Vektoritehtävä, apua

2343242

Voisko joku auttaa ratkaisemaan tämän tehtävän? Laitan nyt 3 kertaa kun, jostain kumman syystä viestini aina poistetaan? Onko liian vaikea tehtävä palstalle vai miksi poistetaan?

http://aijaa.com/7W9RTT

9

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köysirasvari

      köysien ja vaakatason väliset kulmat ovat 29.6 ja 49.8

      xcos29.6=ysin49.8
      xsin29.6 ysin49.8=856

      en viitsi ruveta ratkoon, mutta wolframilla tulee: x=562 ja y=757

      tässä sivulla on joku automaattisensori, joka niitä kuvia poistaa

      • Ohman

        Minä kirjoitin yhtälöt näin:

        x cos(60.4) y cos(40.2) = 856

        x sin(60.4) = y sin(40.2)

        Ratkaisu on tosiaankin x = 562 ja y = 757.

        Sinun yhtälösi ovat muuten samat mutta niissä on virhe.P.o. x cos(29.6) = y cos(49.8)

        Ohman


    • 2343242

      Kiitos avusta. Ihmettelen vielä miten nuo kulmat muodostetaan? Eli teoriaa miksi että hahmottaisin itsekin ja se että miten suplementtikulmat tulevat? Pystysikö joku piirtämään tai jotenkin kertomaan?

      • 2343242

        Sen verran vielä että olen ratkonut tämän tapaisia helpompia tehtäviä missä on kolmio, jonka sivut muodostavat tukisauvat ja sitten lasketaan vain kuinka paljon niille tulee kuormaa. Eli perusteet osaan, mutta tämä tehtävä tuntuu ylitsepääsemättömältä kun en osaa määrittää kulmien suuruksia


      • aeija

        Minä käsitin niin, että tuo kuorma pitää jakaa köysien suuntaisiin komponentteihin. Tuo kuormahan on vektori -856*j, ja nyt kahden vektorin summalla, vektorien pituudet ovat x ja y, pitäisi saada tuo kuorma kokoon. Tämä on vähän erilainen ratkaisu kuin se , jossa olisi laskettu tukiköysien voimat. Minä löpisen tässä nyt pitkälti sen vuoksi, että tuo moderaattori väsyisi , eikä heti poistaisi tätä kuvaa, mutta jos se poistuu, niin laitan sen tasan neljältä uudestaan, jos olen vielä hereillä:
        http://aijaa.com/tuAaqo


      • 2343242
        aeija kirjoitti:

        Minä käsitin niin, että tuo kuorma pitää jakaa köysien suuntaisiin komponentteihin. Tuo kuormahan on vektori -856*j, ja nyt kahden vektorin summalla, vektorien pituudet ovat x ja y, pitäisi saada tuo kuorma kokoon. Tämä on vähän erilainen ratkaisu kuin se , jossa olisi laskettu tukiköysien voimat. Minä löpisen tässä nyt pitkälti sen vuoksi, että tuo moderaattori väsyisi , eikä heti poistaisi tätä kuvaa, mutta jos se poistuu, niin laitan sen tasan neljältä uudestaan, jos olen vielä hereillä:
        http://aijaa.com/tuAaqo

        Kiitos! Tälläistä selventävää kuvaa juuri kaipasinkin. Ei tarvitse laittaa uudestaan jos poistuu. Otin talteen.


    • LaskuVirhe

      En tiedä millä systeemillä olette ratkaisseet kyseisen tehtävän.?? Itse laskin sinilauseella, ja sain X:n arvoksi 665,16, ja Y:n arvoksi 430,15.

      Yksi komponentin sivuista siis kuorma 856, ja kulmat 100.6°, 49.8°, ja 29.6°.

      Ps. Laskun voi tarkistaa piirtämällä paperille kulmaviivottimella n. 8,56cm pituisen vaakaviivan, ja siitä lähtemään viivat 29.6, ja 49.8 asteen kulmissa. Sivujen pituudeksi tulee n. 6.6cm, ja 4.3 cm.

      • aeija

        Minun laskuni ainakin perustuu vektoriyhtälöön, ja se on edelleenkin jostain syystä näkyvissä tuolla linkissä.
        Kerrankin tarkistin laskuni heti kosinilauseella, ja kyllä se silloin paikkansa piti, ja kun äskön tarkistin vielä sinilauseella, niin ei se tämän oikeuskäsittelynkään aikana miksikään ole muuttunut..


      • LaskuVirhe
        aeija kirjoitti:

        Minun laskuni ainakin perustuu vektoriyhtälöön, ja se on edelleenkin jostain syystä näkyvissä tuolla linkissä.
        Kerrankin tarkistin laskuni heti kosinilauseella, ja kyllä se silloin paikkansa piti, ja kun äskön tarkistin vielä sinilauseella, niin ei se tämän oikeuskäsittelynkään aikana miksikään ole muuttunut..

        Ok. En katsonut tarkemmin tuota aloittajan laskuteht. kuvaa. Laskuvirhe oli omassa vastauksessa.

        Oikeat kulmat kolmiossa on siis 40.2, 60.4, ja 79.4 astetta. Ja kuorma 856N (vai mikä lie on yksikkö?? ), no jokatapauksessa niillä arvoilla tulee vastaukseksi X=562, ja Y=757.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe