Onko sama tilanne nyt

Ahmedvaimä

Monesti on tullut mieleen nuoruuden ajat. Silloin Neuvostoliitossa oli kaikki niin suurta ja ia ihailtavaa, yleisradiokin oli täynnä Kaisa Korhosta ja kumppaneita. Itsekin höynähdin laulamaan taistelulauluja kun kerran kaikki muutkin.
Nyt tämä yltiö suvaitsevaisuus on ainoa oikea kanta myös Ylellä, jos on eri mieltä tuomitaan jyrkästi, tyhmäksi rasistiksi.
Tässä on hyvä ketju.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14809874/sama-kaava-tassa-toistuu!

29

498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppu2

      Eipä tuo Venäjän meno hääviltä näytä tänäkään päivänä.
      Aloituksesta muistui mieleeni taisi olla ennen eduskuntavaalia, Soinin haastattelu Ylellä. Toimittaja jankkasi neljä kertaa kysymystä, jolla syytti Soinia rasistiseksi. Tämä vastasi rauhallisesti yhtä monta kertaa, ettei sitä ole ja selitti näkemyksiään.
      Hiukan on tämä rasistijankutus laantunut, kun ihmiset ovat ruvenneet tajuamaan enemmän mitä täällä tapahtuu.
      Toinen juttu on se, että kun täällä on tapana aina Ruotsin perässä hiihtää, niin eikö olisi syytä nyt ottaa oppia niistä virheistä mitä siellä on tässä asiassa tehty.
      Pitääkö täälläkin päästää kaikki kielteisen päätöksen saaneet hukkaan viranomaisilta.

    • mustatlasit

      Asian vierestä, mutta totean, että aina ole nyrkkiä puinut ja puin pahalle maalle, jossa ei ihmishengellä ja - elämällä ole arvoa.

    • Suuretikäluokat ei välttyneet Neuvostoliiton propagantalta, jota tuli päivittäin lentolehtisinä, koska lehdet ei julkaisseet.Veteraanit oli hyviä "perkaamaan näitä julkaisuja..Oikeaa tietoa ei saanut, mikä teki uteliaaksi..Onko myöskään poliittista "tyhjiötä .Nurkkakuntaisuus,valtaa alaa..RKP:ssä kääntyi pakkoruotsin lakkautukseen..Aikaa on.

    • flegmaatti

      Rinnastus on hyvä! Samoja sokean joukkohysterian aineksia joita en koskaan ymmärtänyt.
      Ikään kuin oman järjen käyttö olisi kielletty!

      Joskus 70-luvulla, tavallisesti viikon kurssien lopettajaisten illalla, yhdyin kännipäissäni pontevasti noihin taistelulauluihin mutta punakumoojat ja heidän hännystelevät kumppaninsa tuomitsivat minut syyttäen minua pyhien arvojen rienaamisesta.
      Riistäjät ruoskaansa selkäämme soittaa, vastassa valkoinen armeija, pakko on taistella kuolla tai voittaa, ratkaisu eessä on tuntematon.
      Joskin on kaamea puhdistustyömme, ihmisten onnen ehto se on.
      Ken maasta hyisen hallan jne.
      Menivätköhän nuo sinne päin?

      Saatoin laulaa myös vaikkapa "hoosianna daavidin poikaa" mutta siihen ei kukaan yhtynyt.

      Työni puolesta minut oli leimattu riistäjäkapitalistin pahimmaksi agentiksi joka olisi teloitettu ensimmäisten joukossa onnelaan siirtymisen jälkeen.
      Eräs stalinisti pääluottamusmies ystävällisesti ilmoitti minulle.

      • eppu2

        Mutta me nostamme purppuravaatteen, puolesta työväen eespäin mars.
        Aatteemme ainoan, kalliin ja oikean...
        Tuollainen pätkä putkahti mieleen.
        Poliittista huutelua sain perääni lapsena. muttei ne kauaa viitsineet, kun en ollut kuulevinani, enkä noteerannut mitenkään. Eikä sitä kai muksuna kukaan ymmärtänyt itsekään, toistettiin vaan, mitä aikuiset puhui.


      • New-age

        No, Agit-Prop Jyväskylän yliopistossa oli todella vaikuttava. Vallankumouksellinen en koskaan ole ollut, maltillinen, teit isäin astumaan.
        En ole myös trendisuuntien perässä juoksija, joten takki on ollut aina samoinpäin.
        Moni on heittänyt tai kääntänyt takkinsa, kun pulskemmat ajat ovat tulleet, kieltäneet menneet. Porvarillinen vasemmistolainen on mielenkiintoinen sanaparo. Tähän voisi tarttua. Vähän noloa. No myös eliittipentujen kapina oli niin kaapista, koska mitä he tiesivät työläisten elämästä.
        Suurta luuloa, narsismiakin joukossa. Ja menivät kaappeihinsa takaisin.
        Se, mitä tulen aina puoltamaan, on humaani, hyvinvointivaltio, mutta kyltillä: "Pääsy kielletty laiskoilta, heikommista pidämme huolta".

        Kirjoitin provosoivastikko?


      • Oma.napa.edellä

        Työmiehen hiki on ollut saippuani, deodoranttini, suoja-aineeni, jolla olen leipäni aina ansainnut. Tienannutkin, ettei ole tarvinnut kääntää aluspaitaa, kuin ei villapaitaakaan saati takkia. Joten ei ole tarvinnut miettiä politiikoiden tarkoitusperiä, eikä naapuri maiden sisältöjä.
        Perheitäkin elättänyt ja ruokkinut.


      • New-age kirjoitti:

        No, Agit-Prop Jyväskylän yliopistossa oli todella vaikuttava. Vallankumouksellinen en koskaan ole ollut, maltillinen, teit isäin astumaan.
        En ole myös trendisuuntien perässä juoksija, joten takki on ollut aina samoinpäin.
        Moni on heittänyt tai kääntänyt takkinsa, kun pulskemmat ajat ovat tulleet, kieltäneet menneet. Porvarillinen vasemmistolainen on mielenkiintoinen sanaparo. Tähän voisi tarttua. Vähän noloa. No myös eliittipentujen kapina oli niin kaapista, koska mitä he tiesivät työläisten elämästä.
        Suurta luuloa, narsismiakin joukossa. Ja menivät kaappeihinsa takaisin.
        Se, mitä tulen aina puoltamaan, on humaani, hyvinvointivaltio, mutta kyltillä: "Pääsy kielletty laiskoilta, heikommista pidämme huolta".

        Kirjoitin provosoivastikko?

        Et niinkään, kyllä tuossa on paljon totuutta. Humaanin hyvinvointivaltion kannattaja olen myös, mutta sosiaaliliberaalit arvot olen omistanut jo aivan nuoresta asti ja niistä en luovu ja oikeudenmukaisuusgeenini on enemmänkin rasite nykymaailmassa: näkee niin monta asiaa jotka ovat väärin ja ei pysty mitään tekemään.
        ***
        Henkilökohtaisesti en ollut oikeestaan koskaan poliittisesti aktiivi tai kiinnostunut puoluepolitiikasta seitskytluvulla tai koskaan aikaisemmin. Olen ollut aivan liian keskittynyt rakentamaan omaa elämääni ja sitäpaitsi, en ollut edes täällä puolella maapalloa silloin ja siellä, missä asuin olivat ongelmat eri näköiset.


      • eppu2
        New-age kirjoitti:

        No, Agit-Prop Jyväskylän yliopistossa oli todella vaikuttava. Vallankumouksellinen en koskaan ole ollut, maltillinen, teit isäin astumaan.
        En ole myös trendisuuntien perässä juoksija, joten takki on ollut aina samoinpäin.
        Moni on heittänyt tai kääntänyt takkinsa, kun pulskemmat ajat ovat tulleet, kieltäneet menneet. Porvarillinen vasemmistolainen on mielenkiintoinen sanaparo. Tähän voisi tarttua. Vähän noloa. No myös eliittipentujen kapina oli niin kaapista, koska mitä he tiesivät työläisten elämästä.
        Suurta luuloa, narsismiakin joukossa. Ja menivät kaappeihinsa takaisin.
        Se, mitä tulen aina puoltamaan, on humaani, hyvinvointivaltio, mutta kyltillä: "Pääsy kielletty laiskoilta, heikommista pidämme huolta".

        Kirjoitin provosoivastikko?

        Tuonne Ruotsin maallehan se entinen taistolainen meni perintäveroja pakoon.


      • New-age

        Eräs asuu Portugalissa ainakin osan vuotta: niinkö kauan, että on verohyötyäkin.
        Mä näen poliitiikan keskusteluna yhteisten asioiden hoidosta; lastenhoito, koulutus, sairaanhoito, vanhustyö, ympäristöasiat, yritystoiminta jne. ja verotus. Painotuksista muodostuu puoluepoliittinen kanta, mikä ei aina olekaan yksiselitteinen ja selvä.
        Jokaisella on omat perustelunsa tietenkin. Aitous!
        Laiskuuskieltoni johtuu siitä, että jos olen työskennellyt yli 40 vuotta, oletan, että muutkin pääsääntöisesti tekevät niin. Toki työttömyyden seurauksena monesta tekijästä, ymmärrän täysin - ei itseaiheutettua samoin terveyssyyt.


    • Tunsin monia jotka olivat mukana tässä "taistelussa".
      Veljeni yritti saada minuakin mukaan, en syttynyt ajatukselle.
      Näen paljon yhtäläisyyttä nykymeininkiin. Nyt ihmetellään 70-lukua, näinkö käy samoin tälle ainoalle oikealle aatteelle joka nykyisin on voimassa.
      Yleisradiossa ei silloinkaan ollut kuin yksi totuus, samalta näyttää nykyisinkin.

      • kaikki-hyvin-valtakun

        Olen usein ollut kiitollinen siitä, että en ole syntynyt kovin uskonnoliseen- enkä poliittiseen kotiin, vaikka isäni toimikin kunnan päättäjissä vuosikymmeniä.

        Kommunistien toiminnasta tulin tietämään silloin, kun tietämättömyyttäni menin nuorena ryss...Neuvostolaiseen (Lada) firmaan ja siellä oli mielestäni kiva olla, sillä kaikenlaisia harrastuksia oli ja vieläkin muistelen niitä.
        Hyvin he porukkansa piti kasassa.

        Sitten menin kihloihin ja sain neuvon, että lähde sieltä ja se vahvisti myös päätöstäni, että paras työkaverini sai potkut, koska "aito porvari) arvosteli puoluetta. Molemmat hakeuduimme sitten "riikinruotsalaiseen" firmaan ja se oli hyvä valinta, vaikka minä en oppinut ruotsin kieltä, mutta olin silti pidetty, koska olin ahkera.

        Ainakin siedettävät käytöstavat siellä opin ja olikin kauhistus, kun sitten vaihdoin myöhemmin toiseen paikkaan, niin, ..voi, voi sitä kielenkäyttöä ja törkeyttä!:))

        Joskus sitten aikuiskeski-iällä, kun opin jo hiukan alkoholin käyttöä ja muutenkin olen halukas laulelemaan (flegmaatti), niin veljeni kielsi ehdottomasti, että Partisaani valssia ei hänen talossaan lauleta koskaan? Olimmehan siellä kaikki kesälomat ja siellä tuli alkoholikin tutuksi.

        Onkohan sekin minun onneni, että en ole koskaan elämäni onnea, tai onnettomuutta asettanut kyseenalaiseksi siitä, että Suomi on ollut joskus Ruotsin-, tai Neuvostoliiton (Venäjän) alaisena?


    • p.reikänen

      Kaikki idioottimainen maahanmuuton ja pakolaisten oton puolustus on peräisin EU:sta.
      Tuollaisen ajattelun on loputtava. Tähän asiaan EU varmaan hajoaa, toinen seikka on painostaminen liittovaltioon ja eräiden maiden, kuten Suomen, kyllästyminen korkeisiin kuluihin, EU-jäsenmaksuihin ja muuhun rahanmenoon EU:n ja maailmalla näkyvilläolon takia.

    • pikkuapulainen

      Kyllä, kyllä elo nuoruuden mieleen muistuu ja samalla se, miten helppoa nuorta on höynäyttää, kun tästä raadollisesta elämästä on vähän tai ei juuri ollenkaan kokemusta. Suomalaiset eivät osaa kritisoida siten, ettei tulisi nyrkkitappelua tai ainakin henkistä sotatilaa. Kyllä silloin neukkiaikaan tämä sama asia eli kritiikin puute vaivasi.

      Tietysti onhan se helppoa, jos on vain yksi oikea mielipide, demokratiassa se tosin vaikuttaa hieman kummalliselta, koska mieleen tulee vallan muunlainen yhteiskuntamuoto. Me nyt näköjään ei tarvita diktaaattoria ollenkaan vaan me tehdään sellainen ilmapiiri itse. Mistä ihmeestä oikein tulee se "yleinen mielipide" jota kummarretaan?

      Eräs kummallisuus on myös yleisen keskustelun kaipuu, jota itse presidenttikin on kaivannut puheissaan. Tuota, jos eri mieltä ei saa olla, mitä yleistä keskustelua sitten käydään - ja missä?

      • Maltillinen ja asiallinen kommentti. Noin ajattelen myös, en vain osaa ilmaista yhtä hyvin.


      • eppu2

        Tuosta yleisestä keskustelusta.
        Paljolti käy niin, että ääripäät jyräävät maltilliset, jotka kuitenkin ovat enemmistönä yleisemmin asioissa.
        Media vielä avittaa tässä.
        Lisäksi, vaikka kuinka asiallisen ja tasapuolisen kannanoton laittaa, aina löytyy niitä, jotka vääristelevät joka sanan. Tarkoitan yleisesti ottaen.


    • Salanikki

      @Tellukka, olen Paloman puheista saanut käsityksen, että muutamat höhlät ovat kannattaneet Ruotsidemokraatteja.

      Nyt sain muualta tiedon, että ha&karistipohjaisen Ruotsidemokraattien gallup-kannatus olisi ykköspaikalla juuri tällä hetkellä 27%, demareiden 23% ja kokkareiden 15%.
      Onko tällaisia lukuja näkynyt Ruotsissa?

    • Osuva rinnastus, aloittaja. Itse en aikoinani höynähtänyt. Tuntui falskilta alunpitäenkin tuo Neuvostojärjestämän ihannointi. Sitä vain jaksoin ihmetellä, että meidän älymystö oli mukana runsaslukuisesti, samoin taiteilijat.
      Ovatko "kansan syvät rivit" sittenkin ne, jotka eivät ole höynäytettävissä ja sivistys, humanismi, eivät takaa tervettä kriittisyyttä, mitä taas aliarvostettu arkijärki edustaa?

      • eppu2

        Kansan on pitänyt aikansa käyttää leivän hankintaan, ei ole ehditty ´´kaikenmaailman kotkotuksiin.´´ Niin on terve järkikin säilynyt.
        Mitä vähemmän on tarvinnut uhrata aikaansa arjen pyöritykseen, sen enemmän sitä on riittänyt intomielisyyteen, josta helposti hurahdetaan yhden asian ihannointiin.
        Sitten sitä sokeutuu, eikä näe enää metsää puilta, kunnes tulee joku isompi herätys ja huomataan, ettei sitä paratiisia löytynytkään.


      • eppu2 kirjoitti:

        Kansan on pitänyt aikansa käyttää leivän hankintaan, ei ole ehditty ´´kaikenmaailman kotkotuksiin.´´ Niin on terve järkikin säilynyt.
        Mitä vähemmän on tarvinnut uhrata aikaansa arjen pyöritykseen, sen enemmän sitä on riittänyt intomielisyyteen, josta helposti hurahdetaan yhden asian ihannointiin.
        Sitten sitä sokeutuu, eikä näe enää metsää puilta, kunnes tulee joku isompi herätys ja huomataan, ettei sitä paratiisia löytynytkään.

        Juuri noin minäkin asian näen. eppu2. Ja "Hyväosaisethan" innokkaammin halusivat sosialismia, vaikka eivät itse ollet valmiita tinkimään omastaan - kuten eivät ole nytkään. Suvaitsevaiset opettavat muita, mutta eivät halua maahanmuuttajia naapureikseen..))


    • Per-kel

      Juna hiljaista miestä kuljettaa, niin kuljetti minutkin pettuleivän äärestä , To the land of milk and honey .-

    • syrjäkylänkaiku

      You might feel it's coming greatness again - lucky you Per-kel.

    • on.sama.tilanne

      Kyllä media on lähes täysin vihervasemmistolaista vääryyttä pullollaan.
      Ennen luin ja kuuntelin uutisia. Nykyään en. Vedin rahani pois näiltä lehdiltä( lopetin tilaamisen ja joissain mainostamisen jota ennen tarvitsin työn takia).
      Kuolkoon pois tai jatkakoon kärvistelyä omassa pahassa olossaan.
      Aion katsella muita medioita sen mitä katson. Suomalainen valehtelu on niin törkeää ja tökeröä.

    • Salanikki

      Kirjoitin ylempänä aikaisemmin:
      "Nyt sain muualta tiedon, että ha&karistipohjaisen Ruotsidemokraattien gallup-kannatus olisi ykköspaikalla juuri tällä hetkellä 27%, demareiden 23% ja kokkareiden 15%."

      Viime vaaleissa vastaavat 12,9%, 31% ja 23%.
      Ruotsin politiikka ei ole koskaan kiinnostanut. Selvitettyäni Ruotsidemokraatteja paremmin kävi ilmi, että ha-karistipohjaisuus onkin iänikuisen vanhaa jostain 80- ja 90-luvulta. Siis muinaishistoriaa, josta puolue on irtisanoutunut. Sillä ei ole mitään tekemistä nykyisen puolueen kanssa.

      Ikävä tunnustaa, mutta olen joutunut palstan propagandan uhriksi ja hölmöyksissäni uskonut, että eräs EDES tässä asiassa olisi puhunut totta.

      27% on niin käsittämättömän kova kannatusluku ettei siihen yllä yksikään suomalainen puolue.

    • äölkjå

      Nyt vasemmistoliitto ja vihreät ovat niin samojen asioitten ympärillä, että voisivat hyvin yhtyä, mutta ne pomot taitavat olla erimieltä. Vaan ei 70-luvun kommunisteja äänestäneet tunne nykymenoa omakseen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe