Silmälasipäiset ihmiset ja niiden älykkyys

Juha82Steelesman

Voiko ton myytin kumota?
Miten?
Tutkimus joku osoitti että silmalasipäisiä on eniten korkeissa viroissa.
Onko näin?
Mistä johtuu?
Onko vaan sattumaa?
Selittyykö se sattumalla?
Se voisi olla yksi jolla voisi kumota ton tutkimustuloksen.
Mitä muuta?
Keksittekö muun syyn miten tuo myytti voijaan kumota?

Ne jotka lukee paljon, tiettävästi kärsicät huononäköisyydestä.
Joutuvat hommaamaan silmälasit.
Ei päde kaikkiin, jotkut lukee koko ajan, mut näkö ei heikkene.
Siispä paljon lukevat käyttävät usein silmälaseja, paljon lukevat ovat usein kirjanoppineita ja fiksuja.
Miten on siis tämän asian laita?
Ovatko silmälasipäiset älykkäämpiä?
Minusta tonki väitteen voisi kumota.
Esim siten, että silloinhan kuka tahansa voisi sokeutua tai menettää näköä jos lukisi paljon, ei meinaa vielä mitään, tyhmempikin joutuisi hommaamaan lasit jos näkö menis heikommax kovasta lukemisesta, ei kai tuo selitä vielä mitään.
Vai mitä??
Mitä sanott?

10

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voiskoollanäin

      Fiksut ihmiset todennäköisemmin harrastaa lukemista ja joutuu työssäänkin lukemaan tai tuijottamaan tietokoneen näyttöä. Tällaisessa toiminnassa vähän pienemmätkin näköön liittyvät ongelmat tulevat helposti häiritsevällä tavalla esille, jolloin silmälasien hankkiminen on todennäköisempää. Siinä minun selitykseni. Tuota "myyttiä" tämä selitys ei tietenkään kumoa, vaan pikemminkin tarjoaa yhden syyn sille, miksi se voisi olla totta. Saatan tietysti olla täysin hakoteillä, mutta tämä sattui olemaan ensimmäinen ja omalle maallikon mielelleni jokseenkin järkeenkäyvältä tuntuva ajatukseni aloituksen aiheesta.

      • Hyvä kommentti. Itseki mietin tota juuri.


      • Itse luen käytännössä koko ajan. En muuta tee kuin luen.
        Silti näköni ihan ok, ei ihan paras, mut huonontunu hieman.
        Tykkään lukea ihan helvetin paljon, kaikkea mitä tahansa.


      • Kuvakirjojako
        Juha82Steelesman kirjoitti:

        Itse luen käytännössä koko ajan. En muuta tee kuin luen.
        Silti näköni ihan ok, ei ihan paras, mut huonontunu hieman.
        Tykkään lukea ihan helvetin paljon, kaikkea mitä tahansa.

        Jännää, ettei se ilmene lainkaan kirjoituksistasi. ;D


      • Kuvakirjojako kirjoitti:

        Jännää, ettei se ilmene lainkaan kirjoituksistasi. ;D

        Joo siis itse en usko siihe, että silmälasipäiset ois fiksumpia.
        Se on kumottu monta kertaa.
        Aijaa ok. Ihanko tosi? Ootko tosissasi, ettei mun lukeminen ilmene lainkaan kirjoituksistani?
        Ahaa ok. Voihan se olla niin.


      • Kuvakirjojako kirjoitti:

        Jännää, ettei se ilmene lainkaan kirjoituksistasi. ;D

        Jotkut mun kirjoitukset voi olla tosin foliohattumaisia/erikoisia. Esim jos kirjoitan astrologiasta, mihin uskoo vähemmistö.
        Itse suhtaudun 50/50 horoskooppeihin.


      • Oinaksesta_neitsyeen
        Juha82Steelesman kirjoitti:

        Jotkut mun kirjoitukset voi olla tosin foliohattumaisia/erikoisia. Esim jos kirjoitan astrologiasta, mihin uskoo vähemmistö.
        Itse suhtaudun 50/50 horoskooppeihin.

        Eli puolet niistä pitävät paikkansa? ;D


      • Toimii myös toisinpäin: jos varhaisnuoren näkökyky on heikko, hän ei välttämättä ala tuntemaan vetoa urheiluun ja ulkoiluun, koska ei näe kunnolla esim. pelivälinettä.

        Likinäköinen tuntee ulkona ollessaan olonsa turvattomaksi, kun ei näe kunnolla. Sisätiloissa ei likinäköisyys niin häiritse ja sitä ajautuu luonnostaan kirjojen ja nykyään myös tietokoneen ääreen.

        Lukuinnon rappeuttava vaikutus kaukonäkökykyyn lienee vain myytti.


      • kfjkerhgwehgfh
        Kollimaattori kirjoitti:

        Toimii myös toisinpäin: jos varhaisnuoren näkökyky on heikko, hän ei välttämättä ala tuntemaan vetoa urheiluun ja ulkoiluun, koska ei näe kunnolla esim. pelivälinettä.

        Likinäköinen tuntee ulkona ollessaan olonsa turvattomaksi, kun ei näe kunnolla. Sisätiloissa ei likinäköisyys niin häiritse ja sitä ajautuu luonnostaan kirjojen ja nykyään myös tietokoneen ääreen.

        Lukuinnon rappeuttava vaikutus kaukonäkökykyyn lienee vain myytti.

        Riippuu, mitä lukee. On todettu, että kaikenlaisten näyttöpäätteiden tuijottaminen heikentää näköä.
        Kirjojen lukeminen ei. Se voi kuitenkin aiheuttaa likinäköisyyttä, koska katsotaan aina kohdetta täsmälleen samalta lähietäisyydeltä, mutta näytöt rappeuttaa silmiä.


    • 102030405060

      Likinäköisyys on nykyään epidemia ja likinäköisten määrä kasvaa kokoajan tietyissä maissa ja tietyillä alueilla. Esim. Etelä-Koreassa on joitakin paikkoja, joissa likinäköisten osuus on jo 80% ikäluokasta.

      Syytä ei tiedetä.

      Jotkut tutkimukset ovat viitanneet siihen, että syy voi olla liian pieni auringonvalolle altistuminen ja pimeässä oleminen.

      Sekin on myytti, että lukeminen itsessään huonontaisi näköä. Siihen ei tietääkseni ole tutkimuksissa löydetty mitään todisteita. Lähelle katsoessahan silmät tekee töitä ja kauas katsoessa ne lepää, eli likinäköisillä silmät on yleensä "treenatut" katsomaan tosi tehokkaasti lähelle. Sitten jos vielä lukee miinuslasit päässä, silmät joutuu tekemään todella kovasti töitä, jotta saavat lähelle tarkennettua. Siksi likinäköisten kai kannataisi lukea ilman laseja.

      Tuo hämärä voisi ehkä olla todennäköisempi selitys likinäköisyyteen, lukeminenkin kun usein tapahtuu sisällä hämärässä, missä nyt on kaikki valotkin päällä paljon hämärämpäää kuin ulkona auringonvalossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe