Olipa mielenkiintoinen kertomus siitä kun Atlantin ylityksessä kaikki ei mene niinkuin on suunniteltu.
https://www.youtube.com/watch?v=e8bfj2Mx65k
Saahan nähdä löytyykö tuo peräsimen kadottanut vene koskaan.
Merihädässä Atlantilla
19
1359
Vastaukset
- HR312
Hienosti tehty video mielenkiintoisesta aiheesta. Tämän jälkeen voidaan taas käydä keskustelu lapioperäsimistä ja skegeistä. MyHanse keskusteluissa tämän vanhemman 531:n peräsimen kerrotaan olevan "non-Jefa" sarjaa ja ilmeisesti eivät ole kovin vakuuttavia. Tulisivatkohan ehkä alihankkijalta Puolasta? Uudemmissa on Jefan peräsimet, joita pidetään hyvinä.
- Vaihtoehtoja
Jos/kun vene törmää skegillään johonkin merellä ovat seuraukset paljon pahempia kuin lapioperäsimellä törmättäessä: koko pohja repeää auki.
Paras tapa on tehdä peräsinakselista hajoava eikä taipuva, mikä on komposiittiakseleilla helppoa saavuttaa. Tällöin pohja jää ehjäksi ja vesitiiviiksi.
Peräpeiliin valmiiksi varaperäsin asennettuna, mutta vedestä laatikkoon nostettuna on paras ratkaisu tilanteen jälkihoitoon. Siis peräpeiliin laakeroitu "kölilaatikko" (mallia kevytvene vahvemmin mitoitettuna), jonka sisällä ylösnostettava evä kääntyy. Joissain tuuliperäsimissä tuollainen on jo valmiina, mutta silloin se on yleensä valmiiksi vedessä jolloin voi hajota samassa törmäyksessä kuin varsinainen peräsinkin. Siis törmäyksessä valaaseen, kontiin, osittain uponneeseen veneeseen, tjmsp.
Joissain veneissä on kaksi peräsintä vierekkäin ja kallistettuna alareunoistaan toisistaan poispäin, jolloin toinen voi hyvinkin jäädä törmäyksessä ehjäksi. Se toimii kyllä väärällä halssilla varaperäsimenä, kun pienentää purjeita tarpeeksi ettei veneen kallistuminen estä sen toimintaa liikaa.
Kaikissa peräsimissä voi myös olla yksittäisiä valmistusvikoja tai jälkikäteen tulleita ongelmia omistajan sitä tietämättä, joten laadukkaamman peräsinevän hankkiminen ei ratkaise yhtään mitään. Toki todennäköisyys ongelmille voi hieman pienentyä muttei poistu.
Sitten olisi sellainen teoreettinen mahdollisuus jota ei yleensä käytetä, mutta mikä olisi helppoa veneenvalmistajien käytännössäkin toteuttaa jos kysyntää olisi. Yksi peräsin eväkölin takareunaan laakeroituna ja toinen erillinen lapioperäsimenä. Edellistä voi käyttää trimminä ja varaperäsimenä, jälkimmäisellä yleensä ohjaamiseen. Joissain vanhoissa kilpaveneisssä tällaisia onkin, ainakin 12 mr luokassa on niitä ollut.Näinköhän peräsinvaurion syy useinkaan on törmäys? Peräsinhän on edestäpäin tapahtuvaan törmäykseen nähden kölin suojassa (ellei ole kyse siitä mainitsemastasi tuplaperäsimestä).
- Vaihtoehtoja
10-14 kirjoitti:
Näinköhän peräsinvaurion syy useinkaan on törmäys? Peräsinhän on edestäpäin tapahtuvaan törmäykseen nähden kölin suojassa (ellei ole kyse siitä mainitsemastasi tuplaperäsimestä).
Lue kommentoimasi viestin toiseksi viimeinen kappale ajatuksella uudelleen.
- utelija
Vaihtoehtoja kirjoitti:
Lue kommentoimasi viestin toiseksi viimeinen kappale ajatuksella uudelleen.
Kirjoitit aiemmin: "Jos/kun vene törmää skegillään johonkin merellä ovat seuraukset paljon pahempia kuin lapioperäsimellä törmättäessä: koko pohja repeää auki."
Kertoisitko vähän tällaisista tapahtuneista törmäyksistä ja skegin repimistä pohjista! - Vaihtoehtoja
utelija kirjoitti:
Kirjoitit aiemmin: "Jos/kun vene törmää skegillään johonkin merellä ovat seuraukset paljon pahempia kuin lapioperäsimellä törmättäessä: koko pohja repeää auki."
Kertoisitko vähän tällaisista tapahtuneista törmäyksistä ja skegin repimistä pohjista!Kerro sinä esimerkki hajalle revenneestä skegistä, jossa pohja ei ole revennyt auki.
Sellaisia ei tosin ole. Yleisin tapaus kun on ettei mikään hajoa, vaan murtuu paikallisesti. Tai kerro esimerkki veneestä jossa skegi on irtoava osa eikä osa runkoa.
Mutta lue nyt edes tämä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Viikinki_(moottorivene)
Ja ota opiksi mitä tapahtuu kun akseli ei murru irti vaan taipuu. - utelija
Vaihtoehtoja kirjoitti:
Kerro sinä esimerkki hajalle revenneestä skegistä, jossa pohja ei ole revennyt auki.
Sellaisia ei tosin ole. Yleisin tapaus kun on ettei mikään hajoa, vaan murtuu paikallisesti. Tai kerro esimerkki veneestä jossa skegi on irtoava osa eikä osa runkoa.
Mutta lue nyt edes tämä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Viikinki_(moottorivene)
Ja ota opiksi mitä tapahtuu kun akseli ei murru irti vaan taipuu.Olet esittänyt väittämän:
"Jos/kun vene törmää skegillään johonkin merellä ovat seuraukset paljon pahempia kuin lapioperäsimellä törmättäessä: koko pohja repeää auki."
Minä en ole esittänyt minkäänlaista väittämää, eikä siis minun tarvitse esittää toteutuneita esimerkkejä.
Toistan siispä pyynnön:
Kertoisitko vähän tällaisista tapahtuneista törmäyksistä joihin viittaat ja skegin repimistä pohjista! - Enolerobotti123
utelija kirjoitti:
Olet esittänyt väittämän:
"Jos/kun vene törmää skegillään johonkin merellä ovat seuraukset paljon pahempia kuin lapioperäsimellä törmättäessä: koko pohja repeää auki."
Minä en ole esittänyt minkäänlaista väittämää, eikä siis minun tarvitse esittää toteutuneita esimerkkejä.
Toistan siispä pyynnön:
Kertoisitko vähän tällaisista tapahtuneista törmäyksistä joihin viittaat ja skegin repimistä pohjista!Ei sellaista esimerkkiä ole. Koko skegin repeytyminen on ihan höpöjuttu. Saman logiikan mukaan pistoköli on pitkää köliä turvallisempi, koska pistoköli katkeaa nätisti, mutta pitkä köli repii koko pohjan auki. Ja kölittömistä veneistä irtoaa myös koko pohja!!
Aika harvinaista olisi että tulisi niin kova isku skegiin, että se irtoaisi. Eiköhän valtaosa peräsinongelmista ole ollut lapioperäsimissä. Ja harvalla noita peräsimen hajoamisia lopulta on. - utelija
Enolerobotti123 kirjoitti:
Ei sellaista esimerkkiä ole. Koko skegin repeytyminen on ihan höpöjuttu. Saman logiikan mukaan pistoköli on pitkää köliä turvallisempi, koska pistoköli katkeaa nätisti, mutta pitkä köli repii koko pohjan auki. Ja kölittömistä veneistä irtoaa myös koko pohja!!
Aika harvinaista olisi että tulisi niin kova isku skegiin, että se irtoaisi. Eiköhän valtaosa peräsinongelmista ole ollut lapioperäsimissä. Ja harvalla noita peräsimen hajoamisia lopulta on.No tuota minä tarkoitin.
"Vaihtoehtoja" kirjoittelee asiantuntevalta kuulostavaa hömppää, mutta minusta olisi ollut hauskempaa, kun hän itse olisi sen tunnustanut. - Zen-K
Tuskinpa skegi auttaa paljoakaan isoon esineeseen törmättäessä, mutta paljon tavallisemmissa tilanteissa eli verkkojen, pyydysten ja merilevän sun muun helposti peräsimeen takertuvan roinan suhteen skegi on kyllä hyvä olemassa. Nekin kun voivat pahimmassa tapauksessa rikkoa lapioperäsimen.
- Gulffisti
Paras tekninen ratkaisu voisi olla, että lapioperäsimessä olisi ns. heikko kohta, josta peräsin katkeaa vaikka 30cm vesilinjan alapuolella. Näin jäljelle jäisi peräsimen tynkä, joka vielä vähän ohjaisi venettä ja satamaan pääsisi ilman suuria virityksiä.
- realistisesti
Tuollaista tuskin kukaan pystyy toteuttamaan. Ei vaan ole materiaalia joka tuollaisen toteuttamisen järkevästi mahdollistaisi. Käytännössä akseli on heikompi kuin mitä tuollaisesta murtuvasta kohdasta pystyisi tekemään, eikä akselia sen vahvemmaksi saa menettämättä peräsimen toimivuutta.
- Enolerobotti123
Joo ja siihen murtumakohtaan olisi integroitu hiilikuituiset kierteet ja titaaniset laakerit, joihin voisi suoraan kiinnittää kevlarista tehdyn hätäperäsimen. Hätäperäsimessä olisi integroitu sähkömoottori litiumakulla, mikä tehostaisi kääntymistä. Moottorin ohjaus tapahtuu veneen Wifin kautta ja varajärjestelmänä olisi Bluetooth. Tämä lienee yksinkertaisin ratkaisu peräsinongelmien välttämiseksi.
- Miksieieiei
realistisesti kirjoitti:
Tuollaista tuskin kukaan pystyy toteuttamaan. Ei vaan ole materiaalia joka tuollaisen toteuttamisen järkevästi mahdollistaisi. Käytännössä akseli on heikompi kuin mitä tuollaisesta murtuvasta kohdasta pystyisi tekemään, eikä akselia sen vahvemmaksi saa menettämättä peräsimen toimivuutta.
Miksi peräsimen täytyisi olla yhtenäinen kappale. Voisihan sen rakentaa kahdesta osasta yläosastaan murtuvaksi.
- toimii.tai.ei
Enpä viitsisi kokeilla, toimiiko omaan peräsimeen rakennettu murtokohta. Varmuutta sen toteutuksesta ei ole, mutta ymmärtääkseni akseli päättyy noin 2/3 kodalla peräsimen syvyydestä. Tiettävästi siitä ylöspäin kuoressakin on joku kerros enemmän laminaattia. Saattaa toimia tai sitten ei. Todennäköisin tapaushan on kuitenkin kolhia peräsimen alapää kivikossa sen jälkeen, kun köli on ensin osunut ja vene pysähtynyt.
Ainakin se on siinä peräsimessä hyvää, ettei sisällä ole vettä imevää vaahtoa. - seppomartti
Yllä joku lausui ajatuksen, että harvalla on peräsinongelmia. Peräsinongelmat ovat ylivoimaisesti suurin vakava vikaantumisryhmä Atlantilla. En ole havainnut kenenkään raportoineen törmäyksen seuraukseksi vaan peräsin, ohjaus tai autopilotti rikkoontuu omia aikojaan. Riski on ARC:ssa muutaman prosentin luokkaa. Jos luetaan mukaan Kanarialle tai Kap Verdelle korjaukseen menneet niin suuruusluokka voisi olla 5%.
Trans Pacificissa pitää olla varaperäsin rakennettuna, jotta voisi startata. - Jappo
Tarkoitatko että viidellä prosentilla osallistujista ongelmia peräsimen kanssa? Yli 10 venettä?
- Seppomartti
Jappo kirjoitti:
Tarkoitatko että viidellä prosentilla osallistujista ongelmia peräsimen kanssa? Yli 10 venettä?
Yritin arvata, että ohjauksen kanssa. Osa on autopilotin rikkoontumisia, ohjausvaijerin vikoja ( joita on sattunut itsellekin), peräsinakselin katkeamisia ja lavan rikkoontumisia. 2016 oli 5kpl uusia More 55 veneitä ja kahdesta hajosi peräsin.
- ihmetyu
Ihmettelen kuinka vakuutusyhtiöt päästävät veneet merelle ilman varaperäsintä, koska niin yleisiä nuo peräsinrikot pelastamisen syynä ovat.
Toimivia systeemeitä kuitenkin on. Sellainen täytyy vain asentaa veneen perään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2132280Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691756Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä831565- 531462
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin147144790-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1351185Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2261069- 1731007
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56899Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat61811