Lomittajan työ pepusta

ensuosittele

Surkee palkka työn kuormittavuuteen nähden. Onnettomat työajat. Raskas työ henkisesti ja fyysisesti. Monikohan yleensä jää terveenä vanhuuseläkkeelle?

260

7727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sellastahan--

      Se on maataloustyö, niin isäänäl ku rengilki :)

    • Ammatinvalintakysymys

      Aloittajan on turha valittaa. Itse olin joskus aikoinaan lomittajana, mutta kun palkka ja työajat ovat mitä ovat, niin vaihdoin ihan toiselle alalle. Lomittajan hommista pääsee pois kun kouluttautuu ihan toiselle alalle, eikä tarvitse haista paskalle.

      • Anonyymi

        Juu,tässä on ollut alan vaihto mielessä jo,pidemmän aikaa,ammatinvalinnaan ohjaajaa olen ajatellut.
        Ohjaan psykiatriseen hoitoon,jokaisen joka,vaan meinaakin että,ryhtyy lomittajaksi.


    • Hyväpalkka

      Lomittajan aloitus tuntipalkka työehtosopimuksen mukaisesti on 26€/tunti. Ei tuo nyt ihan huonokaan ole.

    • Korsirehuntarjoilija

      26 € yrittäjälomittajalle.Siitä maksat sitten kulkemiset vakuutukset eläkemaksut yms.kulut.
      Kyllähän sulle itselle jää tuntipalkaksi helposti 8-10 €.Riippuu ajatko paljon.

    • Lomittajanpalkka

      Tuskin kukaan yrittäjäpohjalta alkaa lomittajan hommiin. Verokirjalla 26€:n tuntipalkka on hyvä. Ikälisien myötä tuntipalkka nousee noin 40€/tunti. Hyvä palkka.

    • yxlomittaja

      Minulle lomatoimisto maksaa vaan 23 euroa tunnilta olen palkansaaja siis. kuussa tunteja yleensä 140

    • yyxlomittaja

      Vai olikohan se sittenkin 13€ tunnilta?

      • Anonyymi

        Tuskin maksoi.


    • yxlomittaja

      23e tunti.15 vuoden kokemus ja 2 ihmisen tehokkuus.

    • sijaisavunantaja

      Mulla taitaa olla nyt lähemmäs 15e tunti, nostettu kerran. Osa aikaisena olen nyt eli ns. keikkalainen, sijaisapulomituksia hyvin paljon.

    • paulapetteri

      Juu,sieltähän se on ja syvältä mutta,jotenkin vaan,näihin hommiin on ajauduttu,meinaan jossain vaiheessa,90-luvun alussa tuli lama mutta,näitä hommia oli ja jostain täytyi ne,kaljarahat taikoa,niin näistä hommista ne helpoimmin tuli silloin ja tähän sitten on jämähdetty,sattumalta ne on,vuodet vierineet,ikää on tullut lisää,eikä se enää käy niin vaan,tuo alan vaihtaminen vaikka kuinka haluaisikin.
      Toisaalta jos,ajatellaan jotain tehdas paikkakuntaa,niin mites siellä sitten,mistä niitä hommia hakemaan,ellei paikkakunnan suurimmalta työnantajalta,sieltä tehtaalta tai lähde maailmalle onneasi kokeilemaan-

      • paulapetteri

        Tansseissa kulkiessa aikoinaan,joku orkesteri esitti semmoista laulua että:
        "Varjele luoja ihmisen lasta soittajan vaimoksi joutumasta.......
        Juu,vaan tekispä joku taitaja laulun vähän tähän tapaan että:
        "varjele luoja ihmisen lasta maatalous lomittajaksi ryhtymästä.....


    • Palkansaivat

      Onneksi se aika on takana jolloin lomittajista oli puolet sellaisia joita ei muihin töihin huolittu.

      • MIKSIKÖ.HÄN

        JUU SE PUOLIKAS ON RYHTYNYT MAAJUSSEIKSI....... HAHAHAHAHAHHAHAA

        OSAT OVAT VAIHTUNEET


      • Palkansaivat
        MIKSIKÖ.HÄN kirjoitti:

        JUU SE PUOLIKAS ON RYHTYNYT MAAJUSSEIKSI....... HAHAHAHAHAHHAHAA

        OSAT OVAT VAIHTUNEET

        Ei tietenkään.. eihän niistä maatalousalaankaan ollut vaan olivat "lomittajija"siihen asti kun saivat kenkää


      • Anonyymi

        Isäntien osalta tuo prosentti taitaa olla lähempänä sataa kuin viittäkymmentä.


    • 5556666

      Tekee omalla nimellä eli yrittäjänä. 40/50eur tunti sis alv tai mitä mitä haluaa ja tarjoaa.

      Autot vähennyksiin ja kaikista alvit ja vähennykset pois. Näistä herkuista ei työläinen pääse nauttimaan.

      Eihän sitä palkallisena suomessa kun byrokratia ennalta säädetyt säädökset rajoittaa palkat ja lomat.

      Suomessa pitäisi vielä vähentää byrokratiaa että jokainen voi milloin tahansa tehdä itse tai mitä bisnestä tahansa ja maksaa verot jälkeenpäin verkossa. Tästä on ehdotettu 30v sitten ja 90 luvulla mutta mitään ei ole eduskunta tehnyt. Edellä mainittu asia olisi tehokkain työpaikkojen syntymiseen ja tuloihin.

      • joistahaaveileemuut

        No, mikä se estää sinua nauttimasta? Ai, joo se duunarin edut.


    • yrittäminenkallista

      Minä olisin aloittanut omalla toiminimellä lomittamaan mutta vakuutukset olivat niin kalliit ja ainakin silloin ne olisi olleet ihan saman hintaiset teinkö 1 vai 100 tuntia joten se oli pakko kariuttaa silloin, olisin opiskelun ohella halunnut tehdä joten olisi voinut toiminta mennä tappiolliseksi kun ensin olisi tienannut ne vakuutusmaksujen verrankin.

      Sitten oli alueella tuoretta yrittämismuotoa edustanut työosuuskunta, jos olisin halunnut itselleni 10 euroa käteen olisi pitänyt laskuttaa reilu 30 euroa tunnilta. Täytyi todeta että sori vaan kellään ei olisi sitten enää varaa minuun. Kunnan palveluksessa on mielestäni hyvä olla jos haluaa näitä lomitushommia tehdä tai hakeutua jollekin tilalle vakityöläiseksi, tosin jälkimmäisillä useinkin huonommat palkat mitä olen kuunnellut. Toisaalta ei moni kuntakaan taida enää paljoa yli 11€ h tarjota ja ihmetellään sitten vielä miksi ei ole lomittajia...

    • paulapetteri

      Minkämoinen "hiilijalanjälki" jää lomittajan työstä,vai jääkö peräti raiteet?
      Esim. aamupäivällä jälkeen kuuden,ollaan kolme tuntia hommissa,iltapäivällä mennään vielä tunniksi,joskus viiden jälestä.
      Matka yhteen suuntaan on n.70km ja sehän ajetaan päivän mittaan kahdesti edestakaisin,aamu ja ilta rupeaman väli on sellainen että,sitä ei missään kylillä kuluteta,kotiin on useimmiten ajettava väliajksi.

      • Näinkin

        Tiloilla on myös mahdollisuus yöpyä.


      • NoOhhoh
        Näinkin kirjoitti:

        Tiloilla on myös mahdollisuus yöpyä.

        No harvemmin tiloilla yövytään nykyaikana! Jos oltaisiin pois kotoa ja todella tuttu, luotettu lomittaja, ehkä tarjoaisin mahdollisuutta yöpyä, mutta todella epätodennäköistä. Onhan heillä usein omakin perhe, jonka luona haluavat olla, ja mitä lomaa se talonväelle olisi, jos siinä lomittaja hyytäisi samalla. Tietysti, jos olisi iso, nykyaikainen navetta, jossa sosiaalitila makuualkoveineen yläkerrassa, voidaan siellä yöpyä, mutta työaikalakikin vaatii pidemmän yhtäjaksoisen tauon työvuorojen välissä, toteutuuko se työpaikan valvomossa? Onneksi omalla seudulla lomittaja usein tulee max. 40 km päästä, kun on paljon sekä tiloja että lomittajia lähekkäin..


      • Käsityötä

        Minkälaisella tilalla käydään aamulla kolme tuntia ja illalla tunti? Kyllä lypsykarjatilalla on samat hommat edessä aamua iltaa, itsellä ainakin ilta päinvastoin tuppaa venymään pitemmäksikin kuin aamu, kun kaikki päivän työt saatava valmiiksi ja seuraavaa aamua valmisteltava.


      • ostakeeulukoo

        Hiilijalanjälki, on sulla murheet.

        Mitäpä viher jeesus, jos otat sen hiekan pois silmistäsi, seuraavan kerran, kun tilaat kodinkoneita netistä, mieti seuraavaa:



        Henkilöautojen päästöistä on viime aikoina puhetta riittänyt. Ja hyvä niin, sillä ilmastotalkoisiin sopii osallistua ihan jokaisen iikan.

        Delawaren yliopiston tutkijaryhmä on kuitenkin julkistanut tutkimuksen, josta kannattaisi myös puhua päättäjien talousfoorumeissa ja huippukokouksissa. Tutkijoiden mukaan 15 maailman eniten saastuttavan rahtialuksen päästöt vastaavat 760 miljoonan henkilöauton päästöjä. Yksi suuri rahtilaiva vastaa siis päästöiltään yli 50 miljoonaa henkilöautoa.

        Tutkijoiden mukaan monien rahtilaivojen moottorit ovat usein nykyaikaisia, ja periaatteessa jopa vähäpäästöisiä. Saasteongelma kuitenkin syntyy, kun yli 100 000 hevosvoimaa tuottavat laivojen moottorit jyskyttävät noin 280 vuorokautta vuodessa ja 24 tuntia vuorokaudessa. Lisäksi laivojen käyttämän polttonesteen laatua ei yleensä valvo kukaan.

        Tutkijaryhmän raportti on julkaistu useissa tiedelehdissä.


      • paulapeteri

        No niin,ei sitten tullut vastausta,kun ainoa asia,jonka olisin halunnut tietää,olisi ollut että,onko se hiilijalanjälki isompi vai,pienempi kuin,minkä jättää nro: 45:n saapas.


      • Anonyymi
        Käsityötä kirjoitti:

        Minkälaisella tilalla käydään aamulla kolme tuntia ja illalla tunti? Kyllä lypsykarjatilalla on samat hommat edessä aamua iltaa, itsellä ainakin ilta päinvastoin tuppaa venymään pitemmäksikin kuin aamu, kun kaikki päivän työt saatava valmiiksi ja seuraavaa aamua valmisteltava.

        No,se on semmoinen tila missä iltapäivällä käydään vaan katsomassa että,elukat on tallessa....


      • Anonyymi
        Käsityötä kirjoitti:

        Minkälaisella tilalla käydään aamulla kolme tuntia ja illalla tunti? Kyllä lypsykarjatilalla on samat hommat edessä aamua iltaa, itsellä ainakin ilta päinvastoin tuppaa venymään pitemmäksikin kuin aamu, kun kaikki päivän työt saatava valmiiksi ja seuraavaa aamua valmisteltava.

        Höpö löpö. Siinä seuraavassa aamussa mitään valmistelemista ole. Satuja palsta puolillaan.


      • Anonyymi
        Näinkin kirjoitti:

        Tiloilla on myös mahdollisuus yöpyä.

        Tästä kommentista tuli muisto mieleen vuosien takaa. Kun nuorena miehenä tein maatalous lomittajan hommia. Jouduin pakottavasta syistä yöpymään eräällä maatila. isäntä väki oli tarjonnut minulle yösijaksi vieras huoneen siitä oman makuuhuoneessa vierestä. Yhtenä yönä heräsin siihen kun isäntä ja emäntä siellä omassa huoneessaan kiimaisesti köyri ..yrittivät olla vaivoin hiljaa ettei rengi poika herää. Sitä touhua kun kuuntelin alko minunkin tekee mieli emäntä kun oli varsin muodokas..isot anteliaat rinnat ja leveä perse semmonen maatalon emäntä.ei kuvan kaunis vaan ei rumakaa. No mieli kovasti teki ja tilanne oli kovin kiihottava kaivoin kaluni kalsareita ja aloin kans siinä runkkaamaan. Oli niin metka siinä kuunnella leikkimielellä että kun isäntä ja emäntä tuolla laukevat ..Niin minä täällä seinäntakana laukean myös samaan aikaan. Kaluni seisoi kuin rautakanki tilanne oli kiihottava isäntä puhisi kuin höyryveturi emäntä huokaili hieman häveliään pidättyneesti. Pientä märkien paikkojen litinää kuului sekä isännän pallie pauke emännän pers poskia vasten kuului tasasen kiihtyvällä tahdilla . Pian tahti oli sellainen että hetki oli lähellä emäntä voihki tyynyynsä että kovempaa!! Minä runkkasin kaluani kyprokki seinän takana ..isäntä ähkäisi äänekkäästi emäntä ulisi ja huokaili aaaaaaah ooh. .minunkin kaluni laukesi ja kovaa lantioni hyppäsi ylös patjasta ja selkäni meni kaarelle ja sperma lensi kalusta varmaan kattoon saakka oli melkoinen lennätys ja sitä oli paljon ei olis kaffee kuppiin varmaan mahtunut. Sotku oli mahdoton tyynny liinat ja peitot . En tiedä olinko onnistunut olemaan hiljaa.....no tuli aamu emäntä katseli minua aamu kaffee pöydässä vähän kummallisesti mutta ei sanonut mitään. jotain mietti. Minä hymyilin hänelle viattomasti kuin laupias samarialainen .isäntä oli semmonen kuin aina ennenkin... No kyllä minua sillon hävetti ja nolotti .mutta nykyisin vaan huvittaa kun muistelen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä kommentista tuli muisto mieleen vuosien takaa. Kun nuorena miehenä tein maatalous lomittajan hommia. Jouduin pakottavasta syistä yöpymään eräällä maatila. isäntä väki oli tarjonnut minulle yösijaksi vieras huoneen siitä oman makuuhuoneessa vierestä. Yhtenä yönä heräsin siihen kun isäntä ja emäntä siellä omassa huoneessaan kiimaisesti köyri ..yrittivät olla vaivoin hiljaa ettei rengi poika herää. Sitä touhua kun kuuntelin alko minunkin tekee mieli emäntä kun oli varsin muodokas..isot anteliaat rinnat ja leveä perse semmonen maatalon emäntä.ei kuvan kaunis vaan ei rumakaa. No mieli kovasti teki ja tilanne oli kovin kiihottava kaivoin kaluni kalsareita ja aloin kans siinä runkkaamaan. Oli niin metka siinä kuunnella leikkimielellä että kun isäntä ja emäntä tuolla laukevat ..Niin minä täällä seinäntakana laukean myös samaan aikaan. Kaluni seisoi kuin rautakanki tilanne oli kiihottava isäntä puhisi kuin höyryveturi emäntä huokaili hieman häveliään pidättyneesti. Pientä märkien paikkojen litinää kuului sekä isännän pallie pauke emännän pers poskia vasten kuului tasasen kiihtyvällä tahdilla . Pian tahti oli sellainen että hetki oli lähellä emäntä voihki tyynyynsä että kovempaa!! Minä runkkasin kaluani kyprokki seinän takana ..isäntä ähkäisi äänekkäästi emäntä ulisi ja huokaili aaaaaaah ooh. .minunkin kaluni laukesi ja kovaa lantioni hyppäsi ylös patjasta ja selkäni meni kaarelle ja sperma lensi kalusta varmaan kattoon saakka oli melkoinen lennätys ja sitä oli paljon ei olis kaffee kuppiin varmaan mahtunut. Sotku oli mahdoton tyynny liinat ja peitot . En tiedä olinko onnistunut olemaan hiljaa.....no tuli aamu emäntä katseli minua aamu kaffee pöydässä vähän kummallisesti mutta ei sanonut mitään. jotain mietti. Minä hymyilin hänelle viattomasti kuin laupias samarialainen .isäntä oli semmonen kuin aina ennenkin... No kyllä minua sillon hävetti ja nolotti .mutta nykyisin vaan huvittaa kun muistelen

        Nuoremmat isäntä emäntä parit on parempia jotka on muutenkin seksikkäitä. voi vain kuvitella kiihkoa heidän


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuoremmat isäntä emäntä parit on parempia jotka on muutenkin seksikkäitä. voi vain kuvitella kiihkoa heidän

        Kyllä ne emännät,vaan vuosien myötä,tulee työnsä näköisiksi,ei niitä katsellessa tule,minkäänlainen kiihko heti mieleen,korkeintaan kahvin tai,tupakan himo......


    • entinelomittaja

      Olin lomittajana5 vuotta mutta lopetin huonon palkan vuoksi.Nyt olen tehtaalla.Työajat paremmat ja palkka 60%.Kummassakin puolensa mutta lomittajan palkalla ei elä.

      • EiOikeinSelviä

        Nykyisen työn palkka 60% lomittajan palkasta, jolla ei elänyt? Nytkö elää?? Tai sitten kannattaa ilmaista ajatuksensa vähän useammalla sanalla, jos tarkoitit, että nykyinen palkka on 60% PAREMPI kuin lomittajan palkka.


      • Anonyymi

        Olin lomittajana 10 vuotta tulin hulluksi ja nyt hullun paperien turvin oon tyytyväisenä eläkkeelä, harrastan taidetta , musiikin kuuntelua ja kesäisin moottori -pyöräilyä 750 Honda. Ei valittamista, kaikkeen tottuu ( moni julkkis potee kaks" suuntasta mielialahäiriöö ) niin ja kissa kiitoksella elää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin lomittajana 10 vuotta tulin hulluksi ja nyt hullun paperien turvin oon tyytyväisenä eläkkeelä, harrastan taidetta , musiikin kuuntelua ja kesäisin moottori -pyöräilyä 750 Honda. Ei valittamista, kaikkeen tottuu ( moni julkkis potee kaks" suuntasta mielialahäiriöö ) niin ja kissa kiitoksella elää.

        kuinka kauan kesti että,sait paperit ja huomasitko asian itse vai,joku muu,nimittäin....noissa esson baari jutuissa,puhutaan sairaudesta,jossa potilas ei välttämättä itse huomaa ettå,on sairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kuinka kauan kesti että,sait paperit ja huomasitko asian itse vai,joku muu,nimittäin....noissa esson baari jutuissa,puhutaan sairaudesta,jossa potilas ei välttämättä itse huomaa ettå,on sairas

        OLIN HELEVETIN VÄSYNYT SIIS TOSI UUPUNUT. Olisi pitänyt tehdä tilakaupat ja alkaa kotitilaa viljellä ,, siis maitotilaa , , samalla olin lomittaja ja nainen jonka kanssa " seurustelin" ei ollut alunperin kiinostunutkaan " emännyydestä" ja minä olin koko pienen ikän ollut maatilan ja metsä töissä , , ja kuulut samalla hiostavaa nälvintää jotta millonkas aijot itsellesi emänän hommata ? M UUTEN näin omasta äidistä kun raatoi navettatöissä että ei ole häävi " emänän " kohtalo lypsykarjatilalla Eikä taida olla helppoa vieläkään Niin että tavallaa aika pitkäaika meni , sanotaanko että loppuunpalamisen jälkeen vuosi meni , ensin sairaslomalle jne, ,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OLIN HELEVETIN VÄSYNYT SIIS TOSI UUPUNUT. Olisi pitänyt tehdä tilakaupat ja alkaa kotitilaa viljellä ,, siis maitotilaa , , samalla olin lomittaja ja nainen jonka kanssa " seurustelin" ei ollut alunperin kiinostunutkaan " emännyydestä" ja minä olin koko pienen ikän ollut maatilan ja metsä töissä , , ja kuulut samalla hiostavaa nälvintää jotta millonkas aijot itsellesi emänän hommata ? M UUTEN näin omasta äidistä kun raatoi navettatöissä että ei ole häävi " emänän " kohtalo lypsykarjatilalla Eikä taida olla helppoa vieläkään Niin että tavallaa aika pitkäaika meni , sanotaanko että loppuunpalamisen jälkeen vuosi meni , ensin sairaslomalle jne, ,

        Jaa a....nii i.....,välillä olen itse ajatellut että,mikä perhanan hulluus minuun iski,kun lomittajaksi rupesin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OLIN HELEVETIN VÄSYNYT SIIS TOSI UUPUNUT. Olisi pitänyt tehdä tilakaupat ja alkaa kotitilaa viljellä ,, siis maitotilaa , , samalla olin lomittaja ja nainen jonka kanssa " seurustelin" ei ollut alunperin kiinostunutkaan " emännyydestä" ja minä olin koko pienen ikän ollut maatilan ja metsä töissä , , ja kuulut samalla hiostavaa nälvintää jotta millonkas aijot itsellesi emänän hommata ? M UUTEN näin omasta äidistä kun raatoi navettatöissä että ei ole häävi " emänän " kohtalo lypsykarjatilalla Eikä taida olla helppoa vieläkään Niin että tavallaa aika pitkäaika meni , sanotaanko että loppuunpalamisen jälkeen vuosi meni , ensin sairaslomalle jne, ,

        Joo,aikoinaan yhdessä talossa,laitettiin lypsylehmät pios laidunkauden päätteeksi.......siis kun,kesä loppui ja tuli syksy.
        Siinä sitten,muutaman kuukauden perästä,olisko ollut vuodenvaihteen tienoota tai,vähän sen jälkeen,alkoi miniä kandidaati kyselemäenään:
        "Eikö maitoauto maitoauto enää ollenkaan käy?"


    • kouluttautukaa

      Olin ennen lomittajana vaihdoin lähihoitajan hommiin.Rahaa nyt enemmän.Ei tarvitse koko ajan autoa korjailla ja bensaa ostella.Tuut kotiin työt jää työpaikaille.Lomittajana mietit aina mitähän perästä kuuluu.Ja sitähän kuuli...

    • taata

      Missä kunnossa,ne on muuten ne käsityökalut tiloilla? Onko kolat loppuun kulutettu,onko kotsarin renkaassa ilmaa ja pyöriikö jauhokärryssä pyörät?

      • Anonyymi

        Miten muuten ennen on tultu toimeen,kun ei ole ollut paalinarua? Sitä joskus on tullut,itseksensä mietiskeltyä,kun katsellut paalinarun kanssa kokoon köytettyjä karsinoita....


    • entlomittaja

      Sen huomasin et jos isännällä Mersu niin kolat loppuun kulutettu ym.Lomittajana olin 10 vuotta mut en saanut lainoja maksetuksi -nyt hoitoalalla.Kela koulutti!Jotenkin vaan raha-asiat paremmalla mallilla mutta kaljaakin kuluu vähempi.

    • kahjo

      Niin muuten,onko pakko olla innostunut TY-HY toiminnasta ?

    • kahjo

      Tekeekö monikin kahta paikkaa samana päivänä,sillä kyselen kun,eikös se tlojen välinen siirtymä ole työ aikaa,ja miten se siirtymiseen tarvittava aika määritellään?

      • TilallisenNäkökulma

        Ei ainakaan samoilla kamppeilla saa tehdä kahta paikkaa peräkkäin samana päivänä. Tautivaara ilmeinen. Toisaalta tilojen työajat on mitoitettu täyden työpäivän mukaan, ei muutaman tunnin työajalla päivässä saa edes lomittajan. Toisaalta riskit kasvavat kahta tilaa lomitettaessa- jos jotain aikaa vievä sattuu ylimääräisenä toinen tila kärsii muuttuvista olosuhteista -saati että voi molemmissakin paikoissa tulla ongelmia samana päivänä. En hyväksyisi lomittajan käymään toisella tilalla päivässä oman tilamme lisäksi.


      • kahjo

        Sitä vaan on tiloja,missä työ ajaksi on määritelty esim.2h/päivä ja näitä tehdään toisten tilojen kanssa rinnan.
        Haalarit ja saappaat on yleensä vaihdettu,kun on vaihdettu tilaa mutta,mites on tämän kanssa kun,siellä edellisessä paikassa ei ole ollut,vaikkapa käsien pesu mahdollisuutta.


    • Anonyymi

      Niin tota,pitkällisen miettimisen jälkeen,olen keksinyt yhden hyvän asian näistä itun aska hommosta,nimittäin:
      Pomot harvemmin nuohoaa työ maalla,epäkohdista informoinnin yleensä hoitaa yrittäjä,esim. jos vaikka,joka minuuttia ei tule tehtyä ja vaikkapa,tulee vielä lähdettyä,jonkun sekunnin etuajassa työmaalta.

      • Anonyymi

        Jaa a,toimistolla käynyt joku kämmi,jäi työajasta yli,pitäiskö laittaa kännykän herätys päälle, meinaan jos, sattuu tässä istuskellessa torkahtamaan, niin ei mene ylitöiksi😊


    • Anonyymi

      Kunta maksaa palkat niinkuin kuuluukin, mutta jos pukki kaalimaan vartijana eli isäntä palkanmaksajana niin melko varmasti palkat aina myöhässä ja palkkoja ruuvataan tuttavan "tilimiehen" kanssa. Kokemusta on

    • Anonyymi

      Kaikesta muusta säästetään, mutta ei hallinnosta. Lomittaja ja yrittäjät vähenee mutta hallinnon porukka ei.

      • Anonyymi

        Onko kellään tietoa,kuinka monta yrittäjää/lomittajaa on yhtä lomitus ohjaajaa (johtava molitaja,vai mikä se on) kohti ja onko tilanne muuttunut,nyt viimeksi kuluneen 10:n vuoden aikana?
        Meinaan kun,niitä paikallisyksiköitä on yhdistelty ja samaan tien sitä lomitusta hoidetaan isommalla alueella.


    • Anonyymi

      Onko työ terveyttä tärkeämpää osalle ulkolaisille lomittajille, päin vastoin kuin monelle kotimaisille? Jouduin ottamaan muutaman viikon sairasloman käden vuoksi, jotta se ei ei enää pahenisi ja säilyisin työkykyisenä vielä eläkkeelle asti, kymmenkunta vuotta. Pystyn siis neuvomaan lomittajille työt ja jotain tekemäänkin yhdellä kädellä, ja jalat toimii normaalisti. Tuntuu, että parin päivän välein vaihtuneet lomittajat on jokainen minua sairaampina töissä, ähkivät, puhisevat ja voivottelevat vaivojaan, ja kun kysyn, miksi eivät hoidata pois vaivojaan, ei kuulemma ole varaa. Tai ei jouda. Ei ole ollut lääkäristä apua. Ei pystytä kuulemma mitään tekemään, kun ei ajoissa ole hoidettu. Selityksiä on riittänyt. Yksikään ei ole sanonut, että työterveyshuollon ja sairaslomamahdollisuuden avulla hankin lääkkeet, lepäsin ja tulin kuntoon. Naapurissa lomittaja Avantilla ajaessaan pitää kuulemma toisella kädellä olkapäätä paikallaan, ettei putoa sijoiltaan. Yksi kuoli allergisiin komplikaatioihin, kun ei ollut aina mukana pidettävä pistos mukana. Sydänvaivainen lomittaja kuoli yksintyöskennellessään traktoriin kesken rehunoton...Ei lomittajan työ ole yrittäjien työtä raskaampaa, heillehän ei kuulu monikaan yrittäjien vakiotöihin kuuluva työ mutta sen sijaan heillä on mahdollisuus työaikoihin, lomiin ja vapaapäiviin, jotka valitettavan monella näyttävät kuluvan alkoholin kanssa seurustellen, ja yrittäjälomittajat ei näytä raskivan lomailla pahemmin, mutta sitten valittelevat kuukausia pitkiä työputkiaan, jotka ovat itse ottaneet.

    • Anonyymi

      Huonokuntoinen lomittaja on myös yrittäjille ongelma. Usein käy niin, että tällöin lomittajalla menee työssään huomattavasti pitempään. Eihän siinä mitää, ellei jouduttaisi maksamaan näistäkin tunneista.

      • Anonyymi

        Huonokuntoinen noudattaa työaikoja, jolloin osa töistä jää tekemättä tai tehdään hutaisten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huonokuntoinen noudattaa työaikoja, jolloin osa töistä jää tekemättä tai tehdään hutaisten.

        Ei kipiänä pidä töissä olla,heti vaan saikulle,jos vähänkään viluttaa,pääsee aivastus tai,enempi pierettää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kipiänä pidä töissä olla,heti vaan saikulle,jos vähänkään viluttaa,pääsee aivastus tai,enempi pierettää.

        Miten korona on vaikuttanut töihin.......?


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Lomittaja on orja jonka veronmaksajat kustantavat isännälle.

      • Anonyymi

        Ja höpönhöpön. Et näy asiasta mitään ymmärtävän, kun tuommoisia lauot. Paljon paremmat olothan lomittajalka on kuin tilanväellä. On työaika, vapaapäivät, lomat ja säännölliset tulot, ja sosiaaliturva sairauden ja työttömyyden varalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja höpönhöpön. Et näy asiasta mitään ymmärtävän, kun tuommoisia lauot. Paljon paremmat olothan lomittajalka on kuin tilanväellä. On työaika, vapaapäivät, lomat ja säännölliset tulot, ja sosiaaliturva sairauden ja työttömyyden varalle.

        Lomittaja ei saa katovuotena maataloustukea. Katovuotena maataloustukea saava ei kirjaimellisesti tee yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lomittaja ei saa katovuotena maataloustukea. Katovuotena maataloustukea saava ei kirjaimellisesti tee yhtään mitään.

        Ja täysin hatustavedetyt kommentit eikun jatkuu. Ensinnäkään katovuonna ei saada yhtään minkäänlaisia korvauksia ainakaan katokorvauksen nimellä. Ja toisekseen, katovuonna tehdään ihan yhtälailla töitä kuin satovuotenakin, korkeintaan vähäisen sadon korjuuseen kuluu vähemmän aikaa, mutta se työ kyllä lisääntyy jossakin muussa kohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lomittaja ei saa katovuotena maataloustukea. Katovuotena maataloustukea saava ei kirjaimellisesti tee yhtään mitään.

        Mistä tätä tällaista tätä tällaista.näin "suurta viisautta" löytyy?
        Ja miksei ne ole itse maatalous yrittäjinä,kun se homma kerran,niin hyvältä vaikuttaa.


      • Anonyymi

        Ei orja kait rahapalkkaa saisi


    • Anonyymi

      Pohjois-Savossa lomittajan työasiat saadaan kuntoon kun kantaa parfyymiä, tupakkaa jne pomolle. Pitää kait alkaa itsekkin tehdä reissuja Viroon niin saa hyvät edut.

    • Anonyymi

      Olin 10 vuotta lomittaja.Lähdin kouluun.Nyt lähihoitaja.Ei tressiä enää,ei haisevia vaatteita.Säännöllinen työaika,parempi palkka,arvostetumpi työ.Kevyempi työ.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Työlistassa luki työnohjausta ja tunnit sillain askareiden välissä,tietääkö kukaan,mitä semmoinen meinaa?

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Niin ja ne kehityskeskustelut...……
      Eks sää vähän vois tsempata,kun niitten mamma,tekee noi samat tyät aina sunnuntaisin,kun se on kunnalliskodin vuodeosastolta kotona käymässä...….
      Mitä sää tuherrat viikon......

    • Anonyymi

      sote tulee-oletko valmis.Voit sanoa hyvästit lomituksille ja tilan pitää itse palkata työntekijät.Rahat sairaanhoitoon.Paljon on puhuttu palveluseteleistä.....

      • Anonyymi

        Joo itse kyllä luulen että mennään palveluseteleihin ja lomitus sellaisenaan loppuu.Mennään sinne 70 luvulle jolloin palkattiin itse joku tuuraamaan.Meillä oli kylällä yks vanhempi mies joka kävi lypsämässä satunnaisesti kun oli joku meno.


    • Anonyymi

      Kyllä näin on muutama iso navetta jää paikkakunnalle ja ne saavat setelin jonka käyttävät työntekijän palkkaukseen.Näin se valitettavasti on.Ja jos rahat on tiukalla raha menee jonkin koneen korjaukseen.

    • Anonyymi

      Sitä vaan,kun näihin töihin joskus aikoinansa,pääsi liian helposti,kun kolmesta eläimen kuvasta,tiesi yhden oikein,kaksi sai mennä väärin,niin töihin pääsi,jos sitä nyt pääsemiseksi voi sanoa.....

      • Anonyymi

        Ei minulta mitään elukoita kyselty 80- luvulla. Kerroin kyllä lukion jälkeen käyneeni emäntäkoulun ja maatalousoppilaitoksen viljelijälinjan, ne riitti. Niin, ja karjantarkkailukurssi oli viimeisin koulutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minulta mitään elukoita kyselty 80- luvulla. Kerroin kyllä lukion jälkeen käyneeni emäntäkoulun ja maatalousoppilaitoksen viljelijälinjan, ne riitti. Niin, ja karjantarkkailukurssi oli viimeisin koulutus.

        Minä kävin seiskyt luvulla.pari vuotisen ammattikoulun (levyseppä-hitsaaja) Oliskohan minunkin kannattanut käydä,tuo "emäntäkoulu"


    • Anonyymi

      Onkohan sydänsavon Mirja se Jaakko Tepon ex tyttöystävä. Jos niin alkaa ymmärtää hänen hänen touhut.

    • Anonyymi

      Onko se paha juttu,jos jättää purusaavin täyttämättä?

      • Anonyymi

        Riippuu siitä, onko kuivitus tehty kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu siitä, onko kuivitus tehty kunnolla.

        Entäs jos,katkaisee kolasta varren,vaikkakin vaan vahingossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos,katkaisee kolasta varren,vaikkakin vaan vahingossa

        No kai nyt osaa silloin hakea meijeriltä tilan laskuun uuden, ellei saa entistä korjattua? Se on vihonviimeistä, että loman jälkeen harjat ja kolat löytyy kappaleina ja piiloon tungettuina jostakin nurkasta. Jos rikkoo, pitää myös korjata. Ja niillä ei ole tarkoitus hakata lehmiä missään tilanteessa, silloin on väärällä alalla jos pitää harjanvartta niin paljon lehmään käyttää, että se katkeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kai nyt osaa silloin hakea meijeriltä tilan laskuun uuden, ellei saa entistä korjattua? Se on vihonviimeistä, että loman jälkeen harjat ja kolat löytyy kappaleina ja piiloon tungettuina jostakin nurkasta. Jos rikkoo, pitää myös korjata. Ja niillä ei ole tarkoitus hakata lehmiä missään tilanteessa, silloin on väärällä alalla jos pitää harjanvartta niin paljon lehmään käyttää, että se katkeaa.

        Valitettavasti tietyillä lomittajilla ei mikään lantakolan varsi kestä. Jouduttiin tarkistamaan poikiminen kamerasta, niin samalla pisti silmään kun lomittaja pieksi lehmiä kolalla jalkoihin. Ei ainakaan rautakangista viitsi vartta laittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti tietyillä lomittajilla ei mikään lantakolan varsi kestä. Jouduttiin tarkistamaan poikiminen kamerasta, niin samalla pisti silmään kun lomittaja pieksi lehmiä kolalla jalkoihin. Ei ainakaan rautakangista viitsi vartta laittaa.

        Kunnolliset kolan varret kestää mutta,kun myydään sellaisia jatkettuja kolan varsia ja jotkut sovittaa kolaan katuharjan varsia,ne ei sitten sovi käteen mitenkään,ohuita ja lyhyitä,eivätkä kestä mitään,joskus olen nähnyt kaupassa myynnissä kahdesta kohtaa jatketun harjan varren,onneksi huomasin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos,katkaisee kolasta varren,vaikkakin vaan vahingossa

        Mites jos,osso puccosta jää vahingossa salvia pois......?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites jos,osso puccosta jää vahingossa salvia pois......?

        eehä sitä sitte syö nuapurin orvokkikkaa ja silti se tullee kipiäksi .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kai nyt osaa silloin hakea meijeriltä tilan laskuun uuden, ellei saa entistä korjattua? Se on vihonviimeistä, että loman jälkeen harjat ja kolat löytyy kappaleina ja piiloon tungettuina jostakin nurkasta. Jos rikkoo, pitää myös korjata. Ja niillä ei ole tarkoitus hakata lehmiä missään tilanteessa, silloin on väärällä alalla jos pitää harjanvartta niin paljon lehmään käyttää, että se katkeaa.

        Haetaanko sikalaankin meijeristä kolat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kai nyt osaa silloin hakea meijeriltä tilan laskuun uuden, ellei saa entistä korjattua? Se on vihonviimeistä, että loman jälkeen harjat ja kolat löytyy kappaleina ja piiloon tungettuina jostakin nurkasta. Jos rikkoo, pitää myös korjata. Ja niillä ei ole tarkoitus hakata lehmiä missään tilanteessa, silloin on väärällä alalla jos pitää harjanvartta niin paljon lehmään käyttää, että se katkeaa.

        Onko muuten olemassa,oikea tai,vasenkätiselle lantakolat erikseen,siis niin kuin,left ja right lantakola....


      • Anonyymi

        Mites ne purusaaavit nykyään........


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti tietyillä lomittajilla ei mikään lantakolan varsi kestä. Jouduttiin tarkistamaan poikiminen kamerasta, niin samalla pisti silmään kun lomittaja pieksi lehmiä kolalla jalkoihin. Ei ainakaan rautakangista viitsi vartta laittaa.

        Saisit tehdä itse kun valitset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites jos,osso puccosta jää vahingossa salvia pois......?

        Entäs jos potkunestäjä jää yöksi pääle ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos potkunestäjä jää yöksi pääle ?

        Niin, meinaa kai potkurautaa......
        No,onko jollain jääny,veikkaisin että,melko varmasti on,kun sitä kerran täällä kysellään......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos potkunestäjä jää yöksi pääle ?

        Lehmä ei voi mennä makuulle.....
        Toisaalta erittäin hankala elukka,voi kaataa ittensä kesken lypsyn,jollei muuta voi,kun ei pysty potkaisemaan.
        Olen nähnyt myös käytettävän kahta potkurautaa.
        Lehmä voi siltikin,vaikka on potkurauta,niin vastakkaisen puolen jalalla potkaista lypsimet alas.


    • Anonyymi

      Menkää lomittajat muihin töihin.Viljelijät narisee selän takana.Purkavat paskaansa lomittajalle.Mutta kohtahan se loppuu koko paska.

      • Anonyymi

        Noh.mitä sinä ehdottaisit.sellaisille jonkun voden päästä eläkkeelle jääville.......
        Meinaan näistä hommiosta tuskin sa kunnollista CV:tä.....


      • Anonyymi

        Ai, onko joku ala missä ei narista jostain? Eiköhän tuota joka alalla ole omat vikansa ja valituksen aiheensa.


    • Anonyymi

      Olen taksikuski ja kukaan ei narise.Päinvastoin saan lahjoja asiakkailta.

      • Anonyymi

        Miten sinä olet tähän keskusteluun eksynyt,onko joku kertonut sinulle että,joku tekee tämmöisiäkin hommia......?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sinä olet tähän keskusteluun eksynyt,onko joku kertonut sinulle että,joku tekee tämmöisiäkin hommia......?

        Olen entinen lomittaja.Kyllä naurattaa kun ajelee navettojen ohi ja ei enää tarvitse mennä sinne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen entinen lomittaja.Kyllä naurattaa kun ajelee navettojen ohi ja ei enää tarvitse mennä sinne.

        No, jotakuta lomittajaa vastaavasti naurattaa, ettei tartte sentään taksia työkseen ajaa.


    • Anonyymi

      Juoppoo lomittajaki aukoo taas päätänsä A-netis. Ni.

      • Anonyymi

        Menes äitis helmoihi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menes äitis helmoihi.

        Niinpä,. Nih. 🤣🤣🤣🤣


    • Anonyymi

      Olin aikoinaan vuosia lomittajana tilalla, missä isäntäpariskunta lähti lokakuussa Thaimaahan kuudeksi kuukaudeksi tullen takaisin keväällä.

      • Anonyymi

        Niinpä,. Nih. 🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi

        Tuota nyt ei usko kukaan.


    • Anonyymi

      Onko lomittajan työssä ulkonäköpaineita?

      • Anonyymi

        Jos tilalle tulee ulkomaisia apulaisia, ulkonäköpaineet lisääntyvät eksponentiaalisesti.


      • Anonyymi

        En tiedä, onko lomittajilla paineita, mutta yli 30v yrittäjän kokemuksella sanon, että haalarit ja kumpparit kyllä peittää paljonkin kauneutta ja komeutta. Sanoisinko nähneeni tänä aikana yhden, jossa oli enemmänkin katsomista työvaatteissa. Siviileissä kyllä sitten voivat yllättää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tilalle tulee ulkomaisia apulaisia, ulkonäköpaineet lisääntyvät eksponentiaalisesti.

        No entäs sitten, suorituspaineita....


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Nyt olisi ehkä paikallaan ottaa esiin muutamia asioita jotka jokainen järkevä maatalousyrittäjä voi navetassaan järjestää, ettei lomittajan työ olisi niin pepusta.

      1) Ensinnäkin siisti ja lämmin pukeutumistila. Viis siitä sijaitseeko tämä karjasuojan yhteydessä vai ei. Voitte miettiä itse, miltä tuntuu taiteilla märällä karjakeittiön lattialla tyhjän paperisäkin päällä ylleen nihkeänkosteita kylmiä työvaatteita (ne jotka ei ole edellisen työn jäljestä missään kylmissä tiloissa ripustettuna päässeet kuivumaan) viimaa huokuvan oven ääressä. Ja säilyttää puhtaantuoksuiset siviilivaatteesi milloin minkäkin maitotankin tai likaisen työpöydänkulman päällä?

      Nykyaikaisissa navetoissa on jo ilahduttavan usein pukuhuone, mikä toivottavasti on käyttökuntoisen siisti ja ei ole muuttunut romuvarastoksi. Vanhoiltakin tiloilta löytyy varmasti jokin lämpökeskus, lämmin konehalli tms. tila joka voidaan järjestää pukuhuonekäyttöön. Tai pienellä pääomalla sisustaa/rakentaa johonkin navetan yhteyteen tämmöinen koppi, toimisi se samalla vaikka karjapapereiden toimistona tai tarvikevarastona.

      2) Sitten kiusallisia tilanteita monesti aiheuttava puute: vessa. Ei lomittajakaan kai liikoja vaadi, jos järjestäisitte jonnekin takapihalle edes alkeellisenkin ulkohuussin? Lomittajat saattavat saapua pitkienkin matkojen takaa tai heilläkin voi olla mahavaivoja, joten etenkin ulostaminen jossain lantakourun päällä tai ulkona on kiusallista ja epähygienistäkin. Pissaaminen etenkin naisilla on myös luonnollisesti vaikeammin toteutettavissa vessattomissa navetoissa, ei ole välttämättä mukavaa mieslomittajallekaan vehjettään esitellä mikäli navettaan sattuu tulemaan yllättäin joku kesken pissatauon?

      Mikäli vessa navetan yhteyteen on tehty, niin usein huomaa ettei se ole tilan omalle väelle tarpeellinen: vessa on joko niin täynnä tavaraa ettei pönttöä näy, tai koko laitos niin likainen ja pönttö epäkunnossa tai tursuaa lietettä.

      3) Kolmanneksi mieleeni tulee pieni mutta huomaavainen ele navetassa: Kello. Nykyisin kaikilla on jo kännykät, mutta töiden säännöllistä suorittamista ja eri töiden aikataulun suunnittelua helpottaa huomattavasti, mikäli voi vilkaista kelloa navetan seinässä. Eräässä talossa on kello asennettu jopa ulkorakennuksen seinään ja helpottaa kuulemma yrittäjän omiakin askareita.

      Näistä pienistä toiveista loukkaantuu varmasti koko ketju. Vaan ajattelin jos joku yrittäjä jonka rakennuksissa olisi vielä kehittämisen varaa näissä kohdin, voisi innostua kehittämään mukavaa työympäristöä ihan kaikille.
      t. Lomittaja

      • Anonyymi

        Oikein fiksu kommentti, jos tosiaan vielä löytyy paikkoja, joista noita ei löydy. Meillä se pieni vessa on myös lomittajan pukuhuone, ja kellokin löytyy. Virallisesti meillä ei ole esim. navetan piirustuksissa vessaa, vain se pukuhuone, sillä vessavedet vaatii aivan erillisen jätteenkäsittelyn nykyään, ja rakennusvaiheessa niin ei ollut. Eli vessavedet menee liutekouruun, mitä ne ei saisi tehdä. Kello valitettavasti edistää muutaman minuutin viikossa, mutta se antaa näin myös iloisia yllätyksiä joskus, kun huomaan joskus olevani kotona samaan aikaan kun navetalta läksin. Toki siirrän viisarit oikeaan aikaan ainakin pari kertaa kuussa. Toisaalta muistan omilta lomittaja-ajoiltani yhden epämukavan, vaikkakin sinänsä hyvän pukuhuoneen. Pukeutumispaikaksi osoitettiin talon yhteydessä oleva pannuhuone. Johon pölähti monta kertaa niin Emäntä, Isäntä kuin Emännän isäkin, juuri kun vähän reilu 20v nuorena naisena olin siellä pukemassa, lukkoahan ei ollut. Ihan tahattomasti, tietysti, sillä koitinhan liikkua talossa mahdollisimman huomaamattomasti, lomitinhan äitiyslomaa yli 4kk ja halusin nuoren Äidin saavan olla rauhassa vauvan kanssa. Vieläkin ollaan hyviä ystäviä, että ei siitä sinänsä traumoja jäänyt.


      • Anonyymi

        Eräs asia joka omalta osaltaan vielä helpottaisi sekä lomittajan työtä, että parantaisi merkittävästi myös tilan omaa tautihygieniaa, olisi tilan omat suojavarusteet.

        Etenkin jalkineet ovat riskialtteimpia lannan ja eritteiden mukana tarttuvien tautien leviämisessä. Lomittajat tietysti puhdistavat ja desinfioivat (mikäli heillä on käytössä kunnan puolelta tarpeeksi tehokkaita desinfiointiaineita) varusteet tilojen välillä, vaan silti varminta olisi, että jokaiselta tilalta löytyisi edes yleisimpiä kokoja edustavat ehjät, puhtaat, turvakärjelliset saappaat. Palvelisihan ne sitten samalla myös seminologien, eläinlääkärien sekä muiden kotieläinsuojassa vierailevien ihmisten tarpeita.

        Rehu- ja konefirmoista ei enää tunnu saavan isojenkaan ostosten yhteydessä mainoshaalareita, vaan jälleen yleisimpien haalarikokojen hankkiminen ei pitkässä juoksussa tee suurtakaan menoerää ja sen voi ajatella investointina tilan tautisuojaukseen. Jokunen mainoslippahattu tai ilmaisjakelun tuubihuivi/pipo sekä jotkin työhanskat palvelee jo montaa vierailevan työntekijän tarvetta.

        Varusteille järjestetään tietysti jokin paikka jossa ne pysyvät käyttökuntoisina ja siisteinä. Eräs hyväksi havaittu menetelmä on pakata puhtaat vaatteet suuriin suljettaviin muovilaatikoihin. Myös jokin komero tai sellaiseen tilaan sijoitettu naulakko, että vaatteet siinä pysyvät puhtaina on toki sopiva. Vierailijajalkineille olen nähnyt eräissä paikoin tehdyn samanlaisia harvaseinäisiä kirstuja kuin puutarhavälineille. Näin ne eivät ole tiellä eivätkä likaannu tai pölyynny vaikka olisivat käytössä harvoin.


      • Anonyymi

        Terve vuan,mukava lukea kommentti,väittäisin että,oli täyttä asiaa,itse lähes 30:ntä vuotta alalla olleena tuttuja asioita,esim.tuo vessa juttu,vaikka siitä penemmästä asiasta,sukupuoleni johdosta,selviän varsin huomaamattomasti,niin ottaen huomioon alalla,kuluneesta ajasta,niin on joskus myös ollut tarvetta,päästä suorittamaan se"isompi asia" ja joka paikassa.tätä mahdollisuuta ei ole ollut.
        Se on jollain tapaa tympeää töitten kanssa,kun pitää miettiä että,vieläkö voi vääristää,vai rymähtääkö seuraavassa kumarruksessa jotain housuun.....toisaalta jossain,paikallisyksiköissä on ,joskus oltu sitä mieltä ettei,toisen sukupuolen edustajilla tarvitse olla vessaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräs asia joka omalta osaltaan vielä helpottaisi sekä lomittajan työtä, että parantaisi merkittävästi myös tilan omaa tautihygieniaa, olisi tilan omat suojavarusteet.

        Etenkin jalkineet ovat riskialtteimpia lannan ja eritteiden mukana tarttuvien tautien leviämisessä. Lomittajat tietysti puhdistavat ja desinfioivat (mikäli heillä on käytössä kunnan puolelta tarpeeksi tehokkaita desinfiointiaineita) varusteet tilojen välillä, vaan silti varminta olisi, että jokaiselta tilalta löytyisi edes yleisimpiä kokoja edustavat ehjät, puhtaat, turvakärjelliset saappaat. Palvelisihan ne sitten samalla myös seminologien, eläinlääkärien sekä muiden kotieläinsuojassa vierailevien ihmisten tarpeita.

        Rehu- ja konefirmoista ei enää tunnu saavan isojenkaan ostosten yhteydessä mainoshaalareita, vaan jälleen yleisimpien haalarikokojen hankkiminen ei pitkässä juoksussa tee suurtakaan menoerää ja sen voi ajatella investointina tilan tautisuojaukseen. Jokunen mainoslippahattu tai ilmaisjakelun tuubihuivi/pipo sekä jotkin työhanskat palvelee jo montaa vierailevan työntekijän tarvetta.

        Varusteille järjestetään tietysti jokin paikka jossa ne pysyvät käyttökuntoisina ja siisteinä. Eräs hyväksi havaittu menetelmä on pakata puhtaat vaatteet suuriin suljettaviin muovilaatikoihin. Myös jokin komero tai sellaiseen tilaan sijoitettu naulakko, että vaatteet siinä pysyvät puhtaina on toki sopiva. Vierailijajalkineille olen nähnyt eräissä paikoin tehdyn samanlaisia harvaseinäisiä kirstuja kuin puutarhavälineille. Näin ne eivät ole tiellä eivätkä likaannu tai pölyynny vaikka olisivat käytössä harvoin.

        Hieno ajatus tuo tilan puolesta turvasaappaat,mutta mitäpä ajattelet jos tiedät,että edellisellä käyttäjällä on jalkasieni?

        Kyllähän ne turvasaappaat on henk.kohtaisia,ja kaikillahan on erillainen jalka,kenkä muotoutuu käytössä.

        Minua ei ainakaan saa käyttämään toisten jalkineita.Ihmettelen seminologeja jotka käyttää näitä "kierrätys kenkiä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno ajatus tuo tilan puolesta turvasaappaat,mutta mitäpä ajattelet jos tiedät,että edellisellä käyttäjällä on jalkasieni?

        Kyllähän ne turvasaappaat on henk.kohtaisia,ja kaikillahan on erillainen jalka,kenkä muotoutuu käytössä.

        Minua ei ainakaan saa käyttämään toisten jalkineita.Ihmettelen seminologeja jotka käyttää näitä "kierrätys kenkiä".

        On päivänselvää, että vieraiden kenkien mukana navettaan tulevat riskit on huomattavasti suuremmat kuin kengän käyttäjän riski saada jalkasieni talon kengistä. On tarpeetonta selittää edes asiaa sen tarkemmin, jokainen vähääkään alaa tunteva täysjärkinen ymmärtää minkä mittaluokan ero asioissa on kyseessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On päivänselvää, että vieraiden kenkien mukana navettaan tulevat riskit on huomattavasti suuremmat kuin kengän käyttäjän riski saada jalkasieni talon kengistä. On tarpeetonta selittää edes asiaa sen tarkemmin, jokainen vähääkään alaa tunteva täysjärkinen ymmärtää minkä mittaluokan ero asioissa on kyseessä.

        Herra tai Rouva on hyvä ja laittaa desifiointi altaan ovenpieleen,sillä niistä kenkien mukana tulevista taudeista pysyy erossa.
        Kirjoittajan tyylistä näkee,että lomittajan hyvinvointi,saatika terveys ei paljon kiinnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herra tai Rouva on hyvä ja laittaa desifiointi altaan ovenpieleen,sillä niistä kenkien mukana tulevista taudeista pysyy erossa.
        Kirjoittajan tyylistä näkee,että lomittajan hyvinvointi,saatika terveys ei paljon kiinnosta.

        Talon kengät on jalassa satunnaisesti eri henkilöillä, kuivavat hyvin välillä ja niitä pestään usein 60 asteessa käyttöjen välillä. Joten luultavasti talon kengät on puhtaammat panna jalkaan lomittajalle kuin mitä lomittaja tuo tullessaan taloon omien kenkiensä ulkopuolella. Arvostan lomittajan terveyden hyvin korkealle, sillä mitäpä hyötyä olisi sairaasta lomittajasta. Mikäli tämä kommentoija on lomittaja, hän taas ei näytä arvostavan sitä, että pitämällä taudit tilojen ulkopuolella hän takaa sekä maineensa että työpaikkansa paremmin, kuin jumittumalla joihinkin epärealistisiin päähänpinttymiin mahdollisista jalkasienistä. Mikäli vakilomittajalla on jalkasieni, se tulee kertoa hyvissäajoin etukäteen, niin hänelle voidaan hankkia ja merkata omat kengät vain hänen käyttöönsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno ajatus tuo tilan puolesta turvasaappaat,mutta mitäpä ajattelet jos tiedät,että edellisellä käyttäjällä on jalkasieni?

        Kyllähän ne turvasaappaat on henk.kohtaisia,ja kaikillahan on erillainen jalka,kenkä muotoutuu käytössä.

        Minua ei ainakaan saa käyttämään toisten jalkineita.Ihmettelen seminologeja jotka käyttää näitä "kierrätys kenkiä".

        Ihmeellinen myytti tämä jalkasieni. Sitä esiintyy kuitenkin niin suurella osalla kansaa joskus, ja kun sen on kerran saanut niin uusiutuu helposti. Käytti toisen jalkasientä sairastaneen saappaita tai ei. Eräs sairaanhoitajatuttuni väitti vielä (en tiedä onko totta) että jokaisen iholta löytyy omasta takaa jos jonkinlaista sientä ja bakteeriflooraa että pieni hankauma varvasvälissä tai muussa taipeessa niin siitä se infektio jo tulee.

        Itse olen ainakin hyvin onnellinen saapaspyykin vähentymisestä kun jossain talossa joku saappaanromisko vain on tarjolla. On lomittajankin hyvinvointia tukevaa että jää stressi ja omalla ajalla tehtävät pesuvaivat veks eikä tarvi kuskata mitään kryptosporidioositilan saappaita kotinurkkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On päivänselvää, että vieraiden kenkien mukana navettaan tulevat riskit on huomattavasti suuremmat kuin kengän käyttäjän riski saada jalkasieni talon kengistä. On tarpeetonta selittää edes asiaa sen tarkemmin, jokainen vähääkään alaa tunteva täysjärkinen ymmärtää minkä mittaluokan ero asioissa on kyseessä.

        Toisesta vahingon kärsii navetan omistaja, toisesta se ulkopuolinen yhteissaappaiden käyttäjä. Selitys on mielestäni kovinkin tarpeellinen - jopa täysjärkiselle. PS. Käyttääkö teillä talonväki latvialaisten harjureiden yhteissaappaita ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talon kengät on jalassa satunnaisesti eri henkilöillä, kuivavat hyvin välillä ja niitä pestään usein 60 asteessa käyttöjen välillä. Joten luultavasti talon kengät on puhtaammat panna jalkaan lomittajalle kuin mitä lomittaja tuo tullessaan taloon omien kenkiensä ulkopuolella. Arvostan lomittajan terveyden hyvin korkealle, sillä mitäpä hyötyä olisi sairaasta lomittajasta. Mikäli tämä kommentoija on lomittaja, hän taas ei näytä arvostavan sitä, että pitämällä taudit tilojen ulkopuolella hän takaa sekä maineensa että työpaikkansa paremmin, kuin jumittumalla joihinkin epärealistisiin päähänpinttymiin mahdollisista jalkasienistä. Mikäli vakilomittajalla on jalkasieni, se tulee kertoa hyvissäajoin etukäteen, niin hänelle voidaan hankkia ja merkata omat kengät vain hänen käyttöönsä.

        Talon kengät pestään 60 asteessa ? No ihan varmaan pestään. Teillä taidetaan olla mtk-aktiiveja pötypuheesta päätellen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisesta vahingon kärsii navetan omistaja, toisesta se ulkopuolinen yhteissaappaiden käyttäjä. Selitys on mielestäni kovinkin tarpeellinen - jopa täysjärkiselle. PS. Käyttääkö teillä talonväki latvialaisten harjureiden yhteissaappaita ?

        Joskus aikoinansa,ilmeni että,oli taloja mihin ei kannattanut varusteita jättää,vaikka sinne oli,jonkun ajan päästä uudellleen menossa,niitä saatetiin käyttää ja niitä myös katosi,ei kovin usein mutta kumminkin........ Tarkan markan talot oli melkein pahimpia tässä asiassa.
        Taisi olla ensimmäinen tai,toinen lomitus paikka,kun aikoinansa nämä hommat aloitin,niin minulta jäi villapusero pukeutumis tiloihin,en lähtenyt sitä eriksensä hakemaan,meinasin että,saan sen sieltä seuraavalla kerralla,kun sinne jälleen menen,vaan eipä löytynyt villapuseroa enää....


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Sorry vaan olen aina pitänyt lomittajia piikoina jotka kiertävät pitkin kyliä. Miettikää työaikoja ja arvostusta. Kyllä taksikuskia arvostan enemmän mutta monesti lomittajat ovat sisäänpäin vetäytyviä persooonia.

      • Anonyymi

        Kannattaa päivittää tietonsa lomittajista nykyaikaan. Paremmilla autoillakinhan nuo ajavat kuin talojen väet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa päivittää tietonsa lomittajista nykyaikaan. Paremmilla autoillakinhan nuo ajavat kuin talojen väet.

        lomittajana tienaa helposti yli 4000e/kk ja sitten jos viitsii tehdä pyhähommia niin paljon enemmänkin.minulla alkaa työaika siitä kun suljen kotioven ja loppuu kun olen taas kotona välillä laitan tunnit myös päiväsajasta aamu- ja iltalypysn väliltä siis. hyvinhän nuo läpi menee hallinnossa. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lomittajana tienaa helposti yli 4000e/kk ja sitten jos viitsii tehdä pyhähommia niin paljon enemmänkin.minulla alkaa työaika siitä kun suljen kotioven ja loppuu kun olen taas kotona välillä laitan tunnit myös päiväsajasta aamu- ja iltalypysn väliltä siis. hyvinhän nuo läpi menee hallinnossa. :)

        Älä puhu paskaa palkasta , , , ja mitä tulee huomiotava autokannasta niin kyllä ne ökyautot löytyy talonväeltä.


      • Anonyymi

        Kuule,kun se lomittajan homma on semmoinen että,sitä ei kukaan täysipäinen työkseen valitse,siihen vaan jotenkin päädytään,esim.muita hommia ei ole ollut,niin kuin joskus 90-luvun laman aikaan,sitten kun,siinä on jonkun vuoden ollut,niin ei muihin hommiin pääsekään,vaikka yrittäiskin.
        Toisaalta on ne lomittajat vähän omituisia (toinen toistaan viisaampia) Mitenköhän siinä kävis jos niitä useampi kokoontuis johonkin saman katon alle (teollisuuslaitokseen) tekemään jotain tuotetta,mahtaiskohan tulla mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule,kun se lomittajan homma on semmoinen että,sitä ei kukaan täysipäinen työkseen valitse,siihen vaan jotenkin päädytään,esim.muita hommia ei ole ollut,niin kuin joskus 90-luvun laman aikaan,sitten kun,siinä on jonkun vuoden ollut,niin ei muihin hommiin pääsekään,vaikka yrittäiskin.
        Toisaalta on ne lomittajat vähän omituisia (toinen toistaan viisaampia) Mitenköhän siinä kävis jos niitä useampi kokoontuis johonkin saman katon alle (teollisuuslaitokseen) tekemään jotain tuotetta,mahtaiskohan tulla mitään.

        Ehkä ilman maatalouskoulutusta olevat iäkkäämmät lomittajat on tulleet alalle, koska muuta ei ollut, tai ainut tarjolla ollut koulutus oli lomittajakurssi. Nykyään uudet lomittajat tulee maatalouskoulusta tai sitten tulevat etelästä päin lahden takaa, tai kauempaakin on tullut, ja tulevat kotimaataan parempien palkkojen vuoksi. Meilläkin on viime vuosina lomittanut mm. Inkeriläinen, valkovenäläinen, bulgarialainen ja ainakin 10 eri virolaista. Suomalaisten lisäksi, heitä ollut ehkä noin puolet. Kielitaito ja varsinkin sen käyttö ja ymmärtäminen on ollut välillä hakusessa ulkomaalaisten kanssa. Kaikkea kun ei voi näyttää, tulee eteen uusia tilanteita, jotka ei ole jokapäiväisiä ja niistäkin tulisi selvitä. Yhden ulkomaalaisen kanssa on voitu käyttää englantia apuna, muut ei ole ainakaan itse tarjonneet sitä vaihtoehdoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lomittajana tienaa helposti yli 4000e/kk ja sitten jos viitsii tehdä pyhähommia niin paljon enemmänkin.minulla alkaa työaika siitä kun suljen kotioven ja loppuu kun olen taas kotona välillä laitan tunnit myös päiväsajasta aamu- ja iltalypysn väliltä siis. hyvinhän nuo läpi menee hallinnossa. :)

        Nyt rupes oikein kiinnostamaan että mikäs onkaan tuntipalkkasi siellä sinun yksikössä kun noin korkealle kuukaudessa (muka) pääset ;-) Varo vain paljastamasta yksikön nimeä, siellähän kohta kaikki lomittajat työhaussa

        Yhtä hölynpölyä. Ja kaikille ylityötunneille pitää keksiä peruste. Näissä yksiköissä missä minä olen työskennellyt on jokaisesta kuulunut kitinää jokaiseta ylityötunnista. Omani olen kyllä aina läpi saanut. Ja se on yksi puhelinsoitto lomahallinnosta kotona olevalle yrittäjälle että onko tai oliko tuo lomittaja silloin siellä ja kiinnippä jäit. Harva viitsii valehdella toisten puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt rupes oikein kiinnostamaan että mikäs onkaan tuntipalkkasi siellä sinun yksikössä kun noin korkealle kuukaudessa (muka) pääset ;-) Varo vain paljastamasta yksikön nimeä, siellähän kohta kaikki lomittajat työhaussa

        Yhtä hölynpölyä. Ja kaikille ylityötunneille pitää keksiä peruste. Näissä yksiköissä missä minä olen työskennellyt on jokaisesta kuulunut kitinää jokaiseta ylityötunnista. Omani olen kyllä aina läpi saanut. Ja se on yksi puhelinsoitto lomahallinnosta kotona olevalle yrittäjälle että onko tai oliko tuo lomittaja silloin siellä ja kiinnippä jäit. Harva viitsii valehdella toisten puolesta.

        Meillä menee kaikki läpi.poikiminen 1 tunti jne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt rupes oikein kiinnostamaan että mikäs onkaan tuntipalkkasi siellä sinun yksikössä kun noin korkealle kuukaudessa (muka) pääset ;-) Varo vain paljastamasta yksikön nimeä, siellähän kohta kaikki lomittajat työhaussa

        Yhtä hölynpölyä. Ja kaikille ylityötunneille pitää keksiä peruste. Näissä yksiköissä missä minä olen työskennellyt on jokaisesta kuulunut kitinää jokaiseta ylityötunnista. Omani olen kyllä aina läpi saanut. Ja se on yksi puhelinsoitto lomahallinnosta kotona olevalle yrittäjälle että onko tai oliko tuo lomittaja silloin siellä ja kiinnippä jäit. Harva viitsii valehdella toisten puolesta.

        Olipa kerran yksi lomittaja, joka kirjasi täydet tunnit kuten oli suunniteltu kun Isäntä lupasi niin tehdä. Vaan Emäntäpä kirjasikin oikeat lomittajan tunnit ylös ja ilmoitti ne lomitusyksikköön. Lomittaja pelastui sillä kertaa, kun oli tuo ristiriitaisuus, muuten olisi ollut kyseessä potkujen paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa kerran yksi lomittaja, joka kirjasi täydet tunnit kuten oli suunniteltu kun Isäntä lupasi niin tehdä. Vaan Emäntäpä kirjasikin oikeat lomittajan tunnit ylös ja ilmoitti ne lomitusyksikköön. Lomittaja pelastui sillä kertaa, kun oli tuo ristiriitaisuus, muuten olisi ollut kyseessä potkujen paikka.

        Laitan aina täydet.kukaan ei ole valittanut 8 tuntia.pienemmällä en lähde. Itse teen kaiken.väki tyytyväinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitan aina täydet.kukaan ei ole valittanut 8 tuntia.pienemmällä en lähde. Itse teen kaiken.väki tyytyväinen.

        Työajan mitoittaminen on ongelmallista. Nimittäin väkisinkin toisella kertaa pääsee lähtemään aiemmin kun toisella kertaa voi mennä myöhemmin. Minulla ei ole käytössä puhelinkellokorttia vaan vanhanaikaiset tuntilistat. Monesti olen ilmoittanut yrittäjälle että kun olen työni hyvin tehnyt en näe syytä viettää navetalla ylimääräistä aikaa ja voin laittaa ne tunnit mitkä minulta oikeasti meni ja lähteä kotiin. Poikkeuksetta on vastauksena ollut hyväksyntä laittaa täydet tunnit. Sillä muussa tapauksessa yksikössä aletaan ajamaan tuntimäärää alemmas kaikilta tekijöiltä. Joku hitaampi lomittaja ei ehdi tai työläämpi, ajoittain toistuva tehtävä ei sitten niihin tunteihin mahtuisi. Ja takaisinhan ei vähennettyjä tunteja tunnetusti saa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työajan mitoittaminen on ongelmallista. Nimittäin väkisinkin toisella kertaa pääsee lähtemään aiemmin kun toisella kertaa voi mennä myöhemmin. Minulla ei ole käytössä puhelinkellokorttia vaan vanhanaikaiset tuntilistat. Monesti olen ilmoittanut yrittäjälle että kun olen työni hyvin tehnyt en näe syytä viettää navetalla ylimääräistä aikaa ja voin laittaa ne tunnit mitkä minulta oikeasti meni ja lähteä kotiin. Poikkeuksetta on vastauksena ollut hyväksyntä laittaa täydet tunnit. Sillä muussa tapauksessa yksikössä aletaan ajamaan tuntimäärää alemmas kaikilta tekijöiltä. Joku hitaampi lomittaja ei ehdi tai työläämpi, ajoittain toistuva tehtävä ei sitten niihin tunteihin mahtuisi. Ja takaisinhan ei vähennettyjä tunteja tunnetusti saa!

        Tilallisten kannattaa olla ihan hissukseen tunneista vaikka lomittaja ei tekisi läheskään kaikkia. Omaa kuoppaansa vain kaivavat, jos vasikoivat hallinnolle. Sitten kun sana kiertää lomittajien parissa saavat jatkossa vain kaikista hitaimman tekijän, joka kaiken lisäksi ei osaa käyttää koneita, vaan rikkoo ne, vahingossa tai tahalleen. Lomittaja on Herra! :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä puhu paskaa palkasta , , , ja mitä tulee huomiotava autokannasta niin kyllä ne ökyautot löytyy talonväeltä.

        Siis kuka se palkan maksaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis kuka se palkan maksaa?

        Lomittajien ja lomahallinnon palkan maksaa yhteiskunta, nettoveronmaksajat. Samoin maatalous"yrittäjien" palkka tulee pääosin yhteiskunnalta, erilaisina tukina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lomittajien ja lomahallinnon palkan maksaa yhteiskunta, nettoveronmaksajat. Samoin maatalous"yrittäjien" palkka tulee pääosin yhteiskunnalta, erilaisina tukina.

        Oletko kade,ryhdy sinäkin lomittajaksi.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kade,ryhdy sinäkin lomittajaksi.....

        Ei kadeta, lähinnä hatuttaa että maidontuottajat saavat ilmaiset työntekijät tilalleen valtion kustantamina. Kekkosajan jäänteenä. Leikkiyrittäjiä, kun oikeasti riskitöntä puuhailua. Aina valtio pelastaa, lopulta. Ja osaavat vaatia, huutomölinää, traktorimarssia ym. jos vähänkin meinataan saavutettuja etuja karsia, kohtuullistamisen nimissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kade,ryhdy sinäkin lomittajaksi.....

        Kyllä muutkin yrittäjät ovat loman tarpeessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kadeta, lähinnä hatuttaa että maidontuottajat saavat ilmaiset työntekijät tilalleen valtion kustantamina. Kekkosajan jäänteenä. Leikkiyrittäjiä, kun oikeasti riskitöntä puuhailua. Aina valtio pelastaa, lopulta. Ja osaavat vaatia, huutomölinää, traktorimarssia ym. jos vähänkin meinataan saavutettuja etuja karsia, kohtuullistamisen nimissä.

        Vai on sinun mielestäsi vain maidontuottajat lomituksen piirissä :) :)

        Olen kyllä samaa mieltä, Suomessa ei ole enää maatalousyrittäjiä. Mitä yrittämistä se on enää näin säännellyllä alalla? Tai yrittäjänvapaus. Saat yrittää ja tehdä vapaasti niinkuin määrätään. Ja jos et noudata mitä määrätään, seuraa ankara rangaistus. Kyllä keski-eurooppa vain nauraa meidän valvonnalle ja touhulle, sillä kun välillä hyvin vähän tekemistä itse viljelyn tai eläinten hyvinvoinnin kanssa.

        Minun mielestäni oli varsin kohtuutonta touhu silloin kun lomitusjärjestelmä ei ollut vielä olemassa. Ihmiset tekivät kymmenien vuosien työuria vailla vapaapäivää. Ei ollut mahdollisuutta edes äitiyslomiin, sairaslomiin, monia isäntiä ja emäntiä sairastui pahemmin ja kuolikin kun yrittivät parhaansa tehdä töitä sairaana. Ei ollut, eikä ole nykyäänkään ala sellainen kultakaivos kuten sinunlaisesi kuvittelevat, että sillä palkataan edes sijaisapua. Eikä ole varaa pitää työntekijöitä vakituiseen, eikä sellaisia maatalousalan ammattitaidon omaavia ihmisiä tunnu nykyään saavan töihin mistään. Ala ja palkat ovat mitä ovat, tämäkin ketju sen osoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai on sinun mielestäsi vain maidontuottajat lomituksen piirissä :) :)

        Olen kyllä samaa mieltä, Suomessa ei ole enää maatalousyrittäjiä. Mitä yrittämistä se on enää näin säännellyllä alalla? Tai yrittäjänvapaus. Saat yrittää ja tehdä vapaasti niinkuin määrätään. Ja jos et noudata mitä määrätään, seuraa ankara rangaistus. Kyllä keski-eurooppa vain nauraa meidän valvonnalle ja touhulle, sillä kun välillä hyvin vähän tekemistä itse viljelyn tai eläinten hyvinvoinnin kanssa.

        Minun mielestäni oli varsin kohtuutonta touhu silloin kun lomitusjärjestelmä ei ollut vielä olemassa. Ihmiset tekivät kymmenien vuosien työuria vailla vapaapäivää. Ei ollut mahdollisuutta edes äitiyslomiin, sairaslomiin, monia isäntiä ja emäntiä sairastui pahemmin ja kuolikin kun yrittivät parhaansa tehdä töitä sairaana. Ei ollut, eikä ole nykyäänkään ala sellainen kultakaivos kuten sinunlaisesi kuvittelevat, että sillä palkataan edes sijaisapua. Eikä ole varaa pitää työntekijöitä vakituiseen, eikä sellaisia maatalousalan ammattitaidon omaavia ihmisiä tunnu nykyään saavan töihin mistään. Ala ja palkat ovat mitä ovat, tämäkin ketju sen osoittaa.

        Jassoo. Saksassa lomitetaan vain emäntiä ja lähinnä äitiyslomia - kuinkas isännät siellä kuitenkin jaksavat. Uupuminen taitaa olla kaupunkilainen muotitermi ja siten sopiva edunvalvontaan. Suomessa 20-30-luvuilla syntyneet isännät tekivät vain parempia töitä, piikoja ja renkejä riitti. Nyt sijaisavut maksetaan mela-päivärahalla ja taitaa siitäkin jäädä muutama euro voiton puolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jassoo. Saksassa lomitetaan vain emäntiä ja lähinnä äitiyslomia - kuinkas isännät siellä kuitenkin jaksavat. Uupuminen taitaa olla kaupunkilainen muotitermi ja siten sopiva edunvalvontaan. Suomessa 20-30-luvuilla syntyneet isännät tekivät vain parempia töitä, piikoja ja renkejä riitti. Nyt sijaisavut maksetaan mela-päivärahalla ja taitaa siitäkin jäädä muutama euro voiton puolelle.

        Minun havaintoni mukaan Saksassa on vain kohtuullisen kallis sijaisapu täydellisen työkyvyttömyyden varalle. Saksassa on kyllä ollut Suomen kaltaisia lomitusjärjestelmäkokeiluja. Toinen havainto on myös, ettei naiset käy siellä yleisesti navetassa eikä navettatyö aikoinaankaan ole ollut mitenkään naisten työalue; meillä Suomessahan taas naisille liian raskaat metsätyöt rajasi ne työt miehille ja naiset taas jäivät kotipiiriin missä jatkuvaa hoitamista vaativa karja myös oli.

        20-30-luvulla syntyneet isännät muuten kuuluvat minun laskelmissa enemmän siihen pienviljelys-Suomi sukupolveen. Niillä ei ollut enää piikoja ja renkejä, ellei jossain suuremmissa taloissa ollut karjakko ja työmies.Juuri nämä sukupolvet eli sen ajan kun palkollisia ei voinut joko liian pienen tilan tai pieneksi pirstotun tilan vuoksi ottaa tai niitä ei saanut (teollisuus houkutteli jo 30-luvulta alkaen työvoiman kaupunkiin) ja tehtiin ne lomattomat vuosikymmenet. Samaan aikaan kun muille kansanosille tuli 5-päiväinen työviikko ja kehittynyt sosiaaliturva. Juuri tätä kuilua tasaamaan perustettiin lomitusjärjestelmä -74 ja onpa muuttunut vuosien varressa.

        Mutta takaisin mainitsemaasi Saksaan; Saksan maanviljelijöiden etu on hyvin edullinen työvoima, siellähän maatalouskoulutus on pääasiallisesti järjestetty tavalla jota täällä kutsuttaisiin ehkä oppisopimukseksi. Seurauksena on erittäin halpaa, käytännössä ilmaista työvoimaa jatkuvasti vuoden ympäri saatavissa tiloille. Olen tämän nähnyt ja kokenutkin ihan itse. Työehdot näiden harjureiden osalta ovat hyvin olemattomat ja pito-olosuhteet hyvinkin vaatimattomat mitä tulee majoitukseen ja ruokaan jolla alennetaan sitä minimaalista korvausta jonka he työstään saavat. Jos lähdetään enemmän penkomaan Saksaa on siellä myös huomattavasti runsaammin palkattuja työntekijöitä tiloilla. Tilakoko on tietysti paikoin suurempi, vaan en tiedä onko siellä edullisempaa pitää työntekijää kuin meillä. Sitä kyllä veikkaan. Täällähän työntekijäkustannuksista menee suurin osa työnantajamaksuihin, oli työsuhde miten lyhyt ja työ mitä tahansa.

        Kateellinen voi olla aina, kaikesta. Siihen minä en osaa enkä jaksa ottaa kantaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa kerran yksi lomittaja, joka kirjasi täydet tunnit kuten oli suunniteltu kun Isäntä lupasi niin tehdä. Vaan Emäntäpä kirjasikin oikeat lomittajan tunnit ylös ja ilmoitti ne lomitusyksikköön. Lomittaja pelastui sillä kertaa, kun oli tuo ristiriitaisuus, muuten olisi ollut kyseessä potkujen paikka.

        Olen kuullut että,olis sellainen termi kuin,kasvokerroin,mahtaakohan sellainen vaikuttaa,tällaisissa tapauksissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa kerran yksi lomittaja, joka kirjasi täydet tunnit kuten oli suunniteltu kun Isäntä lupasi niin tehdä. Vaan Emäntäpä kirjasikin oikeat lomittajan tunnit ylös ja ilmoitti ne lomitusyksikköön. Lomittaja pelastui sillä kertaa, kun oli tuo ristiriitaisuus, muuten olisi ollut kyseessä potkujen paikka.

        https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007933868.html

        Tuo taisi vaatia taitoa........😉


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa kerran yksi lomittaja, joka kirjasi täydet tunnit kuten oli suunniteltu kun Isäntä lupasi niin tehdä. Vaan Emäntäpä kirjasikin oikeat lomittajan tunnit ylös ja ilmoitti ne lomitusyksikköön. Lomittaja pelastui sillä kertaa, kun oli tuo ristiriitaisuus, muuten olisi ollut kyseessä potkujen paikka.

        https://duunitori.fi/tyoelama/parstakerroin-mittarina

        Miten paljon vaikuttaa,lomittajan hommissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun havaintoni mukaan Saksassa on vain kohtuullisen kallis sijaisapu täydellisen työkyvyttömyyden varalle. Saksassa on kyllä ollut Suomen kaltaisia lomitusjärjestelmäkokeiluja. Toinen havainto on myös, ettei naiset käy siellä yleisesti navetassa eikä navettatyö aikoinaankaan ole ollut mitenkään naisten työalue; meillä Suomessahan taas naisille liian raskaat metsätyöt rajasi ne työt miehille ja naiset taas jäivät kotipiiriin missä jatkuvaa hoitamista vaativa karja myös oli.

        20-30-luvulla syntyneet isännät muuten kuuluvat minun laskelmissa enemmän siihen pienviljelys-Suomi sukupolveen. Niillä ei ollut enää piikoja ja renkejä, ellei jossain suuremmissa taloissa ollut karjakko ja työmies.Juuri nämä sukupolvet eli sen ajan kun palkollisia ei voinut joko liian pienen tilan tai pieneksi pirstotun tilan vuoksi ottaa tai niitä ei saanut (teollisuus houkutteli jo 30-luvulta alkaen työvoiman kaupunkiin) ja tehtiin ne lomattomat vuosikymmenet. Samaan aikaan kun muille kansanosille tuli 5-päiväinen työviikko ja kehittynyt sosiaaliturva. Juuri tätä kuilua tasaamaan perustettiin lomitusjärjestelmä -74 ja onpa muuttunut vuosien varressa.

        Mutta takaisin mainitsemaasi Saksaan; Saksan maanviljelijöiden etu on hyvin edullinen työvoima, siellähän maatalouskoulutus on pääasiallisesti järjestetty tavalla jota täällä kutsuttaisiin ehkä oppisopimukseksi. Seurauksena on erittäin halpaa, käytännössä ilmaista työvoimaa jatkuvasti vuoden ympäri saatavissa tiloille. Olen tämän nähnyt ja kokenutkin ihan itse. Työehdot näiden harjureiden osalta ovat hyvin olemattomat ja pito-olosuhteet hyvinkin vaatimattomat mitä tulee majoitukseen ja ruokaan jolla alennetaan sitä minimaalista korvausta jonka he työstään saavat. Jos lähdetään enemmän penkomaan Saksaa on siellä myös huomattavasti runsaammin palkattuja työntekijöitä tiloilla. Tilakoko on tietysti paikoin suurempi, vaan en tiedä onko siellä edullisempaa pitää työntekijää kuin meillä. Sitä kyllä veikkaan. Täällähän työntekijäkustannuksista menee suurin osa työnantajamaksuihin, oli työsuhde miten lyhyt ja työ mitä tahansa.

        Kateellinen voi olla aina, kaikesta. Siihen minä en osaa enkä jaksa ottaa kantaa.

        Kateudesta puhuminen on mtk-slangia. Kun argumentit on loppu, niin sitten kateuskortti pöytään. Millään muulla alalla aikuiset ihmiset eivät puhu kateudesta. Suomen maatalouskoulut ovat siirtyneet 6 kk:n palkattomiin harjoitteluihin, joten Saksa saatiin kiinni. Nämä onnelliset nuoret eivät tajua, että valmistumisen jälkeen voi saada 6 kk:n työpaikan. Pitempää työsuhdetta ei tehdä, koska kohta tulee uusi puolen vuoden harjuri. Sitten vaan talotehtaalle villoittamaan ja heilumaan naulapyssyn kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kateudesta puhuminen on mtk-slangia. Kun argumentit on loppu, niin sitten kateuskortti pöytään. Millään muulla alalla aikuiset ihmiset eivät puhu kateudesta. Suomen maatalouskoulut ovat siirtyneet 6 kk:n palkattomiin harjoitteluihin, joten Saksa saatiin kiinni. Nämä onnelliset nuoret eivät tajua, että valmistumisen jälkeen voi saada 6 kk:n työpaikan. Pitempää työsuhdetta ei tehdä, koska kohta tulee uusi puolen vuoden harjuri. Sitten vaan talotehtaalle villoittamaan ja heilumaan naulapyssyn kanssa.

        Saksan lomituksista ei tarvitse luulla mitään. Nettiin Dorfhelfer Beruf, niin löytyy faktaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai on sinun mielestäsi vain maidontuottajat lomituksen piirissä :) :)

        Olen kyllä samaa mieltä, Suomessa ei ole enää maatalousyrittäjiä. Mitä yrittämistä se on enää näin säännellyllä alalla? Tai yrittäjänvapaus. Saat yrittää ja tehdä vapaasti niinkuin määrätään. Ja jos et noudata mitä määrätään, seuraa ankara rangaistus. Kyllä keski-eurooppa vain nauraa meidän valvonnalle ja touhulle, sillä kun välillä hyvin vähän tekemistä itse viljelyn tai eläinten hyvinvoinnin kanssa.

        Minun mielestäni oli varsin kohtuutonta touhu silloin kun lomitusjärjestelmä ei ollut vielä olemassa. Ihmiset tekivät kymmenien vuosien työuria vailla vapaapäivää. Ei ollut mahdollisuutta edes äitiyslomiin, sairaslomiin, monia isäntiä ja emäntiä sairastui pahemmin ja kuolikin kun yrittivät parhaansa tehdä töitä sairaana. Ei ollut, eikä ole nykyäänkään ala sellainen kultakaivos kuten sinunlaisesi kuvittelevat, että sillä palkataan edes sijaisapua. Eikä ole varaa pitää työntekijöitä vakituiseen, eikä sellaisia maatalousalan ammattitaidon omaavia ihmisiä tunnu nykyään saavan töihin mistään. Ala ja palkat ovat mitä ovat, tämäkin ketju sen osoittaa.

        yksiköitten mukaanhan se menee;
        https://termipankki.fi/tepa/fi/haku/nautayksikkö


    • Anonyymi

      Saas nähdä sitten, miksikä muuttuu, kun yhdistävät paikallisyksiköitä.

      • Anonyymi

        Mun mielestä paikallisyksiköt joutaisi vaikka lopettaa kokonaan ja siirtää kaikki lomittajat vaikka Melan työntekijöiksi. Alue-esimiehet säilyisi eikä mikään muu muuttuisi kuin lomittajat saisi vihdoin tasapuolisen kohtelun koko maassa.

        Eikö ole hullua että lomittajan palkka on ihan eri missä yksikössä on töissä? Myös palkkaluokittelun ehdot, työvarusteet, käytännöt lomittajien tiedoittamisessa ja kouluttamisessa, eri työsuhteisten lomittajien käytännöt ym. on ihan erilaisia eri yksiköissä.
        Vaan siinäpä tullaan suureen muttaan kenen yksikön palkan mukaan alettaisiin maksamaan koko maan lomittajille? Sen huonoimman vai parhaimman? Taitaa silti nuo parhaimmatkin palkat olla silti alhaisia ettei ole mikään riittävä korvaus siitä elämäntavasta, menetetystä elämästä tai työvankilasta joita kaikkia olen kuullut käytettävän puhuttaessa lomittajan työstä. Sen verran sitovaa on touhu matkoinensa varsinkin nykyään. Vaaditaanhan työssä erittäin suurta ammattitaitoa ja vastuu on myös suuri, ei ole työ juuri keventynytkään vaikka olisi mitkä automaatiot; onhan karjat paljon suurempia ja stressi vähintään kovempi.

        Tästä yhdistetystä koko Suomen alueesta olisi vielä sekin hyöty, että lomittajat voitaisiin vihdoin laittaa sinne minne helpoin mennä ja sopivat. Paikallisyksikön syrjäisimmällä kolkalla sijaitsevalle tilalle löytyisi ehkä paremmin lähellä asuvia lomittajia toisen yksikön puolelta, samoin yksiköiden rajoilla asuvat lomittajat saisivat ehkä kohtuullisempia työmatkoja kun ei ole aluerajat sitomassa. Onhan sekä lomittajan, esimiehen että asiakastilan etu että saadaan virkeä ja hyvinvoiva työntekijä työmaalle ilman että hän joutuu kuluttamaan yhteensä jotain 4-5 tuntia päivässä vain tilalle matkustamiseen lähes korvauksetta ja paiskii siihen päälle vielä 8-10 tuntia itse työtä.

        Ei juuri hyödytä mielestäni nämä isommat yksiköt. Radikaalit muutokset olisi alalla paikallaan mikäli mielitään saada tekijöitä töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielestä paikallisyksiköt joutaisi vaikka lopettaa kokonaan ja siirtää kaikki lomittajat vaikka Melan työntekijöiksi. Alue-esimiehet säilyisi eikä mikään muu muuttuisi kuin lomittajat saisi vihdoin tasapuolisen kohtelun koko maassa.

        Eikö ole hullua että lomittajan palkka on ihan eri missä yksikössä on töissä? Myös palkkaluokittelun ehdot, työvarusteet, käytännöt lomittajien tiedoittamisessa ja kouluttamisessa, eri työsuhteisten lomittajien käytännöt ym. on ihan erilaisia eri yksiköissä.
        Vaan siinäpä tullaan suureen muttaan kenen yksikön palkan mukaan alettaisiin maksamaan koko maan lomittajille? Sen huonoimman vai parhaimman? Taitaa silti nuo parhaimmatkin palkat olla silti alhaisia ettei ole mikään riittävä korvaus siitä elämäntavasta, menetetystä elämästä tai työvankilasta joita kaikkia olen kuullut käytettävän puhuttaessa lomittajan työstä. Sen verran sitovaa on touhu matkoinensa varsinkin nykyään. Vaaditaanhan työssä erittäin suurta ammattitaitoa ja vastuu on myös suuri, ei ole työ juuri keventynytkään vaikka olisi mitkä automaatiot; onhan karjat paljon suurempia ja stressi vähintään kovempi.

        Tästä yhdistetystä koko Suomen alueesta olisi vielä sekin hyöty, että lomittajat voitaisiin vihdoin laittaa sinne minne helpoin mennä ja sopivat. Paikallisyksikön syrjäisimmällä kolkalla sijaitsevalle tilalle löytyisi ehkä paremmin lähellä asuvia lomittajia toisen yksikön puolelta, samoin yksiköiden rajoilla asuvat lomittajat saisivat ehkä kohtuullisempia työmatkoja kun ei ole aluerajat sitomassa. Onhan sekä lomittajan, esimiehen että asiakastilan etu että saadaan virkeä ja hyvinvoiva työntekijä työmaalle ilman että hän joutuu kuluttamaan yhteensä jotain 4-5 tuntia päivässä vain tilalle matkustamiseen lähes korvauksetta ja paiskii siihen päälle vielä 8-10 tuntia itse työtä.

        Ei juuri hyödytä mielestäni nämä isommat yksiköt. Radikaalit muutokset olisi alalla paikallaan mikäli mielitään saada tekijöitä töihin.

        Meidän alueen ammattitaitoisin karjanhoitaja lopetti. Sanoi että riitti.Harmittaa!!Vaihtoi alaa,..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän alueen ammattitaitoisin karjanhoitaja lopetti. Sanoi että riitti.Harmittaa!!Vaihtoi alaa,..

        Toivotetaan hänelle onnea ja menestystä tuleviin haasteisiin.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän alueen ammattitaitoisin karjanhoitaja lopetti. Sanoi että riitti.Harmittaa!!Vaihtoi alaa,..

        Ei ihme. Kyllä siinä into syödään parhailtakin tekijöiltä kun huonosti pidetään tai revitään selkänahasta. Lomitusjärjestelmän sanotaan usein olevan maatalousyrittäjän hyvinvoinnin tukija ja jaksamisen edellytys. Näin onkin. Vaan lomittajan jaksaminen ja hyvinvointi on usein unohdettu.

        Nykyään yhä harvempi tuntuu saavan töitä, vaan ne jotka saa, ne revitään sitten loppuun näiden muidenkin edestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihme. Kyllä siinä into syödään parhailtakin tekijöiltä kun huonosti pidetään tai revitään selkänahasta. Lomitusjärjestelmän sanotaan usein olevan maatalousyrittäjän hyvinvoinnin tukija ja jaksamisen edellytys. Näin onkin. Vaan lomittajan jaksaminen ja hyvinvointi on usein unohdettu.

        Nykyään yhä harvempi tuntuu saavan töitä, vaan ne jotka saa, ne revitään sitten loppuun näiden muidenkin edestä.

        Älä muuta sano / kirjoita....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivotetaan hänelle onnea ja menestystä tuleviin haasteisiin.....

        Alueen karjanhoitaja? Ihme ammattinimike. Kuka maksoi palkan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alueen karjanhoitaja? Ihme ammattinimike. Kuka maksoi palkan?

        Lomittajahan on karjanhoitaja. Hän on myös asiakaspalvelija, välillä eläinlääkäri, huoltomies, maidonhoidon neuvoja, jalostussuunnittelija, psykiarinen sairaanhoitaja, kiinteistönhuoltaja... Minkäköhän alan töitä vielä lomittajan kohdalle osuukaan? Ja ennenkaikkea lomittaja on ihminen, vaikkei sitä jokainen maatalousyrittäjä halua ilmeisesti vieläkään tunnustaa.
        Jotenkin hengähtää helpotuksesta ettei tarvitse enää olla koko päivää menossa töihin, olla töissä tai olla tulossa sieltä pois. Eikä tarvitse olla ihmisten hampaissa, hyvässä tai pahassa. Rikasta elämää silti, ei tosin rahallisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielestä paikallisyksiköt joutaisi vaikka lopettaa kokonaan ja siirtää kaikki lomittajat vaikka Melan työntekijöiksi. Alue-esimiehet säilyisi eikä mikään muu muuttuisi kuin lomittajat saisi vihdoin tasapuolisen kohtelun koko maassa.

        Eikö ole hullua että lomittajan palkka on ihan eri missä yksikössä on töissä? Myös palkkaluokittelun ehdot, työvarusteet, käytännöt lomittajien tiedoittamisessa ja kouluttamisessa, eri työsuhteisten lomittajien käytännöt ym. on ihan erilaisia eri yksiköissä.
        Vaan siinäpä tullaan suureen muttaan kenen yksikön palkan mukaan alettaisiin maksamaan koko maan lomittajille? Sen huonoimman vai parhaimman? Taitaa silti nuo parhaimmatkin palkat olla silti alhaisia ettei ole mikään riittävä korvaus siitä elämäntavasta, menetetystä elämästä tai työvankilasta joita kaikkia olen kuullut käytettävän puhuttaessa lomittajan työstä. Sen verran sitovaa on touhu matkoinensa varsinkin nykyään. Vaaditaanhan työssä erittäin suurta ammattitaitoa ja vastuu on myös suuri, ei ole työ juuri keventynytkään vaikka olisi mitkä automaatiot; onhan karjat paljon suurempia ja stressi vähintään kovempi.

        Tästä yhdistetystä koko Suomen alueesta olisi vielä sekin hyöty, että lomittajat voitaisiin vihdoin laittaa sinne minne helpoin mennä ja sopivat. Paikallisyksikön syrjäisimmällä kolkalla sijaitsevalle tilalle löytyisi ehkä paremmin lähellä asuvia lomittajia toisen yksikön puolelta, samoin yksiköiden rajoilla asuvat lomittajat saisivat ehkä kohtuullisempia työmatkoja kun ei ole aluerajat sitomassa. Onhan sekä lomittajan, esimiehen että asiakastilan etu että saadaan virkeä ja hyvinvoiva työntekijä työmaalle ilman että hän joutuu kuluttamaan yhteensä jotain 4-5 tuntia päivässä vain tilalle matkustamiseen lähes korvauksetta ja paiskii siihen päälle vielä 8-10 tuntia itse työtä.

        Ei juuri hyödytä mielestäni nämä isommat yksiköt. Radikaalit muutokset olisi alalla paikallaan mikäli mielitään saada tekijöitä töihin.

        Se on joskus ollut,hommissa vähän paikallisyksikkö kohtaisia eroja,isompien paikallisyksiköiden myötä,eivät tositaitajat pääse valkkaamaan hommia......


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Sanon vielä että paras lomittajaa lähti.Jotkut lomittajat kävelevät selkä koukussa siivoamassa navetassa.Karjanhoidossa pitää olla karjasilmä. On kiimaa, sairauksis ym. jotka pitää havainnoida, Ei karjanhoito ole pelkkää siivousta.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Olenko nähnyt oikein,on setäpossun ,se niin se,ruuvin mallinen päästään?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      En koskaan antais lasteni alkaa lomittajaks.Itsetunto menee. Piian hommia!

      • Anonyymi

        Samaahan niiden pitäisi tehdä kuin talonväenkin. Paitsi ilman yrittäjän vastuuta. Ja sen kyllä huomaa, jos sitä vastuuta ei osata mieltää. Kahdessa viime lomituksessa oli tekijöillä ero kuin yöllä ja päivällä. Toisessa monet ohjeet meni ohi korvien ja neuvotutkin asiat kysyttiin ja soiteltiin monta kertaa päivässä. Toisessa oli lomittajilla enemmän ammattitaitoa, ja osasivat ratkoa ongelmia tarvittaessa itsekin. Ja mitään 'piikoja' neljä päivää muutaman kuukauden välein käyvät mieslomittajat tuskin itsekään mieltävät tiloille olevansa. Piioista puhuva tuskin tietää itsekään, mitä lomittajuus on.


      • Anonyymi

        Ei kaikkien lapsista ole lomittajaksi........


    • Anonyymi

      Kaikista lomittajista tulee tulee epäsiistejä, putkiaivoja. Meille tuli 5 vuotta sitten siisti, fiksu kaveri. Meni 2 vuotta oli epäsiisti mehtäläinen. Miks? Paskasissa pimeissä navetoissa pyörit, menee mielenterveys.

      • Anonyymi

        Onko se ihan varma etttä,se lomittajan homma sen metsäläiseksi teki,ettei se vaan ollut,joku asia siviilielämässä,joku dramaattinen muutos esim raitistuminen,ehkäpä vain tupakanpolton lopettaminen........


      • Anonyymi

        Missä on paskaisia, pimeitä navetoita? Oletko käynyt yhtään millaisessakaan navetassa? Puhtaus ja valoisuus on hyvin suoritetun työn edellytys, ja eläinlääkärit, semmarit, neuvojat ym. puuttuu kuåyllä pian asiaan,jos joku navetta ei täytä hyvän navetan tunnusmerkkejä. Tukien ehtona on riittävän tilavat karsinat ja asianmukainen hoito, vaikkapa. Joka kolmas vuosi eläinlääkäri suorittaa erityisen maidontuotantotilan hygieniatarkastuksen, jossa puututaan mitä moninaisimpiin kohtiin tilalla. Meillä on vuosien saatossa kiinnitetty huomiota mm. utareliivien kotjuuseen käytettävään ompelukoneeseen - ei saanut olla maitohuoneessa. Maitohuoneen ikkunasta puuttui kärpäsverkko - ovi saa olla tarvittaessa selällään ilmanvaihdon vuoksi, mutta avattavassa ikkunassa pitää olla kärpäsverkko. Ja käytävällä oleva, haljennut ikkuna on kuulemma lehmille vaarallinen. Vaikka se on 15cm tiiliseinän sisällä ulkoseinän tasalla, lehmä voi silti työntää kuulemma sinne päänsä ja särkeä itsensä, jos ikkuna särkyy vielä pahemmin. Oli se jo aika monta vuotta ollut halki sitä huomiota ennenkin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä on paskaisia, pimeitä navetoita? Oletko käynyt yhtään millaisessakaan navetassa? Puhtaus ja valoisuus on hyvin suoritetun työn edellytys, ja eläinlääkärit, semmarit, neuvojat ym. puuttuu kuåyllä pian asiaan,jos joku navetta ei täytä hyvän navetan tunnusmerkkejä. Tukien ehtona on riittävän tilavat karsinat ja asianmukainen hoito, vaikkapa. Joka kolmas vuosi eläinlääkäri suorittaa erityisen maidontuotantotilan hygieniatarkastuksen, jossa puututaan mitä moninaisimpiin kohtiin tilalla. Meillä on vuosien saatossa kiinnitetty huomiota mm. utareliivien kotjuuseen käytettävään ompelukoneeseen - ei saanut olla maitohuoneessa. Maitohuoneen ikkunasta puuttui kärpäsverkko - ovi saa olla tarvittaessa selällään ilmanvaihdon vuoksi, mutta avattavassa ikkunassa pitää olla kärpäsverkko. Ja käytävällä oleva, haljennut ikkuna on kuulemma lehmille vaarallinen. Vaikka se on 15cm tiiliseinän sisällä ulkoseinän tasalla, lehmä voi silti työntää kuulemma sinne päänsä ja särkeä itsensä, jos ikkuna särkyy vielä pahemmin. Oli se jo aika monta vuotta ollut halki sitä huomiota ennenkin....

        Joo,tämä tapahtui sikalassa,menin vapaapäivien jälkeen,taas töihin,menin rehukärryjen kanssa sikalaan,sittten havahduin valoisuuteen,ensimmäinen ajatus oli että,joku on jättänyt valot päälle,kun edellinen lomittaja oli pessyt ikkunat....


    • Anonyymi

      sorka vaihtaa lehmille solenoiteja,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,satoja jo vaihtanu.

    • Anonyymi

      Voi teitä. Menkää muihin hommiin kun vielä ehditty.

      • Anonyymi

        ohjeistan aina talonväen epäkohdista, niille on laitettava heti selvät sävelet - muuten ei arvostusta saa, sellainen pieni jännitys isäntäväelle lomittajan tullessa tilalle on paras.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ohjeistan aina talonväen epäkohdista, niille on laitettava heti selvät sävelet - muuten ei arvostusta saa, sellainen pieni jännitys isäntäväelle lomittajan tullessa tilalle on paras.

        Taidan tunteakin yhden tuonlaisen "päsmärin".......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidan tunteakin yhden tuonlaisen "päsmärin".......

        Juu,ne on niitä "huippulomittajia"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu,ne on niitä "huippulomittajia"

        het vaa "luu kurkkuu" talon väellen. ssavat yhteiskunnalta ilmaasen työntekijän 2x23pv vuodessa. nöyriä kuuluu olla ja kiitollisia siittä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        het vaa "luu kurkkuu" talon väellen. ssavat yhteiskunnalta ilmaasen työntekijän 2x23pv vuodessa. nöyriä kuuluu olla ja kiitollisia siittä!

        Oletko jossain töissä? Montako päivää vuodessa joku muu hoitaa "ilmaiseksi" sinun hommasi? Viikonloput, lomat, sairaslomat? Vai oletko peräti hommassa, jonka tekeminen katkeaa illoiksi ja viikonlopuiksi, jopa lomiksi? Maatalous ei ole semmoinen homma, eikä karjanhoito varsinkaan. Siinä pitää lomillakin olla tekijä ja sen työajan ulkopuolellakin joku jonkinlaisessa valmiudessa puuttumaan asioihin häiriöiden tai hälytyksen tullessa. Voitko edes kuvitella sellaista sitovuutta?


    • Anonyymi

      Meillä päin yks hullu ukko kyykyttää lomittajia. Kohta kaikki muissa hommissa.

    • Anonyymi

      Saamari,se vaan jaksaa kummitella,löytyi pahus,joku "Turvallinen kotieläinten hoito" kansio vanhojen lehtien joukosta........

    • Anonyymi

      Teen aina ilmiannon jos tilalla on epäkohtia. Olen ilmoittanut eläimistä, olosuhteista, lietesäiliöstä ym. Maajussit saa vastata teoista eikä vaan simputtaa..

    • Anonyymi

      Miten muuten noita työkamppeita,haalareita,sappaita ja hanskoja,on lomittajan hommissa saatavilla,meinaan kun,sehän saattaa olla vähän sottaistakin ajoittain.
      Saako niitä työn puolesta vai,pitääkö ostaa itse?

      • Anonyymi

        Kuukausipalkkaisille kuuluu työvaatetus lomitusyksikön puolesta. Tuntilaiset ja yrittäjälomittajat omissa kamppeissaan. Taloissa on yleensä kengät, monesti myös haalarit tarjolla, mutra aika vaikea sitä on noiden vähien lomapäivien varalta ihan kauhean isoa vaatevalikoimaa pitää, kun ei yhtään tiedä, tuleeko taloon siro nainen kokoa 34 vai raavas mies kokoa 60, ellei peräti kaksi sen kokoista yhtäaikaa.....


    • Anonyymi

      Mitä väliä.Hae muita hommia!

      • Anonyymi

        Mitä ehdottaisit?


    • Anonyymi

      Metsään, kuljetuspuolelle tai hoitoalalle.

    • Anonyymi

      Raskas ja vastuullinen on lomittajan työ,eräs tuttuni kertoi että eräällä tilalla isäntä laski varikeittiön polttopuut joka päivä kun epäili lomittajan varastavan niitä.Että rankkaa se on isännilläkin,pitää lomakin viettää kotona kun ei voi luottaa lomittajaan.

      • Anonyymi

        Onko tuo totta kanssa? Mittasko myös maidot ja laskiko porsaat..........
        En usko että,lomitus töissä esiintyy,tuota tavaran "pöllimistä"....,ainakaan siinä mittakaavassa,mitä sitä esiintyy teollisuuden työpaikoissa......


      • Anonyymi

        Juu muistan yhden isännän joka juoksi peräs kun epäilii että varastan hänen rikkinäisiä muovi ämpäreitä.


    • Anonyymi

      Meidän kunnassa isäntä kirjoitti maito huoneeseen lapun et voit hakea maitoa sisältä jääkaapista ettei tankista tartte ottaa....

      • Anonyymi

        Kanala lomituksissa on,joistain paikoista saanut ottaa kennollisen munia (30 munaa) lähteissään lomituksen päätteeksi,yksi emäntä tahtoi kennosta maksun.....


    • Anonyymi

      Pitääkö uuden lomittajan tullessan töihin,tarjota vanhoille lomittajille "Sarviviinat"?

      • Anonyymi

        Korkeintaan talon rouvalle tarjotaan "Sarviviinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korkeintaan talon rouvalle tarjotaan "Sarviviinat"

        Tiedätkö edes,mitkä nämä "sarviviinat" viinat on?


    • Anonyymi

      Mistä päin ne lomittajan työt nyt on,kun on tässä ollut paikka paikoin,jo hellettäkin......

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      ei monikaan vaan, jää työttömäksi ja hakee neljää uutta paikkaa eri ammatista....näin kävi veljelle..kiitos uuden työttömyyssysteemin.

      • Anonyymi

        Tota....Mihin ammattiiin työllistyi....?


    • Anonyymi

      Rankkaa on kun navetta käytävää on kolmannes kilometri kävellä ja edestalkaisin 750 metrii

      • Anonyymi

        Jos,jaksat hengästymättä kävellä,käytävän päästä päähän edes takaisin......Niin työpaikka on sinun.....


    • Anonyymi

      Minusta koko järjestelmän sais lopettaa ja jokainen palkkaisi itse sijaisen. Tulisi halvemmaksi javois oma perhe saada rahat.Jos on meno niin muutaman tunnin myöhästyminen ei maata kaada.Ne on vaan eläimiä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Joo jos alat rengiksi niin siinä sulla oikeutta.

    • Anonyymi

      Kuulemma,jos hevosten kanssa touhuaa,niin silloin pitää lomittajalla olla kypärä,käykö mikä kypärä vaan, esim raksa kypärä (Village people) tai,metsurin kypärä,sellainen löytyy.

      • Anonyymi

        Sekin kypärä kuuluu lomatoimen varustaa lomittajalle, jos sitä vaativat. Koekäytössä on jossain kai jo ollut, muistuttanee lähinnä kaivosmiehen kypärää jos siinä on sekä otsavalo, visiiri kuin kuulosuojaimetkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekin kypärä kuuluu lomatoimen varustaa lomittajalle, jos sitä vaativat. Koekäytössä on jossain kai jo ollut, muistuttanee lähinnä kaivosmiehen kypärää jos siinä on sekä otsavalo, visiiri kuin kuulosuojaimetkin.

        Eipä juuri ole tarvinnut hevosten kanssa touhuta,ne mitä vastaan on tullut,niin ne on olleet jotain lemmikki hevosia,yks tai,kaks kaakkia ja niille on löytynyt lähiseudun teinipimuja,lomituksen ajaksi hoitamaan.
        Joillain kun,on ollut pelko että,ne konit on makkarana,kun palaavat reissusta.....


    • Anonyymi

      Onko lomittajilla,joku seuranta puhelimen kautta että,nähdään missä lomittaja liikkuu?

    • Anonyymi

      Kyllä tekis jo muutakin työtä,jos olis tarjolla,30-vuotta kantturoita katellut.
      Mut samaa 16€ tuntipalkkaa ei sahalla makseta,eikä monessa muussakaan paikassa.
      Ainakaan päivätyöstä.

      • Anonyymi

        12 e tunti mulla.


      • Anonyymi

        Joo,niiitä tuli 90 luvun laman aikaan näittä surullisia kohtaloita,kun sattumalta lomittajan hommia oli,niin niin niihin sitten ruvettiin,kun ei muita hommia ollut.
        Nykyään onneksi pitävät,niin korkeaa vaatimustasoa,ettei lomittajan hommiin kukaan onneton vahingossa eksy.
        Eikö se nykyään pidä olla joku "noomi",sitä en tiedä sitten,pitikö se olla horto,agro vai,mikä "noomi".


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Milloinka lomittajille jaetaan työsuhde polkupyörät?

      • Anonyymi

        Tässä löytyy monta lomittajaa ja paljon tiloja niin lähekkäin, että hyvin voisivat puolet vuotta polkupyörällä kulkea. Kun vaan laitettaisiin työlistat niin, eikä ajatettaisi alueen laidasta laitaan niin, että tuosta naapuri ajaa länsipuolen kunnan takalaidalle, ja meille tulee lomittaja itäpuolen kunnan toisrlta laidalta. Ja minimiraja, minkä alle ei saa autolla ajella ainkaan joka päivä. Oli vuosia meillä satunnaisesti lomittaja, joka ajoi alle kilometrin tänne autolla. Yksi aamu ei auto käynnistynyt, tuli kåvellen eikä silloinkaan myöhästynyt töistä. Jos on työkykyä lomittaa, lienee kuntoa pyöräilläkin.


    • Anonyymi

      Lomitus saisi olla hallituksen listalla.Vois lopettaa.Jos tarviin tuuraajan firmaan, palkkaan sen itse.Omalla rahalla.

      • Anonyymi

        Mistä palkkaat sen tuuraajan? Henkilöstöfirmastako? Muutamaksi päiväksi silloin tällöin, onko aina sama henkilö? Osaako mitään?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        No miksi ei kehtaisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miksi ei kehtaisi?

        No,kun se on lomittaja.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No,kun se on lomittaja.....

        Onhan lomittajalla sentään päivittäiset työajat, viikottaiset vapaat, vuosilomat, mahdollisuus olla pois töistä sairaana, työvaatteet ja puhelin firman puolesta ja kilometrikorvaukset oman auton käytöstä. Mitä häpeämistä sellaisessa työssä on? Paremmin tienaavat kuin moni maatalousyrittäjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan lomittajalla sentään päivittäiset työajat, viikottaiset vapaat, vuosilomat, mahdollisuus olla pois töistä sairaana, työvaatteet ja puhelin firman puolesta ja kilometrikorvaukset oman auton käytöstä. Mitä häpeämistä sellaisessa työssä on? Paremmin tienaavat kuin moni maatalousyrittäjä.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/6946164/emajatko-lomittajaem

        Säännölliset juu,jossain .....tin kuuusessa asti,missä pähkäilet sitten että,ajatko päiväksi kotiin vai, jäätkö kylille notkumaan.
        Melkein asuntovaunu tai,asuntoauto pitäis olla,asuis siinä lomituksen ajan,talon pihassa ja käyttäis talon sähköä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Niin muuten.
      Lähetetäänkö lomatoimistolta näitä ,mitenkä onnistuimme kyselyjä?
      Eri yrityksistä,tulee näitä kyselyjä asioinnin jälkeen.

      • Anonyymi

        Kerran vuoteen vuosilomahakemuksen teon yhteydessä on tullut kaksi lomaketta, joissa toisessa arvioidaan yleisesti lomittajia ja toisessa lomahallintoa. Lomituskohtaisestikin voi antaa vapaata palautetta, silloin palautteeseen laitetaan myös lomituksen ajankohta ja lomittaja. Myös puhelimitse ja sähköpostilla voi johtaville palautetta antaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerran vuoteen vuosilomahakemuksen teon yhteydessä on tullut kaksi lomaketta, joissa toisessa arvioidaan yleisesti lomittajia ja toisessa lomahallintoa. Lomituskohtaisestikin voi antaa vapaata palautetta, silloin palautteeseen laitetaan myös lomituksen ajankohta ja lomittaja. Myös puhelimitse ja sähköpostilla voi johtaville palautetta antaa.

        Vaikuttaako "Kasvokerroin" näissä kyselyssä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaako "Kasvokerroin" näissä kyselyssä?

        Miten se kasvokerroin vaikuttaa, jos nimettömänä tehdään yleiset kyselyt? Toki tietyn lomituspätkän arvioinnissa on tieto kuka lomittanut ja ketä, mutta niin kuuluu ollakin. Mitähän tarkoitat kasvokertoimella tässä? Ainahan henkilökemiat vaikuttaa arviointiin, eri tiloilla sama lomittaja voi olla ammattitaidoltaan niin hyvä kuin huonokin, samoin toisella tilalla persoona on sopiva, toisella ärsyttävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se kasvokerroin vaikuttaa, jos nimettömänä tehdään yleiset kyselyt? Toki tietyn lomituspätkän arvioinnissa on tieto kuka lomittanut ja ketä, mutta niin kuuluu ollakin. Mitähän tarkoitat kasvokertoimella tässä? Ainahan henkilökemiat vaikuttaa arviointiin, eri tiloilla sama lomittaja voi olla ammattitaidoltaan niin hyvä kuin huonokin, samoin toisella tilalla persoona on sopiva, toisella ärsyttävä.

        Kyllä siiinä vaan aika kuhina käy välillä ja tekijää haetaan,kun on lantakola ollut,vääärässä nurkassa,lomituksen päätteeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siiinä vaan aika kuhina käy välillä ja tekijää haetaan,kun on lantakola ollut,vääärässä nurkassa,lomituksen päätteeksi.

        Lantakolan paikasta ei niinkään, mutta jos navetassa on loman jälkeen solut pilvissä, viisi utaretulehduslehmää, tankki pesemättä tai Avantin hallintalaitteet solmussa, niin kyllä niistä on syytäkin selvittää, mistä johtuu. Viimeksi sairaslomalla ollessani tulin Isännän tilalla yhdelle lypsylle, ja kylläpä tuli lomittajaan vipinää, kun piti siivota jälkensä minun puolelta, johon tulin lypsämään. Oli vissiin ajatellut, että vasta lähtiessään jättää siistit paikat, niin kesken lomituksen oli melko kaoottinen käytävä. Ei ollut talikkoa eikä vesiletkua viikkoon käytetty, vaikka päivittäin oli ohje.


    • Anonyymi

      Pitääkö lomittajalla olla,alko lukolla varustettu auto,jotkut väittää semmoista?

      • Anonyymi

        Hyvä olisi olla pakollisena, ainakin jos on vähänkin syytä epäillä alkottelun venähtävän vanhan viinan puolelle ennen työpäivää. Just pari viikkoa sitten oli lahden takaa tullut, keski-iän ylittänyt mies lomittamassa, ja työpäivän pituuden suurin ongelma oli, että sunnuntaina ei illalla ehdi kauppaan ostamaan olutta. Ei kuulemma voi ostaa lauantaina valmiiksi, kun tulee juotua pois jos niitä on kotona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä olisi olla pakollisena, ainakin jos on vähänkin syytä epäillä alkottelun venähtävän vanhan viinan puolelle ennen työpäivää. Just pari viikkoa sitten oli lahden takaa tullut, keski-iän ylittänyt mies lomittamassa, ja työpäivän pituuden suurin ongelma oli, että sunnuntaina ei illalla ehdi kauppaan ostamaan olutta. Ei kuulemma voi ostaa lauantaina valmiiksi, kun tulee juotua pois jos niitä on kotona.

        Mut,jos ostaa ne kaljat sunnuntaina päivällä,kun tulee ilta-askareille,kai ne kaljat sen aikaa säilyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mut,jos ostaa ne kaljat sunnuntaina päivällä,kun tulee ilta-askareille,kai ne kaljat sen aikaa säilyy?

        No se oli hänen ongelmansa. Kai ei olisi säilynyt, eli ei olisi tullut töille?


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Televisiossa,joskus alkuviikolla puhuttiin jostain huippuosaajista,niin alkoi sitten,tämmöinen asia kiinnostamaan että,onko olemassa sellaisia "Huippulomittajia" ja mistä sellaisen tunnistaa,jos sellaisen näkee esim.kaupassa.

      • Anonyymi

        Ei tunnista kaupassa. Navetassa voi tunnistaa, mutta sama lomittaja ei välttämättä ole huippu joka navetassa. Jotkut taas on itse mielestään huippu, mutta tilat voi olla siitä eri mieltä. Juuri sellainen itsestään liikoja luuleva sai joku viikko sitten meiltä lähtöpassit kesken lomituksen, eikä takaisin oteta. Tilan ohjeista ja käytännöistä poikkeaminen saa tapahtua vain perustellusta syystä, ja lomittajan laiskuus ei ole pätevä syy poiketa ohjeista, varsinkaan jos se johtaa huomattavasti hitaampaan ja huonompaan lopputulokseen. Jos asiallinen sanominen aiheesta saa aikaan tuhahtelua, olankohauttelua ja paikalta pois kävelyn, on parempi etsiä työmaansa muualta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tunnista kaupassa. Navetassa voi tunnistaa, mutta sama lomittaja ei välttämättä ole huippu joka navetassa. Jotkut taas on itse mielestään huippu, mutta tilat voi olla siitä eri mieltä. Juuri sellainen itsestään liikoja luuleva sai joku viikko sitten meiltä lähtöpassit kesken lomituksen, eikä takaisin oteta. Tilan ohjeista ja käytännöistä poikkeaminen saa tapahtua vain perustellusta syystä, ja lomittajan laiskuus ei ole pätevä syy poiketa ohjeista, varsinkaan jos se johtaa huomattavasti hitaampaan ja huonompaan lopputulokseen. Jos asiallinen sanominen aiheesta saa aikaan tuhahtelua, olankohauttelua ja paikalta pois kävelyn, on parempi etsiä työmaansa muualta.

        Joo,ne tuppaa jotkut "Huippulomittajat" aika kovasti välillä "Emännöimään"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo,ne tuppaa jotkut "Huippulomittajat" aika kovasti välillä "Emännöimään"

        Saati jos ryhdytään tilan oikealle Emännälle ' Isännöimään' puolet lyhemmällä työkokemuksella. Miessukupuoli voi olla henkilön aiemmassa kotimaassa automaattinen älyllisen ylemmyyden merkki, täällä Suomessa se ei sitä ole. Perillemeno vuosien työhistoriaan ja porttikiellon antaneiden talojen lukumäärään suhteutetuna hidasta, jos sitä on tapahtunut ollenkaan.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Elävien eläinten ja vieraiden koneiden kanssa työskennellessä ei kaannata tylsistyä. Siinä kun ajatus katkeaa, on jo myöhäistä kun potku on tullut persuuksiin tai rehupihti tuikannut seinästä läpi, vaikkapa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Lehmät pelkää outoja hajuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lehmät pelkää outoja hajuja.

        Se oli,lomittaja neitonen mennyt vauhdikkaan illan jälkeen,mahtavassa jälkitaudissa ja vissiin vielä hiukan humalassa aamuaskareille,se oli oli ollut lomitusrupeaman ensimmäinen aamu ja isäntä tuli opastamaan, huomenien vaihtamisen jälkeen,tämä jälkitaudin vaikutuksen alainen neitokainen pahoitteli,isännälle vointiaan,sanoen että,hän saattaa ehkä hieman "tuoksahtaa" ja isäntä lohdutti neitosta:
        "Ei se mitään,meidän lehmät on tottuneet siihen.......😁😉


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli,lomittaja neitonen mennyt vauhdikkaan illan jälkeen,mahtavassa jälkitaudissa ja vissiin vielä hiukan humalassa aamuaskareille,se oli oli ollut lomitusrupeaman ensimmäinen aamu ja isäntä tuli opastamaan, huomenien vaihtamisen jälkeen,tämä jälkitaudin vaikutuksen alainen neitokainen pahoitteli,isännälle vointiaan,sanoen että,hän saattaa ehkä hieman "tuoksahtaa" ja isäntä lohdutti neitosta:
        "Ei se mitään,meidän lehmät on tottuneet siihen.......😁😉

        Ei passaa tulla pahemmin krapulassa, saati humalassa töihin. Sellaiselle on hyvin nopeasti järjestetty puhallusratsia työpaikalle ja silloin on lähtölaskenta alkanut...


    • Anonyymi

      Maaaseudun Tulevaisuudessa oli tekstareissa,jotain lomituksen sujuvuudesta,jos joku Maaseutua lukee?

    • Anonyymi

      Ei lueta. Lomitus on yksi tuloammatti maatalouspuolelle. Muijat saavat toisinaan emäntien virkoja. Lomituksessa näkee ja oppii paljon, varsinkin, jos ymmärtää välttää kuntia, joissa tarjotaan pelkkiä historic-kohteita (navettoja). Pohjoisempana ei taida olla historic-ongelmaa. Täällä on vaikerrettu monta sivua. Älkää katselko paskapaikkoja pitkään. Kun menee tehtaaseen, on yksi työmatka vähemmän ja päätoimisella on sama palkka.

      • Anonyymi

        Jaa....Eikö maaseudusta saa lukea,edes sarjakuvia?


    • Anonyymi

      Kelpaa sillä kiuas sytyttää. Jos on porsaita, niin heittelee sitä puuhamateriaaliksi. Parempaa kuin kutistunut hesari.

    • Anonyymi

      Meille voi tulla rapulassa töihin.Olen sen lomittajilla sanonut.Pääasia et tulee.Tupakkaa poltetaan toimistossa.Lomittajat tykkää.Välillä juodaan kaljat niin työ sujuu rennommin.
      Älkää olko liian tiukkoja, kaikilla on mukavampaa.

      • Anonyymi

        Ei olisi mukavaa. Tuollaiset Isännät tuppaa luulemaan naislomittajia joksikin ihan muuksi kuin karjanhoidon ammattilaisiksi. Hyi olkoon, tulee ihan nuoruuden lomitusajat mieleen, erityisesti yksi hankala Ison Talon Isäntä. Toivottavasti lepää nyt rauhassa.


      • Anonyymi

        Nåin on 😎😎👍👍👍


      • Anonyymi

        👍👍👍


      • Anonyymi

        Oho, näitä taloja ei oo liikaa.


    • Anonyymi

      Oletteko koskaan lomittaneet sikatiloilla. Millaista se on? Itse en koskaan varsinaisesti työskennellyt, muuten kuin että olin lomittajakurssin aikana harjoittelijana sikatilalla.

      • Anonyymi

        Minä tein melkein vallan sikatiloja,se on on,jokapaikassa vähän erilaista,ensiksikin jos,on emakko sikala,yhdistelmä sikala (porsaat kasvatetaan itse teuraaksi asti) tai,pelkkä kasvatus sikala (porsaat tuodaan muualta em.sikalaan kasvatettavaksi)
        Sen jälkeen kun olet aloittanut sikala työskentelyn,niin sinut kyllä huomataan joka paikassa,varsinkin siellä,missä ei ole eläimien kanssa työskenteleviä. SE HIRVEÄ HAJU !


      • Anonyymi

        Eri ihmiset lomittaa sikatiloja, se on niin omanlaistaan. On myös alueita, joissa ei edes ole sikaloita, siksi ei niissä tarvitse lomittaakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eri ihmiset lomittaa sikatiloja, se on niin omanlaistaan. On myös alueita, joissa ei edes ole sikaloita, siksi ei niissä tarvitse lomittaakaan.

        Mutta,sikalatyö voi olla monipuolista ja saa paapoa pieniä porsaita.😎


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5887
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3727
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      2008
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1809
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1246
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1229
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1037
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      980
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe