Rakkaus mammonaan:

Mikko.A

Minun nähdäkseni aikamme uskovat eivät elä kovinkaan hedelmäsllisessä uskossa, ja syys saattaa olla hyvinkin rakkaus mammonaan, joka siis tukahduttaa uskon hedelmän. Sillä nämä kaksi eivät mahdu kasvamaan yhdessä, vaan jos toinen kukoistaa, niin toinen kuolettuu.

Kumpi sinussa on kukassaan? Usko, vai maailman rikkaudet? Jos sydämesi on rikkauksiin, niin se valo, jota luuet että sinussa on, onko se valoa laisinkaan?

Fariseukset ajatteliva, että heistä loisti valo, vaan hekin olivat väärässä. Sanoohan sananlaskukin "Miehen mielestä on oikea monikin tie, joka lopulta on kuoleman tie."

40

344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2Kor13jae5

      Jos hieman kaivetaan syvemmälle, niin löydämme tuon rakkauden mammonaan johtuvan sydämeen pesiytyneestä itserakkaudesta. Itsensä kieltäminen on jäänyt taka-alalle. Ristin merkityksen ymmärrys on himmentynyt.

      • Itsekkyyttähän se on, ja rikkauden haaveille antautumista, ja uneen vaipumista.


    • Iyviuob
    • uskonheppu1

      Mee töihin että saat omaa rahaa ja lakkaa antamasta mellerille.

    • OmaanMammonaaniKiintynyt

      Min en lahjoita MikkoA:lle litin latia. Nuo mammonapuheet perinteisesti edeltävät rahanpyyntöä jollekin "avustusjärjestölle".
      .

      • Minä en sinun hiluja tarvitse.

        Mutta voisit omalaoiteisiseti ihan itse valita, että ketä halaut auttaa? Mikäeli sinulla on halua auttaa, ja sehän on juuri asian ydin.

        On paljon kivempaa vain syytellä kaikkia avustusjärjestöjä ja tuhlata rahat isteensä, niin liha iloitee. Vai mitä?


    • AnttiRahastaja

      Ei sekään ole Jumalasta että varakkuus tai rikkaus pannaan ihmiselle kiroukseksi. Kyllä Jumala voi siunata ihmistä myös aineellisesti. Silloin rikkaus on Jumalan antama siunaus. Ja voi sitä joka silloin tuomitsee sellaisen rikkaan rahan ahneeksi epäjumalan palvelijaksi ja kadotuksen lapseksi.

      Aineellinen menestyminen ja rahan paljous ei ole sama asia kuin rahan ahneus ja kadotus. Ei voida yleistää ja sanoa että rikkaat ovat rahan ahneita. Sellaista ihmistä Jumala voikin siunata aineellisesti joka ei ole rahan ahne eikä epäjumalan palvelija.

      Monesti ihmistä kohtaa se, mitä hän pelkää. Moni pelkää köyhyyttä, mutta kuinka moni pelkää varakkuutta? Ei siis tahdo rikastua eikä kiinnitä sydäntään mammonaan vaan kohtapa pelkäää sitä.

      Sananlaskut:10:24 "Mitä jumalaton pelkää, se häntä kohtaa; mutta mitä vanhurskaat halajavat, se annetaan."

      • No voihan jollakin olla suuri omaisuus, esim firman muodossa, mutta jos hän kerää luxuxta ympärilleen, niin se on häne ihan omaa ahneuttaan, eikä liity mitenkään yhtiönsä velvotteisiin.


      • toivonettämenestyt
        Mikko.A kirjoitti:

        No voihan jollakin olla suuri omaisuus, esim firman muodossa, mutta jos hän kerää luxuxta ympärilleen, niin se on häne ihan omaa ahneuttaan, eikä liity mitenkään yhtiönsä velvotteisiin.

        Joskus tuntuu siltä että uskosta osattomien mielestä uskova ei saa omistaa mitään. Uskovan tulee olla köyhä ja nöyrä, tai nöyrä ja köyhä.

        Joskus tuntuu myös siltä että myös uskovat ajattelevat että uskovan tulee olla köyhä, ainakin sen toisen uskovan tulee olla köyhä. Uskoa ikään kuin mitataan köyhyyden määrällä ja ajatellaan että vain köyhä uskova voi olla Jumalalle mieleinen ja hengellinen uskova. Tällaiselle ajattelulle ei löydy tuke Raamatusta.

        Raamatusta löytyy jakeita jotka kyllä voidaan tulkita niin kuin siinä lukee: "Rakkaani, minä toivotan sinulle, että kaikessa menestyt ja pysyt terveenä, niinkuin sielusikin menestyy (3. Johanneksen kirje: 1:2).

        Mitä tämä "kaikessa menestyt" sitten pitää sisällään? Pitääkö se sisällään kaiken? Jos ei, mitä ihmisen elämän alueen menestymistä siitä pitäisi ottaa pois? Tai mitkä alueet Jumala jättää pois tästä "kaikessa menestyt" sanasta?


      • etellinenpuhuja
        toivonettämenestyt kirjoitti:

        Joskus tuntuu siltä että uskosta osattomien mielestä uskova ei saa omistaa mitään. Uskovan tulee olla köyhä ja nöyrä, tai nöyrä ja köyhä.

        Joskus tuntuu myös siltä että myös uskovat ajattelevat että uskovan tulee olla köyhä, ainakin sen toisen uskovan tulee olla köyhä. Uskoa ikään kuin mitataan köyhyyden määrällä ja ajatellaan että vain köyhä uskova voi olla Jumalalle mieleinen ja hengellinen uskova. Tällaiselle ajattelulle ei löydy tuke Raamatusta.

        Raamatusta löytyy jakeita jotka kyllä voidaan tulkita niin kuin siinä lukee: "Rakkaani, minä toivotan sinulle, että kaikessa menestyt ja pysyt terveenä, niinkuin sielusikin menestyy (3. Johanneksen kirje: 1:2).

        Mitä tämä "kaikessa menestyt" sitten pitää sisällään? Pitääkö se sisällään kaiken? Jos ei, mitä ihmisen elämän alueen menestymistä siitä pitäisi ottaa pois? Tai mitkä alueet Jumala jättää pois tästä "kaikessa menestyt" sanasta?

        Minä edellisen viestin kirjoittaja näen tuossa jakeessa Jumalan toivomuksen siitä että uskova menestyisi ihan kaikilla elämän alueilla. Jumala siis toivoo että Hän voisi siunata uskovaansa ihan kaikessa ja kaikella lailla. Eihän Jumala tahdo kenellekään pahaa, Hän tahtoo hyvää. Mutta ongelma on se että Jumala ei voi siunata kovinkaan montaa ihmistä aineellisesti koska uskovan sydän kiinnittyisi siihen aineelliseen ja uskova ylpistyisi ja luopuisi yltäkylläisenä Jumalasta. Mutta Jumalan toivomus on että me menestymme ihan kaikessa ja varsinkin hengellisissä asioissa.

        San 30:7-9 "Kahta minä sinulta pyydän, älä niitä minulta koskaan kiellä, kuolemaani saakka: Vilppi ja valhepuhe pidä minusta kaukana. Älä köyhyyttä, älä rikkautta minulle anna; anna minulle ravinnoksi määräosani leipää, etten kylläisenä tulisi kieltäjäksi ja sanoisi: "Kuka on Herra?" ja etten köyhtyneenä varastaisi ja rikkoisi Jumalani nimeä vastaan."


      • Utfggpih

        Mutta mitä se hengellinen menestyminen pitää sisällään? Voipi olla, että se mikä on Jumalan näkökulmasta menestymistä onkin ihmisistä mitä suurin tappio. Eikös monet apostolitkin murhattu? Oliko lopputulos hengellinen menestyminen vai tappio?


      • lkj98jh
        Utfggpih kirjoitti:

        Mutta mitä se hengellinen menestyminen pitää sisällään? Voipi olla, että se mikä on Jumalan näkökulmasta menestymistä onkin ihmisistä mitä suurin tappio. Eikös monet apostolitkin murhattu? Oliko lopputulos hengellinen menestyminen vai tappio?

        Hyvä huomio. Minun tulee vähetä ja Hänen kasvaa. Ja kun minä vähenen, Jumalan tahto tapahtuu elämässäni, mutta minä itse pidän sitä tappiona. Paavali luki voiton, sen mitä ihmiset yleensä pitävät menestymisenä, tappiona ja tappion voittona. Hän siis käänsi asian toisin päin. Menestyminen onkin Herran Jeesuksen Kristuksen tuntemista ja Hänen voittamistaan itselleen niin että Jeesus Kristus ottaa asumuksen ihmisessä, elää ihmisen kautta, ja jää pysyvästi hänen luokseen asumaan (1 Joh 4:9).

        Filippiläiskirje:3:7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
        3:8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen


      • ArvioikaaOikein
        toivonettämenestyt kirjoitti:

        Joskus tuntuu siltä että uskosta osattomien mielestä uskova ei saa omistaa mitään. Uskovan tulee olla köyhä ja nöyrä, tai nöyrä ja köyhä.

        Joskus tuntuu myös siltä että myös uskovat ajattelevat että uskovan tulee olla köyhä, ainakin sen toisen uskovan tulee olla köyhä. Uskoa ikään kuin mitataan köyhyyden määrällä ja ajatellaan että vain köyhä uskova voi olla Jumalalle mieleinen ja hengellinen uskova. Tällaiselle ajattelulle ei löydy tuke Raamatusta.

        Raamatusta löytyy jakeita jotka kyllä voidaan tulkita niin kuin siinä lukee: "Rakkaani, minä toivotan sinulle, että kaikessa menestyt ja pysyt terveenä, niinkuin sielusikin menestyy (3. Johanneksen kirje: 1:2).

        Mitä tämä "kaikessa menestyt" sitten pitää sisällään? Pitääkö se sisällään kaiken? Jos ei, mitä ihmisen elämän alueen menestymistä siitä pitäisi ottaa pois? Tai mitkä alueet Jumala jättää pois tästä "kaikessa menestyt" sanasta?

        Olet täysin oikeassa. Tuossakin lukee kyseisen lauseen olevan toivotus, joten voimme tulkita sen olevan toivotus siinä missä 'hyvää ja onnellista uutta vuotta' on myös toivotus. Siltikään toivotus ei tarkoita että näin välttämättä tapahtuisi.


      • olkmnyt
        Utfggpih kirjoitti:

        Mutta mitä se hengellinen menestyminen pitää sisällään? Voipi olla, että se mikä on Jumalan näkökulmasta menestymistä onkin ihmisistä mitä suurin tappio. Eikös monet apostolitkin murhattu? Oliko lopputulos hengellinen menestyminen vai tappio?

        >>>Eikös monet apostolitkin murhattu? Oliko lopputulos hengellinen menestyminen vai tappio?<<<

        En usko että se että heidät murhattiin oli hengellistä menestymistä. Mutta heidän hengellistä menestymistä seurasi maailman ja Saatanan viha. Siitä sitten johtui että heidät murhattiin. Ja lopputulos oli

        "Sillä elämä on minulle Kristus, ja kuolema on voitto" (Filippiläiskirje:1:21).

        Voitto on se, jos ja kun Kristus Jeesus tulee ylistetyksi kauttamme joko elämän tai kuoleman kautta. Se onkin suuri voitto koska se vaikuttaa uskovan ikuiseen "menestykseen" Jumalan luona. Minun hartaan odotukseni ja toivoni mukaan ... että Kristus nytkin, niinkuin aina, on tuleva ylistetyksi minun ruumiissani kaikella rohkeudella, joko elämän tai kuoleman kautta (Fil 1:20).


      • SiddharthaGautama

        Minä pelkään varakkuuta.

        Ettekö te muka ole nähneet, että miten ylpeiksi, itsekkäiksi ja ''kylmiksi'' varakkaat ihmiset muuttuvat varakkuuden saatuaan?

        Kuka haluaisi elää mökissä keskellä Kuusamoa, missä ulkoseinät ovat lämmitetyt, mutta sisätilat eivät?


      • toivonettämenestyt kirjoitti:

        Joskus tuntuu siltä että uskosta osattomien mielestä uskova ei saa omistaa mitään. Uskovan tulee olla köyhä ja nöyrä, tai nöyrä ja köyhä.

        Joskus tuntuu myös siltä että myös uskovat ajattelevat että uskovan tulee olla köyhä, ainakin sen toisen uskovan tulee olla köyhä. Uskoa ikään kuin mitataan köyhyyden määrällä ja ajatellaan että vain köyhä uskova voi olla Jumalalle mieleinen ja hengellinen uskova. Tällaiselle ajattelulle ei löydy tuke Raamatusta.

        Raamatusta löytyy jakeita jotka kyllä voidaan tulkita niin kuin siinä lukee: "Rakkaani, minä toivotan sinulle, että kaikessa menestyt ja pysyt terveenä, niinkuin sielusikin menestyy (3. Johanneksen kirje: 1:2).

        Mitä tämä "kaikessa menestyt" sitten pitää sisällään? Pitääkö se sisällään kaiken? Jos ei, mitä ihmisen elämän alueen menestymistä siitä pitäisi ottaa pois? Tai mitkä alueet Jumala jättää pois tästä "kaikessa menestyt" sanasta?

        Minulle ainakaan mikään vaikkapa kallllisa hieno auto ei olisi menestyksen merkki, vaan oman tyhmyyteni merkki ennemmin.


      • Mikko.A kirjoitti:

        Minulle ainakaan mikään vaikkapa kallllisa hieno auto ei olisi menestyksen merkki, vaan oman tyhmyyteni merkki ennemmin.

        Muistakaa, että menestys ei ole kalleissa tavaroissa, vaan siellä missä aartenne on, siellä on myös sydämenne.


      • Mikolle.mammonasta
        Mikko.A kirjoitti:

        No voihan jollakin olla suuri omaisuus, esim firman muodossa, mutta jos hän kerää luxuxta ympärilleen, niin se on häne ihan omaa ahneuttaan, eikä liity mitenkään yhtiönsä velvotteisiin.

        Siis jos ajaa Ladalla - pääsee taivaisiin, mutta Mersukuski on kadotettu. Okei. Aika kapea on muotouskovaisuus.

        Kuulepa Mikko.A. Eiköhän jokainen Jumalan edessä tiedä, omistaako mammonaa tai ei, vaikka koko maailman varat olisi taskussa.

        Se, mitkä leiviskät Jumala antaa hoidettavaksi, niitten leivisköitten hoidossa voi olla jopa kartanot, kauniine taiteineen ja rolssi odottamassa pihassa kuljettajineen. Ei niitä Jumala kiellä ja aseta kadotukseksi, sen tekee vain kateus toisessa.

        Kateus on synti. Muistetaan se, että isossa talossa on isommat robleemat hoidettavana ja pienemmässä pienet.
        Molemmissa voi olla heitä, jotka käyvät perille.


    • Osaihmisyyttä

      Saarnaajan kirjan 2. Luku kuvaa mielestäni varsin hyvin uskovan ihmisen ristiriitaista ajattelua ihmisen elämän vaikeudesta suhteessa kaikkeen siihen, mitä tässä näkyvässä maailmassa ihmiset arvostavat . Teet niin tai näin, yhtä tuulen tavoittelua ja turhuutta. Viisauden etsiminenkin on sinänsä turhuutta, koska kenelläkään ihmisellä ei sitä lopullista, kaikkeen vastauksia antavaa viisastenkiveä ole. Ihminen joutuu aina kompuroimaan ja harhailemaan etsiessään sitä jotain, mikä antaisi täyden tyydytyksen elämään.

    • mammonasta.puhetta

      Ei mammona ole syntiä, sillä uskovalla voi olla varallisuutta, vaikka yllin ja kyllin.
      Jos sen suhteuttaa terveellä tavalla elämään leivisköinä, sehän on vain siunaus.

      Mammona - jos käytetään sanontaa rahasta, niin köyhä voi olla köyhä juuri siitä, että hän ei osaa käyttää sitä oikein.
      Uskovainen voi olla rahattomana juuri mammonan orja.

      • Minulla ei ole paljoa rahaa, eivätkä ajatukseni juurikaan pyöri rahassa, saatika raha huolissa.

        Rahahuolet tuntuu olevan rahaan turvaajien huolia.


    • ndgpzdnhgp

      Jeesus itse oli melkoinen askeetti. Kumma, kun tätä puolta ei nykyään ns."vapaissa suunnissa" juurikaan tuoda esille. Tosin kyllä luterilaisessakaan kirkossa.

      • Totta. Herra eli aineellisesti todella vaatimattoman elämän sillä hänen rikkaudet olivat muissa asioissa.


      • kullat.ja.hopeat

        Tuo on tehtäväjanassa vain yksi hetki, jossa Hän oli osoittamassa Jumalan tahdon osoitusta kansalle.
        Mutta, muistetaan, että hän on Kuningas - eli aivan erinäköinen, kuin 2000- vuotta sitten. Muttei hän silti ollut köyhä.
        Sillä Hän loi kaiken rikkauden maanpäälle luomisessa.

        Ei kaikkea tarvitse kantaa taskussa. Aasikin kulkuvälineenä opettaa.


    • SiddharthaGautama

      Te eksyneet,

      Mitä annettavaa rahalla on, jos ajatellaan ihmiskunnan kehitystä? Vai ajatteleeko kukaan täällä edes kyseistä asiaa?

      Muistakaa, että raha on vain paperia, jota joku kokoajan tekee lisää. Raha on vitsi, jos sitäkään. Sen avulla ahneet ja vallanhimoiset pystyvät nostamaan itsensä muita ylemmäksi.

      Eikö olisi paljon mukavampaa elää, jos kaikki olisi ilmaista? Olettaen, että ahneutta ei enään tunnettaisi.

      ESIMERKKI:
      Maija on lääkäri, joten hän hoitaisi Pertin venähtäneen sormen ilman palkkaa, koska Maija tietää, että Pertti on omenanpoimija ja ilman Perttiä ei Maija saa omenaa lapsilleen aamupalaksi. Hyvä esimerkki hehh.. tajusitte kumminkin pointin?

      Jonkinlainen jakelukeskus pitäisi varmasti perustaa, mistä jokainen saisi kiintiönsä mukaisesti elintarvikkeita yms.

      Emme me ole täällä keräämässä mainetta ja mammonaa tai kilpailemassa keskenämme, vaan elämämme tarkoituksena on selvästikkin oppia elämään harmoniassa kaikkeuden, eli itsemme kanssa.. Niille, jotka eivät vielä tienneet, että me olemme ihan jopa TIETEELLISESTIKKIN.. :D todistetusti yhtä ja samaa KAIKEN kanssa. Kyseisen tosiasian ei pitäisi tuottaa pelkoa, vaan rakkautta kaikkia ja kaikkea kohtaan.

      Muistakaa, että ylläoleva puhe ''ykseydestä'' ei poissulje Luojan olemassa oloa miltään osin ja muistakaa myös, että emme tarvitse jotain nimellistä uskontoa uskoaaksemme kaikkeuden Luojaan.

      PS. Onneksi ihmiset alkavat jo pikkuhiljaa heräilemään siihen tosiasiaan, että maine, mammona ja vallantavoittelu johtaa vain ja ainoastaan omaan tuhoomme.

      PPS. Itse päätin jo ennen syntymääni, että aion elämäni aikana tulla tuhoamaan tämän kieroutuneen nykyjärjestelmän mikä estää ihmiskuntaa kehittymästä, oletko sinä mukana?

      • SiddharthaGautama

        ''Eikö olisi paljon mukavampaa elää, jos kaikki olisi ilmaista? Olettaen, että ahneutta ei enään tunnettaisi''.

        EIKÄ RAHAA :) Pakko lisätä, etten vahingossakaan sattuisi eksyttämään ketään omalla epäselvyydelläni.


      • SiddharthaGautama

        ''Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän''.

        ''Kuinka voit sanoa: Anna meidän nähdä Isä? Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa''?

        Ykseys, uskokoon ken haluaa.


    • Sielllä missä aarteenne on, siellä on myös sydämenne. Ahneus ja usko eivät kasva yhdessä, vaan syövät toistensa tilaa.

      Me emme voi palvella sekä Jumalaa, että mammonaa.

      • palataan.maanpinnalle

        Tuostakin voidaan vetää vääriä opetusmittoja.
        Eli ei ymmärretä sitä Hengellisesti.
        Väärässä hengessä oteteaan munkipuku päälle ja näin katujenkulmissa tuodaan se minuus esiin, että katsokaa "köyhää", jossa pyhyys asuu.

        Se munkin maansa kuningas - omaisuuksineen voi olla pyhempi, kuin tämä munkki.


      • palataan.maanpinnalle kirjoitti:

        Tuostakin voidaan vetää vääriä opetusmittoja.
        Eli ei ymmärretä sitä Hengellisesti.
        Väärässä hengessä oteteaan munkipuku päälle ja näin katujenkulmissa tuodaan se minuus esiin, että katsokaa "köyhää", jossa pyhyys asuu.

        Se munkin maansa kuningas - omaisuuksineen voi olla pyhempi, kuin tämä munkki.

        Tuskinpa vaan.

        Mutta ne jotka rikkauksien perässä juoksevat, eivät ole alttiita kuulemaan Herramme sanomaa.

        Itsekkin mietin tosinaan lisä ansioita, mutta en niinkään sen vuoksi, että voisin asua jossakin itse rakentamassani aarekammiossa.

        haluni ei ole siis rikastua, jotta voisin alkaa elämään rikkaan elämää.


      • Mikolle.jatko
        Mikko.A kirjoitti:

        Tuskinpa vaan.

        Mutta ne jotka rikkauksien perässä juoksevat, eivät ole alttiita kuulemaan Herramme sanomaa.

        Itsekkin mietin tosinaan lisä ansioita, mutta en niinkään sen vuoksi, että voisin asua jossakin itse rakentamassani aarekammiossa.

        haluni ei ole siis rikastua, jotta voisin alkaa elämään rikkaan elämää.

        Ei kommenteissa sinänsä ole vikaa, jos kohteet olisivat niitä lihallisesti mammonanperässä olevia. Mutta, on väärin yleistää asiaa.

        Jumala voi antaa sitä mammonaa uskovalle tarkoitushakuisesti ja leivisköinä, joita hän hoitaa. Mietipä Mikko - raamatussa on ajallisesti katsottuna rikkaita patriarkoja - joille omaisuus ei ollut synti - eikä Herrankaan edessä, vaan annettu siunaus.

        Ajattelepa sekin, että fiktiivisesti puoli-Suomea omistava uskova - siis nyt puhun aidosta Herran silmissä olevasta uskovasta.
        Ei Herra vaadi häntä asumaan jonkun Kitulan pienessä takamaan mökissä, että se autuus olisi taivaallista ja ihmisten silmissä tosi.
        Kyllä Herra katselee omaansa, joka hoitaa Jumalan antamaa leiviskää, että se edustus - mitä tämä hoitaa - on ok. Edustus - johon kuninkaallisetkin voisi tulla vierailulle, kuulemaan keskusteluun sitä Sanansiementä.

        Itse katselen tätä asiaa eri näköaloilta kuin te. Teillä on rajatun katsantokannan autuusalue - jota pyritte kauppaamaan Sanan autuuskentän yhdeksi ja ainoaksi näköalaksi. Ei se niin mene.

        Eli köyhä - pienellätuleva uskovainen - joka sanoineenkin edustaa köyhää, marmattaa tavallista kengänkuluttajaa vastaan, vertaillen.

        Hän on sokea - näköalassaan. Käy leipäjonossa ottamassa leipää, laittaa Pelastusarmeijan leivänjakajaa ojennukseen, että pistäkää pussit valmiiksi MINÄ tulen. Ottaa yhteiskunnasta kaiken saatavan, mutta tavallaan elää leveästi tuhlaten. Sitten antaa köyhyydestä haastattelua kuppilassa, kun ei passaa tuodaa haastateltavaa kotiinsa. Meinaan se omaisuus, mikä seinien sisäpuolella on, se on runsas. Raha kyllä hupenee heti - kun sen saa. Se euro polttaa taskua, kun se tulee, se pitää tuhlata siihen turhanpäiväiseen mammonaan.
        Sitten köyhyyttään julistaen kerjää kaiken ja käyttää sisarustaankin hyväksi, että saa sitä turhanpäiväistä mammonaa kerättyä nurkkiinsa.

        Siis ei hänellä ole suuret tulot, mutta kuin alkoholisti on kiinni tavarassa.
        Ei hänestä olisi yhteiskunnassa pyörittämään mitään, niillä leivisköillä olisimme kaikki konkurssissa ja pian.

        Mutta, tämä jolle Herra on antanut runsaasti - Hengellistä viisautta ja kätevyyttä, tuo mielestämme suuren mammonan omistaja - työllistää- pyörittää yhteiskunnan rattaita ja hoitaa "kuin omiaan" niitä leivisköitä yhteiseksi hyväksi.
        Herra on antanut hänelle sen tehtävän.

        Siis kun täällä mitataan, niin onko mitta-astiamme vaa'aittu taivaallisen näköalan mukaan. Tavallaan on "synti" alkaa erotella "mammonan"nimissä uskovia suoraltakädeltä. Sillä totuus on perillä, kuka sen mammonansa hoiti huonosti.

        Eikös.vain


      • saviseutulainen

        >>Mutta, tämä jolle Herra on antanut runsaasti - Hengellistä viisautta ja kätevyyttä, tuo mielestämme suuren mammonan omistaja - työllistää- pyörittää yhteiskunnan rattaita ja hoitaa "kuin omiaan" niitä leivisköitä yhteiseksi hyväksi.
        Herra on antanut hänelle sen tehtävän.<<

        Kuulostaapa kovasti Amerikoista lähteneeltä Täyden Evankeliumin Bisnesmiesten opilta!

        Edustaa - kuinkas muuten - menestysteologiaa "parhaimmillaan".


        P.S. Eräs rikas nuorimies ei mennyt aikoinaan myymään omaisuuttaan ja jakamaan rahojaan köyhille - ja lähtenyt sitten seuraamaan Jeesusta, vaikka Herra rakastaen häntä siihen kehoitti.
        Murheellisena meni mies pois.
        Mitä Herra Jeesus sitten sanoi opetuslapsille on niin tunnettu teksti, ettei sitä toimita edes tähän naputella.
        Mutta tuo mitä Jeesus totesi rikkaan nuorukaisen poistuttua, on ääri harvoin - jos koskaan - kuultua tekstiä sananjulistajien suusta, tai edes suupielestä.
        !!


      • Mikolle.jatko kirjoitti:

        Ei kommenteissa sinänsä ole vikaa, jos kohteet olisivat niitä lihallisesti mammonanperässä olevia. Mutta, on väärin yleistää asiaa.

        Jumala voi antaa sitä mammonaa uskovalle tarkoitushakuisesti ja leivisköinä, joita hän hoitaa. Mietipä Mikko - raamatussa on ajallisesti katsottuna rikkaita patriarkoja - joille omaisuus ei ollut synti - eikä Herrankaan edessä, vaan annettu siunaus.

        Ajattelepa sekin, että fiktiivisesti puoli-Suomea omistava uskova - siis nyt puhun aidosta Herran silmissä olevasta uskovasta.
        Ei Herra vaadi häntä asumaan jonkun Kitulan pienessä takamaan mökissä, että se autuus olisi taivaallista ja ihmisten silmissä tosi.
        Kyllä Herra katselee omaansa, joka hoitaa Jumalan antamaa leiviskää, että se edustus - mitä tämä hoitaa - on ok. Edustus - johon kuninkaallisetkin voisi tulla vierailulle, kuulemaan keskusteluun sitä Sanansiementä.

        Itse katselen tätä asiaa eri näköaloilta kuin te. Teillä on rajatun katsantokannan autuusalue - jota pyritte kauppaamaan Sanan autuuskentän yhdeksi ja ainoaksi näköalaksi. Ei se niin mene.

        Eli köyhä - pienellätuleva uskovainen - joka sanoineenkin edustaa köyhää, marmattaa tavallista kengänkuluttajaa vastaan, vertaillen.

        Hän on sokea - näköalassaan. Käy leipäjonossa ottamassa leipää, laittaa Pelastusarmeijan leivänjakajaa ojennukseen, että pistäkää pussit valmiiksi MINÄ tulen. Ottaa yhteiskunnasta kaiken saatavan, mutta tavallaan elää leveästi tuhlaten. Sitten antaa köyhyydestä haastattelua kuppilassa, kun ei passaa tuodaa haastateltavaa kotiinsa. Meinaan se omaisuus, mikä seinien sisäpuolella on, se on runsas. Raha kyllä hupenee heti - kun sen saa. Se euro polttaa taskua, kun se tulee, se pitää tuhlata siihen turhanpäiväiseen mammonaan.
        Sitten köyhyyttään julistaen kerjää kaiken ja käyttää sisarustaankin hyväksi, että saa sitä turhanpäiväistä mammonaa kerättyä nurkkiinsa.

        Siis ei hänellä ole suuret tulot, mutta kuin alkoholisti on kiinni tavarassa.
        Ei hänestä olisi yhteiskunnassa pyörittämään mitään, niillä leivisköillä olisimme kaikki konkurssissa ja pian.

        Mutta, tämä jolle Herra on antanut runsaasti - Hengellistä viisautta ja kätevyyttä, tuo mielestämme suuren mammonan omistaja - työllistää- pyörittää yhteiskunnan rattaita ja hoitaa "kuin omiaan" niitä leivisköitä yhteiseksi hyväksi.
        Herra on antanut hänelle sen tehtävän.

        Siis kun täällä mitataan, niin onko mitta-astiamme vaa'aittu taivaallisen näköalan mukaan. Tavallaan on "synti" alkaa erotella "mammonan"nimissä uskovia suoraltakädeltä. Sillä totuus on perillä, kuka sen mammonansa hoiti huonosti.

        Eikös.vain

        Muista että puhun ahneudesta.

        Itseäni myös harmittaa nämä leipäjonoissa tekoitkua vääntävät tuhlaripoja, joille kaikki mahdollisuudet annetaan, mutta mihinkään eivät tartu. Ja sitten kun ulkomaalaisille tarjotaan niitä töitä, jotka eivät heille kelvanneet, niin meteli nousee.

        Ja jos omaisuutesi täyttää koko sydämesi murheillaan, ja houkutuksillaan, niin silloin se on uskosta pois.

        Rikkauksista varoitetaan, ja se on myös Raamatun sanaa, että hän tekee uskossa rikkaita juurikin niistä, jotka ovat maailman silmissä köyhiä.

        Katolisen kirkon, ja Lutherinkin aikana seurakuntien johtaminen alkoi valumaan rikkaiden käsiin, eli omaisuus alkoi painamaan vaakakupissa. Turun tuomiokirkkoonkin on haudattu vain rikkaita ihmisiä, eli rikkaille on annettu kunnia paikat, vaikka juuri siitä Raamattu varoittaa, sillä juuri rikkaat sortavat oikeaa uskoa, koska se ei arvosta heidän katoavaa rikkauttaan, vaan katoamatonta Hengen rikkauksia.

        Autaampaa on antaa, kuin ottaa.

        Sinäänsä ymmärrän, että ruokaa on tuotettava, ja muutakin tarpeellista, mutta rikkauksien keräämistä, ja prameaa elämää ei ole silti pakko elää, vaan se on ihmisen oma lisä siihen.

        Itse en kokisi ylepyttä tuodessani vieraita luksusu asuntooni, vaan ennemmin häpeäisin sellaisen omistamista Hengen miehenä.


    • uskonkamppailussa

      Jeesus Kristus kehoitti meitä luopumaan kaikesta voidaksemme olla Hänen seuraajiaan. Kehoituksiinsa sisältyi jopa oman elämänsä vihaaminen. Paavalin opetuksissa on paljon samansuuntaisia ilmauksia. Nämä voimakkaat raamatunkohdat tulee ymmärtää oikein ja niitä tulee itse kunkin kohdallaan pohtia. Ennenkaikkea kyse on siitä, ettei sydämemme rakasta mitään asiaa enemmän kuin Jeesusta Kristusta/Jumalaa. Kilpaileeko ajankäytöstämme jokin "hauska harrastus" tai jokin toisarvoinen asia, jolloin aikaa ja energiaa ei ole viipyä Jumalan edessä ja tehtävissä, joihin tunnemme (rukouksissa saamme tietää Jumalan tahdon) tarvetta ryhtyä ollaksemme Jumalan palvelijoita ja Jeesuksen työtovereita? Rahankäytön ohella meidän tulee tarkkailla, mitä haluamme; itsellemme, toisille ihmisille ja Jumalalle. "Tämä hetken kestävä ahdistus" vai useita vuosia saatu viettää oikein mukava ja tapahtumarikas elämä (en tarkoita ulkoisia merkkejä vastakkainasetteluna, vaikka niihinkin tämä heijastuu, vaan sitä, mikä on meille sisäisesti tärkeintä).
      Vääränlaisessa asketismissakin on omat vaaransa eksyä esim. hengelliseen ylpeyteen ja väärän tuomiohenkeen toisia uskovia kohtaan. Harva uskova taitaa viettää esim. katolisuudessa ja luostarielämässä menneiden vuosisatojen kuvauksien mukaista elämää, enkä usko Jumalan siihen meitä juuri kehoittavankaan. Sydämenasennettamme on tarkkailtava ensisijaisesti. Jos ei sydämemme ole kiinni bemareissa ja mersuissa, niin niitä voi käyttää vaikkapa evankelioimiseen tai vaikkapa toisten ihmisten auttamiseen tavalla, minkä tietää Jumalan tahdon mukaiseksi (edellyttää, että meille on varallisuutta suotu; sen hankkiminen ei tule olla itsetarkoitus). Kaiken, mikä meillä on , omistaa Jumala, joten sen mukaisesti esim. omaisuutta tulee käyttää. En enää elä minä, vaan Jeesus minussa. Tämän toteutumista tulee tutkia ollessamme rukouksessa, toteutuuko se.
      Ja vielä. Se parannuksen teko ja syntielämän ristiinnaulitseminen Kristuksen kanssa päivittäin. Itseään "pikkusynneillä" hemmottelevan on turha odottaa saavansa olla Pyhän Hengen käytössä voittamassa sieluja Kristukselle...jopa oma pelastuminen voi voi vaarantua. Henkilökohtaisesti käyn tässä juuri nyt kamppailua, joten "ylhäältä alaspäin" en voi näitä asioita ladella. Tutkikaamme, olemmeko uskossa ja onko Kristus todellakin sydämissämme!

    • Pauluskin varoittaa rikastumisen halun vaaroista:

      9. Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeavat kiusaukseen ja paulaan ja moniin mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat ihmiset turmioon ja kadotukseen.

      10. Sillä rahan himo on kaiken pahan juuri; sitä haluten monet ovat eksyneet pois uskosta ja lävistäneet itsensä monella tuskalla.

      11. Mutta sinä, Jumalan ihminen, pakene semmoista, ja tavoita vanhurskautta, jumalisuutta, uskoa, rakkautta, kärsivällisyyttä, hiljaisuutta. (1 Timoteus 6:9-11)

    • egpnpeavnz

      Köyhäilystä, silloinkin kun se ei liity mihinkään uskontoon, voi olla ihan käytännön hyötyä. Pienituloisena opiskelijana (eri opintoja 14 v. aikana) piti tottua niin pieneen budjettiin, että se "jäi päälle" sittenkin kun pystyi menemään kokoaikatöihin. Niinpä uskalsin lähteä kauheasta työpaikasta tyhjän päälle. Jos olisin jäänyt, olisi käynyt vielä huonommin. Kun kuluttaa äärimmäisen vähän, jää rahaa säästöönkin juurikin tuollaisia tilanteita varten. Työkaveri siunasteli, että ai, kun hän ei voi tuollaisia tehdä, kun on asuntolaina, auto,ym.ym. Eipähän tarvitse rahan takia jäädä saatanasta olevaan työpaikkaan. Aina sitä nuukaillen muutaman kuukauden pärjää ja voi sitten aluksi ottaa vaikka jonkin hanttihomman sijaisuuden. Ihminen tulee aika vähällä toimeen kun oikein yrittää.

      • juurikin.näin

        Kyllä se raha kummasti suita tukkii, nimittäin palkan muodossa saatava raha. Monet "kieltäytyvät" näkemästä vaikka minkälaisia epäkohtia, kiusaamista ja törkeitäkin väärinkäytöksiä työpaikoilla, vain koska on talot, autot makseltavana ja perhe elätettävänä. Meidän opettajallamme itsellään ei ollut perhettä ja hän kehoitti lähtemään talosta ja kaupungista, jossa sanoja ei kuunnella. Ei hän jäänyt riitelemään tai ummistamaan silmiänsä ja sydäntänsä. Sanoi sanottavansa ja lähti kiitää. Piste.


      • Vähällä tulee toimeen, ja parhaiten sijoitettu raha on köyhälle lahjoitettu almu. Itse en usko säästämiseen, vaan luotan siihen että asiat järjestyy ilman säästöjäkin, ja voin antaa ylimääräisen osan vaikka Afrikan nälkäisille lapsille.


      • saviseutulainen

        Mitä oikealla kädellä annat, sitä ei vasemman pidä tietämän!


    • EiMammonaaPyytäen

      Amerikkalaiset tuntuvat ajattelevan rahaa ja rikkautta.
      Ohjelmassa Kultakuume, joka kertoo amerikkalaisista kullankaivajista.
      Kokoontuivat rukoilemaan ja pyysivät Jumalaa siunaamaan heitä kullalla.
      Eivät kuitenkaan kauden lopuun mennessä löytäneet tarpeeksi kultaa ja eräs kullankaivaja nainen oli pettynyt, kuin ettei Jumala heitä sinne alaskaan olisi lähettänyt, jollei sieltä olisi läytynyt suurempaa kulta-aarretta.

      Mielestäni ei ole oikein pyytää Jumalalta rikkautta. Kyllä Jumala antaa jokaiselle senverran rahaa ja rikkautta, kuin kukin tarvitsee ihan pyytämättäkin.
      Jos pyytää Jumalalta mammonaa, niin sehän osoittaa, että mammona on tärkeämpi, kuin Jumala.
      Tulee pyytää Jumalan johdatusta elämässä, terveyttä ja Jumalan Siunausta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe