Kesämökin vapaus

vapauskaikesta

Tämä yhteiskunta koulupakkoineen, jossa en viihtynyt yhtään.Kesälomat olivat ainuita vapauden hetkiä. Vanhemmat halusivat että käyn lukion,joka avaisi tien opiskelulle.Ymmärrettävää nyt, toivoivat lapsilleen parempaa elämää.

Lukion jälkeen armeija pakko.Henkistä ja fyysistä kidutusta. Kuin vankila. Rahattomuus kasarmilla,lomilla.

Sen jälkeen opiskelu, en pitänyt alasta oikeastaan yhtään. Käytännön taitoja oppi, se olisi riittänyt.Ikuinen taloudellinen huoli poistui hetkeksi aikaa.

Sen jälkeen rahan tavoittelu, investoinnit velaksi jotka johtivat täysin pankin orjana olemiseen.Onneksi ei pitkäksi aikaa.

Silti sisällä halu tehdä jotain. Tässä maailmassa,jossa ei paljon hyvää mieltä ole.

Henkistä tyhjyyttä,huolta jonkin aikaa.

Kunnes lopulta löysin itseni takaisin. Ainut paikka missä haluan olla on kesämökki.Kuinka ihana olo oli kun eräänä kesäisenä päivänä kärpästen surratessa mökki tiellä,kun istuin ajatuksissani ymmärsin koko elämän totuuden.

Tämän yhteiskunta pankkeineen,verottajineen pakottaa ihmiset narreikseen.

Asunnot joiden hankintahinnassa on 50 % veroa, ällöttävät naapurit.Auto, vero,vero,vero.Työ...pakko voimistelua.

Kaikesta pois jääminen, velattomuus.Säästämisestä ei veroja makseta eikä omasta työstä.Tuloja elämiseen silti hankittava.

Saa olla kesämökillä,käydä katiskalla ja ongella. Polttopuun tekoa.Nauttia hellepäivistä, syksystä.Kevään pikku puroista.

Ei kiire mihinkään.Yhteiskunta ongelmineen,muutoksineen on portin ulkopuolella.Sinne se saa jäädäkin.

12

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitäs-jos-heräisit

      Aika kiva päiväuni. Arveletko että tuo olis joskus sullakin mahdollista?
      Kysysin vaan, että jos haluat vapautta niin miks sitoisit itsesi kesämökkiin. Sehän on kuviteltua vapautta - itsepetosta.
      Miehet jotka kulkevat omia polkujaan ovat polkujensa vankeja.

      Aaro Hellaakoskea lainaten;
      Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki.

    • vapauskaikesta

      On ollut mahdollista jo monen vuoden ajan!

      Ainut paikka jossa viihdyn on kesämökki, se on paratiisi.

    • Yhden paratiisi on toisen helvetti.

    • ddffc4cl0

      Kell aarre on, se aarteen peittäköön.

    • Mää-tuun-kans

      Sä oot nyt käsittäny asioita väärin. Suomessa ei oo koulupakkoa, on vaan ja ainoostaan oppivelvollisuus. Kouluun ei oo pakko mennä jos riittävän oppimäärän saa muuta kautta.
      Teillä kotona ei tätä ilmeisesti tiedetty tai vanhempas olivat fiksumpia kun sä.
      Sitten on sellanenkin seikka, et Suomessa ei pärjää kummosestikaan jos ei hanki ittellens jotain ammattia.
      Ei mullakaan ollu nuorea hajuukaan mihin ammattiin sitä pitäs kouluttautua.
      Mulle ensimmäiseksi ammatiksi mäsähti laminoitsija/veneenrakentaja, tossa 70 -luvun alussa. Paskasta hommaa, joten heitin pois. Sitten tarjottiin levyseppä-lints... hitsaajan ammattia. Sain siihenki pätevyyden, vetelin vitosen sauman ja mietin lähtiskö öljynporauslautalle.
      Eihän se hitsaaminen lopulta kiinnostanu, vaikka myöhemmin sillä hommalla hankin talon hinnan aika nopeesti, mut en taloo. Tein nääs pienen keksinnön, jekuttimen, johon nuo hitsaajan taidot oli tarpeen. Ei se raha tosin hitsaamalla tullu vaan sen jekuttimen myynnistä.
      Kävin vielä muutamia kursseja aika hyvällä menestyksellä. Sitten työppärillä sattu sellanen muija joka sano, et nyt se muuten loppu sulla tää kurssiputki. Nyt sää meet duuniin.
      No mikäs siinä, mää menin - helvetti.
      Oli kolmisen kuukautta monttuorjana ja sitten musta tehtiin ryhmän pomo. Sellanen kymppi eli alempi työnjohtaja.
      Tein sitä hommaa taas kolmisen kuukautta ja opin siinä sivussa käyttään kaivuria ja sain ryhmälle oman koneen.
      Siinä sitten meni lopulta helkkarin kauan, jotain sellaset kaheksan vuotta. Nousin asteikoissa ylös päin ja luin työn ohessa markkanomiksi (merkonomi) ja opettelin kustannuslaskentaa. Eräänä päivänä sanoin sit isännälle, et sä oot liian vanha tähän hommaan, joten mä ostan tään sun virmas.
      No eihän se uskonu, rupes perkele nauraan, et ei susta oo tähän.
      Irtisanomisaika oli sillon kaks viikkoo.
      Pikkasen päälle kanhden viikon päästä mä ajoin sen isännän työmaan viereen jäsäkän Valmetin niskoille väsätyn 355 Ukkomestarin. Se on traktorikaivuri, sellanen "vastapainokone", ilman kuormauskauhaa.
      No isäntähän jatko nauramista, jotta mitä v..ttuu sä tommosella "maijalla" teet. Sehän on mettäkone.
      Tuli osteltua monenmoista muutakin. Porattiin kallioo, ajettiin soraa, rakennettiin kunnalistekniikkaa ja vaikka mitä. Velkaakin oli välillä, mut pääasiassa niin, et lainaa hakiessa oli urakat tiedossa.
      Välillä mulle tehtiin kaks ohitusta sydämeen.
      Oikeessa se mun entinen isäntä oli. Ei musta ollu siihen hommaan.

      Sitä kesti vähän toistakytä vuotta ja sitten sain parhaan urakan ikinä ja sen myötä päätty mun duunit. Sen entisen työnantajan eli isännän poika, joka oli tullu vetämään sitä niiden virmaa. osti multa koko mun virman. Sen jälkeen en oo viittiny paljon stressata noilla ammattiasioilla.

      Ai niin. Kesämökeistähän meidän piti puhua. Mulla ei oo kesämökkii, Suomessa.

    • ryppyisetkusipäät

      "Saa olla kesämökillä,käydä katiskalla ja ongella."

      Onko teillä nykyajan kermapersekusipäillä enää edes oikeaa mökkiä? vai onko
      kaikki jokien ja järvien rannoilla?
      Lainaa on niin helppo saada niin kaikilla pitää olla vettä.
      Ainoa vesi mikä löytyy on kusi päässä.

      • miksiedeskommentoida

        Nyt on tainnut katkeruus tai kyynisyys tai molemmat karkoittaa viimeisetkin elämänilon rippeet arvoisalta nimimerkiltä "ryppyisetkusipäät".


    • SidottuSuomi

      Kiva kirjoitus vapaudesta vaikka suomalaisena ei sitä pysty olemaankaan...Itsestäni tuli OIKEASTI vapaa kun muutin pois suomesta 6 vuotta sitten. Silloin tunsin kuinka EU:n piikkilanka katosi ympäriltäni kokonaan...Suomessa oli henki salpautua kaikesta kyttäämisestä...kaupassa,maantiellä,töissä,armeijassa,sairaalassa...kadulla....aina ollaan vahtimassa ja sakottamassa .....tätä on suomi nykyäänkin...kaikesta saa maksaa vaikka et omistakkaan mitään....erikoinen maa mihin minä en sopeutunut koskaan koska olin ilmeisesti liian sosiaalinen enkä sisäänpäin sulkeutunut yksilö...Se on vapautta siellä missä sydämen on hyvä olla eikä siitä tarvitse MAKSAA mitään....

    • påp09

      Onnea sinulle vapaudestasi.

      Suomi on henkiselläkin tasolla ällöttövä. Siksi kesämökin vapaus on tärkeää.

      Ilman autoa kesäisin oleminen 60-luvun olosuhteissa on todella hienoa!!!

      Sekä järvet, kaikki huolet unohtuu siellä.

    • Jussipaitaressu

      Lukion käyneeltä ihmiseltä yllättävän paljon pilkku- ja pistevirheitä tekstissä. Pilkun ja pisteen jälkeen tulee aina välilyönti. Muuten olen kyllä samaa mieltä kesämökkeilyn ihanuudesta.

    • Nauran-päin-naamaa

      Arvoisa aloittaja. Sinä et ole käynyt lukiota, lienetkö edes armeijaa..
      Vässykkä sinä olet!

    • vapausjavapaus

      En jotenkin oikein ymmärrä tätä yleistä valitusta. Pitäisi vaan päästä vapaalle ja eläkkeelle, että voisi tehdä sitä ja tätä. Voihan sitä töissä ollessaankin reissata ja viikonloput on pitkiä.

      Nyt on neljäs vapaapäivä putkeen menossa eikä tiedä enää mitä tässä tekisi. Töitä tein jo perjantaina vähän vaikka oli lomapäivä - kun sähköpostia pukkaa kännykkään. Olen käynyt olutfestareilla, kavereiden kanssa ulkona syömässä ja fillaroinut. Siivonnut talvikamppeita pois ja pessyt täkit ja tyynyt. Eilen kaupoilla ja kirjastossa kun vettä satoi.

      Onneksi huomenna on työpäivä taas :) Olen 57-vuotias, tykkään työstäni tosi paljon. Ellen tykkäisi, olisin vaihtanut jo ajat sitten. Meinaan jatkaa vielä 10 vuotta ellei terveys prakaa.

      Lapissa käyn useamman kerran vuodessa, menossa taas parin viikon päästä kun on muutama lomapäivä. Siellä aika unohtuu, ei tiedä onko päivä vai yö, ilta vai aamu. Eikä ole väliksikään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1739
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1370
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1342
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe