Mummulle aloitettu saattohoito

surustasekaisin

Isoäitini on muistisairas ja kuulin että hän aloitti saattohoidon nyt viikonloppuna joten kävin katsomassa häntä eilen (hän asui aivan eri kaupungissa). Olen ihan hirveän surullinen ja tuntuu etten kestä. Eilen itkin koko matkan mummun luo ja kun kävin ostamassa hänelle kukkia, en meinannut millään pystyä pidättelemään itkua. Ostin hänelle myös juotavaa vaikka tiesin että mummu vain nukkuu eikä suostu syömään, mutta elättelin toiveita että minä saisin hänet jotenkin ihmeen kaupalla hereille ja juomaan edes nestettä. En pystynyt kokoamaan itseäni saapuessani sinne vanhainkotiin vaan puhkesin hissiä odottaessa lohduttomaan itkuun.

Mummu vain nukkui ja sain varovasti kivennäisveden korkin avulla pudotettua tippoja kivennäisvettä hänen suupielestä. Hän jotenkin virkosi vähän, siis liikahteli ja mumisi jotain unissaan muttei herännyt kuitenkaan. Minulla oli jotenkin epätodellinen, tyhjä olo. Tuntui, että en pystynyt uskomaan että tää on totta. Halusin mennä mummun viereen sänkyyn makaamaan, lyyhistyä hänen viereensä ja jäädä siihen makaamaan. En kerta kaikkiaan olisi halunnut lähteä ja jättää häntä sinne.

Olen nyt kotona ja ihan rikki. Minun on pakko päästä takaisin mummun tykö. Varasin jo liput huomiseksi, ajattelin että pakko se on mennä uudestaan kun on niin ikävä. Nyt toivon vain että hän elää ainakin huomenna vielä. Toivoisin kovasti että hän heräisi ja ehtisimme vielä jutella vaikei siis muistakaan minua eikä edes omaa nimeään tai mitään.

En ole koskaan menettänyt lähisukulaista mutta perheessämme ja suvussa on paljon riitaantumista ja välien katkeamista. Minulla meni käytännössä välit huonoiksi mummun kanssa kun isäni, joka oli ottanut minut silmätikuksi, oli puhunut musta hänelle pahaa ja veti mummun mukaan yhteen konfliktiin. Sen jälkeen kovetin itseni enkä vain antanut itseni välittää mistään mitään. Menetin saman tyyppisesti läheiset välini myös äitini vanhempiin ja kummeihini sekä jouduin sukujuoruilun ja maineen menetyksen myötä kärsimään jonkinlaisesta leimasta, jonka takia häpesin itseäni ja toisaalta tunsin katkeruutta niin paljon että tukahdutin tunteeni. Siis ne toiset isovanhemmat ja kummit menetin silleen et minut eristettiin heistä ja vain vieraannuimme.

En tiedä, mutta tuntuu että tämä mummun tilanne nosti pintaan kaikki tukahdetut tunteet ja tämä oli ikäänkuin jonkinlainen shokki minulle. Olen elänyt jotenkin silleen että olen sulkenut nämä asiat pois mielestäni ja ollut jotenkin kylmä. On kuin olisin turtunut enkä pystynyt tuntemaan oikein mitään.

Nyt on kuin kaikki haavat olisi revittu auki ja samalla jonkinlaiset alitajuiset unelmat siitä että kaikki voisi joskus olla vielä hyvin tai kuin ennen, särkyi. Olen murheen murtama, minusta tuntuu, kuin olisin aivan sekaisin surusta. Kadun syvästi että välitin muiden mielipiteistä enkä kehdannut näyttäytyä tai pitää yhteyttä kun mummu vielä muisti. Kävin aikuisiällä yhden kerran hänen luona ennen hänen muistisairauttaan. Koin myös vihaa ja katkeruutta mummua kohtaan kun hän asettui isän puolella ja minua vastaan ollessani vielä alle 18 ja puolustuskyvytön isäni tyrannialle. Nyt näen mummun enemmän vain uhrina ja tunnen että tein väärin kun annoin asioiden mennä näin.

Haluaisin vain uuden elämän jossain muualla. Tahtoisin aloittaa kaiken alusta. Tekisin kaiken ihan toisin jos saisin toisen mahdollisuuden. Tuntuu niin pahalta, että on vaikea hengittää.

11

1052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lopullista

      Saattohoito on kuolevan ihmisen hoitoa hänen viimeisinä viikkoinaan tai kuukausinaan ennen kuolemaa. Saattohoitoa annetaan vakavasti sairaille potilaille, joiden sairaus on siinä vaiheessa, ettei lääketieteen keinoin kyetä sitä parantamaan. Saattohoidon tavoitteena on antaa potilaalle mahdollisimman tuskaton ja rauhallinen kuolema sekä tukea potilaan läheisiä.

    • musiikinvoima

      "Sävel soikoon
      Musiikin ja laulun positiivisista vaikutuksista on laajasti tutkimuksellista näyttöä. Ikäihmisille ne tarjoavat mahdollisuuden tunteiden ilmaisuun, yhdessä olemiseen sekä yksinäisyyden ja masentuneisuuden vähenemiseen. Musiikilla ja musiikkiliikunnalla voidaan tuoda iloa myös toimintakyvyltään heikentyneiden, syrjäytymisvaarassa olevien tai muistihäiriöisten ikäihmisten arkeen"

    • Omaisesta luopuminen on yleensä aina vaikeaa. Oli sairaus mikä tahansa, keho alkaa jossain vaiheessa luovuttaa ja pian ollaan siinä tilanteessa, että saattohoitoon siirrytään. Varsinkin hitaasti tapahtuva luopuminen on raskasta. Omalla kohdallani mummo teki luopumista 1,5 v joista 2 viimeistä kuukautta täysin tajuton. -70-luvulla ei juuri puhuttu saattohoidosta, siinä se isossa huoneessa makaisi tajuttoman tietämättä maailman menosta yhtään mitään. Kun Herra viimein armahti, vedettiin vain vihreä verho vuoteiden väliin. Silloin ei myöskään ollut näin tehokkaita kipulääkkeitä kuin nykyisin. Vaikka mummo oli pitkään sairastanut ja kaikki tiesivät, että loppu lähenee, se silti oli raskasta kaikille. Ei kuolemaan ole koskaan valmis. Onneksi nykyisin on kehitetty saattohoitoja ja tehokkaita lääkkeitä kipua lievittämään. Saattovaihe tarkoittaa, sitä, että henkilöä valmistellaan "lähtöön", se voi tapahtua lyhyellä tai pitemmällä ajanjaksolla, yleensä parista päivästä pariin kuukauteen. Saattohoidossa annetaan hyvä kipulääkitys sekä hyvä normaali perushoito. Saattohoitovaiheessa omaiset voivat olla potilaan luona mahdollisimman paljon, usein jopa yötäkin. Yleensä omaisilla on mahdollisuus keskustella hoitajien ym kanssa halutessaan.

      Ymmärrän, että luopuminen kohdallasi on vaikeaa, taustalla on monia selvittämättömiä asioita ja ikäviä tilanteita. Jokainen varmaan toivoo, että asiat saataisiin selvitettyä ennen kenenkään "lähtöä". Valitettavasti tapahtumien kulkua ei voi enää muuttaa. Voit kuitenkin lohduttautua sillä, että mummi pääsee rauhaan ja voit olla hänen kanssaan mahdollisimman paljon. Voit pitää häntä kädestä kiinni vaikka hän ei reagoisikaan enää siihen. Ja jutella hänelle vaikka hän ei vastaisikaan. Tai vaikka soittaa (radio, CD, DVD ym) mielimusiikkia, kammata hiuksia ja ihan kaikkea normaalia. Saattohoidosta huolimatta, mummisi kuitenkin jollain tavalla tiedostaa läsnäolosi. Voit myös pyytää vanhainkodin henkilökuntaa pyytämään paikallisen pastorin vierailemaan mummin luona ja voitte yhdessä myös yrittää ottaa ehtoollisen jos mahdollista.

      On hyvä myös valmistautua henkisesti tuleviin hautajaisiin. Voit miettiä valmiiksi kukkalaitteen ja muistovärssyn, ehkä suunnitella muistotilaisuuteen kauniin puheen. Muistotilaisuuteen voit valita jonkun sopivan mummin mielivirren. Hautajaisten jälkeenkin mummin haudalla on varmasti hyvä käydä viemässä kynttilöitä ja kukkia ja muistella häntä.

    • aloittajatäällä

      Kiitos hoitsukundi vastauksesta. Niinpä, ei kuolemaan ole varmasti ikinä valmis. Muistan, kun jo pienenä tyttönä mietin joskus että en tiedä miten kestää sitten aikuisena se, kun isovanhempi tulee tosi vanhaksi kuolee. Mietin joskus sitäkin että kauheata kun vanhemmat, kummit, kaikki minua vanhemmat omaiset kuitenkin kuolevat joskus. Olin jo tuolloin jotenkin silleen, et en kestänyt koko ajatusta ja asian miettiminenkin tuntui tosi hirveältä.

      "70-luvulla ei juuri puhuttu saattohoidosta, siinä se isossa huoneessa makaisi tajuttoman tietämättä maailman menosta yhtään mitään. Kun Herra viimein armahti, vedettiin vain vihreä verho vuoteiden väliin. Silloin ei myöskään ollut näin tehokkaita kipulääkkeitä kuin nykyisin."

      Tosi raadollista kyllä. Monessa mielessä ennen ei varmasti ollut paremmin. Ikävää että mummo joutui noin pitkään olemaan ikäänkuin välitilassa elämän ja tilanne pitkittyi, ja että kuten kerroit, tuolloin ei ollut nykyisenlaista saattohoitoa. Mutta onneksi ehdit toisaalta olla tietoinen mitä tulee tapahtumaan ja viettää aikaa hänen seurassa. Jos kuolema olisi tullut yhtäkkiä, olisit saattanut olla hirveän surullinen siitä ettet olis ehtinyt häntä hyvästellä. Toivon ja rukoilen sydämestäni että mummusi on nyt kauniissa paikassa ja hänen on hyvä olla. <3

      Soitin sinne vanhainkotiin missä mummu on ja mulle kerrottiin, että hän on "syönyt" viimeksi sunnuntaina kiisseliä ruiskusta ja että nielemisrefleksiä ei enää ole ja ruuansulatus ei toimi vaan neste menee keuhkoihin. Elintoiminnot eivät enää kuulemma toimi. Kysyin että onko kyse tunneista vai päivistä, sano et päivistä. Toivon vaan todella että hän olis huomenna vielä hengissä. Haluaisin olla pidemmän aikaa, vaikka koko päivän tai olla jopa yötä hänen luona.

      Olet varmasti oikeassa et kyllä hän jollain tavalla aistii läsnäoloni. Rukoilin myös mummun puolesta ja siunasin hänet. Täytyy tosiaan kysyä sitä pastoria. Olisi kyllä tosi ihana jos se järjestyis. Tuosta musiikista tuli mieleen, laitoin eilen mummulle korvakuulokkeet ja soitin hänelle youtubesta rauhoittavaa klassista musiikkia. Taidan tehdä huomenna saman ja myös luonnon ääniä yms. rentouttavaa voisi soittaa.

      Toivon että jos joku lukee tätä ketjua ja hänellä on isovanhempi/isovanhemmat elossa, mene katsomaan heitä. Vaikka olisit millaisen välirikon kokenut taikka vieraantunut heistä tai jos olet vaikkapa vaan jättänyt vierailut vähälle. Tai suvussasi on myrkyllisiä ihmissuhteita ja juoruilua toisten asioista. Vaikka olisit syntipukki, jota narsistinen vanhempi on käynyt mustamaalaamassa suvulle peittääkseen oman toimintansa. Ei kannata ikinä tehdä samaa kuin minä tein. Älä missään tapauksessa ole pitkään vihainen tai katkera, anna anteeksi ja päästä irti niistä asioista. Älä välitä mitä muut ajattelevat, vaikka he olisivat mitä mieltä sinusta niin syvällä sisimmässä siellä on todennäköisesti kaipuu ja rakkaus. Ei ikinä kannata olla pitkiä aikoja pitämättä yhteyttä. Ikävä, suru ja katumus, sekä syyllisyydentunne on raskas taakka kantaa kun eteen tulee tällainen tilanne. Itselle tää oli shokki, joka sai havahtumaan takaisin todellisuuteen, jota olin paennut, ja nyt on liian myöhäistä :'(

    • aloittajatäälä

      Pakko kirjoitella vielä edes tänne
      kun en oo sosiaalisessa mediassa ja tahdon pysytellä muutenkin anonyyminä. On niin monet itkut itketty tässä viime päivien aikana että olo on tyhjä, epätodellinen ja uupunut. Olen toisaalta kiitollinen että pääsin edes näkemään mummun eilen. En jaksa odottaa että on huominen ja pääsen takas mummun kotikaupunkiin katsomaan häntä. Toivon vaan tosissaan et mummu olisi vielä elossa huomenna.

      Nää on tosi surullisia asioita, että kaikki jäi tälleen selvittämättä mummun kanssa. Myös muut sukulaiset olivat vanhentuneet kovin. Näin se elämä vaan menee, niin moni asia jää sanomatta ja tekemättä. Sitä on kuin unessa, havahtuakseen vasta kun on liian myöhäistä. Olisin niin toivonut että mulla olis ollut vielä toinen mahdollisuus. Toisaalta en tiedä miten niitä olisi edes voinut selvittää. Olen kyllä kärsinyt itse paljon tästä kaikesta mutta toisaalta luulenpa että varsinainen uhri tässä on mummu siinä mielessä että hän on vanhalla iällä tullut vedetyksi mukaan toisten riitoihin ymmärtämättä mistä on kyse. Olen menettänyt tämän mummun käytännössä jo silloin yli kymmenen vuotta sitten kun se konflikti tapahtui enkä traumatisoituneena nuorena naisena osannut reagoida tilanteeseen oikein jättämällä vaan omaan arvoonsa. Kunpa olisin pitänyt yhteyttä mummuun sen jälkeenkin ja ollut lempeä häntä kohtaan. Tuntuu että olen ollut ulospäin kova ja kylmä, mutta sisältä herkkä ja haavoittuvainen.

      Pitää mennä nyt päivä kerrallaan, tunti kerrallaan, minuutti kerrallaan. Voi olla että joutuu hakemaan jopa ammattiapua, llo on kyllä niin murtunut.

    • eiliianmyöhäistä

      Tulee mieleen ajatus, miten itse toivoisin sinun tilanteessa. Kun ihminen on tajuton ja ei reagoi läheisen olemassaoloon, niin hän saattaa ihan hyvinkin ymmärtää ja kuulla.
      Mikäli mummo on vielä elossa ja pääset käymään hänen luonaan, niin mene vanhusta lähelle, kosketa ja sano korvaan että tässä on (nimesi lapsenlapsi) ja sano anteeksi rakas mummo, että en ole pitänyt sinuun yhteyttä, koen että olet minulle äärettömän rakas. Mummo voi ihan oikeasti kuulla kun on vielä tässä ajassa.

      • aloittajatääl

        Kiitos. Tuo oli hyvä idea. Toimin huomenna noin. Aamulla lähtee bussi seitsemältä. Nyt vain rukoilen että hän Jumalan armosta vielä elää huomenna kun saavun paikalle. Tuo voi olla ihan totta että vaikkei reagoisi ja nukkuisi vaan, voi jollain tavalla käsittää kuka olen ja mistä puhun. Ajattelin että koska mummu kuitenkin nukkuu jos vain on yhä hengissä niin kun voimme luultavasti olla kahden, voisin muutenkin jutella hänelle rauhassa siinä vuoteen vierellä. Voisin kiittää häntä niistä hyvistä hetkistä mitä meillä on ollut ym. <3

        Olen hirveän surullinen että tämä meni näin. Kunpa voisi mennä ajassa taaksepäin. Sydämeni murtuu :'(

        Täytyy koittaa vaan kuunnella jotakin rauhoittavaa musiikkia ja yrittää saada unta.

        Siunausta kaikille ketjun lukeville ja kiitos keskustelijoille!


    • aloittajatääl

      Kun saavuin vanhainkodille, niin näin mummun huoneen ovelta että mummu oli yhä huoneessa. Näin kuinka hän makasi sängyssä. Ehdin jo ajatella että ihanaa, ehdin sittenkin vielä olla hänen kanssa. Mutta sitten minulle tuli voimakkaasti sellanen olo että jokin on vialla..no, kun pääsin hänen luo, niin hän olikin peitelty kokonaan ja peiton päällä oli vaaleita kukkia. Menin aivan shokkiin. Poikaystävä sattui vielä juuri soittamaan ja sain soperrettua että mummu on täällä mutta hän on kuollut. Menin ulos siitä huoneesta ja lyyhistyin lattialle sikiöasentoon. Hoitaja tuli luokseni ja hän sanoi nähneensä minut mutta luulleensa että olin tiennyt mummun jo kuolleen. Pääsin heidän toimistoon istumaan ja hän toi minulle vettä. Olin hysteerinen ja itkin lohduttomasti mutta lopulta sain kerättyä itseni ja menin yhdessä hoitajan kanssa mummon luo. Pyysin saada viettää vielä hetken mummun kanssa kahden. Poltin ketjussa pari tai kolme savuketta mummun parvekkeella ja sitten menin hänen viereen hetkeksi. Vaikka hän oli jo kuollut, sanoin hänelle nuo sanat, pyysin anteeksi etten ole pitänyt yhteyttä ja kerroin että hän oli minulle äärettömän rakas. Rukoilin ja siunasin mummun ja juttelin hänelle vielä vähäsen. Kerroin että miten tekisin kaiken toisin jos pääsisin ajassa taaksepäin. Harmittelin että elämä on mennyt näin. Sitten lähdin, kiitin hoitajaa vielä. Lähtiessä toinen hoitaja esitti myös suruvalittelut. Se paikka oli kyllä ihana, olen kiitollinen että mummu sai elää viimeiset vuotensa hyvässä vanhainkodissa eikä jossain kauhujen osastolla.

      Olen nyt vanhempien kanssa mummun vanhalla asunnolla. On jotenkin epätodellinen, surkea olo. Toivon vain että mummu on nyt paremmassa paikassa. Enää hän ei ainakaan kärsi. Jäi silti hirveä hätä ja ikävä. En kestä että hän on poissa....!Tämä on ollut tähän astisen elämäni surullisin päivä. Toivon että mummu eli mahdollisimman hyvän elämän ja että hänellä on nyt kaikki hyvin.

      • Hei.

        Otan osaa suureen suruusi. Raskas vaihe elämässä nyt alkamassa, hautajaiset ja suru. Mutta luota siihen, että mummolla on nyt hyvä paikka ja rauha. Tänne jäävillä on aina murhe edessä. Se murhe menee aikanaan, pikkuhiljaa pienemmäksi ja lopulta jää kaipaus ja kiitollisuus, että kyseinen ihminen on ollut ja kaikesta hyvästä, jota häneltä sai.

        Hyvä, että sinulla on poikaystävä ja vanhemmat, jotka tukevat sinua. Puhu tunnelmistasi ja anna itsellesi lupa olla surullinen, se oikeastaan kuuluu nyt asiaan.

        Helpottavaa on tuo mitä kerroit siitä vanhainkodista ja henkilökunnasta. Kun omainen tarvitsee koko ajan hoitoa, on iso asia, että paikka on mieluinen ja hyvä, kuten mummullasi. Se, että kykenet ja halusit olla mummusi kanssa, rukoilt, siunasin ja juttelit, jää varmaan mieleesi kauniina muistona. Jos se olisi jostain syystä jäänyt tekemättä (aika usein jää), tilanne olisi toisenlainen. Nyt sait mahdollisuuden hyvästellä hänet. Olit rohkea, mutta huomasit samalla, ettei kuollutta tarvitse pelätä, surullista se toki on.

        Huolehdi itsestäsi, lämpimin ajatuksin,
        Pirkko-pappi


      • aloittajatää

        Kiitos osanotosta.

        Oli hyvä lukea vastauksesi, se toi lohtua suruuni. Olen nyt lepäillyt ja surrut kotonani ja kävin tänään myös kirkossa. Tuntuu, että on jotenkin haikea, mutta vähän turta ja tyhjä olo. Soittelin sukulaisten kanssa ja se tuntui hyvältä että sai puhua viime päivien tapahtumista. Tajusin että olen nyt vapaa pitämään yhteyttä keihin haluan ja minun täytyy myös alkaa toimimaan toisin kuin ennen. Mikään ei tuo mummua takaisin ja menetys tuntuu raskaalta kun jäi kaikki puhumatta ja asiat selvittämättä hänen kanssa. Olen surullinen että tässä kävi näin.

        Toivoisin kovasti että vanhemmat miettisivät kaksi kertaa onko viisasta ja oikein sekoittaa lastensa ja näiden sukulaisten välisiä suhteita mielivaltaisesti saadakseen itselle paremman olon. Se on hyvin itsekäs ratkaisu, joka aiheuttaa paljon kärsimystä. Kääntyy myös lopulta itseä vastaan. Kun nyt minusta on maalattu se "paha" ja "huono" ja veljet ym. taas pidetty jalustalla, minä olin kuitenki jostain syystä ainut joka meni katsomaan kuolevaa mummua.

        Löysin mummun tavaroista joulukortin jossa oli kaikkien muiden perheenjäsenten nimet paitsi minun. Siinä oli myös kuvat veljistäni. Päivämäärää kortissa ei lukenut, mutta kuvissa veljet oli ainakin pieniä lapsia vielä eli olen itekkk ollut tod.näk. tuolloin vielä lapsi tai nuori. Sairasta...miksi minun selän takana on toimittu noin?


    • kikukyk

      On se niin väärin...elämä on välillä kyllä tosi rankkaa. Jos on tunteva ja ajatteleva niin se on vaikeaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      54
      2946
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2798
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1947
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1912
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1778
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1717
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1422
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1186
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1132
    Aihe