulevasta hyvästä, Uudesta Liitosta.
Puhukaa koko Israelin kansalle ja sanokaa: Tämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenisäntä itsellensä karitsan, yhden karitsan joka perhekuntaa kohti....Ja karitsanne olkoon virheetön, vuoden vanha urospuoli; lampaista tai vuohista se ottakaa. Ja pitäkää se tallella neljänteentoista päivään tätä kuuta; silloin Israelin koko seurakunta teurastakoon sen iltahämärässä. Ja he ottakoot sen verta ja sivelkööt sillä molemmat pihtipielet ja ovenpäällisen niissä taloissa, joissa he sitä syövät...Ja syökää se näin: kupeet vyötettyinä, kengät jalassanne ja sauva kädessänne; ja syökää se kiiruusti. Tämä on pääsiäinen Herran kunniaksi...ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata.
Sitten Uuden Liiton pääsiäinen, eli asiain olemus. Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni". Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
Lainaamassasi kohdassa Jeesus asettaa ehtoollisen. Hän ei anna mitään käskyä uuden liiton pääsiäisen vietosta! Eli missä kohtaa Raamattua käsketään viettää uuden liiton pääsiäistä? Antaas tulla jo!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net kirjoitti:
Lainaamassasi kohdassa Jeesus asettaa ehtoollisen. Hän ei anna mitään käskyä uuden liiton pääsiäisen vietosta! Eli missä kohtaa Raamattua käsketään viettää uuden liiton pääsiäistä? Antaas tulla jo!
Kristitty.net, käytöksesi on törkeää. Oletko mieleltäsi sairas? Normaalisti käyttäytyvä henkilö ei komentele, kuten sinä teet. Itse näköjään ymmärrät vain käskyjä ja käskytät toisia.
Siis olet todella ohuella pohjalla Sanan tuntemisessa. Kuitenkin esiinnyt kuin joku suuri Raamatun tuntija. Olet suorastaan naurettava!
Väitteesi: "Hän ei anna mitään käskyä uuden liiton pääsiäisen vietosta!" on valhetta ja sinun harhaasi.
Raamattu puhuu Kristitty.netistä: Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat, niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva.
Saatanan opit ovat sokaisseet sinut.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Biblepost kirjoitti:
Kristitty.net, käytöksesi on törkeää. Oletko mieleltäsi sairas? Normaalisti käyttäytyvä henkilö ei komentele, kuten sinä teet. Itse näköjään ymmärrät vain käskyjä ja käskytät toisia.
Siis olet todella ohuella pohjalla Sanan tuntemisessa. Kuitenkin esiinnyt kuin joku suuri Raamatun tuntija. Olet suorastaan naurettava!
Väitteesi: "Hän ei anna mitään käskyä uuden liiton pääsiäisen vietosta!" on valhetta ja sinun harhaasi.
Raamattu puhuu Kristitty.netistä: Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat, niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva.
Saatanan opit ovat sokaisseet sinut.
Nyt on kyse siitä, että sinä väität että Raamatussa käsketään viettää uuden liiton pääsiäistä. Minä väitän että Raamatussa ei ole mitään sellaista käskyä. On sinun velvollisuutesi osoittaa luku ja jae, jossa niin sanotaan. Muuten olet valehtelija.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kiitos Biblepost!

Arvostan näkemystäsi!
Ilmianna
Jaa
Lukekaapa, valehtelit kuin käärme Tässä valheesi"Käskyjen rikkojat ovat liiton ulkopuolella. - Pyhät, eli käskyjen noudattajat sisäpuolella." Toisin sanoen ilmeisesti haluat sanoa, että sinun kirkollasi on oikeat käskyt ja he pelastuvat ja sinun kirkkosi on ainut oikea.
Raamattu Sana todistaa sinun sanaasi vastaan: Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja- ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Missä kohtaa Raamattua käsketään viettää uuden liiton pääsiäistä? Antaa tulla!

Miten siis on, saammeko tehdä syntiä, kun olemme armon emmekä lain alla?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Krisitty.net niin kuin jo aiemmin kirjoitin, taidat olla mieleltäsi sairas. Olet tottunut käskyttämään toisia ja itse ymmärrät vain käskyjä.
Ja miksi raivoat Sanan paikasta? Kun et viitsi lukea, niin et myös löydä etkä huomaa, että kirjoitin Sanan paikan jo aiemmin.
Sanan kohdassa: Miten siis on, saammeko tehdä syntiä, kun olemme armon emmekä lain alla? Ei puhuta mitään käskyistä ja siitä että pitää noudattaa Vanhan Liiton lakeja. Vaan: että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Väität että Raamatussa käsketään viettää uuden liiton pääsiäistä. Anna tulla luku ja jae, jos kerran tunnet Raamattusi niin hyvin.

Ja lain rikkominen on syntiä, kun Paavali kirjoittaa että armon alla ei saa tehdä syntiä, kyllä se tarkoittaa että pitää noudattaa lakia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kristitty.net, voisitko itse lukea Raamattua?
Taidat olla mielelläsi sairas. Tapasi komennella ei kuulu normaalin ihmisen käytökseen. Lisäksi luetun ymmärtämisesi on heikkoa.
Kaikkein suurin valhe elämässäsi on, ettet ole uudesti syntynyt, vaikka esiinnyt ikään kuin uskovana.
Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä; mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois.
Sinun pitää kääntyä koko sydämestäsi Jeesuksen puoleen ja niin Sanan lupauksen mukaan peite otetaan pois.
Jeesukseen uskova ei tarvitse käskyjä vaan: Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niin kuin muuttaa Herra, joka on Henki.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Et pysty myöntämään olleesi väärässä, Raamatussa ei ole mitään käskyä viettää uuden liiton pääsiäistä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
>> Jeesukseen uskova ei tarvitse käskyjä vaan: <<

"Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni." (Joh. 14:15)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Biblepost: "Lukekaapa, valehtelit kuin käärme Tässä valheesi"Käskyjen rikkojat ovat liiton ulkopuolella. - Pyhät, eli käskyjen noudattajat sisäpuolella."

1. Joh. 2:4
Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä

Raamatun mukaan sinä olet valehtelija! Aivan sama mitä sanot. - Totuus ei ole sinussa!
Ilmianna
Jaa
Lukekaapa, kirjoitit valheita ja Jumalan Sana kumoaa valheesi.
Johanneksen kirjeestä löytyy mm. käsky: Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin hän on meille käskyn antanut.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
"Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä"
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Uuden Liiton pääsiäinen on Raamatun keskeisin sisältö. Väität sitten Raamattua tyhjäksi kirjaksi???
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ja missäköhän kohtaa Raamattua käsketään viettämään uuden liiton pääsiäistä? Luulisi helposti löytyvän luku ja jae, jos se kerran on peräti Raamatun keskeisin sisältö!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Biblepost

9.5.2017 18:45
"Ainoa juhla jota Uuden liiton uskovan ja Jeesuksen seuraajan tulee viettää on pääsiäinen, ei Vanhan Liiton pääsäistä vaan Uuden Liiton. "

Vaan se Raamatun kohta jossa puhutaan uuden liiton pääsiäisestä on edelleen kadoksissa!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Kristitty.net, sinulta on järkikin kadoksissa. Esiinnyt täällä jonain ihmeen opettajana, etkä edes tunne Raamatun keskeisintä sanomaa. Raamatun keskeisin sanoma ei ole Mooseksen Jumalalta saamat käskyt, vaikka kuinka pimeässä mielessä niin kuvittelet.
Sinun pimeää ajatusmaailmaan eikä sinun pimeään ja jumalattomaan sydämeen mahdu Raamatun sanoma. Mikään jae ei ole kadoksissa, vaan sinä olet pimeydessä ja pimeydestä.
Toisinaan ajattelen, että olet pahan hengen vallassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Biblepost kirjoitti:
Kristitty.net, sinulta on järkikin kadoksissa. Esiinnyt täällä jonain ihmeen opettajana, etkä edes tunne Raamatun keskeisintä sanomaa. Raamatun keskeisin sanoma ei ole Mooseksen Jumalalta saamat käskyt, vaikka kuinka pimeässä mielessä niin kuvittelet.
Sinun pimeää ajatusmaailmaan eikä sinun pimeään ja jumalattomaan sydämeen mahdu Raamatun sanoma. Mikään jae ei ole kadoksissa, vaan sinä olet pimeydessä ja pimeydestä.
Toisinaan ajattelen, että olet pahan hengen vallassa.
Kuinka vaikeaa on myöntää, että Raamatussa ei ole mitään käskyä viettää uuden liiton pääsiäistä? Olet täysi valehtelija.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net, olet pahan vallassa ja paha sinun sisällä ja sinun sydämessäsi vimmastui kun puhuin Uudesta Liitosta. Minä en ole sielunvihollisen enkä riivaajien käskytettävä. Sinussa jylläävät pahan voimat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Biblepost kirjoitti:
Kristitty.net, olet pahan vallassa ja paha sinun sisällä ja sinun sydämessäsi vimmastui kun puhuin Uudesta Liitosta. Minä en ole sielunvihollisen enkä riivaajien käskytettävä. Sinussa jylläävät pahan voimat.
Olet valehtelija ja valheesi on paljastunut. Raamatussa ei ole mitään käskyä viettää uuden liiton pääsiäistä, et millään voi myöntää olleesi väärässä, vaan sorrut nimittelemään muita.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Judaistit on lain alla. Sapatti on vain juutalaisille.
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net, olet pahojen henkien ja valheen kahleissa. Sait pakkomielteen tuosta Uuden Liiton pääsiäisestä. Totta kai Uudesta Liitosta löytyy pääsiäinen, koska Mooseksen laki antaa varjokuvan. Saatanalliset valheesi ovat pimentäneet ymmärryksesi. Jos on varjo, niin on myös itse asiain olemus. Eikö tämän pitäisi olla jo selvää???
Pakanat (judaisti) vaeltavat mielensä turhuudessa, nuo, jotka, pimentyneinä ymmärrykseltään ja vieraantuneina Jumalan elämästä heissä olevan tietämättömyyden tähden ja sydämensä paatumuksen tähden,
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
>> Totta kai Uudesta Liitosta löytyy pääsiäinen, koska Mooseksen laki antaa varjokuvan. <<

Löytyykö uudesta liitosta tällöin myös totta kai lehtimajanjuhla ja pasuunansoiton juhla? Ja kerropas vielä missä kohtaa Raamattua tätä uuden liiton pääsiäistä käsketään juhlia?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Joko olet Biblepost löytänyt tuon jakeen Raamatustasi?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kristitty.net, olet sitten rikkonut lakia, kun kirjoittelet täällä sapatinpäivänä. Ei sinua taida edes itseäsi kiinnostaa sapatin vietto, vaikka olet vaahdonnut sapista täällä. Kirjoittelet vain kiusataksesi uskovia. Olet isäsi kaltainen kiusaaja ja teet sielunvihollisen tekoja.
Sanon vaan , että olet todella pimeä ja silmäsi ovat sokea kun kysyt: "kerropas vielä missä kohtaa Raamattua tätä uuden liiton pääsiäistä käsketään juhlia."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Raamatussa ei kielletä foorumille kirjoittelua sapattina. Jos väität että Raamatussa käsketään viettää uuden liiton pääsiäistä, olet velvollinen osoittamaan luvun ja jakeen jossa näin sanotaan. Muuten olet valehtelija.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
https://duckduckgo.com/?q=sabbayh+or+sunfay&t=ffab&atb=v45-4__&ia=videos&iax=1&iai=TWBSyLDkMNM

En tiedä - tietenkään! - miksi sapattia ja sunnuntaita vastakkain asetetaan tällä videolla ja miksi tämä katolisen kirkon piispa tällä videolla selkeästi kumoaa sen, että alkuseurakunta olisi muka viettänyt sunnuntaita ja varmistaa monin dokumentein, että vain katolisella kirkolla on VALTA ja oikeus vaihtaa aikoja, päiviä ja juhlia ja että niin HE ovat tehneet ja vaihtaneeet sapatin sunnuntaiksi OMILLA käskyillään.

Näin hän kuitenkin kertoo.

Harmi vain englanniski.
Ilmianna
Jaa
sapattiseollapitää, sanohan miten lasket päivät ja viikot luomisesta asti niin, että sitten sitä sapattiepäjumalaa tulee palvottua oikeana päivänä? Tai jos luominen tuntuu liian kaukaiselta, niin laske päivät edes Israelin lähdöstä Egyptistä, jos pysyt ja kykenet ja ala sitten vasta vouhottaa, siitä että lauantai on oikea sapattipäivä.
Sana varoittaa: kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla? Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista. Vaikka adventistit ja muut sapatinpalvojat kuinka vääntäisitte, niin sapatti on yksi viikonpäivistä, siis sapatti on päivä.
Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Israelin kansa on tuhansia vuosia viettänyt sapattia, ei ole mahdollista että miljoonapäinen kansa olisi jossakin vaiheessa historiaa kollektiivisesti mokannut ja viettänyt sapattia vahingossa vääränä päivänä. Siksi tiedämme varmasti että lauantai on sapatti.

Köyhillä alkeisvoimilla ei ole mitään tekemistä sapatin kanssa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jeesus vahvisti sapatin olevan lauantai päivä vieraillessaan tapansa mukaan synagoogassa sapattina.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kristitty.net, käärmeen myrkkyä taas kirjoitat. Sapatinpäivä oli viikon ainoa ainoa vapaapäivä. Olisi pitänyt sitten mennä tyhjään synagoogaan???
Valehtelet kuin isäsi käärme ja kiusaaja. Missäköhän kohtaa Sanassa on on sanottu: "Jeesus vahvisti sapatin"????
Sanan mukaan mm. sapatin vietto on köyhä alkeisvoima. Siis koko sepustuksesi oli valhetta.
OLET PELKKÄ VALEHTELIJA!!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jeesus meni tapansa mukaan sapattina synagoogaan, näin vahvistaen että juuri tuo päivä oli sapatti. Jos juutalaiset olisivat viettäneet sapattia vääränä päivänä, Jeesus olisi varmasti huomauttanut asiasta. Koska ei ole mahdollista että miljoonapäinen kansa olisi sittemmin kollektiivisesti mokannut ja viettänyt sapattia vahingossa vääränä päivänä, tiedämme varmasti että lauantai on sapatti ja ollut sitä luomisesta asti.

Ja kyllä voimme sanoa että Jeesus vahvisti sapatin viettämällä sapattia synagoogassa. Jos sapatti ei olisi ollut Jeesukselle tärkeä, ei hän olisi "tapansa mukaan" viettänyt sitä synagoogassa. Jeesus vahvistaa sapatin myös sanoessaan että hän on sapatin Herra, hän ei sano olevansa sunnuntain Herra. Vielä sanoessaan että sapatti on ihmistä varten, Jeesus vahvistaa että sapatti on kaikkia ihmisiä varten, ei ainoastaan juutalaisille.

Missään kohtaa Sanaa ei sanota että sapatti on köyhä alkeisvoima.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sapatti on vain juutalaisille, ettäs tiedätte.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Et onnistu kaikkia pettämään julistuksillasi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sapatinkiivailijat ovat ilmeisesti ihmiskaupan uhreja tai sitten heillä on omia orjia. Juutalaiset viettivät sapattia, jotta he muistaisivat kuinka olivat egyptiläisten orjia ja kuinka Herra heidät pelasti orjuudesta.
1234567--- , eivät adventistit onnistu pettämään Jeesuksen seuraajia valheillaan. Eikä sapatti-niminen epäjumala koskaan pelasta adventisteja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ihanaa, Biblepost on sittenkin linjoilla, minä jo huolestuin kun ei vuorokauteen kuulunut mitään.

Ei sapattia vietetä pelkästään egyptin orjuuden muistoksi, vaan myös luomisen:

"Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen." (2. Moos. 20:11)

Sapatti ei ole mikään epäjumala. Kyse on siitä että noudattaa kymmentä käskyä. Käskyistä neljäs kuuluu "Muista pyhittää sapatinpäivä". Sapatin viettämisellä ei ole mitään tekemistä pelastuksen kanssa. Kyse on siitä että ei tee syntiä rikkomalla sapattia. Synti on paha asia.

Missä kohtaa Raamattua annetaan lupa rikkoa kymmentä käskyä?

Ja ymmärtänet että minä en ole adventisti, kuten ei 1234567---kaan. Sapattia viettävät nykyään suuret joukot kristittyjä kaikista kirkkokunnista. Kyse ei ole mistään adventistien opista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kristitty.net, sepustelee lisää valheita. "Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen." Tässä sanotaan ainoastaan, että Jumala lepäsi ja pyhitti ja siunasi seitsemännen päivän.
Opettele lukemaan. Aadamille aja Eevalle ei annettu mitään sapattilepokäskyä.
Valehtelija, kerrohan, missä kohtaa käsketään viettää luomisen muistopäivää???
Sinun oppisi ovat suurimmaksi osaksi suoraan lainattu adventisteilta, vaikka asian kiellätkin ja väität, ettet tiedä koko noitaa ja akkaa, elleniä. Väärän profeetan nimi on hyvä kirjoittaa mahdollisimman pienenä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jumala pyhitti viikon seitsemännen päivän jo luomisviikolla. Se oli siis pyhä sapatinpäivä jo luomisesta alkaen. Aatami ja Eevako muka eivät olisi viettäneet sapattia? Tietysti he viettivät sapattia, sillä se annettiin jo luomisessa.

”Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt." (1. Moos. 1:33,34)

Miksi Jumala olisi pyhittänyt seitsemännen päivän, mutta ei olisi antanut käskyä Aatamille ja Eevalle viettää sitä? Sehän olisi älytöntä. Minkä Jumala on kerran pyhittänyt, se on pyhä ikuisesti.

2. Moos. 20:11 käsketään viettää luomisen muistopäivää.

Minä en ole adventistien oppeihin perehtynyt, enkä ole koskaan lukenut mitään "noita akka" Ellenin kirjoituksia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Miten sapatin rikkominen liittyy kristilliseen vapauteen ? Jostakin syystä tottelemattomuudesta sapattikäskyä kohtaan on tullut yleismaailmallinen kristillisen vapauden symboli samalla kun yhdeksän muun käskyn rikkomista, esimerkiksi murhaa tai aviorikosta, pidetään syntinä.
Ilmianna
Jaa
Kristitty.net ja muut sapatinpalvoja kirjoittavat edelleen samoja valheitaan. Missään Raamatussa ei lue, että Aatami ja Eeva olisivat viettäneet sapattia, eikä Aabraham viettänyt sapattia. Juttunne ovat pelkkää mielikuvituksen tuotetta .Kristitty.net, OLET ÄLYTÖN!!!
Raamatussa voisi olla ihan mitä vaan teidän pimeyden herran palvojien oppien mukaan.
YlistysHerralle OLET VALEHTELIJA. MISSÄÄN UUDESSA TESTAMENTISSÄ EI OLE OPETUSTA, SIITÄ ETTÄ LAKI OLISI VOIMASSA JEESUKSEN SEURAAJILLE.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Sapatti annettiin jo luomisessa, miksi siis Jumala olisi odottanut tuhansia vuosia kunnes asetti sen voimaan? Raamatussa ei sanota että Aatami ja Eeva eivät viettäneet sapattia. Tietysti he viettivät sitä, sillä se oli asetettu pyhäksi päiväksi jo luomisviikolla. Minkä Jumala asettaa pyhäksi, se on pyhää ikuisesti.

>> MISSÄÄN UUDESSA TESTAMENTISSÄ EI OLE OPETUSTA, SIITÄ ETTÄ LAKI OLISI VOIMASSA JEESUKSEN SEURAAJILLE. <<

Eli kristitty saa siis tappaa ja tehdä huorin? Missään kohtaa Uutta testamenttia ei sanota että laki olisi kumottu.

”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)

”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)

"Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni." (Joh. 14:15)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Shalom Shabbat!
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Sapatti yhteenveto

Sapattikeskustelu on rönsyillyt tällä foorumilla ja eksynyt sivuraitelle sen verran pahasti, että ajattelin aloittaa uuden ketjun ja tiivistää mitä täällä on väitetty sapatista.

Ensinnäkin, sapattikäsky on osa kymmentä käskyä, neljäs käsky (luterilaisilla kolmas) kuuluu alkukielen mukaan kirjaimellisesti "Muista pyhittää sapatinpäivä". Tähän on vastattu, että kymmenen käskyä ei velvoita kristittyjä, koska apt 15 Jerusalemin kokouksessa päätettiin, ettei kristittyjä velvoita Mooseksen laista kuin annetut neljä välttämätöntä käskyä. Tämä näkemys, että kymmenen käskyä ei ole voimassa, on täysin kristinuskon oppien vastaista kirkkokunnasta riippumatta.

Toiseksi, väitetään että sapatin viettäminen on lain alla olemista, lain orjuuden ikeen kantamista. Kysyisin kuitenkin, onko kymmenen käskyn noudattaminen lain alla olemista? Missä kohtaa raamattua sapattia kuvataan orjuuden ikeeksi?

Väitetään, että sapatin noudattajat yrittävät pystyttää omavanhurskautta, he yrittävät pelastua sapattia noudattamalla. Tämä on naurettavaa, kukaan ei ole väittänyt että sapattia noudattamalla pelastuisi. Kyse on siitä, että noudatetaan kymmentä käskyä, eikä sillä ole pelastuksen kanssa mitään tekemistä. Ihminen pelastuu yksin armosta, uskon kautta Herraamme Jeesukseen Kristukseen.

Kaksi Raamatun jaetta nostetaan esiin, joilla pyritään osoittamaan, että alkuseurakunta vietti sunnuntaita pyhäpäivänään Apt 20:7 ja 1. Kor. 16:2. Apt 20:7 kertoo kokouksesta Trooassa, kuinka oltiin koolla viikon ensimmäisenä päivänä murtamassa leipää. Koska seurakunnan kerrotaan UT:ssa olleen lukuisia kertoja koolla sapattina (Lk. 23:56; Apt. 13:14; Apt. 13:42,44; Apt. 16:13; Apt. 17:2; Apt. 18:4), versus yhden ainoan kerran sunnuntaina, emme voi tehdä johtopäätöstä, että sunnuntaina kokoontuminen olisi ollut vakiintunut tapa. Koska Apt. 2:46 mukaan seurakunta mursi leipää joka päivä, emme voi yhden jakeen perusteella väittää, että leivän murtaminen sunnuntaina olisi ollut vakiintunut tapa.

1. Kor. 16:2 käsketään laittaa rahaa talteen viikon ensimmäisenä päivänä nimen omaan kotona. Mistään seurakunnan kokouksesta ei ole kyse tässä jakeessa. Alkukielessä ei ole sanaa "kotona", mutta kielioppi antaa ymmärtää että rahaa tuli laittaa talteen kukin "tykönään".

Jakeeseen Room. 14:5 on viitattu useasti, "Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma." Luvun konteksti paljastuu kuitenkin jakeesta yksi, "Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä." Sapatin rikkomisesta oli määrätty kuolemanrangaistus, tuskin siis mikään mielipidekysymys. Sapatin vietto oli alkuseurakunnalle itsestään selvä asia. Koska heti jakeessa kuusi puhutaan syömisestä, on todennäköistä, että päivillä tarkoitetaan esimerkiksi paastopäiviä. Sana sapatti ei esiinny tässä luvussa, joten jakeessa viisi tuskin viitataan sapattiin.

Mikäli Paavali olisi opettanut, että sapattikäskyä saa rikkoa, juutalaiset olisivat vuorenvarmasti syyttäneet häntä tästä opetuksesta. Raamatussa ei kuitenkaan ole ainuttakaan kiistaa apostolien ja heidän vastustajieen välillä siitä, tuliko sapatti pyhittää vai ei.

Usein on myös viitattu jakeeseen Kol. 2:16: "Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta," ikään kuin Paavali tässä kumoaisi sapatin. Huomatkaa mitä Paavali tässä sanoo, älköön kukaan tuomitko teitä sapatin viettämisestä. Voimme tulkita tämän niin, että älköön kukaan tuomitko teitä siitä että oikein vietätte sapattia. Paavali ei siis todellakaan kumoa tässä sapattia. Seuraava jae jatkuu "jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen." Alkukielessä ei kuitenkaan ole sanaa "vain", joten voimme lukea että nämä juhlat ovat todellakin tulevaisten varjo.

Paljon on viitattu jakeisiin Paavalin kirjeistä, jotka mukamas osoittavat, että laki on kumottu. Kaikkiin näihin voi esittää vastalauseen, onko siis kymmenen käskyä kumottu? Sapattikäskyä ei voi erottaa kymmenestä käskystä, vaan se on yhtälailla Jumalan sormella kivitauluihin kirjoitettu ja koskee meitä kaikkia.

Lopuksi, paljon on haukuttu "sapatti intoilijoita" judaisteiksi. Sapatin viettämisessä ei kuitenkaan ole kyse juutalaisten tapojen ja perinnäissääntöjen omaksumisesta, vaan kymmenen käskyn noudattamisesta. Juutalaisten perinnäissäännöt tulee pitää kaukana, niillä ei saa olla mitään virkaa kristityn elämässä. Sapattikäsky tulee suoraan kymmenestä käskystä, eikä sen noudattamisessa ole kyse juutalaisten tapojen seuraamisesta.

Toivoisin että keskustelu pysyisi asiallisena, eikä sapatti-intoilijoita haukuttaisi enää adventisteiksi tai judaisteiksi, mitä emme todellakaan ole. Minä esimerkiksi en opeta mitään juutalaisia tapoja, vaan olen useasti tuonut esille, ettei juutalaisten rabbien perinnäissäädöksiä tule noudattaa. Raamatun sanan tulee olla uskovan ainut elämänohje.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta