Raamatun lisäksi uskonnollista totuutta

Selkeyttä

Alempana on pitkä keskustelu, johon on vaikea jatkaa. Nimimerkki "Varma taho" kirjoitti ketjussa "Raamatun lisäksi:
"Varma taho
1.4.2017 11:25
Aloittaja osoittaa sanojensa vakuudeksi Nefin, joka on mormonien (sana korjattu, koska -oni ja -omi loppuiset sanat kirjoitetaan yhdellä o:lla) profeetta. Siteeraa siis itseään todistaakseen sanansa oikeaksi.
Juuri siten syntyy maailmallisessakin yhteisöissä valeuutiset. Ensin joku vihjaa jotain, sitten toinen siteeraa vihjausta, kolmas ilmoittaa asiasta, josta jo aikaisemminkin on parikin kertaa puhuttu mediassa jne. ja lopuksi asiaa pidetään totena..."

Mutta niin vain on, että uskonnollinen totuus perustuu täysin ilmoituksiin. Niitä joko on tai ei ole. Niiden totuudesta todistaa Pyhä Henki . Tavanomaisin keinoin ei uskonnollista totuutta voi todistaa oikeaksi eivätkä totuuden kriteerit ole yleensäkään itsestään selviä.

Tietoteoriaan tutustuminen tekee nöyräksi ihmistiedon mahdollisuuksista. Kirjassaan "Tietoteoria" (Tammer-Paino Oy,1993) Markus Lammenranta asettuu reliabilistisen käsityksen kannalle. Sen mukaan luotettavuus syntyy jostain ominaisuudesta, joka tekee jostain uskomuksesta totta. Kirjan lopussa hän toteaa: "Hyväksymämme reliabialismin version mukaan tietoa on tosi uskomus, joka muodostuu sekä globaalisti että lokaalisti luotettavalla tavalla. Tämä analyysi ratkaisee skeptiset paradoksit. --- Vaikka tiedon käsitteellä on tärkeä rooli ajattelussamme ja päättelyssämme, se ei ehkä kuitenkaan ole tärkein tietoteorian käsite. Tärkeämpi on oikeutus. --- Oikeutus on keskeinen normatiivinen käsite, jonka avulla arvioimme sitä, mitä meidän totuutta etsiessämme on sallittua uskoa ja mitä meidän ei pitäisi uskoa." "...uskomuksen oikeutus perustuu uskomuksen tuottaneiden älyllisten prosessien tai kykyjen luotettavuuteen." Lammenranta toteaa, että meidän tulee koettaa saada uskomuksemme laajaan refleksiiviseen (harkintaan perustuvaan) tasapainoon, mikä sekään ei vielä takaa totuuden löytymistä, mutta on ainoa tavoite tai heuristinen (keksimisen sopiva) päämäärä, "johon kaltaisemme erehtyväiset totuudenetsijät voivat tähdätä sumean katseensa".

Ei mikään muu kuin mormonien profeetta voi kertoa, mitä se on sitä totuus ja yleensäkin vain ilmoituksen avulla siitä saa tietoa. Ihmisen on tehtävä oma osansa ja tutkittava, jolloin voi saada oikeutuksen uskoa, että totuutta on kerrottu. Kun lukee Moronin kirjaa, niin monet sen piirteet antavat syyn uskoa, että se todella on toinen todistus Kristuksesta. Tutkikaa ja todetkaa itse, että näin on:

https://www.lds.org/scriptures/bofm?lang=fin&cp=fin-fi

10

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksipisteto

      "Mutta niin vain on, että uskonnollinen totuus perustuu täysin ilmoituksiin. Niitä joko on tai ei ole. Niiden totuudesta todistaa Pyhä Henki . "
      Tämä on siis totta sehän on ilmoitus "Näin sanoo Jahve Israelin kuningas, ja sen lunastaja,Jahve Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa."Jes.44:6 ja tämä
      " Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Jahve pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen" ja"Jahve näki hyväksi, että hänet ruhjottiin, että hänet lävistettiin. Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi, hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan, ja Jahven tahto täyttyy hänen kauttaan."jes 53 ilmoituksien avulla saatiin tuo tieto.

      • Selkeyttä

        Ymmärrätkö mitä tuo ilmoitus tarkoittaa? Se on selkeä, jos tajuat, että Jahven Isä pani syntivelkamme Poikansa Jahven kannettavaksi.
        Vaikka et tätä ymmärtäisikään, niin kenen kannettavaksi sinusta syntivelkamme asetettiin?


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Ymmärrätkö mitä tuo ilmoitus tarkoittaa? Se on selkeä, jos tajuat, että Jahven Isä pani syntivelkamme Poikansa Jahven kannettavaksi.
        Vaikka et tätä ymmärtäisikään, niin kenen kannettavaksi sinusta syntivelkamme asetettiin?

        Jahvehan ilmoitti että on ainoa jumala, miksi hän siinä valehteli ja hänhän jopa ilmoitti että oli tehnyt liiton jotta israel olisi sen todistaja ettei ole muuta jumalaa kuin hän.
        Tämä on siis on valhetta "Näin sanoo Jahve Israelin kuningas, ja sen lunastaja,Jahve Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa"
        "Mutta Jahve pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen" ei siis ottanut sitä itselleen eikä mikään tuntematon jumala laittanut sitä hänelle.Jes 53 lukua edeltää moneen kertaan ilmoitus että Jahve on ainoa jumala, ei ole ketään muuta.Jos noin ei ole, miksi Jahve koko ajan valehteli, ei nimittäin ole ainoatakaan ilmoitusta jossa hän ei valehtelisi tai vannoisi väärin. Näin ollen ainakin raamatun ilmoitukset ovat pelkkää valehtelua - paitsi jos uskotaan mitä ilmoituksissa sanotaan: Jahve on ainoa jumala ja Jeesus hänen lupaamansa messias .Niin kuin kristinusko alusta asti opetti.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Jahvehan ilmoitti että on ainoa jumala, miksi hän siinä valehteli ja hänhän jopa ilmoitti että oli tehnyt liiton jotta israel olisi sen todistaja ettei ole muuta jumalaa kuin hän.
        Tämä on siis on valhetta "Näin sanoo Jahve Israelin kuningas, ja sen lunastaja,Jahve Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa"
        "Mutta Jahve pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen" ei siis ottanut sitä itselleen eikä mikään tuntematon jumala laittanut sitä hänelle.Jes 53 lukua edeltää moneen kertaan ilmoitus että Jahve on ainoa jumala, ei ole ketään muuta.Jos noin ei ole, miksi Jahve koko ajan valehteli, ei nimittäin ole ainoatakaan ilmoitusta jossa hän ei valehtelisi tai vannoisi väärin. Näin ollen ainakin raamatun ilmoitukset ovat pelkkää valehtelua - paitsi jos uskotaan mitä ilmoituksissa sanotaan: Jahve on ainoa jumala ja Jeesus hänen lupaamansa messias .Niin kuin kristinusko alusta asti opetti.

        Tätä sinä jaksat toistaa: "Jahvehan ilmoitti että on ainoa jumala, miksi hän siinä valehteli ..." MEILLE Jahve on ainoa Jumala, jonka kautta voimme pelastua ja jonka kautta kaikki meitä koskeva on luotu. Isä-Jumala on antanut kaiken meitä koskevan Poikansa Jahven haltuun. Vaadit uskonnolliselta kieleltä matemaattista tarkkuutta etkä siksi ymmärrä miten asia on.

        Onpa yllättävää, että sanot näin: "...Jeesus hänen lupaamansa messias." Olen luullut, että juutalaiset odottavat edelleen Messiasta. Isä on antanut kaiken meitä koskevan Poikansa haltuun. Niinpä Poika myös VT:ssä toimii meille ainoana Jumalana Jahvena ja kertoo tulostaan Messiaana. - Suhteellisuustajunkin pitäisi mielestäni opastaa ajattelemaan, ettei Isä-Jumala itse tule tänne.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tätä sinä jaksat toistaa: "Jahvehan ilmoitti että on ainoa jumala, miksi hän siinä valehteli ..." MEILLE Jahve on ainoa Jumala, jonka kautta voimme pelastua ja jonka kautta kaikki meitä koskeva on luotu. Isä-Jumala on antanut kaiken meitä koskevan Poikansa Jahven haltuun. Vaadit uskonnolliselta kieleltä matemaattista tarkkuutta etkä siksi ymmärrä miten asia on.

        Onpa yllättävää, että sanot näin: "...Jeesus hänen lupaamansa messias." Olen luullut, että juutalaiset odottavat edelleen Messiasta. Isä on antanut kaiken meitä koskevan Poikansa haltuun. Niinpä Poika myös VT:ssä toimii meille ainoana Jumalana Jahvena ja kertoo tulostaan Messiaana. - Suhteellisuustajunkin pitäisi mielestäni opastaa ajattelemaan, ettei Isä-Jumala itse tule tänne.

        " MEILLE Jahve on ainoa Jumala, jonka kautta voimme pelastua "
        Ei VAAN JAHVE ILMOITTI ETTÄ ON AINOA JUMALA JOKA ON OLEMASSA,EI OLE MUITA joten hän siis mormoniuskonnon ja sinun mukaasi valehteli .

        " Onpa yllättävää, että sanot näin: "...Jeesus hänen lupaamansa messias." "ei ole yllättävää koska kerran raamattu noin sanoo ja minä puhun YKSIN sen perusteella mitä Raamattu sanoo. Sinä sen sijaan olet pulassa koko ajan Raamatun ilmoitusten edessä vaikka väität että mormonitkin ovat kristittyjä. Olen varma että itsekin ymmärrät että olet väärässä , mutta jotenkin sinun on pakko vain noissa merkillisissä selittelyissäsi kiemurrella .

        " Suhteellisuustajunkin pitäisi mielestäni opastaa ajattelemaan, ettei Isä-Jumala itse tule tänne." Raamattu kuitenkin opastaa toisin, se sanoo että kaikkivaltias jumala tuli tänne montakin kertaa ja laittaa vieläkin paremmaksi, kävijä, Jahve, on luonut kaiken ja ollut olemassa ennen kuin mitään muuta oli .Muu on hänen luomaansa, niin hyvä kuin paha. Sinun uskontosi opastaa että sen jumala on kokemusten kautta kehettynyt jumalaksi, ei ole maailman luojakaan vaan "mahtuu taivaiden taivaisiin" koska asuu ruumiillisessa muodossa vaimoineen tietyssä paikassa, josta lähettelee valheilmoituksia yhdelle pikkukansalle mitättömälle maapallolle.

        Emme tiedä kumpi käsitys on totta, vai onko kumpikaan, mutta Raamatun sanoman tunnemme, samoin sinun uskontosi opit, siksi on outoa ettette sinä ja uskontosi voi rehellisesti myöntää että mormonismin jumala on täysin erilainen kuin kristinuskon jumala, suhteellisuustajukin sen jo sanoo, joten vain toinen voi olla tosi.
        Te mormonit ratkaisette asian niin, että Jeesus on se joka valehteli, mutta Smith puhui totta, silti muka olette kristittyjä vaikka sitä "kristinuskoa" jumalineen jota te tunnustatte ei ole ollut ennen 1800- lukua ja Joseph Smithiä.


      • Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tätä sinä jaksat toistaa: "Jahvehan ilmoitti että on ainoa jumala, miksi hän siinä valehteli ..." MEILLE Jahve on ainoa Jumala, jonka kautta voimme pelastua ja jonka kautta kaikki meitä koskeva on luotu. Isä-Jumala on antanut kaiken meitä koskevan Poikansa Jahven haltuun. Vaadit uskonnolliselta kieleltä matemaattista tarkkuutta etkä siksi ymmärrä miten asia on.

        Onpa yllättävää, että sanot näin: "...Jeesus hänen lupaamansa messias." Olen luullut, että juutalaiset odottavat edelleen Messiasta. Isä on antanut kaiken meitä koskevan Poikansa haltuun. Niinpä Poika myös VT:ssä toimii meille ainoana Jumalana Jahvena ja kertoo tulostaan Messiaana. - Suhteellisuustajunkin pitäisi mielestäni opastaa ajattelemaan, ettei Isä-Jumala itse tule tänne.

        //"Isä-Jumala on antanut kaiken meitä koskevan Poikansa Jahven haltuun."//

        Tällainen tulkinta on alkukielisissä Raamatun kirjoituksissa täysin mahdoton, kuten 'kaksipisteto' on sinulle lukuisia kertoja jo vastannut.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        " MEILLE Jahve on ainoa Jumala, jonka kautta voimme pelastua "
        Ei VAAN JAHVE ILMOITTI ETTÄ ON AINOA JUMALA JOKA ON OLEMASSA,EI OLE MUITA joten hän siis mormoniuskonnon ja sinun mukaasi valehteli .

        " Onpa yllättävää, että sanot näin: "...Jeesus hänen lupaamansa messias." "ei ole yllättävää koska kerran raamattu noin sanoo ja minä puhun YKSIN sen perusteella mitä Raamattu sanoo. Sinä sen sijaan olet pulassa koko ajan Raamatun ilmoitusten edessä vaikka väität että mormonitkin ovat kristittyjä. Olen varma että itsekin ymmärrät että olet väärässä , mutta jotenkin sinun on pakko vain noissa merkillisissä selittelyissäsi kiemurrella .

        " Suhteellisuustajunkin pitäisi mielestäni opastaa ajattelemaan, ettei Isä-Jumala itse tule tänne." Raamattu kuitenkin opastaa toisin, se sanoo että kaikkivaltias jumala tuli tänne montakin kertaa ja laittaa vieläkin paremmaksi, kävijä, Jahve, on luonut kaiken ja ollut olemassa ennen kuin mitään muuta oli .Muu on hänen luomaansa, niin hyvä kuin paha. Sinun uskontosi opastaa että sen jumala on kokemusten kautta kehettynyt jumalaksi, ei ole maailman luojakaan vaan "mahtuu taivaiden taivaisiin" koska asuu ruumiillisessa muodossa vaimoineen tietyssä paikassa, josta lähettelee valheilmoituksia yhdelle pikkukansalle mitättömälle maapallolle.

        Emme tiedä kumpi käsitys on totta, vai onko kumpikaan, mutta Raamatun sanoman tunnemme, samoin sinun uskontosi opit, siksi on outoa ettette sinä ja uskontosi voi rehellisesti myöntää että mormonismin jumala on täysin erilainen kuin kristinuskon jumala, suhteellisuustajukin sen jo sanoo, joten vain toinen voi olla tosi.
        Te mormonit ratkaisette asian niin, että Jeesus on se joka valehteli, mutta Smith puhui totta, silti muka olette kristittyjä vaikka sitä "kristinuskoa" jumalineen jota te tunnustatte ei ole ollut ennen 1800- lukua ja Joseph Smithiä.

        Jospa katsoisit Johanneksen evankeliumin alun! Sana oli Jumala ja Hän oli Kristus. Kaikki on luotu Hänen kauttaan.


      • kaksipisteto
        Tuomas_Mesk kirjoitti:

        //"Isä-Jumala on antanut kaiken meitä koskevan Poikansa Jahven haltuun."//

        Tällainen tulkinta on alkukielisissä Raamatun kirjoituksissa täysin mahdoton, kuten 'kaksipisteto' on sinulle lukuisia kertoja jo vastannut.

        Jeesus siis valehteli käskyissä, laissa, liitossa ja profetoissa, kaikki oli pelkää valehtelua. Vahingossakaan ei mukana ole yhtään totta.

        Kun kerran kaikkea mormonien mukaan ei edes ole luotu ja Jeesus on jumalanne korotetun ihmisen ja tämän vaimon fyysinen poika, miten Jeesus voi olla samalla Jahve joka on luonut kaiken ja Jahve joka ilmoittaa että hän oli ennen kuin mitään muuta oli? Nyt siis luojajumala voikin olla olemassa ja voi olla olemassa ennen vanhempiaankin ? Vai onko taas kyse mormonien Jahveen liittämästä ominaisuudesta: hillittömästä tarpeesta valehdella aina ja kaikessa jotta Smith ei osoittautuisi valehtelijaksi ?
        Jahve on mormonien mukaan valehdellut jopa siitä että oli jumala Israelia puhuttaessaan , ei ollut, sillä Paavali sanoo näin: "Julistamani evankeliumi, jonka Jumala on profeettojensa suulla edeltäpäin luvannut pyhissä kirjoituksissa,
        3 on sanoma hänen Pojastaan. Inhimillisen syntyperänsä puolelta hän oli Daavidin jälkeläinen;
        4 pyhyyden Hengen puolelta hän oli Jumalan Poika, jolla on valta, ylösnousemuksessa tähän asemaan asetettu. Hän on Jeesus Kristus, meidän Herramme" .


      • Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

        Jospa katsoisit Johanneksen evankeliumin alun! Sana oli Jumala ja Hän oli Kristus. Kaikki on luotu Hänen kauttaan.

        Selkeyttä, jospa vain ryhtyisit tutkimaan Raamatun alkutekstejä, silloin ehkä saattaisit ymmärtää, ettei MAP-kirkon vaikutuspiirissä oppimasi tulkinta aivan pidä paikkaansa.

        Kuten jo monesti olen sinulle sanonut, Raamatun alkutekstien perusteella Johanneksen evankeliumin ensimmäisissä jakeissa on yksi ja ainoa Jumala, eikä se siitä miksikään muutu. Alussa Sana oli Jumalan luona, koska Isä-Jumala oli myös Sana.

        1. Moos. 1:3 jakeesta luemme: "Jumala sanoi: "Tulkoon valo!" Ja valo tuli." Tässä ovat läsnä kaikki kolme, kuten monikollinen heprean elohim sanakin osoittaa: Isä-Jumala sanoi "Tulkoon valo" ja nämä Isän lausumat sanat ovat Sana (Kristus), jonka voimalla (Henki) kaikki luotiin. Tästä Sanasta kirjoittaa myös Johannes. He olivat alussa yksi ja ainoa Jumala, ovat tänään ja ikuisesti.

        MAP-kirkko sen sijaan julistaa Raamatusta poikkeavaa toisenlaista totuutta ja johdattaa näin jäsenensä uskomaan ihmisen rakentamaa kolmen erillisen jumalan jumaluutta.


    • 963plus247

      Ei mormoneilla ole mitään totuutta.

      Mormonin kirja on historiallisesti takuuvarmasti epätosi ja kaikki Smithin niinkutsutut 'profetiat' menivät metsään.

      Aivan turha mormonien on vouhkata jostakin 'totuudesta' ilman ainuttakaan meriittiä tai oikeaa todistetta satujensa tueksi.

      Naurettavaa hölinää ja spekuleerausta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe