Vesipaasto ja lihaskivut

Paastoneitsyt

Olen nyt kolmatta vuorokautta pelkällä vesipaastolla, tarkoituksenani on suorittaa viiden päivän vesipaasto kokonaisuudessaan. Olo on ollut pääosin hyvä, mutta nyt toisen vuorokauden illasta alkoivat kuitenkin kovat alaselkä- ja jalkakivut, painottuen erityisesti jalkoihin (takareisiin sekä ulkosivuihin).

Hädissäni googletin jalkakipujen/lihaskipujen esiintymisestä vesipaaston aikana ja lukemanit jutut ovat ristiriitaisia. Toisaalta sanotaan, että lihaskivut (erityisesti jaloissa) ovat yleisiä paaston aikana ja liittyvät kehon puhdistautumiseen erilaisista myrkyistä yms. Toisaalta taas varoitellaan mahdollisesti vakavasta kaliumin puutostilasta (hypokalemia).

Ymmärtääkseni tätä puutostilaa ei kuitenkaan kovin herkästi nuorelle ja perusterveelle ihmiselle pitäisi viiden päivän vesipaastonkaan aikana tulla. Olen 26-vuotias normaalipainoinen nainen. Normaalisti syön kasvispainoitteista, mieluiten vegaanista, ruokaa. Mitään sairauksia minulla ei ole. En ole aiemmin paastonnut, mutta lukemani paaston terveyshyödyt innostivat kokeilemaan. Paastoni tarkoituksena ei siis suinkaan ole painonpudotus.

Onkohan jollakulla muulla vesipaastoa läpikäyneellä ollut samankaltaisia lihaskipuja? Kuuluvatko lihaskivut (erityisesti jaloissa) todella tuohon myrkyistä yms. puhdistautumiseen? Pohdin tässä sitä, että lopetanko paaston kolmeen vuorokauteen vai uskallanko jatkaa siihen viiteen.

19

3918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ljhkljkgh

      En ole itse koskaan päässyt päivää pidemmälle. Lyhyet paastot sotkevat verensokerit pahasti, eli kun olet aloittanut, ja olosin on hyvä, niin jatka.

      Itse olisin sitä mieltä, että keho käyttää nyt kaikkea "löytämäänsä" energiaksi, ja oireet tulevat siitä. Koska olosi on hyvä, tuskin hätääkään on. Lihaksissa ja maksassa on glykokeenivarastoja, ja kun ne on käytetty energiaksi, pitää energiaa löytää muualta, kuten ketoaineista. Ehkä kyse on jostain tällaisesta?

      Varoittelen lyhyistä paastoista, koska itselläni on korkeahko paastosokeriarvo (siis yön jälkeinen) ja olen koettanut ymmärtää sen mekanismia. Korkea paastosokeri siis liittyy siihen, että maksa vapauttaa yön aikana sokeria, mutta insuliinin eritys ei kykene sitä alentamaan terveelle tasolle. Tällä perusteella sanoisin (perustuu järkeilyyni, ei tietoon) että kunnollinen oikein suoritettu riittävän pitkä paasto voi olla jopa hyväksi, kun glukoosivarat kulutetaan loppuun, ja sitten on löydettävä muita energianlähteitä. Joissain rottakokeissahan on todettu, että paasto parantaa sokerinsietoa (eli auttaa jossain määrin diabetekseen). Lyhyt paasto sen sijaan vain sotkee verensokereita, etenkin jos sinulla on piileviä diabetesgeenejä. Eli jatka, kun hyvin menee muutenkin!

      • Anonyymi

        Olisi varsin suotavaa kommentoida tietoperusteisesti. Mielipiteellä ei ole lisäarvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi varsin suotavaa kommentoida tietoperusteisesti. Mielipiteellä ei ole lisäarvoa.

        Olet hyvissä ajoin mukana keskustelussa; vain neljä vuotta myöhässä antamassa täysin turhan kommenttisi.


    • eivaikutaongelmalta

      Oon joskus vesipaastonnut, mutta ei ollut muistaakseni pahemmin lihaskipuja. Muuten välillä heikotti ja huimasi. En usko että lihaskivut on mikään hälyttävä merkki. Voi olla vähän kramppailua vastaavaa, kun kehon varastot vähenee ja jos on muutenkin tottumaton paastolle..

    • Paastoneitsyt

      Kiitos vastauksista! Päätin nyt ainakin neljänteen vuorokauteen jatkaa paastoa, kun olo on lihassärkyä lukuunottamatta oikein hyvä. Tosin jalkasäryt tuntuvat vain pahentuvan.

    • kärsimysnäytelmää

      Vahvistetaan kivut,olen vesipaastolla kolmatta vuorokautta ja
      erityisesti reisilihaksia kolottaa niin että nukkuminen on huonoa.
      Sinänsä outoa koska tämä on neljäs vesipaasto eikä aiemmin ollut
      vastaavaa tilannetta.
      Kipukynnys tuntuu olevan tosi matala.Ainoa ero aiempiin paastoihin
      on etten ottanut Glaubersuolasatsia alkuun joten kloridit on eri
      lailla. Paino pudonnut kolme kiloa.

      • Anonyymi

        Löytyikö tälle syytä? Minulla sama oireet..


    • Anonyymi

      Olen ollut mehupaastolla ja lopetin nyt 3 päivänä jatkuvan väsymyksen ja päänsäryn vuoksi. Nyt oireena alaselkäkipu ja jalkakivut. Samat siis kuin sinulla. Keksitkö siihen syytä? Millä sait säryt pois?

      • Anonyymi

        Vesipaastossa pitää ensinnäkin saada sitä vettä, muuten keho joutuu dehydraatioon. Huomattavasti enemmän kuin tavallisesti ruokailtaessa päivän mittaan juo. Koska lähes kaikki ruoka sisältää paljon vettä. Normaalilla tavalla ruokailevalle jokin suositus on 2 litraa vettä päivässä, siis vettä vetenä, ei kahvijuomassa tai teejuomassa olevaa, ja ruoka tuo ruokailijalle liäski jotain 1 litraa tai enemmän. (Kun ainesosaluettelosta laskee hiilihydraatti, rasva, ja proteiini -grammat yhteen ja vähentää summan arvosta 100g niin saa varsin tarkkaan veden määrän).

        Toiseksi pitää saada jodioitua suolaa, suolan kummatkin ionit ovat elintärkeitä elektrolyyttejä, ja jodi on erittäin tärkeä suojaravinne. Kun vesipaastossa ei saa lainkaan jodioitua suolaa ruuasta niin tämä pitää huomioida mitoituksessa, mielestäni suosituksen ylärajaa ei kannattaa karsastaa tai sen voi hieman ylittääkin.

        Sekä vettä että jodioitua suolaa pitää saada päivän mittaan tasaisesti.

        Nuo kuvatut oireet ovat hyvin tyyppillisiä dehydraatiosta suolan puutteesta kärsiville.


    • Anonyymi

      En tiedä paastosta paljoakaan mutta olen lukenut siitä että elimistö kaipaa jonkun verran suolaa.Että luulisin että siitä vedestä tai mehusta jotakin imeytyy paremmin paastossa kun välillä ottaa edes ihan vähän suolaa.Ihminen voi kai kuollakkin jos suolaa on liian vähän elimistössä?Niin no voi kuolla moneen muuhunkin asiaan mutta siis suolattomuuteenkin.

      • Anonyymi

        Minä lopetin tänä iltana vesipaaston. Olin n. seitsemän vuorokautta paastolla. Täysin oikeaoppinen vesipaasto ei ollut, koska alkupäivinä join kahvia kupin, light limsaa tai yhden lasillisen appelsiinimehua. Loppupäästä vedin tiukemmin, mutta tein sen poikkeuksen, että otin kyllä monivitamiinitabletin päivittäin (joka sisälti myös magnesiumia jne.) ja joskus lisäsin ripauksen suolaa veteen.

        Minulla on ollut ihan hyvä olo koko ajan. Ei se nälkä kyllä varsinaisesti missään vaiheessa totaalisesti kadonnut, vaan pysyi kyllä tunteena taka-alalla. Nyt tänä iltana keitin 35g vetelää kaurapuuroa ja söin sen. Huomenna pyrin siirtymään säännölliseen ruokarytmiin ja keittopainotteinen viikko alkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä lopetin tänä iltana vesipaaston. Olin n. seitsemän vuorokautta paastolla. Täysin oikeaoppinen vesipaasto ei ollut, koska alkupäivinä join kahvia kupin, light limsaa tai yhden lasillisen appelsiinimehua. Loppupäästä vedin tiukemmin, mutta tein sen poikkeuksen, että otin kyllä monivitamiinitabletin päivittäin (joka sisälti myös magnesiumia jne.) ja joskus lisäsin ripauksen suolaa veteen.

        Minulla on ollut ihan hyvä olo koko ajan. Ei se nälkä kyllä varsinaisesti missään vaiheessa totaalisesti kadonnut, vaan pysyi kyllä tunteena taka-alalla. Nyt tänä iltana keitin 35g vetelää kaurapuuroa ja söin sen. Huomenna pyrin siirtymään säännölliseen ruokarytmiin ja keittopainotteinen viikko alkaa.

        Ai niin.. mutta se lihaskipu! Sitähän mun pitikin kommentoida.

        Tein tuona aikana ihan vähän lihaskuntoharjoituksia. Huomasin, että jalat, kädet, vatsalihakset menevät todella vähästä maitohapoille. Myös sellaisen lihakset, joita en edes ole yrittänyt harjoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai niin.. mutta se lihaskipu! Sitähän mun pitikin kommentoida.

        Tein tuona aikana ihan vähän lihaskuntoharjoituksia. Huomasin, että jalat, kädet, vatsalihakset menevät todella vähästä maitohapoille. Myös sellaisen lihakset, joita en edes ole yrittänyt harjoittaa.

        Tietenkin lihakset menevät hapoille, koska niiden glykogeenivarastot ovat paaston aikana tyhjät.


    • Anonyymi

      Mihin te pyritte vesipaastolla mikä teitä vaivaa.

      • Anonyymi

        Vanhaa keskustelua. Joka tapauksessa ei ole oikea aika äärimmäisyyksille, kun pandemia jyllää. Pitäisi pysyä niin hyvässä kunnossa, kun voi. Kun ei syö, menettää lihasmassaa. Lihasta menetetään myös sydämestä, mikä heikentää selviytymistä, jos joutuu teholle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhaa keskustelua. Joka tapauksessa ei ole oikea aika äärimmäisyyksille, kun pandemia jyllää. Pitäisi pysyä niin hyvässä kunnossa, kun voi. Kun ei syö, menettää lihasmassaa. Lihasta menetetään myös sydämestä, mikä heikentää selviytymistä, jos joutuu teholle.

        No juuri vesipaastollahan sitä ei tarvitse kotoa edes poistua kauppaan.


    • Anonyymi

      suolanpuutos

    • Anonyymi

      Lääke löytyi:
      Pidin 6:n päivän mehupaaston. Alunperin oli tarkoitus pitää 7:n päivän, mutta lihassäryt alaselässä, pakaroissa, kyljissä ja reisissä kävi sen verran tuskaiseksi että päätin jättää leikin kesken. Kokeilin suolavettä (himalajansuola), lisäravinne proteiineja ja hierontaa, mutta kivut eivät lähteneet. Kivut vaihteli vähemmän tuskaisesta enemmän tuskaiseen, n. 2h aikajaksoilla. Yöunia jo haittasi. Otin yhteyttä ystävään joka on paastonnut enemmänkin. Sanoi että paaston aikana kropasta poistuu haitallisia aineita ja kipu voi johtua niistä. Kipuun auttoi lopulta suolihuuhtelu. Putsasin suolen kolmeen kertaan (3×1,5 l) ja kivut lähti. Oli tosi hyvä olla 2h ja sain nukahdettua, kunnes kivut tuli takaisin. Huuhtelin taas ja kivut lähti. Jatkoin tätä huuhtelua 1-2x päivässä. Nyt 3. paaston lopetuspäivä menossa ja kivut ei enää haittaa päivittäisiä askareita. Jos paastoan joskus vielä niin lisään paastoon vihreitä (spirulina, vehnäoras ym.), mitkä helpottaa kropan puhdistumisreaktiota.

      • Anonyymi

        Jos tulla on nyt jo 3. paaston lopetuspäivä menossa, kipujen johtuminen kyllä todennäköisesti johtuu ihan paaston loppumisesta. Itse en oikein usko tuohon puhdistushömppään. Ihmisen kroppa on vähän liian älykkäästi suunniteltu, että ei osaisi luonnostaan terve kroppa kuona-aineita poistaa. Jos kroppa taas ei ole terve ja on aineenvaihdunnan häiriöitä, en suosittelisi paastoa.

        Itse uskon kyllä paastolla laihtumiseen energiavajeen vuoksi. Olen laihduttanut viikon vesipaastolla 10 kiloa aikoja sitten. Sen jälkeen paino on pysynyt juuri siinä, mihin päättyi. Olen yrittänyt paaston jälkeen lautasmallia, vähäenergista ruokavaliota, ketoosidieettiä sekä karppausta. Millään niistä en ole painoa alaspäin saanut. Saattaa paino käydä muutaman kilon alempana, mutta aina dieetin päätyttyä palaa tasan siihen lukemaan, johon päättyi paaston jälkeen.

        Itse asiassa juuri tänään mietin, että pitäisi nyt tarttua niskasta kiinni ja aloittaa kunnon dieetti. Kun kävin vaa'alla, yllättäen paino on taas kivunnut juuri siihen lukemaan, johon pääsin aikoja sitten vesipaastolla. Muistan vesipaastosta sen, että itselläkin oli lihaskipuja ja ajattelin niiden johtuvan liian rankasta liikunnasta ja ehkä myös suolatasapainosta (vaikka suoloja söinkin juodun veden lisäksi). Nyt mietin, onko mitään järkeä aloittaa taas puolen vuoden taistelu jollakin ihmedieetillä kuten 5 ateraa päivässä, jatkuva kaloreiden laskentatai jotain muuta hömppää. Pohdin, jos vain pitäisi taas viikon vesipaaston, että saisi toiset kymmenen kiloa pois, ja sen jälkeen alkaisi syödä kroppaa kuunnellen. (Jos nyt kuuntelen kroppaa niin paino vain aina palaa siihen, mitä se oli paaston jälkeen).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2423
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1824
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1555
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1075
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      85
      968
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      800
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      215
      766
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe