Juoksu +lihaskunto

Nyyppämuija

Heipparallaa! Kiinnostais tietää mitenkä olette treenanneet juoksuharrastuksen sivussa lihaskuntoa ja kuinka usein? Siihen tietysti ois kiva kuulla myös kuinka usein juoksette ja millasia matkoja? Millaset on tavoitteet harrastuksella vai onko mitään?

Minä oon useemman vuoden tauon jälkeen alotellut viime talvena lihaskuntoa kasvattelemaan. Nyt oon treenannut 2-jakosella niin että ylä- ja alakroppa päivät eritellyt. Nyt on kevään myötä vanha juoksuharrastuskin kutkutellut ja jonnin verran jo tullut hölkkäiltyä. Aikasemmin tupannut käymään vaan niin, että hinku lenkkipolulle yltyy niin kovaksi ettei meinaa kiinnosta muuta tehdäkkään. Nyt kun järkeilis kulkekkin treenille ja juoksulle oman paikkansa niin ehkäpä ei se lihaskunto jäis tälläkertaa...

Mulla tavotteena vaan kasvatella juoksumatkan pituutta ja onhan se kiva myös itte avata omat suolakurkkupurkit hirvittävällä haballa 💪

7

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paretavopivossa

      Hyvältä vaikuttaa. Asennetta löytyy!
      Ite oon tällanen tavallinen rento reiska vaan ja ikääkin jo aika paljon. Tulee treenattua 4-7 kertaa viikossa 4-5 lenkkiä ja 1-2 salitreeniä. Ei mitenkään enää sillai, että tavo edellä. Enemmänkin niin, että jaksaa maaliin asti. Viikossa tulee sellaset 40-60 kilometriä juoksua
      Minkä huomannu niin, ettei enää palaudu samalla lailla kuin nuorempana.

      Niin toi reeni. Yleensä enimmäkseen vaan sellaista perushölkkää mutta sitten vähintään yksi vähän kovempi veto. Salitreeni on sellaista yleisvoimaa ylläpitävää aika monipuolista. Samalla kertaa ylä-, keski- ja alavartalo (jalat). Tavona, että kroppa pysyy solakkana ja hyvännäköisenä. Toinen tavo on se, että mahtuu slim fit paitoihin. Pituutta on kertynyt sellaiset 178cm ja paino pyörii siinä 74 kg haminoilla.

      • Nyyppämuija

        Okei! Tossahan on tosi hyvät kilometrit! Varsinkin jos tavote on olla hyvässä kunnossa ja näyttää hyvältä!

        Erotteletko salipäivät vai teetkö lenkin ja salin samana päivänä? Ruukataanko jalkoja treenata ennen juoksua vai juoksun jälkeen...vaiko ihan oma päivänsä niille 🤔 Varmaan sopis joku kevyt lenkki ainakin jalkapäiväänkin. Oiskohan vaikka alkulämmöksi...


    • paretavopivossa

      Kyllä usein niin, että esim viikoloppuaamuisin kuntosalille ja illemmalla sitten lenkille tai päinvastoin. Mikä on päätreeni niin se tehdään virkeänä. Viime viikonloppuna esim. aamulla pitkä lenkki 2h ja päiväällä tunti kuntosalissa.
      Viikonloppuisin aika usein kahden treenin päiviä: aamulenkki 6-8 km ja illalla esim 10-15km.

      • Nyyppämuija

        Kiva kun vastasit :) Kyllä mä luulen, että jalkapäivänä joku pikkulenkki täytyy tehdä.


    • Kuntoukkeli

      Mie käyn punttisalilla talvet ja juoksen kesät. Syksyllä kun pimenee ja satelee siirryn punttisalille n.3krt/ vko pyrkimyksenä lihasmassan kasvattaminen eli minulle isoilla painoilla 3×10 toistoa maastavetoa, kyykkyä, penkkipunnerrusta, leukojen vetoa, käsivarret, vatsalihakset. Siihen rinnalle kevyitä 30-50min juoksu/hiihtolenkkejä tai uintia n.1krt/vko tosin tällöin usein punttisali jää väliin. Huhti-toukokuun aikana juoksun määrä kasvaa ja punttisalilla rehkiminen vähenee mutta ei poistu kokonaan. Jotenkin luonnollinen kiertokulku ja vaihtelu virkistää. Kesällä tulee juostua n.10-20km lenkkejä, pitkien lenkkien jälkeen vähintään kahden päivän lepo. Ja aina nautin liikkumisesta. Jos tuntuu väsyneeltä annan kehon levätä ja palautua kunnolla.

      • Nyyppämuija

        Talvella onki helppo keskittyä pääsääntösesti siihen lihaskuntoon. Mulla meni ihan pasmat sekasin nyt keväästä. Aikasemmin on ollu muutaman kerran ylirasitusta ja sellanen vähän säikäytti kun totta kai tarkotus on vaan voida hyvin kehittää itteensä hyvään suuntaan. En tiedä miks on vaikea löytää sopiva määrä treeniä kun vähän tuntuu että helposti tulee tehtyä jotakin liikaa. Oon kyllä kateellinen teille jotka tunnette kehonne noin hyvin ja osaatte kuunnella sitä! Ehkä se vielä mullekki tulee sellanen tuntuma. Ehkä viimestään sitte ku kunto antaa tehdä sen mitä haluja on.


      • Kuntoukkeli

        Joskus ylirasittuu mut siihen ei auta pelkkä lepo vaan lyhyempi ja kevyempi treeni lisäks. Jos takana on vuosia kuntoilutaustaa ei se kunto romahda pikku tauosta. Yks loistava palautustreeni on uinti, siinä kyllä kroppa lepää ja saa saunat kaupan päälle. Kuntoilijan täytyisi ymmärtää että ihmisen suorituskyky vaihtelee luonnollisesti jatkuvasti kuten huippu-urheilijallakin tosin. Silti mitä kauemmin on säännöllisesti kuntoillut sitä pienempiä heitotkin ovat.

        Ja vielä, älä missään nimessä jätä punttitreenejä pois. Se tukee kaikkia lajeja perustavanlastuisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1398
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      26
      1137
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1033
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe