Mitä tämä tarkoittaa velkajärjestelyn esteissä ?

Velallinennro

Kopioitu Minilexistä
"Jos velallinen on olemassa olevien tai odotettavien taloudellisten vaikeuksiensa vuoksi sopimattomasti heikentänyt taloudellista asemaansa tai suosinut jotakuta velkojaa taikka muulla tavalla järjestellyt taloudellista asemaansa velkojiensa vahingoittamiseksi, tai on todennäköisiä syitä epäillä hänen menetelleen näin, ei velkajärjestelyä voida myöntää"

Tarkoittaako se sitä, että jos haen velkajärjestelyä, ja tällä hetkellä minulla on kaikki muut velat ulosotossa, paitsi yksi velka jossa vanhan äitini asunto on velan panttina. Hän on 80-vuotias eläkeläinen, ja olen viimeiseen asti yrittänyt tätä velkaa maksaa pienemmäksi, koska silloin kun hän nimensä paperiin laittoi, ei kukaan arvannut tulevaa, että minä sairastuisin, ja kaikki menisi nurin.

Ulosottomies kehoittaa minua hakeutumaan velkajärjestelyyn suurien velkojeni takia. Se mistä velat ovat tulleet, en tässä nyt ala avautumaan, mutta muut perusteet kyllä täyttyisivät, paitsi tuo yksi minua nyt askarruttaa, onko tämä juuri sitä suosimista?
Kukaan muu velkoja ei ole yksityishenkilö.

22

538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poiuiopoi

      - Sopimattomasti heikentänyt taloudellista asemaansa = irtisanoutunut työstä ilman perusteluja, muuttanut halvasta vuokrayksiöstä yksin asumaan hulppeaa vuokrahuvilaa merenrannalla
      - Suosinut jotakuta velkojaa = maksaa etukäteen jotakin velkaa, jolloin muut jäävät ilman tavanomaisia suorituksia
      . Muulla tavalla järjestellyt taloudellista asemaansa velkojiensa vahingoittamiseksi = siirtänyt omaisuuttaan piiloon jonkun toisen nimiin.

      Jos olet maksanut äitisi takaamaa lainaa vain sen, mitä pankki vaatii, et ole syyllistynyt mihinkään. Jos olet käyttänyt uo:n jälkeen tilille jääviä rahojasi tähän velkaan, et ole syyllistynyt mihinkään. Jos olet tyhjentänyt tilisi ja jättänyt jotain muuta maksamatta tämän velan takia, voi joku kyseenalaistaa tekosi. Mutta sekin menee tuomarin harkintaan.

      Kun velallinen pääsee velkajärjestelyyn, joutuu takaaja maksamaan velan. Äitisi joutuu luultavasti maksamaan loppuosan tuosta velastasi tai sitten hänen kotinsa menee myyntiin. Että kahteen kertaan mieti tämä asia. Lisäksi äitisi kuollessa perintöosuutesi asunnosta menee velkojille.

    • Velallinennro

      Kiitos vastauksesta. Ulosoton jälkeen minulle ei todellakaan jää mitään ylimääräistä, jolla voisin kovin paljon tiliäni tyhjentää, koska haluan kaikki laskuni kuitenkin maksaa.
      Tässä velassa on todella pieni korko, ja siksi olen sitä yrittänyt pienemmäksi vähillä tuloillani maksaa. Asuntoa äitini ei joutuisi myymään, mutta kyllä hänen vanhuuden varalle suurella vaivalla säästämät säästöt menisivät, ja se minua surettaa ...ja siksi en ole sitä velkajärjestely asiaa harkinnut. Saisin lainan maksettua 5 vuodessa.

      Itselläni ei ole mahdollista enempää kuukausittain lyhentää, mutta jos esimerkiksi miesystäväni haluaisi maksaa osan velkaa pois, tai onpa hän tarjoutunut ottamaan velan kokonaan itsellenkin...Mutta jotenkin pidän omia sotkuja omina sotkuinani. Muuttaisiko tämä tilannetta velallisen suosimiseksi?

      • poiuiopoi

        Et mainitse mitään summia, joten on vaikea arvioida, miten miesystäväsi kannattaisi toimia.
        Velallisen vaihtaminen ei välttämättä onnistu. Rahan isompaan antamiseen puuttuu verottaja, mutta esim. kulutusmenojasi mies voisi maksaa ilman lahjaveroseuraamuksia, jolloin itse käyttäisit enemmän tähän äitisi velkaan. Tai riittäisikö veroton lahja max 5000,- parin vuoden lyhennykset? Jos miehellä ei ole käteistä, nostakoon uuden velan omiin nimiinsä. Tasaatte tilit sitten kolmen vuoden kuluttua, kun velkajärjestely on ohi. Tämä sumpliminen tosin rikkoo velkajärjestelylakia, koska tosiasiallisesti olisit velassa miehellesi eikä tätä velkaa ilmotettaisi käräjille järjesteltäväksi.


      • Tumppo1

        ei se kyllä niin mene että takaaja koko lainan maksaisi velkajärjestelystä huolimatta vaan joku osa siitä voi tulla takaajalle maksettavaksi. takaajahan maksaa vaan silloin jos sitä ei velalliselta itseltään saada!


      • Velallinenro
        poiuiopoi kirjoitti:

        Et mainitse mitään summia, joten on vaikea arvioida, miten miesystäväsi kannattaisi toimia.
        Velallisen vaihtaminen ei välttämättä onnistu. Rahan isompaan antamiseen puuttuu verottaja, mutta esim. kulutusmenojasi mies voisi maksaa ilman lahjaveroseuraamuksia, jolloin itse käyttäisit enemmän tähän äitisi velkaan. Tai riittäisikö veroton lahja max 5000,- parin vuoden lyhennykset? Jos miehellä ei ole käteistä, nostakoon uuden velan omiin nimiinsä. Tasaatte tilit sitten kolmen vuoden kuluttua, kun velkajärjestely on ohi. Tämä sumpliminen tosin rikkoo velkajärjestelylakia, koska tosiasiallisesti olisit velassa miehellesi eikä tätä velkaa ilmotettaisi käräjille järjesteltäväksi.

        Veroton lahja olisi jo suuri osa velan määrää. Tämän jälkeen maksettavaa ei enää jäisi paljon mitään, ja ennen järjestelyhakemusta ehtisin itsekin sitä vielä maksaa pois. Sillä tavalla summa kutistuisi niin pieneksi, että loput äitini kyllä pystyisi hoitamaan, jos sitä vielä jää.
        Mutta sitä ei siis katsota velallisen suosimiseksi, jos miesystäväni suorittaa kyseisestä velasta esimerkiksi 4900 euron maksun omalla nimellään, ja kertoo kysyttäessä, että se on lahja minulle.


      • poiuiopoi

        Olet ulosotossa. Lahjaksi saamasi raha peräytetään luultavasti takaisin ja jaetaan ulosottovelkoihisi. Siksi olisi ehkä fiksumpaa antaa elatus lahjaksi ja käyttää kaikki oma maksuvarasi tähän takausvelkaan. Tuo on totta, että takaaja maksaa vain sen osan, mitä ei velalliselta saada, mutta jos jopa uo-mies ehdottelee velkajärjestelyä, on velkaa niin paljon, ettei yksittäiselle velkaosuudelle jää kummoistakaan jako-osaa. Esim, viiden tonnin lainalle voi tulla satanen tai pari, loput menevät sitten takaajan piikkiin.


      • Velallinennro
        poiuiopoi kirjoitti:

        Olet ulosotossa. Lahjaksi saamasi raha peräytetään luultavasti takaisin ja jaetaan ulosottovelkoihisi. Siksi olisi ehkä fiksumpaa antaa elatus lahjaksi ja käyttää kaikki oma maksuvarasi tähän takausvelkaan. Tuo on totta, että takaaja maksaa vain sen osan, mitä ei velalliselta saada, mutta jos jopa uo-mies ehdottelee velkajärjestelyä, on velkaa niin paljon, ettei yksittäiselle velkaosuudelle jää kummoistakaan jako-osaa. Esim, viiden tonnin lainalle voi tulla satanen tai pari, loput menevät sitten takaajan piikkiin.

        Kiitos tästä vastauksesta, pistää todella miettimään. Ainoa ulospääsy näköjään näyttää olevan se , että maksan sen mitä pystyn, ja sitten siinä vaiheessa , kun haen velkajärjestelyä, katsotaan mikä on jäljelle jäänyt summa tästä lainasta.
        Sitä ei ilmeisesti ole pakko laittaa ulosottoon?
        Se on kuitenkin pakko laittaa velkajärjestelyhakemukseen muiden lainojen jatkoksi, ja jää äitini hoidettavaksi.
        Senjälkeen miten äitini sen hoitaa, ei liene enää merkitystä, eli jos tässä vaiheessa vaikka miesystäväni hieman auttaa jäljelle jäävän summan maksussa. Silloin summa on kuitenkin semmoinen , mistä ei lahjaveroa tarvitse maksaa.


      • entälaina

        Entä jos miesystäväsi lainaa sinulle sen äitisi takaaman lainan summan. Onko se sitten muiden velkojien syrjimistä jos sillä summalla maksat sen lainan pois? Ulosotto ei voi viedä lainattua rahaa mikäli maksaa eteenpäin niin nopeasti ettei vouti ehdi tiliä tyhjentämään. Velkajärjestelyssä eläminen on paljon tiukempaa kuin ulosotossa, mutta onhan se hyöty että se on ohi muutamassa vuodessa ja luottotiedot plautuu nopeammin. Ulosotossa oleva voi hakea toimeentulotukea mikäli rahat ei riitä, mutta velkajärjestelyssä oleville ei sitä anneta.


      • poiuiopoi

        Tuo "peräyttäminen" tarkoittaa juuri sitä, että voudilla on oikeus mennä ottamaan se lainattu raha sieltä, minne se maksettiin, jos eivät ehdi sitä tililtä ottaa suoraan. Maksu peruutetaan takaisin ja lainaraha napataan ulosottovelkojen katteeksi. Niillä uo-veloilla on lainvoimainen tuomio eli etuoikeus kaikkiin niihin varoihin, mihin velallinen pääsee käsiksi. Mukaan lukien lainatut rahat.
        Eli tyhjennä tilisi ulosoton jälkeen nollille tähän äidin takaamaan velkaan ja maksa se loppuun. Pitäkää miesystävän kanssa tarkalla keskinäisellä kirjanpidolla taloutta pyörimässä siten, että mies maksaa kaikki henkilökohtaiset laskusi. Ja kirjaatte jok'ikisen sinulle kuuluneen maksun ylös. Aikaa menee ehkä vuosi? Kun takausvelka on pois, hakeudu velkajärjestelyyn. Olet suorittanut velkojasi tunnollisesti ulosottoon koko ajan ja hankkinut selkeän näytön maksukykysi riittämättömyydestä. Järjestely kestää kolme vuotta, jona aikana pystyt elättämään itsesi, ja sen jälkeen maksat vielä kirjanpidon mukaisesti miesystävällesi takaisin. Silloin et ole enää ulosotossa etkä velkaa muualle, joten maksuaikaa tarvitset vain muutamia kuukausia.
        Elatuksen kanssa kikkailu liittyy lahjaverosäännöksiin: sinulle voi ostaa verotta ruokaa ja laskujasi voi maksaa puolestasi, mutta sinulle ei voi antaa verottomasti rahaa, millä maksaisit laskut itse. Lahjaraha laskettaisiin ulosotossa pidätyskelpoiseksi tuloksi.


      • Velallinennro
        poiuiopoi kirjoitti:

        Tuo "peräyttäminen" tarkoittaa juuri sitä, että voudilla on oikeus mennä ottamaan se lainattu raha sieltä, minne se maksettiin, jos eivät ehdi sitä tililtä ottaa suoraan. Maksu peruutetaan takaisin ja lainaraha napataan ulosottovelkojen katteeksi. Niillä uo-veloilla on lainvoimainen tuomio eli etuoikeus kaikkiin niihin varoihin, mihin velallinen pääsee käsiksi. Mukaan lukien lainatut rahat.
        Eli tyhjennä tilisi ulosoton jälkeen nollille tähän äidin takaamaan velkaan ja maksa se loppuun. Pitäkää miesystävän kanssa tarkalla keskinäisellä kirjanpidolla taloutta pyörimässä siten, että mies maksaa kaikki henkilökohtaiset laskusi. Ja kirjaatte jok'ikisen sinulle kuuluneen maksun ylös. Aikaa menee ehkä vuosi? Kun takausvelka on pois, hakeudu velkajärjestelyyn. Olet suorittanut velkojasi tunnollisesti ulosottoon koko ajan ja hankkinut selkeän näytön maksukykysi riittämättömyydestä. Järjestely kestää kolme vuotta, jona aikana pystyt elättämään itsesi, ja sen jälkeen maksat vielä kirjanpidon mukaisesti miesystävällesi takaisin. Silloin et ole enää ulosotossa etkä velkaa muualle, joten maksuaikaa tarvitset vain muutamia kuukausia.
        Elatuksen kanssa kikkailu liittyy lahjaverosäännöksiin: sinulle voi ostaa verotta ruokaa ja laskujasi voi maksaa puolestasi, mutta sinulle ei voi antaa verottomasti rahaa, millä maksaisit laskut itse. Lahjaraha laskettaisiin ulosotossa pidätyskelpoiseksi tuloksi.

        Paljon kiitoksia näistä neuvoista.
        Olisimme tehneet suuren tyhmyyden , jos hän olisi hyvää hyvyttään pelastanut minut tässä laina asiassa niin , että olisi omiin nimiinsä ottanut lainan, maksaakseen minun lainani pois.
        Neuvot ovat todella arvokkaat, ja auttavat meitä todella paljon.

        En mitenkään väheksy sitä asiaa, että olen velkaa joillekkin tahoille, päinvastoin häpeän sitä suunnattomasti.
        Tämä asia tulee kulkemaan mukanani loppuelämän, koska olen oppinut todella paljon näistä kaikista vastoinkäymisistä. On niin paljon asioita, mitä ei pitänyt minun elämässä käydä, mutta kuitenkin kävi :(.....


      • älämeetakaamaan
        Tumppo1 kirjoitti:

        ei se kyllä niin mene että takaaja koko lainan maksaisi velkajärjestelystä huolimatta vaan joku osa siitä voi tulla takaajalle maksettavaksi. takaajahan maksaa vaan silloin jos sitä ei velalliselta itseltään saada!

        Takaaja vastaa tasan omaisuudellaan koko velasta, ellei ole jotain erityistä sovittu ja papereihin kirjattu. Takaaja maksaa koko velan, mutta jos alkuperäisellä velallisella on velkajärjestely, niin takaaja saa vaatia häneltä regressio-oikeuden mukaisesti vain sen verran mitä velkajärjestelyssä on kyseiselle velalle laskettu kertyvän. Eli velkoja saa omansa takaajalta, takaaja saa säkällä jotain muruja alkuperäiseltä velalliselta. Näin se menee.


    • Vuikki

      Yks asia aloittAjan tekstistä. Jätetään omat perheenjäsenet niinkuin äiti ja sisarukset ja kuolleen vanhemman perikunnnan omistus rauhaan kun töpeksitään rahan kanssa. Ketää ei pidä sotkea velkojen takauksiin tai pes ryöstellä. Siinä menee asiat sekaisin nopsaan... ja ei hyvä heilu. Parempi itse sitten kärsiä

    • Velallinennro

      Vuikki, et arvaakkaan kuinka monta kertaa olen tätä katkerasi katunut. Minulla on iso henkivakuutus, ja olen jo lukenut ehdot, että korvaus suoritetaan myös jos täältä lähtisi oman käden kautta. Se korvaisi kaikki rahasotkuni KAIKILLE. Raha on rahaa, mutta epätoivokin on epätoivoa :(.
      En ole päiviäni päättämässä, ja rekan alle ajamista en hyväksy, koska siinä aiheutetaan traumaa aivan syyttömille, tosin niinhän sitä tehdään koko asiassa....Siksi yritän päivästä toiseen, mutta toisaalta ymmärrän heitä , jotka ei jaksa.

    • Velallinennro

      Ja jotta tämä kaameus ei loppuisi tähän.......niin tässä samaan soppaan on sotkettu asunto muttotappioalueella :(....
      Aikoinaan maksoin asunnosta 60 000 euroa, ja kaameus tässä on se, että sen nykyarvo on noin 30 000 euroa, johtuen siitä että on myös taloyhtiön asuntoon kohdistuvaa lainaa, joka nyt ei kuitenkaan asunnon arvoa nosta.

      Lainaa minulla on 38 000 euroa, ja asunto on pakko myydä, ei auta tässä itku eikä hampaidn kiristely, syytä en nyt ala selittelemään, mutta se on senverran painava, ettei ole mahdollisuutta asunnon säilyttämiseen....mutta ei taida olla kyllä myymiseenkään, kun mistä tuon noin puuttuvan 8000 euroa saa sitten lainaa, kun on ulosotossa????
      Ei mistään, ja nyt tästä aikaisemmasta on selvinnyt, ettei miesystäväni voi tässäkään minua auttaa, eli ottaa lainaa puolestani?

      Miten voi ihminen sotkea asiansa näin solmuun....Joku kiroaa pelaamistaan, tai juomistaan, minä en ole tehnyt kumpaakaan. Minä kiroan sitä, että sairaus on nyt kohdannut, ja aiheuttanut kaiken tämän sotkun :(. Vei ensinnäkin työpaikan ja mahdollisuuden kunnolliseen palkkaan, jolla olisin ehkä jotenkin selvinnyt...

      Olin aikoinaan hyväpalkkaisessa työssä, ja siksi sain lainoja, pitkään oli myös aikoinaan avomies, joka hävisi toisen naisen matkaan, ja tyhmänä kaikki lainat olivat minun nimissä, ja jäivät minulle...ihan oma moka, ja aikaakin tästä on jo kulunut, eli olen sinnitellyt sopan kanssa jo pidenpään, ja lopulta luu tuli vetävän käteen sairauden myötä...

      Se mihin rahat menivät, siihen on selitys, en sitä täällä nyt kerro, koska tulisi kilometrin pitkä tarina, mutta lienee kuitenkin hyväksyttävä syy velkajärjestelyssä.

      No kuitenkin päätä piti hakata seinään niin, että säleet lentää.

      Onneksi nykyinen miesystävä on toisenlainen, ja häntä arvostan enemmän , kuin ketään tässä maailmassa.

    • jokaisellejotakin

      Kyllä kai asunnon voi myydä vaikket sillä rahalla saa asuntolainaa maksettua. Jäät vain velkaa pankille ja se menee siihen ulosottoon/velkjärjestelyvyyhtiin. Ellei äitisi satu olemaan takaajana. Juttele nyt sentään pankin kanssa siitä miten myynti ja lainasuhteet hoidetaan. Kuka pakottaa myymään? Voutiko?

      • Velallinennro

        Aikaisemmasta kirjoituksesta tosiaan jäi mainitsematta sekin karmea tosiasia, että äitini osakekirja on tämän asunnon täytepanttina. Sen ei pitänyt olla pitkä järjestely, mutta miten kävikään , HUONOSTI :(.

        Ennen en voinut kuvitellakaan, miten voi elämä alkaa potkia päähän, ja joutuu paaria luokkaan. Nauraminen on jo melkein elämästä unohtunut...

        No kuitenkin, vouti ei minua pakota myymään, vaan se tosiasia, ettei minulla ole varaa asua tässä asunnossa.

        Yhtiövastike rahoitusvastike lainanlyhennys= niinpaljon, ja sitten se äidin laina, ja jos sitä edes pienellä summalla yritän lisätä....niin siinä onkin minun tulot.
        Pankki ei suostu lyhennysvapaisiin.

        Taloyhtiöön on lähivuosina tulossa isoja remontteja, mikä tarkoittaa sitä, että pitäisi päästä pakoon ja pian, ja tämä on todella iso syy!
        Asun tässä asunnossani kaikenlisäksi vielä yksin, miesystäväni on toisella paikkakunnalla töissä, eli nyt ei ole sitten sitä avomiestäkään..., mutta hän on vaan jaksanut taapertaa kanssani, vaikka olen kävelevä pommi.

        Asumistukea en saa, koska saan kuitenkin senverran tuloja, ettei oikeutta ole....ulosotto vaan vie osansa , ja loput sitten meneekin noihin menoihin.. Toimeentulotuessa sama juttu, en saa.

        Onkohan kukaan muu näin syvällä suossa....


      • tumppo1
        Velallinennro kirjoitti:

        Aikaisemmasta kirjoituksesta tosiaan jäi mainitsematta sekin karmea tosiasia, että äitini osakekirja on tämän asunnon täytepanttina. Sen ei pitänyt olla pitkä järjestely, mutta miten kävikään , HUONOSTI :(.

        Ennen en voinut kuvitellakaan, miten voi elämä alkaa potkia päähän, ja joutuu paaria luokkaan. Nauraminen on jo melkein elämästä unohtunut...

        No kuitenkin, vouti ei minua pakota myymään, vaan se tosiasia, ettei minulla ole varaa asua tässä asunnossa.

        Yhtiövastike rahoitusvastike lainanlyhennys= niinpaljon, ja sitten se äidin laina, ja jos sitä edes pienellä summalla yritän lisätä....niin siinä onkin minun tulot.
        Pankki ei suostu lyhennysvapaisiin.

        Taloyhtiöön on lähivuosina tulossa isoja remontteja, mikä tarkoittaa sitä, että pitäisi päästä pakoon ja pian, ja tämä on todella iso syy!
        Asun tässä asunnossani kaikenlisäksi vielä yksin, miesystäväni on toisella paikkakunnalla töissä, eli nyt ei ole sitten sitä avomiestäkään..., mutta hän on vaan jaksanut taapertaa kanssani, vaikka olen kävelevä pommi.

        Asumistukea en saa, koska saan kuitenkin senverran tuloja, ettei oikeutta ole....ulosotto vaan vie osansa , ja loput sitten meneekin noihin menoihin.. Toimeentulotuessa sama juttu, en saa.

        Onkohan kukaan muu näin syvällä suossa....

        kyllä meitä on muitakin. juuri tänään tieto että pankki laittaa talon ulosottoon ,ollaan velkajärjestelyssä mutta kun mikään ei riitä!! alussa kertyi rästiä kun ei uo katkennut ja ei päästy aloittamaan järjestelyä ,jonka alkamista ei edes tiedetty ! kun paperit seisoi käräjä oikeuden kansliassa eikä tieto liikkunut.pankki valitti silloin hoviin ja hävisi ,nyt sitten virkailijat vaihtui kun neljä vuotta maksettu niin vaativat rästejä heti ja niin kaatui elämä. ei olla huolettomasti velkaannuttu silloin vaan syyt löytyy mutta se on pitkä juttu.


      • Velallinennro
        tumppo1 kirjoitti:

        kyllä meitä on muitakin. juuri tänään tieto että pankki laittaa talon ulosottoon ,ollaan velkajärjestelyssä mutta kun mikään ei riitä!! alussa kertyi rästiä kun ei uo katkennut ja ei päästy aloittamaan järjestelyä ,jonka alkamista ei edes tiedetty ! kun paperit seisoi käräjä oikeuden kansliassa eikä tieto liikkunut.pankki valitti silloin hoviin ja hävisi ,nyt sitten virkailijat vaihtui kun neljä vuotta maksettu niin vaativat rästejä heti ja niin kaatui elämä. ei olla huolettomasti velkaannuttu silloin vaan syyt löytyy mutta se on pitkä juttu.

        Voi, en todellakaan toivonut suohon kavereita ja on todella ikävää kuulla tilanteestanne.
        Jos oikein ymmärrän tuon kirjoituksen, niin olette aivan turhaan maksanut velkajärjestelyä neljä vuotta, ja sitten meni kaikki päin sitä itteään :(...., voisi sen rumemminkin sanoa...
        Tuntuu aivan kummalliselta, miten järjestelmästä aiheutuneet sotkut aiheuttavat tilanteen, jossa pelleillään jonkun perheen elämällä niin, että kaikki tuhoutuu pelkän paperisotkun takia :(.

        Jaksamista teille !


    • Velallinennro

      Joutuisiko äitini takiani ulosottoon, jos kävisi tilanne ettei hän pystyisi velkojani maksamaan, olettaen, että asuntolaina-asiassa kaikki menisi pieleen, ja samoin tuossa toisessa lainassa?
      Hän on antanut asuntonsa pantiksi, mutta ei hän itseään ole varsinaisesti takaajaksi laittanut.
      Hänen asuntohan menisi myyntiin, mutta ei sitä kukaan ostaisi, koska siinä on tällä hetkellä vielä pahemmat ongelmat kuin minun asunnossa.

      • Velallinennro

        Olisin kiitollinen, jos joku osaisi tähän viimeiseen ylläolevaan kysymykseen vastata.

        Minun ajatusmaailmassahan asia on aina mennyt niin , että äitini on takaaja, koska en tunne lakia.

        Sitten aloin muistelemaan tilaisuutta, jossa tämä homma tehtiin. Siellä sanottiin silloin, että henkilötakauksilla ei ole mitään arvoa, ja halusivat ainoastaan osapanttauksena äitini asunnon osakekirjan. Onko tällä asialla merktystä, että ainoastaan osakekirja on panttina ?

        Tämä keskustelu on muutenkin ollut hieman rönsyilevä, koska olen kova kirjoittamaan, mutta keskittymiskyky ei ole niitä parhaimia :(.


    • montakysymystä

      Ota nyt ihmeessä yhteyttä kuntasi velkaneuvojaan. Hän osaa varmaan parhaiten neuvoa mitä pitäisi tehdä, ja missä vaiheessa äitisi voi joutua maksunaiseksi tai hänen asuntoaan voidaan ulosmitata. Pikaneuvoja saat velkalinjalta, varaudu vaan ettei aina vastata kun sinne on linjoilla tungosta. Minua ihmetyttää ettei äitisi asuntoa vapautettu panttina olemisesta kun asunnon arvo ilmeisesti oli yli 60000 silloin kun tuo panttaus tehtiin. Olet kai maksanut yli 30000 asuntolainaa takaisin. Äitisi kämppä olisi pitänyt vapautua ensimmäiseksi ennenkuin pankille lainaa tuli maksettia tai ainakin rinnakkaisesti. Tuollaisissa tapauksissa pitäisi nostaa kaksi lainaa, jossa vain toisessa sukulaisten asunnot on panttina. Nyt ilmeisesti asunnon arvo romahtanut? Onko se laina jossa äiti on takaajana nyt sitten eri kuin tämä asuntolaina? Tuntuu että olisi helpompaa jatkaa asumista tuossa asunnossa niin kauan että saat ainakin jonkun äidin pantin irrotettua. Tulevat rempat tietty on kalliita, mutta toisaalta kämpän arvokin pitäisi nousta.

    • Velallinennro

      Velkalinjalle olen kerran soittanut, ja sieltä en saanut minkäänlaista apua.
      Velkaneuvoja lienee seuraava järkevä paikka.

      Äitini ei ole henkilönä takaajana kummassakaan lainassa, mutta hänen osakekirjansa on kummankin lainan panttina.
      Lähinnä nyt pelottaa se, onko äitini henkilönä vastuussa näistä minun lainoista, kun ei kuitenkaan ole henkilötakaaja.

      Kuten jo kirjoitin, tämä keskustelu on vähän levinnyt , ja täyden käsityksen saa vain jos jaksaa lukea koko pötkön.
      Jälkikäteen kun asioita ajattelee, niin olisi pitänyt toimia toisin, tai ainakin sopia pankin kanssa summa mihin summaan asti pantti on pantattu, ja milloin se vapautuu.
      Näin ei tullut toimittua, ja nyt kun asunnon arvo on romahtanut ei pantti sieltä kyllä hevin vapaudu.


      Asuntolainaa ehdin maksaa 22 000 , eli tässäkin on menty metsään. Olisi pitänyt tarkemmin valita asunto, minkä osti, ettei sen arvo putoa silmissä.
      Joidenkin asuntojen arvo nousee remonttien myötä, mutta ikävä kyllä aina se ei käy niin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1666
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1305
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1210
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1166
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1158
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1055
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1051
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      967
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      962
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      844
    Aihe