Turhat riidat

Ainaväärässäkö

Mies kuuli väärin täysin arkipäiväisen ruuanlaittoon liittyvän merkityksettömän sanomani. Rupesi kivenkovaan väittämään minun sanoneen niin, eikä suostunut myöntämään kuulleensa väärin. Hirveä riita pystyssä ja sanoin: "mua vituttaa toi sun täydellisyys, ettet pysty ikinä myöntämään olevasi väärässä" ja hän: "sä oot täys paska" Itse en ikinä sanoisi tuollaista tai haluaisi tahallani loukata ketään. Tällaisia on meidän riidat. Mies odottaa, että pyydän anteeksi, koska olen häntä loukannut. Mies omasta mielestään yrittää sopia ja huutaa ja haukkuu minua, eikä kuuntele ja usko mua. Hän tietää paremmin ajatukseni ja sanomiseni kuin minä. Riidat kestää aina monta päivää, kunnes yleensä mä sanon, lopetetaanko riiteleminen. Haluaisin kuulla teidän ajatuksia tästä.

12

445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämmönen.ajatus

      Ajatus on, että tuo on keskenkasvuista kommunikointia, "juupas-eipäs ja sä oot tyhmä". Jos miehesi on todella noin lapsen kengissä henkisesti ja keskustelutaidoiltaan, ette pääse tuosta eteenpäin koskaan. Vajoat näemmä mukaan tuohon samaan ja puhut kuin miehestä kuin lapsesta "ei usko ja kuuntele".
      Sinussakin voi siis olla keskustelijana vikaa, tai sitten olet vain niin turhautunut tuohon, ettet itsekään osaa laittaa tuolle pistettä.

      Suhteessanne on todennäköisesti pielessä muutakin kuin keskustelutaidot. Saatatte peitellä ongelmia kiistelemällä pikkuseikoista kuin kakarat, puhutte ohi aiheen, vaikka todellisuudessa suhteesta puuttuu arvostus ja kunnioitus, lempeys ja aito välittäminen.

    • Hei Ainaväärässäkö

      Parisuhteen yleisimpiä ongelmia ovat puutteelliset tai jumiutuneet vuorovaikutustaidot hankalissa tilanteissa. Tunteet ottavat vallan, toisen kuuleminen tyrehtyy, riidasta tulee vain omaa agendaa läpilyövä monologi, ratkaisuvaihtoehtojen etsiminen vaihtuukin syyllisen etsinnäksi. Niin inhimillistä kuin se vaikuttaakin olevan, kyse on kuitenkin huonosta tavasta, josta voi oppia pois. Riitelyn taito tai sanotaanko yleisemmin hyvät vuorovaikutustaidot ovat taitoja, joita voi ja pitääkin harjoitella.

      Useimmat parit hyötyvät vertaistuesta ja opiskelusta parisuhdekursseilla. Erilaiset harjoitteet opastavat, miten hankalia tunteita ja tilanteita voidaan oppia läpikäymään uudella tavalla. Tämä vaatii vain motivaatiota muutokseen. Kumpikin oman käytöksensä ja kommunikaation muutokseen, ei vaatien toista muuttumaan. Kun itse muuttaa käytöstään, suhteen dynamiikka muuttuu ja toisenkin on helpompi lähteä uusille urille. Kärjistettynä kysymys kuuluu: Haluatteko jatkaa samaa rataa vai oppia uusia taitoja? Jos viimeksimainittua, kurssitarjontaa löytyy esim Parisuhde Katajan tai oman alueen perheasiain neuvottelukeskuksen sivuilta.

      Toivotan teille antoisaa matkaa 'uuden kielen' opettelussa

      Merja, diakoni

    • sekilahti

      Meille tuli kauhea riita tänä aamuna,kun tulin eilen illalla mummuksi,ja mies kysyi aamulla että miltä se tuntuu olla isoäiti?Mielestäni isoäiti on minun äiti,minä olen mummu.Mies kuusi kauheana,haukkuin hulluksi ja vaikka miksi!En kestä!!!

    • lksdöflks

      Itse jättäisin miehen joka ei pysty kontrolloimaan itseään ja sanomisiaan. Pahenee vaan ajan myötä tuollainen. Etsi uusi! nimim. kokemusta on.

      • Eiainaparanevaihtamalla

        No mitä se auttaa jos seuraavallakin on huono kuulo?


    • lukekaa Raamattua, siellä on paljon ohjeita miten riidat sovitaan

      Ef 4: - - Älkää antako auringon laskea vihanne yli,

      • Apunais

        Ei onnistu jos toisella on vaikka lukihäiriö tai joku muu ymmärtämisen vaje.



      • Heh-heh-heee

        No ei onnannut näköjään sultakaan ...


    • Ikäpelkästääneiriitä

      Miksi sinä jatkat "merkityksettömiä sanomia"? Pistä huumoriksi ja jos ei onnistu, anna riidellä itsekseen. Ja toisekseen; kannattaisi kasvaa ensin aikuiseksi ja ryhtyä parisuhteisiin vasta sitten.

      • sietäminen

        Tunteet on tunteita. Ne on kuin sää. Vaihtelevia. Joskus sovinnon saa aikaan toteamalla, että kummallakin on oma mielipide ja se ei nyt kohtaa toisen mielen kanssa. Joten olkaa kumpikin omaa mieltänne ja hyväksykää, että minulla on asiasta tämä tunne ja toisella eri tunne. Nyt vaaditte toisen olemaan samaa mieltä oman tietonne kanssa ja siitähän se riita vaan jatkuu, kun kumpikin on omaa mieltä asiasta. Kummallakin on lupa ajatella omalla tavallaan. Eihän siihen maailma lopu.


    • varmatieto

      Kilpailkaa toinen toistenne kunnioituksesta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe