Miksei oma kirkko?

Miksei perustettu omaa kirkkoa (Vanha apostolisluterilainen kirkko), jolla ei olisi enää mitään tekemistä evl-kirkon kanssa? Omassa kirkossa olisi omat sakramentit eikä kenelläkään olisi nokan koputtamista.

Nyt ollaan jääty temppuilemaan ja notkumaan kirkkoon. Rikotaan kirkkolakia, juonitaan rukoushuoneista, ei hyväksytä kirkon ehtoollisia, mutta sopivassa tilaisuudessa käydäänkin kirkossa ehtoollisella. Pidetään omia rippikouluja, joita ei kirkko hyväksy, ja näin nuoret jäävät kirkon ulkopuolelle vaikka vanhemmat ovat kirkonjäseniä.

Tehtiinkö tämä siksi, että

a) pelättiin jäsenkatoa, jos perustetaan oma kirkko sakramentteineen.
b) ei haluttu luopua maallisesta mammonasta, joka olisi mennyt hyväntekeväisyyteen, jos olisi lopetettu yhdistyts tai jäänyt esikoislestadiolaiselle kirkon sisäiselle herätysliikkeelle.

Olipa syy kirkkovenkoilulle kumpi tahansa tai molemmat, syy on raadollinen ja maallinen eikä sillä ole mitään hengellistä pohjaa jaolle eläviin uskovaisiin ja eriseuraisiin.

Ainut onnistuminen on kristillisyyden häpäisy. Siksi tästä ei selvitä pelkillä selittelyillä, että virheitä on tehty, mutta niihin on ollut syynsä.
Ilmianna
Jaa

14 Vastausta


Kattoos ku me pysytään siinä vanhassa kirkko vain ei pysy siksijoudumme muutamia juttuja tekemään itse kun kirkko ei enäännpysty eikä siihen voi luottaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Milloinka me viimeksi olemme voineet luottaa kirkkoon? Ehtoollisilla siellä olemme voineet käydä juuri luterilaisen ehtoollisopetuksen vuoksi. Myös kasteet, vihkimiset vainajien siunaamiset ja jopa rippikoulut ovat onnistuneet. Viimeisenä Katekismusrippikoulu, jossa omat saarnaajamme olivat opettajina.

Ne ovat olleet jäsenetuja. Kirkontosiasiallinen opetus saattaa ulottua enintään siihen asti, mihin papit ovat uskonasiaa käsittäneet. Jotkut papit ovatkin neuvoneet parhaimmillaan joitakin ahdistuneita sieluja ottamaan yhteyttä esikoislestadiolaisiin. Se lienee parasta yhteistyötä...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jess! Yli 30 000 lahkon lisäksi mahtuu aina uusi mukaan.

Mutta yksikään näistä lahkoista ei ole valmis osallistumaan yksinkertaiseen rukoustapahtumaani, jossa rukouksen voimalla palautetaan amputoitu raaja takaisin kyseisen lahkon edustajalle.

Otan vastaan ilmoittautumisia he-ma@suomi24.fi

Juurikin äsken kutsuin muslimit mukaan, mutta kukaan ei ole ollut uskossaan niin vahva, että haluaisi ilmoittautua.
Ilmianna
Jaa
Kuka on eronnut kirkosta?????
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Kirkkisten horinoita vain
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
KaikkiTyyni kirjoitti:
Kirkkisten horinoita vain
Pelkään että Jumala katsoo asioita toiselta kantilta.
Jos olisi olleet kirkkiksen horinoita ... kuinka Luther sanoi
jokaisen Käskyn selityksessä, meidän tulee peljätä Jumalaa niin
että me rakastamme ja kunnioitamme Herraa Jumalaamme. Nyt
ja Aina , ettemme joudu katumaan. . .
-
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
teuta01 kirjoitti:
Pelkään että Jumala katsoo asioita toiselta kantilta.
Jos olisi olleet kirkkiksen horinoita ... kuinka Luther sanoi
jokaisen Käskyn selityksessä, meidän tulee peljätä Jumalaa niin
että me rakastamme ja kunnioitamme Herraa Jumalaamme. Nyt
ja Aina , ettemme joudu katumaan. . .
-
Ookkei, olet kotosalla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Avaaja kertoi kaksi pääsyytä, miksi kirkkoa ei perustettu vaikka erottiin sakraaliyhteydestä Suomen ev.lut. kirkkoon. Mutta varsinainen syy hajaannukseen on Jellivaaran paavin valtaistuimen siunauksen varmistaminen keinoja kaihtamatta. Vuden 2014 vuosikokouksessa Raimo Haimilahti sanoi suoraan, että ellemme tottele lapinvanhinten neuvoa me menetämme lapinluottamuksen.

No tosiasiassa tämän hankkeen käynnistäjä oli Seppo Parviainen Suomesta 1990 luvun alkupuolella, ilmeisesti yhdesä Haimilahden kanssa. Silminnäkijä kertoi että Parviaiselle vastaattiin omien sakramanttien toiveisiin tuolloin Jellivaarassa, "se tietää sitten hajaannusta".

Kuten sitten tapahtuikin vuonna 2016 kun sakramantit raahattiin väkisin ja salaa ruokoushuoneille vain muutaman lappiaktiivin miehen toimesta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Älkäähän horisko ei sakramenteillä ole mitään vaikutusta eriseuran syntyyn.
Syy on kokonaan eriseuraan joutuneiden maailman rakkaus. Suuri joukko eriseuraisista ei ole edes tiennyt sakramenteistä yhtään mitään, eikä niiden ottamisesta rukoushuoneisiin.
Toisekseen ehtoollinen ei ole kirkon monopoli, eihän kirkko edes ole elävän jumalan seurakunta edes, vaan täysin maallistunut valtion laitoskirkko, niin kuin juutalaisten jumalanpalvelus fariseuksineen..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
HeinistäJaOljista kirjoitti:
Älkäähän horisko ei sakramenteillä ole mitään vaikutusta eriseuran syntyyn.
Syy on kokonaan eriseuraan joutuneiden maailman rakkaus. Suuri joukko eriseuraisista ei ole edes tiennyt sakramenteistä yhtään mitään, eikä niiden ottamisesta rukoushuoneisiin.
Toisekseen ehtoollinen ei ole kirkon monopoli, eihän kirkko edes ole elävän jumalan seurakunta edes, vaan täysin maallistunut valtion laitoskirkko, niin kuin juutalaisten jumalanpalvelus fariseuksineen..
Ihankohan varmasti? Tuleekohan tässä nyt annettua oikea kuva? Oletko itse ollut heidän kokouksissaan? Kyllä heidän saarnoissaan ainakin muistutetaan synneistä? Tarkoitatko itse yhdistyksen perustajia? Kyllä heidän vaimoillaan ainakin on huivit päässään. Käytös on ystävällistä ja kohteliasta ja tervehtivät ystävällisesti. Myös heidän kokouksissaan kuuluu kiitosääniä.

Luultavasti tarkoitat juuri Esikoislestadiolaiset ry:n yhdistyksen kokousta Helsingissä. Siellähän varmaan oli henkilöitä, joita ei kaikkia ollut näkynyt seuroissa aikoihin. He eivät varmaan kuitenkaan perustaneet Esikoiset ry:tä. Mielestäsi mukana oli ehkä ns. näennäisjäseniä. Kuitenkin voimme lohduttautua sillä, että äänestystulos olisi ollut lähempänä 50% / 50%:a, jos kokous olisi pidetty Lahdessa, joka on yhdistyksen kotipaikkakunta.

Ehtoollinen ei ole juuri evankelis-luterilaisen kirkon monopoli. Sehän on käytössä kaikissa kristillisissä kirkoissa.

Elävän Jumalan seurakunta ei ole mikään laitos, mutta se ei ole myöskään mikään yhdistys. Kirkoilla on sakramentit käytössään omille jäsenilleen. Siksi olisi myös esikoislestadiolaiset ry:n pitänyt järjestäytyä kirkoksi. Itse sakramenttien toimittaminen ei ole mitenkään sopimatonta muuten, kun silloin, jos sitä pyritään toimittamaan evankelisluterilaisen kirkon jäsenille niin, että se ei kuitenkaan ole evankelisluterilaisen kirkon ehtoollinen.

Toiminta ei ole kirkkojärjestyksen mukaista Ruotsissakaan. Siellä kirkko ei kuitenkaan ole reagoinut rajoittamalla tilojen käyttöä.

Norjan kirkon kirkkojärjestys sallii myös tällaiset maallikkoehtoollisetkin ehtoollisetkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Homma meni siten kun Jumala on sen suunnitellut. Armon virrat juoksevat taas vapaina esikoisten seurakunnassa. Ilman paavia satoine Kristuksen evankeliumia sekoittavine lakeineen ja määräyksineen. Sen puolesta asia on siis kunnossa. Rukoushuonekiinteistöistä neuvotellaan parhaillaan. Pori ja Hämeenlinna lähinnä. Pori kaikkein keskeisin.
Ilmianna
Jaa
Eriseura ei voi johtua tästä sakramenttiasiasta,ei mitenkään,syy on aivan jossain muualla!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
"Eriseura ei voi johtua tästä sakramenttiasiasta,ei mitenkään,syy on aivan jossain muualla! "

Eikä missään tapauksessa ylempänä mainituista lähetysmiehistä.

He ovat olleet pitkämielisiä, sovittelevia ja kärsivällisiä.

Erikoisesti he ovat pyrkineet pitämään niiden puolia, jotka evankeelisten saarnojensa ja lähetystyöyhteyksiensä vuoksi ovat joutuneet kokemaan vieroksuntaa. Heitä on kehotettu saarnaamaan provokaatioista huolimatta.

He ovat pyrkineet ymmärtämään kaikkia osapuolia ja Inkerin lähetystyön mahdollistamiseksikin on tehty kaikki voitava. Kaikkia paikallisosastoja on kuultu ja he ovat saaneet tehdä omat ratkaisunsa itsenäisesti omien saarnaajiensa johdolla. Paikallisosastoille on annettu riittävästi aikaa perustaa tilit ja tehdä hankinnat yhdistyslain ja hyvän kirjanpitotavan mukaan.

On myös joustettu siinä, jos jokin paikallisosasto on halunnut osallistua kotikirkkonsa sakramentteihin. On pyritty kannustamaan, että noissakin tilaisuuksissa on ollut käytettävissä omat rukoushuoneet kahvi- ruokailutilanteisiin.

Tämä sakramenttien rukoushuoneille otto on tapahtunut hyvin onnistuneesti ja tuottanut suuren siunauksen myös perheissä. Kristityt suvut ovat aivan yksimielisesti kokoontuneet näihin tunnelmallisiin ja herkkiin juhlatilaisuuksiin.

Tämä sakramenttiasia ei ole aiheuttanut vähäisintäkään hajaannusta kristillisyydessä.

Päin vastoin se on lisännyt yhteenkuuluvaisuuden tunnetta ja useimmilla paikkakunnilla seuraväki on vain lisääntynyt.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Uusi
No mitä ne avioerokeskustelut sitten ovat? Saarnaajat ovat valitelleet rukoushuoneilla, että pajon menee aikaa avioerojen ratkomiseen. Mitä tarkoittaa, että Suomeen on perustettu vanhemmisto (kuten vanhoillisilla), hoitokokouksiinko vai?????? Monta ihmeellistä turhan takia, jos niin yhtenäistä
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Miksei oma kirkko?

Miksei perustettu omaa kirkkoa (Vanha apostolisluterilainen kirkko), jolla ei olisi enää mitään tekemistä evl-kirkon kanssa? Omassa kirkossa olisi omat sakramentit eikä kenelläkään olisi nokan koputtamista.

Nyt ollaan jääty temppuilemaan ja notkumaan kirkkoon. Rikotaan kirkkolakia, juonitaan rukoushuoneista, ei hyväksytä kirkon ehtoollisia, mutta sopivassa tilaisuudessa käydäänkin kirkossa ehtoollisella. Pidetään omia rippikouluja, joita ei kirkko hyväksy, ja näin nuoret jäävät kirkon ulkopuolelle vaikka vanhemmat ovat kirkonjäseniä.

Tehtiinkö tämä siksi, että

a) pelättiin jäsenkatoa, jos perustetaan oma kirkko sakramentteineen.
b) ei haluttu luopua maallisesta mammonasta, joka olisi mennyt hyväntekeväisyyteen, jos olisi lopetettu yhdistyts tai jäänyt esikoislestadiolaiselle kirkon sisäiselle herätysliikkeelle.

Olipa syy kirkkovenkoilulle kumpi tahansa tai molemmat, syy on raadollinen ja maallinen eikä sillä ole mitään hengellistä pohjaa jaolle eläviin uskovaisiin ja eriseuraisiin.

Ainut onnistuminen on kristillisyyden häpäisy. Siksi tästä ei selvitä pelkillä selittelyillä, että virheitä on tehty, mutta niihin on ollut syynsä.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta