Muovikassit ja-pussit

paluumenneisyyteen

Eivät taida direktiivin laatijat ymmärtää, ettei se kassi ole kertakäyttöinen! Käytän roskapussina. Pienet hedelmäpussit käytän koirankakkapussina. No, ilmeisesti se menee siihen, että taloyhtiön roskikseen kaadetaan suoraan roskasangosta ruuanjätteet. Kun muovipusseja ei ole. Mitähän taloyhtiöt siitä ajattelevat? Varsinkin kun järjestyssäännöissä lukee, että roskat on laitettava pussiin, suoraan ei saa heittää. Ja hedelmiä ei sitten voi ostaa, korkeintaan yhden banaanin. Ilman pussia. Toivottavasti vihreät on sitten tyytyväisiä kun koirankakkoja ei kerätä pois (ei ole muo vipusseja)! Palataan 50-luvulle. Kun olin lapsi roskasangot tyhjennettiin saunan taakse. Olipa kesällä kärpäsiä!
Ehkä seuraavaksi ostamme maitoa maitokannuun, ei tule jätettä. Virvoitusjuomat palaa taas lasipulloihin jne.

29

387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ö-Öö

      Se ja sama, miten niitä käytetään.

      Niitä nyt kuitenkin käytetään. Siinä kuluu uusiutumttomia luonnonvaroja. Lisäksi laajat ympäristöongelmat. Etenkin merien saastuminen ja sitä kautta muun rvintoketjun saastuttaminen.

      Tämä lisännyt paineita uusien, ekologisten pakkausmateriaalien kehittämiselle. Suomess kovasti keuhkottu Nesteen kehittelemästä orgaanisestaa pakkausmateriaalista, millä melkeinpä muovin ominaisuudet, ilman suuria haittoja. Noh, ei suomi ainoa maa ole, sellaisia kehitellään vähän kaikkialla.

      Niin kauan, kuin muovipusseja käytössä, niin kauan niistä ongelmia. Niitä voi yrittää pienentää, siihenhän nytkin pyritään. Ehkä pieni asia yhdelle ihmiselle, maapallolla kuitenkin yli 7 miljardia ihmistä.

      Mitenkähän elintarpeita jne liikuteltiin ennen, kuin muovinvalmistusta oli keksitty, sitä syytä miettiä ja sitä kautta pyrkiä kehittämään pakkausteknologiaa, se ihan järkevää. Sekin, jos ostaa orilta jotain, sen saa kyllä omaan pakkaukseen, jo sellainen on. Tätä hankala soveltaa isoihin marketteihin, mutta ei olisi mahdotonta sekään.

      Typerää ostaa panaani ja pakata se muovipussiin, kotiinviemisen ajaksi, hintalapun voi laittaa panaaniin. Sekin hedelmä jätetään osittain käyttämättä, kukaan ei tee sen kuorista ruokaa, vaikka syötäväähän sekin olisi. Toisaalta, panaanin kuiret luonnontuotetta, eivät saastuta. Mutta typerää ostaa kaupasta ruokaa, heitettäväksi pois.

      Mulla muuten useita kymmeniä vuosia vanha kankainen stokkan kauppakassi, edelleen käytössä. Ongelmahan siis on nimenomaan pikkupussit, elintarpeita hankala ostaa kaupasta, ilman erillistä pakkausta, siis pikkupussia. Pikkupussit päivittäinen ympäristöongelma.

      =DW=

      • Minulla on aina mukana kangaskassi ostoksia varten tai sitten pakkaan ne suoraan reppuun. On muuten olemassa kevyt harsopussi, johon voi pakata hedelmät, jostakin luontopuodista niitä löysin.
        Täytyy kyllä myöntää, että välillä käytän itsekin tarjolla olevia muovipusseja, koska niillä on käyttöä jälkeenpäinkin.
        Eräs aatesisareni harrasti kaikenlaisia kepposia luonnonsuojeluun liittyen. Yksi niitä oli lähteä kauppaan pesty kahvipussi mukanaan. Kun hän pyysi laittamaan pussiin kaksi pasteijaa, myyjä katsoi häntä hölmistyneenä ja kysyi: "mikäs meidän pussissa on vikana "?, johon tuttuni esitti vastakysymyksen: "mikäs minun pussissani on vikana" ?..))


    • uusia-innovatioita

      Oletko huomannut, että kaupoissa on myös paperipusseja? Minulla ei ole koiraa, mutta olen käsittänyt, että niiden jätöksille on biohajoava pussi, ei siis kaupan muovinen, kuten ei kotitalouden biojätteelle, joten älä kerää niitä kaupan kassiin?

      Maitopurkit ovat kierrätyskamaa, samoin kuin lasi ja metallitölkit. Seuraava autosi voi olla "maitopurkkipahvinen ja olut tölkki uusio käytetty" tuote ja joudut ajelemaan lasisekoitteisella asfalttitiellä, vai mitäs kaikkea siitä lasista nykyisin tehdään?

    • VitsikäsMies

      Helsingissä kaikki sekajäte muovipusseineen menee hyötykäyttöön polttolaitokselle kaukolämmön kehittämiseksi. Se vaatii käyttäjämassaa, jotta kannattaa - sekä roskan tuottajia että kaukolämmön tarvitsijoita.

      Ruokajätteen keräily taloyhtiöissä on lähinnä vitsi.

      • MultaaSiitäTulee

        Komposti on ihan hyvä mullan valmistaja.


    • Muovikassi on näkyvin pakkaus, kun poistutaan kaupasta.
      Voisi nämä direktiivienlaatijat katsoa sitä muovipakkausten määrää, mikä siellä kassissa on.
      Muutama makkaranleike isossa kovamuovipaketissa, samoin kaikki muu.
      Onko kaupoissa mitään, mikä ei ole muovipaketissa, taitaa olla vasaratkin.
      Muovikassi on monikäyttöinen, mutta näitä muita pakkauksia ei voi käyttää mihinkään muuhun.

      • "k-kotton"

        Viisas miete.
        Muistavatkohan viherpipertäjät että monissa maissa muovi-kassi on ainoa, tarpeeksi halpa matka-laukku, tai muu kannin.
        Kannin, joka kestää monta, monta reissua sinne ja takaisin.
        Joissain maissa ei paperi-kassin-pohja kauaa kestä hedelmien tms. kosteutta.
        Kuten ei Suomessakaan.
        Tulemme siis tarvitsemaan paljon lakaisevia nehkereitä
        Halvalla.


        H.


      • ö-Öö

        Kuivamuona

        Näkkileipä, jauhot, kaikenlaista kuitenkin paperi/pahvipakkauksissa. Yks juttu noihin muovipakkauksiin liittyen. Yhteiskuntarakenne muuttunut, tarvitaan pienpakkauksia. Aika harva ostaa kokonaisen makkarapötkön, tahi koko juustotahkon. Sinkkutalouksia valtavasti, lestaa5italousia vähän. Suurille pakkauksille ei ole kysyntää.

        Lisäksi keksitty säilyketölkit ja lasipurkit. Tokikin säilykkeitä, mutta kierrätysmateriaaleja.

        Muovi vaan niin kätevä ja halpa, sekä helppo pakkausmateriaali, sitähän sitä vähän kaikessa pakkaukseen liittyvässä aina käytetään.

        Vaikka muovinkeräyksen kai pitäisi olla lakisääteistä, ei sitä oikein tahdo olla käytössä. Paperinkeräyslaatikoita kaikkialla, vaikka pperin käyttäminen vähenee kotitalouksissa jqtkuvasti. Muovinkeräyslaatikoita harvassa.

        Meneehän toi hommeli hiljakseen parempaan suuntaan, kaikilla osa-alueilla. Vaan aika pian, teollistumisen jälkeisellä aikakaudella, ihminen saanut aikaan melkoista tuhoa melkin missä tahansa asiassa. Ilmasonmuutos nyt kaikkein kamalin, mutta vesien saastuminen toinen hirvitys. Ja siihen kaikki muu. Ja koko härdelli kehitetty ronskissa sadassa vuodessa. Ihminen tehokas, joissain asioissa.

        =DW=


    • On-muuten-päheet

      Mites kondoomit?
      Käytön jälkeen olen tehnyt niistä kumiritsoja.

      • kiksit.ne.on.monet

        niinko ritsoilla se mälli sit lentääki vai tiskatuil kondumeil?


    • ekologiska

      Mä ostin joskus kauan sitten sellaisen kestohedelmäpussin. Siihen sitten punnitsin erilaisia hedelmiä ja juureksia. Oli muuten tosi hankalaa. En ollut älynnyt ottaa jotain paperipalaa johon tarrahintalaput kiinnittää. Laitoin ostoskorin reunaan. Aiheutin ruuhkan kassalla.
      Kestopussi päätyi rintikoiden pesupussiksi. Nykyisin otan yhden hedelmäpussin ja lastaan siihen kaikki ja tarralaput kylkeen. Sekin hankalaa, kun puntarista meinaavat karata.
      Joo, joutuu mantelit yms. jos irtona ostaa laittaa omaan pussiinsa.

      • hmpff

    • kasvokkain.ollaan

      Se nyt on niin, että kehittyvät (ent. kehitys-) maat ovat päässeet television, kännyköiden yms. tekniikan myötä tutustumaan länsimaiseen elämänmenoon. Nuot lukutaidottomat ja ne kehittyneiden maiden lukutaitoiset saavat viestiä siitä miten esim. suomalaisten yhteiskuntarakenne toimii. Tänne sitten tullaan sosiaalitoimen elätettäviksi. Hyvällä tsägällä saadaan turvapaikka ja koko suku tänne. Huonolla tsägällä yksi saa, leipäjonosta ruoat ja lähetetään sossurahat sinne jonnekin.
      Papin liperit liehuu, julkisuutta tulee ja niitä mirhameita turvapaikanhakijat lahjoina tuovat.

      • eiummarraei

        Miten tuo liittyy muovipusseihin?


      • sekaisinmenin

        Hyvä huomio. ei liitykkää. Piti olla Appelsiinin ketjuun. Minulla on muutama windows-ikkuna auki ja vahingossa täppäsin tähän.
        Onneksi en sekoittanut enempää. Kirjoitin Cheekin leffajutskaankin.


      • aloituksen.aiheeseen
        eiummarraei kirjoitti:

        Miten tuo liittyy muovipusseihin?

        Eikös leipäjonoissa laiteta eväät muovipussiin, josko se olisi yhdistävä tekijä.


    • eppu2

      Roskapussirullasta roskapussit tulee halvemmaksi, kuin muovikassien käyttö roskiin.
      Elintarvikepakkausmuovit vissiin jo kaikki kelpaavat poltettaviin jätteisiin.
      Minusta on käsittämätöntä, kun metallin keräykseen ja biojätteeseen heitetään tavara muovipusseissa. Näkee aika usein.
      Pusseissa on kyllä merkinnät.

    • helppomukava.elämä

      Pelastuuko maailma jos esim 60 ikäluokka alkaa diivailemaan ja leikkimään ekologista maailman lähihoitajaa.
      Itse ostan ja pakkaan surutta niin kauan kun pusseja saa. Minen kantele omia kasseja. Sikseen tosiaan roskapusseille on käyttöä.
      Laiskana ja itseäni palvovana eli mukavuudenhaluisena teen usein ruokaostoja myös netti tilauksena kotiin toimitettuna.

    • kulkijaykstoikkonen

      Käytiin koeran kanssa metällä. Yhen kassillisen keräsin roinaa viiden kilometrin matkalla. Miten ihmiset kehtovaa heittää mehtää.

      • kaappias

        Keräsithän kakat omaan kauppakassiin kaikki etkä vaan sortunut käyttämään vanhaa muovikassia? Olen töissä ostosturistien suosimassa kaupassa ja kaikki ostavat ihan hitokseltaan muovikasseihin tavaraa. Parhaimmilla on jotain kymmenen kassillista pullollaan ostoksia. Aika hullulta tuntuisi myydä tavaraa jossain kestokasseissa tai repeilevissä paperisissa. Muovikassista jää muuten meillekin eniten katetta. Kerran laskin että 20 sentin myyntihinnalla lähes 900 prosenttia.


    • reppu-ja-mies

      Silloin aikoinaan kun muovikassit yleistyivät katukuvassa,ne oli spurgujen asiakirjasalkkuja.
      Minä en ole spurgu,joten.....

    • Ekolego

      30 litran helpommin maatuvia roskapusseja saa n. 8 sentin kappalehintaan.
      Kaupassa voi käyttää kestokassia.

      • New-age

        Käytän fifty-fifty/kangaskasseja ja muovikasseja. Viimeksi rutisin cittarilla, että kun maksan itse automaatilla tuotteet, eikö palkkioksi saa kassia. Ei.
        Mielestäni meret pitäisi samalla putsata.
        Muovikassien massatuotanto aloitettu 1957 eli noinnkuuskytä vuotta niissä on hilattu kaikenlaista.


    • Pulpalaut

      Minä en ole OSTANUT muovikasseja pariin-kolmeenkymmeneen vuoteen. Mutta olen uusio käyttänyt niitä roskapusseina ottamalla niitä kauppojen roskiksista (siitä pullonpalautusautomaattien vierestä). No kaatopaikoille ne tietenkin sitten päätyvät.
      Joskus 60-70 luvulla äitini ja muut kylän naiset kutoiva kasseista ja maitopusseista muovimattoja.
      Kauppakasseina minulla on kangas- ja nailonkassit.

    • hmpff

      Ei ne koirankakkapussitkaan paljon maksa, 5 senttiä / kpl. Ja kivempi kuljettaa 3 kilsaa mukanaan sellainen joka ei ole läpinäkyvä. Enkä aio luopua niistä, ne on monikäyttöiset. Jos joku vaikka rupee ryttyilemään, niin heilutan "tuoksuvaa" pussia silleen että toinen tajuaa pysyä loitolla.

      Pakkohan ne roskat on johonkin laittaa. Muovipussit on siinä just parhaat. Mutta sen jälkeen kun meidän kylään ilmestyi muovinkeräyspiste, mun piharoskikseen tuli tilaa enemmän 2/3. Eikä se koostunut mistään muovipusseista. Sen verran kiikutan muoviprässiin kun menen kauppaan. Miettikääs mikä määrä!

      Silloin joskus kun asuin taloyhtiössä, käärin ruokajätteet ilmaislehteen. Ne maatuu, hyvinkin. Sen verran paskat jutut..
      https://www.youtube.com/watch?v=tGmu6Gal0Hk
      Pussinteko-ohjeet tuossa. Joutuu vähän useammin kiikuttamaan roskikseen, koska ei tuo kestä kovin märkää tavaraa. Mulla oli ainakin silloin aikaa käydä vaikka kerran päivässä, mutta olen kuullut/ymmärtänyt että eläkeläiset ne vasta kiireisiä ovat :)

    • SaasteetontaKorjuuta

      Miksei koirien kakkoja ja pikkujätteitä voisi kääriä sanomalehtipaperiin? Laittaa arkin sanomalehtipaperia taskuun tai kassiin ja hyödyntää sitä. Ei jää saasteita mihinkään.

    • "Kertakäyttö" muovipussit, ovat kiellettyjä jo esimerkiksi Ugandassa ja Ruandassa. Ostokset pakataan kaupassa paperipussiin, mikä on hieman hankalempi kantaa autoon mutta kyllä siihenkin tottuu.Olin muutama vuosi sitten Ruandassa noin viisi kuukautta. Ruanda on muutenkin todella siisti maa etenkin verrattuna Nigeriaan tai Marokkoon, joissa olen myös" jonkin" aikaa.

      • New-age

        Tässähän suomalaiselle paperiteollisuudelle avautuvat markkinat. Kannattaisi jo testata meillä. Sitten jäteastia palautuvia esim. rikkinäisiä paperipusseja varten, jos ei ole takkaa tai hellaa tai kiuasta, missä poltella.


    • Isäni en muista koskaan kantaneen minkään näköistä kauppakassia.
      Hänellä oli aina ostokset pahvilaatikossa. Jos ei ollut laatikkoa mukana, niin hän pyysi kaupasta, sillä niillä niitä on varaston puolella vaikka kuinka paljon, kun niillehän tulee melkein kaikki tavara juuri pahvilaatikoissa.
      Bussilla, polkupyörällä tai kävellen se saattaisi tosin tuntua vähän epäkäytännölliselle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe