Paljonko saisi maksaa

JJJJ111

Kun taksilla ajaminen joidenkin mielestä on niin helvetin kallista, niin kysytään mikä olisi oikea hintataso? Kuinka paljon hintojen pitäisi tippua, jotta taksien kalleudesta huutavat olisivat tyytyväisiä? Esim. nykytaksoilla n. 50€ kyyti. Paljonko siinä on ilmaa? Mikä olisi kohtuuhinta? Kymppi? Kakskymppiä?

60

2276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikea_hinnottelu

      alle 5km 10e
      yli 5km 1€/km 10e
      yli 10km 2e/km 20e
      yli 20km 4e/km 40e
      yli 40km 8e/km 80e
      ym..


      jos ajaa 1-5km = 10e
      jos ajaa 6km =11e
      jos ajaa 21km =44e
      ym..
      siinä hyvä hinnottelu

      • etOsaaLaskea

        Osaatko laskea? Et.


      • hate7

        Joo, lahdessa 11.4.217 klo 10.50 2.3km 10,30 €


      • KallistaTouhua
        hate7 kirjoitti:

        Joo, lahdessa 11.4.217 klo 10.50 2.3km 10,30 €

        Tuon matkan kävelee (kunnossa oleva ihminen), helposti puoleen tuntiin. Taksimatkaan meni varmaan 10 minuuttia, kaikkine tilauksineen ja odotuksineen.

        Eli kävelemällä tuo matka, olisi kävelemisen tuntiansioksi tullut noin 30€/h.

        Harva saa edes työnteosta tuollaista korvausta, sen lisäksi tuo 30€/h on verotonta.
        En ihmettele laisinkaan ettei noita lyhyitä ajoja raaskita ottaa.


      • kusetusko
        KallistaTouhua kirjoitti:

        Tuon matkan kävelee (kunnossa oleva ihminen), helposti puoleen tuntiin. Taksimatkaan meni varmaan 10 minuuttia, kaikkine tilauksineen ja odotuksineen.

        Eli kävelemällä tuo matka, olisi kävelemisen tuntiansioksi tullut noin 30€/h.

        Harva saa edes työnteosta tuollaista korvausta, sen lisäksi tuo 30€/h on verotonta.
        En ihmettele laisinkaan ettei noita lyhyitä ajoja raaskita ottaa.

        Aivan mutta yksikään kansanedustaja ei kävele Jaana Pelkonen 700 metriä taksilla? No.......


      • oikea_hinnottelu

        "räkä poskella aikana" saisi olla 3x hinnat. jos ajaa vartavasten korvesta hakemaan asiakasta, saisi maksuttaa myös taksin saapumisen aikaisen kilometrit.

        tietysti voisi myydä myös:
        -Prepaid-matkoja, maksaisi etukäteen 400km* ja voisi sitten ajella taksilla sen verran. ei tarvitse rahaa muistaa ottaa mukaan.

        -i kk-kortin (4matkaa/kk "*vain taksi alueen sisällä").


      • OngelmatPoistuu
        oikea_hinnottelu kirjoitti:

        "räkä poskella aikana" saisi olla 3x hinnat. jos ajaa vartavasten korvesta hakemaan asiakasta, saisi maksuttaa myös taksin saapumisen aikaisen kilometrit.

        tietysti voisi myydä myös:
        -Prepaid-matkoja, maksaisi etukäteen 400km* ja voisi sitten ajella taksilla sen verran. ei tarvitse rahaa muistaa ottaa mukaan.

        -i kk-kortin (4matkaa/kk "*vain taksi alueen sisällä").

        Ei mitään 3x hintoja vaan samantien 10x hinnat.

        Sillä saadaan taksien määrä minimiin ja kysyntä olemattomiin. Kaikki ongelmat poistuu kun kukaan ei kaipaa takseja, eikä niitä olekaan kun niitä ei kannata ajaa.


      • OliskoNäin
        kusetusko kirjoitti:

        Aivan mutta yksikään kansanedustaja ei kävele Jaana Pelkonen 700 metriä taksilla? No.......

        En aivan ymmärtänyt viestin sisältöä enkä tarkoitusta. Oletko katkera kaikille kansanedustajille vaiko vain Pelkoselle?


    • Kyytikiito

      Tulevassa taksiuudistuksessa taksipalvelu ei tule enää "ilmaiseksi"/ lähtömaksulla asiakkaan osoitteeseen.
      Esim. täällä maalla nykyisen taksilain mukaan, asiakas on 20 km;n päässä lähimmästä vapaasta taksista ja ajattaa 2 km matkan osoitteestaan...
      Taksi ajaa lähtömaksulla 5.90 20km ja laskuttaa 2 km ajon asiakkaalla ja palaa toiset 20 km asemapaikalleen.
      Mitä luulette taksi ajaa 44 km ja asiakas saa kuljetuksen n. 10eurolla, onko kannattavaa liiketoimintaa.
      Taksilakiuudistus on mielestäni hyvä juttu, loppuu talkoilla ajelu.
      Tulevaisuudessa saadaan laskuttaa asiakkaalta "oikeasti" ne kustannukset joka kuuluu periä yrityksen kannattavuuden taksoina...

      • TaksistaToimivaVihdoin

        Just näin ja samalla saadaan ne kunnon kilpailun piiriin. Nimenomaan TODELLISIA kustannuksia tässä halutaan maksaa eikä valtion määrittelemiä. Oli ne sitten korkeampia tai ei. Reilu markkinaehtoinen hinnoittelu kyllä takaa oikean hintatason. Samalla se antaa tilaa innovoida, esim. Jos joku keksii tavan ajaa ilman aloitusmaksua ja tyhjien kilsojen laskutusta niin siinähän voittaa tämä innovoija ja asiakas. Hyvä homma siis!


      • Mulkeroinen
        TaksistaToimivaVihdoin kirjoitti:

        Just näin ja samalla saadaan ne kunnon kilpailun piiriin. Nimenomaan TODELLISIA kustannuksia tässä halutaan maksaa eikä valtion määrittelemiä. Oli ne sitten korkeampia tai ei. Reilu markkinaehtoinen hinnoittelu kyllä takaa oikean hintatason. Samalla se antaa tilaa innovoida, esim. Jos joku keksii tavan ajaa ilman aloitusmaksua ja tyhjien kilsojen laskutusta niin siinähän voittaa tämä innovoija ja asiakas. Hyvä homma siis!

        Voi vit*u näitä innovoijia. Ihan niinkuin pajatsosta ulos maksettava raha tulisi sinne tyhjästä. Ei niitä tyhjiä kilsoja tule yhtään vähemmän, jos ei ole maksavaa asiakasta tarjolla kyytiin siellä peräkorvessa, mihin edellinenasiakas on juuri jätetty. Ei tähän auta Uberit eivätkä mitkään muutkaan typerät pimeiden taksien välityspalveluina toimivat Slush-innovaatiot, vaan hukkakilometrien minimoimiseen tarvitaan OSTOVOIMAA ja MAKSUKYKYISIÄ asiakkaita. Vaikka sitä ostovoimaa olisi nykyistä paremminkin, niin KUKAAN ei ota taksia alleen muuta kuin tarpeseen. Sen lisäksi, mitä suurempi määrä on takseja liikenteessä, sitä suuremmalla todennäköisyydellä ne myös joutuvat palaamaan tyhjänä takaisin lähtöpisteeseen.


      • FuntsiVähänEnemmän
        Mulkeroinen kirjoitti:

        Voi vit*u näitä innovoijia. Ihan niinkuin pajatsosta ulos maksettava raha tulisi sinne tyhjästä. Ei niitä tyhjiä kilsoja tule yhtään vähemmän, jos ei ole maksavaa asiakasta tarjolla kyytiin siellä peräkorvessa, mihin edellinenasiakas on juuri jätetty. Ei tähän auta Uberit eivätkä mitkään muutkaan typerät pimeiden taksien välityspalveluina toimivat Slush-innovaatiot, vaan hukkakilometrien minimoimiseen tarvitaan OSTOVOIMAA ja MAKSUKYKYISIÄ asiakkaita. Vaikka sitä ostovoimaa olisi nykyistä paremminkin, niin KUKAAN ei ota taksia alleen muuta kuin tarpeseen. Sen lisäksi, mitä suurempi määrä on takseja liikenteessä, sitä suuremmalla todennäköisyydellä ne myös joutuvat palaamaan tyhjänä takaisin lähtöpisteeseen.

        Ei tule mutta laskuttaa voi muutenkin kuin kilsojen perusteella tai edes ajamisen perusteella.

        Eiköhän näitä erillaisia malleja tulla näkemään.


    • Leikkuria

      Puolet pitäis saada pois. Keski-eurooppalainen hinnoittelu.

    • juostenhalvempi

      Mitä kalliimpi taksi,sen enemmän voitat, kun juokset sen perässä;-DD

    • Eduskuntaan

      Taksilla matkustamisen mielenkiinnon tappaa se lähtömaksu.

      Esim. kaupungin keskustassa voisi siirtyä lyhyitäkin matkoja taksilla, mutta ei.... Ei tule edes moinen mieleen sen lähtömaksun takia.

      Kai sille joku järkevä selitys on oikeasti olemassa, mutta ainakin omalta kohdaltani niin kauan kuin se on olemassa, miehet saa seisoskella vaikka koko päivän tolpalla odottelemassa asiakkaita.

      Onko se odottelu sitten tyhjänpanttina järkevää, sitähän voi miettiä.

      • adlaksdj

        No jaa...ilman sitä lähtömaksua hinta olisi sitten 1,55 eur/kilometri? Miksi kukaan hommaisi itselleen ammattikäyttöön rekisteröityä autoa, maksupäätteitä, tilausjärjestelmiä ym ajelakseen sitten pullakahvien hinnalla ventovieraita paikasta toseen. Oletko päästäsi vialla?


      • Eduskuntaan

        En tiedä miksi, mutta muualla maailmassa se kyllä toimii, Suomessa ei.
        Ja ei, en ole päästäni vialla, en ihan ymmärtänyt miksi piti mennä solvauksen puolelle kun aihe on kuitenkin aivan asiallinen.

        Saranatko siinä kuluu ovea avatessa kuuden euron edestä, vai mihin tuo lähtömaksu perustuu.

        Jos noita pullakahvien maksajia olisi koko ajan, eli taksit olisivat ajossa, eikä seisoskelisi tolpilla, pullakahveista muodostuisi ihan oikea rahavirta. Ilmeisesti kuskit sitten tykkää siitä, että ei ole ajoa ja tolpalla voi seisoskella aikaa kulutellen ja kollegoiden kanssa rupatellen.


      • NäinSeOnn
        Eduskuntaan kirjoitti:

        En tiedä miksi, mutta muualla maailmassa se kyllä toimii, Suomessa ei.
        Ja ei, en ole päästäni vialla, en ihan ymmärtänyt miksi piti mennä solvauksen puolelle kun aihe on kuitenkin aivan asiallinen.

        Saranatko siinä kuluu ovea avatessa kuuden euron edestä, vai mihin tuo lähtömaksu perustuu.

        Jos noita pullakahvien maksajia olisi koko ajan, eli taksit olisivat ajossa, eikä seisoskelisi tolpilla, pullakahveista muodostuisi ihan oikea rahavirta. Ilmeisesti kuskit sitten tykkää siitä, että ei ole ajoa ja tolpalla voi seisoskella aikaa kulutellen ja kollegoiden kanssa rupatellen.

        Tietysti kuskit tykkäävät ajaa mielummin yhden 50€ kyydin kuin kymmenen 5€ kyytiä tunnissa. Sehän on oikeaa työtä jos kymmenenkin asiakasta joutuis palvelemaan.


      • ei_kun_näin
        Eduskuntaan kirjoitti:

        En tiedä miksi, mutta muualla maailmassa se kyllä toimii, Suomessa ei.
        Ja ei, en ole päästäni vialla, en ihan ymmärtänyt miksi piti mennä solvauksen puolelle kun aihe on kuitenkin aivan asiallinen.

        Saranatko siinä kuluu ovea avatessa kuuden euron edestä, vai mihin tuo lähtömaksu perustuu.

        Jos noita pullakahvien maksajia olisi koko ajan, eli taksit olisivat ajossa, eikä seisoskelisi tolpilla, pullakahveista muodostuisi ihan oikea rahavirta. Ilmeisesti kuskit sitten tykkää siitä, että ei ole ajoa ja tolpalla voi seisoskella aikaa kulutellen ja kollegoiden kanssa rupatellen.

        Avaisitko vähän, missä muualla taksi ajaa ilman lähtömaksua?? Itse en ole törmännyt sellaiseen . Toisaalta olen kyllä Thaimaasta Brasiliaan törmännyt siihen että takseja on jonossa taksiasemilla odottamassa asiakkaita. Taksipalvelun tuottamisessa on se yksi tärkeä, huomioon otettava asia, joka vaikkapa eduskunnasta katsottuna saattaa jäädä huomioimatta ja se on se palvelun saatavuus. Jos meni monimutkaiseksi, kuvittele itseäsi kadunvarteen: yrität saada taksia itsellesi, mutta utopiasi mukaisesti taksit ovat alkaneet ajaa pelkällä kilometritaksalla, ja ovatkin niin suosittuja että kadulla näkyy vain varattuja takseja. Sinulla on jo kiire lentokentälle, mutta vapaata/vapautuvaa taksia ei vaan löydy ja lopulta myöhästyt lennolta.
        Asiasta suivaantuneena vaadit lisää takseja kaupunkiin, ja kiltit taksikuskit ottavatkin valituksesi huomioon, ja laittavat lisää takseja liikenteeseen mutta sitten tulee ongelma: Takseille ei enää riitäkkään jatkuvana nauhana asiakkaita, vaan pitää tolpalla odotella , ja kun odottelu sitten palkitaan (asiakas astuu sisään) hän ajaakin vain lyhyen kyydin, koska se on niin halpaa ilman lähtömaksua, ja kuljettaja palaakin jonon viidenneksi 4 minuutin päästä, kolme euroa rikkaampana.
        Tämä tuskin toimii missään päin maailmaa


      • Toimivana

        Matkan hinta sovitaan kyllä monessa maassa etukäteen.


      • Eduskuntaan
        ei_kun_näin kirjoitti:

        Avaisitko vähän, missä muualla taksi ajaa ilman lähtömaksua?? Itse en ole törmännyt sellaiseen . Toisaalta olen kyllä Thaimaasta Brasiliaan törmännyt siihen että takseja on jonossa taksiasemilla odottamassa asiakkaita. Taksipalvelun tuottamisessa on se yksi tärkeä, huomioon otettava asia, joka vaikkapa eduskunnasta katsottuna saattaa jäädä huomioimatta ja se on se palvelun saatavuus. Jos meni monimutkaiseksi, kuvittele itseäsi kadunvarteen: yrität saada taksia itsellesi, mutta utopiasi mukaisesti taksit ovat alkaneet ajaa pelkällä kilometritaksalla, ja ovatkin niin suosittuja että kadulla näkyy vain varattuja takseja. Sinulla on jo kiire lentokentälle, mutta vapaata/vapautuvaa taksia ei vaan löydy ja lopulta myöhästyt lennolta.
        Asiasta suivaantuneena vaadit lisää takseja kaupunkiin, ja kiltit taksikuskit ottavatkin valituksesi huomioon, ja laittavat lisää takseja liikenteeseen mutta sitten tulee ongelma: Takseille ei enää riitäkkään jatkuvana nauhana asiakkaita, vaan pitää tolpalla odotella , ja kun odottelu sitten palkitaan (asiakas astuu sisään) hän ajaakin vain lyhyen kyydin, koska se on niin halpaa ilman lähtömaksua, ja kuljettaja palaakin jonon viidenneksi 4 minuutin päästä, kolme euroa rikkaampana.
        Tämä tuskin toimii missään päin maailmaa

        Esim. kanarialla ajetaan taksia ilman lähtömaksua.

        Okei, siinä on parin euron pohjamaksu kun auto lähtee liikkeelle, mutta mittarissa alkaa summa lisääntymään vasta kun on ajettu pari kilometriä, eli tuo maksu on oikeasti kilometripohjainen.

        Teoriasi siitä että kysynnän ja tarjonnan lait eivät pätisi kaupallisessa toiminnassa, on hieman ontuva.

        Kysyntä nousisi jos kynnys hypätä taksiin olisi alhaisempi = lähtömaksu alas tai kokonaan pois.


      • capiche
        Eduskuntaan kirjoitti:

        Esim. kanarialla ajetaan taksia ilman lähtömaksua.

        Okei, siinä on parin euron pohjamaksu kun auto lähtee liikkeelle, mutta mittarissa alkaa summa lisääntymään vasta kun on ajettu pari kilometriä, eli tuo maksu on oikeasti kilometripohjainen.

        Teoriasi siitä että kysynnän ja tarjonnan lait eivät pätisi kaupallisessa toiminnassa, on hieman ontuva.

        Kysyntä nousisi jos kynnys hypätä taksiin olisi alhaisempi = lähtömaksu alas tai kokonaan pois.

        Eli pohjamaksu on ok, mutta lähtömaksu ei??
        Eiköhän se Espanjan kolleega ole osannut hinnoitella sen kilometrinsä juuri senverran kalliimmaksi että kompensoi lähtömaksun puutteen. Tuo käytäntö että mittariin tulee liikkeelle lähdettäessä suoraan muutaman kilsan hinta , on käytössä monessa maassa , ja sillä varmistetaan ettei niitä kilometrin "paskakeikkoja" tule, tai jos tulee, niistä saa edes jotain.

        Kysynnän ja tarjonnan lait ovat hiukka erilaisia jos kyseessä on palvelun tuottaminen eikä esimerkiksi ämpärien myyminen.
        Ämpäreitä voi ostaa varastoon (vaikka Venäjältä halvalla) ja myydä niitä sitten 100X määrä pienemmällä katteella, ja silti menestyä, mutta palvelua ei voi tehdä varastoon vaan se kulutetaan siinä valmistushetkellä, ja sillä valmistuksella on hintansa joka on se palveluntuottajan tarvitsema korvaus siitä ajasta, joka menee sen palvelun (kyydin) suorittamiseen.
        Ongelma nousee siitä, että palvelua ei voi olla varastossa (kuten ämpäreitä), vaan palvelun "varasto " on se taksitolppa, jossa taksit odottavat asiakkaita.
        Ämpärien makuuttaminen varastossa ei maksa kuin niihin sidotun rahan koron, sekä varastoinnin muut kustannukset, mutta siellä taksin ratissa on ihminen,jolle pitää maksaa palkkaa myös siitä "varastossa" odottelusta .
        Se että kaikki maailman taksit ajaisivat koko ajan asiakkaita mittari päällä , on utopiaa, jonka varmaan ymmärrät itsekin.


      • kasdindj

        Niin varmaan moni muukin käyttäisi taksia enemmän , jos ei olisi lähtömaksua. Mukavaahan se olis kun kilometri maksaisi 1,53 eur, ei muita kuluja. Osaatko kertoa jonkun muun palvelualan, jossa saat jotain euroviidelläkymmenellä?
        Itse matkustaisin Thaimaahan kerran kuussa, jos vain laskisivat lentolipun hinnan vaikka sataseen. Parturissa 2 euroo on se kipuraja mulle. Kyllähän näitä riittää. Omasta palkastani (keskipalkka 3500/kk)en tietenkään ole valmis tinkimään, mutta muitten pitäisi mielestäni alentaa hintoja.


      • Eduskuntaan
        capiche kirjoitti:

        Eli pohjamaksu on ok, mutta lähtömaksu ei??
        Eiköhän se Espanjan kolleega ole osannut hinnoitella sen kilometrinsä juuri senverran kalliimmaksi että kompensoi lähtömaksun puutteen. Tuo käytäntö että mittariin tulee liikkeelle lähdettäessä suoraan muutaman kilsan hinta , on käytössä monessa maassa , ja sillä varmistetaan ettei niitä kilometrin "paskakeikkoja" tule, tai jos tulee, niistä saa edes jotain.

        Kysynnän ja tarjonnan lait ovat hiukka erilaisia jos kyseessä on palvelun tuottaminen eikä esimerkiksi ämpärien myyminen.
        Ämpäreitä voi ostaa varastoon (vaikka Venäjältä halvalla) ja myydä niitä sitten 100X määrä pienemmällä katteella, ja silti menestyä, mutta palvelua ei voi tehdä varastoon vaan se kulutetaan siinä valmistushetkellä, ja sillä valmistuksella on hintansa joka on se palveluntuottajan tarvitsema korvaus siitä ajasta, joka menee sen palvelun (kyydin) suorittamiseen.
        Ongelma nousee siitä, että palvelua ei voi olla varastossa (kuten ämpäreitä), vaan palvelun "varasto " on se taksitolppa, jossa taksit odottavat asiakkaita.
        Ämpärien makuuttaminen varastossa ei maksa kuin niihin sidotun rahan koron, sekä varastoinnin muut kustannukset, mutta siellä taksin ratissa on ihminen,jolle pitää maksaa palkkaa myös siitä "varastossa" odottelusta .
        Se että kaikki maailman taksit ajaisivat koko ajan asiakkaita mittari päällä , on utopiaa, jonka varmaan ymmärrät itsekin.

        "Eli pohjamaksu on ok, mutta lähtömaksu ei?? "

        Kaikki on tietysti kiinni siitä, minkäsuuruisia nuo maksut on.

        "Eiköhän se Espanjan kolleega ole osannut hinnoitella sen kilometrinsä juuri senverran kalliimmaksi että kompensoi lähtömaksun puutteen."

        Ehkä.

        Jokatapauksessa ajoin viikon aikana enemmän taksilla kuin koskaan elämässäni. Kolmen kilometrin matka maksoi 3 - 4 euroa kahdelta hengeltä. Viikon aikana ajettiin taksilla noin 60 euron edestä. Jos jokainen kerta kun lähdimme matkaan, olisi vaatinut 5,90 lähtömaksun maksamisen, en olisi varmasti käyttänyt taksia laisinkaan.

        "Tuo käytäntö että mittariin tulee liikkeelle lähdettäessä suoraan muutaman kilsan hinta , on käytössä monessa maassa , ja sillä varmistetaan ettei niitä kilometrin "paskakeikkoja" tule, tai jos tulee, niistä saa edes jotain."

        Eli asiakkaat on tietoisesti haluttu karkottaa noilla lähtömaksuilla, jotta eivät tulisi häiritsemään taksikuskeja tarpeineen (paskakeikkoineen). No sitten ymmärrän asian kyllä. Taksimiehet ovat suuria herroja mersujen rattien takana, ja asiakas on vain ongelma. Eli vastaus lähtömaksun merkitykseen, löytyi viimeinkin. Asiakkaat häiritsisivät kuskeja liiaksi, jos lähtömaksua ei olisi tai olisi alhaisempi.

        "Kysynnän ja tarjonnan lait ovat hiukka erilaisia jos kyseessä on palvelun tuottaminen eikä esimerkiksi ämpärien myyminen.
        Ämpäreitä voi ostaa varastoon (vaikka Venäjältä halvalla) ja myydä niitä sitten 100X määrä pienemmällä katteella, ja silti menestyä, mutta palvelua ei voi tehdä varastoon vaan se kulutetaan siinä valmistushetkellä, ja sillä valmistuksella on hintansa joka on se palveluntuottajan tarvitsema korvaus siitä ajasta, joka menee sen palvelun (kyydin) suorittamiseen.
        Ongelma nousee siitä, että palvelua ei voi olla varastossa (kuten ämpäreitä), vaan palvelun "varasto " on se taksitolppa, jossa taksit odottavat asiakkaita."

        Kysymyshän oli kysynnän ja tarjonnan laeista, eikä siitä, miten palveluita voi tehdä varastoon, tai ei voi tehdä. Kun lähtömaksulla saadaan aikaiseksi se, että alle 5km matkaa ei tee mieli ajaa taksilla koskaan, kysyntä laskee.

        Kun kysymys on palvelusta, joka ei ole ihmiselle välttämätön, eikä pakollinen, äänestys lompakolla on helppoa. Taksille on usein vaihtoehto, jopa se omien jalkojen käyttäminen on aivan realistinen vaihtoehto useimmille ihmisistä.

        "Se että kaikki maailman taksit ajaisivat koko ajan asiakkaita mittari päällä , on utopiaa, jonka varmaan ymmärrät itsekin."

        Kyllä, mutta maailma ei ole myöskään mustavalkoinen. Muitakin vaihtoehtoja on, kuin että ollaan joko vain tolpalla tai ajettaisiin koko ajan. Asioita voi tehostaa, muuttaa asiakaslähtöisemmäksi, mutta tuntuu että siihen ei ole ollut minkäänlaista mielenkiintoa, palvelun toiminta on perustunut pitkälti taksikuskien ja yrittäjien lähtökohdista, ei asiakkaiden.


      • Eduskuntaan
        kasdindj kirjoitti:

        Niin varmaan moni muukin käyttäisi taksia enemmän , jos ei olisi lähtömaksua. Mukavaahan se olis kun kilometri maksaisi 1,53 eur, ei muita kuluja. Osaatko kertoa jonkun muun palvelualan, jossa saat jotain euroviidelläkymmenellä?
        Itse matkustaisin Thaimaahan kerran kuussa, jos vain laskisivat lentolipun hinnan vaikka sataseen. Parturissa 2 euroo on se kipuraja mulle. Kyllähän näitä riittää. Omasta palkastani (keskipalkka 3500/kk)en tietenkään ole valmis tinkimään, mutta muitten pitäisi mielestäni alentaa hintoja.

        "Niin varmaan moni muukin käyttäisi taksia enemmän , jos ei olisi lähtömaksua. Mukavaahan se olis kun kilometri maksaisi 1,53 eur, ei muita kuluja. Osaatko kertoa jonkun muun palvelualan, jossa saat jotain euroviidelläkymmenellä?"

        Onhan esimerkiksi kaupan kassa palveluammatissa. Olisi kovin outoa jos kassalla olisi pohjamaksu, jonka jälkeen aletaan lyömään vasta hintoja kassakoneeseen. Tai parturissa, ensin maksetaan vitosen aloitusmaksu, ja sen jälkeen minuuttipohjaisesti kunnes hiukset on leikattu.

        "Itse matkustaisin Thaimaahan kerran kuussa, jos vain laskisivat lentolipun hinnan vaikka sataseen. Parturissa 2 euroo on se kipuraja mulle. Kyllähän näitä riittää. Omasta palkastani (keskipalkka 3500/kk)en tietenkään ole valmis tinkimään, mutta muitten pitäisi mielestäni alentaa hintoja."

        Huomaatko että mainitsemissasi esimerkeissä, sinulla on oikeus itse valita, ostatko kyseisen palvelun. Jos hinta on mielestäsi liian kallis, palvelu jää ostamatta.

        Jos palveluntarjoaja ei pysty elättämään itseään tarjoamallaan palvelulla, tulisiko valtiovallan tulla väliin ja säännöstellä yrittäjien määrää ja määrätä taksat joilla palvelua tarjotaan. Parturinpitoon lupa, kaivinkoneyrittäjän lupa, ravintoloitsijan lupa. Näitä olisi vain rajattu määrä ja luvanhaltijan taksat olisi tiukasti määrätty.

        Hyvä idea, mutta kuulostaa edesmenneeltä Neuvostoliitolta.

        Miksi takseille tulisi sallia tällainen erityisoikeus välttyä vapaalta kilpailulta?


    • Sami1970

      Eli taksin tulisi olla halvempi kuin linja-auton vaikka niiden hinnassa on puolet joukkoliikenne tukea.esim hsl saa 34 miljoonaa euroa.
      Laitetaan sama takseille ja poistetaan alvi niin kukaan ei matkusta linkkarilla.

      • TässäFaktaaSulle

        Bussien hinta ei ole vertailukelpoinen koska yhtiöt ajavat myös tappiollisia reittejä jotka nostavat kuluja merkittävästi. Jos tämä keskustalaisuus lopetettaisiin, bussilippujen hinnat tippuisivat 50% ja tukea ei tarvittaisi. On typerää ajaa bussia paikkoihin missä asuu viisi ihmistä.

        Taksi voisi hyvin ajaa lyhyitä alle 10min reissuja viidellä eurolla. Se ei vain halua. Se haluaa seistä tolpalla.


      • TyhmyysLoistaa
        TässäFaktaaSulle kirjoitti:

        Bussien hinta ei ole vertailukelpoinen koska yhtiöt ajavat myös tappiollisia reittejä jotka nostavat kuluja merkittävästi. Jos tämä keskustalaisuus lopetettaisiin, bussilippujen hinnat tippuisivat 50% ja tukea ei tarvittaisi. On typerää ajaa bussia paikkoihin missä asuu viisi ihmistä.

        Taksi voisi hyvin ajaa lyhyitä alle 10min reissuja viidellä eurolla. Se ei vain halua. Se haluaa seistä tolpalla.

        Olipas älykäs kommentti. Missä olit kun järkeä jaettiin?


      • lKKKKKKKKKGJ-ögh-

        ei voi verrata, koska bussissa on suuremmat työvoimakulut kuin taksissa,
        bussikuskille maksetaan ylityö- ja pyhälisät, taksikuskille ei makseta.
        eli nyt pääsisäisen aikaan jos ajaisi bussia kolmena pyhänä niin saisi kuuden päivän palkan, taksikuskin on turha edes haaveilla sellaista


      • ASDKASDBH
        TässäFaktaaSulle kirjoitti:

        Bussien hinta ei ole vertailukelpoinen koska yhtiöt ajavat myös tappiollisia reittejä jotka nostavat kuluja merkittävästi. Jos tämä keskustalaisuus lopetettaisiin, bussilippujen hinnat tippuisivat 50% ja tukea ei tarvittaisi. On typerää ajaa bussia paikkoihin missä asuu viisi ihmistä.

        Taksi voisi hyvin ajaa lyhyitä alle 10min reissuja viidellä eurolla. Se ei vain halua. Se haluaa seistä tolpalla.

        Taksille tappiollinen reitti toteutuu ihan yhtä lailla kun 45 minuutin odotuksen jälkeen asiakas ajaa 3 kilsan matkan. Itse voisit aivan hyvin mennä töihin viidellä eurolla tunnissa, mutta mieluummin makaat työttömänä kotona. Eiks ois kivempi tehdä jotain ? Tuut vaikka ajaan taksia, maksan 5 euroo tunnilta


    • Järkihoi

      Vapautuksen jälkeen vaatikaa ihmeessä pyhäkorvaukset.Ei varmasti tipu taksat tajuaa sen jokainen laskutaitoinen.Lisäksi vapaana ajetut kilometrit tulevat lisääntymään.Tehottomuus kasvaa.Ai miksikö?Miettikää sitä?Tyhmiä ootte jos ette osaa vastata.

      • Pankkiautom

        Menkää ajamaan Mötölle hänen asiakkaille lupaamia 2:n euron kyytejä. Vaatikaa min. 2000 €/kk. Ja pyhä- ja yötyölisät tietysti.

        En aikoinaan ymmärtänyt olla ajamatta jurrissa Kälviällä poliisia hengiltä. Sanooko nimi Tuomas K. teille mitään.

        Linnasta päästyäni olen keskittynyt tällä palstalla järjestelemään Suomen taksiliikennettäkin uuteen uskoon muiden kaltaisteni kanssa.


      • ViidenTähdenUuber
        Pankkiautom kirjoitti:

        Menkää ajamaan Mötölle hänen asiakkaille lupaamia 2:n euron kyytejä. Vaatikaa min. 2000 €/kk. Ja pyhä- ja yötyölisät tietysti.

        En aikoinaan ymmärtänyt olla ajamatta jurrissa Kälviällä poliisia hengiltä. Sanooko nimi Tuomas K. teille mitään.

        Linnasta päästyäni olen keskittynyt tällä palstalla järjestelemään Suomen taksiliikennettäkin uuteen uskoon muiden kaltaisteni kanssa.

        Nimenomaan. Minä ja veljäni Tuomas bussissa pankkiautomaatti tiedämme takseista kaiken.


    • tragol

      Mitä mieltä se nälkäpalkalla työtä tekevä taksirenki on kyydin hinnasta. Käyttääkö hän taksia joka ajaa mittaritaksalla asemapaikalleen ?
      Paljonko työttömäksi jäänyt tai eläköitynyt taksinkuljettaja on kyydistä valmis maksamaan ?
      Heillä pitäis olla asiasta tuntemusta . . .

    • vm41

      Mielestäni bussikyydin kannattavuutta verrattaessa taksikyydin hintaan tulisi edellyttää tavalla, jossa bussissa olisi vain 1 matkustaja aina koko reitille ja mieluimmin eläkeläinen alennusajan puitteissa.
      Näin tehden olisi hauskaa nähdä pärjäisikö ainutkaan bussiyrittäjä reitillään.
      Kunhan nyt uudistus täysimääräisenä astuu voimaan ja uudistusten suosija tilaa seuraavan kerran taksikyydin juhlista kotiin joko vaimon, tai "vaimokkeen" kera ja paikalle ajaakin mopoauto "tumman" kuskin myötä penkit ranskanperunoiden sotkemana, niin olisi hienoa nähdä ilmeet. sekä kuulla kommentit ennen ja jälkeen.

      • Turha.pelko

        Mopoauto ei tule hakemaan kahta asiakasta kun se on rekisteröity vain kahdelle, eli yksi kuljettajan lisäksi. Tuskin se mopoautokuski sotkee sen enempää kuin muutkaan. Eikä mopoauto tule jos et ole sitä tilannut!


    • nojoojos

      vähän pienempi omakotitalo, kesähuvila,vene..

    • HyväHinta

      Hyvä hinta olisi 40senttiä per kilometri.

      • JuurikinNäin

        Se olisi toki asiakkaalle hyvä hinta, mutta tuolla hinnalla taksien toiminta loppuu Suomessa.

        Sanoisin että 1,20 - 1,60 on pk-seudulla toimivalle taksiautoilijalle minimihinta, jotta toiminta olisi sellaista, että siitä saa vielä jonkinlaista järkevää palkkaakin.


    • tragol

      Verrataanpas kyydin hintaa makkaran myyjään torilla. Siihen tarvitaan jonkinmoinen lämmityslaite, grilli jonka hintahaitari jotain 200 - 2000 €. Käyttöikä vaikkapa 5 vuotta.
      Kaasua siihen tarvitaan ynnä sinappia höysteeksi, voipaperia ja mitäpä sieltä löytyykään, Kaupunkikin vaatii omansa ja vaatii myyntipaikasta ekuja torilla.
      Eka viikolla makkaran hinta 0,5 euroa, asiakkaita vallan pirusti, ei taatusti kannattavaa eikä
      tule kilpailijoita sotkemaan markkinoita.
      Viikoittain korotetaan makkaran hintaa 25 senttiä per viikko. Asiakkaita tippuu hinnan kohotessa.
      Vitosellamyynti lienee jo varsin toivotonta ja myyjä istuskelee kopissa kuin mikäkin *******s.
      Jos tuli tuloksista pidettyä kirjaa niin joku viikko oli kannattavin ja riippuu myyjän ahkeruudesta/ahneudesta miten hienosäätö suoritetaan hinnoittelussa.

    • monopolihinnoitelu

      "Kun taksilla ajaminen joidenkin mielestä on niin helvetin kallista, niin kysytään mikä olisi oikea hintataso?"

      Kenen mielestä se hintataso olisi halpa tai edes kohtuullinen? 20:n tonnin kaivinkoneen saa halvemmalla töihin kuin taksin. Pääoma ja polttoainekulut ovat kuitenkin aivan eri luokkaa kuin taksilla ja ammattitaitokin on vuosien kokemus eikä pelkkä autokoulu.

      • kaivuuttaja

        Totta! Just viime Juhannuspäivänä, aamulla klo 6:00 vaimo halusi 0,5 metrin kuopan istutuksille pihamaalle. Eipä muuta kuin soitto Kaivinkonekeskukseen, ja jopa oli 10 minuutin päästä 20 tonnin kaivuri kuopaisemassa todella ammattitaidolla meille montun. Maksoin käteisellä, lähtömaksu oli 9 euroo, ja kaivuu 1,55 euroa. Ihan ok hinta, mutta kyllä luulen että kaivuuttaisin useamminkin ilman tuota lähtömaksua :)


      • jäajkjkkäa

        klo 6.00 lähtömaksu ei ole 9 euroa


      • taavetti765

        "20:n tonnin kaivinkoneen saa halvemmalla töihin kuin taksin"
        Nyt kyllä tunnen itseni tyhmäksi. 8 Tonnia levitin käsipelillä sepeliä mökkitielle viime kesänä. Hikihän siinä tuli.
        Kaivinkoneella se olisi ollut vartin homma.
        Olisko antaa sitä numeroa, mistä saa tilattua sen halvan kaivinkoneen hommiin ???
        Niin ja hintahan on sitten alle 20 €


      • MiksiKommentoit
        jäajkjkkäa kirjoitti:

        klo 6.00 lähtömaksu ei ole 9 euroa

        Juhannuspäivänä on. Miksi kommentoit kun et tiedä asiasta mitään?


      • faktaa-
        kaivuuttaja kirjoitti:

        Totta! Just viime Juhannuspäivänä, aamulla klo 6:00 vaimo halusi 0,5 metrin kuopan istutuksille pihamaalle. Eipä muuta kuin soitto Kaivinkonekeskukseen, ja jopa oli 10 minuutin päästä 20 tonnin kaivuri kuopaisemassa todella ammattitaidolla meille montun. Maksoin käteisellä, lähtömaksu oli 9 euroo, ja kaivuu 1,55 euroa. Ihan ok hinta, mutta kyllä luulen että kaivuuttaisin useamminkin ilman tuota lähtömaksua :)

        Ei voi verrata kaivinkonetta ja taksia hinnoittelussa,
        taksilla tulee helposti työaikaa yli 400 tuntia kuukaudessa, kaivinkoneella korkeintaan alle puolet siitä, laskutettavaa työtä ei saa edes joka arkipäivä,
        taksin tuotto on huomattavasti suurempi kuin kaivinkoneen


      • gLGHÖHÄÖ
        taavetti765 kirjoitti:

        "20:n tonnin kaivinkoneen saa halvemmalla töihin kuin taksin"
        Nyt kyllä tunnen itseni tyhmäksi. 8 Tonnia levitin käsipelillä sepeliä mökkitielle viime kesänä. Hikihän siinä tuli.
        Kaivinkoneella se olisi ollut vartin homma.
        Olisko antaa sitä numeroa, mistä saa tilattua sen halvan kaivinkoneen hommiin ???
        Niin ja hintahan on sitten alle 20 €

        "Nyt kyllä tunnen itseni tyhmäksi"
        tuntemuksessasi olet kyllä osunut ihan oikeaan!


      • faktat_hukassa
        faktaa- kirjoitti:

        Ei voi verrata kaivinkonetta ja taksia hinnoittelussa,
        taksilla tulee helposti työaikaa yli 400 tuntia kuukaudessa, kaivinkoneella korkeintaan alle puolet siitä, laskutettavaa työtä ei saa edes joka arkipäivä,
        taksin tuotto on huomattavasti suurempi kuin kaivinkoneen

        Mykistyn tän typeryyden edessä!
        Toisaalta..jos kaivinkonemies tuolla logiikalla alkaa taksimarkkinoille tunkea, ei meillä taksareilla ole hätäpäivää.
        Tuu mun pihaa kaivaan puoleen hintaan sillon kun ei oo laskutettavaa, onhan se mukavampi ees jotain tehdä, mieluummin kuin vaan istua kotona...ai sori...takseillehan on noin tapana sanoa :)


      • taavetti766
        faktat_hukassa kirjoitti:

        Mykistyn tän typeryyden edessä!
        Toisaalta..jos kaivinkonemies tuolla logiikalla alkaa taksimarkkinoille tunkea, ei meillä taksareilla ole hätäpäivää.
        Tuu mun pihaa kaivaan puoleen hintaan sillon kun ei oo laskutettavaa, onhan se mukavampi ees jotain tehdä, mieluummin kuin vaan istua kotona...ai sori...takseillehan on noin tapana sanoa :)

        maksatko myös kaivinkoneen siirtokulut edestakaisin, ei sitä ajamalla voi tuoda,
        luuletko tosiaan, että kaikki suomen kaivinkoneet saisi töitä juhannuspäivänä ihmisten pihoilta


      • jhgfjhkfh

        " 20:n tonnin kaivinkoneen saa halvemmalla töihin kuin taksin."
        Lähtömaksuun sisältyy siirtokulut.
        Yhteystietoja kaipailen näihin halpoihin kaivinkone miehiin.


      • Näinmeillä
        jhgfjhkfh kirjoitti:

        " 20:n tonnin kaivinkoneen saa halvemmalla töihin kuin taksin."
        Lähtömaksuun sisältyy siirtokulut.
        Yhteystietoja kaipailen näihin halpoihin kaivinkone miehiin.

        sitä samaa minäkin tässä kaipailen. taitaa vaan nää kaivinkoneukot olla samaa kastia lavettimiesten kanssa. niitähän tasaisen väliajoin tänne saapuu kertomaan miten niitten palvelut on halvempia kuin taksin , vaikka koneet on kalliimpia . töihin ne ei silti suostu tulemaan 10 eurolla pyhäaamuna 5 minsan varoitusajalla vaan tätä pyytäessään saa lukea, kuinka näitä asioita ei voikaan verrata , mut joo, silti on halvempaa kuin taksilla ajo.


      • alaahiemantunteva
        taavetti766 kirjoitti:

        maksatko myös kaivinkoneen siirtokulut edestakaisin, ei sitä ajamalla voi tuoda,
        luuletko tosiaan, että kaikki suomen kaivinkoneet saisi töitä juhannuspäivänä ihmisten pihoilta

        eikös se kaivuri alalla ole sama kuin taksi alalla: kun hinta laskee niin käyttäjät lisääntyy ja kaikki voittaa. luulen että kaivamisen piilokysyntä tulee esiin kun vaan hintoja saadaan alas. siirtokuluista puhuminen on huono asia, eihän taksikaan veloita mitään autonsiirtokulua asiakkaalta . hinta on aina se sama 5.90 tai 9 euroa.


    • Pisnesmiäs

      Minäpä ryhdyn autokauppiaaksi. Laskin, että yhden auton myymiseen kuluu renkaanpotkimisen, kahvinjuonnin, paskanjauhannan ja paperitöiden teon kanssa tunti. Päivän aikana ehdin myydä siis kahdeksan 40 K€ hintaista autoa.
      Näin ollen tienaan yhdessä päivässä 32 000, joten minun tarvitsee työskennellä vain yhtenä päivänä vuodessa!

      • lainarahallaostan

        32000e saako sen heti olisi kiire metsälään laatukokeeseen


      • miekipisnesmiäs

        minäpä ryhdyn kaivamaan ihmisten pihoja juhannuspäivänä, sitä hommaa on kuulemma enemmän kuin taksinajoa


    • MaatJaMannutNähnyt

      Mogadiskussa on kuulemma edullista matkustaa taksilla. Menkää vinkujat sinne ja ottakaa mielellään täältä tuttu kuski tai 2 mukaan (vaikka vähän pidemmäksikin aikaa että saadaan valtiontaloutta hieman edes tervehdytettyä kun tosta hallituksesta ei siihen ole).

      • raipei

        Olet siis aidosti sitä mieltä, että tiukasti säännellystä yritystoiminnasta kriittiseen sävyyn keskusteleminen on vinkumista?

        Ehkä onkin niin, että Mogadishusta puhuminen ja hallituksen väheksyminen on tässä yhteydessä sitä vinkumista.

        Sekin on syytä muistaa, että jos on varaa kritisoida niin on parasta olla hihassa myös joku parannusehdotus, joten laitahan tulemaan se, miten taksiliikenne saadaan järkevöitettyä Suomessa ja miten Suomea tulisi johtaa jotta valtiontalous saadaan parempaan kuntoon.


    • Taksitiomatiä

      Monopoli ja sosialismi sama asia.
      Yrittäjyys .
      Sopiva hinta noin 50c km.
      Näinollen yrittäjälle ei tule pakonomaista tarvetta vaihtaa mersu uuteen joka vuosi.
      Ja joihan sitä taksia ajaa itsekkin.
      Jos ei varaa renkiin.

    • Hyvä.hallitus

      "joten laitahan tulemaan se, miten taksiliikenne saadaan järkevöitettyä Suomessa ja miten Suomea tulisi johtaa jotta valtiontalous saadaan parempaan kuntoon"

      En nyt oikein ymmärrä, mitä yhteensovittamista on taksimonopolilla ja valtiontalouden kuntoonsaattamisella. Miten ne ovat toisistaan riippuvaisia? Tosin valtiontalouttta pitää osin hoitaa markkinoiden ehdoilla, mutta taksi toimii puhtaasti yksityisessä monopolissa joka kaikkien onneksi puretaan ja joka olisi pitänyt tehdä jo 60luvulla.

      • LuetunYmmärtäminen

        Missään ei sanottu että asiat liittyisivät toisiinsa, vaan siinä oli kaksi eri aihealuetta, erotettuna ja-sanalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe