Paljonko säästyisi aikaa jos nopeuksia nostet 10%

Yksinkertainen laskutoimitus antaa tuloksen 45 000 000 tuntia/vuosi. Toisin sanoen jos säästynyt aika muutettaisiin työksi, se tarkottaisi noin 25 000 - 27 000 miestyövuotta. Eikö tässä olisi Sipilälle kannattavuusloikan (tai ainakin miettimisen) paikka?
Ilmianna
Jaa

49 Vastausta



Turvallisuuden kannalta on parempi että työaikaasi pidennetään, eli lähdet 2,4 minuuttia aikaisemmin liikkeelle. Helppoa, eikö totta?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Työaikoja pidennettiin juuri KiKy sopimuksen myötä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
tehtiin.jo kirjoitti:
Työaikoja pidennettiin juuri KiKy sopimuksen myötä.
Ja sekin jo todisti, ettei aikaa voi lisätä pitämällä kiirettä.

Milloin ihmiset ymmärtävät ettei fysiikan lakeja ole muutettu? Auto ei voi korjata liiasta nopeudesta johtuvia virheitä kuin tiettyyn rajaan asti. Sen jälkeen tulokset ovat ihan yhtä pahoja, sen alle jääjän kannalta...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Turvallisuutta voidaan parantaa muillakin tavoin. Nämä keinot olisivat halvempia ja säästäisivät kymmeniä-satoja kertoja enemmän ihmishenkiä, vaikka liikennekuolemat nollattaisiinkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
poiphph kirjoitti:
Turvallisuutta voidaan parantaa muillakin tavoin. Nämä keinot olisivat halvempia ja säästäisivät kymmeniä-satoja kertoja enemmän ihmishenkiä, vaikka liikennekuolemat nollattaisiinkin.
Hieno väite.

Voisitko vähän avata noita "muita, halvempia keinoja" ja perustetta säästettyjen ihmishenkien määrälle? Tuosta on varmaan tutkimuksia olemassa, kun noin varmana asian esität.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
poiphph kirjoitti:
Turvallisuutta voidaan parantaa muillakin tavoin. Nämä keinot olisivat halvempia ja säästäisivät kymmeniä-satoja kertoja enemmän ihmishenkiä, vaikka liikennekuolemat nollattaisiinkin.
Kerro sitten ne keinot äläkä panttaa. Nopeusrajoitukset ovat tällä hetkellä juuri sopivalla tasolla. Kuten tuossa joku jo mainitsi että ne ovat joillekin jopa liian suuret.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Näytäpäs se yksinkertainen laskukaava.
Ilmianna
Jaa
Eikö ne nopeusrajoitukset voisi vähintään tuplata, niin säästyisi vielä enemmän aikaa. Taajamissa voisi olla 70-120 km/h ja muualla 180-220 km/h. Ja tietysti nastarenkaat olisi sallittu ympäri vuoden, niin pysyvät autot paremmin tiellä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Pystytkö keskustelemaan tai miettimään mitään asiaa ilman ettet sotkisi mukaan nastarenkaita?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
NastafobikolleHoitoa kirjoitti:
Pystytkö keskustelemaan tai miettimään mitään asiaa ilman ettet sotkisi mukaan nastarenkaita?
Eiköhän suurempi ongelma ole se, millä konstilla mielisairaat rouhijat saataisiin hoitoon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
hulluille.apua kirjoitti:
Eiköhän suurempi ongelma ole se, millä konstilla mielisairaat rouhijat saataisiin hoitoon.
Vastaa kerrankin suoraan kysymykseen. Pystytkö keskustelemaan kertaakaan niin ettet käsittelisi nastarenkaita tai jotain rouhimista? Pystytkö? Löytyykö selkärankaa vastaamaan?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kyllähän se vähän vaikeaa on.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
NastafobikolleHoitoa kirjoitti:
Vastaa kerrankin suoraan kysymykseen. Pystytkö keskustelemaan kertaakaan niin ettet käsittelisi nastarenkaita tai jotain rouhimista? Pystytkö? Löytyykö selkärankaa vastaamaan?
Onhan tämä aika koomista, kun toukokuu alkaa reilun viikon päästä ja nastarenkaista pitää vielä puhua. Eipä tarvitsisi, jos vajakit hakeutuisivat/toimitettaisiin hoitoon. Sinunko mielestä stadin rouhija on päästään terve?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mutta kun 90% kuljettajista ajotaidot ei riitä edes nykyisiin ajonopeuksiin, helpoimpiakaan asioita kuten vilkun käyttö oikein ei suju. Aika ei riitä, jos nopeuksia laskettaisiin niin aikaa jäisi enemmän auton hallintaan, liikenne voisikin sujuvoitua myös sen ansiosta.

Yksi kolari päätiellä hidastaa 20 000 työmatkalaisen liikennettä 30 minuuttia, laske siitä paljonko menetettiin miestyövuosia jos tälläinen sattuu kerran viikkoon. Sporttinen perheenäidin tai sohvalle kiirehtivän raksapenan kaistanvaihto liian suurella nopeudella hitaan jonon sekaan ja poks, joko kaistanvaihtaja ajoi perään tai hänen perään ajettiin tai äkillinen jonon hidastuminen poikii kauemmaksi takana jonoon perään ajon tai jopa useamman.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Mutta se mikä nopeusrajoituksissa on pielessä että ne on liitoitellun alhaisi joka tilanteessa.
Ei voi olla niin että ruuhkaliikenteessä ja keskellä yötä on sama yleispätevä nopeusrajoitus.
Tai että päiväkodin vieressä on 30km/h nopeusrajoitus kun lapset kiipeilee koko ajan kai aitojen yli siksi että pääsee juoksemaan tien yli, jokin mania kai.. mutta että yölläkin, illalla.. pyhäpäivän aamuna.. no kaippa niitä on silloinkin.

Muuttuvia nopeusrajoituksia ei ole juuri missään ja sielläkin missä on niin aika vähän niitä muutetaan.

Tässä voisi olla kehittämisen varaa, ei se kyllä työmatkaliikenteeseen mitään varmaan auta.
Työmatkaliikenteen sujumisen kehittämiseen kukin voi kantaa oman kortensa kekoon ajamalla fiksusti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
768ui786u78u kirjoitti:
Mutta se mikä nopeusrajoituksissa on pielessä että ne on liitoitellun alhaisi joka tilanteessa.
Ei voi olla niin että ruuhkaliikenteessä ja keskellä yötä on sama yleispätevä nopeusrajoitus.
Tai että päiväkodin vieressä on 30km/h nopeusrajoitus kun lapset kiipeilee koko ajan kai aitojen yli siksi että pääsee juoksemaan tien yli, jokin mania kai.. mutta että yölläkin, illalla.. pyhäpäivän aamuna.. no kaippa niitä on silloinkin.

Muuttuvia nopeusrajoituksia ei ole juuri missään ja sielläkin missä on niin aika vähän niitä muutetaan.

Tässä voisi olla kehittämisen varaa, ei se kyllä työmatkaliikenteeseen mitään varmaan auta.
Työmatkaliikenteen sujumisen kehittämiseen kukin voi kantaa oman kortensa kekoon ajamalla fiksusti.
Ruotsissa ne osaa laittaa voimassaoloajat tuollaisille rajoituksille esim. arkisin 7:30-16
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Aloittaja on aivan oikeassa. 25000-27000 miestyövuoden vähennys parantaisi kuljetusalan kannattavuutta roimasti. Mitähän mieltä on AKT?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
paljonko säästyis aikaa ja bensaa/rahaa jos kaikki pantais asumaan mahdollisimman lähelle työ paikkaa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Vuorokaudessa (keskiaurinkovuorokausi) on 24 tuntia. En saa siitä mitenkään mihinkään piironginlaatikkoon säästöön.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Kyllä aikaa saa tallennettua. En tiedä mihin tai miten mutta tämän palstan yksi suuri mestari tietää miten homma käy.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Rotta..Presidentiksi kirjoitti:
Kyllä aikaa saa tallennettua. En tiedä mihin tai miten mutta tämän palstan yksi suuri mestari tietää miten homma käy.
Nuo nopeusrajoitusten 10%:n korotuksella aikaan saatavat säästöt ja tuotot ovat noita "kesäaika huuhaan" ja kellonsiirtojen kannattajia.

Aikaa te saatte lisää, kun siirrätte kellojanne oikeaan suuntaan. En nyt viitsi kertoa valmista ratkaisua tässä kaikille, jotta voitte itse keksiä mihin mikkihiiren pidemmän käden keskisormen pitäisi osoittaa, että saisitte maksimallisen tyydytyksen aika-performanssistanne.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hessu_on_pomo_Mikki_on- kirjoitti:
Nuo nopeusrajoitusten 10%:n korotuksella aikaan saatavat säästöt ja tuotot ovat noita "kesäaika huuhaan" ja kellonsiirtojen kannattajia.

Aikaa te saatte lisää, kun siirrätte kellojanne oikeaan suuntaan. En nyt viitsi kertoa valmista ratkaisua tässä kaikille, jotta voitte itse keksiä mihin mikkihiiren pidemmän käden keskisormen pitäisi osoittaa, että saisitte maksimallisen tyydytyksen aika-performanssistanne.
Jos joka päivä siirtää kelloa johonkin suuntaan jonkun verran niin paljonko siitä syntyy ajansäästöä ja miten se säästö ilmenee? Jos tarpeeksi kellon viisareita siirtää päivittäin niin ilmestyykö vuoteen peräti ylimääräinen vuorokausi tai jopa useampia?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei kymmenen prosentin nopeuksien nosto riitä alkuunkaan Bemari ja Audi kuskeille, koska ajavat jatkuvasti kilpaa teillämme. Moottoriteiden 120 km/h ei riitä. 10%:n nosto olisi noin 130 km7h. Eivät nuo Audi ja Bemari kuskit nytkään rajoituksia noudata. 140 on yleinen moottoritienopeus alimmillaankin noille kilpa-autoilijoille.

Teidän Bemari ja Audi tekokyrpien kannattaisi yrittää vaatia mieluummin omaa vasenta kaistaa, jossa vain Bemari ja Audi dildot saisivat kiilailla toinen toistansa lippalakki väärinpäin kaalissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Onneksi on oikea premium auto alla ettei tarvitse alkaa elvistelemään liikenteessä. Tiedän että sillä lähtee joten voin ihan rauhassa ajella rajoitusten mukaista vauhtia.

Vähän samaan tapaa kuin että itsepuolustuslajeja harrastetaan sen takia ettei tarvitse joutua tappeluun.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
nythän CorollaTero antautui nöyrästi ja paljasti suuren kateutensa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Oikeastaan ajansäästö olisi vielä rutkasti enemmän kas kun jäi vallan huomioimatta se, että esim. henkilöautossa matkustajia on keskimäärin 1,4 henkeä ja laskuista jäi kokonaan pois julkisilla liikennevälineillä matkustavat. Tuon mitä alussa ilmoitiin voi kertoa huoletta ainakin 1,5:llä. Joko alkaa Sipilää kiinnostaa?

Joku tuolla kyseli laskukaavaa. Se on kyllä niin onnettoman helppo, että sen voi jokainen laskea ihan itse jos hallitsee välttävästi peruskoulun ala-asteen matikan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Ei sinä et hallitse edes ala-asteen matematiikkaa välttävällä tasolla 😀
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
heehhe kirjoitti:
Ei sinä et hallitse edes ala-asteen matematiikkaa välttävällä tasolla 😀
Eeeehhhhh... sinä se taidat olla vielä siellä ala-asteella ;)

Kysy opelta apua ja tekasette kilpailevan laskelman, siitä vaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
EiTuhlataAikaa kirjoitti:
Eeeehhhhh... sinä se taidat olla vielä siellä ala-asteella ;)

Kysy opelta apua ja tekasette kilpailevan laskelman, siitä vaan.
Oletko siis sitä mieltä, että joku ala-astelainen riittää saamaan sinut kiinni valehtelusta? Ja vastaat siihen ite oot ihan tyhmä -reaktiolla?

😂
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tumpelot eivät nosta nopeuttansa, joten työmatka-aikaan ei pääse yhtään nopeammin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Jos pääsisit töihin ylinopeutta ajamalla vaikka viisi minuuttia nopeammin niin mitä siitä hyötyisit? Olisit töissä viisi minuuttia aikaisemmin mutta lähtisit kotiin edelleenkin vasta kun työaika loppuu. Missä hyöty?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
MissäHyöty kirjoitti:
Jos pääsisit töihin ylinopeutta ajamalla vaikka viisi minuuttia nopeammin niin mitä siitä hyötyisit? Olisit töissä viisi minuuttia aikaisemmin mutta lähtisit kotiin edelleenkin vasta kun työaika loppuu. Missä hyöty?
Tässä tapauksessa se ei olisi ylinopeutta, kun rajoituksia on nostettu.
Liukuvalla työajalla voi lähteä kun itselle ja töille sopii, eli päivän hommat pitäisi olla pulkassa myös 5 min aiemmin ja vapaa-aikaa jää 10 min enemmän.
Onneksi vapaa työaika on tulossa, voi osan työajasta tehdä kotona tai vaikka uimarannalla, eikä tarvitse ajaa ollenkaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
MissäHyöty kirjoitti:
Jos pääsisit töihin ylinopeutta ajamalla vaikka viisi minuuttia nopeammin niin mitä siitä hyötyisit? Olisit töissä viisi minuuttia aikaisemmin mutta lähtisit kotiin edelleenkin vasta kun työaika loppuu. Missä hyöty?
Kenties jotkut rakastelevat konttorituolinsa kanssa. 5 min enemmän oman Iskun kaasujousitetun rakastajattaren kanssa tekee kenties ihmeitä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Meilläpäin keskustan ja pienempien teiden rajoituksia on laskettu tyyliin 60/50 nyt 40 kmh ja jatkossa iso osa 30 kmh ja kyse on sentään pienestä vähäliikenteisestä kylästä. Jopa 80 kmh rajoituksia on säännönmukaan pudotettu jopa 60 kmh. Esim. jos 80 kmh pudotetaan 60 kmh, se on prosentteina 25% ja 60 -> 40 kmh se on 33%. Mitään korrelaatiota näillä ei ole järjen eikä minkään muunkaan kanssa. Olisko tämä joku psygologinen koe kuinka kauan ja kuinka rankasti ihmisiä voi kiusata kunnes alkaa tapahtun.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
No sitten voidaankin laittaa kylään peltipoliisi ja todeta kuinka nollatoleranssilla kaikki polkupyöräilijöitä myöten on rikollisia, kun kukaan ei noudata sitä 30 km/h rajoitusta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tosin kun valtatiet on kunnossa monttua railoa suolaa ja kuraa bitumipaikkoja paikkojen päällä, herää kysymys miksi?
Ilmianna
Jaa
"Paljonko säästyisi aikaa jos nopeuksia nostet 10%"

Paljonko säästyisi ihmishenkiä Suomen liikenteessä, jos tällaiset teinipippelit karkotettaisiin maasta ajelemaan niitä ylinopeuksiansa muualle.?
Ilmianna
Jaa
Paljonko polttoainetta säästyisi, jos nopeusrajoitusta laskettaisiin 20% ?
Käytännossä kaikki polttoaineeseen käytetty raha valuu siihen sisältyvää veroa lukuunottamatta ulkomaille. Jos nopeusrajoituksia laskettaisiin saataisiin raha säilymään paremmin kotimaassa. Kenelläkään ei voi olla niin kiire, ettei voisi ajella hieman hiljempaa. Tätähän sovellettiin 70- luvun öljykriisin aikana

"Määräykset olivat voimassa joulukuusta 1973 toukokuun 1974 loppuun. Liikenneministeriö määräsi yleisen 80 kilometrin nopeusrajoituksen, joka jäi voimaan myös kriisin jälkeen."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
Sinun mielestäsi siis polttoaineen säästö on tärkeämpi, kuin ihmishenkien säästö. Selväksi tuli......
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
OnMeitäJokaLähtöön kirjoitti:
Sinun mielestäsi siis polttoaineen säästö on tärkeämpi, kuin ihmishenkien säästö. Selväksi tuli......
Polttoaineen säästön lisäksi hitaampi nopeus säästää myös ihmishenkiä, loukkaantumisia tapahtuu vähemmän.Peltivaurioita sattuu harvemmin joka taas pienentää vakuutusmaksuja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vielä enemmän säästyis jos istuskeltais vaan niissä autoissa kotipihassa. Näillä nopeuksilla se alkais oleen jo varteenotettava vaihtoehto.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tai jos kaaharit siirtyisivätkin julkisten käyttäjiksi. Silloinkin säästyisi ihmishenkiä oikein urakalla.....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Julkisesta liikenteestä puhutaan ikäänkun se olisi ratkaisu liikkumisen ongelmiin. Noin puolet Suomalaisista asuu alueilla, jossa ei kulje julkisia ja 1/4-osa alueilla jossa julkinen kulkee tyyliin kerran päivässä. Vielä 50-luvulla onnikat ajoivat joka paikassa ja joka kinttupolulla Suomessa. Ei enää ja suunta on edelleen sama. Aika hankala yhtälö nimittäin kun samalla auton pidon ja sillä ajamisen kustannuksia nostetaan kiihtyvällä tahdilla painottaen auton pidon verottamiseen eli kun ei ole enää varaa edes pitää autoa, silloin kyllä liikkuminenkin loppuu. Tuikkuna murheeseen, voihan sen katsastamattoman ja rekisteröimättömän auton, josta ei tarvitse veroja maksella, pitää siinä pihapiirissä ja istuskella siellä aina tunnin pari päivässä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
SäästööTämäkin kirjoitti:
Julkisesta liikenteestä puhutaan ikäänkun se olisi ratkaisu liikkumisen ongelmiin. Noin puolet Suomalaisista asuu alueilla, jossa ei kulje julkisia ja 1/4-osa alueilla jossa julkinen kulkee tyyliin kerran päivässä. Vielä 50-luvulla onnikat ajoivat joka paikassa ja joka kinttupolulla Suomessa. Ei enää ja suunta on edelleen sama. Aika hankala yhtälö nimittäin kun samalla auton pidon ja sillä ajamisen kustannuksia nostetaan kiihtyvällä tahdilla painottaen auton pidon verottamiseen eli kun ei ole enää varaa edes pitää autoa, silloin kyllä liikkuminenkin loppuu. Tuikkuna murheeseen, voihan sen katsastamattoman ja rekisteröimättömän auton, josta ei tarvitse veroja maksella, pitää siinä pihapiirissä ja istuskella siellä aina tunnin pari päivässä.
Vaikka julkiset kulkisivat, niin usein ne vain eivät ole mitenkään järkeviä matka-aikansa ja niihin sopimisen kanssa.
Esim. junalle pitää mennä 45 min aiemmin tai julkisilla työmatka 4 h päivässä, kun omalla autolla 2 h jne.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Säästän ainakin vartin joka päivä, kun en kävele yhtään vaan juoksen aina. Aikaa on kertynyt säästöön jo mukava määrä!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Ota fillari alle aina kun voit, niin säästyy vieläkin enemmän.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kroisos__pennonen kirjoitti:
Ota fillari alle aina kun voit, niin säästyy vieläkin enemmän.
Ei kun rullaluistimet on paremmat. Ne voi työntää perseeseen silloin kun niitä ei käytä. Aina mukana.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
" Toisin sanoen jos säästynyt aika muutettaisiin työksi, se tarkottaisi noin 25 000 - 27 000 miestyövuotta. Eikö tässä olisi Sipilälle kannattavuusloikan (tai ainakin miettimisen) paikka?"

Eli, nostamalla nopeusrajoituksia 10%, saisimme Suomeen 25000 - 27000 työtöntä lisää, sitäkö me nyt kaipaamme?
Ilmianna
Jaa
Jess, voisi lorvia ja surffata töissä normaaliin tapaan, ja sitten olisi 5 minuuttia normaalia aiemmin kotona. Viisi minuuttia lisäaikaa joka ilta lorvimiseen ja surffaamiseen.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Paljonko säästyisi aikaa jos nopeuksia nostet 10%

Yksinkertainen laskutoimitus antaa tuloksen 45 000 000 tuntia/vuosi. Toisin sanoen jos säästynyt aika muutettaisiin työksi, se tarkottaisi noin 25 000 - 27 000 miestyövuotta. Eikö tässä olisi Sipilälle kannattavuusloikan (tai ainakin miettimisen) paikka?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta