Mihin perustuu sääntö?

kymmenkirosanaa

Ettei pettäneelle ja jättäneelle puolisolle saa laittaa vihakirjettä? Jos
minusta tuntuu, että puoliso tuhosi lapsemme, minun ja omansa elämän, eikä hänen väikäilyn talkia voida olla edes puheyhyeyksissä, niin miksen saisi laittaa haistapaskanviestiä? Nyt vaan ollaan mykkinä puolin ja toisin. Mun pää ei anna olla sovinnon tekijä, koska hän oli pettäjä. Hän ei halua olla jutuissa, koska tietää tasantarkkaan olleensa paskaparatiisin mestariluoja. No jos oikein mietin, niin on niin selkärangaton, että haluaa olla niin kuin ei oliskaan. Hienoo huomata tajuta, et puoliso on ollut pelkkä räkämälli. Niin paljon arvostin aikoinaan ja niin paljon etehdyin.

36

592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkäeikannata

      Eihän semmoista sääntöä olekkaan, ettei toiselle voisi laittaa vihakirjettä. Mutta mieti tarkkaan, kannattaako. Jos sä oikein herjaavan kirjeen lähetät, hän voi viedä asian oikeuteen ja sä saat syytteen kunnianloukkauksesta ja pahimmassa tapauksessa lähestymisikiellon. Mitenkäs sitten lapsen asioista sovitte?
      Sua nyt ottaa päähän mikä on ihan ymmärrettävää. Mutta anna ajan kulua. Rauhoitu ja ala elää omaa elämääsi ilman pettäjää rinnallasi. Lapsen asiat teidän pitää sopia jotenkin. Ota yhteyttä lastenvalvojaan ja hän sitten ottaa yhteyttä mieheen. Siitä se lähtee.

    • Eiolesääntöjä

      Ei mitään kirjeitä, sano päin naamaa että oot selkärangaton nilviäinen silmissäni. Eniten sitä vituttaa jos olet onnellinen ja pärjäät hyvin. Tähtää siihen. Älä jää märehtimään. Hukkaat vaan elämääsi ja katkeroidut. Lapsesikin on hyvä nähdä että vastoinkäymisistä selviää. Nauttikaa uudesta elämästänne. Katseet tulevaisuuteen...ja uutta matoa koukkuun 😊

    • Annamennäkin

      Soita ihan suoraan sano mitä mietit asiasta ja mitä se teki. Kyllä se sen totuuden on jaksettava kantaa. Saat purettua tuon pahanolon oikeaan ihmiseen. Tietää se petturi olevan syyllinen sun pahaoloon täysin. Samalla kerro ettet halua sen opettavan teidän lapsille miten petetään. Ja kun lapset ovat isompia kerrot rehellisesti miksi erosit. Se oliko se petturilta oikeutettua eli annoitko syyn pettämiseen on sinun tiedossa. Jos taas et ollut antanut vaan petturi yksin päätti lähteä pettämään kun kyllästyi on se sen myös myönnettävä. Se mikä on oikeutettua on se että petturi käy kanssasi läpi asiat ja kantaa sen raskaamman roolin on sen se tiedettävä. Älä päästä liian helpolla. Minä ainakin antaisin takaisin kaiken sen paskan kuten sekin antanut sulle. Loukata petturia? No tuskin se sinua oikeuteen vie jos teillä yhteisiä lapsia. Mitä se selittäisi niille kun joutuisit maksamaan? Ja ihan aiheesta annat tulla ja kaiken mitä teki niin ei se pysty silloinkaan oikeuteen viemään kun on tehnyt pettämistä teidän aikana eikö niin. Kohdista nyt vain siihen petturiin kaikki pahaolo mutta älä siihen keneen vaihtoi sitten se menee ikäväksi. Kyllä petturin on kestettävä " kehut jotka saa puolisoltaan.

      • muutenhyvämutta

        Muuten hyvä neuvo, mutta puolison syy ei ole koskaan se, että toinen pettää. Petetty ei anna minkäänlaista syytä pettämiseen. Vika on aina pettäjässä itsessään. Eikö?


      • Ei.asiaa.enää

        Mitä varten pitäisi toinen haukkua päin naamaa siksi ettei rakastanut enää, halusi olla jonkun toisen kanssa ja sen myös teki ja jätti? Ette osaa itsekkyyttänne hyväksyä asiaa? Aggressiiviseksi ei tarvitse ruveta siksi että toinen ei rakastanut ja halunnut enää.

        Molemmissa on aina vikaa kun liiton ongelmat tuollaiseen katastrofiin päättyivät. Mun mielestä ainoa oikea tapa suhtautua tuohon on todeta että selvä, se on sitten tosiaan tässä, kiitos ja hei. Asiaa ei ole tuon enempää kuin lasten tapaamisten suhteen.

        Miehellä ei ole mitään velvollisuutta kuunnella katkeria tilityksiä tai selitellä mitään, se kun ei johda enää mihinkään. Naisen ei puolestaan tarvitse sovitella tai antaa anteeksi. Teidän suhde on ohi kaikella tasolla.
        Itsekseen voi sitten molemmat käsitellä eroa ja pettymyksiä kuten parhaaksi näette.


    • Mene.eteenpäin

      Ei semmoista sääntöä ole. Et vain hyödy siitä mitään. Sulla on täysi oikeus ajatella miehestä mitä lystäät, mutta tuskin se miestä liikuttaa. Ei varmaan edes lukisi kirjettä loppuun, tai jos lukisi, ei reagoisi siihen mitenkään ja juuri reagointiahan sinä kaipaat hiljaisuuden sijasta.

      Sovintoa sun ei tarvitse tehdä, mutta viileän asialliset välit pitää olla lasten takia. Kannattaa hakea mieluummin keskusteluapua niin saat itsesi kokoon nopeammin etkä jää jumiin katkeroitumiseen ja vihaan.

    • kasva_aikuiseksi

      ...väikäilyn talkia.... mitähän tämäkin tarkoittaa.

      Minusta on vaan hyvä, että puolisosi löysi sinua täysipäisemmän ihmisen petikumppanikseen. Toivottavasti saa vietyä lapsetkin mennessään.

      • Petturinkuuluuottaa

        Aika huono kommentti sulta. Petetylle toivot vielä että menettää lapsensa. Aika törkeää kyllä. Ymmärrettävää se on että haluaa petetty purkaa pahaa oloaan. Eiköhän se kuulu sille petturille ottaa vastaan kaikki mitä on tehnyt. Jos taas kohdistaa väärään tuon katkeruuden kuten siihen kakkoseen silloin ei ole asiat oikein. Eiköhän tuon petturin ole se oikea kohde johon purkaa. Se minkä jätti taakseen ja miten on sekin mikä vaikuttaa siihen mitä tuleman pitää. Kyllä se kaikkien oikeuden mukaan on tuon petturin nyt yksistään otettava vastaan se pahaolo jonka on aiheuttanutkin. Ei kukaan muu pysty asiaa hoitamaan. Parempi se on kohdistaa petturiin eikä ulkopuolisiin ja näin saaden pahaa aikaan. Se jos ei välitä tuo petturi niin silloinhan se on helpompi purkaa. Kun ei se välitä niin ei välitä siitäkään mitä petetty sille antaa takaisin.


      • kasva_aikuiseksi
        Petturinkuuluuottaa kirjoitti:

        Aika huono kommentti sulta. Petetylle toivot vielä että menettää lapsensa. Aika törkeää kyllä. Ymmärrettävää se on että haluaa petetty purkaa pahaa oloaan. Eiköhän se kuulu sille petturille ottaa vastaan kaikki mitä on tehnyt. Jos taas kohdistaa väärään tuon katkeruuden kuten siihen kakkoseen silloin ei ole asiat oikein. Eiköhän tuon petturin ole se oikea kohde johon purkaa. Se minkä jätti taakseen ja miten on sekin mikä vaikuttaa siihen mitä tuleman pitää. Kyllä se kaikkien oikeuden mukaan on tuon petturin nyt yksistään otettava vastaan se pahaolo jonka on aiheuttanutkin. Ei kukaan muu pysty asiaa hoitamaan. Parempi se on kohdistaa petturiin eikä ulkopuolisiin ja näin saaden pahaa aikaan. Se jos ei välitä tuo petturi niin silloinhan se on helpompi purkaa. Kun ei se välitä niin ei välitä siitäkään mitä petetty sille antaa takaisin.

        Nimenomaan just apn tyyppiseltä ihmiseltä pitäisi viedä kersat pois. Jos ei pysty puhumaan aikuisten asioista normaalisti kiroilematta ja vihaamatta ja haukkumatta lastensa isää kaikenmoisilla nimillä, ei pysty kasvattamaan lapsiakaan kunnollisiksi ihmisiksi.


    • 13213212123

      1) Solvaava kirje saattaa johtaa seuraamuksiin osaltasi, vaikka vihasi voi olla itsellesi oikeutettua.

      2) Lähtijän tuska saattaa olla vaikeampi, vaikka se voi näyttää helpommalta.

      Jos haluat kiusata, eniten ärsyttää jos pääset elämässä hyvin eteenpäin.

    • Mun exä laittoi mulle aikoinaan juuri tyypillisen vihakirjeen. Ajatteli varmaan sen helpottavan hänen elämäänsä.

      Minäpä laitoin sen sitten someen niille palstoille missä silloin aikaani vietin, ihan ex-mieheni kuvan kanssa. Mitä nyt hieman stilisoin hänen viestiään. Sai ainakin kaikki lukea ja näkivät, että millainen mulkero sellaisen viestin on mennyt kirjoittamaan. Hän olisi päässyt helpommalla vain unohtamalla minun kanssa riitelyn ja käynyt eroprosessinsa muilla tavoin läpi. Ihan kuten minäkin tein.

      • peepeetäsoimaa

        No ei ollut sinun käytös eksäsi käytöstä kummempaa. Ei ihan hirveästi kannata asialla leveillä.


      • Mahdoton.mies

        Pahempaahan tuo oli kuin eksän toiminta. Eksä pisti viestiä vain sille jolle oli vihainen. Vihan kohde taas jakoi vihansa kaikille mahdollisille. Eikä ole vieläkään päässyt yli eksästä vaikka niin väittää. Muuten antaisi jo asioiden olla.


    • peace_-65

      Jokaisella on oikeus omiin tunteisiinsa. Voit vihata exääsi juuri niin paljon kuin haluat. Mutta toisen haukkuminen ja solvaaminen on pelkästään huonoa ja epäasiallista käytöstä. Jokaisella on myös vastuu omista tunteista, käsitellä ne siten, ettei niistä ole haittaa sinulle itsellesi eikä ainakaan kenellekään muulle.

    • yityit

      Viha on tunne ainoastaan omassa sisimmässäsi. Se hajottaa sinua ja kaikkia läheisiäsi. Hae apua, tarvitset sitä. Ennen kaikkea pyri auttamaan itseäsi.

    • Syvällä

      Tunteita ei ole helppoa ohjailla, ei niistä kukaan ole vastuussa, vaikka niin höpötetään. Kaipa sillä tarkoitetaan, että käytöksestään on vastuussa. Ja hankalassakin tilanteessa kannattaa käyttäytyä asiallisesti. Eroon on varmaan useimmiten syytä molemmissa, mutta pettämiseen on syytä ainoastaan pettäjässä. Rakastua voi toiseen, kysyä voi, onko silloin pettäjä sen kummemmin pystynyt olemaan vastuussa tunteistaan - no ei. Mutta käytöksestään olisi voinut halutessaan olla.

      • Jfhll

        Kyllä vaan jokainen on vastuussa omista tunteistaan. Esim. Niistä ei syytetä muita. Jos tunteet haittaavat omaa jatai muiden elämää, pitää toimia niin etteivät enää haittaa. Johan sen järki sanoo ettei ap.n kaltainen virassa rytminen ja kielenkäyttö ole tervettä.


      • Jfhll
        Jfhll kirjoitti:

        Kyllä vaan jokainen on vastuussa omista tunteistaan. Esim. Niistä ei syytetä muita. Jos tunteet haittaavat omaa jatai muiden elämää, pitää toimia niin etteivät enää haittaa. Johan sen järki sanoo ettei ap.n kaltainen virassa rytminen ja kielenkäyttö ole tervettä.

        Vihassa rypeminen


      • Syvällä
        Jfhll kirjoitti:

        Kyllä vaan jokainen on vastuussa omista tunteistaan. Esim. Niistä ei syytetä muita. Jos tunteet haittaavat omaa jatai muiden elämää, pitää toimia niin etteivät enää haittaa. Johan sen järki sanoo ettei ap.n kaltainen virassa rytminen ja kielenkäyttö ole tervettä.

        No miten sen haluaa vääntää, minusta on ihan höpöhöpölässytystä tu jokainen on vastuussa omista tuteista ja minulla on oikeus onneen jne. Mutta olenkin jo ikäloppu vanhan koulukunnan jäärä.


      • Hevonkukkuako

        Et ole ehkä kovin "syvällä" jos et ymmärrä mitä tarkoittaa, että itse on vastuussa tunteistaan. Se meinaa nimenomaan sitä, että ihminen voi ohjailla tunteitaan esimerksi käsittelemällä niitä. Vihasta voi päästä ohi. Rakkautta ja anteeksiantoa voi myös kasvattaa, kärsivällisemmäksi voi tulla ym. Jos on käsittelemättömiä tunteita tai tunnelukkoja, on entistä tärkeämpää ohjata tunteitaan suuntaan joka tekee elämän itselle ja muille tasapainoisemmaksi. Ei tässä ole mitään vääntämistä, tämä on ihan käytännönläheistä faktaa.

        Pettäjä on myös vastuussa tunteistaan ja tietysti myös toimistaan niiden mukaan. Pettämiseen voi johtaa liuta tunnepuolen syitä jotka on kyllä syytä ottaa esiin ihan itse, jottei toista virhettään.

        "Minulla on oikeus onneen" voi olla hyvin tärkeä ajatus ihmiselle joka elää väkivaltaisessa ja alisteisessa suhteessa, kun pitää pohtia
        mistä syntyy oma onnellisuus ja miten saada voimia ja uskallusta muuttaa elämänsä niin, että lähtee tuota oikeuttaan hyvään elämään tavoittelemaan.

        Ei se mitään vaik olis ikäloppu ja jäärä, oppia ikä kaikki :) - voit ohjata jääräpäisyyden tunnetta suvaitsevammaksi ja ajatella, että jollain voi olla näkemys jota et ole tullut ajatelleeksi. Se taas sitten on henkistä kasvua se.


      • Syvällä
        Hevonkukkuako kirjoitti:

        Et ole ehkä kovin "syvällä" jos et ymmärrä mitä tarkoittaa, että itse on vastuussa tunteistaan. Se meinaa nimenomaan sitä, että ihminen voi ohjailla tunteitaan esimerksi käsittelemällä niitä. Vihasta voi päästä ohi. Rakkautta ja anteeksiantoa voi myös kasvattaa, kärsivällisemmäksi voi tulla ym. Jos on käsittelemättömiä tunteita tai tunnelukkoja, on entistä tärkeämpää ohjata tunteitaan suuntaan joka tekee elämän itselle ja muille tasapainoisemmaksi. Ei tässä ole mitään vääntämistä, tämä on ihan käytännönläheistä faktaa.

        Pettäjä on myös vastuussa tunteistaan ja tietysti myös toimistaan niiden mukaan. Pettämiseen voi johtaa liuta tunnepuolen syitä jotka on kyllä syytä ottaa esiin ihan itse, jottei toista virhettään.

        "Minulla on oikeus onneen" voi olla hyvin tärkeä ajatus ihmiselle joka elää väkivaltaisessa ja alisteisessa suhteessa, kun pitää pohtia
        mistä syntyy oma onnellisuus ja miten saada voimia ja uskallusta muuttaa elämänsä niin, että lähtee tuota oikeuttaan hyvään elämään tavoittelemaan.

        Ei se mitään vaik olis ikäloppu ja jäärä, oppia ikä kaikki :) - voit ohjata jääräpäisyyden tunnetta suvaitsevammaksi ja ajatella, että jollain voi olla näkemys jota et ole tullut ajatelleeksi. Se taas sitten on henkistä kasvua se.

        Olen kasvanut aikakaudella, jolloin tunteita opetettiin lähinnä tukahduttamaan. Hallinta assosioituu minulla siihen - sitä ei nyt kuitenkaan tarkoiteta. Jos täydellisesti hallitsisi tunteensa, tarkoittaisiko se sitä, ettei tuntisi vihaa, surua, pelkoa? Tuossa viestissäsi olikin enemmän tunteiden hallinnasta - pitkäjänteisestä vaimentamisesta. Ehkä kyse on enemmän terminologiasta, koen, että hallinta ja vastuussa oleminen ovat liian jyrkkiä käsitteitä tunteiden kohdalla. Tekoja voi hallita - konkreettisesti.

        Olen tutustunut mindfulnessiin, se on nyt jonkinlainen muoti-ilmiö ja sitä psykologi, jonka juttusilla kävin, suositteli. Siinä tunteita tiedostetaan, niihin opetellaan suhtautumaan hyväksyvästi ja niitä pyritään etäyttämään. Hallintatasolle en ole päässyt, mikä tarkoittaisi sitä, että voisin loihtia haluamani tunnetilan. Viha on yksi vaihe eroprosessissa ja Jälleenrakennus-kirjan mukaan se kestää useita vuosia. Jos viha on niin voimakasta, että tukahduttaa elämän ja on vaaraksi muille, toki se täytyy saada "hallintaan". Mutta aikakin tekee tehtävänsä. On hyväksyttävä, että prosessiin menee aikaa.

        Täytyy myös ymmärtää, ettei meille kaikille ole annettu samanlaisia taipumuksia, samanlaista kasvatusta, käyttäytymismalleja ja turvallisuutta kotoa käsin. Erotkin ovat erilaisia - sellainen ero, johon ei liity pettämistä, salailua, valehtelua, omaisuuden kätkemistä - tai ainakaan suuressa määrin näitä, on tutkitusti helpompi kuin petos-ero. Aloittajalla on ehkä tilanne, jossa omat kyvyt eivät riitä tilanteen käsittelyyn. Apua voi, saa ja kannattaa hakea ulkopuolelta, ensin asiansa osaavalta terapeutilta ja myöhemmin eroryhmistä.


      • 443434343

        "Erotkin ovat erilaisia - sellainen ero, johon ei liity pettämistä, salailua, valehtelua, omaisuuden kätkemistä - tai ainakaan suuressa määrin näitä, on tutkitusti helpompi kuin petos-ero"

        Meillä vaimo lupasi aina, että ei tule omaisuuteeni koskemaan erossa. No uskoin. Sitten kun aloin puhumaan erosta puolet kuuluikin hänelle. Teimme avioehdon, mutta kuulemma senkin keplottelin.

        Ota tästä enää tolkkua.


      • pettäjätpettää

        Meillä mies halusi kaikki omiin nimiinsä sillä perusteella, että enkö muka luota häneen. No ei olisi pitänyt. Pitkään ehti suunnitella eroaan. Esim. auto jäi minulle, mutta vakuutukset jouduin aloittamaan alusta. Muutakin löytyi, mutta en jaksanut käydä tappelemaan ja hankkimaan todisteita. Hän myös ehti railakkaalla elämäntavallaan tuhlata omiin harrastuksiinsa.


      • vitabalance
        Syvällä kirjoitti:

        Olen kasvanut aikakaudella, jolloin tunteita opetettiin lähinnä tukahduttamaan. Hallinta assosioituu minulla siihen - sitä ei nyt kuitenkaan tarkoiteta. Jos täydellisesti hallitsisi tunteensa, tarkoittaisiko se sitä, ettei tuntisi vihaa, surua, pelkoa? Tuossa viestissäsi olikin enemmän tunteiden hallinnasta - pitkäjänteisestä vaimentamisesta. Ehkä kyse on enemmän terminologiasta, koen, että hallinta ja vastuussa oleminen ovat liian jyrkkiä käsitteitä tunteiden kohdalla. Tekoja voi hallita - konkreettisesti.

        Olen tutustunut mindfulnessiin, se on nyt jonkinlainen muoti-ilmiö ja sitä psykologi, jonka juttusilla kävin, suositteli. Siinä tunteita tiedostetaan, niihin opetellaan suhtautumaan hyväksyvästi ja niitä pyritään etäyttämään. Hallintatasolle en ole päässyt, mikä tarkoittaisi sitä, että voisin loihtia haluamani tunnetilan. Viha on yksi vaihe eroprosessissa ja Jälleenrakennus-kirjan mukaan se kestää useita vuosia. Jos viha on niin voimakasta, että tukahduttaa elämän ja on vaaraksi muille, toki se täytyy saada "hallintaan". Mutta aikakin tekee tehtävänsä. On hyväksyttävä, että prosessiin menee aikaa.

        Täytyy myös ymmärtää, ettei meille kaikille ole annettu samanlaisia taipumuksia, samanlaista kasvatusta, käyttäytymismalleja ja turvallisuutta kotoa käsin. Erotkin ovat erilaisia - sellainen ero, johon ei liity pettämistä, salailua, valehtelua, omaisuuden kätkemistä - tai ainakaan suuressa määrin näitä, on tutkitusti helpompi kuin petos-ero. Aloittajalla on ehkä tilanne, jossa omat kyvyt eivät riitä tilanteen käsittelyyn. Apua voi, saa ja kannattaa hakea ulkopuolelta, ensin asiansa osaavalta terapeutilta ja myöhemmin eroryhmistä.

        Tunteita ei voi hallita täydellisesti, mutta tärkeää on kohdata ja käsitellä omat tunteensa. Hyväksyä ne sellaisenaan. Tunteita tulee ja menee, ihan kaikenlaisia, kokoajan. Niihin ei pidä jäädä kiinni. Tukahduttamisen yrittäminen on vähän kuin yrittäisi sammuttaa tulipaloa bensiinillä - eli tukahduttamisyrityksistä kielteiset tunteet oikein "riemastuvat" pörräämään mielessä vieden kaiken ihmisen energian ja ajatukset. Siis juuri päinvastoin kuin oli tarkoitus; päästä tunteista eroon.

        Usein ihmisen mieli, kuten juuri sinunkin Syvällä, ponnistelee usein vallan mahdottomasti tapahtuneita tosiasioita vastaan. Kaikki olisi mielen mielestä paremmin, ellei suorastaan hyvin, ELLEI olisi tapahtunut sitä tai tätä, jotenkin aivan väärinpäin.

        "Erotkin ovat erilaisia - sellainen ero, johon ei liity pettämistä, salailua, valehtelua, omaisuuden kätkemistä - tai ainakaan suuressa määrin näitä, on tutkitusti helpompi kuin petos-ero"

        HYVIN moneen eroon ja/tai liittoonkin liittyy pettämistä (tavalla tai toisella), salailua, valehtelua, omaisuuden kätkemistä jne kaikenlaista kurjuutta ja harmia. Olen kerran jos toisenkin kuullut jonkun sanovan, että tämä asia olisi minulle ok tai vähintään käsiteltävissä, JOS se olisi tapahtunut aivan toisin kuin tapahtui. Tämähän on aivan turhaa veivaamista. Sillä asiat tapahtuvat juuri niin kuin tapahtuvat - ei niihin itse voi vaikuttaa. Eikö niin? Jäin itsekin "kiinni" tällaisesta ajattelusta jo nuorena. Silloin keksin, että asioita kannattaa tarkastella monista eri näkökulmista ja miettiä mikä kussakin näkökulmassa on hyvää, mikä ei. Jokaisessa näkökulmassa oli jotain hyvää ja huonoa. Tulin siihen lopputulokseen, ettei sillä ole mitään väliä miten itse toivoo elämän käsikirjoituksen menevän. Ainoastaan sillä mitä oikeasti tapahtuu, tosiasioilla on merkitystä.

        Vuosia jälkikäteen luinkin viisaan lauseen samasta aiheesta:

        ”Älä vaadi, että asiat tapahtuvat niin kuin sinä toivot, vaan toivo niiden tapahtuvan niin kuin ne tapahtuvat.”

        Ts. hyväksy se, että ex-puolisosi petti, salasi, valehteli jne. Jostain syystä hän vain teki niin. Ei se ollut sinun valittavissa. Sinun tehtävä on hyväksyä tapahtunut tosiasiana ja palauttaa tunteesi sen suhteen tasapainoon.


      • Syvällä
        vitabalance kirjoitti:

        Tunteita ei voi hallita täydellisesti, mutta tärkeää on kohdata ja käsitellä omat tunteensa. Hyväksyä ne sellaisenaan. Tunteita tulee ja menee, ihan kaikenlaisia, kokoajan. Niihin ei pidä jäädä kiinni. Tukahduttamisen yrittäminen on vähän kuin yrittäisi sammuttaa tulipaloa bensiinillä - eli tukahduttamisyrityksistä kielteiset tunteet oikein "riemastuvat" pörräämään mielessä vieden kaiken ihmisen energian ja ajatukset. Siis juuri päinvastoin kuin oli tarkoitus; päästä tunteista eroon.

        Usein ihmisen mieli, kuten juuri sinunkin Syvällä, ponnistelee usein vallan mahdottomasti tapahtuneita tosiasioita vastaan. Kaikki olisi mielen mielestä paremmin, ellei suorastaan hyvin, ELLEI olisi tapahtunut sitä tai tätä, jotenkin aivan väärinpäin.

        "Erotkin ovat erilaisia - sellainen ero, johon ei liity pettämistä, salailua, valehtelua, omaisuuden kätkemistä - tai ainakaan suuressa määrin näitä, on tutkitusti helpompi kuin petos-ero"

        HYVIN moneen eroon ja/tai liittoonkin liittyy pettämistä (tavalla tai toisella), salailua, valehtelua, omaisuuden kätkemistä jne kaikenlaista kurjuutta ja harmia. Olen kerran jos toisenkin kuullut jonkun sanovan, että tämä asia olisi minulle ok tai vähintään käsiteltävissä, JOS se olisi tapahtunut aivan toisin kuin tapahtui. Tämähän on aivan turhaa veivaamista. Sillä asiat tapahtuvat juuri niin kuin tapahtuvat - ei niihin itse voi vaikuttaa. Eikö niin? Jäin itsekin "kiinni" tällaisesta ajattelusta jo nuorena. Silloin keksin, että asioita kannattaa tarkastella monista eri näkökulmista ja miettiä mikä kussakin näkökulmassa on hyvää, mikä ei. Jokaisessa näkökulmassa oli jotain hyvää ja huonoa. Tulin siihen lopputulokseen, ettei sillä ole mitään väliä miten itse toivoo elämän käsikirjoituksen menevän. Ainoastaan sillä mitä oikeasti tapahtuu, tosiasioilla on merkitystä.

        Vuosia jälkikäteen luinkin viisaan lauseen samasta aiheesta:

        ”Älä vaadi, että asiat tapahtuvat niin kuin sinä toivot, vaan toivo niiden tapahtuvan niin kuin ne tapahtuvat.”

        Ts. hyväksy se, että ex-puolisosi petti, salasi, valehteli jne. Jostain syystä hän vain teki niin. Ei se ollut sinun valittavissa. Sinun tehtävä on hyväksyä tapahtunut tosiasiana ja palauttaa tunteesi sen suhteen tasapainoon.

        Vitabalance, kirjoituksiani voit arvostella, mutta älä silti kuvittele tuntevasi minua.

        En usko determinisniin. Joihinkin tapahtumiin ei itse voi vaikuttaa, joihinkin voi, joihinkin on vaikea varautua, joihinkin taas helpompi. Avioero ei kuulu tapahtumiin, jotka vaan tapahtuvat.


      • 332323232

        "Olen kerran jos toisenkin kuullut jonkun sanovan, että tämä asia olisi minulle ok tai vähintään käsiteltävissä, JOS se olisi tapahtunut aivan toisin kuin tapahtui. Tämähän on aivan turhaa veivaamista. Sillä asiat tapahtuvat juuri niin kuin tapahtuvat - ei niihin itse voi vaikuttaa. "

        Mielestäni myös nimimerkin vitabalance kirjoitus on hieman sellaista positiivista feel good-höttöä. Osaan asioista voi vaikuttaa ja osaan ei, osa riipuu tuurista ja osa taidosta.

        Mutta ajattelutavassa on ehkä hyvää se, että siinä yritetään päästä irti "saman levyn soittamisesta" eli tiettyihin juttuihin ei pitäisi jäädä liikaa kiinni/urautua. Se on vaan ehkä helpommin sanottu kuin tehty ja yksilöllistä.


      • 112221
        332323232 kirjoitti:

        "Olen kerran jos toisenkin kuullut jonkun sanovan, että tämä asia olisi minulle ok tai vähintään käsiteltävissä, JOS se olisi tapahtunut aivan toisin kuin tapahtui. Tämähän on aivan turhaa veivaamista. Sillä asiat tapahtuvat juuri niin kuin tapahtuvat - ei niihin itse voi vaikuttaa. "

        Mielestäni myös nimimerkin vitabalance kirjoitus on hieman sellaista positiivista feel good-höttöä. Osaan asioista voi vaikuttaa ja osaan ei, osa riipuu tuurista ja osa taidosta.

        Mutta ajattelutavassa on ehkä hyvää se, että siinä yritetään päästä irti "saman levyn soittamisesta" eli tiettyihin juttuihin ei pitäisi jäädä liikaa kiinni/urautua. Se on vaan ehkä helpommin sanottu kuin tehty ja yksilöllistä.

        "Osaan asioista voi vaikuttaa ja osaan ei, osa riipuu tuurista ja osa taidosta. "

        Siihen mitä joku tekee, tai toinen sanoo ei voi vaikuttaa. Mutta omiin ajatuksiinsa voi vaikuttaa, samoin tunteisiin ja tekoihin. Ei ole tuurista kiinni, vaan taidoista. Taitoja voi harjoitella ja opetella. Niin on jokainen tehnyt, kuka enemmän kuka vähemmän. On nimittäin niin, että tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat periytyvää sorttia, osa geenien mukana, osa ympäristöstä. Esim. ihminen, jota vanhemmat ovat väheksyneet, hyljeksineet, tai suorastaan kohdelleet kaltoin ja väkivaltaisesti ei kehity taidoiltaan samoin kuin toinen kanssaeläjä, jolla on ollut turvalliset, ymmärtävät ja kannustavat vanhemmat. Ihan ymmärrettävä juttu. Ei mitään feel good höttöä...

        Jokainen kohtaa elämässään tosiasioita, kuka mitäkin. Puoliso on pettänyt, tai haluaa eron, lapsi on sairastunut vakavasti, tai jotain muuta. Tosiasiatkaan eivät ole riippuvaisia tuurista. Ja vaikka olisivatkin, niihin kannattaa opetella myös suhtautumaan parhaalla tavalla, ei kaikkein huonoimmalla. Joka on juuri tuollaista jumiin jääntiä, yltiöpäistä negatiivisuutta, katkeruutta ja vihaa.


      • ggkjbvjkbbln

        Kyllä tuossa häiritsee feel-good mättö. Kirjoittaja on tajunnut jotain nuorena ja fanaattisesti iskee muulla tavoin tuntevien kimppuun. Hänen tulisi huomata se tosiasia, että nuoren on helpompi toipua vastoinkäymisistä kuin vanhempien. Sen lisäksi hänen henkilökohtainen kiivaus nimerkkiä Syvällä kohtaan on erityisen outoa. Ikään kuin yrittäisi pakottaa nöyrtymään ja lausumaan mantraa: olen antanut anteeksi, hyväksyn mieheni pahat teot ja olen onnellinen siitä mitä opin tästä. Miksi? Onko hän itse syyllistynyt pahantekoon, josta tahtoo saada vapautuksen? Minusta hänen olisi nyt tärkeintä tutkia itseään ja sisintään.


      • nohardfeelings
        ggkjbvjkbbln kirjoitti:

        Kyllä tuossa häiritsee feel-good mättö. Kirjoittaja on tajunnut jotain nuorena ja fanaattisesti iskee muulla tavoin tuntevien kimppuun. Hänen tulisi huomata se tosiasia, että nuoren on helpompi toipua vastoinkäymisistä kuin vanhempien. Sen lisäksi hänen henkilökohtainen kiivaus nimerkkiä Syvällä kohtaan on erityisen outoa. Ikään kuin yrittäisi pakottaa nöyrtymään ja lausumaan mantraa: olen antanut anteeksi, hyväksyn mieheni pahat teot ja olen onnellinen siitä mitä opin tästä. Miksi? Onko hän itse syyllistynyt pahantekoon, josta tahtoo saada vapautuksen? Minusta hänen olisi nyt tärkeintä tutkia itseään ja sisintään.

        Minusta tuossa edellisessä ei ollut kerrassaan mitään fanaattista. Ihan nauratti tuo kommenttisi.

        Tärkeintä onkin tutkia itseään ja sisintään. Selvittää itselleen miksi esim. puolison uskottomuus kirpaisee niin paljon, miten voisi omat haavansa parantaa, ja päästä asian yli. Sillä tosiasiahan on, että jos ihmisellä on esimerkiksi hylätyksi tulemisen tunnelukko taustalla tms, kumppanin uskottomuus tai eroilmoitus kolahtaa todella lujaa. Suorastaan sairaan lujaa. Pahimmillaan ajaa itsemurhaan.

        Tosiasiat hyväksymällä pääsee eteenpäin. Ellei niitä hyväksy, jää jumiin. Tämä on ihan selkeä juttu. Parhaiten hyväksyy tosiasiat, ellei liitä toisen tekoihin omia negatiivisia käsityksiään. Anteeksianto ei ole mitään mantraa, esitystä ja hokemista. Vaan todellista anteeksiantoa. Sellaista, että on päässyt asian yli, selvittänyt tunteensa ja ne on tasapainossa jälleen.


      • molskis_
        Syvällä kirjoitti:

        Vitabalance, kirjoituksiani voit arvostella, mutta älä silti kuvittele tuntevasi minua.

        En usko determinisniin. Joihinkin tapahtumiin ei itse voi vaikuttaa, joihinkin voi, joihinkin on vaikea varautua, joihinkin taas helpompi. Avioero ei kuulu tapahtumiin, jotka vaan tapahtuvat.

        "Avioero ei kuulu tapahtumiin, jotka vaan tapahtuvat. "

        Miten niin? Avioero on päätös/valinta. Jos se valitaan (syistä riippumatta), joko toinen osapuoli tai molemmat, niin ero vaan tapahtuu. Tosiasioita on täysin hyödytöntä vastustaa. Siinä vain kiusaa itseään.


      • Syvällä
        molskis_ kirjoitti:

        "Avioero ei kuulu tapahtumiin, jotka vaan tapahtuvat. "

        Miten niin? Avioero on päätös/valinta. Jos se valitaan (syistä riippumatta), joko toinen osapuoli tai molemmat, niin ero vaan tapahtuu. Tosiasioita on täysin hyödytöntä vastustaa. Siinä vain kiusaa itseään.

        Luepa oma viestisi. Ajatuksella.


      • ppoopioll
        Syvällä kirjoitti:

        Vitabalance, kirjoituksiani voit arvostella, mutta älä silti kuvittele tuntevasi minua.

        En usko determinisniin. Joihinkin tapahtumiin ei itse voi vaikuttaa, joihinkin voi, joihinkin on vaikea varautua, joihinkin taas helpompi. Avioero ei kuulu tapahtumiin, jotka vaan tapahtuvat.

        "Anna minulle tyyneyttä hyväksyä asiat joita en voi muuttaa, Rohkeutta muuttaa ne jotka voin, Ja viisautta erottaa nämä kaksi toisistaan"

        Jos jompikumpi puolisoista haluaa erota, ei tahdo enää jatkaa liittoa, niin erohan on väistämätön tosiasia. Sitä ei voi muuttaa. Ellei hyväksy asiaa tyynesti, voi tietysti yrittää panna hanttiin vaikka kuinka monella keinolla, mutta se on turhaa, ei viisasta ollenkaan.

        Ihmiset usein pullikoivat ajatuksissaan tosiasioita vastaan. Se jos mikä tekee heidän elämästään ikävää sinnittelyä. Ei se mitä on tapahtunut. Ihminen on omien ajatustensa "uhri". Moni odottaa, että joku ulkopuolinen taho tulee selvittämään omien ajatusten solmut. Ei ymmärrä, että itse omat solmunsa on avattava.


    • tasapaino_

      Mitä enemmän vihaat, sitä enemmän vihaat, viha kun tuppaa kasvamaan. Se ei lähde pois vihaamalla, vaan rakastamalla, tai vähintään hyväksyen tosiasiat.

      Käytät kirjoituksessasi sen verran karkeaa kieltä, etten yhtään ihmettele puolisosi halunneen eroa.

    • minäkinolisineronnut

      Aloittajan kielenkäyttö on niin luotaantyöntävää, että ihmettelen miten kukaan on tuollaisen kanssa parisuhteeseen edes koskaan ryhtynyt.

    • Einaurataketään

      Kohdista suoraan petturiin kaikki ne katkeruuden tunteet älä ulkopuolisiin. Teidän kahden välinen asia täysin. Ja kun ajan kanssa voitte antaa anteeksi toisillenne voitte pyytää anteeksi se monesti helpottaa molempia osapuolia. Se joka loukkaa toista on sen todella kannettava se vastuu tekemisistään. Se miten hoiti eron on myös se miten katkerasti toisen saa toimimaan. Yleensä jos valehdellut, sumuttanut, käyttänyt hyväksi toisen uskoa ja luottamusta väärin silloin sen toisen katkeruus on ymmärrettävää. Jos teillä lapsia niin älkää opettako niille miten suhteissa toimitaan. Te kaksi hoidatte asiat keskenänne. Varsinkaan tuo uuden pitää pystyä olemaan hiljaa eikä ottaa kantaa vaikka nyt petturille tulisi pahaolo. Karmeinta on kuulla ihmisten suusta kuinka ex on kiero, tyhmä, katkera, ym. Inhottaa kuunnella moisia kommentteja.

    • Älä.kirjoita

      Paperille kirjoitettu vihakirje on aina virhe. Musta valkoisella ei katoa koskaan.
      Ei ikinä pidä kirjoittaa vihastuksissaan kirjettä vihan kohteelle, sillä asiat saattaat muuttua. Voi tulla uusia asioita esiin, voi onnistua sovinnon teko, voidaan kuulla ihan muuta vihan kohteesta tai vihan synnyttäneestä tapahtumaketjusta.
      Sovinto voi tulla.
      Mutta kirje säilyy.
      Kumpikin muistaa kirjeen. Kumpikin tietää, mitä silloin oli mielessä. Mitä vihan tunteita oli kirjattu.
      Kirjoittaja voi katua katkerasti kirjettään.
      Hänelle voi selvitä jälkikäteen asioita, joita ei kirjoittaessaan tiennyt.
      Hänen on turha mennä sanomaan, että unohda kirje. En minä sitä tarkoittanut, olin vain niin vihainen.
      Se on pahinta, minkä voi tehdä. Sanoa, että oli lähettänyt vihakirjeen, jota ei ollut tarkoittanut oikeaksi. Loukannut, haukkunut, pilannut toisen elämän, ja ihan vain huvin vuoksi. Ei ollut tarkoittanut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3401
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      173
      1439
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1218
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1112
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      163
      793
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      739
    Aihe