Onko nykyään outo, jos ei ole somessa?

Mitä ajattelet ihmisestä, joka ei tarvitse sosiaalista mediaa, eikä kuulu facebookiin, twitteriin tai instagramiin? Ei kenenkään tietenkään pakko ole liittyä, mutta odotetaanko sitä nykyään jo kaikilta ja voivatko ikäihmiset jäädä netin kelkasta tahtomattaan.

120

3549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eroja

      On tervettä olla liittymättä mininkään keskusteluryhmään. Esim Facebookin taso on varsin heikko lähinnä toisten haukkumista.

      • On tämä suomi24:kin tavallaan yksi keskusteluryhmä. Ja myös täällä esiintyy toisten haukkumista. Facebook ei omalla kohdallani ole koskaan kiinnostanut, ei vaan ole mun juttuni. Joskus tosin tulee hetkiä, jolloin kaipaa juttuseuraa ja silloin nämäkin foorumit kelpaa.


      • Sellainenko verkosto sinulla on? Omien kavereitteni keskusteluissa en muista kenenkään arvostelleen ketään tai puhuneen sopimattomia toisista.

        Ajankohtaisia uutisia kuulen joskus somen kautta ennen julkisia uutisia. On kiva kuulla, miten tutuilla menee ja välillä mielenkiintoisia juttuja siinä, mitä tapahtuu toisella puolella maapalloa. On ilo kuulla, mitä kotiympyröissä tapahtuu myös silloin, kun on itse toisissa maisemissa.

        Muutamassa minuutissa syntyy tunne henkilökohtaisista kontakteista suureen joukkoon tuttuja kiinnostavia ihmisiä. Jos yrittäisi samaa ilman somea, ei 24 tuntia vuorokaudessa riittäisi puheluihin, kirjeiden kirjoittamiseen ja lukemiseen tai yhteydenpitoon muilla välineillä. Nyt yhdellä viestillä ja muutamalla valokuvalla voi viestiä samanaikaisesti suurelle joukolle ihmisiä. Kiinnostuneet voivat ilmaista omia mielipiteitään omilla kommenteillaan.

        Aloittajan kysymykseen vastaan, ettei minua kiinnosta, miten joku suhtautuu someen. Itse liityin aikoinaan facebookiin työnantajani toivomuksesta, ja ajan myötä huomasin sen melko kiinnostavaksi. Nykyisin siihen ei liity minulle mitään velvotteita, vaan ainoastaan positiivisia asioita. - Täällä juttelen pääosin vieraitten ihmisten kanssa, somessa tuttujen.


      • eimitäänperää

        Facebookissa tämän ikäiset ihmiset eikä nuoremmatkaan hauku toisiaan. Jos haluaa haukkumiselta säästyä ei kannata kirjoitela näillä keskustelupalstoilla. Missään ei niin paljon haukuta ja arvostella ihmisiä kun esimerkiksi tällä palstalla, tuntemattomat ihmiset toisiaan.


    • mina-en-ole

      noissa missaan,enka koskaan tule olemaan. inhoan pelkkaa ajatusta,etta paivat pitkat paskaa höpöttaa taysin vieraille ihmisille pitkin maata ja maailmaa. sitten ollaan muka oikein "kavereita". totuus on,min 90% noista höpinöista on pelkkaa kuvitelmaa ja taysin huuhaata vailla mitaan todellista tarkoitusta tai hyvaa.
      mulle riittaa taysin,kun taalla tai vastaavissa somettaa,loput sometukset puhelimella tai tapaamalla ihmisia naamatusten.

      • Paraa keskustelua on ehdottomasti naamatusten, mutta aina ei vaan ehdi lähteä tapaamaan toista. Sama ongelma somessa, vaikka olisikin yhteydessä tuttuihin, ei vaan viitsi tai jaksa kirjoittaa mitään ja menee pitkiä aikoja, kun ei vaan ole kerta kaikkiaan mitään sanottavaa. Onneksi sentään älypuhelimellakin voi myös vielä soittaa puhelun.


    • aito.ihminen

      En liity Facebookiin. Tämä palsta riittää oikein hyvin. Tässä höpötän ikäisteni asioita ja muilla kuhunkin asiaan liittyvillä palstoilla kyselen vaikka remontista, puutarhan hoidosta tai jostakin pikku viasta kropassa. Saan asiallisia ja käyttökelpoisia vastauksia. Tällekään palstalle en rekisteröidy, koska haluan pysyä tuntemattomana. En parjaa enkä solvaa ketään, vaan otan kantaa omilla ihan sydämestä tulevilla mielipiteilläni.

      • Mukava tavata aito.ihminen, jonka ajatuksenvirta on lähellä omaani. Ihan omaksi ilokseni ja ajankuluksi minäkin täällä luuhaan. Joskus jää mieleen ihan käyttökelpoisia asioita. Haen muutenkin paljon tietoa netistä, mutta tämä some-villitys ei ole koskaan kolahtanut minuun.


    • nimim.huolellinen

      Minä olen Suomessa.

      Olosuhteisiin ja räntäkuuroihinkin katsoen ja nähden Se / Tämä haiskahtaa turvalliselta maalta.
      Matkustusrajotteita voitanee asettaa esim Savon seudun busseihin, ellei ole tulkkia mukana.
      Googlen translate ei tunnista savon murretta.

      Toki on toisinkin päin ns maallisten saapuessa ukko-pekka höyryvetureilla Stadi nimiseen helssinki kaupuntiin, siinä on äkkiä ns reppu hukassa rautatieasemalla.

      Mutta Linnanmäki ja Korkeasaari tunnetaan kaikkialla suomessa ilman someakin. Jo juankoskelaiset, juvalaiset ja joensuulakkaat esi-isät kävivät Korkeasaaressa lapsineen ja lasten lapsineen.

      Tiesittekö, että jo intiaanit harrastivat Someasavumerkeillään, ja löytyypä atlantilta kanarian saari, jonka vuoristolaisilla oli erikoinen tapa viestiä viheltämällä.

      Mutta Te, jotka olette joko passiivisena tai aktivoituneina siellä maailman navassa Some nimisessä taivaassa, onko Some kertonut, millainen on loppukevään Sää?
      Entä kesän, montako sade- pouta- ja aurinkoista- päivää?
      Tuleeko paljon itikoita, mansikoita, mustikoita, puolukoita? Sieniä kuin sateella?
      Voiko mitä sieniä käyttää pesuvanttuna saunassa?

      Jos tilaan Joulupuuman nyt, tuleeko se varmasti vai viekö rahat?

      • Vai joulupuumaa kaipaat, hehee.

        Mukavan savolaisen leppoisasti kirjoittelet, tällainen syntyjään satakuntalainenkin ymmärtää.

        Toki myönnän somesta olevan paljon hyötyä ja varmasti tulee vaan käyttö lisääntymään tulevaisuudessa. Meikälaäinen on vaan haluton siihen, ei jaksa eikä osaa, aika ei riitä ja on kaikkea muutakin tarpeeksi paljon.


    • kukintavallansa

      Ajattelen ettei sellaista ihmistä kiinnosta some kaikkine sivujuonineen. Hän harrastaa jotain minkä kokee mielekkäämmäksi.

      • Osuit naulan kantaan, ehkä kiinnostuksen puute johtuukin siitä, että ei tahdo tietää muista tai toisten asioista. Somettaminen on varmaan nykyihmiselle jonkinlainen harrastus.


    • Upitus

      Minä olen tuollainen, joten olen varmaan väärä ihminen vastaamaan. Muiden mielipiteet eivät erityisemmin kiinnosta, enkä oikein edes tajua mikä jonkun instagrammin idea on. En tykkää olla kuvattavana, joten omien kuvien laittaminen nettiin tuntuisi kamalalta. Somettomuuteeni on kuitenkin muitakin syitä, en esim halua että entiset ystävät tai oikeastaan kukaan lapsuusajalta ottaa yhteyttä tai edes huomaa olemassa oloani. Käsittääkseni ystävänikään eivät käytä muuta kuin facebookia ja sitäkin hyvin harvoin, joten mitäpä minä siellä yksin tekisin.

      • Ei lainkaan väärä, kaltaisiasi taitaa näissä ikäluokissa olla enemmänkin. Valokuvatkin, varsinkin oman itsensä kuvaaminen, tulee vuosi vuodelta harvinaisemmaksi. Ikäänkuin ei olisi enää yhtä valokuvauksellinen kuin nuorempana...


    • Heikunkeikku

      En ajattele muista yhtään mitään. En ainakaan, että olisivat outoja, koska jos niin ajattelisin, niin pläiskäisisin omaan otsaani leiman, jossa lukisi: OUTO ihminen.

      En ole facebookissa enkä muuallakaan. Ei yksinkertaisesti ole aikaa ja kiinnostusta tuollaiseen.

      • Long time no seen, Heikunkeikku.

        Painavaa sanottavaa sinulla, olen erittäin samaa mieltä kanssasi. Kimmokkeen tämän aloitus-pläjäyksen kirjoittamiseen antoi nykynuoriso, joka kyseenalaisti minun some- ja virtuaalielämän puutettani.


      • Heikunkeikku
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Long time no seen, Heikunkeikku.

        Painavaa sanottavaa sinulla, olen erittäin samaa mieltä kanssasi. Kimmokkeen tämän aloitus-pläjäyksen kirjoittamiseen antoi nykynuoriso, joka kyseenalaisti minun some- ja virtuaalielämän puutettani.

        Lähi tuttavapiiri ei ala minulle edes juttelemaan facebookista, koska tietävät, että se olisi turhaa.
        Parisen viikkoa sitten eräs ei-lähipiiriläinen alkoi puhumaan NIIN innokkaasti facebookista, lähes intohimoisesti selittämään, että minun ehdottomasti kannattaisi mennä facebookiin.
        Yritin siinä piipertää, että mutku en tahdo, mutta tuttava sai siitä lisää pökkyä pesään ja jatkoi innostamaan minua. Oikein hymyilytti hänen intonsa.
        Ymmärrän häntä, jos hänellä niin suuri into on. Tulee minullekin jostakin asiasta yhtäkkiä vallan hurjimuksellinen inspiraatio ja innostus johonkin tekemiseen. Tunne on mitä suurenmoisin.

        Mutta jokaisella on omat innostuksensa. Sanoinkin tälle tuttavalle, että facebook on aivan varmasti tosi mukava juttu, eihän siihen liittyisi niin paljon ihmisiä, jos se olisi joku lätty-lätty-typeryys. Mutta minä en ole kuitenkaan siitä kiinnostunut.
        Yksi syy saattaa olla sekin, että en erityisemmin ole kiinnostunut ihmisistä. Vain harvoista valituista. Ja minulta puuttuu tyystin uteliaisuus muita kohtaan.
        Ja myös se, että en viitsi kuluttaa liikaa aikaa seuraamalla vieraitten ihmisten touhuja.

        Mieluummin saatan käännellä suuressa hurmiossa oksankäkkyrää, kuivettunutta kiekurarista ja pistellä sitä eri asentoihin ja ottaa valokuvia. Tai vahdata kivikasaa syrjässään heinätupsuja:)
        Ja mieluummin luen kirjaa, kuin jonkun selostusta mitä sinä ja sinä päivänä on tullut touhuttua.

        ÖÖÖÖÖÖK ja ÄÄäääääk.
        Taidan sittenkin olla OUTO.
        Ei kukaan muu, kuin erityisen Outo ala tämmöstä kirjottamaan:/

        Pitäisi lähteä kauppaan.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Lähi tuttavapiiri ei ala minulle edes juttelemaan facebookista, koska tietävät, että se olisi turhaa.
        Parisen viikkoa sitten eräs ei-lähipiiriläinen alkoi puhumaan NIIN innokkaasti facebookista, lähes intohimoisesti selittämään, että minun ehdottomasti kannattaisi mennä facebookiin.
        Yritin siinä piipertää, että mutku en tahdo, mutta tuttava sai siitä lisää pökkyä pesään ja jatkoi innostamaan minua. Oikein hymyilytti hänen intonsa.
        Ymmärrän häntä, jos hänellä niin suuri into on. Tulee minullekin jostakin asiasta yhtäkkiä vallan hurjimuksellinen inspiraatio ja innostus johonkin tekemiseen. Tunne on mitä suurenmoisin.

        Mutta jokaisella on omat innostuksensa. Sanoinkin tälle tuttavalle, että facebook on aivan varmasti tosi mukava juttu, eihän siihen liittyisi niin paljon ihmisiä, jos se olisi joku lätty-lätty-typeryys. Mutta minä en ole kuitenkaan siitä kiinnostunut.
        Yksi syy saattaa olla sekin, että en erityisemmin ole kiinnostunut ihmisistä. Vain harvoista valituista. Ja minulta puuttuu tyystin uteliaisuus muita kohtaan.
        Ja myös se, että en viitsi kuluttaa liikaa aikaa seuraamalla vieraitten ihmisten touhuja.

        Mieluummin saatan käännellä suuressa hurmiossa oksankäkkyrää, kuivettunutta kiekurarista ja pistellä sitä eri asentoihin ja ottaa valokuvia. Tai vahdata kivikasaa syrjässään heinätupsuja:)
        Ja mieluummin luen kirjaa, kuin jonkun selostusta mitä sinä ja sinä päivänä on tullut touhuttua.

        ÖÖÖÖÖÖK ja ÄÄäääääk.
        Taidan sittenkin olla OUTO.
        Ei kukaan muu, kuin erityisen Outo ala tämmöstä kirjottamaan:/

        Pitäisi lähteä kauppaan.

        On minullekin markkinoitu ja mainostettu facebookin hyvyyttä usealla suulla, mutta kun ei vaan nappaa, niin ei.

        Jotenkin minun käy sääliksi näitä nykyajan nuoria, kun katsoo heitä esimerkiksi bussipysäkillä. Kaikilla on älypuhelimet käsissä ja sitä tuijotetaan kuin raamattua. Sama juttu, kun kävelevät kadulla, ei nähdä muita ja maailman tärkein asia on kertoa siihen älypuhelimeen kävelevänsä pitkin Hämeenkatua...

        On tämä some-meininki tarttunut vanhemmillekin. Esimerkiksi Nesteellä missä on paljon urakoitsijoita, jotka kahvitunnilla tuijottavat kännyköitään, eikä kukaan enää keskustele toisen kanssa.


      • HauskaltaKuulostaa

        Ei ole aikaa someen, mutta aikaa riittää erittäin hyvin täällä oleilemiseen.


    • ByroBerrta

      Hyvä kysymys! Itse vältin oman tietsikan hommaamisen pitkään ja sanoin, että töissä olen koko ajan koneella etten viitsi vapaa-ajalla koneen kanssa seurustella. Lasten koneelta saatoin jotain kotona katsoa, jos piti. Pankkiasiat hoidin työkoneella. Netin asiakäyttö on tuttua työelämästä.

      Hommasin oman koneen sitten, kun jäin työttömäksi ja lapset lähtivät koneineen opiskelemaan. Ensin löysin työttömyyssivut ja sitten tämänkin sivun ja muut suoli24-sivut. Haaveissa oli löytää oma yhteisö, jossa vähän toiset tietäisi toisensa asioista ja osaisivat neuvoa (työttömyysasioissa). Käytin aluksi vakinikkiä. Luovuin siitä pikkuhiljaa, kun nikkivaras iski ja muutenkin tuli pskaa niskaan.

      Facebookia aloin opetella pari vuotta sitten. Lapsilta kyselin neuvoja (silloinkin). Facebook on melko siisti verrattuna suoli24:ään, siellä kun ollaan omalla nimellä ja naamalla. Tietty valeprofiilejakin löytyy. Mun face-kaverit ovat tulleet tutuksi kursseilla ja olen siis tavannut jokaisen henkilökohtaisesti. Lisäksi lapset ja joitain muita tuttuja. Onhan toi hyvä yhteydenpitotapa, kun ei matkustaminen henkilökohtaiseen tapaamiseen aina onnistu (tuhansia kilometrejä maapallon toiselle puolelle).

      Huomasin, että kirppikset olivat siirtyneet nettiin. Kylässä on kyllä kierrätyskeskus, mutta tavara kiertää paremmin facessa ja voi ilmoittaa, ettei pysty kuljettamaan isoa mööpeliä yms.

      • Minulla kävi tuon nimimerkki asian kanssa päinvastoin. Kirjoittelin aluksi rekkaamattomana, kunnes alkoi tulla pskaa niskaan. Sen jälkeen otin vakinikin ja tilanne parani omalla kohdallani. En ole kirjoitellut muutamaan vuoteen, enkä saanut vanhaa nikkiäni takaisin, joten tempaisin hyvin nopeasti tällaisen uuden.

        Minua on kyllä facebook kiinnostanut, mutta olen aina siirtänyt sen opiskelua. Nyt kun eläkepäivät alkavat häämöttaa, ehkä mahdollisesti liitynkin, jotta saa pidettyä yhteyttä vanhoihin työkavereihin. Tai en vielä oikein ole päättänyt.

        Varmasti somesta löytyy paljon hyviä asioita, joista en edes tiedä saati ole kuullutkaan.


      • ByroBerrta
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Minulla kävi tuon nimimerkki asian kanssa päinvastoin. Kirjoittelin aluksi rekkaamattomana, kunnes alkoi tulla pskaa niskaan. Sen jälkeen otin vakinikin ja tilanne parani omalla kohdallani. En ole kirjoitellut muutamaan vuoteen, enkä saanut vanhaa nikkiäni takaisin, joten tempaisin hyvin nopeasti tällaisen uuden.

        Minua on kyllä facebook kiinnostanut, mutta olen aina siirtänyt sen opiskelua. Nyt kun eläkepäivät alkavat häämöttaa, ehkä mahdollisesti liitynkin, jotta saa pidettyä yhteyttä vanhoihin työkavereihin. Tai en vielä oikein ole päättänyt.

        Varmasti somesta löytyy paljon hyviä asioita, joista en edes tiedä saati ole kuullutkaan.

        En siis rekisteröinyt nimimerkkiäni suoli24:ssa, mutta käytin vakituiseen.
        Facesta näin, että kukin lapsi oli käynyt facessa eli tiesin, että ovat hengissä! Tulevaisuudessa lapset näkee, että vielä se äidinhöppänä hengittää, kun on käynyt facessa. Pitää kai testamentata toi facen lopettaminen jollekin, koska tämän vuosisadan loppuun mennessä facessa on enemmän kuolleita kuin eläviä persoonia!

        Instassa ei ole musta ainuttakaan kuvaa enkä tviittaa. Snapshot ja WhatsUp ovat täysin tuntemattomia. Voisko joku niitä käyttävä aloittaa niistä ketjun ja sivistää meitä uunoja?


      • ByroBerrta kirjoitti:

        En siis rekisteröinyt nimimerkkiäni suoli24:ssa, mutta käytin vakituiseen.
        Facesta näin, että kukin lapsi oli käynyt facessa eli tiesin, että ovat hengissä! Tulevaisuudessa lapset näkee, että vielä se äidinhöppänä hengittää, kun on käynyt facessa. Pitää kai testamentata toi facen lopettaminen jollekin, koska tämän vuosisadan loppuun mennessä facessa on enemmän kuolleita kuin eläviä persoonia!

        Instassa ei ole musta ainuttakaan kuvaa enkä tviittaa. Snapshot ja WhatsUp ovat täysin tuntemattomia. Voisko joku niitä käyttävä aloittaa niistä ketjun ja sivistää meitä uunoja?

        Olen joskus miettinyt tuota, että miten niille facebookkilaisille käy, kun he kuolevat. Olisi jotenkin irvokasta, jos siellä yhä näkyisi kaikki menneet aivan kuin tyyppi olisi hengissä? Tällaisilta suomi24 kaltaisilta keskustelupalstoilta kadotaan itsekseen määrätyn ajan kuluessa. Ei tarvitse itse huolehtia. Mainitsemasi lapsille testamenttaaminen on ainakin hyvä varmistus, ettei jää ikuisesti elämään virtuaalina.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Olen joskus miettinyt tuota, että miten niille facebookkilaisille käy, kun he kuolevat. Olisi jotenkin irvokasta, jos siellä yhä näkyisi kaikki menneet aivan kuin tyyppi olisi hengissä? Tällaisilta suomi24 kaltaisilta keskustelupalstoilta kadotaan itsekseen määrätyn ajan kuluessa. Ei tarvitse itse huolehtia. Mainitsemasi lapsille testamenttaaminen on ainakin hyvä varmistus, ettei jää ikuisesti elämään virtuaalina.

        Kyllä ne sivut voi omaiset poistaa facesta, jos haluaa.
        Monelle on sitten tilalle laitettu joku muistokirjoitussivu tai jatkettu hänen sivuaan muistokirjoituksilla.

        Täällä Suomi24ssä taas säilyy arkistossa kaikki mitä sinne on joskus kirjoittanut. En näe siinä mitään irvokasta.

        Eikö mielestäsi ole sitten yhtä irvokasta lukea jonkun kuolleen kirjailijan/runoilijan tuotantoa tai kuunnella kuolleen laulajan musiikkia?


      • Tellukka kirjoitti:

        Kyllä ne sivut voi omaiset poistaa facesta, jos haluaa.
        Monelle on sitten tilalle laitettu joku muistokirjoitussivu tai jatkettu hänen sivuaan muistokirjoituksilla.

        Täällä Suomi24ssä taas säilyy arkistossa kaikki mitä sinne on joskus kirjoittanut. En näe siinä mitään irvokasta.

        Eikö mielestäsi ole sitten yhtä irvokasta lukea jonkun kuolleen kirjailijan/runoilijan tuotantoa tai kuunnella kuolleen laulajan musiikkia?

        Ehkä irvokas sana tarkoittaa meille kahdelle eri asioita? Lähinnä tarkoitin sitä, että jos nyt vaikka olisi kirjoittanut facebookiin viimeisiksi sanoikseen: "Ja nyt pojat lähdetään kaljalle". Jonka jälkeen tapahtuisi onnettomuus tai äkillinen sairaus, niin ainakin minusta tuntuisi pahalta lukea kyseisen henkilön facebookkia.

        Ei kuolleiden taiteilijoiden jälkeen jättämien taideteosten lukemisessa, kuuntelemisessa ja kunnioittamisessa ole mitään irvokasta. Kuuntelen paljon esim. Tapio Heinosta joka kuoli liian nuorena Porvoon sairaalassa, jossa itsekin käyn silloin tällöin.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Ehkä irvokas sana tarkoittaa meille kahdelle eri asioita? Lähinnä tarkoitin sitä, että jos nyt vaikka olisi kirjoittanut facebookiin viimeisiksi sanoikseen: "Ja nyt pojat lähdetään kaljalle". Jonka jälkeen tapahtuisi onnettomuus tai äkillinen sairaus, niin ainakin minusta tuntuisi pahalta lukea kyseisen henkilön facebookkia.

        Ei kuolleiden taiteilijoiden jälkeen jättämien taideteosten lukemisessa, kuuntelemisessa ja kunnioittamisessa ole mitään irvokasta. Kuuntelen paljon esim. Tapio Heinosta joka kuoli liian nuorena Porvoon sairaalassa, jossa itsekin käyn silloin tällöin.

        No sittenhän olisi viisainta kirjoittaa tännekin joka viestinsä loppuun jotain vaikka: Hyvää yötä kaunis maailma! Nyt sitä mentiin.
        Ihan vain siltä varalta, että se olisi viimeinen viesti, kun eihän sitä voi koskaan tietää etukäteen ...


      • mennäporvooseen
        Tellukka kirjoitti:

        No sittenhän olisi viisainta kirjoittaa tännekin joka viestinsä loppuun jotain vaikka: Hyvää yötä kaunis maailma! Nyt sitä mentiin.
        Ihan vain siltä varalta, että se olisi viimeinen viesti, kun eihän sitä voi koskaan tietää etukäteen ...

        Onneksi tarkoitukseni ei ole sentään kirjoittaa mitään kuolematonta.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Onneksi tarkoitukseni ei ole sentään kirjoittaa mitään kuolematonta.

        Tuokin kommenttisi tulee olemaan kuolematon (arkistossa), tarkoititpa tai et.


    • hehehehee

      Myönnän, että hetken pysähdyn ihmettelemään, jos joku kertoo, ettei ole facebookissa. Jos henkilö on nuori eikä ole twitterissä eikä instagramissakaan, niin on kyllä tosi outo, ellei sitten hänellä ole jotain muunlaisia yhteydenpitokanavia ihmisolentoihin, tai tosi hyvä selitys erakkoudelleen.

      Kaikkea pitää kokeilla, ainakin kerran.
      En asu somessa mutta käytän facebookia.
      Facebookiin kirjauduin 5 vuotta sitten. Minulla oli ollut ennakkoluuloja, ennakkopelkoja, facen suhteen. Kaikenlaista kamalaa olin saanut lukea ja kuulla. Ei ollut aikomustakaan sinne vaaran paikkaan itseään viedä. Kun lapseni oli käymässä, niin kokeiltiin mun kirjautumistani faceen. Ja, yllätys, yllätys,, ei facessa ollutkaan mitään kamalaa. Asetukset on tärkeät, ja ne laitoin kuntoon face-kokemusta-omaavien-nörttilasteni tuella. Ei facen käyttö minulla poikkea juurikaan tavallisesta sähköpostin käytöstä. Ympäri Suomea asuvien lasteni kanssa viestittelen ja valokuvia saan ja lähetän. Harrastuskavereiden kanssa viestittely on myös siirtynyt e-maileista facen privaviesteihin ja harrastusryhmiin. Face on nopeatempoineni, siellä ollaan läsnä. Sähköpostit ovat kankeampia ja niiden käyttöni vähentynyt.

      • Minä sitten varmaan ole outo, mutta onneksi sentään ylpeä sellainen. En ole facebookissa, enkä misään muussakaan thteydenpitokanavassa.

        Erakoksi en itseäni lue, mutta myönnän olevani introvertti ihminen, joten se varmaan osaltaan selittää miksi muut ihmiset eivät ole minulle tärkeitä. Lisäksi kaipaan paljon omaa aikaa ja tilaa, jota en halua suin surminkaan hukata kulutettavan missään sosiaalisessa foorumissa.


      • hehehehee
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Minä sitten varmaan ole outo, mutta onneksi sentään ylpeä sellainen. En ole facebookissa, enkä misään muussakaan thteydenpitokanavassa.

        Erakoksi en itseäni lue, mutta myönnän olevani introvertti ihminen, joten se varmaan osaltaan selittää miksi muut ihmiset eivät ole minulle tärkeitä. Lisäksi kaipaan paljon omaa aikaa ja tilaa, jota en halua suin surminkaan hukata kulutettavan missään sosiaalisessa foorumissa.

        Introvertti et ole. Et ole introvertille sukuakaan, sen olet vilkkaalla juttelullasi tässä yhdessä ainoassa ketjussa jo osoittanut. Lienetkö nähnytkään suomalaista introverttia erakkoa.
        Rupean keittiöpsykologiksi sen verran, että väitän sinun kauhean paljon haluavan liittyä faceen. Olet kihelmöivän kiinnostunut facesta ja instagrammista ja sen sellaisista.

        Jos läheiset ja rakkaat ihmisesi näet livenä lähes päivittäin ja kavereitasikin tapaat kasvotusten tämän tästä sekä lisäksi riemunasi on työkavereiden seura, niin mitäpä sitä aikaansa turhiin ihmisiin somessa tuhlaisi.t
        Itselläni on sellainen tilanne, että omat lapseni perheineen asuvat kaukana Suomessa ja myös muita kivoja tuttuja asuu kaukana ja jopa eri mantereilla,. Face antaa mahdollisuuden yhteydenpitoon halvalla - ei puhelulaskuja - ja sillai läheisesti. Tiedän touhuistaan ja saan kuvia ja videoita. Päivittäin näen, että ovat hengissä, kun ovat faceen kirjautuneet, eikä mun tartte soittaa ja häiritä silleen heitä alvariinsa - suuttuisivat mokomat moisesta mamman tarkistussoittokyttäämisestä :D


      • hehehehee kirjoitti:

        Introvertti et ole. Et ole introvertille sukuakaan, sen olet vilkkaalla juttelullasi tässä yhdessä ainoassa ketjussa jo osoittanut. Lienetkö nähnytkään suomalaista introverttia erakkoa.
        Rupean keittiöpsykologiksi sen verran, että väitän sinun kauhean paljon haluavan liittyä faceen. Olet kihelmöivän kiinnostunut facesta ja instagrammista ja sen sellaisista.

        Jos läheiset ja rakkaat ihmisesi näet livenä lähes päivittäin ja kavereitasikin tapaat kasvotusten tämän tästä sekä lisäksi riemunasi on työkavereiden seura, niin mitäpä sitä aikaansa turhiin ihmisiin somessa tuhlaisi.t
        Itselläni on sellainen tilanne, että omat lapseni perheineen asuvat kaukana Suomessa ja myös muita kivoja tuttuja asuu kaukana ja jopa eri mantereilla,. Face antaa mahdollisuuden yhteydenpitoon halvalla - ei puhelulaskuja - ja sillai läheisesti. Tiedän touhuistaan ja saan kuvia ja videoita. Päivittäin näen, että ovat hengissä, kun ovat faceen kirjautuneet, eikä mun tartte soittaa ja häiritä silleen heitä alvariinsa - suuttuisivat mokomat moisesta mamman tarkistussoittokyttäämisestä :D

        Voi olla, että olen hieman edes sukua introvertille. Ainakin joskus olen täyttänyt kyselyn, jossa siihen löytyi viitteitä. Ei se mikään vahva sellainen ollut ja keskustelu taittuu minulta kyllä mainiosti.

        Ei tuo sinun omapsykologi analyysisi huono ollut. Ehkä haen täältä tukea, että suurin osa 60 ihmisistä ei kuulu someen, jolloin voin hyvillä mielin siirtää päätöksenteon omasta liittymisestäni tuonnempaan. Pönkitän itsetuntoani, että ei ne muutkaan kuulu, joten voin unohtaa menemisen.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Voi olla, että olen hieman edes sukua introvertille. Ainakin joskus olen täyttänyt kyselyn, jossa siihen löytyi viitteitä. Ei se mikään vahva sellainen ollut ja keskustelu taittuu minulta kyllä mainiosti.

        Ei tuo sinun omapsykologi analyysisi huono ollut. Ehkä haen täältä tukea, että suurin osa 60 ihmisistä ei kuulu someen, jolloin voin hyvillä mielin siirtää päätöksenteon omasta liittymisestäni tuonnempaan. Pönkitän itsetuntoani, että ei ne muutkaan kuulu, joten voin unohtaa menemisen.

        Täältä siis etsit tukea siihen, että suurin osa 60 ihmisiä ei kuulu someen?

        Jokainen täällä olevahan on somessa, sinäkin. Niitä sinun pitäisi etsiä ihan netin ulkopuolelta, jotka eivät ole.


      • Tellukka kirjoitti:

        Täältä siis etsit tukea siihen, että suurin osa 60 ihmisiä ei kuulu someen?

        Jokainen täällä olevahan on somessa, sinäkin. Niitä sinun pitäisi etsiä ihan netin ulkopuolelta, jotka eivät ole.

        Tiedän, tiedän suomi24 olevan myös sosiaalista mediaa. Siksi rajasinkin avaukseni koskemaan facebookkia, twitteriä ja instagrammia. Niihin suurin osa 60 ihmisistä ei kuulu.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Tiedän, tiedän suomi24 olevan myös sosiaalista mediaa. Siksi rajasinkin avaukseni koskemaan facebookkia, twitteriä ja instagrammia. Niihin suurin osa 60 ihmisistä ei kuulu.

        Nii, no mikä siinä sit on erona muuten kuin että tähän someen kirjoitellaan paljon pitempiä lurituksia kuin facelle ja sillä muodoin käytetään tähän paljon enemmän sitä kallista aikaansakin (mitä ei kaikilla kuulosta olevan someen vaikka siinä on parhaillaankin).


    • Minulla on vain pari -kolme jääräpäätä sukulaista tai kaveria jotka eivät ole suostuneet tulemaan facebookiin ja heidänkään perustelujaan en jaksa ymmärtää. Okay, jos on erakkoluonne tai katkeroitunut maailmalle ja ihmisille ja ei tarvi ketään muuta kuin oma seura riittää niin ei sitten ja ku nkuitenkin käytetään e-postia ja puhelinta ja silleen yhteydenpitoon...eli sosiaalisia tarpeita on, mutta facebookia kyräillkään ja epäillään kaiken pahan aluksi ja juureksi.
      ***
      Minun kommunikointitarpeeni eri ihmisten kanssa ovat eri tasoilla; somessa kommunikointi on sellaista kevyttä seuraamista ja kuulumisien vaihtamista, small talkia, olla saatavilla , muttei tyrkyllä; koska valtaosa sukuani, perhettäni ja ystäviäni asuu hujanhajan pitkin maailmaa ja minulla on lievä puhelinfobia niin olen valinnut jakaa arkipäivääni kuvin ja sanoin heidän kanssaan facebookin välityksellä. Ne lukee joita kiinnostaa. Facebook-ryhmissä (suljetuissa) voi jutella vakavammistakin asioista; olen mukana ainakin kolmessa tai neljässä suljetussa keskusteluryhmässä, mm. yhdessä "sana on vapaa-oma paikkakunta" ja sitten olen mukana puutarha-ja piharyhmissä, loppiksissa ja ruuanlaittoryhmissä. Suljetuissa ryhmissä muut ryhmään kuuluvat ovat vain poikkeustapauksissa omalla kaverilistallani ja heillä ei ole pääsyä profiiliani tarkemmin tutkimaan.
      ***
      Tärkeämpiä asioita toki soitellaan puhelimella tai whats appilla ulkomaille, kahdenkeskistä keskustelua kahvikuppi tai viinilasi kädessä takkatulen edessä ei voita mikään, mutta ne keskustelut ovat varattuja vain aivan läheisimmille .
      ***
      Instagramissakin olen, mutta sen tarkoitusta en ole oikein löytänyt. Näyttävät nää instagram-julkkikset tehneet rahaa jollain tavalla sillä, mutta muuten se on vain kuvienkatselua ja näyttämistä.
      ***
      Twitter minulla on myös mutta tviittaan tosi harvoin.

      Toisaalta, erityisesti nuoriso, käyttää facebookia aivan liian paljon ja siitä tulee riippuvaiseksi, niin että jokainen inahdus mitä omalla sivulla tapahtuu tulee puhelimeen ja sitä tietä tietoisuuteen ja melkein pakottaa klikkaamaan katsomaan kukahan mulle nyt puhui tai kuka vastasi tai kuka mitäkin. Peliorjuuteen verrattavaissa. Mutta oikein käytettynä, FB on mitä erinomaisin kommunikaatioväline .

      • Minä takaan ja alleviivaan, että en ole millään tavalla katkeroitunut, vaikka en ole tullut tai mennyt facebookiin.

        Ymmärrän toisaalta oikein hyvin, että toiset ihmiset haluavat kuluttaa aikaansa somessa. Ehkä tässä onkin enemmän luonnekysymys?

        Juuri näin on tuon nuorison riippuvuuden kanssa. Nykyään kun mennään mökille, pitää tehdä varautumissuunnitelmia, ettei netti vaan lakkaa toimimasta missään vaiheessa. Aina pitää olla kuulemma tavoitettavissa? Tulevaisuus näyttää mitä näistä älypuhelimen kanssa kasvaneista nuorista tulee.


      • New-age

        Facea en ole käyttänyt. Tavallaan olen utelias kokeilemaan, mutta miten se menee, että jos antaa pikkusormen, niin menee koko käsi. En pitäisi siitä, että pitäisi kurkkia ja kohteliaisuudesta kommentoida ja olla kokoajan sanovinaan jotakin. Minä tykkään soittaa, koska voi heti tehdä tarkistuskysymyksiä. Samoin äänestä voi "lukea" juttelijan fiilikset, ketuttaako jokin asia taustalla vai ollaanko hyvällä tuulella, mitä tietenkään ei kukaan aina ole.
        Puhelinpuhelu on jotenkin henkilökohtaisempaa ja siksi tykkään toimia näin.
        Pitäisikö faceen valokuvata välillä jotain? No en ole kovin hyvä kuvaajakaan.
        Haluaisinko retostella siellä kaikkea vaikka small talkkia.
        Kun tämän S24 löysin, tämä riittää. En kaikkiin ketjuihin osallistu tai hyvin pienesti joskus, koska pian olisin naimisissa tämän kanssa. Uusia kirjoittajia toivon.
        Whatsappia käytän paljon lapseni kanssa, kun pikkuinen nukkuu päikkäreitä, voidaan kommunikoida ääneti. Ja kuvia saan sitä kautta. Oma kuvantuotto on ihan lapsenkengissä.
        Mieluusti luen. Opiskelen. Ulkoilen. Ja tapaan muita.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Minä takaan ja alleviivaan, että en ole millään tavalla katkeroitunut, vaikka en ole tullut tai mennyt facebookiin.

        Ymmärrän toisaalta oikein hyvin, että toiset ihmiset haluavat kuluttaa aikaansa somessa. Ehkä tässä onkin enemmän luonnekysymys?

        Juuri näin on tuon nuorison riippuvuuden kanssa. Nykyään kun mennään mökille, pitää tehdä varautumissuunnitelmia, ettei netti vaan lakkaa toimimasta missään vaiheessa. Aina pitää olla kuulemma tavoitettavissa? Tulevaisuus näyttää mitä näistä älypuhelimen kanssa kasvaneista nuorista tulee.

        En tarkoittanut oikeastaan sinua kun sanoin "katkeroitunut tai erakoitunut", vaan näitä jotka vannovat Facebookin olevan pahasta ja tuntevat epäluuloa, pelkoa ja jopa vihaa sosiaalista mediaa kohtaan. Sinähän olet osoittanut kiinnostusta vaihtamaan ajatuksia puolesta ja vastaan.
        ***
        Luonnekysymys, varmaankin. Miten suuri tarve on sosiaalisiinkontakteihin muiden ihmisten kanssa ja millä tasolla. Mielestäni FB on loistava väline kevyeen välienpitoon. Erittäin monipuolista on tarjonta myös: lähes joka firmalla ja bisneksellä on myös oma FB-sivunsa ja voi seurata esim. tuotekehitystä tai tarjontaa sitäkin kautta. Minä mm. arkivoin ruokareseptejä monilta eri saiteilta kätevästi omalle FB-sivulleni josta ne sitten tarvittaessa nopeasti löytyvät ja voinsitten kokeiltuani joko siirtää jonnekin omankoneen arkistoon tai pyyhkiä pois.
        ***
        Hehe, me kuulutaan siihen "nuorisoon" joiden on pakko ostaa mokkula joka kesä Suomessa landella ollessa, että saa asiat hoidettua ja maaiilmaa seurattua halvemmalla kuin roaming netillä ;) Nyt tosin ne on kait ottamassa pois sitä roamingia ja netin käyttö ulkomailla halpenee.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        En tarkoittanut oikeastaan sinua kun sanoin "katkeroitunut tai erakoitunut", vaan näitä jotka vannovat Facebookin olevan pahasta ja tuntevat epäluuloa, pelkoa ja jopa vihaa sosiaalista mediaa kohtaan. Sinähän olet osoittanut kiinnostusta vaihtamaan ajatuksia puolesta ja vastaan.
        ***
        Luonnekysymys, varmaankin. Miten suuri tarve on sosiaalisiinkontakteihin muiden ihmisten kanssa ja millä tasolla. Mielestäni FB on loistava väline kevyeen välienpitoon. Erittäin monipuolista on tarjonta myös: lähes joka firmalla ja bisneksellä on myös oma FB-sivunsa ja voi seurata esim. tuotekehitystä tai tarjontaa sitäkin kautta. Minä mm. arkivoin ruokareseptejä monilta eri saiteilta kätevästi omalle FB-sivulleni josta ne sitten tarvittaessa nopeasti löytyvät ja voinsitten kokeiltuani joko siirtää jonnekin omankoneen arkistoon tai pyyhkiä pois.
        ***
        Hehe, me kuulutaan siihen "nuorisoon" joiden on pakko ostaa mokkula joka kesä Suomessa landella ollessa, että saa asiat hoidettua ja maaiilmaa seurattua halvemmalla kuin roaming netillä ;) Nyt tosin ne on kait ottamassa pois sitä roamingia ja netin käyttö ulkomailla halpenee.

        Minä tiesin, että et tarkoittanut minulla katkeroitumisella

        *hymyilee*

        En vaan mitenkään pystynyt pysäyttämään sormia näppäimillä ja se viesti tuli ihan itsestään. Kyllä minä sivusta seuraan erilaisten sosiaalisen median kehittymisiä ja aivan varmasti pystyisin niitä käyttämään, jos vain haluaisin.

        Minulla on työni puolesta lukemattomia järjestelmiä esim. yli 20 eri salasanaa järjestelmiin. Kun pääsen kotiin, en varmasti ensimmäiseksi avaa läppäriä, vaan nautin siitä suunnattomasti ettei tarvitse näppäillä enää yhtään mitään.


      • New-age kirjoitti:

        Facea en ole käyttänyt. Tavallaan olen utelias kokeilemaan, mutta miten se menee, että jos antaa pikkusormen, niin menee koko käsi. En pitäisi siitä, että pitäisi kurkkia ja kohteliaisuudesta kommentoida ja olla kokoajan sanovinaan jotakin. Minä tykkään soittaa, koska voi heti tehdä tarkistuskysymyksiä. Samoin äänestä voi "lukea" juttelijan fiilikset, ketuttaako jokin asia taustalla vai ollaanko hyvällä tuulella, mitä tietenkään ei kukaan aina ole.
        Puhelinpuhelu on jotenkin henkilökohtaisempaa ja siksi tykkään toimia näin.
        Pitäisikö faceen valokuvata välillä jotain? No en ole kovin hyvä kuvaajakaan.
        Haluaisinko retostella siellä kaikkea vaikka small talkkia.
        Kun tämän S24 löysin, tämä riittää. En kaikkiin ketjuihin osallistu tai hyvin pienesti joskus, koska pian olisin naimisissa tämän kanssa. Uusia kirjoittajia toivon.
        Whatsappia käytän paljon lapseni kanssa, kun pikkuinen nukkuu päikkäreitä, voidaan kommunikoida ääneti. Ja kuvia saan sitä kautta. Oma kuvantuotto on ihan lapsenkengissä.
        Mieluusti luen. Opiskelen. Ulkoilen. Ja tapaan muita.

        Olet hyvin paljonm minun luonteinen ihminen somen käytön suhteen. En halua sitoa itseäni mihinkään tai ottaa valokuvia sitä varten, että haluaisin laittaa niitä Faceen tai yleensäkään että jotain kuuluu tehdä niin.

        Olisiko vielä vähän jäljellä 70-luvun kapinahenkeä?


      • New-age

        Löytyy kapinahenkeäkin. Jos jokin aparaatti alkaa hallitsemaan liikaa, en pidä siitä. En halua olla alainen, haluan päättää ajan käyttöni. Ja miten johdonmukainen sitä on. Hah. Kävin lenkillä ja heti piti kurkata, mitä tänne kuuluu.
        Miksi sulla on tuollainen nimimerkki. Aiotko mennä?


      • New-age kirjoitti:

        Löytyy kapinahenkeäkin. Jos jokin aparaatti alkaa hallitsemaan liikaa, en pidä siitä. En halua olla alainen, haluan päättää ajan käyttöni. Ja miten johdonmukainen sitä on. Hah. Kävin lenkillä ja heti piti kurkata, mitä tänne kuuluu.
        Miksi sulla on tuollainen nimimerkki. Aiotko mennä?

        Minä en myöskään pidä siitä, että joku muu alkaa viedä minua. En halua mitään riippuvuus suhdetta sosiaaliseen mediaan. Vapauttavaa kuljeksia esimerkiksi ulkomailla ilman mitään sidettä kotimaahan tai tuttaviin. Kännykkä äänettömällä hotellihuoneessa ja joskus illalla voi vilkaista onko joku kaivannut.

        Nimimerkkini tarina liittyy marjapussin pelaamiseen. Toki varmaan ehkä olet kuullut siinä jouduttavan Porvooseen. Asustelen siellä itse, joten olen jo joutunut sinne, hehee. Yritin enskiksi sovittaa nikkiini Porin poikaa tai Porvoon miestä, mutta kaikki olivat varattuja ja siitä mieleeni tuli tuo marjapussi.


      • New-age

        Vähän päättelin noin ristiseiskataustalla. Brunberg, nam? Söde kaupunki.
        Facesta: never say never.
        Samoin työelämässä mulla oli useita ohjelmia käytössä.


      • New-age kirjoitti:

        Vähän päättelin noin ristiseiskataustalla. Brunberg, nam? Söde kaupunki.
        Facesta: never say never.
        Samoin työelämässä mulla oli useita ohjelmia käytössä.

        Historian lehtien havinaa. Oli pakko lukea Waltarin tanssi yli hautojen romaani, kun se liippaa todella läheltä vanhaa Porvoota, jossa usein kävelen. Muutenkin kaupungin rikas historia on alkanut kiinnostaa. Sanotaan sen olevan merkki mahdollisesta pysyvästi jäämisestä paikkakunnalle. Tosin olen sellainen levoton kulkuri, että ei varmaksi voi sanoa yhtään mitään. Eläkepäivät tulevat varmasti muuttamaan monta asiaa.


      • New-age

        Taidat olla toinen täällä, joka on maininnut Waltarin. Hesaa kuvaa "Isästä poikaan". Ehkä mainitsemasi kirja pitäisilukea. Samanniminen elokuva on tehty kirjan perusteella varmasti.

        Eikös siellä ole jokin taidetalo?


      • New-age kirjoitti:

        Taidat olla toinen täällä, joka on maininnut Waltarin. Hesaa kuvaa "Isästä poikaan". Ehkä mainitsemasi kirja pitäisilukea. Samanniminen elokuva on tehty kirjan perusteella varmasti.

        Eikös siellä ole jokin taidetalo?

        On siellä oikein kokonainen taidetehdas. Lisäksi on vielä oma kirjailijatalo, jonka suuri kirjailija saa vuodeksi kerrallaan käyttöönsä.


    • olenkoukuttunut

      Minä pidän itseäni outona, koska olen jäänyt roikkumaan tänne 60 palstalle. Päivittäin jään tänne junnaamaan samalla, kun luen lehdet.
      Olen alkanut inhoamaan itseäni sen suhteen.

      • Ei syytä huoleen. Jäin itse aikoinani koukkuun 40 ja 50 palstalle ja kirjoittelin lähes päivittäin. Nyt olen ollut poissa kaiken kaikkiaan yli kolme vuotta ja tuntui ihan hyvältä palata. tänne. Sattui nyt vaan olemaan luppoaikaa, jonka voi käyttää kirjoittelemalla.


      • olenkoukuttunut
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Ei syytä huoleen. Jäin itse aikoinani koukkuun 40 ja 50 palstalle ja kirjoittelin lähes päivittäin. Nyt olen ollut poissa kaiken kaikkiaan yli kolme vuotta ja tuntui ihan hyvältä palata. tänne. Sattui nyt vaan olemaan luppoaikaa, jonka voi käyttää kirjoittelemalla.

        Otit tietoisen irtioton kolme vuotta sitten?
        Onko hyviä vinkkejä siitä miten irroittautua tästä palstasta?


      • olenkoukuttunut kirjoitti:

        Otit tietoisen irtioton kolme vuotta sitten?
        Onko hyviä vinkkejä siitä miten irroittautua tästä palstasta?

        Oli se tietoinen irtiotto. Tuli niin paljon kiireitä, vaihdoin asuntoa ja työtehtävää. Ei vaan millään ehtinyt palstalle. Ja jonkinajan kuluttua huomasin, ettei ole niin tarvekaan.


    • Tähän kysymykseen sopii hyvin ajatus, että jokainen taaplaa tyylillään. Ei ole outua tuo ei tää.

      Olen facebookissa julkisesti ja ajoittain, nyt en ole joutanut pitkään aikaan siellä käymään ja välillä kuvaan jokaisen esiinpuskevan kukkatupsun pihallani jne.
      Ei facebook eikä muutkaan somet rajoita elämääni vaan rikastuttavat, koska omilla ehdollani ja rajoitetulla ajallani niissä piipahtelen. Olen tavannut vanhoja opiskelukavereita facebookin kautta ja käytän sen viestiyhteyttä viestittelyyn ja siellä on muutamia hyviä ryhmiä, ihan omia rupattelurinkejä ja sitten henkilökohtaisempaan myös.
      Esimerkiksi oman paikkakuntani puskaradiota olen käyttänyt onnistuneesti esim katoamistapahtumissa.
      Siellä olevat ovat merkityksellisiä yhteyksiä ja tärkeitä ihmisiä, muutama opettajani on hauska sitä kautta seurata koske he ovat tosi aktiivisia. Tuntemattomia en kutsu tai hyväksy kavereikseni.
      On sen välityksellä myös hauskaa jakaa hyviä linkkejä ja ajatuksia, joita haluaa jakaa toisten kanssa.
      Skype ja whats appia käytän kovasti mutta twitteria ja instagramia en käytät lain.

      • Hyvä asenne! Omalla rajoitetulla ajalla somettaminen. Sen verran olen surffaillut siellä facebookissa, että olen huomannut siellä olevan paljon opiskelukavereita ja tuttuja. Ehkä jonain päivänä vielä liitynkin. Kuka tietää...


      • Yksityisesti viestitteleminen voi olla varsin erilaista kuin julkisten sivujen viestit. Jollain Matti ja Maija meikäläisellä voi olla tuhansia "kavereita" facebookissa, joku pyytää ihailemiaan julkkuja kavereikseen ja jotkut markkinoivat julkisilla kanavillaan, ja heillä voi tetyti olla myös erikseen ihan yksityiset sivut.

        Itse en ota vieraita ihmisiä kavereiksi, en varsinkaan amerikkalaisia sotilashenkilöitä, enkä vieraita nuoria miehiä. Joitain naisia olen hyväksynyt, vaikken muista olemmeko tavanneet jossain ympyröissä. Olen ehtinyt liikkua monenlaisissa kuvioissa ja vanhoja tuttuja on aina kiva tavata. Kaveripyyntöihin saatan vastata ensin viestillä, jossa kysyn missä olemme tavanneet tms. - Vähitellen ikäkin alkaa muuttaa ilmeitä niin, että voi olla vaikea tunnistaa entisiä hyviäkin tuttuja.

        Muutamien lapsuus- ja teinivuosien kavereiden yhteydenotot ja FB-yhteydenpito ovat tarjonneet monenlaisia positiivisia kontakteja. Tuntuu, että heillä kaikilla on jotain annettavaa ja toivon, että voin puolestani itsekin antaa heille jotain.


    • Sosiaalinen viestintä on nykyaikaa. Kenenkään ei tarvitse perustella kuuluuko sosiaalisiin yhteisöihin tai ei. Ne nyt vain on ja kehittyvät.

      Kun olin teini ikäinen minulla oli kirjeenvaihtoystäviä. Oli kivaa saada kirje.

      Kun meille hommattiin puhelin se oli jotain isoa. Televisio toi maailman tapahtumat olohuoneeseen.

      Se oli sitä aikaa 😊

      Maailman tapahtumat ovat näppäinten etäisyydellä. Eikös olekin kivaa.

      • Sinä kirjoitat samaan tyyliin, kun meidän tuotantopäällikkö puhuu työpaikalla.

        "Mikään muu kuin muutos ei ole pysyvää. Teidän tulee seurata kehitystä ja pysyä mukana rattaissa ja ennenkaikkea tehdä niin kuin johtajat teille sanovat"

        Ei minun mielestä ole yhtään kivaa, jos joku alkaa sanelemaan, että minun pitää kuulua facebookkiin. Haluan liittyä sinne omasta vapaasta tahdostani sikäli mikäli itse niin haluan. Pakottaminen ja nykyajasta puhuminen samaanaikaan ei ole tulevaisuutta.


      • satujatarinoita

        Eikös olekin kiva seurata ;)) Lesken lähti Helsinkiin ja korppis lähti risteilylle. Lesken palasi satuilemaan ja korppis unohti viinifiltterin 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂
        Kumma miten samalta näppikseltä lähtee erilaisia tarinoita.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Sinä kirjoitat samaan tyyliin, kun meidän tuotantopäällikkö puhuu työpaikalla.

        "Mikään muu kuin muutos ei ole pysyvää. Teidän tulee seurata kehitystä ja pysyä mukana rattaissa ja ennenkaikkea tehdä niin kuin johtajat teille sanovat"

        Ei minun mielestä ole yhtään kivaa, jos joku alkaa sanelemaan, että minun pitää kuulua facebookkiin. Haluan liittyä sinne omasta vapaasta tahdostani sikäli mikäli itse niin haluan. Pakottaminen ja nykyajasta puhuminen samaanaikaan ei ole tulevaisuutta.

        Tunnetko olevasi pakotettu sosiaalisen median mukaan? Käsitin sinun kirjoittavan vapaaehtoisesti.


      • korppis kirjoitti:

        Tunnetko olevasi pakotettu sosiaalisen median mukaan? Käsitin sinun kirjoittavan vapaaehtoisesti.

        Työnantaja toivoo kaikilta osallistumista sosiaaliseen mediaan, samoin jälkikasvu ja jotkut tuttavat.

        Ihan vapaaehtoisesti olen täällä kirjoittamassa, ei minua yleensäkään kukaan psysty pakottamaan yhtään mihinkään.


      • SamaltakoNäppikseltä
        satujatarinoita kirjoitti:

        Eikös olekin kiva seurata ;)) Lesken lähti Helsinkiin ja korppis lähti risteilylle. Lesken palasi satuilemaan ja korppis unohti viinifiltterin 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂
        Kumma miten samalta näppikseltä lähtee erilaisia tarinoita.

        Samalta näppikseltä???????


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Työnantaja toivoo kaikilta osallistumista sosiaaliseen mediaan, samoin jälkikasvu ja jotkut tuttavat.

        Ihan vapaaehtoisesti olen täällä kirjoittamassa, ei minua yleensäkään kukaan psysty pakottamaan yhtään mihinkään.

        Ok, ymmärrän.

        Kieltämättä koen facen yhteydenpidossa läheisiin ja ystäviin nopeinpana ja helpoinpana vaihtoehtona.

        Nyt kun asustelen ulkomailla kuvat ja tiedot kertovat läheisille hetkessä missä milloinkin mennä viipotan.😉

        Monille twitter on virallinen kommunikointi kanava ja face epävirallisempi (työssä oleville) etenkin vaikuttavissa asemassa oleville, joiden sosiaalista osallistumista firman johtotaso edellyttää.


      • satuasatuav
        SamaltakoNäppikseltä kirjoitti:

        Samalta näppikseltä???????

        Sama läyskä.


    • on.sua.kaivattukin

      Tervetuloa takaisin joukkoomme Tomppa!!

      • Kiitos hyvästä ja kannustavasta palautteesta.


    • EiOutoa

      Enpä pidä outona, jokainen tekee niin kuin itselle sopii parhaiten.
      Omalta kohdaltani tiedän että jäisin paitsi paljosta jos en olisi Facessa. Täällä uudella asuinpaikkakunnalla on vasta kourallinen livekavereita, kaikki vanhat kaverit ja sukulaiset asustelevat aika kaukana, joten näemme vain muutamia kertoja vuodessa. On mukava seurata tuttujen tapahtumia, katsella valokuvia ja näin olla joukossa mukana täältä kaukaa käsin.

      Facekavereina on minulla vain oikeita kavereita ja sukulaisia, yhteensä 78 henkilöä, joista olen muodostanut myös muutamia ryhmiä. Helppoa on sopia yhteisiä tapaamisia, kun menen käymään kotinurkilla, ei tarvitse jokaisenkanssa erikseen sovitella aikatauluja. Lisäksi kuulun muutamaan harrasteryhmään ja tietysti paikalliseen puskaradioon.

      Onhan niitäkin joilla on mukamas kavereita monta sataa, se ei ole minun juttuni, aina välillä tulee näiltä kaverihamstereilta kaveripyyntöjä jotka jätän huomioimatta.

      • Eikä kavereina riitä monta sataa, vaan jollain on kuulemma jopa tuhansia. Se ihmetyttää miten niin suuren joukon kanssa voi olla tekemisisssä?

        Olen vakavasti harkinnut muuttoa eläköitymiseni jälkeen. Voisin palata synnyinseuduilleni, mutta toisaalta täällä on niin paljon tuttavia, että miten niiden kanssa kävisi. Siihen varmaan voisi Facebook olla yksi ratkaisu.

        Ei minulla periaatteellisesti mitään sosiaalista mediaa vastaan ole, mutta mietityttää kuinka paljon sinne turhaantuu aikaa haaskuun, eikä halua mitään jonnin joutavia keskusteluja aloittaa.


      • EiOutoa
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Eikä kavereina riitä monta sataa, vaan jollain on kuulemma jopa tuhansia. Se ihmetyttää miten niin suuren joukon kanssa voi olla tekemisisssä?

        Olen vakavasti harkinnut muuttoa eläköitymiseni jälkeen. Voisin palata synnyinseuduilleni, mutta toisaalta täällä on niin paljon tuttavia, että miten niiden kanssa kävisi. Siihen varmaan voisi Facebook olla yksi ratkaisu.

        Ei minulla periaatteellisesti mitään sosiaalista mediaa vastaan ole, mutta mietityttää kuinka paljon sinne turhaantuu aikaa haaskuun, eikä halua mitään jonnin joutavia keskusteluja aloittaa.

        Omasta mielestäni on vapautta olla ei aina heti tavoitettavissa. Facen voin avata silloin kun minulla on siihen aikaa, jolloin voin vastailla yhteydenottoihin ja itse postailla mielen päällä olevia asioita. Työni on säännöllisen epäsäännöllistä ja hektistä, joten puhelimessa puhuminen on jäänyt aika vähiin, sillä usein nukun silloin kun kaverini ovat vapaalla ja hereillä.


      • EiOutoa kirjoitti:

        Omasta mielestäni on vapautta olla ei aina heti tavoitettavissa. Facen voin avata silloin kun minulla on siihen aikaa, jolloin voin vastailla yhteydenottoihin ja itse postailla mielen päällä olevia asioita. Työni on säännöllisen epäsäännöllistä ja hektistä, joten puhelimessa puhuminen on jäänyt aika vähiin, sillä usein nukun silloin kun kaverini ovat vapaalla ja hereillä.

        Hyvä pointti, että ei ole heti aina tavoitettavissa. Ihmetyttää vaan nämä puhelimiinsa tuijottajat, ilmeisesti he sitten taas pyrkivät vastaamaan välittömästi tai ovat aidosti kiinnostuneita älypuhelimestaan. Minulle se on vielä vain työväline.


      • EiOutoa
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Hyvä pointti, että ei ole heti aina tavoitettavissa. Ihmetyttää vaan nämä puhelimiinsa tuijottajat, ilmeisesti he sitten taas pyrkivät vastaamaan välittömästi tai ovat aidosti kiinnostuneita älypuhelimestaan. Minulle se on vielä vain työväline.

        Saattavathan he selailla päivälehtiä, lukea blogeja tai vaikkapa kauppalistaa tai reittiohjeita ja aikatauluja ja osa voi vaikka vastata työsähköposteihin, aina ei älypuhelimen käyttö ole paheksuttavaa somessa roikkumista.


      • bessie-
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Eikä kavereina riitä monta sataa, vaan jollain on kuulemma jopa tuhansia. Se ihmetyttää miten niin suuren joukon kanssa voi olla tekemisisssä?

        Olen vakavasti harkinnut muuttoa eläköitymiseni jälkeen. Voisin palata synnyinseuduilleni, mutta toisaalta täällä on niin paljon tuttavia, että miten niiden kanssa kävisi. Siihen varmaan voisi Facebook olla yksi ratkaisu.

        Ei minulla periaatteellisesti mitään sosiaalista mediaa vastaan ole, mutta mietityttää kuinka paljon sinne turhaantuu aikaa haaskuun, eikä halua mitään jonnin joutavia keskusteluja aloittaa.

        "Ei minulla periaatteellisesti mitään sosiaalista mediaa vastaan ole, mutta mietityttää kuinka paljon sinne turhaantuu aikaa haaskuun, eikä halua mitään jonnin joutavia keskusteluja aloittaa."

        ???

        Tuota... olet par'aikaa sosiaalisessa mediassa...


      • bessie- kirjoitti:

        "Ei minulla periaatteellisesti mitään sosiaalista mediaa vastaan ole, mutta mietityttää kuinka paljon sinne turhaantuu aikaa haaskuun, eikä halua mitään jonnin joutavia keskusteluja aloittaa."

        ???

        Tuota... olet par'aikaa sosiaalisessa mediassa...

        Tiedän suomi24 keskustelupalstan myös olevan sosiaalista mediaa ja tiedän kuinka paljon tännekin voi hukata elämästään. Somella silti tarkoitetaan enemmän istagram, twitter ja facebook -tyylisiä medioita. Olen vähän sellainen "minkä teen, sen teen kunnolla" mentaliteetilla toimiva tyyppi, joten huolehtisin ehkä liikaakin kaikille vastaamisesta yms.


      • bessie-
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Tiedän suomi24 keskustelupalstan myös olevan sosiaalista mediaa ja tiedän kuinka paljon tännekin voi hukata elämästään. Somella silti tarkoitetaan enemmän istagram, twitter ja facebook -tyylisiä medioita. Olen vähän sellainen "minkä teen, sen teen kunnolla" mentaliteetilla toimiva tyyppi, joten huolehtisin ehkä liikaakin kaikille vastaamisesta yms.

        Onko sinusta kaikille vastaaminen (sosiaalisessa mediassa) kunnolla tekemistä?! Siinähän vasta "tuhraantuu aikaa haaskuun" ja "hukkaa paljon elämästään"?
        Noh, kaipa sellainen tyyli harrastajalleen jotain antaa, mutta ainakin minun mielestäni se useimmiten on todella tylsää, puuduttavaa, kyllästyttävää ja vähemmän kiinnostavaa luettavaa, ja siltä kannalta ajatellen myös vastoin koko kyseessä olevan yhteisön etua. Juu, tiedän ettei ole pakko lukea:)


    • SOTE ja SOME ovat aikuisten ihmisten valintoja.
      Ja kuten aina, aikuisen ihmisen valinta ei ole outo.
      Ainoastaan jotkut toiset ihmiset saattavat pitää häntä outona, koska ei itse osaa olla järkevä ja viisas.
      -
      Tyyli on sama kuin palstalla, taito ja osaaminen kun loppuu, siirrytään kateelliseen ivaan ja pilkkaan.
      -
      Olkaa siis ihan vapaasti niin SOTE:ssa kuin SOME:ssa.
      Mutta älkää tehkö siitä väkinäistä, typerää numeroa.

      H.

      • Hetkinen!

        Aikuisen ihmisen valinta ei ole outo, mutta some on aikuisen ihmisen valinta ja jotkut toiset voivat pitää häntä outona, koska he itse eivät osaa olla järkeviä tai viisaita.

        Voisitko suomentaa?


    • InstaaJAtwiittaaVAI

      Voisiko joku kertoa, miten toimivat twitter ja instagram ja mikä on niiden tarkoitus?

    • OudoltaKuulostaaki

      On tietenkin. Ihan outo!

    • Facesta on ollut paljon hyötyä ihmisille.
      Ajattelen esim. vaikka sitä Tukholman terroritekoa, kun kaikki julkinen liikennen oli seis. Miten nopeasti järjestyi facebookryhmä, missä samaan suuntaan menevät ilmoittivat toisilleen vapaasta kyydistä tai kyydin tarpeesta.
      Meillä oli viime päivinä taas kerran iso kolari sillalla, mikä on ainut pääsy täältä kaupunkiin. Facella levisi siitä tieto nopeammin kuin paikallis- tai liikenneradiosta. Tilannetiedoituksia jonon mitasta ja koska se lähti taas liikkumaan, ettei suotte lähtenyt kotoaan jonottamaan.
      Varoituksia hirvistä jossakin kohtaa tien kummallakin puolella, kadonneita tai löydettyjä kissoja ja koiria, avaimia, myssyjä ... milloin mitäkin.
      Oikeastaa kaikenlaista, mitä ennen ilmoiteltiin paikallislehdessä, mutta facella käy nopeammin.

      En minä välitä sellaista yksityistä kaverisivua pitää, missä naapurit toivottelevat hyvää huomenta toisilleen kahvikupi kuvan kanssa taikka hyvää yötä haukottelevan kissan kanssa, kuvia ruokalautasestaan tai itsestään (ja kampauksestaan) edestä ja takaa.

      • Itse en ede ole oppinut vielä kantamaan aina kännykkää mukana, sille ei vaan tunnu löytyvän aikeata sijoituspaikkaa takin tai housujen taskussa.

        Uskon että Facesta on myös hyötyä ihmisille, juuri nuo mainitsemasi tapahtumat ovat hyvä osoitus siitä.

        Aika hurjalta tuntuisi alkaa toivottelemaan naapureille huomenia tietsikan kautta. Siinä on ihan riittävästi, kun muistaa aina nähdessä sanoa ja töissä toivottelen valehtelematta lähes sadalle ihmiselle huomenta suullisesti, joten eiköhän se riitä.


    • reppuriika

      Ei kannata syyllistää ketään, joka ei pidä yhteyksiä somen kautta ja ei käytä ollenkaan internettiä. Tunnen muutamia iäkkäämpiä, ihan meitä 60-kymppisiäkin, jotka kokevat jopa alamittaisuutta sen suhteen ettei ole tullut hankkia perusinternettaitoja.
      Kun aistit heikkenevät ja jos ei ole koskaan käyttänyt tietokonetta, niin ei se ole ihme, jos luovuttaa kun ei tahdo pysyä matkassa kursseilla joita järjestetään senioreille. Ne ohjaajat kun on melkein aina nuorempia ja rutinoituneita tietotekniikan ja netin käyttjiä.
      Eivät kaikki edes periaatteessa halua. Siskoni on paria vuotta nuorempi ja sanoo, ettei hän edes ymmärrä mihin tarvitsisi nettiä. Töissään ei tarvitse ja vapaa-aikoina riittää vallan muuta ajankulua ja tekemistä.

      Minulla on pieni suku ja jotenkin on se puhelin, jolla laitan tekstarit ja soittelen kun on tarvis yhteydenpitoon.
      Jokin aika sitten kerroin että läksin eräänä unettomana iltayönä seikkailuretkelle etsimään mahdollisia nuoruuden tuttuja ja ystäviä. Ja nyt on se eräs ammoinen ihastus tunnistanut nimimerkin ja kuvan kautta henkilöllisyyteni ja alkanut laittaa kommentteja. No ei hän Pietarista tänne pääse ja kirjotinkin etten ole kovin aktiivi Facebookissa.
      Tiedän kyllä muutaman ikäihmisen että he haluaisivat tietokeen ja nettiyhteyden mutta pelkona on muutaman epäonnistuneen yrityksen jälkeen, ettei opi käyttämään.
      Ja on kotona ei ole nuorempaa väkeä, niin helposti tulee eteen tenkkapoo, että toiminta jumittuu pisteeseen ettei osaa tehdä mitään.

      • Onneksi meikäläisellä on sentään perustaidot hallinnassa netin suhteen. Kyse on lähinnä omasta viitseliäisyydestä.

        Varmasti netin hankinta kuuluu kaikille tulevaisuudessa, ilman sitä asiat menevät liian hankalaksi. ja onneksi sentään on oma valinta mitä tietoja siellä muille jakaa.

        Oma sukuni on myös pieni ja ne asiat hoidan ihan samalla tavalla puhelimella ja tekstiviestein.


    • Duubadiiba

      En ole sosiaalisessa mediassa, koska minun ei tarvitse. Mun tuntemat ihmiset ainakin käyttää sitä vain itsetuntonsa kohentamiseen selfieillä yms.

      Harmittaa, että nykyään kaikkiin kilpailuihin yms. osallistuminen vaatii jakamisen missälie sosiaalisessa mediassa ja myös informaatio ainakin tuntuu työpaikalla osittain kulkevan parhaiten Facebookin kautta. Koen silti jääväni paitsi vähemmästä kuin ihmiset, jotka somea aktiivisesti käyttävät.

      • En itse koe menettäneeni mitään, vaikka en olekaan Facebookissa. Työpaikalla asiat hoidetaan onneksi vielä sähköpostilla tai puhelimella.

        Enkä jotkut tosiaan pönkittävät itsetuntoaan kaiken maaiman valokuvilla yms.


    • Kun tapaa sellasen ihmisen niin ajattelen et ,siinäpä fiksu joka ei kohkaa kaikkien vöyhötysten perässä.
      Ainoostaan vats apin oon ottanu käyttöön lähinnä nuukuuresta ja videopuheluitten takia.
      Koska en kuulu mihinkään puolueeseen nii en oo muihinkaan kööreihin liittyny ,koitan hankkia tietoni mahdollisimman monist lähteist .
      Feispuukin koohotus ryhmissä ihmistä vierään ku pässiä narussa.
      Eri vaikuttajien elämänkertoja tulee tutkittua ,Sailas menosa juur nyt.

      • EnOleHuomannut

        "Feispuukin koohotus ryhmissä ihmistä vierään ku pässiä narussa"

        voisitko antaa jonkin esimerkin?


      • EnOleHuomannut kirjoitti:

        "Feispuukin koohotus ryhmissä ihmistä vierään ku pässiä narussa"

        voisitko antaa jonkin esimerkin?

        Viimesin tais olla se pakkopalautus juttu johon sekos jopa johtavia politikkoja ,en nyt oo varma kulkiko se tieto juur feispuukis ,joku älämölö ryhmä kumminkin.


      • vaimitensemenikään
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Viimesin tais olla se pakkopalautus juttu johon sekos jopa johtavia politikkoja ,en nyt oo varma kulkiko se tieto juur feispuukis ,joku älämölö ryhmä kumminkin.

        Eikös siinä vihreiden valehtelussa mennyt lankaan lähes kaikki mediat? Tuskin on Facen tai minkään muunkaan median syy jos Ville ja Emma valehtelee?


      • vaimitensemenikään kirjoitti:

        Eikös siinä vihreiden valehtelussa mennyt lankaan lähes kaikki mediat? Tuskin on Facen tai minkään muunkaan median syy jos Ville ja Emma valehtelee?

        Jokanen tulkitkoon miten haluaa ,sitä vaan halusin sanoo et olkoot jokanen mis porukas haluaa.
        Ittelläni pirän oikeuren olla mitä mielt haluan.


      • Mukava tavata samalla aaltopituudella oleva. Ehkä aito suomalainen mies on vaan sellainen, että helposti ei lähdetä minkään uuden mukaan eikä niistä yleensäkään tehdä suurta numeroa.

        Sama meininki täällä noiden elämänkertojen suhteen. Luin juuri Mika Waltarin ja nyt on menossa Eppu Normaalista kertova teos. En tiedä onko ne niin suuria vaikuttajia, mutta vaikuttajia joka tapauksessa.


    • Eihän se ihmistä oudoksi tee, jos hän ei käytä sosiaalista mediaa.
      Voi toki muuten olla hyvinkin outo, ihan muista syistä.

      • Heips,

        Kyllähän sinä minut tunnet ja tiedät että olla hieman outo. Ja sen myötä niin on myöskin kysymykseni, hehee.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Heips,

        Kyllähän sinä minut tunnet ja tiedät että olla hieman outo. Ja sen myötä niin on myöskin kysymykseni, hehee.

        Heips vaan, ai tunnen?
        Onhan meitä sitten kaksi, omalla tavallamme hieman outoja :)
        Ei mahduta perinteiseen muottiin.


      • Ancelina kirjoitti:

        Heips vaan, ai tunnen?
        Onhan meitä sitten kaksi, omalla tavallamme hieman outoja :)
        Ei mahduta perinteiseen muottiin.

        Pahinta mitä minulle voisi tapahtua olisi, että joku pystyisi lokeroimaan minut jonkin tyyppiseksi tai kuuluvan johonkin ryhmään. Never!

        PS.
        kirjoittelin aikaisemmin tomppa2006 nimimerkillä


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Pahinta mitä minulle voisi tapahtua olisi, että joku pystyisi lokeroimaan minut jonkin tyyppiseksi tai kuuluvan johonkin ryhmään. Never!

        PS.
        kirjoittelin aikaisemmin tomppa2006 nimimerkillä

        Hieman arvaamaton ja outo, parempi kuin aina ennalta-arvattavissa oleva.

        No joo, kyllä arvasin kuka oot, Porvoo sen kertoi.
        Kuukausi sitten siellä jälleen kerran poikkesin.


      • Ancelina kirjoitti:

        Hieman arvaamaton ja outo, parempi kuin aina ennalta-arvattavissa oleva.

        No joo, kyllä arvasin kuka oot, Porvoo sen kertoi.
        Kuukausi sitten siellä jälleen kerran poikkesin.

        Minulla on lisänä vielä hieman kapinallinen ja äkkiväärä.

        Porvoo on hieno kaupunki, tulee heti syntymäkaupunkini Porin jälkeen.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Minulla on lisänä vielä hieman kapinallinen ja äkkiväärä.

        Porvoo on hieno kaupunki, tulee heti syntymäkaupunkini Porin jälkeen.

        Sekin vielä meni ihan nappiin.

        Eikö ollutkin sinun aloituksesi silloin kauan sitten, kyselit mikä on kaunein nimi?
        Siitä lähtien olen sinua sympatiseerannut, oih.. ;)


      • Ancelina kirjoitti:

        Sekin vielä meni ihan nappiin.

        Eikö ollutkin sinun aloituksesi silloin kauan sitten, kyselit mikä on kaunein nimi?
        Siitä lähtien olen sinua sympatiseerannut, oih.. ;)

        Pitää paikkansa.

        *hymyilee vienosti*


      • Ancelina kirjoitti:

        Heips vaan, ai tunnen?
        Onhan meitä sitten kaksi, omalla tavallamme hieman outoja :)
        Ei mahduta perinteiseen muottiin.

        Onhan sekin tapa "kunnostautua". :)) Sanotaan myös eräänlaiseksi käänteiseksi snobismiksi. Uskotko sinä että vaatimattomuus kaunistaa? (vr. aloitukseni kansantiedosta, uskomuklsista, myyteistä, tieteestä ja totuudesta). Erittäin perinteellinen suomalaisen naisen malli.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Onhan sekin tapa "kunnostautua". :)) Sanotaan myös eräänlaiseksi käänteiseksi snobismiksi. Uskotko sinä että vaatimattomuus kaunistaa? (vr. aloitukseni kansantiedosta, uskomuklsista, myyteistä, tieteestä ja totuudesta). Erittäin perinteellinen suomalaisen naisen malli.

        Paloma, miksei vaatimattomuus kaunistaisi, ellei se mene liiallisuuksiin; "minä kun olen vaan tällainen, ei minusta tarvitse välittää, mitään en osaa jne."

        Vaatimattomuuden pitää olla sellaista, ettei retostele ja kehuskele itseään joka tilanteessa.
        On omasta mielestään reilusti hyvä, osaa ja tietää sen mitä on tarpeen.

        Jokainen on jollakin tavalla erilainen ja ehkä outokin, itsensä mielestä poikkeaa vierustoverista. Ja sehän on ihan ok.


    • naama_kirjassa

      Termit on tuttuja,joku kalpea aavistus,en ole paremmin tutustunut. Kai minä sitten olen outo;)

      • Voin lohduttaa, sillä että et ole yksin.


      • Teitä outoja alkaa olla ketjussa jo niin paljon (oudoiksi tunnustautuvia), että alan tuntea itseni tässä jo ihan oudoksi (ja teidät normaaleiksi) kun en ole outo.


      • tooosioutoooo
        Tellukka kirjoitti:

        Teitä outoja alkaa olla ketjussa jo niin paljon (oudoiksi tunnustautuvia), että alan tuntea itseni tässä jo ihan oudoksi (ja teidät normaaleiksi) kun en ole outo.

        Ehkä sä olet outo kun et ole kuin muut.


    • Mikä_milloinkin

      Minulla on fb:ssä tunnus, jota ei näy ulospäin, olen tehnyt yksityisasetukset siten. En kuitenkaan "ole" Facebookissa - mikähän muuten se olemisen raja on, sekö, että roikkuu siellä vähintään pari kolme kertaa viikossa?

      Olen mukana muutamissa harrasteryhmissä. Tiedottaminen fb:n kautta on kätevää.

      Lisäksi olen kirjautunut fb-tunnuksellani vuosien varrella erilaisiin palveluihin, tehnyt ajanvarauksia yms. Tunnus on eräänlainen kevyt kansalaisvarmenne.

      Yksityiselämääni en rupea raportoimaan enkä ole kiinnostunut toisten arkiraportoinnista. Juttelen mielelläni ihmisten kanssa kasvotusten.

      Ehkä sosiaalisessa mediassa roikutaan, kun se on vielä joillekuille uutta. Muistatteko, kun internet tuli? Itse käytin nettiä ekan kerran töissä vuonna 1995 ja pian sen jälkeen myös kotona. Silloin ajattelin joskus olevani nettiriippuvainen. Se meni nopeasti ohi muutamassa vuodessa.

      Tiedän muutaman minua nuoremman ihmisen, joilla ei ole edes älypuhelinta ja yhden, jolla ei ole edes sähköpostiosoitetta. Mitenkähän sitä ilman voi olla, no, se on hänen oma asiansa.

      Pidän periaatteenani pitää matalaa profiilia siitä, etten käytä sosiaalista mediaa juurikaan . samoin kuin siitä, että minulla oli useita vuosia välillä, etten avannut televisiota. Nyt avaan, jos Teemalta tulee hyvä elokuva, mutta nekin näyttävät pelkkiä uusintoja. Omista erikoisista piirteistä kannattaa vaieta kuin kusi sukassa. joo, sitä en myöskään kerro elävässä elämässä, että ole yhden kerran lukenut Seiska-lehtiä. Täällä anonyymina ei haittaa, jos tulee lunta tupaan. Täällä en käytä vakinimmaria, sekin voisi ärsyttää.

      • Tämä on melko lähellä sitä mikä minulle voisi olla sopivinta juuri nyt, aloittaisi varovasti Facen tutustumiseen, mutta ei tavallaan vielä luovuttaisi sieluaan sille.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Tämä on melko lähellä sitä mikä minulle voisi olla sopivinta juuri nyt, aloittaisi varovasti Facen tutustumiseen, mutta ei tavallaan vielä luovuttaisi sieluaan sille.

        Minä olen taas sitä mieltä että kannattaa mennä mukaan avoimin mielin; laatia tili omalla nimellä ja kasvoilla, laittaa asetukset "ainoastaan kavereille", hyväksyä kavereiksi ainoastaan ihmisiä jotka tunnet ja tarjota kaveruuttaan hyvin säästeliäästi. Kommentoida kuvia ja postauksia sen mukaan kuin aikaa ja kiinnostusta riittää kantamatta huonoa omaatuntoa siitä että ei ehdi vastailla tasapuolisesti kaikille: Facebookin koko idea on perustettu "kevyen" sosiaalisen kontaktin perusteelle: jokainen käyttää sitä niinkuin itse haluaa ja poimii siitä ne osat jotka itseään kiinnostaa ja johon jää aikaa.
        Some ei pakota eikä velvoita mihinkään. Meille usein muuttaneille joilla on kamut levällään ympärui maailmaa se on loistava keksintö.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä olen taas sitä mieltä että kannattaa mennä mukaan avoimin mielin; laatia tili omalla nimellä ja kasvoilla, laittaa asetukset "ainoastaan kavereille", hyväksyä kavereiksi ainoastaan ihmisiä jotka tunnet ja tarjota kaveruuttaan hyvin säästeliäästi. Kommentoida kuvia ja postauksia sen mukaan kuin aikaa ja kiinnostusta riittää kantamatta huonoa omaatuntoa siitä että ei ehdi vastailla tasapuolisesti kaikille: Facebookin koko idea on perustettu "kevyen" sosiaalisen kontaktin perusteelle: jokainen käyttää sitä niinkuin itse haluaa ja poimii siitä ne osat jotka itseään kiinnostaa ja johon jää aikaa.
        Some ei pakota eikä velvoita mihinkään. Meille usein muuttaneille joilla on kamut levällään ympärui maailmaa se on loistava keksintö.

        On siinä pakko jotain hyvääkin olla, en sitä kiellä. Täälläkin jotkut tuputtavat jopa sitä niille, jotka eivät vielä ole menneet. Oma poikani joka käyttää kaikkia mahdollisia tilejä, oli kyllä sitä mieltä ettei välttämättä sovi oikein isäukon pirtaan. Monia on näkemyksiä ja luultavasti tulen varmaan vielä kokeilemaan. En ole yhtään muutosvastainen ja vielä vähemmän vastarannankiiski.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        On siinä pakko jotain hyvääkin olla, en sitä kiellä. Täälläkin jotkut tuputtavat jopa sitä niille, jotka eivät vielä ole menneet. Oma poikani joka käyttää kaikkia mahdollisia tilejä, oli kyllä sitä mieltä ettei välttämättä sovi oikein isäukon pirtaan. Monia on näkemyksiä ja luultavasti tulen varmaan vielä kokeilemaan. En ole yhtään muutosvastainen ja vielä vähemmän vastarannankiiski.

        Minun poikani käyttää Facebookia aivan eri tavalla kuin minä ja eri tarkoituksiin kuin minä, joten en usko ettetkö sinä löytäisi juuri sinulle sopivaa tapaa käyttää sitä. Ei tuputeta enempää :))


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minun poikani käyttää Facebookia aivan eri tavalla kuin minä ja eri tarkoituksiin kuin minä, joten en usko ettetkö sinä löytäisi juuri sinulle sopivaa tapaa käyttää sitä. Ei tuputeta enempää :))

        No hyvä, että ei tuputeta enempää, hehee.

        Enkä tosiaankaan kirjoittanut tätä aloitusta siksi, että facebook myönteiset alkasivat kampanjoida saadakseen minut leiriinsä, vaan enemmänkin siitä syystä, kun tiedän olevan paljon ihmisiä, joita koko sosiaalinen media ärsyttää tai sitten ei vaan kiinnosta.


    • RealistiN

      Hassua on olla periaatteesta vastaan jotain uutta mistä ei itsellä ole mitään kokemusta.
      Mistä syntyy luulo siitä, että Faceen liittyminen jotenkin kaappaisi ja veisi aikaa enemmän kuin perinteisemmät kommunikointimuodot?
      Joskus aikanaan jästipäät ylpeilivät sillä etteivät kyllä koskaan mitään kännykkää hanki, en taida nykyään tuntea yhtään jolla ei kännyä ole.

      Kaikkeen ei toki tarvitse mukaan lähteä, mutta ei myöskään pitäisi tuomita ja huonoksi haukkua ja mistä sitä voi tietää ettei mistään jää paitsi jos ei ole kokeillut?

      Parhaiten näyttää tässäkin ketjussa Faceen kuulumattomat tietävän sen kaikki mahdolliset ja mahdottomat haittapuolet ;D

      • Ehkä siinä on taustalla, kun varsinkin työelämässä kaikki uudet järjestelemät vievät aikaa tuhottoman paljon? Kaikenlainen näprääminen ja opiskelu alkanut kenties kyllästyttää. Ja mikäli tarvitsee harvemmin jotain systeemiä, sen joutuu tavallaan kertaamaan aina alusta uudelleen, koska ei kuitenkaan voi muistaa kaikkea?


      • RealistiN
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Ehkä siinä on taustalla, kun varsinkin työelämässä kaikki uudet järjestelemät vievät aikaa tuhottoman paljon? Kaikenlainen näprääminen ja opiskelu alkanut kenties kyllästyttää. Ja mikäli tarvitsee harvemmin jotain systeemiä, sen joutuu tavallaan kertaamaan aina alusta uudelleen, koska ei kuitenkaan voi muistaa kaikkea?

        Eipä siihen Face-tilin luomiseen aikanaan mennyt varmaan varttia kauemmin, vaikka uusi juttu olikin. Eihän sitä tarvitse kuin seurata ohjeita ja tehdä mieleisiään valintoja, ei sitä mitenkään tarvitse opiskella.


      • RealistiN kirjoitti:

        Eipä siihen Face-tilin luomiseen aikanaan mennyt varmaan varttia kauemmin, vaikka uusi juttu olikin. Eihän sitä tarvitse kuin seurata ohjeita ja tehdä mieleisiään valintoja, ei sitä mitenkään tarvitse opiskella.

        Nii.
        Eikä facea tarvitse joka päivä päivittää, edes käydä vilkaisemassakaan.

        Minulla on tasan yksi kaveri facella ja se on oma siskoni. Enemmän vain lähetellään yksityisviestejä keskenään.
        Muuten sitten kuulun moneen eri ryhmään, joihin harvoin mitään kommentoin muuten kuin tykkäämällä jonkun kommenttia. Enimmäkseen luen keskusteluja jotka kiinnostavat, sillä sellaisiakin on. En tunne olevani mitenkään koukussa siihen.
        Tietysti, onhan niitäkin jotka koukuttuvat kaikenlaisesta helpommin ja tulevat riippuvaisiksi. Sellainen jos tietää olevansa, niin parastahan se silloin on pysyä sieltä poissa, jos ei pysty luottamaan itseensä ja on siitä tietoinen.


      • RealistiN kirjoitti:

        Eipä siihen Face-tilin luomiseen aikanaan mennyt varmaan varttia kauemmin, vaikka uusi juttu olikin. Eihän sitä tarvitse kuin seurata ohjeita ja tehdä mieleisiään valintoja, ei sitä mitenkään tarvitse opiskella.

        Hyvä tietää, kun sitten joskus teen päätöksen aloittamisesta.


    • zycwöä

      En toivota Tomppaa tervetulleeksi. Kaikkien muiden kommentteihin vastasi mutta ei minun. Tervemenoa sinne mistä tulit.

    • mattimaailmalta

      Vastaan keskustelun avaukseen.

      Tietenkään kukaan ei ole outo sen vuoksi, ettei ole somessa. Yhtä hassu kysymys kuin kysyisi että onko outo, jos ei hallitse ja käytä tietokantasovelluksia.

      Mitä siis ajattelen ihmisestä, joka ei tarvitse sosiaalista mediaa? No, hänellä ei ole käyttöä niiden palveluille, olisi todella outoa jos kaikilla olisi niille käyttöä. Sen lisäksi, ettei hänellä ole käyttöä some -palveluille, ajattelen hänen olevan itsenäinen ihminen, joka ei tee asioita myöskään sen vuoksi, koska muutkin tekevät niitä.

      Osalle ihmisistä somen ominaisuuksilla on käyttöä, osa on mukana koska muutkin tekevät niin. Osa ei ole mukana, koska heillä ei ole käyttöä somen tarjoamille palveluille ja toiminnoille, eikä heihin vaikuta se, mitä muut tekevät tai ajattelevat.

      Tietoteknisen kehityksen kelkasta putoamisen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. Voi olla erittäin pätevä tietoteknisten laitteiden ja sovellusten halinnassa ja jopa some palvelut voivat olla tuttuja, vaikkei kuulukaan itse niihin.

    • Tota, jos nyt ihan rehellisesti rohkenen sanoa, niin en ainakaan fiksuuden puutetta ensimmäisenä ala epäillä, jos ihminen ei ole facebookissa tms., iästä riippumatta. Pikemminkin päinvastoin-

    • 100vuotta

      On outoa olla koko ajan ns. somessa. On tieteellisesti tutkittu, että ihmiset jotka viettää aikaa netissä ei kykene olemaan harmaalla alueella eli omassa persoonassaan. Itse kyllä vähän otan tämän asian huumorin kannalta. Kaikki tietää mitä voi ja voi ja voi Ja sitten on se todellisuus.

    • joopajoojoojoo

      Empiirisen tutkimuksen mukaan olen havainnut, että eniten somessa on edustettuna tavallinen vaalikarja, joka muutenkin tekee kaikkea mitä toisetkin. Googletelkaapa vähän niin, huomaatte että sivistyneistö ja eliitti eivät ole somessa läheskään niin suuresti edustettuna, lähinnä silloin jos he pystyvät hyödyntämään sitä omien etujensa ajamisessa tai tarvitsevat sitä oikeasti johonkin merkittävään hyötykäyttöön, mihin heistäkin vain harva sitä tarvitsee. Lähinnä poliitikot ja jotkut liikemiehet, julkkikset tai ammatinharjoittajat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe