Ajatuksiani työttömyydestä

HolidaysInTheSun

Ikäni lähenee kolmeakymmentä, olen sukupuoleltani mies. Työelämäni alkoi viisitoistavuotiaana kesätöistä, jonka jälkeen jatkoin saman yhtiön palveluksessa iltaisin, käydessäni samalla ammattikoulua. Olen siis hankkinut ammattitutkinnon ja tehnyt ns. oman alan töitä arviolta viidessa eri työpaikassa, lisäksi kokemusta kolmesta "ei oman alan työpaikasta". Työkokemusta karkeasti arvioituna noin viisitoistavuotta, jonka perusteella rohkenen jo muodostaa jonkinlaisen mielipiteen työelämästä.

Olen nyt ollut kuutisen kuukautta työtön, otin itse loparit erinäisistä syistä johtuen. Minkälaista elämä työttömänä on ollut? Todella mukavaa; stressitöntä, rauhallista, elvyttävää, stimuloivaa, virkistävää, mutta ei missään nimessä tylsää! Kuuluisa väite, että puolen vuoden työttömyyden jälkeen alkaa hajoamaan tylsyyteen, ei kyllä osu itseeni. Minä rakastan tätä rauhallisuutta, aikaa harrastaa ja olla!

Ajatuksissani oli hakea töitä, mutta kun aloin puntaroimaan tätä vaihtoehtoa, havahduin mieleni kysymykseen; miksi hakisin töitä? En kyllä keksi vastausta. Minulla on oma koti ja tulen taloudellisesti hyvin toimeen työttömänäkin, kykenen tekemään hankintoja ja jopa pieniä matkoja työttömänä. En ole joutunut tinkimään oikeastaan mistään, olen vain voittanut. Olen saanut aina kaipaamani rajattoman vapaa-ajan käyttööni. Menisinkö siis töihin menettääkseni ison osan päivästäni, loppupeleissä aika mitätöntä korvausta vastaan? Tekisinkö mittavan työuran vain kupsahtaakseni ennen tai vähän jälkeen eläkkeelle pääsemisen? Suomi nousuun tai mene töihin pummi teholauseilla ei ole kyllä itseeni minkäänlaista vaikutusta, tai saavathan ne suupieleni nousemaan hymyyn.

Nykysuomen tila; älytön elintasopakolaisten haaliminen, heikompien kohtelu (vanhukset, työttömät, lapsiperheet, sairaat jne.), kiky muut älyttömyydet, päättäjien nepotismi, eivät ainakaan lisää työhalujani.

16

316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se.vasta.kivaa

      joo, mutta kohta joudut kuntouttavaan työtoimintaa, jossa voitkin sitten tehdä töitä 9 euron päiväpalkalla hamaan maailman tappiin.

      • HolidaysInTheSun

        Minulla on kyllä säästöjä sen verran, että voin kieltäytyä vallan mainiosti. Kolmisen vuotta pystyn elämään ilman minkäänlaisia tuloja.


      • Mieti-vielä

        Entä sitten kun säästöt loppuvat? Olet siinä vaiheessa vasta 33-vuotias. Työttömyyskorvaus ymmärtääkseni ei ole mikään kovin iso summa. Aiotko todella jaksaa koko loppuelämäsi pihistellen pienillä tuloilla ja laskien joka pennin? Sinulla on onneksi oma koti joten ei asuntolainaa enää, mutta kai se kotikin jotain remppaa jossain vaiheessa tarvitsee?

        Jos joskus kyllästyt sentin venyttämiseen, ei uuden työpaikan löytäminen monen vuoden työttömyyden jälkeen ole välttämättä kovin helppoa. Sinulla pitäisi olla todella hyvä selitys tuolle aukolle työhistoriassasi. Se että sinusta oli kivaa viettää jatkuvaa vapaa-aikaa ei kovin hyvä selitys ole työnantajan kannalta.

        Entä eläke? Ei työtä, ei eläkettä. Kymmenien vuosien kituuttaminen pienillä rahoilla jatkuu kituuttamisella vielä pienemmällä eläkkeellä.

        Itse onneksi olen löytänyt työn josta oikeasti tykkään, ja josta maksetaankin hyvin, niin että sinun ratkaisusi on vielä vaikeampi ymmärtää.


      • HolidaysInTheSun
        Mieti-vielä kirjoitti:

        Entä sitten kun säästöt loppuvat? Olet siinä vaiheessa vasta 33-vuotias. Työttömyyskorvaus ymmärtääkseni ei ole mikään kovin iso summa. Aiotko todella jaksaa koko loppuelämäsi pihistellen pienillä tuloilla ja laskien joka pennin? Sinulla on onneksi oma koti joten ei asuntolainaa enää, mutta kai se kotikin jotain remppaa jossain vaiheessa tarvitsee?

        Jos joskus kyllästyt sentin venyttämiseen, ei uuden työpaikan löytäminen monen vuoden työttömyyden jälkeen ole välttämättä kovin helppoa. Sinulla pitäisi olla todella hyvä selitys tuolle aukolle työhistoriassasi. Se että sinusta oli kivaa viettää jatkuvaa vapaa-aikaa ei kovin hyvä selitys ole työnantajan kannalta.

        Entä eläke? Ei työtä, ei eläkettä. Kymmenien vuosien kituuttaminen pienillä rahoilla jatkuu kituuttamisella vielä pienemmällä eläkkeellä.

        Itse onneksi olen löytänyt työn josta oikeasti tykkään, ja josta maksetaankin hyvin, niin että sinun ratkaisusi on vielä vaikeampi ymmärtää.

        Mutta kun en koe eloani "kituuttamiseksi", rahat riittävät hyvin, enkä joudu pihistelemään mistään. Arvostan vapaa-ajan paljon korkeammalle kuin työstä saadun rahallisen hyödyn ja sen myötä tulevan stressin. Voihan toki olla, että mieleni muuttuu lähitulevaisuudessa. Mutta tällä hetkellä elän unelmaani.


      • provoehkäpä

        Rahat riittävät hyvin niin kauan kun on säästöjä, ja ehkä, jos on hyvä ansiosidonnainen. Kun säästöt ja ansiosidonnainen loppuvat, elo menee "kituuttamiseksi", koska silloin rahat eivät riitä hyvin. Jos joku muuta väittää, on hän uusi "Sossu-Tatu", eli paska provo.


      • Mieti-vielä
        HolidaysInTheSun kirjoitti:

        Mutta kun en koe eloani "kituuttamiseksi", rahat riittävät hyvin, enkä joudu pihistelemään mistään. Arvostan vapaa-ajan paljon korkeammalle kuin työstä saadun rahallisen hyödyn ja sen myötä tulevan stressin. Voihan toki olla, että mieleni muuttuu lähitulevaisuudessa. Mutta tällä hetkellä elän unelmaani.

        Tarkoitin nimenomaan sitä että rahaa ei aina tule olemaan sinulla niin paljon käytössä kuin nyt. Ei ne säästöt ikuisesti riitä. Jossain vaiheessa tulee eteen vuosien jos ei vuosikymmenten elo todella pienillä tuloilla.

        Muuten, sanot että parjäisit kolme vuotta täysin ilman tuloja. Ihmisillä toki on erilaisia kulutustottumuksia, mutta jos nyt ajattelen että kyllä vähintään 1000 euroa kuussa menee jos aikoo tehdä hankintoja ja matkustellakin. Joten sinulla on säästössä vähintään 36 000 euroa. Sen lisäksi olet myös säästämisen lisäksi pystynyt ostamaan asunnon ja maksamaan sen velattomaksi. Ei hassummin alle 30-vuotiaalta.

        Kuitenkin sanot että työstäsi saama palkka on "aika mitätön". Miten tämä yhtälö toimii?


      • HolidaysInTheSun
        Mieti-vielä kirjoitti:

        Tarkoitin nimenomaan sitä että rahaa ei aina tule olemaan sinulla niin paljon käytössä kuin nyt. Ei ne säästöt ikuisesti riitä. Jossain vaiheessa tulee eteen vuosien jos ei vuosikymmenten elo todella pienillä tuloilla.

        Muuten, sanot että parjäisit kolme vuotta täysin ilman tuloja. Ihmisillä toki on erilaisia kulutustottumuksia, mutta jos nyt ajattelen että kyllä vähintään 1000 euroa kuussa menee jos aikoo tehdä hankintoja ja matkustellakin. Joten sinulla on säästössä vähintään 36 000 euroa. Sen lisäksi olet myös säästämisen lisäksi pystynyt ostamaan asunnon ja maksamaan sen velattomaksi. Ei hassummin alle 30-vuotiaalta.

        Kuitenkin sanot että työstäsi saama palkka on "aika mitätön". Miten tämä yhtälö toimii?

        "Tarkoitin nimenomaan sitä että rahaa ei aina tule olemaan sinulla niin paljon käytössä kuin nyt. Ei ne säästöt ikuisesti riitä. Jossain vaiheessa tulee eteen vuosien jos ei vuosikymmenten elo todella pienillä tuloilla."

        Minä en ole kyllä joutunut säästöjäni vielä käyttämään, ihan ansiosidonnaisella olen ja siitäkin jää säästöön rahaa. Olet oikeassa, minulla tulee olemaan vielä enemmän rahaa käytössä säästämisen ja pikkubisneksen ansiosta, jota harjoitan työttömänä. Pienenä esimerkkinä tästä mainittakoon kaksi polkupyörää, jotka pelastin kuukauden alussa taloyhtiön talkoolavalta. Laitoin pyörät kuntoon ja myin netissä 100e kpl. Lisäksi olen pitänyt joskus kirppuritoripöytää ja myynyt tavaraa myös ahkerasti netissä. Saatan tehdä myös joskus pientä työkeikkaa kontaktieni yrityksissä.

        "Muuten, sanot että parjäisit kolme vuotta täysin ilman tuloja. Ihmisillä toki on erilaisia kulutustottumuksia, mutta jos nyt ajattelen että kyllä vähintään 1000 euroa kuussa menee jos aikoo tehdä hankintoja ja matkustellakin. Joten sinulla on säästössä vähintään 36 000 euroa. Sen lisäksi olet myös säästämisen lisäksi pystynyt ostamaan asunnon ja maksamaan sen velattomaksi. Ei hassummin alle 30-vuotiaalta."

        1000 euroa on aika absurdi summa kuukadessa käytettäväksi. Menoni ovat tällä hetkellä noin 400 euroa kuukaudessa, summa sisältää (asumisen, laskut, ruuan). Eli vaikka eläisin tällä hetkellä toimeentulotuella, siitäkin jäisi 80 euroa kuukaudessa sukan varteen. Joka kuukausi en matkustele, enkä tee hankintoja, mutta jo 400 eurolla tekee matkan etelään. Auton myin pois koska kaupungissa pärjää vallan mainiosti julkisella, kesäisin tietysti pyörällä. Ruokamenotkin saisi supistettua nollaan, jos hakisi ruokajakeluista evästä itselleen.

        "Kuitenkin sanot että työstäsi saama palkka on "aika mitätön". Miten tämä yhtälö toimii?"

        Yhtälö toimii niin, että työ säteilee niin negatiivisella tavalla elämään ja vie siitä niin paljon aikaa, etten pidä siitä saamaani palkkaa kohtuullisena korvauksena kaikista menetyksistä ja lieveilmiöistä, jota se tuo mukanaan. En minä tarvitse enempää rahaa, enkä elä myöskään kulutushysteriassa, jota minun pitäisi ruokkia. Olen vallan tyytyväinen elämääni näin.


      • Mieti-vielä

        Kuukausikulut kuulostavat kyllä käsittämättömän pieniltä. Kun kerran asut kaupungissa jossa on toimiva julkinen liikenne, kyseessä täytyy olla ihan vireä ja suurehko paikka. Joten asunnoillekin on kysyntää. Luulisi että jos pelkkä vastike on vähintään satasen kuussa, enemmänkin. Lisäksi kaikki muut laskut ja syöminen. 400 euroa kuulostaa täysin epärealistiselta summalta.

        Oletan että haluat elää koko elämäsi yksin, ilman parisuhdetta? Tai ainakin ilman lapsia?


    • KunnioitustaKaivataan

      Ei huvita maksaa veroja, kun valtio tuhlaa rahat pakolais turismiin, yms. super naiviin idealismiin.
      Ja samaan aikaan suomalaisia köyhiä pilkataan, kyykytetään ja haukutaan, kohdellaan huonosti !!
      Tästä harjoitetusta kulttuuri marxismista ovat vastuussa, sdp-vihreät-kokoomus-kepu.

      Tällaiselle stupido hallinnolle en halua maksaa veroja. Minäkin lopetin verotettavat työt. En halua olla AASi, joka maksaa veroja.

      • Parsku71

        Olen samaa mieltä. Arvostan VAPAUTTA, EI ORAVAPYÖRÄÄ hamaan vanhuuteen asti tai kuolemaan saakka. HYVÄ ASENNE. OLEN SAMAA MIELTÄ KUN ALOITTAJA. ON ELÄMÄSSÄ MUUTAKIN KUN TYÖ.
        Ja ei tarvi kitkutella, kun osaa rahaa hommattaa muulla tavalla. Tai kun on hyvä perintö. PERINNÖLLÄ VOI ELÄÄ AIKA HYVIN JA KAUAN. Kun vanhemmat varakkaat.


    • Tättärää1265

      Hei, ymmärrän oikein hyvin mitä tarkoitat. Itse sanoin itseni irti 53 vuotiaana kun pinna tuli täyteen johdon aivan älytöntä toimintaa. Tällä tarkoitan esim sitä että kun keitin kahvit (olen kirjanpitäjä en kokki) keksit oli väärällä lautasella tai pulla oli väärin leikattu. Aika hyvin noin toimitusjohtaja tasolla. Olen ollut monessa paikassa töissä, sekä yksityisellä että valtionhallinnossa ihan johtotehtävissä. Tuo viimeinen työkokemukseni oli niin KAUHEA vaikka tein siis omat työt aina kunnolla ja sain jopa bonuksia.

      En usko että enää haluan mennä töihin mihinkään. Olen aivan loistava työkaveri ja joka päivä kun menin töihin mietin et haluan olla hyvä kaveri kaikille vaikka kaikki ei miellyttäisikään. Sain paljon positiivista palautetta ja autoin monia työkavereita lakiasioissa ihan ilmaiseksi ja tuli kyllä hyvä mieli.

      Olen työtön työnhakija mutta en ole hakenut mitään töitä. Nykyään on niin paljon huonoa työilmapiiriä että en usko et jaksan sitä enää. Tämä ei ollut ainoa paikka missä on ollut jotain ihme kummallista. Yhdessä vaiheessa oli perheyrityksessä missä vanhempien ja lasten välit oli todella tulehtuneet. Aivan hirveetä.

      Pärjään hyvin näin enkä enää aio menettää mielenterveyttäni työpaikassa jossa pomot eivät välitä yhtään mitään työilmapiiristä tai omasta käyttäytymisestä.

      Nämä ihmiset sanottiin sitten minun irtisanomisen jälkeen irti. HAHAHAHAHAHA

      • HolidaysInTheSun

        Ymmärrän varsin hyvin mitä ajat takaa! Kaikki työpaikat missä olen työskennellyt, ovat olleet työilmapiiriltään todella huonoja. Epäoikeudenmukainen on hyvä sana kuvaamaan koko toimintaa, olisi tietenkin aivan eri asia jos olisi asemassa, jossa pääsisi todella helpolla. Ainoa mikä ihmisiä näissä pitää töissä on velka ja työpaikan säilyttämiseksi ollaan tekemään ihan mitä vain. Onneksi ei pidä alistua kyseiseen p*****n.


    • tieto000

      Useimmat perivät lähitulevaisuudessa vanhempansa omaisuuden ja pääsevät irti paskasta työpaikasta sen tiedon turvin jo hyvissä ajoin.

    • qwertytrewq

      Heipä hei, ymmärrän hyvin ketjun aloittajaa. Itsekin olen ollut monissa työpaikoissa, mutta vain yhdessä viihdyin aika hyvin. Olin siellä töissä yli 10 vuotta. Edellisessä työpaikassa olin vain muutaman kuukauden töissä, koska en yksinkertaisesti sitä enää jaksanut: ei "hengenheimolaisia" joiden kanssa olisi voinut jutella luontevasti, työ oli tappavan tylsää ja puuduttavaa, työmatkaan meni aamuruuhkassa yli tuntikin yhteen suuntaan. Koko elämä oli pilalla tämän työn takia, enkä keksinyt muuta ratkaisua kuin ottaa loparit.

      Se on eri asia jos työssä oikeasti viihtyy ja tykkää tehdä sitä mitä tekee, jne.

      Itse olen ollut sen verran pienipalkkaisissa töissä jne, että tuleva eläke (20 vuoden päästä) jää jokatapauksessa hyvin pieneksi vaikka nyt yhtäkkiä pääsisin johonkin hyväpalkkaiseen työhön. Enkä nyt tiedä onko tällä maalla enää silloin edes maksaa sellaisia eläkkeitä kuin tähän asti on ollut.

    • Jatq

      Kuinka paljon vapaus maksaa? Onko sillä hinta? Näillä palkoilla mitä suomessa maksetaan, en mene töihin. Suunnitelmana muutto ulkomaille. Pimeänä voi aina työtä tehdä ja se tulee lisääntymään koska epäoikeudenmukaisuus (palkat, kela tuet) on niin räikeitä. Ruoka maksaa saman verran kaupassa rikkaalle kuin köyhälle, tuo 9e/pv on totaalinen pohjanoteeraus. Mitenhän tähän suhtautuu muut maat, onko tämmöinen laillista muissa maissa? Onko se suomen etu että meidät tunnetaan ihmiskaupasta ja orjuudesta? Se ei ole kenenkään muiden etu kuin yritysten johtajien.

      • turismivieEdut

        kaikissa luokka yhteiskunnissa riistetään köyhiä ja laillisesti.
        ulkomailla voi sosiaaliturva olla nolla !! siksi rikollisuutta paljon ja halpatyötä tarjolla.
        suomi vielä on kohtuu maa. moneen muuhun verraten.
        siksi pakolaisturistit tänne haluaa kela lomille. - missään muualla ei voi lomailla ilmaisilla kela lomilla !!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1545
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe