Pitääkö olla huolissaan

JumppaP

Olen hankkimassa venettä ja kävin katsomassa yhtä potentiaalista vaihtoehtoa. Ko. veneessä on köli rakennettu siten, että evä osio on plastattu ja täytetty. Lyijy osio on tämän evän päähän kiinnitetty.

Kölin kiinnitys näyttää siltä, että siinä on rungon ja kölin saumassa ja jonkin verran sen alapuolella selviä hiushalkeamia, jotka menevät melkein koko kölin ja rungon kiinnityksen ympäri. Kölissä ei ole jälkiä kivellä käynnistä. Halkeama ei ole yhtenäinen, eikä myöskään kaikilta osin kölin ja rungon saumassa.

Mistä tällainen halkeama voisi johtua? Onko tämä normaalia veneille, joissa on tällainen "kuori" evässä?

Käsittääkseni FG 33 (?) köli on vastaavalla rakenteella.

28

919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FoamPommi

      "Köli liikkuu ylös ja alas karilleajossa ja runkoon saattaa syntyä hiushalkeamia. Kölin ympäristön vaurioiden korjaaminen on kallista. Köli pitää irrottaa ja niin edelleen."

      Lainattu täältä http://yle.fi/aihe/artikkeli/2005/03/24/venetarkastaja-auttaa-kaupoissa-ja-kuntoarvioissa

      Et voi päätellä jälkien puuttumisen todistavan ettei käyty kivillä. Nuo hius halkeamat ovat voineet syntyä myös kovakouraisesta talvisäilytys käsittelystä.

      Ne pitäisi kyllä korjata, ettei vesi pääse kuituun tai kerrosrakenne väliaineeseen ja jos päässyt pitäisi saada ensi runko kuivattua.

      Ja kohta nousee älä mölö, ettei muka haittaa ja vesi ei pääse kuituun on vaan pinta naarmuja yms. Useissa veneissä näitä ja omistajat eivät välitä ja sopottavat, että kaikki ok.

      Foam keskustelussa muutamat tunnustivat peräsimiensä vuotavan vettä ja ovat porailleet reikiä, miten mahtaa olla foma rungoissa...

      Ota ammattitarkastaja jos omat eväät ei riitä http://www.suomenvenetarkastajat.fi/

      • JumppaP

        Ko. veneessä ei löydy mitään merkkejä karilla käynnistä jne. sisältä tai kölistä. Normaalit luonnonsataman kevyet kölillä kokeilut veneet kyllä kestää, mutta luonnollisesti jo solmun - kahden vauhdissa jälkiä jää.

        Ko. vene on ollu talvisäilössä niin, että köliä ei ole tuettu. Voisiko olla, että ko halkeamat on syntyneet tästä syystä? Runko sinällään vaikuttaa sisältä erittäin tukevalta ja siellä ei ole mitään merkkejä karilleajosta tms.

        Tosin veneellä on joskus käyty karilla ja silloin venettä on korjattu - mm. laminoimalla sisällä olevat tukirakenteet uudelleen runkoon jne. Mutta ko. karilla käynnistä on paljon aikaa ja nämä halkeamat joita kuvasin ovat uusia.


      • Hiushalkeama
        JumppaP kirjoitti:

        Ko. veneessä ei löydy mitään merkkejä karilla käynnistä jne. sisältä tai kölistä. Normaalit luonnonsataman kevyet kölillä kokeilut veneet kyllä kestää, mutta luonnollisesti jo solmun - kahden vauhdissa jälkiä jää.

        Ko. vene on ollu talvisäilössä niin, että köliä ei ole tuettu. Voisiko olla, että ko halkeamat on syntyneet tästä syystä? Runko sinällään vaikuttaa sisältä erittäin tukevalta ja siellä ei ole mitään merkkejä karilleajosta tms.

        Tosin veneellä on joskus käyty karilla ja silloin venettä on korjattu - mm. laminoimalla sisällä olevat tukirakenteet uudelleen runkoon jne. Mutta ko. karilla käynnistä on paljon aikaa ja nämä halkeamat joita kuvasin ovat uusia.

        Ne hius halkeamat ovat yleensä jostain kolauksesta, vääntymisestä ja jänniteistä yms. Niitä voi olla ihan missä päin venettä vain. Esim rustien lähettyvillä mihin vantit kiinnittyvät, pollareiden, keula, istuin kaukalossa oikeastaan missä vain.

        Jotain on joskus tapahtunut sillä alueella tai jostain välittynyt vääntöä tai törmäys energiaa ja gelgoat saanut halkeamat, kuitu alla on todennäköisesti ehjä, vasaralla tai muulla kovalla kopsauttelemalla kuulet äänestä onko laminointi suurin piirtein ehyt. Nuo halkeamat toimivat kapilaarisena kulkureittinä vedelle laminaattiin.

        Kuinkahan moni purjevene ei olisi joskus hieman koskettanut pohjaa tai kiveä, en tarkoita mitään karille ajoa. Aluksen massa nopeasti pysähtyessään aiheuttaa melko massiivien kineettisen energian johonkin pisteeseen aluksessa.

        Summa summarum, hius halkeamat on korjattava vesirajan alapuolella ja yläpuolellakin ne kannattaa korjata.


      • käsitteet

        Vesi ei saa päästä kuituun, mutta mikään kerrosrakenne ei mene väliaineeseen.


      • Ldkdd
        Hiushalkeama kirjoitti:

        Ne hius halkeamat ovat yleensä jostain kolauksesta, vääntymisestä ja jänniteistä yms. Niitä voi olla ihan missä päin venettä vain. Esim rustien lähettyvillä mihin vantit kiinnittyvät, pollareiden, keula, istuin kaukalossa oikeastaan missä vain.

        Jotain on joskus tapahtunut sillä alueella tai jostain välittynyt vääntöä tai törmäys energiaa ja gelgoat saanut halkeamat, kuitu alla on todennäköisesti ehjä, vasaralla tai muulla kovalla kopsauttelemalla kuulet äänestä onko laminointi suurin piirtein ehyt. Nuo halkeamat toimivat kapilaarisena kulkureittinä vedelle laminaattiin.

        Kuinkahan moni purjevene ei olisi joskus hieman koskettanut pohjaa tai kiveä, en tarkoita mitään karille ajoa. Aluksen massa nopeasti pysähtyessään aiheuttaa melko massiivien kineettisen energian johonkin pisteeseen aluksessa.

        Summa summarum, hius halkeamat on korjattava vesirajan alapuolella ja yläpuolellakin ne kannattaa korjata.

        Muista että halkeamat ovat todennäköisemmin taivutuksesta ei väännöstä.

        En oikein saa kiinni aloittajan kuvauksesta. Omassa veneessäni evä eli pilssitasku on samasta runkomuotista kuin runkokin. Se on tyhjä lukuunottamatta paria lyijyharkkoa. Evään on kiinnitetty lyijyköli läpipulttaamalla ja sikaflexillä. Ovatko halkeamat maalissa vai gelcoatissa? Jos gelcoat on halkeillut, on syytä epäillä riitämätöntä tuentaa. Maalihalkeamat ovat normaalia saiman elämistä. Täysin liikkumattomasti köliä on vaikea asentaa ja sika sallii pienen elon saumassa. Evän ja rungon liitos ei saisi haljeta. Omasta veneestäni puuttui kölitukit ja evän ja rungon liitoskohdassa olikin hiushalkeamia gelcoatissa


    • JumppaP
      • Oliko tuo kohta siis se kohta, jossa rungon lasikuiturakenne on pultattu pohjan läpi köliin? Jos ei ole, niin kyllä tuolle täytyy löytyä joku selitys, ennen kuin veneestä mitään tarjoat. Siinä kohdassa, missä pultit kulkevat, saumassa on usein jotain pientä hiushalkeamaa, jonka korjaaminen on suhteellisen pieni homma, eli ei alenna veneen arvoa, mutta jos siis pultit menevät vasta jostain alemmasta kohdasta, niin sittenhän tuo halkeama tarkoittaa, että rungon lasikuiturakenne elää ja on varmaan vaurioitunut, ja se voi olla kallis tai mahdoton korjattava.


      • JumppaP
        Bossu kirjoitti:

        Oliko tuo kohta siis se kohta, jossa rungon lasikuiturakenne on pultattu pohjan läpi köliin? Jos ei ole, niin kyllä tuolle täytyy löytyä joku selitys, ennen kuin veneestä mitään tarjoat. Siinä kohdassa, missä pultit kulkevat, saumassa on usein jotain pientä hiushalkeamaa, jonka korjaaminen on suhteellisen pieni homma, eli ei alenna veneen arvoa, mutta jos siis pultit menevät vasta jostain alemmasta kohdasta, niin sittenhän tuo halkeama tarkoittaa, että rungon lasikuiturakenne elää ja on varmaan vaurioitunut, ja se voi olla kallis tai mahdoton korjattava.

        Bossu, en ole varma ymmärsinkö täysin mitä tarkoitat. Vastaavanlainen halkeema on lähes ympäri köli (paitsi kölin perässä). Tässä kohtaa halkeama ei ole aivan rungon ja kölin saumassa (kohdassa jossa evä näennäisesti kiinnittyy runkoon). Suurimmaksi osaksi halkeama on aivan rungon ja evän liitoksessa. En ole ihan varma missä kohtaa todellisuudessa köli evä ja runko kohtaavat.

        Venelehden mukaan tässä venetyypissä köli evä on kiinnitetty rungossa olevaan lujitemuoviseen istukkaan.

        En oikein saa tuosta rakenteesta kiinni, että tarkoittaako tuo istukka osaa, joka erkanee rungosta - ikään kuin kaulus rungosta ulos, johon evä kiinnittyy. Vai onko se ikään kuin kolo rungossa, johon evä "uppoaa".

        tässä toinen kuva: http://tinypic.com/r/kejf53/9


      • JumppaP kirjoitti:

        Bossu, en ole varma ymmärsinkö täysin mitä tarkoitat. Vastaavanlainen halkeema on lähes ympäri köli (paitsi kölin perässä). Tässä kohtaa halkeama ei ole aivan rungon ja kölin saumassa (kohdassa jossa evä näennäisesti kiinnittyy runkoon). Suurimmaksi osaksi halkeama on aivan rungon ja evän liitoksessa. En ole ihan varma missä kohtaa todellisuudessa köli evä ja runko kohtaavat.

        Venelehden mukaan tässä venetyypissä köli evä on kiinnitetty rungossa olevaan lujitemuoviseen istukkaan.

        En oikein saa tuosta rakenteesta kiinni, että tarkoittaako tuo istukka osaa, joka erkanee rungosta - ikään kuin kaulus rungosta ulos, johon evä kiinnittyy. Vai onko se ikään kuin kolo rungossa, johon evä "uppoaa".

        tässä toinen kuva: http://tinypic.com/r/kejf53/9

        Varmaan tuossa on, kuten alla todetaan, tasoitettu tuo sauma kovalla kitillä. Pitäisi olla sikafleksiä tai joustoepoksia. Käsitin ensin, ettei tuossa olisi saumaa, mutta varmaan on. Ei se fataalilta siinä tapauksessa tunnu, mutta ei se oikeinkaan ole. Tuosta välistä on ikävä kittiä sahata pois, mutta se on tehtävissä. Aikaa menee projektiin tunteja ehkä pari kymmentä, kun täytyy varoa, ettei vahingoita lasikuitua.


      • Kfkkf

        Lasikuituevä taiput kryssillä. Riittämättömät pohjapakit. Skrapatkaa runko esille ja jatkakaa hiomalla kunnes löydätte ehjää pintaa.


      • JumppaP
        Kfkkf kirjoitti:

        Lasikuituevä taiput kryssillä. Riittämättömät pohjapakit. Skrapatkaa runko esille ja jatkakaa hiomalla kunnes löydätte ehjää pintaa.

        Tässä veneessä on erittäin järeä rakenne sisällä tukemassa pohjaa. Ongelma ei varmasti ole pohjapalkeissa.


      • Tuumaajajuu

        Minusta näyttää kitiltä, kölin etureunassa palanen lohjennut pois. Kuinka itse köli halkeaisi noin? Ymmärsin siis että köli upotettu rungon istukkaan. Koputtelette ensin irtonaisen aineen pois, niin selviää.


      • ei.toimi

        Linkkisi ei toimi.


      • ei.toimi
        JumppaP kirjoitti:

        Bossu, en ole varma ymmärsinkö täysin mitä tarkoitat. Vastaavanlainen halkeema on lähes ympäri köli (paitsi kölin perässä). Tässä kohtaa halkeama ei ole aivan rungon ja kölin saumassa (kohdassa jossa evä näennäisesti kiinnittyy runkoon). Suurimmaksi osaksi halkeama on aivan rungon ja evän liitoksessa. En ole ihan varma missä kohtaa todellisuudessa köli evä ja runko kohtaavat.

        Venelehden mukaan tässä venetyypissä köli evä on kiinnitetty rungossa olevaan lujitemuoviseen istukkaan.

        En oikein saa tuosta rakenteesta kiinni, että tarkoittaako tuo istukka osaa, joka erkanee rungosta - ikään kuin kaulus rungosta ulos, johon evä kiinnittyy. Vai onko se ikään kuin kolo rungossa, johon evä "uppoaa".

        tässä toinen kuva: http://tinypic.com/r/kejf53/9

        Eipä ole tuossakaan linkissä enää mitään kuvaa.


    • PPP59

      Kuvaa kun kattelee, niin näyttäisi jotta kölin päälle on mätetty jotain kovaa kittiä ( lakkakittiä tms.. ? ja jätetty tasoitus tekemättä - eikä kyllä mahdollista liikuntasaumaakaan näy), mikä kitti on sittemmin halkeillut.

      Kuvan perusteella nyt ei ole ensinkään selvää onko halkeamat oikeasti rungossa asti vai pelkästään kitissä. Jos pelkästään kitissä niin silloinhan puhutaan lähinnä kosmetiikasta. Myyjältä kannattaa kysellä miksi kittiä on pistetty ja koska.

      Jos vene on oikeasti kiinnostava ja mielii kaupoille, kannattaa ottaa mukaan asiantuntija katsomaan ja arvioimaan noiden mahdollisten vaurioiden olemassaolo ja neuvotella siltä pohjalta varsinaisen kaupan ehdoista - esimerkiksi mahdollisen vaurion korjauttamisesta myyjän venevakuutuksesta. Jos omasta tuttavapiiristä ei löydy sopivaa osaajaa, niin ammattilaisen voi ostaa konsultoimaan esimerkiksi "venetarkastajat. fi" sivustolta tai esimerkiksi venekorjauksia tekeviltä telakoilta.

      • JumppaP

        Vene on kiinnostava.

        Ilman muuta tuo pitää avata ja korjauttaa, jotta selviää miten laaja vahinko on. Kuvat jotka laitoin näyttävät mielestäni hyvin miltä halkeamat näyttää. Oikeastaan täältä toivoisin näkemystä, miten yleisiä tällaiset halkeamat on ja mistä ne voi johtua.

        Ko. veneen kölievä on ilmeisesti tehty niin, että siinä on jonkinlainen kuori ja kuori on täytetty hiekka hartsi tms. seoksella. Käsitääkseni esim. FG 33 ja FinnFlyerit on kölin osalta saman tyyppisiä. Uusissa FinnFlyereissä köli evä taitaa olla ontto ja siellä on joku metallirakennelma sisällä. Ulkolaisia taitaa olla samanlaisella rakenteella useita.


      • JäitäHattuun

        Ei vaikuta minusta ainakaan missään nimessä normaalilta. Näyttää tosiaan, että läästitty ja naamioitu jotain vahinkoja tai sitten ei tajuttu mitä pitäisi tehdä. Voisi olla lasikuitukittiä ja köli hieman elänyt ja halkeamat tästä. Joka tapauksessa jotain siellä alla on jota yritetty fiksata tällä väärällä korjaus tavalla.

        Minusta selkeästi hintaa alentava, kyllä tuossa työtä on kun ajat auki korjaat asianmukaisesti. Jos ammattilaisella teettäisit tonni poikineen vilahtaa taskustasi, siksi tämäkin viritys on aikoinaan jostain syystä läästitty, yritetty säästää ja tuloksena paska ja rahat menivät hukkaan.

        Ota ne vaaleanpunaiset ostolasit silmiltäsi ja katso muitakin veneitä, löytyy varmaan myös ei noin epämääräisiä...kun vaikuttaa, että sinullakin homma hakuisessa, tai jos oikein polttaa osta tuo vene, uhraat muutaman satasen ja otat kuntotarkastajan paikalle. Voi säästää sinua upottamasta käsiäsi syvälle paskaan, tosin aina löytyy ostajia jotka eivät tajua yhtään mitään...tuntuuko tutulta.


      • JumppaP
        JäitäHattuun kirjoitti:

        Ei vaikuta minusta ainakaan missään nimessä normaalilta. Näyttää tosiaan, että läästitty ja naamioitu jotain vahinkoja tai sitten ei tajuttu mitä pitäisi tehdä. Voisi olla lasikuitukittiä ja köli hieman elänyt ja halkeamat tästä. Joka tapauksessa jotain siellä alla on jota yritetty fiksata tällä väärällä korjaus tavalla.

        Minusta selkeästi hintaa alentava, kyllä tuossa työtä on kun ajat auki korjaat asianmukaisesti. Jos ammattilaisella teettäisit tonni poikineen vilahtaa taskustasi, siksi tämäkin viritys on aikoinaan jostain syystä läästitty, yritetty säästää ja tuloksena paska ja rahat menivät hukkaan.

        Ota ne vaaleanpunaiset ostolasit silmiltäsi ja katso muitakin veneitä, löytyy varmaan myös ei noin epämääräisiä...kun vaikuttaa, että sinullakin homma hakuisessa, tai jos oikein polttaa osta tuo vene, uhraat muutaman satasen ja otat kuntotarkastajan paikalle. Voi säästää sinua upottamasta käsiäsi syvälle paskaan, tosin aina löytyy ostajia jotka eivät tajua yhtään mitään...tuntuuko tutulta.

        Asialliseen osaan vastaus: Tämä vene ei ole mitenkään ainut vaihtoehto. Mutta jos tuo köli homma ei ole isompi ongelma rakenteessa - pinnan voi aina korjata - niin tämä voisi olla erittäin hyvä vaihtoehto.

        Jos halkeamat on pinnassa, niin pinnan voi hioa pois ja korjata, jos halkeamat menee sisälle evään, niin sitten puhutaan jo ihan toisenlaisesta projektista.


      • jäitäHattuun
        JumppaP kirjoitti:

        Asialliseen osaan vastaus: Tämä vene ei ole mitenkään ainut vaihtoehto. Mutta jos tuo köli homma ei ole isompi ongelma rakenteessa - pinnan voi aina korjata - niin tämä voisi olla erittäin hyvä vaihtoehto.

        Jos halkeamat on pinnassa, niin pinnan voi hioa pois ja korjata, jos halkeamat menee sisälle evään, niin sitten puhutaan jo ihan toisenlaisesta projektista.

        Sorry, ei ollut tarkoitus loukata...tiedän miltä tuntuu, kun vene kuume iskee ja ongelmat muuttuvat pikku fixauksiksi, jotka hoitaa kädenkäänteessä. Jos lista on pitkä työtä onkin sitten tulevaisuudessa enemmänkin tiedossa, koska koko aika tulee uusia eri kokoisia murheita korjattavaksi/huollettavaksi jos haluaa veneen olevan siisti ja kunnossa.

        No, mistä sen sitten voisi tietää miten suuri ongelma on? Varmaa on, että nykyinen omistaja ei anna kaivella sitä auki, jotta voisit todeta, onko ongelman vai pelkkä "pikku fixsaus".

        Riskillä mennään, kukaan meistä täällä ei pysty antamaan vastausta, mitä löytyy kitin alta ja onko imaissut vedet miten pitkälle noista halkeamista...

        Kaikki ovat korjattavissa ja riippuen henkilöstä, onko työ iso vai pieni ja loppu tulos taitojen mukainen, kuten kuvista voidaan nähdä, ei kaikki pikkujututkaan onnistu ja vaikka olisi käyttänyt oikeaa elastista massa, senkin kanssa onnistuu tumpeloimaan...

        Miten aiot asian kanssa edetä (halkeamien)?


      • JumppaP
        jäitäHattuun kirjoitti:

        Sorry, ei ollut tarkoitus loukata...tiedän miltä tuntuu, kun vene kuume iskee ja ongelmat muuttuvat pikku fixauksiksi, jotka hoitaa kädenkäänteessä. Jos lista on pitkä työtä onkin sitten tulevaisuudessa enemmänkin tiedossa, koska koko aika tulee uusia eri kokoisia murheita korjattavaksi/huollettavaksi jos haluaa veneen olevan siisti ja kunnossa.

        No, mistä sen sitten voisi tietää miten suuri ongelma on? Varmaa on, että nykyinen omistaja ei anna kaivella sitä auki, jotta voisit todeta, onko ongelman vai pelkkä "pikku fixsaus".

        Riskillä mennään, kukaan meistä täällä ei pysty antamaan vastausta, mitä löytyy kitin alta ja onko imaissut vedet miten pitkälle noista halkeamista...

        Kaikki ovat korjattavissa ja riippuen henkilöstä, onko työ iso vai pieni ja loppu tulos taitojen mukainen, kuten kuvista voidaan nähdä, ei kaikki pikkujututkaan onnistu ja vaikka olisi käyttänyt oikeaa elastista massa, senkin kanssa onnistuu tumpeloimaan...

        Miten aiot asian kanssa edetä (halkeamien)?

        Myyjä on ihan järkevä kaveri ja jos hommassa edetään, niin noi halkeamat otetaan auki jonkun ammattilaisen toimesta. Ajattelin ottaa vaan täältä hieman taustatukea, kun moni palstalainen on fiksaillut paljon veneitä ja törmännyt moniin ongelmiin.

        Selvästikin asia on tutkittava perusteellisesti.


      • JäitäHattuun
        JumppaP kirjoitti:

        Myyjä on ihan järkevä kaveri ja jos hommassa edetään, niin noi halkeamat otetaan auki jonkun ammattilaisen toimesta. Ajattelin ottaa vaan täältä hieman taustatukea, kun moni palstalainen on fiksaillut paljon veneitä ja törmännyt moniin ongelmiin.

        Selvästikin asia on tutkittava perusteellisesti.

        Kuulostaa hyvältä, tuntuu tosiaan ihan fiksulta tuo myyjä, sitten riskit vähenee jo mukavasti :) tämän osalta


      • niin.tai.näin
        JumppaP kirjoitti:

        Myyjä on ihan järkevä kaveri ja jos hommassa edetään, niin noi halkeamat otetaan auki jonkun ammattilaisen toimesta. Ajattelin ottaa vaan täältä hieman taustatukea, kun moni palstalainen on fiksaillut paljon veneitä ja törmännyt moniin ongelmiin.

        Selvästikin asia on tutkittava perusteellisesti.

        Jokatapauksessahan se kitti on poistettava siitä ihan näinä päivinä jos veneen pohjaa ollaan kunnostamassa lähenevää purjehduskautta varten.


    • pohjahuoltoako

      Pohjasta on poistettu jo myrkkymaalia, onko pohjaan siis tarkoitus laittaa uusi epoksiprimerointi kesäksi? Sittenhän nuo haljenneet muhkuraiset kitit kuuluu nyt myös poistaa jolloin näkee niiden alle.

      • JumppaP

        Myrkyt on poistettu. Jos tuossa olisi ollut tuore myrkky päällä, niin halkeamat olisi jääneet piiloon... Mietin vaan, että voiko monessa veneessä olla vastaavia piilossa myrkyn alla.


      • skrapauksista

        Milläs työkaluilla pohjaa on kaavittu ja skrapattu? Jos kölin juuri on ollut myrkkymaalin alla yhtä epätasainen kuten ensimmäisessä kuvassa niin se on kyllä näkynyt myrkkymaalin altakin ihan yhtä hyvin.


      • JumppaP

        On kyllä aivan käsittämätöntä, että joku voi myydä toiselle hengenvaarallisen veneen. No meitä on moneen junaan.


      • JäitäHattuun
        JumppaP kirjoitti:

        On kyllä aivan käsittämätöntä, että joku voi myydä toiselle hengenvaarallisen veneen. No meitä on moneen junaan.

        Tuo olisi ollut syytä tutkia kyllä pohjamutia myöden, asian vakavuuden vuoksi. Tuli tosiaan mieleen noista kitti töherryksistä, mutta tuollaista en usko katsomastasi veneestä löytyvän, mutta kannattaa olla osto aikeissa kuitenkin varovainen, kun joukossa marginaalina jotka tietämättömyyttään tai peräti tahallisesti tekevät tuollaisia juttuja...

        Onnea sinulle vene metsästykseen ja purjehdus reissuille!


    • 407

      voithan ottaa sen venetarkastajan siten, että maksatte puoliksi kustannukset tai jos jotain isompaa löytyy, niin myyjä maksaa kustannukset...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1819
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      82
      1606
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe