Kirje jonka saat lukea nyt

ja.kukahan.kirjoitti

Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan".
Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.

Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".
Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.

Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"

Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?

Entä jos Jumala, vaikka hän tahtoo näyttää vihansa ja tehdä voimansa tiettäväksi, on suurella pitkämielisyydellä kärsinyt vihan astioita, jotka olivat valmiit häviöön,
ja on tehnyt sen
saattaakseen kirkkautensa runsauden ilmi laupeuden astioissa, jotka hän on edeltävalmistanut kirkkauteen?
Ja sellaisiksi
hän myös on kutsunut meidät, ei ainoastaan juutalaisista, vaan myös pakanoista,

niinkuin hän myös Hoosean kirjassa sanoo: "Minä olen kutsuva kansakseni sen, joka ei ollut minun kansani, ja rakkaakseni sen, joka ei ollut minun rakkaani.

Ja on tapahtuva,
että siinä paikassa,
jossa heille on sanottu: 'Te ette ole minun kansani', siinä heitä kutsutaan elävän Jumalan lapsiksi."

Mutta Esaias huudahtaa Israelista: "Vaikka Israelin lapset olisivat luvultaan kuin meren hiekka, niin pelastuu heistä vain jäännös.

Sillä sanansa

on Herra toteuttava

maan päällä

lopullisesti ja rutosti."


Niinkuin Esaias myös on ennustanut: "Ellei Herra Sebaot olisi jättänyt meille siementä, niin meidän olisi käynyt niinkuin Sodoman, ja me olisimme tulleet Gomorran kaltaisiksi".

Mitä me siis sanomme? Että pakanat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saavuttaneet vanhurskauden, mutta sen vanhurskauden, joka tulee uskosta;

mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.

Minkätähden?

Sentähden,

ettei se tapahtunut uskosta,

vaan ikäänkuin teoista;

sillä he loukkautuivat loukkauskiveen,

33. niinkuin kirjoitettu on: "Katso, minä panen Siioniin loukkauskiven ja kompastuksen kallion,

ja joka häneen uskoo,

se ei

häpeään

joudu".

http://raamattu.fi/1933,38/Room.9.html

14

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Raamatusta-on-tämä

        Jos siis on jotakin kehoitusta Kristuksessa,

        jos jotakin rakkauden lohdutusta,

        jos jotakin Hengen yhteyttä,

        jos jotakin sydämellisyyttä ja laupeutta,

        niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten,
        että olette samaa mieltä,
        että teillä on sama rakkaus,
        että olette sopuisat
        ja yksimieliset

        ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne
        ja että katsotte kukin, ette vain omaanne, vaan toistenkin parasta.

        Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,

        joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;

        hän nöyryytti itsensä

        ja oli kuuliainen
        kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.

        Sentähden

        onkin Jumala

        hänet korkealle korottanut

        ja antanut hänelle nimen,

        kaikkia muita nimiä korkeamman,

        niin

        että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman,

        sekä niitten

        jotka taivaissa ovat

        että niitten

        jotka maan päällä ovat,

        ja niitten,

        jotka maan alla ovat,

        ja jokaisen kielen pitää tunnustaman

        Isän Jumalan kunniaksi,

        että Jeesus Kristus

        on Herra.

        http://raamattu.fi/1933,38/Fil.2.html


      • Raa-ma-tusta
        Raamatusta-on-tämä kirjoitti:

        Jos siis on jotakin kehoitusta Kristuksessa,

        jos jotakin rakkauden lohdutusta,

        jos jotakin Hengen yhteyttä,

        jos jotakin sydämellisyyttä ja laupeutta,

        niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten,
        että olette samaa mieltä,
        että teillä on sama rakkaus,
        että olette sopuisat
        ja yksimieliset

        ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne
        ja että katsotte kukin, ette vain omaanne, vaan toistenkin parasta.

        Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,

        joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;

        hän nöyryytti itsensä

        ja oli kuuliainen
        kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.

        Sentähden

        onkin Jumala

        hänet korkealle korottanut

        ja antanut hänelle nimen,

        kaikkia muita nimiä korkeamman,

        niin

        että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman,

        sekä niitten

        jotka taivaissa ovat

        että niitten

        jotka maan päällä ovat,

        ja niitten,

        jotka maan alla ovat,

        ja jokaisen kielen pitää tunnustaman

        Isän Jumalan kunniaksi,

        että Jeesus Kristus

        on Herra.

        http://raamattu.fi/1933,38/Fil.2.html

        Ja minä näin pedon nousevan merestä;

        sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän päätä, ja sarvissansa kymmenen kruunua, ja sen päihin oli kirjoitettu pilkkaavia nimiä.

        Ja peto, jonka minä näin, oli leopardin näköinen,

        ja sen jalat ikäänkuin karhun,

        ja sen kita niinkuin leijonan kita.

        Ja lohikäärme antoi sille voimansa ja valtaistuimensa ja suuren vallan.


        Ja minä näin yhden sen päistä olevan ikäänkuin kuoliaaksi haavoitetun, mutta sen kuolinhaava parantui. Ja koko maa seurasi ihmetellen petoa.

        Ja he kumarsivat lohikäärmettä, koska se oli antanut sellaisen vallan pedolle, ja kumarsivat petoa sanoen:

        "Kuka on pedon vertainen, ja kuka voi sotia sitä vastaan?"

        Ja sille annettiin suu puhua suuria sanoja ja pilkkapuheita, ja sille annettiin valta tehdä sitä neljäkymmentä kaksi kuukautta.

        Ja se avasi suunsa Jumalaa pilkkaamaan, pilkatakseen hänen nimeänsä ja hänen majaansa, niitä, jotka taivaassa asuvat.

        Ja sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja sen valtaan annettiin kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot.

        Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä,

        jokainen,

        jonka nimi ei ole kirjoitettu

        teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta.

        Jos kenellä on korva, hän kuulkoon.

        Jos kuka vankeuteen vie, niin hän itse vankeuteen joutuu; jos kuka miekalla tappaa, hänet pitää miekalla tapettaman. Tässä on pyhien kärsivällisyys ja usko.

        Ja minä näin toisen pedon nousevan maasta,

        ja sillä oli kaksi sarvea niinkuin karitsan sarvet, ja se puhui niinkuin lohikäärme.
        Ja se käyttää kaikkea ensimmäisen pedon valtaa sen nähden

        ja saattaa maan ja siinä asuvaiset

        kumartamaan ensimmäistä petoa, sitä, jonka kuolinhaava parani.

        Ja se tekee suuria ihmeitä,

        niin

        että saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan

        ihmisten nähden.

        Ja se villitsee maan päällä asuvaiset niillä ihmeillä, joita sen sallittiin tehdä pedon nähden; se yllyttää maan päällä asuvaiset tekemään sen pedon kuvan, jossa oli miekanhaava ja joka virkosi.

        Ja sille annettiin valta

        antaa pedon kuvalle henki,

        että pedon kuva puhuisikin

        ja saisi aikaan,

        että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa,

        ne tapettaisiin.

        Ja se saa kaikki,

        pienet ja suuret,
        sekä rikkaat että köyhät,
        sekä vapaat että orjat,
        panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa,
        ettei kukaan muu voisi ostaa eikä myydä kuin se, jossa on merkki: pedon nimi tai sen nimen luku.

        18. Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi.

        http://raamattu.fi/1933,38/Ilm.13.html


      • osaatko.ratkoa
        Raa-ma-tusta kirjoitti:

        Ja minä näin pedon nousevan merestä;

        sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän päätä, ja sarvissansa kymmenen kruunua, ja sen päihin oli kirjoitettu pilkkaavia nimiä.

        Ja peto, jonka minä näin, oli leopardin näköinen,

        ja sen jalat ikäänkuin karhun,

        ja sen kita niinkuin leijonan kita.

        Ja lohikäärme antoi sille voimansa ja valtaistuimensa ja suuren vallan.


        Ja minä näin yhden sen päistä olevan ikäänkuin kuoliaaksi haavoitetun, mutta sen kuolinhaava parantui. Ja koko maa seurasi ihmetellen petoa.

        Ja he kumarsivat lohikäärmettä, koska se oli antanut sellaisen vallan pedolle, ja kumarsivat petoa sanoen:

        "Kuka on pedon vertainen, ja kuka voi sotia sitä vastaan?"

        Ja sille annettiin suu puhua suuria sanoja ja pilkkapuheita, ja sille annettiin valta tehdä sitä neljäkymmentä kaksi kuukautta.

        Ja se avasi suunsa Jumalaa pilkkaamaan, pilkatakseen hänen nimeänsä ja hänen majaansa, niitä, jotka taivaassa asuvat.

        Ja sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja sen valtaan annettiin kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot.

        Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä,

        jokainen,

        jonka nimi ei ole kirjoitettu

        teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta.

        Jos kenellä on korva, hän kuulkoon.

        Jos kuka vankeuteen vie, niin hän itse vankeuteen joutuu; jos kuka miekalla tappaa, hänet pitää miekalla tapettaman. Tässä on pyhien kärsivällisyys ja usko.

        Ja minä näin toisen pedon nousevan maasta,

        ja sillä oli kaksi sarvea niinkuin karitsan sarvet, ja se puhui niinkuin lohikäärme.
        Ja se käyttää kaikkea ensimmäisen pedon valtaa sen nähden

        ja saattaa maan ja siinä asuvaiset

        kumartamaan ensimmäistä petoa, sitä, jonka kuolinhaava parani.

        Ja se tekee suuria ihmeitä,

        niin

        että saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan

        ihmisten nähden.

        Ja se villitsee maan päällä asuvaiset niillä ihmeillä, joita sen sallittiin tehdä pedon nähden; se yllyttää maan päällä asuvaiset tekemään sen pedon kuvan, jossa oli miekanhaava ja joka virkosi.

        Ja sille annettiin valta

        antaa pedon kuvalle henki,

        että pedon kuva puhuisikin

        ja saisi aikaan,

        että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa,

        ne tapettaisiin.

        Ja se saa kaikki,

        pienet ja suuret,
        sekä rikkaat että köyhät,
        sekä vapaat että orjat,
        panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa,
        ettei kukaan muu voisi ostaa eikä myydä kuin se, jossa on merkki: pedon nimi tai sen nimen luku.

        18. Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi.

        http://raamattu.fi/1933,38/Ilm.13.html

        Vertauskuvallista, ole hyvä ja selvitä mitä voisi tarkoittaa, mitä maita on kysymyksessä ja niin edelleen, ne ovat Raamatun ilmestyskirjasta ennustuksia, jotka tulevat vielä tulevaisuudessa olemaan totta.


      • vinkki.selityksiin
        osaatko.ratkoa kirjoitti:

        Vertauskuvallista, ole hyvä ja selvitä mitä voisi tarkoittaa, mitä maita on kysymyksessä ja niin edelleen, ne ovat Raamatun ilmestyskirjasta ennustuksia, jotka tulevat vielä tulevaisuudessa olemaan totta.

        Joh, 3:17

        "Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi."

        http://www.kolumbus.fi/~w462389/haderek/ilm13-k.htm


      • vinkki.selityksiin kirjoitti:

        Joh, 3:17

        "Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi."

        http://www.kolumbus.fi/~w462389/haderek/ilm13-k.htm

        Juuri satukirjaksi osoitetun fiktiivisen teoksen referointi osoittaa älyllisen toiminnan puutetta.

        Olet kyvytön esittämään edes alkeellisinta argumenttia puolustaaksesi uskoasi.


      • jeesusfani1

        "he-ma
        20.4.2017 7:00
        Mooseksesta puhuttaessa on syytä muistuttaa moosestarun alkuperästä
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Akkadin_Sargon
        joka omalta osaltaan vesittää raamatun satukirjaksi."

        Wiki:
        Akkadin Sargoninin hallituskausi on ajoitettu aikaan 2334 - 2279 eKr.
        Sargon valloitti lyhyeksi aikaa sumerilaisen Ur:in kaupungin, jossa herbealaisten esi-isä Aabraham syntyi noin vuonna 1995 eKr., lähtien vaeltamaan monijumalaisesta sumerilaisten pääkaupungista (Ur) Jumalan hänelle lupaamaan maahan noin 1950 eKr.

        Kun Aabrahamin jälkeläinen Jaakob joutui perheineen lähtemään nälänhätää pakoon Egyptiin noin 1800 - luvulla eKr., lisääntyen siellä noin 400 vuoden ajan, niin hebrealaiset joutuivat viimein tilanteeseen, jossa egyptiläiset alkoivat polkea kaikin tavoin heidän ihmisoikeuksiaan, alkaen myös kohtelemaan heitä orjinaan.

        Kun hebrealaisten jälkeläinen, nimeltään Mooses, syntyi noin 1400-luvulla eKr., niin hän katsoi tehtäväkseen vapauttaa kansansa Egyptin orjuudesta, katsoen tehtäväkseen myös luoda hebrealaisille, eli Jaakobin jälkeläisille israelilaisille oma kulttuuri siihen kuuluvine aineellisineen ja hengellisine lainalaisuuksineen, niin kertoisitko mitä yhtäläisyyttä sinä näet Sargonin perustaman akkadialaisen kultuutin ja Mooseksen perustaman kulttuurin välillä?

        Vai tarkoitatko, että hebrealaiset noin yli 800 vuotta myöhemmin käväisivät ennen oman kulttuurinsa perustamista JOSSAKIN akkadialaishistorijoitsien arkistoissa (esittäisitkö maantieteellisen sijannin?) perehtymässä mainitsemaasi Sargonin elämänkertaan?


      • jeesusfani1 kirjoitti:

        "he-ma
        20.4.2017 7:00
        Mooseksesta puhuttaessa on syytä muistuttaa moosestarun alkuperästä
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Akkadin_Sargon
        joka omalta osaltaan vesittää raamatun satukirjaksi."

        Wiki:
        Akkadin Sargoninin hallituskausi on ajoitettu aikaan 2334 - 2279 eKr.
        Sargon valloitti lyhyeksi aikaa sumerilaisen Ur:in kaupungin, jossa herbealaisten esi-isä Aabraham syntyi noin vuonna 1995 eKr., lähtien vaeltamaan monijumalaisesta sumerilaisten pääkaupungista (Ur) Jumalan hänelle lupaamaan maahan noin 1950 eKr.

        Kun Aabrahamin jälkeläinen Jaakob joutui perheineen lähtemään nälänhätää pakoon Egyptiin noin 1800 - luvulla eKr., lisääntyen siellä noin 400 vuoden ajan, niin hebrealaiset joutuivat viimein tilanteeseen, jossa egyptiläiset alkoivat polkea kaikin tavoin heidän ihmisoikeuksiaan, alkaen myös kohtelemaan heitä orjinaan.

        Kun hebrealaisten jälkeläinen, nimeltään Mooses, syntyi noin 1400-luvulla eKr., niin hän katsoi tehtäväkseen vapauttaa kansansa Egyptin orjuudesta, katsoen tehtäväkseen myös luoda hebrealaisille, eli Jaakobin jälkeläisille israelilaisille oma kulttuuri siihen kuuluvine aineellisineen ja hengellisine lainalaisuuksineen, niin kertoisitko mitä yhtäläisyyttä sinä näet Sargonin perustaman akkadialaisen kultuutin ja Mooseksen perustaman kulttuurin välillä?

        Vai tarkoitatko, että hebrealaiset noin yli 800 vuotta myöhemmin käväisivät ennen oman kulttuurinsa perustamista JOSSAKIN akkadialaishistorijoitsien arkistoissa (esittäisitkö maantieteellisen sijannin?) perehtymässä mainitsemaasi Sargonin elämänkertaan?

        Raamatun tarinat ovat suullista perintötietoa, eikä Sargonin tarinaa voi ohittaa Mooseksen tarinaa kerrottaessa. Kun tutustut lisää historiaan, löydät lisää vastaavia kierrätettyjä tarinoita, kuten ylösnousemus.

        Maantieteellisestä sijainnista

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kiš


      • jeesusfani1 kirjoitti:

        "he-ma
        20.4.2017 7:00
        Mooseksesta puhuttaessa on syytä muistuttaa moosestarun alkuperästä
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Akkadin_Sargon
        joka omalta osaltaan vesittää raamatun satukirjaksi."

        Wiki:
        Akkadin Sargoninin hallituskausi on ajoitettu aikaan 2334 - 2279 eKr.
        Sargon valloitti lyhyeksi aikaa sumerilaisen Ur:in kaupungin, jossa herbealaisten esi-isä Aabraham syntyi noin vuonna 1995 eKr., lähtien vaeltamaan monijumalaisesta sumerilaisten pääkaupungista (Ur) Jumalan hänelle lupaamaan maahan noin 1950 eKr.

        Kun Aabrahamin jälkeläinen Jaakob joutui perheineen lähtemään nälänhätää pakoon Egyptiin noin 1800 - luvulla eKr., lisääntyen siellä noin 400 vuoden ajan, niin hebrealaiset joutuivat viimein tilanteeseen, jossa egyptiläiset alkoivat polkea kaikin tavoin heidän ihmisoikeuksiaan, alkaen myös kohtelemaan heitä orjinaan.

        Kun hebrealaisten jälkeläinen, nimeltään Mooses, syntyi noin 1400-luvulla eKr., niin hän katsoi tehtäväkseen vapauttaa kansansa Egyptin orjuudesta, katsoen tehtäväkseen myös luoda hebrealaisille, eli Jaakobin jälkeläisille israelilaisille oma kulttuuri siihen kuuluvine aineellisineen ja hengellisine lainalaisuuksineen, niin kertoisitko mitä yhtäläisyyttä sinä näet Sargonin perustaman akkadialaisen kultuutin ja Mooseksen perustaman kulttuurin välillä?

        Vai tarkoitatko, että hebrealaiset noin yli 800 vuotta myöhemmin käväisivät ennen oman kulttuurinsa perustamista JOSSAKIN akkadialaishistorijoitsien arkistoissa (esittäisitkö maantieteellisen sijannin?) perehtymässä mainitsemaasi Sargonin elämänkertaan?

        Perustat näkemyksesi sille, että Raamatun kuvaus juutalaisten orjuudesta Egyptissä ja heidän exoduksestaan olisi historiallinen tosiasia. Mutta kun se ei, ei vaikka kuinka kovasti haluat siihen uskoa. Mooseksen tarinaa ei saa mitenkään mahdutettua 1400-luvulle eKr. eikä mihinkään muuhunkaan Egyptin historian ajankohtaan. Se on puhtaasti myyttinen tarina.

        "Vai tarkoitatko, että hebrealaiset noin yli 800 vuotta myöhemmin käväisivät ennen oman kulttuurinsa perustamista JOSSAKIN akkadialaishistorijoitsien arkistoissa (esittäisitkö maantieteellisen sijannin?) perehtymässä mainitsemaasi Sargonin elämänkertaan?"

        Kysymys ei ollut minulle osoitettu, mutta saanen vastata: Ei. Vaan tarina virran vietäväksi lasketusta lapsesta, josta tulee merkkimies on ollut laajilti levinnyt Lähi-idässä. Se on liittynyt hepralaisten omiin myytteihin Mooseksesta aivan kuten Gilgamesh-eepoksen Utnapistim on ollut esikuva Nooa-myytille. Tarinat voivat levitä hämmästyttävän laajalle pelkästään suullisesti: ei tarvitse olla kansantieteilijä huomatakseen, että esim. egyptiläinen myytti Isiksesta kokoamassa Horuksen ruuminosia Niilistä herättääkseen tämän henkiin on peräisin samalta "sylttytehtaalta" kuin suomalainen myytti Lemminkäisen äidistä kokoamassa Lemminkäisen ruumiinosia Tuonelan virrasta herättääkseen tämän henkiin.

        Ymmärrän toki, että hartaalle uskovaiselle voi kipeää sen hyväksyminen, että Raamattu ei etenkään Mooseksen kirjojen osalta ole mitenkään erityislaatuinen verrattaessa muiden kansojen alkuperämyytteihin. Se on juutalaisteen omaa myyttistä kuviteltua menneisyyttä aivan samalla lailla kuin Gilgamesh sumerilaisten ja Ilia ja Odysseia kreikkalaisten. Pohjalla saattaa olla historiallisia tapahtumia, mutta lopputulos on epähistoriallinen.


      • Maianen

        Tuo teksti itsessään ei todista vielä yhtään mitään.


      • Saarnaajan.viisautta
        Maianen kirjoitti:

        Tuo teksti itsessään ei todista vielä yhtään mitään.

        Ja muista Luojaasi nuoruudessasi, ennenkuin pahat päivät tulevat ja
        joutuvat ne vuodet, joista olet sanova:
        "Nämä eivät minua miellytä"; ennenkuin pimenee aurinko, päivänvalo, kuu ja tähdet, ja pilvet palajavat sateen jälkeenkin -
        jolloin huoneen vartijat vapisevat ja voiman miehet käyvät koukkuisiksi ja jauhajanaiset ovat joutilaina, kun ovat menneet vähiin, ja akkunoista-kurkistelijat jäävät pimeään,
        ja kadulle vievät ovet sulkeutuvat ja myllyn ääni heikkenee ja noustaan linnun lauluun ja kaikki laulun tyttäret hiljentyvät;
        myös peljätään mäkiä, ja tiellä on kauhuja, ja mantelipuu kukkii, ja heinäsirkka kulkee kankeasti, ja kapriisinnuppu on tehoton; sillä ihminen menee iankaikkiseen majaansa, ja valittajat kiertelevät kaduilla -
        ennenkuin hopealanka katkeaa ja kultamalja särkyy ja vesiastia rikkoutuu lähteellä ja ammennuspyörä särkyneenä putoaa kaivoon.
        Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin.
        Turhuuksien turhuus, sanoi saarnaaja; kaikki on turhuutta!

        Sen lisäksi,

        että saarnaaja oli viisas,

        hän myös opetti kansalle tietoa,

        punnitsi, harkitsi ja sommitteli sananlaskuja paljon.

        Saarnaaja koki löytää kelvollisia sanoja, oikeassa mielessä kirjoitettuja, totuuden sanoja.

        Viisaitten sanat
        ovat kuin tutkaimet
        ja kootut lauseet kuin isketyt naulat;

        ne ovat saman Paimenen antamia.

        Ja vielä näiden lisäksi: Poikani, ota varoituksesta vaari; paljolla kirjaintekemisellä ei ole loppua, ja paljo tutkistelu väsyttää ruumiin.

        Loppusana kaikesta, mitä on kuultu, on tämä: Pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä, sillä niin tulee jokaisen ihmisen tehdä.

        Sillä Jumala tuo kaikki teot tuomiolle, joka kohtaa kaikkea salassa olevaa, olkoon se hyvää tai pahaa.

        http://raamattu.fi/1933,38/Saarn.12.html


    • Hiljentykäämme

      Sallitaanko hiukan toisenlaista ajatustapaa.
      Nykyisin laajasti myönnetään demokratian heikkoudet.
      Kuvitelkaamme että Mooses tiesi sen tai ymmärsi että ihmismieltä järkevämpi yksinvaltius on lopulta kaikille mahdollisimman oikeudenmukainen.
      Hän käytti tuota tietoa sen kansan hyväksi jonka jäsen hän oli. Tietenkin silloin muut kansat joutuivat toiselle sijalle.
      Maapallolla ei pysty elämään ihmisenä jotta kaikille olisi kaikkea tasapuolisesti. Aina käytän puhdasta (käytettyä) vettä, puhdasta (käytettyä) ilmaa. Tallaan joitain kasveja, syön joitain eläimiä, jotka olisivat monille ihmisille välttämätön ehto hengissä pysymiseksi. Tonnimääriä kelvollista ravintoa kaatopaikalle minunkin kaupaltani vain sen vuoksi että ei ole jakelua niin kuin Mooseksella että jokaiselle mannaa oikea määrä joka päivä

      • siitä.Raamatusta

        Kuka on viisaan vertainen, ja kuka taitaa selittää asian? Ihmisen
        viisaus kirkastaa hänen kasvonsa, ja hänen kasvojensa kovuus muuttuu.

        Sillä itsekullakin asialla on aikansa ja tuomionsa; ihmistä näet painaa raskaasti hänen pahuutensa.
        Hän ei tiedä, mitä tuleva on; sillä kuka ilmaisee hänelle, miten se on tuleva?
        Ei ole ihminen tuulen valtias, niin että hän voisi sulkea tuulen, ei hallitse kukaan kuoleman päivää, ei ole pääsyä sodasta, eikä jumalattomuus pelasta harjoittajaansa.

        Kaiken tämän minä tulin näkemään, kun käänsin sydämeni tarkkaamaan kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu aikana, jolloin ihminen vallitsee toista ihmistä hänen onnettomuudekseen.

        Sitten minä näin, kuinka jumalattomat haudattiin ja menivät lepoon, mutta ne, jotka olivat oikein tehneet, saivat lähteä pois pyhästä paikasta ja joutuivat unhotuksiin kaupungissa. Sekin on turhuus.

        Milloin pahan teon tuomio ei tule pian, saavat ihmislapset rohkeutta tehdä pahaa,

        koskapa syntinen saa tehdä pahaa sata kertaa ja elää kauan; tosin minä tiedän, että Jumalaa pelkääväisille käy hyvin, sentähden että he häntä pelkäävät,
        mutta että jumalattomalle ei käy hyvin eikä hän saa jatkaa päiviään pitkiksi kuin varjo, sentähden ettei hän pelkää Jumalaa.

        On turhuutta sekin, mitä tapahtuu maan päällä, kun vanhurskaita on, joiden käy, niinkuin olisivat jumalattomain tekoja tehneet, ja jumalattomia on, joiden käy, niinkuin olisivat vanhurskaitten tekoja tehneet. Minä sanoin: sekin on turhuutta.

        Ja minä ylistin iloa; koska ei ihmisellä auringon alla ole mitään parempaa kuin syödä ja juoda ja olla iloinen; se seuraa häntä hänen vaivannäkönsä ohessa hänen elämänsä päivinä, jotka Jumala on antanut hänelle auringon alla.

        Kun minä käänsin sydämeni oppimaan viisautta ja katsomaan työtä, jota tehdään maan päällä saamatta untakaan silmiin päivällä tai yöllä,
        niin minä tulin näkemään kaikista Jumalan teoista, että ihminen ei voi käsittää sitä, mitä tapahtuu auringon alla; sillä ihminen saa kyllä nähdä vaivaa etsiessään, mutta ei hän käsitä. Ja jos viisas luuleekin tietävänsä, ei hän kuitenkaan voi käsittää.

        http://raamattu.fi/1933,38/Saarn.8.html


    • Yksi-usko

      ”Paavali aloitti tämän luvun Israelin etuoikeuden ja ennakkoasenteen välisellä ristiriidalla (1-5). Heidän epäuskonsa ei johdu siitä, että Jumala olisi pettänyt lupauksensa, sillä Hän on pitänyt sanansa Israelin keskuudessa olevalle todelliselle Israelille (6-13). Jumala ei myöskään ole epäoikeudenmukainen armonvalinnoissaan. Se että Hän armahtaa muutamat ja paaduttaa toiset, ei ole ristiriidassa Hänen oikeudenmukaisuutensa kanssa (14-18). Jumala ei ole epäoikeudenmukainen syyttäessään Israelia tai pitäessään ihmisiä vastuullisina teoistaan. Me emme saisi vastata Hänelle uhmakkaasti. Joka tapauksessa Hän on toiminut oman luonteensa ja Vanhan testamentin profetioiden mukaisesti (19-29). Kaikki johtuu pikemminkin siitä, että Israel on ylpeä tavoitellessaan vanhurskautta väärällä tavalla, tekojen eikä uskon kautta, ja on kompastunut ristin kompastuskiveen (30-33). Tämä Israelin epäuskosta kertova luku alkaa Jumalan armonvalinnan tarkoituksesta ja päättyy toteamukseen, että Israelin lankeemus johtui sen omasta ylpeydestä (30.33). ”(lainaus kirjasta Freeman: Apostolin sydän).

      Room. 9:1-33
      "1-5 Vakuutan Kristuksen nimessä, että puhun totta, ja Pyhän Hengen valaisema omatuntoni todistaa, etten valehtele: Minulla on sydämessäni raskas suru ja lakkaamaton tuska. Toivoisin suorastaan, että itse olisin kirottu ja erotettu Kristuksen yhteydestä, jos se vain auttaisi veljiäni, oman kansani jäseniä. Ovathan he israelilaisia, jotka Jumala on ottanut lapsikseen ja joille hän on antanut kirkkautensa. Heidän kanssaan hän on tehnyt liitot, heille hän on antanut lain, jumalanpalveluksen ja lupaukset. Heidän ovat kantaisät, heistä on Kristus ihmisenä lähtöisin, hän, joka on kaiken yläpuolella, ikuisesti ylistetty Jumala, aamen!

      6-13 Jumalan sana ei ole voinut raueta tyhjiin. Eivät kaikki israelilaiset kuulu tosi Israeliin, eivätkä kaikki Abrahamin jälkeläiset ole oikeita Abrahamin lapsia. Onhan sanottu: "Vain Iisakin jälkeläisiä sanotaan sinun lapsiksesi." Tämä tarkoittaa, etteivät Jumalan lapsia ole luonnolliset jälkeläiset vaan että jälkeläisiksi luetaan lupauksen voimasta syntyneet lapset. Lupaus kuului näin: "Ensi vuonna samaan aikaan palaan sinun luoksesi, ja silloin Saaralla on poika." Eikä tämä ollut ainoa kerta. Rebekan pojilla oli yksi ja sama isä, meidän kantaisämme Iisak. Jo ennen kaksospoikien syntymää, ennen kuin he vielä olivat tehneet mitään hyvää tai pahaa, Jumala sanoi Rebekalle: "Vanhempi on palveleva nuorempaa." Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa, ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon. Onhan kirjoitettu: "Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin."

      14-18 Mitä me tähän sanomme? Ei kai Jumala ole epäoikeudenmukainen? Ei suinkaan. Hän sanoo Moosekselle: "Minä armahdan kenet tahdon ja osoitan laupeutta kenelle tahdon." Ratkaisevaa ei siis ole, mitä ihminen tahtoo tai ehtii, vaan se että Jumala armahtaa. Kirjoituksissa sanotaan faraolle: "Sen vuoksi minä korotin sinut, että sinun kohtalossasi osoittaisin voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin koko maailmassa." Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.

      19-29 Joku teistä ehkä kysyy: "Miksi Jumala sitten moittii ihmisiä? Eihän kukaan voi vastustaa hänen tahtoaan." Ihmisparka, mikä sinä olet arvostelemaan Jumalaa? Sanooko saviastia muovaajalleen: "Miksi teit minusta tällaisen?" Kyllä kai savenvalajalla on oikeus tehdä samasta savesta toinen astia arvokasta ja toinen arkista käyttöä varten? Näin on myös Jumala tehnyt näyttääkseen vihansa ja osoittaakseen voimansa. Suuressa kärsivällisyydessään hän on tosin säästänyt noita vihan astioita, jotka on määrätty tuhottaviksi. Loppumattoman kirkkautensa hän taas on antanut ilmetä niistä astioista, joita kohtaan hän osoittaa laupeutta ja jotka hän on valmistanut kirkkautta varten. Sellaisiksi hän on kutsunut meidät, olimmepa juutalaisia tai emme. Hoosean kirjassa hän sanoo:
      -- Minä olen sanova kansakseni sitä, joka ei kansaani ollut, ja rakastetukseni sitä, jota en rakastanut.
      Ja samassa paikassa, jossa heille sanottiin: "Te ette ole minun kansaani", heitä tullaan sanomaan elävän Jumalan lapsiksi.
      Mutta Israelista Jesaja huudahtaa:
      -- Vaikka Israelin kansa olisi lukuisa kuin
      merenrannan hiekka,
      siitä pelastuu vain rippeet.
      Äkkiä ja lopullisesti on Herra toteuttava sanansa maan päällä.
      Jesaja on myös ennustanut:
      -- Ellei Herra Sebaot olisi säästänyt meistä siementä, meidän olisi käynyt kuin Sodoman, me olisimme Gomorran kaltaiset.

      30-33 Mitä tämä siis merkitsee? Sitä, että vieraat kansat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saaneet sen, nimittäin uskon vanhurskauden. Sen sijaan Israel, joka tavoitteli vanhurskautta lakia noudattamalla, ei sitä saavuttanut. Miksi ei? Siksi, että israelilaiset eivät lähteneet uskon tielle vaan tekojen. He ovat kompastuneet siihen kiveen, josta on kirjoitettu:
      -- Minä asetan Siioniin kiven, johon he kompastuvat, kallion, johon he loukkaavat itsensä. Mutta joka häneen uskoo, ei joudu häpeään.".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1947
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1669
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      15
      1618
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1517
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1475
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1357
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      650
      1271
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      17
      1203
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      10
      1158
    Aihe