mummo ja kaappikello

kellonkoneistonosa

Mitäs me mummelit, kuusikymppiset hyväkuntoiset, hyvin voivat vanhemman luokan leidit, joilla jokaisella kilkan kalkkaa seinäkaappikello seinällä ja osa antaa kellon soida läpi vuorokauden. Kellon ääni voi olla messinkinen tai vasara lyödä rautalankakiekkoa vasten ja kellon soitto on silloin hiljaisempaa. Lisäksi kyseessä voi olla patterikello, joka soittaa westminster Abbeyn tai big benin sävelmää tai klassista sävelmää. Kun soitto on pitkä, sitä ei kaikki tykkää kuunnella ja siitä tulee sanomista. Jos on, kuten minulla, westminster Abbeyn sävelmä kellossa, kuuluu joskus, että "taas se soittaa". Sitten voi kuulua myös keskustelua, jossa kehutaan, että "kyllä minä pidän niin tuosta sävelestä". Kello voi olla isokokoinen lattiakaappikello tai pienempi kokoinen seinäkaappikello. Jopa kellon puuosat vaikuttavat soiton voimakkuuteen ja kuuluvuuteen. Minä haaveilen isosta lattiakaappikellosta ja joskus hankin jostain sellaisen. Ulkonäkö vaikuttaa hintaan, kuten onko kellon puuosat tehty tammesta vai männystä, onko kyseessä patterikello muovikoneistolla vai vanhanaikainen mekaaninen kello messinkisellä koneistolla tai muulla metallikoneistolla. Onko kellossa koristeleikkauksia vai onko kyse vanhan ajan talonpoikaiskellosta, jonka ulkomuoto oli hyvin pelkistetty. Kellosepänliikkeet myyvät kelloja ja korjaavat vanhoja kelloja sekä laittavat uusia koneistoja. Lisäksi yös kultasepänliikkeet myyvät jonkin verran seinäkaappikelloja harvakseltaan. Kuka pitää mistäkin kellosta ja kellon soitannosta.

3

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tottumusontoinenluonto

      Kirjoittelempas tässä pikkuisen tarinan mummelista, joka päätti herättää naapurien huomiota. Illan tullen, kun kaikki valmistautuvat viettämään iltaa rauhassa takkatulen loisteessa, päätin kaiuttaa kaikille lähimmälle naapureille soittoa ja mitä parhainta laulua. Niinpä otin kovaäänisen tabletin ja etsin youtubesta parhaita kappaleita ja annoin äänen kaikua liesituulettimen kautta kaikkialle, minne sitten kuuluikin. Tuli "kotiseutu pohjolassa", ja minä olin tyytyväinen, että joku kuuli ääntä, jota kaiutin tabletilla naapureille. Hiljainen naisen ääni käski muiden olla hiljaa, hän kuuntelee. Kello kirjahyllyssä soitti ja antoi tietoisuuden itsestään, jota muuten ei huomaisi. Kun patterikellot eivät nakuta joka sekuntti, niin moni tykkää niiden soitosta. Tämä pöytäkello soi koko päivän aikaa, enkä minä kelloon tottuneena enää ole aikoihin kuunnellut jokaista tuntisoittoa. Muut sen sijaan nähtävästi kuulevat soiton. Minä en, vaikka kello on samassa huoneessa. Äänessä on sellainen tosiasia, että kun ääneen tottuu, sitä oppii kuuntelemaan, eikä tämä ennen niin paljon häiriötä aiheuttanut ääni edes kuulu korviin. Sitä ihmettelee, soiko koko kello vai onko sen patteri vanha. Patteri on ennen joulua laitettu uutena, joten tämä johtuu ääneen tottumisesta. Minä siis keskityin tabletin kuunteluun, enkä näin ollen ole kuullut kellon tasatuntilyöntejä koko päivänä enkä kiinnittänyt niihin huomiota. Toisin kuin moni seinän takana, oletan. Näin ääneenkin tottuu, minä ainakin, eikä ennen niin paljon häirinnyt kellon ääni häiritse enää.

    • tarinani

      Naapurini on hiljaista porukkaa. Ei kuulu edes töppösten ääntä, saati tömistelyä. Koira hiljaiseltaan muissa kerroksissa ottaa kantaa ulkoiluttamiseen silloin tällöin. Minun kelloni on vanhan ajan käsin vedettäviä talonpoikaiskelloja suurin osa. Yksi on patterikello, joka soi tasatunnein. Alkuaan, kun ostin kellon, se ei käynyt aikaa ja tämä kello piti viedä kellosepälle, joka vaihtoi koneiston pyynnöstäni ja näin sain ehjän talonpoikaisajan kellon seinälle. Kellon ääni on hakkaava, ei tikittävä ja tämä rassaa korviani. Mutta huomasin senkin, että jos minä pidän kellon iltaan asti päällä ja olen väsynyt muutenkin, en ehkä koskaan kuuntele enkö kuule kellon soittoa, vaikka se soi samassa kämpässä, jossa itse olen. Näin taas kerran kello soi seinällä ,joku soitti ovikelloa kolmelta, potki ovea, huusi postiluukusta käskyjä hiljentää kello, koira rupesi haukkumaan, mutta minä nukuin tuon kaiken läpi. Naapuri soitteli poliisille toisen kerran, että poliisi hiljentäisi kellon. Soitto ei heti tehonnut. Kumn toinen soitto tuli metelistä aamuyöstä, minä nukuin. Kello soi seinällä, poliisi kuunteli oven takana kellon ääntä, eikä kuullut mitään. Sitten kuunneltiin patterin putkia pitkin kuuluvia ääniä, ei kuulunut poliisille, seinän takaa ja katosta kuului hyvin hiljainen pieni ääni, joka ei herättänyt poliisissa vastakaikua. Naapuri kuuntelee nykyään omaa kelloaan ja toiset soittelee hänen patterikellostaan, ei minun enää. Nykyään kelloni ovat hiljaa öisin, samoin minä ja koira.

    • Poingpoing

      Tämä tapahtui kuukausi sitten. Hilkulleen viisi oli kello, kun sei soi aamulla ensi kertaa. Naapurin mies oli kuullut soiton kahdelta yöllä, käynyt kuuntelemassa alakerran oven takana, kolunnut yhdeksännenkin kerroksen ja lopulta löytänyt lattiakaappikellon toisen kerroksen päätyasunnosta kuunneltuaan yli puoli tuntia eri ovien takana, kun uni ei tahtonut tulla. Minä tästä unettomuudesta kuulin heti seuraavana päivänä toisen kerroksen eläjältä, joka oli häiriytynyt kolkutteluun ovella ja postiluukusta huutelujen yöllä. Lattiakaappikellon käyttöön kerrostalossa ei lupia tarvita, mutta sellaisen oli tämä pariskunta kysynyt isännöitsijältä ja näin ollen jatkuvat huutelut ja valittelut kaikuivat kuuroille korville. No, unetonkin naapuri päätti näyttää ja osti itse netistä tilaamalla yli kaksi metrisen lattiakaappikellon, jonka saikin viikon kuluttua postin kotiin kuljetuksella kotiovelle asti. Seuraavana iltana hieman ennen kymmentä hiljaisuuden rikkoi messinkinen kellon ääni, joka kaikui jostain keskimmäisistä kerroksista. Kaappikellon omistajapariskunta toisessa kerroksessa ihmetteli kellon ääntä, joka veisasi kirkon kellojen tavoin ja sanoi
      Poopoingpoing Poopoingpoing ... Kellon ääni kaikui rapussa läpi seinien. Toisia ääni miellytti, toisia kauhistutti. Minua ääni miellytti ja hiljaisuus tuntui hirveältä, joten mielelläni kuuntelen hiljaisuuden keskellä naapurin lasten ääniä ja kellon soittoa. Suosittelen kuuntelemaan kelloja hiljaisuuden sijaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1148
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1089
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1086
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1068
    6. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1065
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    8. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1062
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1055
    Aihe