uudestisyntynyt

uudestisyntyminen

Haluaisin kuulla miten esikoiset on uudestisyntyneet.

44

1297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muidensynnit

      Minä haluaisin kuulla, milloin separatistit menettivät uudestisyntymisen armon?
      Miltä tuntui kun omanvanhurskauden p.kele luikerteli sisään? Alkoiko tuntemaan itsensä niin hyväksi, että halutti ahkeroida käkkäräpäiden ynnä muiden synneissä?

      • ölöljj

        Ei toki uuden syntymän kokemusta voi menettää, kuten ei myöskään synnin kokemusta. Mutta elävän- ja vapaasitekevän uskon voi menettää jopa tietämättään. Ja epäilys kuuluukin, että kuinka monella esioisella ylipäätään on elävä usko tai kokemus uudesta elämästä. Ja onko mahdollista, että elävä johdetaan harhaan, kuolleen uskon helmaan. Onko se mahdollista ja mikä on niiden kohtalo jotka ovat johtamassa harhaan.
        No ahkeroida käkkäräpäiden synneissä... ...hmmm... hmmm...
        Tulee kyllä mieleen, että nyt on sana tullut rintaa kohti ja vanha suuttuu ja se alkaa vanhalle saarnaamaan, että sehän on ulkoista vaan se ja sydämen laatuhan on se mikä on tärkeintä.
        Huomasithan, että se saarnaa vanhalle, nimittäin uusi haluaa korjata uskon voimalla.


      • ölöljj kirjoitti:

        Ei toki uuden syntymän kokemusta voi menettää, kuten ei myöskään synnin kokemusta. Mutta elävän- ja vapaasitekevän uskon voi menettää jopa tietämättään. Ja epäilys kuuluukin, että kuinka monella esioisella ylipäätään on elävä usko tai kokemus uudesta elämästä. Ja onko mahdollista, että elävä johdetaan harhaan, kuolleen uskon helmaan. Onko se mahdollista ja mikä on niiden kohtalo jotka ovat johtamassa harhaan.
        No ahkeroida käkkäräpäiden synneissä... ...hmmm... hmmm...
        Tulee kyllä mieleen, että nyt on sana tullut rintaa kohti ja vanha suuttuu ja se alkaa vanhalle saarnaamaan, että sehän on ulkoista vaan se ja sydämen laatuhan on se mikä on tärkeintä.
        Huomasithan, että se saarnaa vanhalle, nimittäin uusi haluaa korjata uskon voimalla.

        Niin olen toki kanssasi , samaa mieltä uuden syntymän kokemuksesta mutta sen voi menettää silmänräpäyksessä , eikä se ole enää elävä
        vapaaksi tekevän uskon kanssa .
        -
        uuden syntymän tapaus, UUDESTISYNTYMISESÄ on kaksi puolta :
        -1. Vanhurskauttaminen ja Anteeksiantamus Kristiksen lunastusveressä.
        -2. Pyhän Hengen vaikuttama uudistus uskoon , joka ottaa vastaan ja
        ... omistaa vanhurskauttamisen Armon sekä siten hedelmänään toimii
        ... rakkaudessa ja kuuliaisuudessa. Nämä kaksi on EROTETTAVA ... ...ASIALLILESTI , mutta käytännössä ne ei voi olla erossa .
        ...Vanhurskauttamista ei tapahdu ilman uudistusta eli eläväksi tekemistä
        ...eikä 8uudistusta tapahdu ilman vanhurskautusta ,syntien anteeksi ...antamusta .
        -


    • IKävä_kyllä

      Kristuksen sanan kautta. Vedestä ja Hengestä, kuten kaikki muutkin Jeesuksen omat.

      Tiedoksi vaan: Useimmat meistä olemme olleet esikoislestadiolaisia jo 60-85 vuotta, ennen Esikoiset ry:n perustamista. Mutta pakolla pelastuksen ehdoiksi sytettyjen ihmisoppien tuhottua manitun liikkeen, meille Jeesusta seuraaville ei jätetty vaihtoehtoja.

      • OnhanNäitä

        Vaihtoejtoja olisi ollut monia Parannus
        Hellarit
        Kirkko
        Baptistit
        Metodistit
        Jehovat

        Onhan näitä. Kaikkia yhdistää sama eriseur ja kuollut usko


      • yksi.on.tie

        Eilisen usko ei pelasta. Pitkä aika herätysliikkeessä on monta kertaa ongelma. Uskotaan uskontoon, on peritty uskonto, todellinen parannus Herran edessä puuttuu. Jeesus sanoo selkeän tien; Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi. Uudestisyntymä alkaa aina synnintunnosta, ei ole anteeksi saatavaa, jos ei tunne syntejään.


      • apuahuutanutjahuutava
        yksi.on.tie kirjoitti:

        Eilisen usko ei pelasta. Pitkä aika herätysliikkeessä on monta kertaa ongelma. Uskotaan uskontoon, on peritty uskonto, todellinen parannus Herran edessä puuttuu. Jeesus sanoo selkeän tien; Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi. Uudestisyntymä alkaa aina synnintunnosta, ei ole anteeksi saatavaa, jos ei tunne syntejään.

        Minä huusin apua Jeesukselta, minä en kyennyt elää ilman Häntä. Siitä alkoi minun uudestisyntyminen. Syntisyyteni olin tiennyt ja tuntenut koko elämän ajan, kuinka surkea olen, elän synnissä. En vain uskonut, että minä saan päästä Hänen lapsekseen, ja/tai minulla ei ollut tarpeeksi uskoa siihen, että Hän on maksanut kaikki syntimme, Hän synnyttää minut uudeksi ihmiseksi.

        Uudestisyntymiseni tapahtui silloin, kun Jeesus kuuli huutoni, täytti tyhjän sydämeni. Uskolla siihen, että Hän on maksanut kaikki syntini, sain avun myös mennä pyytämään syntejäni anteeksi niiden kanssa, joita vastaan olin rikkonut ajatuksin, sanoin ja teoin.


      • mitenseasiaon
        apuahuutanutjahuutava kirjoitti:

        Minä huusin apua Jeesukselta, minä en kyennyt elää ilman Häntä. Siitä alkoi minun uudestisyntyminen. Syntisyyteni olin tiennyt ja tuntenut koko elämän ajan, kuinka surkea olen, elän synnissä. En vain uskonut, että minä saan päästä Hänen lapsekseen, ja/tai minulla ei ollut tarpeeksi uskoa siihen, että Hän on maksanut kaikki syntimme, Hän synnyttää minut uudeksi ihmiseksi.

        Uudestisyntymiseni tapahtui silloin, kun Jeesus kuuli huutoni, täytti tyhjän sydämeni. Uskolla siihen, että Hän on maksanut kaikki syntini, sain avun myös mennä pyytämään syntejäni anteeksi niiden kanssa, joita vastaan olin rikkonut ajatuksin, sanoin ja teoin.

        ok, kuulostaa ihan aidolta tuo kertomasi, mutta kerrotko vielä miten siihen liittyy jokin lestahaaralaisuus?

        eikös se pelastaja ole ihan paljon korkeammalla istuva kuin jokin lestahaaran seurapaikka tai mikä tahansa?


      • yksi.on.tie
        apuahuutanutjahuutava kirjoitti:

        Minä huusin apua Jeesukselta, minä en kyennyt elää ilman Häntä. Siitä alkoi minun uudestisyntyminen. Syntisyyteni olin tiennyt ja tuntenut koko elämän ajan, kuinka surkea olen, elän synnissä. En vain uskonut, että minä saan päästä Hänen lapsekseen, ja/tai minulla ei ollut tarpeeksi uskoa siihen, että Hän on maksanut kaikki syntimme, Hän synnyttää minut uudeksi ihmiseksi.

        Uudestisyntymiseni tapahtui silloin, kun Jeesus kuuli huutoni, täytti tyhjän sydämeni. Uskolla siihen, että Hän on maksanut kaikki syntini, sain avun myös mennä pyytämään syntejäni anteeksi niiden kanssa, joita vastaan olin rikkonut ajatuksin, sanoin ja teoin.

        Aamen! Kiitos Herralle Jeesukselle!


      • OnhanNäitä kirjoitti:

        Vaihtoejtoja olisi ollut monia Parannus
        Hellarit
        Kirkko
        Baptistit
        Metodistit
        Jehovat

        Onhan näitä. Kaikkia yhdistää sama eriseur ja kuollut usko

        Miksi koetat valehella , emme voi mennä vierailuun heille
        koska tiedämme oman uskon paremmuuden, Esikoiset ry.
        emme voineet olla enää Es/lessujakaan vaan piti nimi ja
        kristillisyys muuttaa heti . . .
        -


      • Kuollutuskoko
        OnhanNäitä kirjoitti:

        Vaihtoejtoja olisi ollut monia Parannus
        Hellarit
        Kirkko
        Baptistit
        Metodistit
        Jehovat

        Onhan näitä. Kaikkia yhdistää sama eriseur ja kuollut usko

        Kylläpä halveeraat toisten uskoa, uskallatko sanoa noin? Olet varmasti itse sisäänpäinkääntynyt ja läpät silmilläsi ja korvillasi kulkeva, jos et näe puhdasta uskoa ympärilläsi, vain omassa navassasi. Ketkä ovat lähimmäisiäsi? Eivätkö myös " eriseuralaiset"? Uskotko todella vain itse olevasi Jumalan luoma ja rakas?


    • heheheheheee

      Monet ihmiset ovaty sitten hassuja ja lapsellisia näissä uskomisen asioissakin.

      ajatelkaa että jos pelastaja vaikak istuu talon katolla, ja joku tahtoo tulla pelastetuksi, niin hän jääkin palvomaan vaikka sitä vintin oven lukkoa joka on matkan varrella pelastajan tykö hehe eikö ole ihan kummallista!
      ja vain siksi että joku avasi sen lukon ja avasi sen oven josta pääsi puhuttelemaan katolla istuvaa pelastajaa.

      pelastaja unohtui ja oven lukosta tai avaajasta tulikin se pelastaja.

      • Vallanhimoohjaa

        Pitää kuitenkin kaikenaikaa muistaa vanhaa viisautta kun uskoo ns. Lapin vanhinten virheettömään opin tulkintaan, pelastumisen ehtoihin tai heidän erityiseen Pyhän Hengen yhteyteensä.

        Vaikka tuhannet ihmiset uskovat hölynpölyyn on se silti hölynpölyä.

        Ihmisoppi, lapin ruotsalaisten kesken periytyvä erityinen Pyhän Hengen yhteys ynnä muu on juuri tätä hölynpölyä. Hölynpölyä jolla ei ole mitään tekemistä elävän uskon, Raamatun sanan eikä ihmisen pelastumisen kanssa.


      • hehettelypois

        Hehettele sinä vaan, mutta ehket ole päässyt kokemaan, ja sen jälkeen elämään, uskossa Pelastajaamme ja Vapahtajaamme. Hän antaa meille ilon ja vapauden, karsii kaikki hehettelyt ja ihmisten mollaamiset meistä. Siis puhdas usko karsii, mutta meissä asuva perisynti saa aikaan juuri tällaista tekstiä, mitä täälläkin ahkerasti viljellään. Hengen hedelmä välittyy harvoin näissä teksteissä.


      • Muuanvain10

        "Vaikka tuhannet ihmiset uskovat hölynpölyyn on se silti hölynpölyä"

        Voitaisiin samoin ajatella, että Moskwitch ja Lada ovat erinomaisia automerkkejä, kun niitä on valmistettu niin tavattoman paljon.

        Asiaa tukee vielä se, että ne ovat hyvin lämpimiä talvikäytössä. Niissä ei tarvita minkkiturkkeja, vaan aivan tavallinen toppatakki riittää.

        Nämä asiat perustuvat aivan todelliseen havaintomateriaaliin.


      • Luotajohdatukseen
        Vallanhimoohjaa kirjoitti:

        Pitää kuitenkin kaikenaikaa muistaa vanhaa viisautta kun uskoo ns. Lapin vanhinten virheettömään opin tulkintaan, pelastumisen ehtoihin tai heidän erityiseen Pyhän Hengen yhteyteensä.

        Vaikka tuhannet ihmiset uskovat hölynpölyyn on se silti hölynpölyä.

        Ihmisoppi, lapin ruotsalaisten kesken periytyvä erityinen Pyhän Hengen yhteys ynnä muu on juuri tätä hölynpölyä. Hölynpölyä jolla ei ole mitään tekemistä elävän uskon, Raamatun sanan eikä ihmisen pelastumisen kanssa.

        Mistä voit tietää Jumalan tekoja?
        Jumalalle mikään ei ole mahdotonta.
        Edes Lapinvanhimmat eivät pysty sotkemaan Jumalan suunnitelmia eikä Hänen Sanaa ja Sakramentteja.


      • "HE he he hee"
        -
        en ymmärrä huumoriasi yhtään.
        -
        mennään siihen kohtaan kun Jeesus tuli yläsaliin .
        Raumlainen sanoo seuraavasti ,,Hän tuli kuin tuoksaus
        vain läpi katon, ei tarvinnut pinnistellä , eikä paljon
        puhua suuria sanoja. Hän puhui varoen Älkää pelätkö
        minä se olen !?!
        -


    • näin_kävi

      Juuri näin kävi Esikoislestadiolaiset ry:ssä. Liike alkoi palvomaan itseään ja johtajiaan. Jeesus ja Jumalan sana muuttuivat toisarvoisiksi.

      • VaroNahkaasi

        Kun sinä pilkkaat Herran omaa seurakuntaa, niin sinä pilkkaat Jumalaa kaikkivaltiasta maan ja taivaan luojaa, tämä on raamatun totuus.


    • kuollutuskoset

      Ne synty tampereen leipomon lukittujen ovien takana v.2016!

      • Kartavalhetta

        Sinulla on vissiin hauskaa kun saat täällä julkisesti valahdella, mutta et varmaan muista että jokaisesta turhasta sanasta on kerran tili tehtävä..... Olen elävä uskoinen Esikoinen enkä ole syntynyt Tampereen leipomossa. Tiedätkö mikä on kuollut usko? Mielestäni tuo lauseesi ilmaisee jo jotain sinun omasta tilastasi tuntuu että ei ole valoa. Rukoillaan että Taivaan Isä antaisi sinullekkin oikean ymmärryksen ja kirkastaisi puhumaan totuutta.


    • kuollutuskoko

      Miten ja milloin LLL uudestisyntyi, koska nykykäsityksen mukaan LLL:n saarna pari viikkoa Lapinmarian tapaamisen jälkeen ei vielä ollut uudestisyntyneen LLL:n pitämä?

      • LLL kertoi itee:
        "Talvella 1844 saavuin Åselen Lappiin tarkastuksenpitäjänä.
        Täällä tapasin joi- takin maltillisemman lajin lukijaisia.
        Heidän joukossaan oli eräs lappalaistyttö, nimeltään Maria,
        joka avasi minulle koko sydämensä kuultuaan alttarisaarnan.
        Tällä yksinkertaisella tytöllä oli sellaisia koke-
        muksia armonjärjestyksestä, joita en ollut koskaan ennen
        kuullut.
        Hän oli kulkenut pitkiä matkoja etsien valkeutta pimey- dessä.
        Vaeltaessaan hän oli lopulta tullut Noraan pastori Brandellin luo.
        Kun hän oli avannut sydämensä Brandellille, tämä oli päästänyt hänet epäilyksestä.
        Maria oli tullut hänen kauttaan elävään uskoon.
        Ja silloin ajattelin: "Tässä on nyt yksi Maria,
        joka istuu Jeesuksen jalkain juuressa.
        "Ja nyt vasta", ajattelin, "nyt näen tien,
        joka vie elämään. Se on ollut minulta kätkettynä siihen asti, että sain
        puhua Marian kanssa."
        Hänen yksinkertainen kertomuksensa matkoistaan ja
        kokemuksistaan teki niin syvän vaikutuksen
        sydämelleni, että valkeus koitti minullekin.
        Sain sinä iltana, jonka vietin Marian seurassa,
        tuntea taivaan ilon esimakua.
        Mutta Åselen papit eivät tunteneet Marian sydäntä,
        ja Maria myös tunsi, etteivät he olleet tästä lammashuoneesta"

        Aika selvä selitys. Mutta Ihmettelen suurin osa tämä Maria, mikä kristitty on sellaisen nykyään? Hän "avasi minulle koko sydämensä", hän ei "huusi minulle mikä oikea oppi tai seurakunta jne. hänellä on"...


      • Savisilmä
        Armonjärjestys kirjoitti:

        LLL kertoi itee:
        "Talvella 1844 saavuin Åselen Lappiin tarkastuksenpitäjänä.
        Täällä tapasin joi- takin maltillisemman lajin lukijaisia.
        Heidän joukossaan oli eräs lappalaistyttö, nimeltään Maria,
        joka avasi minulle koko sydämensä kuultuaan alttarisaarnan.
        Tällä yksinkertaisella tytöllä oli sellaisia koke-
        muksia armonjärjestyksestä, joita en ollut koskaan ennen
        kuullut.
        Hän oli kulkenut pitkiä matkoja etsien valkeutta pimey- dessä.
        Vaeltaessaan hän oli lopulta tullut Noraan pastori Brandellin luo.
        Kun hän oli avannut sydämensä Brandellille, tämä oli päästänyt hänet epäilyksestä.
        Maria oli tullut hänen kauttaan elävään uskoon.
        Ja silloin ajattelin: "Tässä on nyt yksi Maria,
        joka istuu Jeesuksen jalkain juuressa.
        "Ja nyt vasta", ajattelin, "nyt näen tien,
        joka vie elämään. Se on ollut minulta kätkettynä siihen asti, että sain
        puhua Marian kanssa."
        Hänen yksinkertainen kertomuksensa matkoistaan ja
        kokemuksistaan teki niin syvän vaikutuksen
        sydämelleni, että valkeus koitti minullekin.
        Sain sinä iltana, jonka vietin Marian seurassa,
        tuntea taivaan ilon esimakua.
        Mutta Åselen papit eivät tunteneet Marian sydäntä,
        ja Maria myös tunsi, etteivät he olleet tästä lammashuoneesta"

        Aika selvä selitys. Mutta Ihmettelen suurin osa tämä Maria, mikä kristitty on sellaisen nykyään? Hän "avasi minulle koko sydämensä", hän ei "huusi minulle mikä oikea oppi tai seurakunta jne. hänellä on"...

        Eikö tuo kerro aika selvästi, että tuo tapaminenn Marian kanssa oli se hetki, jolloin LLL uudestisyntyi.
        Voitte kaikki separatistit aivan turvallisin mielin lukea LLL:n Sorselen tarkastussaarnan vuodelta 1944. ja kommentoidakin voi kaikkia mikä ei tunnu Raamatun mukaiselta


      • Savisilmä kirjoitti:

        Eikö tuo kerro aika selvästi, että tuo tapaminenn Marian kanssa oli se hetki, jolloin LLL uudestisyntyi.
        Voitte kaikki separatistit aivan turvallisin mielin lukea LLL:n Sorselen tarkastussaarnan vuodelta 1944. ja kommentoidakin voi kaikkia mikä ei tunnu Raamatun mukaiselta

        Olen kanssasi samaa mieltä . Vaikka ei se ollut kirjoitettu 1944-
        vaan 1844. Sorselissa, lähellä Arjeplokia. lähempänä Arvitsjaurv.
        -


      • Savisilmä kirjoitti:

        Eikö tuo kerro aika selvästi, että tuo tapaminenn Marian kanssa oli se hetki, jolloin LLL uudestisyntyi.
        Voitte kaikki separatistit aivan turvallisin mielin lukea LLL:n Sorselen tarkastussaarnan vuodelta 1944. ja kommentoidakin voi kaikkia mikä ei tunnu Raamatun mukaiselta

        Tuo Maria-kertomus lukee "taivaan ilon esimakua", mutta kyllä voi tulla kysymyksia kun LLL myös sanoi myöhemmin:
        "Opetuslapset eivät uudestisyntyneet pääsiäispäivänä, vaikka he saivat Vapahtajan ylösnousemisen takia kokea taivaallisen ilon esimakua, sillä vielä jälkeenpäin maailma oli heillä mielessä ja messiaanisen valtakunnan maallinen ihanuus heräsi taas heidän sydämissään, kun he kysyivät: Herra, tälläkö ajalla sinä rakennat Israelille valtakunnan.
        Vasta helluntaipäivän jälkeen heidät irrotettiin maailmasta."
        (Hulluinhuonelainen §1556)"

        Mutta tämä on "vaikea opetukset", en usko (pelkään) LV:t, Esikoislestadiolaiset tai Esikoiset ymmärtävät tällaisia... Toivotan että joku "Lapin-Maija" osaa selittä tämä asia minulle, jos hän vielä kiinostaa auttaa armon etsijän taivaseen.

        ( (mikä) separatistit..(?); en ole löyttynyt mitän seurakunta tai ryhmä vielä).


      • Armonjärjestys kirjoitti:

        Tuo Maria-kertomus lukee "taivaan ilon esimakua", mutta kyllä voi tulla kysymyksia kun LLL myös sanoi myöhemmin:
        "Opetuslapset eivät uudestisyntyneet pääsiäispäivänä, vaikka he saivat Vapahtajan ylösnousemisen takia kokea taivaallisen ilon esimakua, sillä vielä jälkeenpäin maailma oli heillä mielessä ja messiaanisen valtakunnan maallinen ihanuus heräsi taas heidän sydämissään, kun he kysyivät: Herra, tälläkö ajalla sinä rakennat Israelille valtakunnan.
        Vasta helluntaipäivän jälkeen heidät irrotettiin maailmasta."
        (Hulluinhuonelainen §1556)"

        Mutta tämä on "vaikea opetukset", en usko (pelkään) LV:t, Esikoislestadiolaiset tai Esikoiset ymmärtävät tällaisia... Toivotan että joku "Lapin-Maija" osaa selittä tämä asia minulle, jos hän vielä kiinostaa auttaa armon etsijän taivaseen.

        ( (mikä) separatistit..(?); en ole löyttynyt mitän seurakunta tai ryhmä vielä).

        ( (MIKÄÄN ) SEPARATISTIT ... (?) EN OLE LÖYTÄNYT MITÄÄN
        SEURAKUNTAA TAI RYHMÄÄ VIELÄ ).
        -
        SE OLI MILLA CLEMETDOTTER. "JOSTA ON VÄÄNNETTY LAPIN MARIA"
        -
        SIIS CLEMENTIN TYTÄR , hÄN OLI PALJON KIERTÄNYT POHJOISTA. ,
        JA SAANUT SELVILLE NOORAN PAPIN SELVITYSTÄ.
        -
        PRANDELL NIMISEN PAPIN AIVOITUKSIA. jA HÄN HAVAITSI, ETTÄ
        LLL:N ON HERÄNNYT ,JA SIKSI OTTI PUHUTTELUUN LLL:N
        SE OLI PARASTA KOULUA MITÄ ,LLL;n OLI SAANUT ASIASTA.

        -


      • teuta01 kirjoitti:

        ( (MIKÄÄN ) SEPARATISTIT ... (?) EN OLE LÖYTÄNYT MITÄÄN
        SEURAKUNTAA TAI RYHMÄÄ VIELÄ ).
        -
        SE OLI MILLA CLEMETDOTTER. "JOSTA ON VÄÄNNETTY LAPIN MARIA"
        -
        SIIS CLEMENTIN TYTÄR , hÄN OLI PALJON KIERTÄNYT POHJOISTA. ,
        JA SAANUT SELVILLE NOORAN PAPIN SELVITYSTÄ.
        -
        PRANDELL NIMISEN PAPIN AIVOITUKSIA. jA HÄN HAVAITSI, ETTÄ
        LLL:N ON HERÄNNYT ,JA SIKSI OTTI PUHUTTELUUN LLL:N
        SE OLI PARASTA KOULUA MITÄ ,LLL;n OLI SAANUT ASIASTA.

        -

        PITÄÄ MUISTAA ETTÄ LLL:lle OLI KAIKKI VIELÄ MAHDOTA ,
        MUTTA JEESUKSELLE EI MIKÄÄN JA HÄN OLI VIELÄ MAAN
        PÄÄLLÄ 40 PV. ENNEN KUIN NOUSI TAIVAASEEN HELATORSTAINA.
        -
        -


      • jokunen19
        Armonjärjestys kirjoitti:

        Tuo Maria-kertomus lukee "taivaan ilon esimakua", mutta kyllä voi tulla kysymyksia kun LLL myös sanoi myöhemmin:
        "Opetuslapset eivät uudestisyntyneet pääsiäispäivänä, vaikka he saivat Vapahtajan ylösnousemisen takia kokea taivaallisen ilon esimakua, sillä vielä jälkeenpäin maailma oli heillä mielessä ja messiaanisen valtakunnan maallinen ihanuus heräsi taas heidän sydämissään, kun he kysyivät: Herra, tälläkö ajalla sinä rakennat Israelille valtakunnan.
        Vasta helluntaipäivän jälkeen heidät irrotettiin maailmasta."
        (Hulluinhuonelainen §1556)"

        Mutta tämä on "vaikea opetukset", en usko (pelkään) LV:t, Esikoislestadiolaiset tai Esikoiset ymmärtävät tällaisia... Toivotan että joku "Lapin-Maija" osaa selittä tämä asia minulle, jos hän vielä kiinostaa auttaa armon etsijän taivaseen.

        ( (mikä) separatistit..(?); en ole löyttynyt mitän seurakunta tai ryhmä vielä).

        LLL sanoo saarnansa lopulla näin:

        "Mutta en sano enempää. Se, jolla on hiukankin kokemusta armon tiestä, ymmärtää minua hyvin. Se taas, jolla ei ole, ei ymmärrä mitään, sillä saatana on hänet sokaissut.

        Antakoon Jumala Jeesuksen Kristuksen tähden armonsa ja rauhansa ja iankaikkisen autuuden tämän seurakunnan harvoille yksinäisille sieluille, jotka vakavasti etsivät armoa. He vaeltavat kuin lampaat, joilla ei ole paimenta. Yksinäisinä ja hengellisesti köyhinä he etsivät uutterasti, vakavasti ja vilpittömästi pelastavaa armoa, joka annetaan Herran Jeesuksen Kristuksen uskossa ja rakkaudessa. Aamen. "


        Siis hän viittaa tässä ja eräässä muussakin kohdassa uudensyntymisen kokemuksiin. Tästä käy ilmi, että kuulijoissa oli jo silloin uudestisyntyneitä "lapin marian uskon sisaria ja veljiä".


      • Suoratieylös

        Onko viisasta miettiä joidenkin muinaisaikojen lappalaisten uskontoja ja sanoja? Eivät he ole keskuudessamme, eivätkä jumalia joita palvoa. Meillä on meidän ainutkertaiset elämämme tässä ja nyt. Meidän jokaisen täytyy valita itse suuntaammeko katseemme suoraan Jeesukseen vai yritämmekö Lapin ukkojen avulla löytää tien taivaaseen. Raamatusta löytyy suora reitti, ja Jeesus on yhtä lähellä meitä kuin noita lappalaisiakin silloin, jos haluamme nähdä. Ei kannata tehdä tietä liian mutkaiseksi ja eksyttää ihmisiä harhapoluille. Ainakaan jos lähimmäistään rakastaa.


      • Iisakk1

        Juutalaiset sanoivat noin, meillä on isä, mutta Jeesuksen vastaus oli, te olette isästä perkeleestä.
        Opetuslapsille on jätetty taivaan valtakunnan avaimet, ut:stä ei läydy yhtään tapausta, ettei olisi johdatettu elävän kristityn luo eli sanan kuuloon.
        Suurin pahennus ihmisille, ehkä on lapin vanhimmissa tämä raamatullinen seurakunta oppi, mikä tulee esim. yllä olevassa raamatun kohdassa ilmi.


    • Livings

      Kiitos, jo riittää! Voisitteko ystävällisesti lopettaa jo keskustelun näillä palstoilla! Kiitos!!

    • maailmanlopputulee

      Ennen lopettamista haluaisin vielä huomauttaa maailman lopusta sen verran, että aikaa ja hetkeä ei tiedä kukaan, joten sakramenttiseparatismia ei kannata harrastaa sen varjolla. Saattaa laskut nimittäin langeta maksettaviksi.

      • 5hdistysuskoturha

        Mitkä laskut? Jeesus maksaa , kun on sakramentit seurakunnalle antanut.
        Mikä kirkossa olevia Eri seuroja vaivaa , kun luulevat Herran Pyhän Ehtoollisen olevan vangittu uskonnolliseen yhteisöön ( maalliseen "yhdistysmuotoon")
        Saatte toki niinkin uskoa, vaikka raamatun mukaista se ei olekaan.


    • uudestisyntynyt

      En kysynyt sitä miten LLL on uudestisyntynyt vaan henkilökohtaisia kokemuksia hakuaisin tietää

      • 58336567

        ja tämä sinua valvotti :-I


    • tätäkysyin

      Haluaisin tietää, että uudestisyntyykö ihminen tekemällä henkilökohtaisen ripin lapinluottamusta omaavalle saarnaajalle?

      • Minä pelkään että ei.
        Vaan Jeesukseen uskovalle saarnaajalle. Tai toiselle
        kristitylle, jonka pitää ehdottoman luotettavana.
        -


    • Tiesuoraanylös

      Tai suoraan Jeesukselle! SUORAAN!

      • Kun hoitaa suoraan , ei saa todistusta kuten kumppanilta,
        miten tämän selität , minä haluaisin todistuksen samalla.
        -


      • kerroteutataijoku
        teuta01 kirjoitti:

        Kun hoitaa suoraan , ei saa todistusta kuten kumppanilta,
        miten tämän selität , minä haluaisin todistuksen samalla.
        -

        Eikö sinulla teuta ole ollenkaan Pyhän Hengen ääntä suoraan sydämessäsi joka yhdessä todistaa henkesi kanssa asiain oikean tolan?

        miten voi olla merkitystä sillä että joku toinen yhtä vajavainen kuin itsekkin, jopa salasyntinen ja ties mikä, todistaa jotain sinulle en tajua!!?


    • Tiesuoraanylös

      Kyllähän sen voi jälkikäteenkin kertoa jollekulle tai koko maailmalle, että olen uskossa ja lähtenyt seuraamaan Jeesusta Kristusta ja elävää Jumalaa.
      Eipähän tule ainakaan lapinkansan tai toisen ihmisen seuraajaksi ja ihailijaksi. Rakkaus on kahdenvälinen asia mielestäni.

      • Niinpä tietenkin, kyllä sen voi sekin jää uskosta kiinni .
        -
        Niin kuin kaikki muukin.
        -


    • niinmitenonasia

      Jos teuta varastat jotain kaupasta vaikkapa, niin pitääkö sinun taas saada todistus toiselta ihmiseltä että se oli väärin?

      Jos ei pidä, niin millä lookisuudella sinun pitää oikein tehdessäsi saada siltä naapurilta todistus, kerro mikä tämä yhtälö on?

      eikö sama Jumalan Henki uskovassa joka varottaa pahasta, siunaa myöskin oikeaa toimintaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe