Fortum on menetetty tapaus

asiantuntijaa

Innokkaat kotimaiset sijoittajat, rahastot ja eläkevakuutusyhtiöt ovat pitäneet Fortumin kurssia tapissa. Fortumin jatkuva alamäki vuodesta 2011 rupeaa vasta näkymään nyt osakkeen hinnassa. Viisi laihaa vuotta takana, ja viisi edessä, tai ainakin niin kauan eteenpäin kuin uskaltaa ennustaa. Fortumin tulevaisuudessa ei ole nähtävissä minkäänlaisia valopilkkuja, vertailukelpoinen osakekohtainen tulos on tippunut lähes 2 €:sta (2011) 0,58 €:oon/osake (2016).

Fortum ei ole löytänyt mitään järkevää ostettavaa rahoillaan, ja niiden rahojen jakaminen ylisuurina osinkoina vaikuttaa väistämättä osakkeen hintaan. Viime vuonna annoin 8 €:on tavoitehinnan, ja siihen päästäneen jo ensi vuonna. Lisääntynyt tuulivoiman tuotanto, ja Olkiluoto-3 valmistuminen vuonna 2018 lisää painetta sähkön hinnoille alaspäin. Sähköautojen yleistyminen ei lisää sähkön kulutusta merkittävästi, ja kotitaloudet pystyvät säästämään energiankulutuksessa uusilla energiatehokkailla kodinkoneilla ja LED-lampuilla, sähköä kuluttava teollisuus taas pakenee Suomesta. Venäjän tulokset odotetusti heikkoja.

55

3549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osittainsamaamieltä

      Sähkön hinnan tulevaisuus mietityttää, siksi minäkään en Fortumia salkussa pidä. Toisaalta ei vaikeuksia pidä liioitellakaan, aika näyttää. Fortumilla on mm. paljon vesivoimaa, joka varmaan on ihan arvossaan tulevaisuudessakin, vaikka uutta ei kannattaisi rakentaa, ja kassassa on rahaa. Näkymät ovat kuitenkin sen verran sumuisat, että katselen toistaiseksi sivusta. Sähköauton vaikutus olisi kiinnostavaa nähdä, eiköhän sekin selviä.

    • Fortumosaa

      Köyhän puhetta. Fortum on ikuinen ja käsite jo sinänsä.

      • SeuraanKatsomosta

        Uskon ollessa jo tuossa vaiheessa eli kovimmillaan alkaa olla aika myydä.

        Esimerkkejä järjettömistä ryssinnöistä Suomen suurimmissakin yhtiöissä löytyy.
        Sonera osti miljardeilla ilmaa Saksasta,
        Stora-Enso lähti Amerikan valloitukseen hukaten miljardeja,
        Nokian matkapuhelimet olivat "lyömättömiä" vielä 10 vuotta sitten.

        Fortumin strateginen päätös myydä siirtoverkkonsa ilman jatkosuunnitelmaa saattaa osoittautua seuraavaksi merkkipaaluksi noiden Suurten Mokausten listalla.


      • mielestäni
        SeuraanKatsomosta kirjoitti:

        Uskon ollessa jo tuossa vaiheessa eli kovimmillaan alkaa olla aika myydä.

        Esimerkkejä järjettömistä ryssinnöistä Suomen suurimmissakin yhtiöissä löytyy.
        Sonera osti miljardeilla ilmaa Saksasta,
        Stora-Enso lähti Amerikan valloitukseen hukaten miljardeja,
        Nokian matkapuhelimet olivat "lyömättömiä" vielä 10 vuotta sitten.

        Fortumin strateginen päätös myydä siirtoverkkonsa ilman jatkosuunnitelmaa saattaa osoittautua seuraavaksi merkkipaaluksi noiden Suurten Mokausten listalla.

        Olikohan Fortumilla valinnanvaraa? Tuliko määräys siirtoverkkojen myynnistä Suomen poliittiselta johdolta? Yleensäkin pörssiyhtiöt, joissa määräysvalta on valtio-omistajalla, voivat olla arvaamattomia. Pääomistaja ei välttämättä toimi yhtiön etujen mukaisesti.

        Tulee jotenkin mieleen Telia, josta Ruotsin valtio omistaa melkein puolet. Yhtiö on huonosti hoidettu. Sillä olisi oikeassa johdossa paljonkin parantamisen varaa, mutta Ruotsin valtiota ei asia kiinnosta.


    • SeuraanKatsomosta

      Merkittävä valtio-omistus on todellakin riski, poliitikothan vaihtuvat vaaleista toiseen ja yhtiön eli osakkeenomistajien edusta ei välttämättä aina pidetä niin suurta väliä. Jos koskaan.
      Poliitikkojen talousosaamisesta ei paljon romaaneja kirjoitella, sen sijaan ääntenkalastelusta saisi muutamankin kallepäätalollisen verran proosaa veisteltyä.

      Teliassa on kirjaimellisesti ryssitty lahjakkaasti ja jo pitkään euraasiassa, eikä vieläkään ole loppulaskusta harmainta hajuakaan.
      Firmahan olisi teleoperaattorina varmaa tuottoa takova ikiliikkuja, mutta milloin uskaltaisi hypätä takaisin kyytiin - tuhannen taalan kysymys...

    • asiantuntijaa

      Juoskaa minkä kintuistanne pääsette! Fortum on oikea pommi, jolle ei löydy pohjaa, nyt enää 12,73 €.

    • samapa.tuo

      Jos vielä pari euroa tipahtaa, voisi varovasti hieman ostaa.

    • Höpöhöpöhöpöhöpö

      Miten niin menetetty tapaus? Olkiluoto 3 starttaa joskus tuonnenpana ja alkaa tahkota rahaa Fortumille. Ongelmana on ainoastaan sähkön hinta. Siihen taas vaikuttavat hiilen ja hiilidioksidipäästöjen hinta. Eiköhän nämäkin joskus nouse ja Fortsan liikevoitto sen mukana.
      Itse lisäilen hissukseen. Sijoitan osingot takaisin yhtiöön.

      Telia on samanlainen yhtiö. Tekee kuitenkin voittoa ja maksaa hyvää osinkoa. Lisäillään hissukseen. Molemmilla yhtiöillä epävarmuutta tulevaisuuden kertaeristä, mutta tuskin löytävät niin pöhköjä johtajia että saisivat tuollaista bisnestä tappiolliseksi.

      • KerrotkoPerusteluja

        Miten mielestäsi noin neljänneksen osuus Olkiluoto kolmosesta "tahkoaa" rahaa fortumille?

        Laitoksen teho on 1600 MW, ja siitä neljännes on 400MW.

        Lasketaan hieman epätarkasti pyöristellen, mutta suuruusluokat säilyttäen:

        -sähkön kuluttajahinta on noin 4 c / kWh
        -jos tuo olkiluoto 3, kävisi vuoden ilman pienintäkään taukoa, fortumin osuus sähköstä olisi noin 3500 TWh
        -kun tuolle lasketaan kuluttajahinnan mukainen arvo, saadaan tulokseksi 140 miljoonaa euroa

        Onhan tuo tietysti "merkittävä" rahasumma, mutta siinä on oletettu 100% käyttökerroin, eikä minkäänlaisia kuluja, lisäksi sähkön hintana on käytetty kuluttajasähkön hintaa.

        Fortumin liikevoitto, vuodelta 2016 oli 633 miljoonaa euroa. Tuo 140 miljoonan lisä nostaisi tulosta 22%. Kun realistinen arvio olkiluoto 3:n tuomasta rahavirrasta on enintään 100 miljoonaa euroa vuosittain, puhutaan enintään 15% liikevoiton kasvusta. On toki merkittävä nousu, mutta en sittenkään puhuisi "tahkoamisesta".

        Kun vielä huomioidaan rakennuskustannusten kuolettaminen, 8,5 miljardia euroa, josta noin neljännes on fortumin taakkana, alkaa olkiluoto 3:n tulos kääntymään voitolliseksi vasta vuonna 2040.

        Itse en sijoittaisi mihinkään ajatuksella "eiköhän nämäkin joskus nouse". Epäily voi pitää toki paikkansa, mutta 10 tai 20 vuoden aikajänteellä, useimmat yritykset, jotka tekevät jo valmiiksi voitollista toimintaa, tuottavat moninverroin paremmin.

        Telia on tosiaan samanlainen yhtiö, siksi en koske kumpaankaan.


    • fyffex

      Niin se on, ei aivan Seadrill, mutta huono kumminkin. Telian tasoa, eli varmasti menossa alaspäin.
      Onneksi käväisin vain ottamassa taskurahaa Fortumista. Ostin viikko ennen osingonjakoa ja myin 2 päivää ennen irtoamista. Jos olisin ottanut osingon, olisin köyhtynyt rajusti.

      • KerroRohkeasti

        Uskaltaako kysyä että mikä oli ajatus tuossa fortumin muutaman päivän omistamisessa? Ei meinaan kuulosta ihan pitkäjänteiselle ja määrätietoiselle sijoittamiselle. Vai pikavoittojako olit metsästämässä?


      • Rossallikinpärjää

        Jos olisit ostanut osingon irtoamisen jälkeen niin olisit rikastunut rajusti.


    • Luikilap

      Ostin viikolla 3×1000kpl. Keskihinta 12.77. Pitkään salkkuun. Ennestään oli 4000kpl.

      • Luikilap

        Joku viisaampi on todennut pörssin kaupankäynnistä: ostaja sekä myyjä toimii parhaimmaksi näkemällään tavalla . Kumpi on oikeassa ?


      • aikanäyttää

        Vain aika sen näyttää.

        Jos kuitenkin myynti/osto-hetkellä yritys tuottaa voittoa ja tulevaisuudennäkymät on hyvät, ostaja on oikeassa, myyjä väärässä.


      • Luikilap

        Reilu 18% plussalla neljässä kuukaudessa. Menetetty tapaus päihittää kirkkaasti indeksin.
        Siinä meidän viisaat !!


    • Luikilap

      Joo, menetetty....... alle kahdessa viikossa 7%

      • olisikosittenkinnäin

        Kahden viikon kurssinousu ei kerro paljonkaan itse yhtiön tilasta.

        Tuo kurssinousu johtunee osavuosikatsauksesta, jossa saatiin EPS:iä jopa 0,38. Jostakin syystä Q1:t on fortumilla olleet jo joitakin vuosia muita osavuosikatsauksia vahvempia. Jos Q2:lla palataan entiseen tasoon, kurssi pyrkinee alaspäin. Näinhän kävi viimekin vuonna.

        Jos fortum saa pidettyä vuoden kaikki osavuosikatsauksensa tuossa Q1:n tasossa, alan epäilemään että he ovat löytäneet uudelleen idean menestyvästä yrityksestä.

        Itse en ole vielä kovinkaan vakuuttunut siitä että käänne parempaan olisi tapahtunut.


      • Luikilap

        Odotin että kurssi olisi pudonnut jonnekin 11,5€ kieppeille tai jopa alle 11€. Saattaa vielä pudotakin.
        Fortumilla ei tehdä mitään huikeita voittoja mutta jos malttaa pilkkiä niin voi päästä kohtuulliseen tuottoon.


      • Luikilap

        Menetetty tapaus nousee vaan.... karvan alle 11% voitolla, kuukaudessa.
        Aloin ostaa n. 10k€ eriä kun kurssi meni alle 13€. Odotin laskevan alle 12€.
        Olin varannut ostoihin 100k€, käytin vain kolmanneksen.


      • nimierkki007
        Luikilap kirjoitti:

        Menetetty tapaus nousee vaan.... karvan alle 11% voitolla, kuukaudessa.
        Aloin ostaa n. 10k€ eriä kun kurssi meni alle 13€. Odotin laskevan alle 12€.
        Olin varannut ostoihin 100k€, käytin vain kolmanneksen.

        taitaa olla menetetty tapaus ainakin hyvänä osingon maksajana.
        mutta saas nähdä miten käy. toivottavasti hyvin.


      • Luikilap
        Luikilap kirjoitti:

        Menetetty tapaus nousee vaan.... karvan alle 11% voitolla, kuukaudessa.
        Aloin ostaa n. 10k€ eriä kun kurssi meni alle 13€. Odotin laskevan alle 12€.
        Olin varannut ostoihin 100k€, käytin vain kolmanneksen.

        Nyt taitaa tulla se odotettu kesädippi. Kun kurssi painuu alle 13€ , niin alan ostelee 1000kpl erissä. 70k€ varattu


    • kassalaakeri

      Uniper on yksi suuri mahdollisuus 2018 alkaen. Tai sitten jokin toinen suuremman luokan investointi, joka lisää osakekohtaista tulosta vauhdilla ylöspäin.

    • SamuRainer

      Vissiin monella liikaa fortumia kun täällä noin paniikissa yritetään saada ihmiset sitä ostamaan. Pörssissä on paljon muitakin parempia poimintoja muutenkin, ja miksi ylipäänsä ostaa nyt yhtään mitään ennen kuin tämä yliarvostus kupla puhkeaa? Ostetaan sitten halvalla kun ollaan siinä realistisessa 6000 pisteessä. Kannattaa muistaa että jos Fortum on joskus ollut hyvä, ei se sitä ole välttämättä tulevaisuudessa. Taitaa Fortum tankkaajat vanhoja Nokian ostajia kun ei malta luopua silloin kun pitäisi.

    • Höpöhöpöhöpöhöpö

      Olkiluoto 3 maksaa 4,5 miljardia. Myöhästymissakkoja haetaan 2,6 miljardia. Muuttaa kummasti sähkön tuotantokustannusta. Ydinvoimalan osto oli ylivoimaisesti paras päätös Suomen historiassa. Tästä tullaan vielä kirjoittamaan kansalliseepos jossa Sampo on reaktori ja Louhi on Areva.

      • Isorahareikäkö

        Entä jos tuuli- ja aurinkosähkö polkee sähkönhintaa siten, ettei se kannattakkaan?
        Tuota kun ei ajeta minimiteholle päiväksi ja yöksi täysille.


      • Luikilap

        Tuulettomina päivinä tuottavat Saksassa sähköä kivihiilellä.
        Mites Suomessa kun on pari viikko 20C° pakkasia eikä tuule ? Voi olla että viherhihhulien kynttilät , halot ja lamppuöljyt loppuu.
        Fortumin säätövoimana on vesivoimalat.


    • Luikilap

      Joutuu jo vähän jännittää. Meneekö maanantaina 20% rikki arvonnousussa ?

      • Luikilap

        Jännittäminen vaa jatkuu. Meneekö huomenna 25% rikki arvonnousussa ?


      • Luikilap
        Luikilap kirjoitti:

        Jännittäminen vaa jatkuu. Meneekö huomenna 25% rikki arvonnousussa ?

        25% ei tarvii jännittää. Nyt pitää jännittää koska 30% menee rikki !!
        Ei paha, puolessa vuodessa... ja osakehan oli ihan menetetty tapaus !


      • Luikilap
        Luikilap kirjoitti:

        25% ei tarvii jännittää. Nyt pitää jännittää koska 30% menee rikki !!
        Ei paha, puolessa vuodessa... ja osakehan oli ihan menetetty tapaus !

        Rimaa vaan ylemmäksi. Seuraavaksi 35%...meneekö jo tänään rikki ?


      • Luikilap

        Arvonnousussa meni 40% rikki tänään. Ei hassumpi 1/2v nousu menetytylle osakeelle.
        Heikko hermoisempi voisi laittaa lihoiksi mutta minä ostin tosi pitkään salkkuun.


      • MikäIdea
        Luikilap kirjoitti:

        Arvonnousussa meni 40% rikki tänään. Ei hassumpi 1/2v nousu menetytylle osakeelle.
        Heikko hermoisempi voisi laittaa lihoiksi mutta minä ostin tosi pitkään salkkuun.

        Kolmen vuoden arvonnousu on edelleen negatiivinen.

        Mikä oli perustelusi fortumin ostamiselle, ei se ainakaan liiketoiminnan parantuminen ole voinut olla.

        Jos liikentoiminta ei parannu, jää nuo kurssipyrähdyksetkin hetken huumaksi.

        Itse möin omani tappiolla vuosi sitten pois, enkä ole kaivannut, parempiakin on tarjolla.


      • Luikilap
        MikäIdea kirjoitti:

        Kolmen vuoden arvonnousu on edelleen negatiivinen.

        Mikä oli perustelusi fortumin ostamiselle, ei se ainakaan liiketoiminnan parantuminen ole voinut olla.

        Jos liikentoiminta ei parannu, jää nuo kurssipyrähdyksetkin hetken huumaksi.

        Itse möin omani tappiolla vuosi sitten pois, enkä ole kaivannut, parempiakin on tarjolla.

        Laatuosakkeiden osakepoiminta hajautus on minun taktiikka. Minulle kriteereillä osake on "laatuosake" jos se tuottaa voittoa, maksaa osinko, on likvidi ja liiketoiminta ymmärrettävää.
        Forttumin osinkodippi oli tiedossa. Kysymykseksi jäi , paljonko se putoaa ? Laitoin ostohaarukan 12-13€ väliin eli aloitin ostot kun kurssi meni alle 13€. Dippi jäi vajaaksi eli ostin vain 30k€::lla. 70k€ jäi käyttämättä.
        Kesällä ostin mm. Huhtamäkeä ja Uponoria kun tippuivat. Harmittavasti olin liian varovainen ostoissa.


      • MikäIdea
        Luikilap kirjoitti:

        Laatuosakkeiden osakepoiminta hajautus on minun taktiikka. Minulle kriteereillä osake on "laatuosake" jos se tuottaa voittoa, maksaa osinko, on likvidi ja liiketoiminta ymmärrettävää.
        Forttumin osinkodippi oli tiedossa. Kysymykseksi jäi , paljonko se putoaa ? Laitoin ostohaarukan 12-13€ väliin eli aloitin ostot kun kurssi meni alle 13€. Dippi jäi vajaaksi eli ostin vain 30k€::lla. 70k€ jäi käyttämättä.
        Kesällä ostin mm. Huhtamäkeä ja Uponoria kun tippuivat. Harmittavasti olin liian varovainen ostoissa.

        "Minulle kriteereillä osake on "laatuosake" jos se tuottaa voittoa"

        Niin...
        Fortumin edellinen osavuosikatsaus oli tappiollinen, kuten myös Q3/2016. Hieman plussan puolella mennään viimeisen vuoden osalta, joten onhan tuo määritelmäsi mukaan laatuosake.

        Heti tulee mieleen toistakymmentä isoa firmaa Suomen pörssistä jotka tekee parempaa voittoa mutta jos olet fortumin nyt määritellyt laatuosakkeeksi niin enhän minä sitä voi sinulta poiskaan ottaa.

        Paljonko olet OMX Helsinki 25 indeksin viimeisen vuoden tai vaikka viiden vuoden aikana lyönyt?


      • Luikilap
        MikäIdea kirjoitti:

        "Minulle kriteereillä osake on "laatuosake" jos se tuottaa voittoa"

        Niin...
        Fortumin edellinen osavuosikatsaus oli tappiollinen, kuten myös Q3/2016. Hieman plussan puolella mennään viimeisen vuoden osalta, joten onhan tuo määritelmäsi mukaan laatuosake.

        Heti tulee mieleen toistakymmentä isoa firmaa Suomen pörssistä jotka tekee parempaa voittoa mutta jos olet fortumin nyt määritellyt laatuosakkeeksi niin enhän minä sitä voi sinulta poiskaan ottaa.

        Paljonko olet OMX Helsinki 25 indeksin viimeisen vuoden tai vaikka viiden vuoden aikana lyönyt?

        Olosuhteiden pakosta olen vasta reilu vuoden ajan sijoittanut pörssiin. Indeksin olen voittanut n. neljällä prosentilla. Fortumin osuus salkussa n. 7%.
        Jäi kertomatta että ostan erittäin pitkään salkkuun.
        Rakennusalan yrityksiä välttelen. En jaksa uskoa ett tämä rakennusbuumi jatkuu.
        Osakkeiden hinnat on korkealla ja kassaa jäljellä elikkä vinkkejä otetaan vastaan. Suoli24 vinkit on yhtä päteviä kuin oikeiden analyytikkojen.


      • Luikilap
        MikäIdea kirjoitti:

        "Minulle kriteereillä osake on "laatuosake" jos se tuottaa voittoa"

        Niin...
        Fortumin edellinen osavuosikatsaus oli tappiollinen, kuten myös Q3/2016. Hieman plussan puolella mennään viimeisen vuoden osalta, joten onhan tuo määritelmäsi mukaan laatuosake.

        Heti tulee mieleen toistakymmentä isoa firmaa Suomen pörssistä jotka tekee parempaa voittoa mutta jos olet fortumin nyt määritellyt laatuosakkeeksi niin enhän minä sitä voi sinulta poiskaan ottaa.

        Paljonko olet OMX Helsinki 25 indeksin viimeisen vuoden tai vaikka viiden vuoden aikana lyönyt?

        Tällä viikolla voitin indeksin kolmella prosenttiyksiköllä.
        Mites sinun kävi ?


      • MikäIdea
        Luikilap kirjoitti:

        Tällä viikolla voitin indeksin kolmella prosenttiyksiköllä.
        Mites sinun kävi ?

        Kannattaisi kertoa se, mihin indeksiin verrataan.
        Omxh25 muuttui viikon aikana 0,6% ja Omxh muuttui viikossa -0,2% .

        Oma salkkuni nousi viikossa 1,5%. Merkittävämpää mielestäni on se, paljonko tuo muuttuu kuukaudessa tai vuodessa, tai vaikka kolmessa. Viikko on oikeasti aika lyhyt aika mihinkään todelliseen vertailuun.

        Oma salkkuni on lyönyt kolmessa vuodessa Omxh GI:n 21%:lla ja Omxh25 GI:n 13%:lla.

        Vähäriskisillä valinnoilla ja ilman kokoaikaista eestaas vekslaamista mennään.


      • Anonyymi
        Luikilap kirjoitti:

        Arvonnousussa meni 40% rikki tänään. Ei hassumpi 1/2v nousu menetytylle osakeelle.
        Heikko hermoisempi voisi laittaa lihoiksi mutta minä ostin tosi pitkään salkkuun.

        "Arvonnousussa meni 40% rikki tänään. Ei hassumpi 1/2v nousu menetytylle osakeelle.
        Heikko hermoisempi voisi laittaa lihoiksi mutta minä ostin tosi pitkään salkkuun."

        Osakehan oli menetetty mutta tartuit siihen pomppuun mikä seurasi uniper huumasta.

        Nythän on ihan selvää että yritys on tärviöllä ja osake rallattaa alamäkeen sellaista vauhtia, että sinunkaan ostamiasi pitkän salkun fortumeja ei kannattane paljonkaan hehkuttaa.

        Olin meinaan oikeassa tuossa mitä sanoin vuonna 2017.


    • unohtelija.-

      kurssi on jostain kumman syystä nousussa. Isot osingot saa kuitenkin unohtaa

    • Jokkeem

      Iso laiva kääntyy hitaasti mutta varmasti. Osinko minimi 0,70 per osake, vaikka tullee pian investointiuutisia...

    • kasvuyhtiö

      Menetetty tapaus, jonka kurssi parin vuoden sisään yli 20 euroa!

    • Uniperi

      Lundmark ei turhia paukuttele henkseleitään, tekee hyvää työtä pitkällä tähtäimellä ja luotsaa Fumin 2020-luvulle läpi murroksen...

      • JoopatiJoopa

      • Luikilap

        Ei merkitystä, päin vastoin.
        Olen itse hyvä esimerkki miten ura voi mennä kun ei jumiudu yhteen juttuun.
        Luin talonrakennusta. Valmistuttuani rakennusmestariksi menin rakentamaan siltoja. Siltatöistä menin tekemään linjasaneerauksia. Sitten siiryin tekemään tunneleita. Välissä 6v yrittäjänä mistä tienasin huomattavan omaisuuden.
        Nyt olen ainvan spesiaalihommissa.
        Yhdelläkää työnantajalla en ole ollut 4v pitempää ja aina vaativissa päällikkötehtävissä.
        Omaan helkutinmoisen suhdeverkoston ja näkemyksen asioiden tekemiseen.
        Varsinkin nuorten , alle 40v pitäis vaihtaa työpaikkaa vähintäin 5v välein. Vielä siten että menee oman mukavuusalueen ulkopuolelle.


      • Kiire_karkuun

        Ilmankos olenkin tavannut niin paljon täysin asioista pihalla olevia pomoja, joiden ura koostuu siitä, että laitetaan organisaatio toisensa perään sekaisin. Kun alkaa poltella jalkoja, siirrytään tuhoamaan toista firmaa.

        Näiden sinnetänne-sinkoilijoiden oikea paikka on esikunnassa esittelemässä ideoita ja tuomassa uusia ajatuksia, mutta ei hemmetissä päällikkönä sotkemassa asioita.


      • Luikilap

        Jos kuvittelee osaavansa hommat paremmin kuin työantaja/pomo niin kannattaa perustaa oma yritys. Omassa yrityksessä voi kokeilla omia metodeja käytännössä, omalla riskillä.
        Minä tein näin. 6v yrittäjä ura ei ole pitkä mutta sinä aikana yritys oli yhtenä vuonna 1000 parhaan yrityksen joukossa jos mittarina oli maksetut verot. Yrittäjäuran päätteksi myin yrityksen.
        Revi siitä ja mieti kumpi meistä on ns. "Pihalla".

        No, ehkät saat potkut palkkioksi siitä 35v urasta samassa yrityksessä. Sinun kaltaisesi vanhat jäärät on useimiten tulppana yrituksen kehittymiselle. "Aina ollaan tehty näin. " on varmasti mieli lauseesi.


    • Toope72

      Fortumia Suomi-salkussani n 10 %. Koko salkussa noin 2 %. Kohtuullisen rajattu.
      - Tottakai F:ssa paine tehdä miljardeilla jotain. Sama juttu Sammossa herroilla Wahlroos, Stadigh ja Lappveteläinen. Olin aiemmin tänä vuonna kuuntelemassa W:a joka avoimesti kertoi L:n ongelmista kun ei oikein ole ostettavaa, ei teollisista eikä sijoituksellista... tämä ongelma täytyy muistaa! Helppo on persaukisten huudella, kun ei ole mistään mitään vastuuta, mutta entä kun tileillä on kauheat määrät pätäkkää joilla pitäis tehdä fiksua ja kaukonäköistä?

      Onnea ja siunausta Fortumiin ja Sampoon, olen niissä molemmissa mukana Suomi-salkkuni kautta,

    • Luikilap

      21€ lähestyy

      • Luikilap

        Fortumit myyty, Nokiaa tilalle


    • riskithallintaan

      Fortumissa on ihan järjetön Venäjä-riski. Siksi myin kaikki pois kolmisen viikkoa sitten.

    • salkunkulmakivi

      Fortumista kuoriutuu tuleville vuosille maltillinen kasvufirma.
      Taantuman vaaniessa parhaita lappuja. Laitetaanko tavoitehinta 25
      euroa loppuvuodelle?

      • JuurikinNäin

        Millä se kasvaa? Aurinkoenergialla Intiassa?


    • Anonyymi

      Eli onko fortum olkiluoto 3 viivästymisen taustalla 🤔

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe