Vielä Mirtazapinista unilääkkeenä!

mukava.olisi.nukkua

Niin, apteekissa käydessäni hakemassa Opamoxia, farmaseutti otti lääkeasiat puheeksi ja varoitteli Opamoxista. Kyseli kokemuksiani ja suositteli Mirtazapinia pienellä annoksella. Minä olen kokeillut sitä 7,5 - 15 mg:n annoksilla, mutta onkohan kokeilujaksoni ollut liian lyhyt, kun en ole oikein siitä apua saanut?

Kysynkin, missä ajassa Mirtazapinin hoitovaste alkaa näkyä? Ja kysyn vielä, että millä annoksella olette päässeet parhaaseen unitehoon? Joko noin pieni annos kiihottaa ruokahalua?

Asiallisen analyyttisiä vastauksia odottelen.

18

2041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opamoxia.mielummin

      Millä oikeudella apteekki esittää käsityksiä lääkkeistäsi, jotka lääkäri on määrännyt?

      Mirtazapinilla on paljon enemmän sivuvaikutuksia kuin Opamoxilla. Miksi ihmeessä Mirtazapin olisi parempi yleisesti? Joillekin voi olla, aina on yksilöllistä, mutta miksi Mirtazapin olisi sinulle parempi kuin Opamox?

      • trupaduuri

        Joku PKV-lääkkeiden vastustuskamppanja varmaankin päällä.


    • Lääkkeittäparempi

      Itse en söisi kumpaakaan lääkettä, vaikka toki olisi kiva nukkua. Vähiten huonoja sivuvaikutuksia lienee väsyttävällä antihistamiinilla.

      • Pohjallakäynyt

        Mirtazapiinista lääkäri sanoi 12v sitten ettei ole koukuttava. Käytin muutaman vuoden annoksella 3,75-7,5. Lopulta joka yö, koska useaan otteeseen kokeilin olla ilman. En yksinkertaisesti saanut unta vuorokausiin ilman sitä.
        Lopulta jätin sen pois kokonaan, kun eihän näitä ikuisesti voi napsia. Valvoin 2vrk viikossa ja muina öinä nukuin vain 2-5h. Jouduin sairaslomalle, laihduin 20kg normaalipainosta. Iski ihme ruoka-allergiat, lääkärit ei löytäneet vikaa ct/magneettikuvista eikä tähystyksistäkään. Edes vahvin benzo dormicum ei saanut minua uneen.
        Kärsin 2 VUOTTA!

        Kokeilin lopulta ottaa 2mg mirtazapiinia ja kappas vaan mahakivut hävisivät. Otin lääkkeen uudelleen käyttöön ja titrasin 7,5mg » 1mg 2! vuoden aikana.

        Nyt maha vieläkin hieman oireilee, mutta jatkuvaa tuskaa ei enää ole ja voi syödä kaikkea. Ja nyt pystyn jo nukahtamaan ilman mitään lääkkeitä. Voisi sanoa että nukun paremmin kuin syödessäni tuota mirtazapiinia.

        Mikäli väsyttäviä antihistamiineja ei saa nukahtamistarkoituksessa syödä yli viikkoa (koska ne tekee hallaa nukahtamiskyvylle jne.), miksi mirtazapiinia saa vaikka se on tehokkaimmasta päästä tuolla 3-7mg annoksella.

        Tämä on totta, kuka noita popsii niin lopeta vielä kun voit. Mikäli syöt masennukseen isompaa annosta niin sen lopettaminen ei yleensä aiheuta vieroitusoireita eri toimintamekanismin vuoksi.


    • 759927

      Minut 7,5 milligrammaa Mirtazapinia nukutti heti ensimmäisellä pillerillä. Unettavuus ei taida perustua mihinkään ajan myötä lisääntyvään pitoisuuteen veressä... jos ei heti auta, niin ei taida olla auttaakseen ollenkaan.

      Ruokahalu on saattanut lisääntyä jonkin verran, mutta mieluummin liikun vähän enemmän polttaakseni ylimääräisen energian kuin valvon yöt.

      • Ensuosittele

        Minulla Mirtazapiini pisti kilpirauhasen tilttiin ja lihoin huomattavasti. En kyllä jaksanut liikkuakaan, koska olin ihan "zombi". Lääkityksen lopetettua vei kolmisen vuotta, kun kipirauhanen heräsi taas eloon, enkä tarvitse enää tyroksiinia purkista. kaikki kyseisen lääkkeen aiheuttamat haitat eivät vielä ole poistuneet, mutta pikkuhiljaa parempaan olen menossa.

        Mieluummin valvon, koska siihen ei kuole. Nukun sitten kun tarpeeksi väsyttää.


    • jkkjjhh

      Hyvää pohdintaa nimimerkiltä "Pohjallakäynyt" - niin, miksi väsyttäviä antihistamiineja suositellaan käytettävän lyhyen aikaa mutta esim. Mirtaa, jonka väsyttävä vaikutus perustuu myös antihistamiinivaikutukseen, käytetään usein aivan ylipitkiäkin aikoja, eikä aina ihan syystäkään niin pitkästi? Näiden lääkkeiden haitat ja riskit ovat täysin vähätelty eikä niistä usein potilasta infota. Pitkäaikaiskäytön turvallisuudesta ja vaikutuksesta ei ole riittävää näyttöä joten kannattaa tiedostaa se alkaessaan popsimaan niitä.

      Masennuslääkkeiden mukaanlukien Mirtazapiini, lopetusoire voi olla pahakin unettomuus ja itse olen myös tämän kokenut toisen masennuslääkkeen kohdalla ja kauan siitä kärsinyt.

      Miksi Mirtaa määrätään bentsopohjaisten unilääkkeiden sijaan, on se, että eritoten pienemmissä annoksissa niissä ei tapahdu bentsoissa tapahtuvaa palauttavan aivotoiminnalle ja immuunijärjestelmälle tärkeän syvän unen jakson ja vilkeunen jakson supistumista ja unen kevenemistä heikkolaatuisemmaksi. Siinä mielessä Mirta voi olla parempi valinta kuin esim Opamox vaikka Mirtassa on omat ongelmansa. Mirtakin voi koukuttaa jos uni ei tule ilman sitä. Sama on Opamoxissa - kun siihen tulee riippuvuus, uni ei tule ilman sitä.

    • Minullakin auttoi heti ekana yönä 15mg pilleri.. Oikeen tipahdin.. Tuskin toimii ollenkaan jos ei ala heti toimimaan. En jatkaisi lääkkeen syömistä, koska mitä pidempään syö säännöllisesti sen vaikeampi päästä eroon. Mirtatsapiinissä vielä kauheesti sivuvaikutuksia verrattuna muihin lääkkeisiin joita voi unettomuuteen käyttää.

    • Eisovimulle

      Olen kokeillut kahdesti 7, 5 mg . Nukuin kyllä hyvin mutta seuraavina päivinä molemmilla kerroilla todella epämiellyttävä olo. Tuntuu ettei ole ollenkaan selvinpäin ja on jotenkin tasapainotonkin. Voiko noita joku tosiaan syödä päivittäin. Itse jätän äärimmäiseen hätään ja kun on varma ettei tarvitse olla skarppina seuraavana päivänä.

    • EiHyvä

      Onpahan taas ollut farmaseutti! Lääkkeet saisi laittaa markettimyyntiin, myös reseptilääkkeet, koska S-marketin kassoilla saa parempaa asiakaspalvelua ja myyjän koulutuksella tuskin alkavat lääkäriä leikkimään.

      Mirtazapin ei auta minulla unettomuuteen ollenkaan. Lääkkeestä tulee hyvin epämiellyttävä, tönkkö olo, mutta nukahtaminen ei onnistu sitten millään. Seuraavana päivänä ei ole auton rattiin asiaa, koska valvomisen lisäksi lääkkeestä jää pöhnään ja reaktiot hidastuvat x10 normaaliin verrattuna.

      Sinuna jatkaisin Opamoxilla tai koittaisin vaihtaa sen tavalliseen nukahtamislääkkeeseen, koska niillä on vähemmän sivuvaikutuksia.

    • okjaok

      Mirta on minulla toiminut ok. Eikä ole minulla mitenkään nälkää lisännyt päinvastoin olen mielestäni hieman laihtunut. Onhan se selvä että ei pelkkä tabletti lihota (niinkuin täällä netissä on paljon kirjoituksia) ja tuskin lisää nälkääkään. Ilmeisesti ihmiset ovat vain syöneet ja syöneet ja lihoneet ja tehnyt omasta mielestään päätelmän juu se on mirtan syy.

      • Sivuvaikutuksia

        "tuskin lisää nälkääkään"

        No, huh, huh. Mirtazapania käytetään lääkkeenä myös ruokahalun lisäämiseen. Jopa eläinlääkityksessä. Eli ilmeisesti kyseessä on muutakin kuin "omasta mielestään" päätelmät.

        15-30 kg:n lihominen on tavanomaista lääkkeen käytön aloituksen jälkeen.


    • YötOvatTärrkeitä

      Hei 'okjaok', hyvä tietää sinunkin kokemus. Millä mg-määrällä käytät mirtaa?
      Minulla kurja, päätöstä vaativa tilanne nyt, kun tarkoitus on ajaa alas pientä xanor-yölääkemäärääni ottamalla xanorista poistamani murusen tilalle mirtaa. En tahdo uskaltaa aloittaa, pähkäilen. Mirta on mulle täysin uusi tuttavuus, sillä aina mulla ollut vain vähäinen määrä bentsoa. Kauhea paine, kun bentsoja ei jatkossa anneta ja on pakko vaihtaa tuollaiseen, josta todellakaan ei ole mitään sen parempaa sanottavaa, noin yleisesti, kun olen tutkinut. Paitsi nyt esim. sinulla, sillä lihottavuus on minulle ihan pahin juttu, jos se ilmenee. Jos ottais 7,5 mg:sta puolet ja siitä taas puolet....

    • okjaok

      YötOvatTärkeitä kyselit mirtasta. Mulle lääkäri määräsi kanssa vain puolikkaan mutta ei auttanut joten otan koko pillerin ja siihen pari melatoniini tapl. ihan päivittäiskaupasta ostettu melatoniini 1,9mg. Sillä olen pärjännyt ja mulla alkaa vaikuttamaan puolentoistatunnin päästä. Olen sängyssä ja katselen tv:tä tms. Ja niinkuin jo kirjoitin niin ei mitään lihomista eikä siis nälkäkään ole lisääntynyt. Mulla toiminut hyvin ja toivon että sinullekin.Ei kannata näitä "pelottelu" kirjoituksia ottaa tosissaan tokihan jokainen meistä on erilainen jne. Hyvää apua olen saanut Mirtasta.

    • okjaok

      Tuo jäi vielä kirjoittamatta: Lekurit ovat nykyään bentsojen vuoksi niin tarkkoja/arkoja kirjoittamaan kun Valvira on ottanut heidät ns. valvontaan. Samoin kuin apteekit eivät uskalla päivääkään ennen antaa bentsolääkettä siis jos on iter resp. Tämän kertoi mulle lääkäri kun kysyin asiaa.

    • okjaok

      Vielä tuosta Valvirasta, aina se on valvonut pkv-lääkkeitä mutta nykyään niinkuin kirjoitin lääkäri minulle sanoi että nykyään he ovat oikkein "syynissä" ko.lääkkeiden määräämisestä. Kurja juttu kun ajattelee että bentsot ym. on alunperin tehty auttaakseen ihmisiä ja nykyään on ihan " kamalaa "jos pyytääkin bentsoja ja vielä jos onnistuu saamaan.

      • ihminen4325674779

        Bentsot o n kamalia. Sivuvaikutuksia tulee aika pian ja vieroitus vasta kamalaa onkin.


    • äläväitävastaan

      Kyllä bentsot on hyvä lääke.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4773
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4572
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4184
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3147
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2691
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      221
      2163
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2163
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1775
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1502
    Aihe