Asus-wlan-adapteri vanhaan läppäriin

dearbankmanager

Heippa kaikille. Minulla on ekotorilta jokunen vuosi sitten ostamani vanha Fujitsu Siemens Amilo pa-1510, jossa on surkea Atheros5. Olen yrittänyt säätää sitä ja googlettanut ohjeita ja kokeillut ehdotettuja komentolauseita. Silti netti toimii vai 40-50% tehoilla, eikä se pysty edes lataamaan sivuja saati tiedostoja tai apgreidata.

Koneessa oli jokin Mint, sitten säätöjä tein Lubuntu 14 aikana, sitten kyllästyin ja kokeilin josko netti olisi nopeampi AntiX tai Puppy linuxien kautta, mutta ei...

Nyt läppärillä on Mint 17 xfce. Tätä viestiä kirjotan työpaikan ipadilla, koska läppäri ei pysty lähettämään viestiä.

Jostain luin että mokkulalla netti lähtisi pyörimään, ja ostin marketista Asus usb-ac51. En kuitenkaan ole onnistunut asentamaan sitä, cd-levyllä on asennusapsi Windowsin sisälle käytettäväksi ja linux-ohje tyssäsi jo heti siihen, että päätteessä kone ei pystynyt lataamaan jotain ohjaustiedostoa sudolla tai sitä ei ole olemassa.

En ole atk-asiantuntija joten en ehkä osannut käyttää oikeita temejä.

6

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mintlinux-mään

      Ei nuo tikut vaadi Mintissä mitään ajurien asennusta. Sen pitäisi näkyä oikealta alhaalta paneelista aukeavassa verkkoyhteydet- näkymässä, kun tyrkkää kiinni. Sieltä sitten tekemään verkkoasetukset, eli oman Wifin salasana. Wifi kapulahan tuo on, eikä mokkula. Mokkulatkin kyllä toimii suoraan, yleisemmät mallit ainakin.

      • luultavasti_toimii

        Yleensä ongelmana ovat mokkulat, joissa sisällä flash-muistilla asennettuna windows-ajurit. Eli ensin pitää ajaa "eject" em. levylle, jotta sen alla oleva modeemi voi ylipäänsä löytyä. Tuon winkkari ajuri tekee "salaa" ilman että käyttäjä tietäisi asiasta mitään. Mutta linux:ssa on kiellettyä tehdä mitään salaa käyttäjältä - tästä syystä käyttäjä joutuu em. levyn ejectillä poistamaan asemasta 1. kerralla. Tämän jälkeen homma toimii ainakin itselläni - eli kun modeemi tunnistuu, sille asentuu ajuri, joka osaa tuon eject:in tehdä. Todellinen ongelma on siis siinä, että modeemi on toteutettu epästandardilla tavalla!


    • hjfhjashfjjf

      Jos sinulla ok kotona wlan reititin, niin tuolla mainitsemallasi palikalla saat yhteyden siihen. Sinun pitää kuitenkin tietää verkon salasana. Suoraa nettiyhteyttä tuolla palikalla ei saa windowsissakaan, koska se ei ole mokkula.
      Jos koneesta puuttuu jokin tarvittava protokolla sen haku onnistuu verkkokaapelin kautta, mutta ei muuten.
      Asennettaessa systeemiä tulisi verrkojohto olla kiinni, että kone hakee heti tarvittavat päivitykset ja ohjaimet.

      • ei-tarvi-verkkoa

        Linux distroa asennettaessa (esim. Mint) ei ole ensinkään tarpeen olla nettiyhteydessä asennuksen aikana.
        Olen aina asentanut Mintin ilman nettiyhteyttä asennuksen aikana eikä tämä milloinkaan ole ollut ongelma.


    • ilman.säätöjä

      Minulla on varapalikkana Asuksen USB-N13 ja ainakin se toimii muistaakseni heittämällä Mintissä.

    • Öky100

      On samanlainen Fujitsu, sama ongelma, hidas yhteys. Laiton USB-Wlan sama nopeus kun verkkokortilla. Kone on liian vanha 100 Gb nopeudelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe