Näkihän sen jo venenäyttelyssä

Daycruiser

Nettiveneessä 10.000 venettä myynnissä, purjehdus on historiaa.

45

954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parempaa_Elämää

      Purjehdus on nykyihmiselle liian työlästä ja epämukavaa.

      • vlkmknmvjn

        Päinvastoin,purjehtiminenhan on HELPPOA...purjeet vie


      • itämeren.hallitsija
        vlkmknmvjn kirjoitti:

        Päinvastoin,purjehtiminenhan on HELPPOA...purjeet vie

        Ja sivu- sekä vastatuulessa voi aina käynnistää koneen. Kryssiminen on vanhanaikaista ja sivutuulessa vene voi kallistua. Se on epämukavaa vaimolle, lapsille ja koiralle.


    • Blaahblaahblaah... Niistä vähän yli 10 000 veneestä 883 on purjeveneitä. Siis jopa vähemmän kuin on purjeveneiden osuus venekannasta. Itse asiassa hemmetin paljon vähemmän, koska nettiveneessä myydään muitakin kuin rekisteröityjä veneitä. Joten eipä tuon perusteella voi väittämääsi johtopäätöstä tehdä.

      Sen uskon kyllä, että "hardcore-purjehdus", jolla tässä tarkoitan tyyliä "aina purjeilla kaikissa olosuhteissa ja paikoissa" on katoamassa historiaan ja entisestäänkin kasvava enemmistö purjeveneilijöistä käyttää tilanteen, paikan ja fiiliksensä mukaan tasaveroisina vaihtoehtoina purjeita tai moottoria etenemiskeinona.

      • NoOlipasHauskaa

        siis kannattaisi yhdistää purjehdus ja moottoriveneily palstat ja avata uusi joskus fiiliksissä avaan purjeen palsta.


      • 10-14
        NoOlipasHauskaa kirjoitti:

        siis kannattaisi yhdistää purjehdus ja moottoriveneily palstat ja avata uusi joskus fiiliksissä avaan purjeen palsta.

        Vähän vaikea oivaltaa, mitä oikein tuolla soperruksella tarkoitit, kehnonlaisen oikeinkirjoituksesikin vuoksi.
        Mutta jos tarkoitit sanoa, että sinun mielestäsi sanalla "purjehdus" pitäisi tarkoittaa vain purjein tapahtuvaa liikkumista, niin siihen totean vain, että ehkä tämän palstan nimenä olisi parempi olla "purjeveneily". Se vastaisi paremmin palstalla käytävien keskustelujen kokonaiskuvaa.


      • 35jalkaaHomeistaSkandia
        10-14 kirjoitti:

        Vähän vaikea oivaltaa, mitä oikein tuolla soperruksella tarkoitit, kehnonlaisen oikeinkirjoituksesikin vuoksi.
        Mutta jos tarkoitit sanoa, että sinun mielestäsi sanalla "purjehdus" pitäisi tarkoittaa vain purjein tapahtuvaa liikkumista, niin siihen totean vain, että ehkä tämän palstan nimenä olisi parempi olla "purjeveneily". Se vastaisi paremmin palstalla käytävien keskustelujen kokonaiskuvaa.

        Sinuna olisin hyvin hissukseen, miten joku voi olla, niin vajaakki, että onnistuu potkurinsakin hävittämään...


      • ei.maitoa.ei.kryssia
        10-14 kirjoitti:

        Vähän vaikea oivaltaa, mitä oikein tuolla soperruksella tarkoitit, kehnonlaisen oikeinkirjoituksesikin vuoksi.
        Mutta jos tarkoitit sanoa, että sinun mielestäsi sanalla "purjehdus" pitäisi tarkoittaa vain purjein tapahtuvaa liikkumista, niin siihen totean vain, että ehkä tämän palstan nimenä olisi parempi olla "purjeveneily". Se vastaisi paremmin palstalla käytävien keskustelujen kokonaiskuvaa.

        Kryssiminen on paitsi hankalaa ja epämukavaa, myös vaikeaa ja vanhanaikaista. Koneella on rouhea posottaa!!! Rannassa olet silti arvostettu purjehtija!!


      • novoihanolla

        Rauta genuaa tarvitaan silloin kun rahat ovat loppuneet,, esimerkiksi työttömyyden taikka pidempään eläkkeellä olon vuoksi. Purjeiden uusiminen on kallista, jos laskee purkkarin muutkin kustannukset.


    • Aika säälittävä trollausyritys. Mitenhän nettiveneen ilmojen määrä mitenkään korreloi purjehdukseen harrastuksena? Oli miten oli, purjehdus on elämäntapa. Ei siihen pienet, eikä vähän isommatkaan hötkyilyt vaikuta.

      • TapanaElääTapa

        Asutko veneessä, vai miten sinulla mahdollisuus purjehtia elämäntapana?


    • Ai, hyvä! Entistä useampi on vaihtamassa venettään useampaan.

      • ikuinen.nousu

        Kaikki menee nyt, jopa vanhemmista ja kuluneista tehdään tarjouskauppaa. Raha on halpaa ja hinnat taivaissa. BULL...


      • ikuinen.nousu kirjoitti:

        Kaikki menee nyt, jopa vanhemmista ja kuluneista tehdään tarjouskauppaa. Raha on halpaa ja hinnat taivaissa. BULL...

        Markkinoista näkyy vain toinen puoli, kun katsotaan tarjontaa. Pitäisi nähdä jostain myös kysyntä, jotta voitaisiin arvioida tilannetta. Joku voisi luoda agentin, joka kävisi katsomassa nettiveneestä kaikkien ilmoitusten katseluluvut, eikö ne siellä julkaista. Se korreloisi varmaan aika hyvin kysynnän kanssa. Siitä voisi myös laskea, minkä hintaisia, ikäisiä, pituisia jne. veneitä ihmiset etsivät.


      • alkaa.ketuttaa
        Bossu kirjoitti:

        Markkinoista näkyy vain toinen puoli, kun katsotaan tarjontaa. Pitäisi nähdä jostain myös kysyntä, jotta voitaisiin arvioida tilannetta. Joku voisi luoda agentin, joka kävisi katsomassa nettiveneestä kaikkien ilmoitusten katseluluvut, eikö ne siellä julkaista. Se korreloisi varmaan aika hyvin kysynnän kanssa. Siitä voisi myös laskea, minkä hintaisia, ikäisiä, pituisia jne. veneitä ihmiset etsivät.

        Olen myynyt omaa venettä nyt pari vuotta. Myytävien veneiden määrä kasvaa tasaisesti. Naapurit nettiveneessä alkaa olla kun laiturinaapurit kerhon rannassa.


      • alkaa.ketuttaa kirjoitti:

        Olen myynyt omaa venettä nyt pari vuotta. Myytävien veneiden määrä kasvaa tasaisesti. Naapurit nettiveneessä alkaa olla kun laiturinaapurit kerhon rannassa.

        Omaa venettä myin 1,5 vuotta. Eka paikalla käynyt osti sen. Nyt se oli taas myynnissä pari vuotta, ja pyyntihinta oli alempi, kuin saamani kauppahinta 3 vuotta sitten. Näköjään tila on nyt "ei myynnissä", ei toisaalta mainita, että "myyty nettiveneen kautta".


    • Parempaa_Elämää

      Matkaveneily taitaa muutenkin olla vähenemään päin. Myös moottoriveneilyssä ovat daycruiserit korvaamassa asuttava matkaveneitä. Ikävä trendi.

      • relaa-

        Veneiden nopeudet, laatu/turvallisuus ja varustetaso ovat kasvaneet -> päiväveneellä ehtii nähdä ihan yhtä paljon saaristoa kuin ennen hitaalla veneellä putputtamalla päiväkausien reissuilla.

        Veneilytavat muuttuvat, enkä tiedä onko se ikävää vai ei. Erilaista kuin ennen.


      • Parempaa_Elämää

        No joo, mikäs siinä. Me tosin edelleen jatketaan veneilyä uudehkolla 30-jalkaisella hyvin varustetulla liukuvalla matkaveneellämme, joten kumpaakaan noista kategorioista emme luiskahda. Onneksi.


      • En oikeastaan tiedä, onko mitään syytä pitää tätä trendiä ikävänä. Outo se ehkä on meidän matkaveneilijöiden näkökulmasta, mutta tuskinpa siitä mitään haittaa meille on.


      • NipoKääpä
        10-14 kirjoitti:

        En oikeastaan tiedä, onko mitään syytä pitää tätä trendiä ikävänä. Outo se ehkä on meidän matkaveneilijöiden näkökulmasta, mutta tuskinpa siitä mitään haittaa meille on.

        huomannut, noiden päiväpistäytyjien olevan usein melko taitamattomia veneen, käsittelijöitä, usein melkoinen show, kun tulevat, lähtevät ja ovat veneessään, ei tietysti kaikki.

        Siinä on toisten omaisuus välinpitämättömyyttä tai osaamattomuutta vaarassa.

        Hyvää on se, että kun lähtevät illaksi kotiin vapautuu paikkoja, purjein matkaa taittaneille, muutama kolo...

        Tietysti myös kuluttavat, se on positiivista, roskaaminen ei.


    • Etujuttu

      Eikö se ole kaikkien purjehtijoiden etu? Veneiden hinnat halpenevat, tarjonta lisääntyy ja ruuhkat pienenevät.

      • Sunnuntaipurjehtija

        Mihin ne veneet siitä halpenisivat? Pikemminkin tarjonta heikkenee, kun Suomen markkinat näivettyvät niin ettei veneiden myyminen tänne kiinnosta enää ketään. Ja turha kuvitella käytettyjen veneiden hintojen laskevan yhtään mihinkään. Jos ne ovat jo nyt vuosikaupalla myynnissä samaan hintaan eivätkä käy kaupaksi, myyjillä ei ole mikään kiire myydä. Eivät piruuttakaan myy vaikka 50% alella päästäkseen eroon tarpeettomaksi käyneestä veneestä, vaan antavat ennemmin lahota siinä tontin nurkalla kasaksi sekajätettä.

        Ja pieneneekö ne ruuhkat mihinkään, jos veneiden määrä pysyy samana mutta purjeveneiden osuus pienenee? Vaarana se on sekin, että jos harrastus näivettyy myös moottoripuolella, niin edelleen ei ole houkuttelevaa pitää esim. vierassatamaa auki, jos sille on luvassa vain parisen kuukautta käyttöä ja sekin vajaalla kapasiteetilla.


    • Kukintyylillään

      Kyllä yhä vähemmän ajetaan purjeella. Tulevaisuus - kuten messuilla kun havaittiin - on alumiinisen avoveneiden, tehokkaiden perämoottoreiden ja uistelusta ja elektroniikasta kiinnostuneiden möhömahojen.

      Mutta jokunen purjehtiikin.

    • purjehtiessa

      Ulkosaariston satamissahan ei näe juuri muita kuin purjeveneitä.

      • Parempaa_Elämää

        Kyllä siellä on moottori-matkaveneitä purkkareihin nähden aikalailla samassa suhteessa kuin sisäsaaristossakin, mutta pienemmät moottoripaatit vähemmistössä.


      • mssä.ulkona
        Parempaa_Elämää kirjoitti:

        Kyllä siellä on moottori-matkaveneitä purkkareihin nähden aikalailla samassa suhteessa kuin sisäsaaristossakin, mutta pienemmät moottoripaatit vähemmistössä.

        Et ole tainnut ulkosaaristossa käydä. Matkamoottoriveneet ovat siellä yhtä pieni vähemmistö kuin purjeveneet sisäsaaristossa.


      • Parempaa_Elämää
        mssä.ulkona kirjoitti:

        Et ole tainnut ulkosaaristossa käydä. Matkamoottoriveneet ovat siellä yhtä pieni vähemmistö kuin purjeveneet sisäsaaristossa.

        Paskapuhetta, mutta uskottele itsellesi mitä haluat. Viime vuosina olemme veneilleet etupäässä ulkosaaristossa ja siellä näkyy matkamoottoriveneitä aika mukavasti. Pienempiä lätkyttimiä sen sijaan ei niinkään.


      • mastoja

      • rentopurkkari

      • Parempaa_Elämää
        mastoja kirjoitti:

        Ei tarvitse uskotella kun liikkuu ulkosaaristossa. Tämän kuvan kaltainen on tyypillinen venekanta:
        https://venelehti.fi/wp-content/uploads/vene/mediagallery/2010/4/13/187033/b50fdda3-c486-43e5-8037-b0902a84b15d-630x400.jpg

        Heh, voisin kaivaa vaikka kuinka monta vastaavaa valokuvaa esim Utösta ja Öröstä joista näkee että matkamoottoriveneitä on noin 1/3 sataman venekannasta. Eli suhteessa aivan sama osuus purjeveneisiin verrattuna kuin sisäsaaristossakin. Mutta olkoon, et ilmiselvästi ole riittävän älykäs tajuamaan olevasi väärässä.


      • Bossu
        Parempaa_Elämää kirjoitti:

        Heh, voisin kaivaa vaikka kuinka monta vastaavaa valokuvaa esim Utösta ja Öröstä joista näkee että matkamoottoriveneitä on noin 1/3 sataman venekannasta. Eli suhteessa aivan sama osuus purjeveneisiin verrattuna kuin sisäsaaristossakin. Mutta olkoon, et ilmiselvästi ole riittävän älykäs tajuamaan olevasi väärässä.

        Kaiva toki. Sisäsaaristossa omienkin havaintojen mukaan kesällä matkamoottoriveneet on enemmistössä ja ulompana toisin päin. Ei tartte mennä kuin Helsingholmiin asti.


      • Sunnuntaipurjehtija

      • Ulkosaaristossa
        mastoja kirjoitti:

        Ei tarvitse uskotella kun liikkuu ulkosaaristossa. Tämän kuvan kaltainen on tyypillinen venekanta:
        https://venelehti.fi/wp-content/uploads/vene/mediagallery/2010/4/13/187033/b50fdda3-c486-43e5-8037-b0902a84b15d-630x400.jpg

        Tuo ilmakuva on tilanteesta, jossa moottoriveneet on merellä ja ne purjeveneet rannassa. Jurmossa moottoriveneet lähtee aamulla ja tulee vasta illasta, niinpä kuva päivällä on tuollainen.

        Aina kun Jurmossa ja Utossä olen käynyt, siellä on ollut tasaisesti retkiveneitä, niin kone- kuin purjevenitä.

        Eipä tässäkään kuvassa yhtää purjeventtä näy, kaksi moottorivenettä kuitenkin. Ja ulkosaaristosta:

        https://urly.fi/KPQ

        Itse vietän hyvin paljon aikaa juuri ulkosaaristossa. Vähintään koko kesäloman, pois lukien muutama huoltopäivä.


      • yleensä.kuitenkin
        Ulkosaaristossa kirjoitti:

        Tuo ilmakuva on tilanteesta, jossa moottoriveneet on merellä ja ne purjeveneet rannassa. Jurmossa moottoriveneet lähtee aamulla ja tulee vasta illasta, niinpä kuva päivällä on tuollainen.

        Aina kun Jurmossa ja Utossä olen käynyt, siellä on ollut tasaisesti retkiveneitä, niin kone- kuin purjevenitä.

        Eipä tässäkään kuvassa yhtää purjeventtä näy, kaksi moottorivenettä kuitenkin. Ja ulkosaaristosta:

        https://urly.fi/KPQ

        Itse vietän hyvin paljon aikaa juuri ulkosaaristossa. Vähintään koko kesäloman, pois lukien muutama huoltopäivä.

        Merkillistä, aina sanotaan, että purjeveneet ne lähtevät aikaisin aamulla ehtiäkseen mihinkään päivän aikana siinä kun moottoriveneellä siirtymiseen menee vain tunti tai kaksi ja ovat aikaisin varaamassa paikkaa.

        Tuo kuvan luonnonsatamahan on jo täynnä, siellä on jo vene. Miten siinä voisi enää purjevenettä olla? Jos edes syväyksen puolesta pääsisikään.

        Utössä kävin viime kaudellakin. Siellä oli myös moottoriveneitä, pikemminkin neljännes kuin kolmannes. Sattui olemaan hieman tuulisia päiviä, joten tavallistakin vähemmän oli moottoriveneitä liikkeellä. Sisempänä saaristossa moottoriveneillä on aina selvä enemmistö.


      • Ulkosaaristossa kirjoitti:

        Tuo ilmakuva on tilanteesta, jossa moottoriveneet on merellä ja ne purjeveneet rannassa. Jurmossa moottoriveneet lähtee aamulla ja tulee vasta illasta, niinpä kuva päivällä on tuollainen.

        Aina kun Jurmossa ja Utossä olen käynyt, siellä on ollut tasaisesti retkiveneitä, niin kone- kuin purjevenitä.

        Eipä tässäkään kuvassa yhtää purjeventtä näy, kaksi moottorivenettä kuitenkin. Ja ulkosaaristosta:

        https://urly.fi/KPQ

        Itse vietän hyvin paljon aikaa juuri ulkosaaristossa. Vähintään koko kesäloman, pois lukien muutama huoltopäivä.

        Tuota... Itsekin entisenä matkamoottoriveneilijänä ja nykyisenä matkapurjeveneilijänä en oikein pidä validina tuota selitystä "moottoriveneet merellä ja purjeveneet rannassa". Minun kokemukseni on aina ollut se, että moottoriveneet noin keskimäärin lähtevät aamuisin liikkeelle purjeveneitä myöhemmin ja ovat satamassa illalla aikaisemmin. Siitä yksinkertaisesta syystä, että niiden marssinopeus on yleensä vähintään kaksin- ja joillakin jopa viisinkertainen purkkareiden marssinopeuteen nähden.

        Voihan juuri Jurmon kohdalla olla jokin "paikalliskulttuurin poikkeama", jota en voi kiistää enkä vahvistaa, vaikka olen itsekin siellä useita kertoja käynyt, niin purje- kuin moottoriveneellä.


      • Parempaa_Elämää

        Noniin, itsekin vähän kummastelin tuota...on sanottava että kun itse viimeksi kävin Jurmossa oli siellä lähes pelkästään purjeveneitä. Ehkäpä nimenomaan Jurmossa on keskimäärin enemmän purkkareita kuin muualla?

        Mutta koska koko tämä väittely on älytön jätän osaltani vänkäämisen tähän. Etenkin tälläisenä päivänä jolloin on varmistunut että Henri Kontinen nousee tenniksen maailmanlistan ykköseksi!


      • Ulkosaaristossa
        Parempaa_Elämää kirjoitti:

        Noniin, itsekin vähän kummastelin tuota...on sanottava että kun itse viimeksi kävin Jurmossa oli siellä lähes pelkästään purjeveneitä. Ehkäpä nimenomaan Jurmossa on keskimäärin enemmän purkkareita kuin muualla?

        Mutta koska koko tämä väittely on älytön jätän osaltani vänkäämisen tähän. Etenkin tälläisenä päivänä jolloin on varmistunut että Henri Kontinen nousee tenniksen maailmanlistan ykköseksi!

        Tuollaisen erikoisuuden olen nyt kuitenkin juuri Jurmossa havainnut. Toki rajoittunut otanta, että jos 10 vuodessa olen käynyt Jurmon satamassa noin 20 kertaa, niin eihän se tilastollisesti ihan päde. Useamman kerran ohi olen ajanut ja aina siellä on mastoja päivisin näkynyt.

        En kyllä tiedä syytä tuohon, mutta mutu on, että Jurmossa moni matkaveneilijä (purje) viettää päivät. Saari on luonnoltaan aika erillainen kuin muut saaret ja aika moni patikoi saaren kärkeen jne. viettää aikaa saaren luontoon tutustuen. Näin ollen useat viettää Jurmossa kaksi yötä. Illaksi satama kyllä usein täyttyy ja köliveille ei paikkoja juuri enää löydy kun syväys rajoittaa suurinta osaa paikoista (esim. ne reuna- ja aallonmurtajan paikat). Illemalla paikka löytyy vain pienemmille moottoriveneille (alle 8 m).


    • putputihaa

      Näyttää ekat moto-miehet jo heränneet talviteloiltaan, kiva. Siellä omalla palstallahan ei vielä hehkuteta tulppia koommin.


      Seilorit ne vaan skönää läpi vuoden. Kyllä mäkin niin mieleni semmoisesta aktiivisuudesta pahoitan!

    • 12apinnaa

      Mistä tässä keskustelussa on kysymys?

      • niinihneellinenon

        Siitä,että. jollain alkoi ns. pitkä viikonloppu ja pilssivesi meni jo.....


    • Syväkölinen

      Kyllä rupesi tuo ketjussa ollut moottoriveneen kuva kyrsimään. Se johtuu siitä, että ostin viime vuonna hyvin purjehtivan veneen. Vettä se kuitenkin tarvitsee yli kaksi metriä, minkä olen huomannut erittäin rajoittavaksi. Se karsii hyvin monet mahdollisuudet pois verrattuna nostoköliseen veneeseen.

      Itämerelle ei oikeastaan muita kuin nostokölisiä pitäisi hankkiakaan, jos tahtoo päästä nauttimaan luonnonrauhasta eikä karavaanauksesta.

      • Ulkosaaristossa

        "Kyllä rupesi tuo ketjussa ollut moottoriveneen kuva kyrsimään. Se johtuu siitä, että ostin viime vuonna hyvin purjehtivan veneen. Vettä se kuitenkin tarvitsee yli kaksi metriä, "

        Kuvan paikkaan pääsee yli 2 m syväyksellä. Kyllä tuossa ollaan oltu purkkarillakin. Sisäänmeno on vain aika tarkka, muutamaa kiveä pitää väistää ja vähän pujotella. Mutta kun tietää mistä menee, niin koko ajan on vettä muistaakseni yli 4 metriä. Ainoa ongelma voi tulla siitä, miten tuohon suuaukolle pääsee ja kummasta menee sisään. Purkkarilla (syväys 2 m) on turha yrittää Utön suunnasta sitä vanhaa sotaväylää pitkin, pitää tulla toisesta päästä (Jurmon suunta), jolloin vettä on paremmin. Alueella on muutenkin hyvä tietää mistä kulkee, sen verran karikkoisia ovat nuo reitit.

        Tuossa samalla alueella (sama saari, eri puolet) on pari muutakin hyvää paikkaa johon pääsee hyvin purkkarilla, helppommin. Olen ollut niissä jopa kylkikiinnityksessä.

        Nostokölisestä olen samaa mieltä. Sellaisia pitäisi juuri Suomessa myydä.

        Jos luonnon satamat ja oma rauha kiinnostaa, niin osta:
        a) eteenpäin näyttävä kaiku (minulla on, loistava peli)
        b) nopeahko apuvene jossa on kaikuluotain (tämäkin on)

        Helpottaa huomattavasti satamien etsintää ja kartoitusta.

        Usein olemme toimineet niin, että katsomme kartasta potentiaalisia satamapaikkoja. Vaimo jatkaa isomman veneen ajoa ja minä lähden apueveneellä tiedustelemaan paikat ja reitit niihin. Kun sopiva paikka löytyy, niin vene siihen muuutamaksi päiväki ja apuveneellä tarkempi tutustuminen alueeseen. Samalla olen kartoittanut muut satamapaikat ja väylät, jotka pistän talteen (piirrokset ja GPS reittiviivat plotterille). Rajana on, että 2,4 m syväyksisellä veneellä pitää päästä kyseiseen paikkaan.

        12 vuoden aikana on kertynyt noin 1400 reittipistettä (luonnonsatama) Haminan - Ekerön ja Uusikaupunki - Utö väliseiltä alueelta. Niissä useimissa on on lyhyt kuvaus siitä, millainen paikka on (esim hienot kalliot johon saa keulan kiinni tai vain turvasatamaski). Syvyystietoineen.


      • Juu, kyllä tuonne Ormskäriin pääsee purjeveneelläkin. Itse vietin siellä aikoinaan viikon ampumaleirillä. Silloin liikuttiin laivaston Uiskoilla.


      • kylki.kalliossa
        Ulkosaaristossa kirjoitti:

        "Kyllä rupesi tuo ketjussa ollut moottoriveneen kuva kyrsimään. Se johtuu siitä, että ostin viime vuonna hyvin purjehtivan veneen. Vettä se kuitenkin tarvitsee yli kaksi metriä, "

        Kuvan paikkaan pääsee yli 2 m syväyksellä. Kyllä tuossa ollaan oltu purkkarillakin. Sisäänmeno on vain aika tarkka, muutamaa kiveä pitää väistää ja vähän pujotella. Mutta kun tietää mistä menee, niin koko ajan on vettä muistaakseni yli 4 metriä. Ainoa ongelma voi tulla siitä, miten tuohon suuaukolle pääsee ja kummasta menee sisään. Purkkarilla (syväys 2 m) on turha yrittää Utön suunnasta sitä vanhaa sotaväylää pitkin, pitää tulla toisesta päästä (Jurmon suunta), jolloin vettä on paremmin. Alueella on muutenkin hyvä tietää mistä kulkee, sen verran karikkoisia ovat nuo reitit.

        Tuossa samalla alueella (sama saari, eri puolet) on pari muutakin hyvää paikkaa johon pääsee hyvin purkkarilla, helppommin. Olen ollut niissä jopa kylkikiinnityksessä.

        Nostokölisestä olen samaa mieltä. Sellaisia pitäisi juuri Suomessa myydä.

        Jos luonnon satamat ja oma rauha kiinnostaa, niin osta:
        a) eteenpäin näyttävä kaiku (minulla on, loistava peli)
        b) nopeahko apuvene jossa on kaikuluotain (tämäkin on)

        Helpottaa huomattavasti satamien etsintää ja kartoitusta.

        Usein olemme toimineet niin, että katsomme kartasta potentiaalisia satamapaikkoja. Vaimo jatkaa isomman veneen ajoa ja minä lähden apueveneellä tiedustelemaan paikat ja reitit niihin. Kun sopiva paikka löytyy, niin vene siihen muuutamaksi päiväki ja apuveneellä tarkempi tutustuminen alueeseen. Samalla olen kartoittanut muut satamapaikat ja väylät, jotka pistän talteen (piirrokset ja GPS reittiviivat plotterille). Rajana on, että 2,4 m syväyksisellä veneellä pitää päästä kyseiseen paikkaan.

        12 vuoden aikana on kertynyt noin 1400 reittipistettä (luonnonsatama) Haminan - Ekerön ja Uusikaupunki - Utö väliseiltä alueelta. Niissä useimissa on on lyhyt kuvaus siitä, millainen paikka on (esim hienot kalliot johon saa keulan kiinni tai vain turvasatamaski). Syvyystietoineen.

        Jos ei vesi ole matalalla, pääsee tuolle paikalle myös Utön suunnasta 2 m syväyksellä. Hieman pujottelua ja paikallistietoa vain vaatii, eikä Utön suunnasta tullessa ole paljoa marginaalia syvyydessä. Ja kuinkas ollakaan, aina kun olen siellä ollut, on paikalla ollut vain se oma purjevene ainoana. Mieluummin tosin kylkikiinnityksellä muutaman veneenmitan päässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe