Mikä saa pyöräilijän rikkomaan lakia?

EiVoiMuutaKuinIhmetellä

Mikä siinä on, kun kesäisin näkee aina varsinkin näitä trikoopyöräilijöitä, joille ei liikenteen yhteiset pelisäännöt, eli tieliikennelaki merkitse mitään? Kohta on taas se aika vuodesta, kun poljetaan keskellä autotietä antamatta tilaa autoille, vaikka kulkusuunnan mukaisesti menisi pyörätie ja ei katsota oikealle ja vasemmalle ennen ajoradalle polkemista sekä näytellään ikäviä sormimerkkejä autoilijoille, vaikka toimitaan itse väärin. Myös ajovalojen käyttö on usein pyöräilijöiltä hukassa pimeällä ja luullaan, että suojatielle voidaan vain ajaa auton eteen. Myöskään jalkakäytävän ja pyörätien ero ei ole monelle pyöräilijälle selkeä.

Onko muilla kokemuksia liikennesäännöistä vähät välittävistä pyöräilijöistä? Ja miksi luulette pyöräilijöiden toimivan liikennesääntöjen vastaisesti?

Pyöräilijöiden kommentit ovat myös tervetulleita. Minua kiinnostaisi kovasti varsinkin näiden trikoosankareiden ajatuksen juoksu.

75

1070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 37mäni

      Se voipi olla niin,että ne on entisiä autoilijoita, jotka ovat siirtäneet vanhan kulttuurinsa tavat kahdelle pyörälle.

    • 948e5h

      Tuo ajovalojen käyttämättömyys on yleensä nuorten tai "elämäntapapyöräilijöiden" synti. Itse vanhempana pidän huolen, että valo löytyy pimeän aikana niin lapselta kuin tietysti itseltänikin.

      Pyöräilyyn harrastuksenomaisesti suhtauvilla, joihin nämä "trikoopyöräilijätkin" kuuluvat on tietysti varusteet ja systeemit kaikkiin keliolosuhteisiin ja tilanteisiin käytössä kun sellaisia tarvitaan. Aktiivipyöräilijältä valot löytyy. Satunnaispyöräilijöille tulee pimeä yllätyksenä kun eihän sitä valoa ole tarvinnut mukaan ottaa kävellessäkään tai autolla.

      Noin muuten kirjoitukseesi sanoisin, että jos jatkuvasti paljon vikaa näkee muiden tekemisissä kannattaa katsoa peiliin ja päivittää niitä omia tietojakin.

    • pöhpöhpöh

      Harvoinpa tuollaisia "keskellä ajorataa" pyöräileviä näkee. Ajoradalla pyöräilyä ei tieliikennelaki kiellä, siellä määrätään vain pääsääntöisesti valitsemaan pyörätie, mikäli sellainen samaan suuntaan vie.
      Päteviä syitä, miksi ajoradan valinta pyörätien sijaan on kokonaisuuden kannalta paras vaihtoehto, on useita. Mutta kun katsoo muita avaamiasi viestiketjuja, jätän nämä pätevät syyt ihan itsesi mietittäväksi, kerro ne sitten meille kun olet ne hoksannut. Mieti vaikka vähän pitempäänkin, niin saat ehkä vieroitettua itseäsi netin ääreltä.

      • Minä.minä.pyöräilijä

        Laissa ei määrätä pyörätien käyttöön "pääsääntöisesti", vaan määrätään käyttämään pyörätietä, tätä yhtä ainoaa poikkeusta lukuunottamatta.
        Koitapa nyt tavata se huolellisesti läpi.

        "Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."


      • Poikkeussääntö
        Minä.minä.pyöräilijä kirjoitti:

        Laissa ei määrätä pyörätien käyttöön "pääsääntöisesti", vaan määrätään käyttämään pyörätietä, tätä yhtä ainoaa poikkeusta lukuunottamatta.
        Koitapa nyt tavata se huolellisesti läpi.

        "Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."

        Unohdit muutaman poikkeussäännön eli niitä on enemmän kuin tuo yksi.


      • Minä.minä.pyöräilijä
        Poikkeussääntö kirjoitti:

        Unohdit muutaman poikkeussäännön eli niitä on enemmän kuin tuo yksi.

        Ei ole. Poikkeuksia on vain tuo yksi.


    • jarruttaja

      On niitä kokemuksia ja lisää alkaa tulla taas kevään mittaan, koitetaan väistellä ja jarrutella, ei ole vielä yhtään onneksi telonut, pienestä on ollu jonkun kerran.

    • kenties-näin

      Yksi tekijä voisi olla se että pyöräilyyn ei tarvita syvlläsitä liikennesääntöjen tuntemusta. Pyörän selkään voi periaatteessa hypätä kuka vaan.

      Lapset ovat sitten asia erikseen. He eivät oikeasti vielä tiedä tai osaa. Siksi tieliikennelaissa on erityinen velvoite varoa heitä aina ja joka tilanteessa.

      • Lapset nyt on luonnollisesti hyvä ottaa erityisesti huomioon liikenteessä, koska he eivät kykene vielä toimimaan kovin aikuismaisesti liikenteessä ja tämä pyöräilijöiden käytöksestä huolissaan oloni ei nyt varsinaisesti lapsia koske. Monella aikuisella olisi opeteltavaa liikennesäännöistä.

        Mielestäni olisi hyvä jos polkupyöräilyyn vaadittaisiin jonkinlainen ajokortti, esim. Vaikkapa 12 tai 15 vuotiaasta ylöspäin. Sillä saataisiin myös hyvin verotuloja.


      • virolainen2

        Niin kuin Virossa. Jos menet jalankulkijana punaisia päin, autot suorastaan kilpailevat siitä, kuka saa ajaa päälle.

        Suomeen en tätä systeemiä suosittele.


    • Autotie

      Autotie on autokauppa

      • YlikierroksilleJoskus

        Ilman muuta pyörällä voi ja saa ja pitääkin saada kurvailla huolettamammin kuin autolla, vetää mutkia suoriksi ym.

        Siksi koska pienen kokonsa ja massansa vuoksi se ei ole vaaraksi muille (paitsi tietysti vähän).

        Ja siksi koska pyöräilijä pystyy havainnoimaan ympäristöään autoilijaa paremmin esim. kuuloaistin avulla . Esteettömän näkemisen ja kuuloaistin yhteistyön avulla pyöräilijä on autoon verrattuna kuin tulevaisuuden robottiauto kolarin välttelykyvyiltään.

        Myös liikuntasuoritteen vapauttamat hormonit ja kiihtynyt verenkierto kohottavat pyöräilijän vireystilaa saaden aivot toimimaan kuin öljyttynä. Siksi meno voi joskus näyttää hurjalta, muttei se sitä ole kun sen suhteuttaa aistien ja aivojen huikeaan suorituskykyyn.


      • UncleBen
        YlikierroksilleJoskus kirjoitti:

        Ilman muuta pyörällä voi ja saa ja pitääkin saada kurvailla huolettamammin kuin autolla, vetää mutkia suoriksi ym.

        Siksi koska pienen kokonsa ja massansa vuoksi se ei ole vaaraksi muille (paitsi tietysti vähän).

        Ja siksi koska pyöräilijä pystyy havainnoimaan ympäristöään autoilijaa paremmin esim. kuuloaistin avulla . Esteettömän näkemisen ja kuuloaistin yhteistyön avulla pyöräilijä on autoon verrattuna kuin tulevaisuuden robottiauto kolarin välttelykyvyiltään.

        Myös liikuntasuoritteen vapauttamat hormonit ja kiihtynyt verenkierto kohottavat pyöräilijän vireystilaa saaden aivot toimimaan kuin öljyttynä. Siksi meno voi joskus näyttää hurjalta, muttei se sitä ole kun sen suhteuttaa aistien ja aivojen huikeaan suorituskykyyn.

        Ei todellakaan ole vaaraksi muille huippuaivoineen
        http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/pyorailija-tormasi-hiprakassa-kavelijaan-aiheuttaen-vakavan-aivovamman-ei-pysty-syomaan-ilman-apua/6118582


      • 37mäni

      • UncleBen
        37mäni kirjoitti:

        Hei UncleBen
        Tästäkin sinä varmaan olet yhtä mieltä siitä, että oikeus on toteutunut.
        Saihan tässäkin pyöräilijä ansionsa mukaan.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13607153/pyorailijan-takaapain-yliajanut-autoilija-syyton

        "Saihan tässäkin pyöräilijä ansionsa mukaan."
        Aika ronski heitto.

        Vaasan Hovioikeudessa erilainen lopputulema.
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016040121351303_uu.shtml

        Piti laittaa tämä viime vuonna esille, mutta enpä ehtinyt.

        Olen lukenut käräjäoikeuden päätöksen, mutta tuota Hovin päätöstä en löydä mistään.
        Olis nähnyt onko siihen tullut jotain lisävalaistusta, joka vaikutti Hovin päätökseen. Sekava tapaus. 50 päiväsakkoa, kuten Pasilastakin.
        Löydätkö sinä päätöksen?


      • 37mäni

        Olihan se ronski heitto. Sitä meikäläisen sarkasmia. Koettakaa kestää.
        Koetan olla heikomman osapuolen puolella
        Minä otin tämän asian vain sen takia esille, kun Suomesta puhutaan oikeusvaltiona ja liikenteen yksi osapuoli, pyöräilijä, kuitenkin syyllistetään niin helposti.
        Jos ajat autolla toisen perään, niin olet syyllinen lähes aina. Jos ajat autolla pyöräilijän päälle, niin kaikki kivet käännetään, että vapaudut vastuusta.


    • imnotrobot

      Voisi olla ihan hyvä jos ajoradalla pyöräilyyn vaadittaisiin ajokortti, muuten siellä missä muutkin.

    • sormipoisnenästä

      Sen takia, kun sukkahousufillaristiä ei tulla ikinä sakottamana mistään, ellei se aja kolaria ja on siihen kolariin syyllinen.
      Toisaalta syyttäjä jättää yleensä syyttämättä kuollutta, niin ei niitä sakkoja tule edes kolaritilanteessa.

    • 37mäni

      Miksi autoilijat ajelee jalkakäytävillä?

    • munattomat.polkijat

      Trikoosukkulat on aivan sairaita, niitä mulkeroita ei tunnu mitkään säännöt koskevan.

    • eiropotti

      Miten kävisi jos väistäminen jätettäisiin sille jolle se kuuluu ?

    • Ylikiero

      "Ei todellakaan ole vaaraksi muille huippuaivoineen"

      No tottahan tuo on, että ruuhkaisessa taajamassa kaaharipyöräilijä jalankulkijoiden seassa on vaarallinen. Ajattelin lähinnä toimintaa autojen suhteen.

      Vaarallisia ovat kyllä jalankulkijatkin tehdessään ennalta arvaamattomia suunnan muutoksia.

      Kannatan pyöräilijän valinnan vapautta ajaa tiellä tai pyörätiellä.

      Kannatan myös sitä, että poliisi puuttuisi hölmöilyihinsä.

      Ehkä pyöräteillä voisi olla ahtaissa paikoissa nopeusrajoituksia, onhan veneväylilläkin, vaikkei nopeusmittaria ole käytössä kuin murto-osalla. Kyllä jokainen tietää millainen vauhti on 10kmh.

      • UncleBen

        Entä valinnanvapaus niin, että ajoradalla ajavalla olisi tien nopeusrajoitus ja pp-tiellä, yhdistetyllä ja jaetulla 2* kova kävelynopeus?

        Tosin tuo voi johtaa siihen aikaisempaan, että pätevöityneimmät pyöräilijät ( joukollakin ) ajelisivat ruuhka-aikana hissukseen ajoradalla tahallaan haitatakseen autoliikennettä.
        Kuten anarkistien HePo järjestää joukkoajeluja, jossa kaduilla edetään laumana.
        ***

        """Kannatan myös sitä, että poliisi puuttuisi hölmöilyihinsä."""
        Tätä en tsennannut.


      • Ylikiero

        Juu.

        Kyllähän pyörällä voi koukkia melkein miten ja missä vaan ja ilman valoja tarvitsemaatta pelätä sakkoja. Ainakin täällä pikkukaupungissa voi, stadista en tiedä.


      • UncleBen
        Ylikiero kirjoitti:

        Juu.

        Kyllähän pyörällä voi koukkia melkein miten ja missä vaan ja ilman valoja tarvitsemaatta pelätä sakkoja. Ainakin täällä pikkukaupungissa voi, stadista en tiedä.

        Joo, sama se on täällä ja on tavallaan aika tympäsevää ja masentavaa, että kaikki pyöräilijät luokitellaan idioottivajakeiksi, jotka eivät hallitse itseään ja toimintojaan.

        Verrattuna autoihin on aiheutuva tuho yleensä pienempi ja tämä yhdistettynä tuohon iv-luokitukseen aiheuttaa lähes aina nomenköönnytmeiningin. Jostain hipeistä lähtenyt ajatus autettavista imppaavista ja suoneen tykittävistä surkutyypeistä?


    • alakierre

      Tosi yleistä on perusjuttujen laiminlyönti pyöräilijöillä, esim suuntamerkin käyttämättömyys.

      Onkohan siinä takana joku lapsuuden trauma. Lapsilla ja nuorilla kun on tapana kaveriporukassa esittää rohkeaa ja vältellä kuuliaisen mallilapsikansalaisen leimaa. Suuntamerkin käyttö on heille suorastaan häpeällistä aikuisten mielistelyä. Sitten kun ollaan Suomi-tyyliin vähän epävarmoja itsestään, jää malli päälle.Pitäisi aikuisen ihmisen karistella tuommoiset takaraivostaan.

      Vaikkei omasta turvallisuudesta piittaisikaan voi suuntamerkin antamisella tehdä pienen palveluksen lähimmäiselleen: "okei se kääntyy, kiva kun näytti merkkiä, ei tarvinnut turhaan pysähtyä."

      • UncleBen

        Syytä olla varuillaan, kun pp näyttää suuntamerkin kaistanvaihdossa/sivusiirtymisessä.
        Monet luulevat, että käsimerkillä saa vapaasti siirtyä ja muut väistää. Tähän kannustaa muiden pyöräilijöiden kirjoitusten lisäksi Liikenneturvakin.

        Kirjoitin tästä joskus Liikenneturvaa arvostellen, mutta eihän sellaista kestä erkkikään eli kirjoitus on näköjään poistettu.


    • Alakierre

      Kyllähän se on sillä lailla kuitenkin, että jos esim. pyöräilijä ajaa tien oikeaa reunaa ja sitten näyttää suuntamerkkiä vasemmalle, niin tämän merkin näyttämisen jälkeen häntä ei pidä enää ohitettaman vaan annettava tilaa ryhmittäytyä.

      Autoilijan on syytä olla tarkkana ja ottaa tosissaan pyöräilijän nopeakin käden heilautus ja antaa heti tilaa, koska pyörän ohjaamiseen tarvitaan kaksi kättä.

      • UncleBen

        Kertoisitko perustelun, muun kuin vain "mä haluun".


      • alakierre

        No eihän autoakaan saa ohittaa silloin kun sillä on vilkku päällä.


      • alakiere

        Paitsi jos kaistoja on useampi.

        No ei ainakaan kukaan järkevä tunge kaupunkiliikenteessä tuollaisessa tilanteessa ohi.


      • UncleBen
        alakiere kirjoitti:

        Paitsi jos kaistoja on useampi.

        No ei ainakaan kukaan järkevä tunge kaupunkiliikenteessä tuollaisessa tilanteessa ohi.

        """Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä."""
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P35

        Nyt sun täytyis löytää tämän kumoava pykälä. Nuo "mä luulen" jutut ei riitä.
        Ajoneuvon kuljettajien pitää toimia yhdenmukaisesti tämän perusteella. Sivusuunnassa siirtyvä/kaistanvaihtaja väistää.


      • UncleBen
        UncleBen kirjoitti:

        """Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä."""
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P35

        Nyt sun täytyis löytää tämän kumoava pykälä. Nuo "mä luulen" jutut ei riitä.
        Ajoneuvon kuljettajien pitää toimia yhdenmukaisesti tämän perusteella. Sivusuunnassa siirtyvä/kaistanvaihtaja väistää.

        Vielä tarkemmin.

        """Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä."""
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P21

        Ehkä sekotat siihen, että joku on jo hoitanut sivusuunnassa siirtymiset asianmukaisesti ja päässyt keskiviivan viereen aikoakseen kääntyä risteyksessä vasemmalle, niin tätä ei saa ohittaa vasemmalta, vilkun puolelta.

        """Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta."""
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P17


      • UncleBen

        Edellinen vasemmalle kääntyvän ohituskielto vasemmalta puolelta koskee taajamaristeyksiä, loput tuosta
        """Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä."""


      • UncleBen
        UncleBen kirjoitti:

        Vielä tarkemmin.

        """Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä."""
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P21

        Ehkä sekotat siihen, että joku on jo hoitanut sivusuunnassa siirtymiset asianmukaisesti ja päässyt keskiviivan viereen aikoakseen kääntyä risteyksessä vasemmalle, niin tätä ei saa ohittaa vasemmalta, vilkun puolelta.

        """Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta."""
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P17

        Edellä vasemmalle kääntyvän ohituskielto vasemmalta puolen koskee taajamaristeyksiä, loput tuosta
        """Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä."""


    • JaguarMän

      Ajetaan noiden pyöräilijöiden yli aina kun saa osuman ees johonkin. Vitun paviaanit. Yli vaan.

    • VotunMolokero

      Ajaa pyöräspeden päälle vaan, se on parasta lääkettä. Eikä jää paikalle ihmettelemään vaan jatkaa muina miehinä autollaan matkaa. Jääkööt pyöräspede sinne sitten ihmettelemään katkennutta jalkaansa. Elvistelkööt sitten amputaatiossa.

    • kiere

      Ei tässä nyt mitään lakimiestä olla leikkimässä. Tuleepahan vain sanottua oma mielipide siitä, millä saisi asioita sujuvoitettua ja parannettua. Osa porukoista on totaali kusipäitä ja itsekkäitä, mutta enemmistö on valmis yhteistyössä avoimin mielin parantamaan maailmaa.

      • UncleBen

        Jos tarkoitat tuota sivusuunta/kaistanvaihtoasiaa, niin sinun tavalla "merkinannolla saa siirtyä/vaihtaa ja muut väistää" pyöräilijät olisivat TODELLA kusessa.

        Ajat oikeaa reunaa, auto keksii kohdillasi aikovansa kääntyä oikealle. Laittaa vilkun, hidastaa, siirtyy kohti sinua ja ruhjoo sinut vasten jalkakäytävän reunaa, josta et selviäkään.

        Poliisille:
        - Kaikki tässä ympärillä näkivät, että vilkku oli päällä, mutta pp ei näköjään antanut tilaa. Ai kuoli vai? No viekää raato pois, minä lähden tästä jatkamaan.

        Liikenne olisi jo autollakin ajettaessa pelottavaa, jos merkinanto oikeuttaisi.


    • Kireäjo

      No johan on pilkunnussimista. En tietenkään tarkoita että pitää Väistää, vaan jos on olemassa tyhjä välin, siihen voi suuntamerkkiä näyttämällä ryhmittyä ja takaa tuleva auto tyytyköön silloin hiljentämään.

      • UncleBen

        "tämän merkin näyttämisen jälkeen häntä ei pidä enää ohitettaman vaan ANNETTAVA tilaa ryhmittäytyä"
        "ANTAA HETI TILAA, koska pyörän ohjaamiseen tarvitaan kaksi kättä"
        "No eihän autoakaan saa ohittaa silloin kun sillä on vilkku päällä"
        "TYYTYKÖÖN silloin HILJENTÄMÄÄN"

        Usko nyt jo. Kaikki nämä perustelusi ovat syvältä. Jos joku joutuu jarruttamaan takiasi, niin virhe on jo tapahtunut.

        """....vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä."""
        ***

        Käännetään toiseen tilanteeseen ja mennään sinun säännöillä.
        Muistaakseni näin: Tukholmankadulla auto siirtyi sivusuunnassa pyörän eteen niin, että pyörä joutui jarruttamaan menettäen hallinnan. Ei törmännyt autoon, mutta kaatui ja kuoli.
        Sinun säännöillä autoilijalle pitäisi tuosta myöntää mitali väestöräjähdyksen hillitsemisestä?


    • 37mäni

      Tuon monimutkaisen sillisalaatin jälkeen yhteenveto, eli siis tehkää näin.

      Hyvissä ajoin ennen risteystä vilkaistaan taakse (mieluummin taustapeilistä), ettei ihan lähellä ole autoa tulossa ja jos on niin hidastakaa, jotta sopiva rako löytyy. Sitten suunnan näyttö ja varmuuden vuoksi vilkaisu taakse, ettei taivaalta ole autoa siihen lähelle tippunut.
      Siirrytään ajokaistan vasemmalle puolelle vasen käsi heiluen ja risteysalueella katsotaan vastaantulevien ajoneuvojen reagointia ja kun tilaa löytyy, niin sinne vaan.
      Varaudu autoilijoiden mielenilmauksiin, sillä kaikki autoilijat ei ymmärrä, että mahdollisen suojatien hyväksikäyttö ei ole luvallista pyöräilijälle, jos se ei ole jatke.

    • UncleBen

      @37mäni Älä-älä kuule rutise sillisalaatista, heh...
      Asiaa on tipoteltava eikä työntää yhtenä rysäyksenä

      Tässä on samantyyppistä ajattelematonta sivusiirtymistä.
      Kuvaajan edelläajava mustatakkinen pariskunta. Nainen lähtee ohittamaan eikä tarkista sitä ennen onko häntä ohittamassa jo joku samaan aikaan. Pahimmillaan takaa ohittava kaatuisi.
      0.38-0.41
      https://www.youtube.com/watch?v=mnhPZiRk-AA
      Olen joskus aikaisemmin näyttänyt tämän draaman. @37mäni huomautit vielä, että kuvaajan ohittaessa pakottaa vastaantulijan ajamaan j-k-puolella kohdassa 1.10.

      Se on kumma, kun pp ymmärtää mm. ettei autosta saa avata ovea fillarin eteen niin, että pp joutuu hiljentämään jarruttamalla tai väistämään este tai jopa pysähtymään,
      - se estäminen kohdistuu itseen
      mutta on vaikea ymmärtää ettei sitä omaa kalua työnnetä/siirretä mihinkään autorakoon niin, että toinen ajoneuvo joutuu jarruttamalla hiljentämään ( niin ei tehdä vaikka olisi kuinka räpsitty sitä räpylää vilkkuna ).
      - se estäminen kohdistuu muihin.

      Ei ole ihme, että autoilijoiden raivokäyrä pyöräilijöitä kohtaan on korkealla.

      • 37mäni

        Mitähän tuohon sanoisi? No ehkä vaikka näitä ei laissa ole, niin minusta

        - pyörään kannattaisi hankkia taustapeili

        - myös pyöräillessä pitää muistaa turvallisuus väli. Hyvä sääntö on, että jos joudut käyttämään jarrua edellä ajavan nopeusvaihteluiden takia, niin olet liian lähellä.

        - ohitusta aikovan pitää vilkaista ensin taakse.

        - ohitusaikeesta pitää antaa suuntamerkki. Pp:n suuntamerkiksi takana ajavalle pyöräilijälle riittää yleensä pään kääntäminen sinne päin minne aikoo kääntyä, samalla kun varmistaa, ettei sivulla ole ketään. Kyllä kättäkin saa toki heiluttaa.

        - ohituksen tulee tapahtua vastaantulijoiden kaistan kautta.

        - ei pidä lähteä ohittamaan jos on vastaantulijoita.

        - älä ajele rinnakkain, ellei se varmasti onnistu omalla kaistalla.

        - ole oikein varovainen ohituksessa, jos ohitettava käyttäytyy oudosti, esimerkiksi käyttää molempia kaistoja, on lapsi, on lauma ihmisiä, kulkee koiran kanssa jne.

        - ei koskaan saa ohittaa risteyksessä.

        - kääntymisestä vasemmalle pitää hyvissä ajoin ilmoittaa takana tuuleville.

        Nämä tulivat mieleen tuolla Baanana pätkällä ajelevista.


    • Jalkakäytävällä

      Suurimmalla osalla pyöräilijöistä taitaa olla ongelmia, sillä ajavat jalkakäytävillä jopa tahallaan jalankulkijoiden päälle. Kävelin jalkakäytävällä (merkitty jopa liikennemerkeillä) enemmän oikealla kuin vasemmalla. Vastaan tuli jalankulkijoita molempia reunoja, joten siirryin vielä enemmän vasemmalle. Yhtäkkiä takaa tulla tupsahti pyöräilijä päälleni ja melkein vastaantulevan jalankulkijan päälle. Tämä pyöräilijä naikkonen oli sitä mieltä, että minun pitää katsoa minne kävellen. Jalkakäytävällä minun ei tarvitse katsoa taakseni tuleeko sieltä pyöräilijä vai ei. Suomen lain mukaan polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvolla ajetaan ajoradalla. Mikäli on pyörätie (merkitty sini-valkoisella liikennemerkillä, jossa pyörän kuva) niin silloin ajetaan siellä. Lisäksi laissa on, että ajoneuvon kuljettaja väistää jalankulkijaa. Huomautin naikkoselle liikennemerkistä, mutta ei häntä kiinnosta niin hän sanoi. Uhkasi soittaa poliisit, mutta raukka ei uskaltanut tehdä sitä.
      Koska pyöräilijät ovat vallanneet jalkakäytävät niin saako jalankulkija kävellä pyöräilijöiden tilalla ajoradalla? Syynä olisi se, että ei uskalla kävellä jalkakäytävällä. Poliiseja on turha kutsua paikalle tai tehdä rikosilmoitusta, sillä niitä ei tutkita ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla.
      Onko täällä lukemassa tai kirjoittamassa poliiseja, jotta saisi vastauksen miksi ette puutu jalkakäytävällä ajamiseen edes silloin kun menette autolla vierestä.
      Itsekin ajan pyörällä, mutta en ole vielä koskaan ajanut jalkakäytävillä Suomessa enkä Euroopassa. Ja olen kaiken lisäksi nainen. Pitäisikö aloittaa uusi harrastus?

      • KerroRohkeasti

        Mikä oli tämän liioittelevan tekstin tarkoitus?


      • NeSäännöt

        Tuo on ihan normaalia pyöräilijän käytöstä! Ajetaan jalkakäytävillä ja jos ajetaan jalankulkijan päälle niin se on jalankulkijan syy. Myös täällä monet kirjoittajat ovat sitä mieltä. Näkeehän sen tuolla ulkona liikkuessa miten pyöräilijät käyttäytyvät niin jalankulkijoita kuin autoilijoita kohtaan, sillä heidän mielestään heitä ei koske mitkään säännöt ja aina muut ovat syyllisiä. Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja. Polkupyörä kuuluu ajoradalle ellei ole pyörätietä. Vain alle 12-vuotias saa ajaa jalkakäytävällä ellei siitä ole haittaa. Ajoneuvo väistää aina jalankulkijoita eikä päälle ajo-oikeutta ole! Keskustelupalstoilla pyöräilijät "itkevät", kun autoilijat eivät väistä heitä vaikka autoilija olisi väistämisvelvollinen esim. kääntyessä tai tullessa kolmion tai stop-merkin takaa. Jos ei uskalla ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä niin kannattaa jäädä kotiin.


      • 37mäni

        "Ajetaan jalkakäytävillä ja jos ajetaan jalankulkijan päälle niin se on jalankulkijan syy"

        Enpä ainakaan tällä palstalla ole nähnyt, että jalankulkija olisi syyllistetty jalkakäytävällä tapahtuneesta pyöräilijän ja jalankulkijan törmäyksestä.
        Ja kyllä kai se on aika harvinaista yhteisillä väylilläkin tapahtuneissa vahingoissa, vaikka kävelijä olisi pomppinut kuinka vaan.


      • JoopatiJoopa
        37mäni kirjoitti:

        "Ajetaan jalkakäytävillä ja jos ajetaan jalankulkijan päälle niin se on jalankulkijan syy"

        Enpä ainakaan tällä palstalla ole nähnyt, että jalankulkija olisi syyllistetty jalkakäytävällä tapahtuneesta pyöräilijän ja jalankulkijan törmäyksestä.
        Ja kyllä kai se on aika harvinaista yhteisillä väylilläkin tapahtuneissa vahingoissa, vaikka kävelijä olisi pomppinut kuinka vaan.

        Ja aika harvoin, ainakaan täällä meilläpäin, näkee pyöräilijää ajamassa jalkakäytävällä. Voihan sitä toki kirjoitella ihan mitä vaan, sellaisella asenteella että AINA ja KAIKKI toimii niin ja näin.

        Enemmän laittaisin nyt nimimerkeille "Jalkakäytävällä" ja "NeSäännöt" hieman todistusvelvollisuutta, että missä mainitun kaltaista toimintaa tapahtuu. Ja onko tosiaan niin, että jos menemme tekemään asiasta tutkimusta, että mainittu toiminta on oikeasti tyypillisin polkupyöräilijän toimintamalli. Uskallan kyseenalaistaa.


      • 37mäni

        JoopatiJoopa

        Katso vähän mistä kopioit.


      • JoopatiJoopa
        37mäni kirjoitti:

        JoopatiJoopa

        Katso vähän mistä kopioit.

        Sun tekstiähän minä jatkoin, mutta samalla kommentoin muidenkin sanomisia.

        Sori jos nyt mielesi pahoitit.


    • UncleBen

      Jalkakäytävillä pyöräilyä voi käydä katsomassa Helsingissä. Sitä riittää.

      • jalanjapyörällä

        Samoin Itä-Vantaalla varsinkin Tikkurilassa ja sen ympäristössä. Harvoin näkee minun lisäksi muita pyöräilijöitä ajamassa ajoradan reunassa mikäli ei ole pyörätietä. Pyörällä on paljon turvallisempaa ajaa ajoradalla kuin jalankulkijana jalkakäytävällä. Tiedän sen kokemuksesta, koska liikun molemmilla tavoilla.


      • NojooMutta

        Okei

        Asun itse Espoon puolella ja ainakin meidän nurkilla ajellaan todella asiallisesti kevyenliikenteen väylällä, ei jalkakäytävillä. Selitys voi toki olla se, että jalkakäytäviä on meidän nurkilla suht. vähän.

        Mielestäni en kyllä, ainakaan Helsingin keskustassa, ole huomannut että jalkakäytävillä ajeltaisiin. Helsinkiä tietysti riittää muuallekin kuin keskustaan.

        Itsekin harrastan fillarointia ja olen koittanut opiskella säännöt ja lait huolella. Kaikkea muuta kyllä näen tuolla liikenteessä fillaristien osalta, mutta en tuota jalkakäytävillä ajamista.

        Tyypillisimmät jutut mitä näen, on punaisia päin ajaminen, väärä etuajo-oikeuden tulkinta, väärä ryhmittyminen.


      • Jalanjapyörällä

        Ilmeisesti et liiku Helsingissä pahemmin päivisin tai iltaisin.

        Tässä muutamia esim. missä jalkakäytävillä ajellaan pyörillä: Kaivokatu eteläinen puoli, Kaivokatu Sokoksen kohdalla, Esplanadit, Aleksi, Kaisaniemenkatu, Siltasaarenkatu, Hämeentie, Mannerheimintiellä, Tukholmankatu, Unioninkatu, Fredrikinkatu, Annankatu, Mechelininkatu, Korkeavuorenkatu, Kasarminkatu ja käytännössä kaikki ns. pikku kadut eteläisessä Helsingissä, Töölössä, Kruunuhaassa. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta tila loppuu kesken.

        Tiedätkö mikä on jalkakäytävä? Jalkakäytävä on se missä ei ole mitään liikennemerkkiä tai sini-valkoinen pyöreä liikennemerkki, jossa on vain jalankulkijan kuva.

        Pyörätie on aina merkitty liikennemerkillä, jossa on pyörän kuva. Ja joka risteyksen jälkeen tulee olla uusi merkki ja samaten jos käännyt oikealle tai vasemmalle. Pyörätien merkki on voimassa enintään seuraavaan risteykseen saakka.


      • NojooMutta
        Jalanjapyörällä kirjoitti:

        Ilmeisesti et liiku Helsingissä pahemmin päivisin tai iltaisin.

        Tässä muutamia esim. missä jalkakäytävillä ajellaan pyörillä: Kaivokatu eteläinen puoli, Kaivokatu Sokoksen kohdalla, Esplanadit, Aleksi, Kaisaniemenkatu, Siltasaarenkatu, Hämeentie, Mannerheimintiellä, Tukholmankatu, Unioninkatu, Fredrikinkatu, Annankatu, Mechelininkatu, Korkeavuorenkatu, Kasarminkatu ja käytännössä kaikki ns. pikku kadut eteläisessä Helsingissä, Töölössä, Kruunuhaassa. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta tila loppuu kesken.

        Tiedätkö mikä on jalkakäytävä? Jalkakäytävä on se missä ei ole mitään liikennemerkkiä tai sini-valkoinen pyöreä liikennemerkki, jossa on vain jalankulkijan kuva.

        Pyörätie on aina merkitty liikennemerkillä, jossa on pyörän kuva. Ja joka risteyksen jälkeen tulee olla uusi merkki ja samaten jos käännyt oikealle tai vasemmalle. Pyörätien merkki on voimassa enintään seuraavaan risteykseen saakka.

        Tiedän kyllä mikä on jalkakäytävä.

        En liiku ihan ahkerasti Helsingin keskustassa, joten voi olla että sinulla on parempi käsitys tuosta jalkakäytävällä ajamisesta, mutta en muista itse nähneeni tuota siinä määrin, että pitäisin sitä todellisena ongelmana.

        Kannattaa lisäksi muistaa että alle 12 vuotias saa ihan lain mukaan kuljettaa polkupyörää jalkakäytävällä.

        Tuon lisäksi tieliikennelaissa on maininta "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa." joka antaa myös mahdollisuuden polkupyöräilylle jalkakäytävällä.

        Todennäköisesti erityiset syyt ja niiden painoarvo punnitaan tiukan paikan tullen oikeudessa.

        Tieliikennelaissa ei ole suoraa kieltoa, että polkupyöräilijä ei saisi ajaa jalkakäytävällä, mikä on sinänsä mielenkiintoinen asia. Jalkakäytävästä on annettu selvityksenä: " jalkakäytävällä tarkoitetaan jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa tai erillistä tietä"

        "Pyörätien merkki on voimassa enintään seuraavaan risteykseen saakka."

        Suomessa ei ole liikennemerkkiä pyörätien päättymisestä, joten en oikein keksi, miten muutenkaan tuo väylä voisi päättyä kuin seuraavaan risteykseen.

        Valitettavaa pyöräilijöiden kannalta on se, että monessa paikassa pyörätien merkki on "unohtunut" laittaa ja periaatteessa tuo tekee pyöräilijästä rikollisen.

        Erityisesti Kauniaisissa tässä asiassa ollaan päästy pitkälle. Stensintie, kuljettaessa kohti länteä:

        https://goo.gl/maps/ht6PLHEDiNx

        Tähän asti pyörätie on merkitty ihan asianmukaisesti, tässä risteyksessä ei ole enää merkkiä, joten pyörätie ilmeisesti päättyy.

        https://goo.gl/maps/yH9mmm725ND2

        Erikoiseksi tilanteen tekee se, että risteävältä tieltä tulijoita varoitetaan polkupyöräilijöistä, vaikka kohdassa ei enää olekaan pyörätietä. No, ehkä ajoradalla olevista pyöräilijöistä on syytä varoittaa.

        https://goo.gl/maps/5HxJgBFsLn92

        Muutama sata metriä eteenpäin ja kohdalle tulee opaste joka kertoo 0,2 km Kauniaisiin, ja opasteessa on merkintä kevyen liikenteen väylästä.

        https://goo.gl/maps/izDk4y1RMSD2

        Ihan muutama kymmenen metriä eteenpäin ja laidassa on jalankulkijan merkki, kuin polkupyöräilijän merkkikin, väylä muuttunee siis takaisin kevyenliikenteenväyläksi.

        https://goo.gl/maps/eY6zDivYv122

        Sama paikka, kuva merkeistä suurempana

        Tämä nyt ihan vaan esimerkkinä syistä, miksi pyöräilijät myös ajavat jalkakäytävillä. Joskus se vaan on pienempi riski ajaa pätkä jalkakäytävällä ennemmin kuin poukkoilla tien yli liikenteen sekaan, sadan metrin vuoksi. Arvauksia voi aina heitellä että pyörätien merkki on unohtunut laittaa paikalleen.

        Pienempi onnettomuusriski, kelpaakohan se pakottavaksi syyksi ajaa jalkakäytävällä, voi muuten kelvatakin.


    • 37mäni

      NojooMutta kirjoittaa asiaa.
      Jos pyöräilijä olisi aina liikennelain rikkoja, kun ajaa merkkaamattomalla väylällä, niin kyllä olisi rangaistavia.
      Se että esimerkiksi Helsingin Mannerheimin tiellä tai Tukholman kadulla ajetaan ajoradan vieressä olevalla käytävällä, johtuu yksin siitä, että siellä ei ole mitään merkkejä.
      Jo tuo käytävä katsotaan jalkakäytäväksi, niin silloin pyöräilijä saa siirtyä bussikaistalle ja siitäkös bussikuskit tykkää.
      Minä tulkitsen niin, että jos ei ole mitään merkkiä, niin jokamiehen oikeus astuu voimaan ja moottorittomalla ajoneuvolla saa ainakin siellä missä on tilaa.
      Jos se ei kelpaa, niin kaupunkien liikennemerkkien asettelusta vastaavat pitää laittaa vastuuseen tai vaihtaa.

    • UncleBen

      Ei ole asiaa, jota pp ei yrittäisi vääntää edukseen.

      Jokamiehen oikeudet koskevat luontoympäristöä. Ei kaupungin katuja.
      Tukholmankadulla bussit eivät ole mikään ongelma, tulepa Hämeentielle, jossa on 10* busseja ja kaheleimmat kuskit.
      Tukholmankadullekin on vaihtoehtona Meilahden läpi ja Stenbäck-Pacius. Hämeentiellekin on vaihtoehtoja.

      Tulkitseekohan joku jonain päivänä samalla tavoin jokamiehen oikeutta rikoksesta kiinniottoon niin, että tönäsee jalkakäytävällä ajajan nurin ja potkii kuoliaaksi?
      ---

      Jalkakäytävillä ajaminen on Helsingissä todellinen ongelma.

      "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

      HePo(kin) heittäytyi höhläksi ja kysyi tätä asiaa samassa yhteydessä jatkeen kanssa apulaisoikeusasiamieheltä. HePo oli sitä mieltä ( niinkuin moni muukin pp kait kuvittelee ) ettei ajamista ole kielletty TLL 2/7, kun siinä ei ole mainittu kieltoa pyörästä
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L1P2

      Apulaisoikeusasiamies tyrmäsi ajatuksen.
      Jalkakäytävää pitkin ajaminen on millä tahansa vehkeellä yksiselitteisesti kielletty except kunnossapito.

      Minusta jalkakäytävällä ajaminen on yhtä vähän perusteltua kuin autolla ylinopeutta ajamisen oikeutuksena ja perusteena ”mulla on kiire”.
      ---

      @Jalanjapyörällä mainitsi mm. käytännössä kaikki ns. pikku kadut eteläisessä Helsingissä.

      Aurinkoisena su-iltapäivänä jengi Eirassa liikkuu kävellen ja joskus kadut ammottavat tyhjyyttä liikkuvista autoista. Tunnissa saattaa olla muutama auto ja fillarilla voisi tyhjinä aikoina ajaa muiden pp kanssa vaikka keskellä katua tai tehdä sik-sakkia, niin silti tungetaan jalkakäytäville ajamaan.
      Fiksuimmat tosin ajavat mahdollisimman kovaa, että ehtivät alta pois ennen vaaratilanteita.
      Onko se niin s-tanan suurta avuttomuutta?

      Se saattaa liittyä poliittiseen mielipideohjaukseen, jossa pelotellaan, että jokin puolue Suomessa ”haluaa tappaa vastustajat ja tietyt kansanosat”.

      • NojooMutta

        "Ei ole asiaa, jota pp ei yrittäisi vääntää edukseen."

        En huomannut nimimerkkiä pp keskusteluketjussa, joten ilmeisesti tarkoitat polkupyöräilijää tuolla pp:llä.

        Kovasti yleistät tuolla kommentilla kyllä, itse koetan fillaroida kiihkotta, noudattaa lakeja, mutta ei se aina niin helppoa ole, kaikki autoilijatkaan eivät ole selvillä laeista ja alkavat väistelemään minua, kovin erikoisissa paikoissa.

        Itse ajan niin autoa kuin fillaria ja kävelenkin parisataa kilometriä kuukaudessa, joten olen aika monen sortin tienkäyttäjä, koetan nähdä liikennettä kaikkien näkökulmasta.

        "Tulkitseekohan joku jonain päivänä samalla tavoin jokamiehen oikeutta rikoksesta kiinniottoon niin, että tönäsee jalkakäytävällä ajajan nurin ja potkii kuoliaaksi?"

        Jos tulkitsee niin saanee siitä melkoisen rangaistuksen. Kovin agressivisella tavalla suhtaudut liikenneasioihin kyllä, enkä tarkoita sitä että se olisit sinä joka potkii kuoliaaksi, vaan tarkoitan kommentoinnin tasoa.

        Liikenne on yhteispeliä ja joskus haastavaa sellaista. Ei tieliikennelaissa ole mielestäni mainittu sellaista kohtaa, että jos joku syyllistyy lain rikkomiseen, se antaisi muille oikeuden myös toimia väärin.

        "Jalkakäytävillä ajaminen on Helsingissä todellinen ongelma."

        Millä tavalla se on ongelma, aiheutuuko siitä tieliikenneuhreja, vai miten tämä ongelma mielestäsi esiintyy?

        Kannattaa myös muistaa että Helsingin keskustassa on ihan oikeita polkupyöräkaistoja. Sen pari kertaa kesässä kun niille eksyn, vain oma valppauteni estää loukkaantumiseni. Jalankulkijat siirtyvät näille kaistoille usein katsomatta mihinkään suuntaan. Ongelmaa on Helsingin keskustan liikenteessä monenlaista.

        "Apulaisoikeusasiamies tyrmäsi ajatuksen.
        Jalkakäytävää pitkin ajaminen on millä tahansa vehkeellä yksiselitteisesti kielletty except kunnossapito.

        Minusta jalkakäytävällä ajaminen on yhtä vähän perusteltua kuin autolla ylinopeutta ajamisen oikeutuksena ja perusteena ”mulla on kiire”."

        Okei, asia on siis selvitetty apulaisoikeusasiamieheltä ja se on sillä selvä.

        Kun jalkakäytävää on metsätkin täynnä, tieliikennelain määritelmän mukaan ja polkupyörällä saisi tuon mukaan ajaa vain niissä kohdin, missä se on erikseen sallittua, ymmärrän todella hyvin että jalkakäytävillä ajetaan.

        Se, että sitä tehdään Helsingin keskustassa on hieman eri asia, kuin Laukaan ulkoilualueen puistomaisella väylällä, jossa ei liiku "ketään". Ehkäpä jalkakäytävän määrittelyä olisi hieman pehmennettävä.

        Kyllä itse pystyn perustelemaan jalkakäytävällä ajamisen ihan helposti. Tyhjä hiekkaväylä metsän läpi jossa ei liiku ketään, miksei siinä voisi ajaa polkupyörällä?

        Ylinopeuden ajaminen nyt on ihan hysteerinen asia Suomessa. Vaikkei se nostaisi onnettomuusriskiäkään niin siihen suhtaudutaan kovin vakavalla tavalla.

        Itse en aja ylinopeuksia, mutta mielestäni tieliikennelain tehtävä on suojata turvallinen liikkuminen tieliikenteessä, eikä toimia ehdottomana auktoriteettina. Tieliikennelaki kun on monessa asioissa laadittu auktoriteettipohjaisesti, eikä riskienhallinnallisesti tai sen mukaan, että liikenne sujuisi jouhevasti.

        "Aurinkoisena su-iltapäivänä jengi Eirassa liikkuu kävellen ja joskus kadut ammottavat tyhjyyttä liikkuvista autoista. Tunnissa saattaa olla muutama auto ja fillarilla voisi tyhjinä aikoina ajaa muiden pp kanssa vaikka keskellä katua tai tehdä sik-sakkia, niin silti tungetaan jalkakäytäville ajamaan.
        Fiksuimmat tosin ajavat mahdollisimman kovaa, että ehtivät alta pois ennen vaaratilanteita.
        Onko se niin s-tanan suurta avuttomuutta?"

        Hmm.... En ala nyt arvioimaan syitä tai kirjoittajan ominaisuuksia, mutta joskushan elämässä alkaa pienetkin asiat vaan häiritsemään. Minuakin nyppii kun taitintti käy naputtelemassa ikkunalautaan päivällä, mitä hemmettiä se sillä oikein meinaa. Tottahan tuossa lakia rikotaan, lain valvojana toimii poliisi joten yhteydenotto siihen suuntaan voisi olla paikallaan?

        "Se saattaa liittyä poliittiseen mielipideohjaukseen, jossa pelotellaan, että jokin puolue Suomessa ”haluaa tappaa vastustajat ja tietyt kansanosat”."

        Noniin :) Jaksamista sinne Eiraan :)


    • NojooMutta

      Kävin tuossa fillarilenkillä, ja jäin miettimään erästä tässä keskustelussa tullutta asiaa:

      "Tiedätkö mikä on jalkakäytävä? Jalkakäytävä on se missä ei ole mitään liikennemerkkiä tai sini-valkoinen pyöreä liikennemerkki, jossa on vain jalankulkijan kuva."

      Vastasin tuohon että tottakai tiedän mikä on jalkakäytävä, mutta mutta... en ollutkaan ihan varma asiasta.

      Tuon edellä mainitun määritelmän mukaan mm. kaikki metsissä kulkevat hiekkaväylät olisivat jalkakäytäviä, mutta onko näin?

      Tieliikennelakihan määrittelee jalkakäytävän näin:

      "Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan: jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa tai erillistä tietä"

      Tuon mukaan fillaria saisi polkea kovin harvassa paikassa, vain silloin kun siihen on erillinen merkki olemassa, muuten tulee ajaa autoliikenteen seassa. Olen nyt oppinut uusia asioita.

      Mutta, tulen vastaisuudessakin käyttämään tieliikennelain kohtaa: "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

      Kun se tuntuu olevan de facto, eikä noilla hiekkaväylillä vaaranna kenenkään elämää.

      Lisäksi tieliikennelaista tuli mieleen toinen mielenkiintoinen kohta:

      "Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä taikka kevyttä sähköajoneuvoa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille."

      Menee meinaan aika mielenkiintoiseksi jos Mannerheimintien bussikaistalla alkaa olla polkupyöräntaluttajaa, hiihtäjää tai jopa luistelijaa. Epäilen ettei tieliikennelain ymmärrys ole noin pitkällä bussikuskeilla ja saattaa aiheuttaa pahaa mieltä :)

    • 4899

      Ainakin meillä Suomessa on suuri ongelma siinä, että asioista päättäjät eivät tiedä useinkaan tavallisen kansan asioista juuri mitään. Päätökset tehdään pääosin työryhmien ja lobbareiden. neuvoin. Mitä kovempi lobbari sen.......................................

    • UncleBen

      @NojooMutta
      Voin pyyhkäistä pois kaikki jalkakäytävähuolesi jossain metsäteillä, Laukaan puistoissa, hiekkaväylillä tms. Vain korotettu tienosa voi olla pelkkä jalkakäytävä ilman merkkiä. So. muualla pelkkä jalkakäytävä vaatii merkin 421
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L3P18
      ***

      Joku ketjussa näköjään tulkitsee jokamiehen oikeuksia niinkuin itselle parhaiten sopii. Laajensin sen koskemaan mahdollisesti muitakin, jotka tulkitsee jokamiehen oikeuksia kuten haluavat. En puhunut itsestäni. Huolesi minusta poistui.
      ***

      En väheksyisi jalkakäytäväpyöräilyn vaikutuksia. Etenkin iäkkäämmät pitävät tätä vakavana vaarana ja uhkana. Pienikin tönäisy saattaa ikäihmiselle olla erittäin vaarallinen. Se voi ilmetä heti kaatumisena, loukkaantumisena, kipuina ja ehkä vasta kuukausien päästä veritulppana tappavassa paikassa.
      Pelolla astuvat ulos rapusta ja liikkuvat jalkakäytävillä. Tällainen ahdistava pelontunne vaikuttaa ihmisten elämänlaatuun.

      Sillä on laajempikin vaikutus. Kunnollisen autoilijan nähdessä sitä joutuu hänen oma kunnioituksensa kaikkia pyöräilijöitä kohtaan koetukselle.

      Yleinen lainkuuliaisuus rapistuu. Ehkä se on anarkistien tarkoituskin.
      Ja sitä kautta muuttaa lakia. Siitä joskus enemmän, kun on aikaa.
      ***

      Hki keskusta ängetään paljon jengiä ja monenlaista vehjettä, niin väistämättä syntyy ongelmia.
      ***

      Ylinopeuksissa aletaan puhua 1 km/h ylityksien rankaisemisesta, kun auton mittarivirheet saattavat olla jopa lähes 10%. Tuntuu raskaasti ylimitoitetulta.
      ***

      Talitintti ei nyt ottanut huomioon, että ajoradat Eirassa tyhjiä, mutta jalkakäytävät paikoin tulvii ihmisiä, joiden sekaan vedetään fillarilla ja siitä huomauttajalle vain haistatetaan tai sormetetaan.
      ***

      Poliittisesta mielipidemuokkauksesta vielä tänään näkyy
      http://areena.yle.fi/1-3778105?start=04m40s
      Kohta 11.50-13.05

      A-studiossa 3.5 oli haastateltavana kaikki 3 uutta ministeriä. Toimittaja tosissaan kysyi oikeusministeri Häkkäseltä ( kok. ):

      - Tuleeko sellainen laki Suomeen, että jokin kansanryhmä tapetaan.

      Toimittaja tietää erinomaisen hyvin ettei sellainen laki ole mahdollinen Suomessa eikä Euroopassa, mutta sillä asetettiin asioista tietämättömille MIELIKUVA, että oikeistolainen politiikka pyrkii vastustajien eliminointiin keinolla millä hyvänsä.
      "Tulevan lain" tapettavina toimittaja ilmeisesti epäilee vasemmistolaisia, homoja, lesboja, suvakkeja, ulkomaalaisia jne. Ja kait pyöräilijät kuuluu joukkoon?
      ***

      ”””Mannerheimintien bussikaistalla alkaa olla polkupyöräntaluttajaa, hiihtäjää tai jopa luistelijaa.”””
      Jalankulkija laittaa talutettavan pyöränsä nojaamaan seinään kunnes ruuhka laukeaa ja voi sitten jatkaa.

      • NojooMutta

        No hyvä jos ymmärsin jalkakäytävämääritelmän väärin, tieliikennelakia lukiessani.

        Koitahan jaksella, maailmassa on niin paljon murehtimista, että itse keskittyisin todellisiin riskienhallintoihin. Tietysti jos itse on vanhus ja tuntuu että polkupyörät kaatavat jalkakäytävällä niin silloin yksilötasolla ongelma on todellinen.

        Kaikkea hyvää ja toivotaan että ongelma siellä Eirassa selkeentyy, mukavaa seutua, pari sukulaista asustelee siellä.

        Kuittaan keskusteluun osallistumiseni päättyneeksi tähän.


      • UncleBen
        NojooMutta kirjoitti:

        No hyvä jos ymmärsin jalkakäytävämääritelmän väärin, tieliikennelakia lukiessani.

        Koitahan jaksella, maailmassa on niin paljon murehtimista, että itse keskittyisin todellisiin riskienhallintoihin. Tietysti jos itse on vanhus ja tuntuu että polkupyörät kaatavat jalkakäytävällä niin silloin yksilötasolla ongelma on todellinen.

        Kaikkea hyvää ja toivotaan että ongelma siellä Eirassa selkeentyy, mukavaa seutua, pari sukulaista asustelee siellä.

        Kuittaan keskusteluun osallistumiseni päättyneeksi tähän.

        Huomasin vasta, että kysyit loukkaantuneista.
        Ei tietoa, kun niitä hyvin harvoin julkaistaan. Alla on 1 poikkeus.

        Puhuin tutuista vanhuksista.

        Kuolleita. Tietääkseni Espalla vuosia sitten pp:n osumassa kuolleen naisen jälkeen ei muita.
        Tuossa oli melko lähellä
        http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/pyorailija-tormasi-hiprakassa-kavelijaan-aiheuttaen-vakavan-aivovamman-ei-pysty-syomaan-ilman-apua/6118582

        Quit.


    • ääntö_sääntönä

      Kaikkien liikenteessä liikkuvien täytyy osata liikennesäännöt teoriassa ja käytännössä! Liikennesäännöt tulis olla pakollisena aineena peruskoulussa. Pyöräilijät eivät tajua pyörän tasearvoisuutta muiden liikennevälineiden kesken. Mikä ero on jalankulkijalla ja pyöräilijällä?
      Suojatietä ei saa ajaa ei edes pyörätien jatkeenakaan millään kulkuneuvolla ei moottoripyörälläkään autosta puhumattakaan kuten moni pyöräilijä törkeästi ottaa oikeuden ajotietä ajavilta kulkuneuvoilta .

      • UncleBen

        ”Liikennesäännöt tulis olla pakollisena aineena peruskoulussa.”
        Aivan liikaa luotetaan, että vesselit itse hakee tietoa.
        Ehei, ne ajaa samoin kuin kaverit malliksi vieressä.

        Liikennesurmankin ohjeet on OSIN vaaralliset.


      • 37mäni

        Pieni korjaus tietoihisi UncaBen
        "Ylinopeuksissa aletaan puhua 1 km/h ylityksien rankaisemisesta, kun auton mittarivirheet saattavat olla jopa lähes 10%. Tuntuu raskaasti ylimitoitetulta."
        Auton nopeusmittari ei saa näyttää liian vähää, mutta liikaa saa.
        Eli kyllä tuo 1 km/h sakkoraja olisi ihan mahdollinen.


      • UncleBen
        37mäni kirjoitti:

        Pieni korjaus tietoihisi UncaBen
        "Ylinopeuksissa aletaan puhua 1 km/h ylityksien rankaisemisesta, kun auton mittarivirheet saattavat olla jopa lähes 10%. Tuntuu raskaasti ylimitoitetulta."
        Auton nopeusmittari ei saa näyttää liian vähää, mutta liikaa saa.
        Eli kyllä tuo 1 km/h sakkoraja olisi ihan mahdollinen.

        Olet varmaan oikeassa ( nykyautoissa ). Pointsit himaan.

        Ei ole tullut ajateltua noita omia mittaritarkkuuksia, kun on kerran pysäytetty tutkaan.
        Oli -71 tai -72 ja muistaakseni 40 markkaa. Se on 50 euroa tänä päivänä.


    • Vartijoitatarvitaan

      Pyöräilijät valtaavat uusia paikkoja missä ajavat välittämättä jalankulkijoista. He ajavat Helsingin rautatieaseman laiturialueilla pujotellen ihmisten välistä, jos vain onnistuvat. Ja jos ei onnistu niin ei se heitä haittaa vaikka jalankulkijaa kolhitaan. Pyöräilijän mielestä jalankulkija kävelee päälle! Miettikää sitä mitä vaaratilanteita siellä on niissä ihmismäärissä.
      Muutamissa kulkusuunnassa on, että pyörällä ajo kielletty liikennemerkki, mutta eihän liikennemerkit merkitse pyöräilijöille mitään. Heitähän ei koskee mitkään lait. Lisäksi myös VR:n ohjeissa on, että laiturialueilla ei saa ajaa pyörällä. Kaiken lisäksi myös järjen pitäisi sanoa, että siellä ei ajeta pyörällä.
      Ja nykyään kun pyörien kuljettaminen on kaikki aikoina lähiliikennejunissa sallittu niin pyörällä ajavien määrä on lisääntynyt laiturialueille. Oikeastaan kukaan ei taluta siellä pyörää, sillä eihän se heille sovi.
      Kukaan ei puutu siihen, sillä ei siellä ole vartijoita valvomassa.

      • Valvontaa

        Jouduin viime viikolla pyöräilijän kolhimaksi Helsingin Rautatieasemalla. Tulin asemarakennuksesta laitureiden puolelle ja yhtä äkkiä siellä alueella seisovien ihmisten välistä tuli pyöräilijä. Pyöräilijä alkoi haukkumaan minua v-alkuisilla sanoilla ja sanoi, että mitä kävelet päälle. Huomautin hänelle, että siellä ei saa ajaa pyörällä . Lähti vain ajamaan pyörällä karkuun haukkuen minua.
        Lisäksi olen ollut todistamassa muutamia tapahtumia ja aina se pyöräilijä lähtee karkuun.


    • Enrohkaisepyöräilijää

      Keväällä IS:n sivuilla poliisi totesi: autoilijat rohkaisevat pyöräilijöitä toimimaan vastoin lakia.
      Tässä: www.is.fi/autot/art-2000005210884.html

      Samaa voisi sanoa, että jos jalankulkija väistää jalkakäytävällä pyöräilevää yli 12-vuotiasta pyöräilijää niin hän rohkaisee pyöräilijää rikkomaan lakia.

      Pyöräilijöille tulee yleensä yllätyksenä se, että minä en väistä heitä. Kuka on ajanut pusikkoon, siirtynyt viime hetkellä toiselle puolelle jalkakäytävää tai siirtynyt korkealta kivetykseltä ajoradalle. Toisinaan he ajavat niin läheltä, että kolhivat minua ja lähtevät sitten karkuun eli liikennepako. Lisäksi minua haukutaan vaikka millä sanoilla. Vuosia sitten eräs mummo tuli minua vastaan jalkakäytävällä ajaen. Ja kun hän ajoi hiljaista vauhtia ja sillä vauhdilla laskeutui korkean kivetyksen yli ajoradalla niin hän kaatui. Mitään kontaktia meillä ei ollut ja sieltä ajoradalta hän huusi minulle vaikka mitä. Oli kuulemma minun syy. Käskin soittaa poliisit, mutta eipä hän tehnyt sitä.

      • IlmiannajaJaa

        Miksiköhän joillakin ihmisillä on sellainen luulo, että he voivat käyttäytyä yhteisellä tiellä kuin keväinen karjalauma?


    • JormaKunto

      Minä aina Pakun peilillä nappaan...... ei tartte pysähtyä riitelemmään etuakselin tuijottajan kanssa.

    • Pääsyyt

      Pyöräilijän saa rikkomaan lakia:
      1. Tiedon puute: ei tunne liikennesääntöjä
      2. Välinpitämättömyys (sekä omasta turvallisuudesta, muiden turvallisuudesta, että mahdollisesti liikennesäännöistä, jos ne sattuisikin tuntemaan)
      3. Väärät asenteet (minä-minä-minä , pelkkiä oikeuksia, ei velvollisuuksia)
      4. Valvonnan ja puuttumisen puute (poliisin resursssit)

      Nämä nyt ainakin.
      En sano, etteikö autoilijoissa olisi vastaavia tapauksia, ja jopa jalankulkijoissa.

    • P.e.n.t.t.i

      Jokainen pyörijä haluaisi olla autoilija, mutta kun rahat eivät riitä, niin sitten iskee katkeruus.
      Ja siksi pyörijät suutuspäissään potkivat autoja.
      Alkeellista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3841
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      593
      3625
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3602
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2271
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2229
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      322
      1972
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1766
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1433
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1352
    Aihe