2t vs 4t moottorit

Ppruuuuuuuuuuuu

Kannattaanko enää nykypäivänä ostaa 2t moottorilla olevaa venettä? Puhutaan max 5v vanhasta moottorista. Hyvät/huonot puolet?

16

407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2-tahtihörhötLiikkeelle

      No niin, nyt pääsee helvetti taas irti!

      • ONsullahevosessasi

        Pitelemistä.


    • 3-T

      Ensimmäinen vastaaja viittaa varmaankin palstalla ajoittain erittäin akiiviisiin 2-T ja 4-T intoilijoihin, joiden kirjoittelua välillä voidaan kuvata psykoottiseksi tai häirköinniksi. Vuonna 2007 voimaan astunut päästödirektiivi esti perinteisen 2-T tekniikan maahantuonnin EU-aluella, jonka takia kyseisiä perämoottoreja löytyy käytännössä vain yli 10 vuotiaina EU-markkinoilta. Uudempaa, päästömääräykset täyttävää 2-T tekniikkaa, kuten E-TEC ja Mercury optimax taitaa olla aika vähän tarjolla käytettynä, eikä sitä taida olla tarjolla pienitehoisena lainkaan.

      • Yamaha_V6

        Mulla on varmaan Suomen viimeinen 2t kaasari Jammu 150hp V6 vm. 2007. FETOL150. Konetta on valmistettu 90-luvulta asti ja valmistetaan vieläkin. Myynnissä ainakin Australiassa, Uudessa seelannissa ja Etelä-Afrikassa. Kyllä väittäisin tuollaisen perusmoottorin olevan varsin huoltovapaa ja toimintavarma. Polttoaineenkulutus pienillä nopeuksilla on suuri 4t koneisiin verrattuna, mutta matkanopeuksilla ero on hyvin pieni. Ylimääräisen polttoineen kulutuksen kustannuset kompensoituvat huollon edullisuudessa, etenkin kun tuo on helppo itse huoltaa. Vain peräöljyt vuosittain, tulpat joka toinen vuosi ja sinkit tarvittaessa.
        Voimaakin on, sillä Flipper 640Ht kulkee vielä 6-hengen kuormallakin reilusti yli 40 solmua. Huiput otollisissa olosuhteissa yli 45kn. Alkuperäiselle kysyjälle vastaisin, että ei tuollainen vanhempi 2t kone mikään huono valinta ole juurikin tuon toimintavarmuuden ja hultokustannusten valossa. Jos taas esim. isohkolla koneella vetouistelet, niin sitten ehdottomasti 4t.


      • NelitahtistaSuosittelet
        Yamaha_V6 kirjoitti:

        Mulla on varmaan Suomen viimeinen 2t kaasari Jammu 150hp V6 vm. 2007. FETOL150. Konetta on valmistettu 90-luvulta asti ja valmistetaan vieläkin. Myynnissä ainakin Australiassa, Uudessa seelannissa ja Etelä-Afrikassa. Kyllä väittäisin tuollaisen perusmoottorin olevan varsin huoltovapaa ja toimintavarma. Polttoaineenkulutus pienillä nopeuksilla on suuri 4t koneisiin verrattuna, mutta matkanopeuksilla ero on hyvin pieni. Ylimääräisen polttoineen kulutuksen kustannuset kompensoituvat huollon edullisuudessa, etenkin kun tuo on helppo itse huoltaa. Vain peräöljyt vuosittain, tulpat joka toinen vuosi ja sinkit tarvittaessa.
        Voimaakin on, sillä Flipper 640Ht kulkee vielä 6-hengen kuormallakin reilusti yli 40 solmua. Huiput otollisissa olosuhteissa yli 45kn. Alkuperäiselle kysyjälle vastaisin, että ei tuollainen vanhempi 2t kone mikään huono valinta ole juurikin tuon toimintavarmuuden ja hultokustannusten valossa. Jos taas esim. isohkolla koneella vetouistelet, niin sitten ehdottomasti 4t.

        Vaikka E-tec kuluttaa puolta vähemmän uistellessa ?

        Onko se vain asennekysymys, kun sehän on tunnettua, että nelitahtiset käyvät liian kylmänä ja sotkevat bensiiniä öljyihin uistellessa ?


    • TOTTAKAITkannattaa

      VANAHAN KANSAN KONEET ON tehty kestämään, eikä tartte huoltoon raijata kahen viikon välein,-kesken uistimen vedon !

      Kato vaan, että ostamasi kone on OMSSIN kaksipyttyinen, niin se on todellakin ikiliikkuja, ja käy tasaisesti ja voit olla ylpeä toimintavarmasta moottoristasi !

      • 2-tahtihörhöHerätetty

        Katsokaa nyt mitä teitte, 2-tahtihörhö on herännyt koomastaan kommentoimaan jo useampaankin ketjuun!


      • KUTENMYÖS
        2-tahtihörhöHerätetty kirjoitti:

        Katsokaa nyt mitä teitte, 2-tahtihörhö on herännyt koomastaan kommentoimaan jo useampaankin ketjuun!

        Tämähän alkaa olla jo suorastaan hauskaa :))

        aattele,-jos voit-kevät on tullut ja kohta päästään taas vesille, vaikka talven tuiskuissa on otettu tekniikoista kaikki irti, hirttoköysille asti :))


    • erittäinkiinnostunut

      Kuinka varmoja e-tec ja optimax ovat?
      Voiko tuoreöljypumppu lakata toimimasta täydestä laukasta ja kone on sitten moro? Onko noissa öljynsaannin valvontaa, joka sammuttaa koneen vikatilanteessa?

      Miten ruiskutuspuoli, onko yhtä toimintavarma, kuin 4-t?

      • Käytännössä

        Kaikki tuoreöljyvoidellut koneet tulevat tiensä päähän voitelujärjestelmän toimintahäiriön takia. Jotkut koneet aiemmin ja jotkut hieman myöhemmin. Ja tuho on silloin totaalinen, remonttia ei kannata enää edes harkita.
        Nämä ovat niin sanottuja kertakäyttömoottoreita.

        Osta nelitahtikone niin ei tarvitse turhaan hermoilla.


    • pysytääntotuudessa

      Entä jos 4-t koneessa öljypumppu hajoaa? Eikö sekin ole laaki ja vainaa tilanne? Sinua mukaillen, kaikki koneet (2-t tai 4-t) tulevat tiensä päähä voitelujärjestelmän toimintahäiriön takia. Jotkut koneet aiemmin ja jotkut hieman myöhemmin.

      • Bower

        Niinkuin varmaan tiedät 4t moottoreita käytetään lähes jokaisessa laitteessa niitä on miljardeja, ei vissiin koskaan ole öljypumppu särkynyt joten melko luotettavasta on kyse.


      • pysytääntotuudessa
        Bower kirjoitti:

        Niinkuin varmaan tiedät 4t moottoreita käytetään lähes jokaisessa laitteessa niitä on miljardeja, ei vissiin koskaan ole öljypumppu särkynyt joten melko luotettavasta on kyse.

        Tiedän ja ölypumppuja on rikkoutunut. Se on oikeasti yleisempää kuin luulet. Omasta autostanikin (Volvo 240) öljypumppu rikkoutu pari vuosikymmnetä sitten kesken ajon. Tiiviste petti ja öljy virtasi takaisin öljypohjaan, jolloin sitä ei riittänyt öljykanavaan.


      • remonttimies_
        pysytääntotuudessa kirjoitti:

        Tiedän ja ölypumppuja on rikkoutunut. Se on oikeasti yleisempää kuin luulet. Omasta autostanikin (Volvo 240) öljypumppu rikkoutu pari vuosikymmnetä sitten kesken ajon. Tiiviste petti ja öljy virtasi takaisin öljypohjaan, jolloin sitä ei riittänyt öljykanavaan.

        Huonolla huollolla voi öljypumpun sihtikin mennä tukkoon ajan kanssa ja silloin särkyy laakerit, öljypumppu ja kone voi leikata kiinni, paineventtiili jos ei toimi oikein sekin aiheuttaa konevaurion


      • Bower
        pysytääntotuudessa kirjoitti:

        Tiedän ja ölypumppuja on rikkoutunut. Se on oikeasti yleisempää kuin luulet. Omasta autostanikin (Volvo 240) öljypumppu rikkoutu pari vuosikymmnetä sitten kesken ajon. Tiiviste petti ja öljy virtasi takaisin öljypohjaan, jolloin sitä ei riittänyt öljykanavaan.

        jos verrataan kaikkia maailmassa ajavia autoja (4t) ja tuorevoitelu perämoottoreita niin perämoottoreiden tuntimäärät on jotain 0.00000...% autoihin verrattuna, joten jos autosta joskus hajoaa tai on hajonnut niin käytännössä todella harvoin,itsellä ei koskaan mutta yamaha 2t 50hp siitä laukesi laakerit ja oli tuorevoitelu,samoin oli vanhemmissa omsseissa vro järjestelmä todella heikko.


    • välinpitämättömät

      Yleensä syytetään tuorevoitelua konerikosta jonka syynä on heikkolaatuinen öljy tai huollon/ tarkastuksen puute kun öljysäiliöön on mennyt vettä jota sinne on kondensoitunut, tehty ilkivaltaa eli kaadettu tai sadevettä . Myös letkujen kunto kunto jaliitokset pitäisi joskus tarkastaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3700
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1813
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1384
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      151
      1270
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      165
      913
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      870
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      850
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      830
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    Aihe