Paha purjeveneonnettomuus sataman suulla

seppomartti

http://www.yacht.de/aktuell/panorama/schwerer-yacht-unfall-in-italien/a112296.html
Bavaria 50 moottori sammui sataman sisäänajossa. 2 sairaalaan ja 4 kuoli. Olosuhteet: Bora 40 notsia tuulta ja 3m aaltoa. Oletettu syy on moottorin pysähtymiseen on pottoaineen epäpuhtauksien vuoksi. Filttereiden vaihtamattomuutta on kehuskeltu näillä palstoilla. Tässä kohtaa filtterien vaihdossa säästäminen ei kannattanut, jos siitä oli kiinni. Ja tuplafiltterit vaihtosysteemillä olisi voineet auttaa.
Muistuu mieleen X 48 ft s/y Meri Tuuli portugalilaisen sataman sisään ajossa. Samoin täystuho ja 2 kuollutta. Kovassa kelissä leen satamaan ajaminen voi olla vaarallista.

31

1315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matkapurjehtija

      Yksi vaihtoehto on koneeseen pakoputken kautta mennyt vesi.
      Itämeren satamien suulla on myös ollut tapauksia. Laponestoventtiili voi olla tukossa tai joutsenkaula ei ole riittävä pakoputkessa.

      • tekniikanBotti

        Jos kone on käynnissä niin pääseekö koneeseen sisään muka vettä pakokanavan kautta? Eikö pakokaasun paine voita pakoputkeeen päässen veden paineen, joten käytännössä vesi ei pääse koneeseen kun se käy. Pakokaasu myös poistaa pakoputkeen päässeen veden ennen kuin se edes ehtii koneeseen saakka.


    • Joakim1

      Kamala onnettomuus. Venehän on kuitenkin vielä "ehjä", joten kuolemien pääsyy ei ole moottorin sammuminen, vaan veneestä tippuminen. Eivät ilmeisesti olleet turvavaljaissa? Toki kannella olisi voinut käydä huonosti valjaissakin. SIsällä veneessä tuskin olisi kuollut.

      Tuosta tulee varmasti tarkempi analyysi Yachtiin.

    • tutkitaan.ei.arvailla

      Kauhea onnettomuus.

      Mihin Seppomartti viittaat, että syy olisi suodattimien tukkeutuminen?
      Ja jos olisikin, on yhdentekevää, onko suodatin vaihdettu lähtöpäivänä vai aiemmin, jos syy tukkeutumiseen on tankissa ollut merenkäynnissä liikkeelle lähtenyt moska. Tuplafilttereilläkin saa moskatapauksessa vain hetken lisää aikaa.

      Toisissa lähteissä tästä aiemmin arvioitiin mahdollista pyydyksen tai köysien joutumista potkuriin, alueella on paljon pyydyksiä. Joka tapauksessa Ravennasta matkalle Trapaniin Sisiliaan lähtenyt alus oli merenkäynnin takia tulossa Riminiin ja kokenut kapu oli Riminin satamakapteenilta paikkaa kysyessään ollut rentoutunut ja heittänyt vitsiäkin. Sataman suulla kone lakkasi toimimasta, vene ajautui matalaan, menetti kölin jne. Syy koneen sammumiseen varmasti tutkitaan.

    • Mistäköhän suunnasta tuuli tuli? Tulee aina pidettyä purjeet käyttövalmiina, kun lähestyy satamaa huonoissa oloissa, olisikohan tuolla auttanut? Ankkurin ja vara-ankkurin pudotus?

      • Jaa, sanotaankin vissiin, ettei saatu purjetta auki.


      • Luodetuulta

        40 kn northeasterly sanoi ybw vallinneen ja aaltoa sen mukaisesti. Pahin mahdollinen tuulensuunta tuohon ränniin ja varsinkin jos satamaan tulon syy jo alunperin oli koneongelmat kuten arveltiin korjaustarpeesta. Veneessä sisällä olleet selviytyivät hengissä...


    • Kumpikampi

      Cruisersforumin mukaan aalto oli pyyhkäissyt osan miehistöstä kannelta jo ennen kuin vene pohjasi. Pelastusliivejäkään ei ollut. Yksi miehistön jäsen menehtyi yrittäessään irrottaa tyttöystävänsä kivien väliin juuttunutta jalkaa. Myös tyttöystävä kuoli.

      • veneidilijä

      • seppomartti

        "Motor erst unmittelbar vor Erreichen der Mole ausgefallen ist. Mutmaßungen gehen dahin, dass der Diesel in den Tanks der zwölf Jahre alten Yacht verunreinigt war oder dass Wasser im Tank war."
        Tuosta lainasin ajatuksen , että kone olisi toiminut kriittiseen hetkeen aallonmurtajan sisäänajoon. Ja pysähdyksen syy spekuloiden olisi polttoaineen epäpuhtaudet. Muutoinhan diesel ei yleensä pysähdy kuin ilmalla tai epäpuhtauksilla.
        "Sie war daraufhin in der Brandung vor der Hafeneinfahrt gekentert und von den Wellen auf die Mole gedrückt worden."
        Tämä haverimekanismi on taas mm. Meri Tuulen kanssa sama. Ja ainakin yksi saksalaisvene tuhoutui Välimeren etelärannalla miehistöineen satamaan ajossa samalla mekanismilla. Eli aallokko jyrkkenee sataman suulla veden mataloituessa. Leen matala ranta on vaarallinen 50ft veneillekin kun pyritän turvaan mereltä kovalle maalle.
        Ankkuri ei auta silloin kun aallot lyövät yli aallonmurtajan.
        Outoa on, ettei rullagenoaa saa auki hetkessä.
        Vivulla käännettävä uusi suodatinlinja polttoaineelle?. En osaa arvata sen arvoa, mutta oletettavasti ei voi heti olla tukossa.


      • pysytään.merellä
        seppomartti kirjoitti:

        "Motor erst unmittelbar vor Erreichen der Mole ausgefallen ist. Mutmaßungen gehen dahin, dass der Diesel in den Tanks der zwölf Jahre alten Yacht verunreinigt war oder dass Wasser im Tank war."
        Tuosta lainasin ajatuksen , että kone olisi toiminut kriittiseen hetkeen aallonmurtajan sisäänajoon. Ja pysähdyksen syy spekuloiden olisi polttoaineen epäpuhtaudet. Muutoinhan diesel ei yleensä pysähdy kuin ilmalla tai epäpuhtauksilla.
        "Sie war daraufhin in der Brandung vor der Hafeneinfahrt gekentert und von den Wellen auf die Mole gedrückt worden."
        Tämä haverimekanismi on taas mm. Meri Tuulen kanssa sama. Ja ainakin yksi saksalaisvene tuhoutui Välimeren etelärannalla miehistöineen satamaan ajossa samalla mekanismilla. Eli aallokko jyrkkenee sataman suulla veden mataloituessa. Leen matala ranta on vaarallinen 50ft veneillekin kun pyritän turvaan mereltä kovalle maalle.
        Ankkuri ei auta silloin kun aallot lyövät yli aallonmurtajan.
        Outoa on, ettei rullagenoaa saa auki hetkessä.
        Vivulla käännettävä uusi suodatinlinja polttoaineelle?. En osaa arvata sen arvoa, mutta oletettavasti ei voi heti olla tukossa.

        Jälleen kerran pitänee todeta, että oikea ratkaisu olisi ollut pysyä merellä satamaan tulon ollessa tuollainen.

        Olisikohan edes tuplafiltterit auttaneet. Filtterilinjan vaihto ei kuitenkaan tapahtuisi istumalaatikosta, vaan jostain moottoritilasta tai niiltämain ja aikaa ongelmien ratkaisuun aallonmurtajan suulla on todella vähän.


      • MuttaEhka
        seppomartti kirjoitti:

        "Motor erst unmittelbar vor Erreichen der Mole ausgefallen ist. Mutmaßungen gehen dahin, dass der Diesel in den Tanks der zwölf Jahre alten Yacht verunreinigt war oder dass Wasser im Tank war."
        Tuosta lainasin ajatuksen , että kone olisi toiminut kriittiseen hetkeen aallonmurtajan sisäänajoon. Ja pysähdyksen syy spekuloiden olisi polttoaineen epäpuhtaudet. Muutoinhan diesel ei yleensä pysähdy kuin ilmalla tai epäpuhtauksilla.
        "Sie war daraufhin in der Brandung vor der Hafeneinfahrt gekentert und von den Wellen auf die Mole gedrückt worden."
        Tämä haverimekanismi on taas mm. Meri Tuulen kanssa sama. Ja ainakin yksi saksalaisvene tuhoutui Välimeren etelärannalla miehistöineen satamaan ajossa samalla mekanismilla. Eli aallokko jyrkkenee sataman suulla veden mataloituessa. Leen matala ranta on vaarallinen 50ft veneillekin kun pyritän turvaan mereltä kovalle maalle.
        Ankkuri ei auta silloin kun aallot lyövät yli aallonmurtajan.
        Outoa on, ettei rullagenoaa saa auki hetkessä.
        Vivulla käännettävä uusi suodatinlinja polttoaineelle?. En osaa arvata sen arvoa, mutta oletettavasti ei voi heti olla tukossa.

        ""Sie war daraufhin in der Brandung vor der Hafeneinfahrt gekentert und von den...."
        Tämä haverimekanismi on taas mm. Meri Tuulen kanssa sama. "

        Niin, kävi varmaan juuri kuten tässä videossa. Eikä näilläkään ollut henkiliina kiinni:

        https://www.youtube.com/watch?v=6wyFVXYDsjA

        Tuli mieleeni, että nostokölinen vene olisi varmaan tuollaisessa tilanteessa todella hyvä! Ei varmaan kaatuisi.


      • seppomartti kirjoitti:

        "Motor erst unmittelbar vor Erreichen der Mole ausgefallen ist. Mutmaßungen gehen dahin, dass der Diesel in den Tanks der zwölf Jahre alten Yacht verunreinigt war oder dass Wasser im Tank war."
        Tuosta lainasin ajatuksen , että kone olisi toiminut kriittiseen hetkeen aallonmurtajan sisäänajoon. Ja pysähdyksen syy spekuloiden olisi polttoaineen epäpuhtaudet. Muutoinhan diesel ei yleensä pysähdy kuin ilmalla tai epäpuhtauksilla.
        "Sie war daraufhin in der Brandung vor der Hafeneinfahrt gekentert und von den Wellen auf die Mole gedrückt worden."
        Tämä haverimekanismi on taas mm. Meri Tuulen kanssa sama. Ja ainakin yksi saksalaisvene tuhoutui Välimeren etelärannalla miehistöineen satamaan ajossa samalla mekanismilla. Eli aallokko jyrkkenee sataman suulla veden mataloituessa. Leen matala ranta on vaarallinen 50ft veneillekin kun pyritän turvaan mereltä kovalle maalle.
        Ankkuri ei auta silloin kun aallot lyövät yli aallonmurtajan.
        Outoa on, ettei rullagenoaa saa auki hetkessä.
        Vivulla käännettävä uusi suodatinlinja polttoaineelle?. En osaa arvata sen arvoa, mutta oletettavasti ei voi heti olla tukossa.

        Niin, ajattelin ankkurin kanssa sitä, että jos moottori ensin sammui, ja sitten vene ajelehti liian lähelle aallonmurtajaa, jolloin olisi ehkä ankkurit vielä voineet pelata ja pitää veneen syvemmässä vedessä. No, se on spekulaatiota, kun ei tarkka tapahtumien kulku ole tiedossa. Sekin on kipparilta kova päätös käskeä kaikkien lopettaa veneen kannella taistelu ja mennä hyttiin odottamaan veneen iskeytymistä kiviin.


      • Luodetuulta
        seppomartti kirjoitti:

        "Motor erst unmittelbar vor Erreichen der Mole ausgefallen ist. Mutmaßungen gehen dahin, dass der Diesel in den Tanks der zwölf Jahre alten Yacht verunreinigt war oder dass Wasser im Tank war."
        Tuosta lainasin ajatuksen , että kone olisi toiminut kriittiseen hetkeen aallonmurtajan sisäänajoon. Ja pysähdyksen syy spekuloiden olisi polttoaineen epäpuhtaudet. Muutoinhan diesel ei yleensä pysähdy kuin ilmalla tai epäpuhtauksilla.
        "Sie war daraufhin in der Brandung vor der Hafeneinfahrt gekentert und von den Wellen auf die Mole gedrückt worden."
        Tämä haverimekanismi on taas mm. Meri Tuulen kanssa sama. Ja ainakin yksi saksalaisvene tuhoutui Välimeren etelärannalla miehistöineen satamaan ajossa samalla mekanismilla. Eli aallokko jyrkkenee sataman suulla veden mataloituessa. Leen matala ranta on vaarallinen 50ft veneillekin kun pyritän turvaan mereltä kovalle maalle.
        Ankkuri ei auta silloin kun aallot lyövät yli aallonmurtajan.
        Outoa on, ettei rullagenoaa saa auki hetkessä.
        Vivulla käännettävä uusi suodatinlinja polttoaineelle?. En osaa arvata sen arvoa, mutta oletettavasti ei voi heti olla tukossa.

        Kaksikaan suodatinta vaihtohanalla ei noin äkkitilanteessa ehkä auttaisi, viimeinen varmuus, jos silloinkaan tulisi päivätankilla, johon sähkö- sekä käsipumpulla saadaan siirrettyä suodattimien kautta taatusti kelvollista tavaraa ja siitä yleensä koneen ja polttoainejärjestelmän yläpuolelle sijoitettuna jo painovoimaisesti kirkasta ainetta koneelle. Mutta kuten ainakin toinen selviytyneistä kertoi veneen menneen kyljelleen lähestymisvaiheessa olisiko jo silloin tullut ilmaa ruiskutuspumpulle ja päivätankkikaan auttanut. Taitolentopolttoaineensyöttö?

        Epätodennäköisempi ehkä on selitys, että kone olisi saanut vettä imuilmaan tai paremminkin koneen sähköjärjestelmään. En löytänyt ko. veneen poikkileikkauspiirrosta, mutta kuvien perusteella kulkuaukossa ei ole mainittavaa välikantta ja istumalaatikosta ovelle on kapeneva tie. Aalto, joka huuhtelee miehistöä kannelta ja saa veneen kyljelleen pystyy myös työntämään sisälle kuution pari vettä avoimesta ovesta ehkä jo koneen sammumista aiemminkin ja sitten pilssin tai sen puutteen kautta edelleen.

        50 jalkainen pursi ja iso laivakin on vain lastu laineilla, jos meri niin päättää!

        Osanottoni niille, joita tämä onnettomuus koskee.


      • Luodetuulta kirjoitti:

        Kaksikaan suodatinta vaihtohanalla ei noin äkkitilanteessa ehkä auttaisi, viimeinen varmuus, jos silloinkaan tulisi päivätankilla, johon sähkö- sekä käsipumpulla saadaan siirrettyä suodattimien kautta taatusti kelvollista tavaraa ja siitä yleensä koneen ja polttoainejärjestelmän yläpuolelle sijoitettuna jo painovoimaisesti kirkasta ainetta koneelle. Mutta kuten ainakin toinen selviytyneistä kertoi veneen menneen kyljelleen lähestymisvaiheessa olisiko jo silloin tullut ilmaa ruiskutuspumpulle ja päivätankkikaan auttanut. Taitolentopolttoaineensyöttö?

        Epätodennäköisempi ehkä on selitys, että kone olisi saanut vettä imuilmaan tai paremminkin koneen sähköjärjestelmään. En löytänyt ko. veneen poikkileikkauspiirrosta, mutta kuvien perusteella kulkuaukossa ei ole mainittavaa välikantta ja istumalaatikosta ovelle on kapeneva tie. Aalto, joka huuhtelee miehistöä kannelta ja saa veneen kyljelleen pystyy myös työntämään sisälle kuution pari vettä avoimesta ovesta ehkä jo koneen sammumista aiemminkin ja sitten pilssin tai sen puutteen kautta edelleen.

        50 jalkainen pursi ja iso laivakin on vain lastu laineilla, jos meri niin päättää!

        Osanottoni niille, joita tämä onnettomuus koskee.

        Polttoainejärjestelmään voi varmaankin tulla ilmaa, jos vene käy kyljellään ja tankissa polttoaine siirtyy niin, että imukärsä heiluu ilmassa. Aiemmin oli puhetta nostoköliveneistä, ja eikö se tässä olisikin ollut aika hyvä, kun painolasti olisi pysynyt veneessä. Tässä yksi Ovni, joka pysyi vedenpitävänä lommoista huolimatta.

        http://www.maxingout.com/images/Captains Log/Endurance-three.jpg

        http://www.maxingout.com/images/Captains Log/Endurance-One.jpg

        Koko juttu:

        http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=152559


      • Konemies47

        Pa-järjestelmään voi tehdä myös sellaisen pienen sylinterin muotoisen parin litran " välitankin" jossa ei ole ilmaa. vaan polttoainetta, Koneen paluu sitten siihen. Otto keskeltä, niin kone ei heti haukkaa ilmaa ja sammu ainakaan ilman takia.


      • Tekniikkaa
        Konemies47 kirjoitti:

        Pa-järjestelmään voi tehdä myös sellaisen pienen sylinterin muotoisen parin litran " välitankin" jossa ei ole ilmaa. vaan polttoainetta, Koneen paluu sitten siihen. Otto keskeltä, niin kone ei heti haukkaa ilmaa ja sammu ainakaan ilman takia.

        Välisäiliöitä ei käytetä koska se tarvii ylimääräisen siirtopumpun ja nykyisin käytössä olevat diesel moottorit sietää jonkin verran ilmaa polttoaineen seassa itse ilmaavan järjestelmän takia.


      • konemies741

        Ainakaan oma välisäiliöni ei tarvitse erillistä siirtopumppua.


      • seppomartti
        konemies741 kirjoitti:

        Ainakaan oma välisäiliöni ei tarvitse erillistä siirtopumppua.

        Meneekö paluuvirta päivätankkiin ja se virtaus on suurempi kuin moottorin maksimikulutus. Vai mikä on arvoituksen ratkaisu?.


      • Konemie714
        seppomartti kirjoitti:

        Meneekö paluuvirta päivätankkiin ja se virtaus on suurempi kuin moottorin maksimikulutus. Vai mikä on arvoituksen ratkaisu?.

        Kyse ei ole päiväyankista, vaan se on pienempi tankki (joitakin litroja). Paluu menee tähän, normaaliti sen yläosaan ja palaavapolttoaine ehtii jäähtymään yms. ennen takaisin kiertoon joutumista. Lisäksi normaalista tankista "valuu" poltoainetta tähän pieneen tankkiin eli sen pohja on normalain tankin pohjaa alempana. Kääntää tätä tankkia / pönttöä mihin asentoon tahansa, kone saa aina pelkkää polttoainetta jopa kohtalaisen kaan (noin 0,6-09 litra0 vähintään ennen kuin ilmaa on edes teoriassa mahdollista päästä)


      • Tekniikkaa
        Konemie714 kirjoitti:

        Kyse ei ole päiväyankista, vaan se on pienempi tankki (joitakin litroja). Paluu menee tähän, normaaliti sen yläosaan ja palaavapolttoaine ehtii jäähtymään yms. ennen takaisin kiertoon joutumista. Lisäksi normaalista tankista "valuu" poltoainetta tähän pieneen tankkiin eli sen pohja on normalain tankin pohjaa alempana. Kääntää tätä tankkia / pönttöä mihin asentoon tahansa, kone saa aina pelkkää polttoainetta jopa kohtalaisen kaan (noin 0,6-09 litra0 vähintään ennen kuin ilmaa on edes teoriassa mahdollista päästä)

        Eli ylimääräinen siirtopumppu on tässä tapauksessa korvattu painovoimaisella täytöllä ja tämä taas tarvii toimiakseen korkeammalla olevan tankin josta on otettu alareunasta syöttö välisäiliöön. Harvemmin tankki on sijoitettu niin ylös että onnistuu noin ja lisäksi huviveneissä on tankin yhteet kielletty muualla kuin tankin päältä. Systeemi jos kiinnostaa niin hakusanoilla "surge tank" löytyy tietoa.


      • kieltänytkö
        Tekniikkaa kirjoitti:

        Eli ylimääräinen siirtopumppu on tässä tapauksessa korvattu painovoimaisella täytöllä ja tämä taas tarvii toimiakseen korkeammalla olevan tankin josta on otettu alareunasta syöttö välisäiliöön. Harvemmin tankki on sijoitettu niin ylös että onnistuu noin ja lisäksi huviveneissä on tankin yhteet kielletty muualla kuin tankin päältä. Systeemi jos kiinnostaa niin hakusanoilla "surge tank" löytyy tietoa.

        "huviveneissä on tankin yhteet kielletty muualla kuin tankin päältä"
        Kuka on kieltänyt ja millä auktoriteetilla?
        Seurasi "katsastaja", moottorin valmistaja, eduskunta (missä laissa)?


      • seppomartti
        kieltänytkö kirjoitti:

        "huviveneissä on tankin yhteet kielletty muualla kuin tankin päältä"
        Kuka on kieltänyt ja millä auktoriteetilla?
        Seurasi "katsastaja", moottorin valmistaja, eduskunta (missä laissa)?

        EUn lainsäädäntöä huviveneille on sen verran paljon, että tuskin kukaan meistä on niistä hyvin perillä. Noudattaa kuitenkin pitäisi, jos aikoo saada veneen sertifioiduksi. Hämmästyttävää, että jotain yksityiskohtaa hakiessani totesin , että ditektiivi oli maksullinen ja kooltaan yli 70 sivua mutten saanut selville onko haettu asia siinä vai jossin muualla.
        Niin tai näin määräysten kanssa niin takaisin tankkiasiaan. Mitä hyötyä tällä pienellä tankilla tavoitellaan?. Taitolentotankista ei voi olla kyse, sehän täyttyisi päätankin ilmasta "selkälennossa". Onko päätankki niin matala ja laaja, että vajaalla tankilla moottori saisi ilmaa ja sen vuoksi tarvitaan kokoojatankki?.
        Selitys sille, miksi kyselen. Oma lehmä on ojassa ja haikailen päivätankin ja toisen järjestelyn kanssa, missä paluulla ja pumpulla pidettäisiin yksi tankki täynnä.


      • Konemies471
        seppomartti kirjoitti:

        EUn lainsäädäntöä huviveneille on sen verran paljon, että tuskin kukaan meistä on niistä hyvin perillä. Noudattaa kuitenkin pitäisi, jos aikoo saada veneen sertifioiduksi. Hämmästyttävää, että jotain yksityiskohtaa hakiessani totesin , että ditektiivi oli maksullinen ja kooltaan yli 70 sivua mutten saanut selville onko haettu asia siinä vai jossin muualla.
        Niin tai näin määräysten kanssa niin takaisin tankkiasiaan. Mitä hyötyä tällä pienellä tankilla tavoitellaan?. Taitolentotankista ei voi olla kyse, sehän täyttyisi päätankin ilmasta "selkälennossa". Onko päätankki niin matala ja laaja, että vajaalla tankilla moottori saisi ilmaa ja sen vuoksi tarvitaan kokoojatankki?.
        Selitys sille, miksi kyselen. Oma lehmä on ojassa ja haikailen päivätankin ja toisen järjestelyn kanssa, missä paluulla ja pumpulla pidettäisiin yksi tankki täynnä.

        Veneessä on useampi tankki (esim veneen kummallakin sivulla tankit tai pilssissä hadessa eri osastossa) joita voidaan käyttäää toisistaan riippumatta. Koneen paluu on kuitenkin yleensä vain yhteen tankkiin, etteli tee yhtä jakotukkia lisää (pitää muistaa kääntää paluukin oikeaksi). elpoin tapa on laittaa pieni tankin tapainen, johon paluu voidaan tuoda ilman että se häiritsee koneen syöttöä. Tankki ei ole siis iso ja se sijaitsee aivan alimmaisena pilssissä. Koneen siirtopumppu imee siitä polttoaineen koneeseen ruiskupumpulle. Se on ainao pumppu (ja mekaaninen). Konstruktio on ajalta ennen EU:ta.


      • seppomartti
        Konemies471 kirjoitti:

        Veneessä on useampi tankki (esim veneen kummallakin sivulla tankit tai pilssissä hadessa eri osastossa) joita voidaan käyttäää toisistaan riippumatta. Koneen paluu on kuitenkin yleensä vain yhteen tankkiin, etteli tee yhtä jakotukkia lisää (pitää muistaa kääntää paluukin oikeaksi). elpoin tapa on laittaa pieni tankin tapainen, johon paluu voidaan tuoda ilman että se häiritsee koneen syöttöä. Tankki ei ole siis iso ja se sijaitsee aivan alimmaisena pilssissä. Koneen siirtopumppu imee siitä polttoaineen koneeseen ruiskupumpulle. Se on ainao pumppu (ja mekaaninen). Konstruktio on ajalta ennen EU:ta.

        Pilssittömän purjeveneen pohjalle pistetyt pa- tankit ovat ongelmallisen matalat ja leveät eikä kokoojatankki mahdu muita alemmaksi. Täytyy vielä tutkia paluuvirtausta, jos sillä saisi pikkuisen kokojatankin pysymään täytenä.


      • Luodetuulta
        seppomartti kirjoitti:

        Pilssittömän purjeveneen pohjalle pistetyt pa- tankit ovat ongelmallisen matalat ja leveät eikä kokoojatankki mahdu muita alemmaksi. Täytyy vielä tutkia paluuvirtausta, jos sillä saisi pikkuisen kokojatankin pysymään täytenä.

        Arvasin, että ainakin Seppomartti tarttuu taitolentotankkiin. Ei ehkä käypänen ratkaisu nykymalliseen veneeseen, joka saattaa viihtyä katollaan tovin ennen kun seuraava aalto auttaa pystyyn, mutta matapilssiseen hyvin ideoitu päivätankki, kapea korkea putkenpätkä, mielellään läpinäkyvä sijoitettuna sinne konehuoneen viereiseen vaatekaappiin riittävän ylös. Taipuisa painolla varustettu imukärsä, vesi ja sakkatila, huohotusputki ulos ja täyttötulppa kannuruokintaa varten niin säästää käsipumpun. Kolmitiehana suodattimien jälkeen, pumppu sekä sulkuhana päivätankin koneen puolelle...


      • Tekniikkaa
        seppomartti kirjoitti:

        Pilssittömän purjeveneen pohjalle pistetyt pa- tankit ovat ongelmallisen matalat ja leveät eikä kokoojatankki mahdu muita alemmaksi. Täytyy vielä tutkia paluuvirtausta, jos sillä saisi pikkuisen kokojatankin pysymään täytenä.

        Ei onnistu paluuvirtauksella. Laita kapea ja korkea välisäilö, siitä imu ja paluu moottorille sekä erillinen sähköpumppu joka täyttää sitä suodattimen kautta sekä myös paluu päätankkiin, tämä paluu on tärkeä mahdollisen ilman kertymisen estämiseksi. Tämä on yleinen käytäntö ruiskulla varustetuissa bensa koneissa, varsinkin korkeaviritteiset on arkoja polttoaine pulalle.


    • ariel371

      Italiassa on pahoja paikkoja. Pahin itse kokemani on Roccella di Ionica Calabriassa. Suuaukko on täynnä hiekkaa ja sisään pääsee vain aivan rannan vierestä ja kivimuurin syrjää ajamalla. Ajoin siellä hiekkaan, mutta irti pääsi omin avuin keulapotkurilla kääntämällä ja pakilla.

      Portugalin rannikko on kaikkiaan paha. Porton Dourolle koitin taannoin lounaisaallokossa. Onneksi tuli kateltua taaksekin, hillitön vesivuori lähestyi sieltä. Aallon nousua ei tajua jos menee sen mukana. Ei muuta kuin äkkiä ympäri ja keulalla aaltoon. Vene pysyi kurssissa eikä kaatunut. Kyljittäin otettuna aalto olisi ehkä kaatanut veneen, perään otettuna olisi surffattu rantakivikkoon.

      Isopurje kannattaa sisäänajoissa aina pitää ylhäällä, vaikka pohjaanreivattuna. Ajolinja ja halssi niin että pakokäännös menee jiippaamatta tarvittaessa. Joka paikassa ison saa alas altaassa ja se vakauttaa venettä ranta-aallokossa.

    • Täältä on luettavissa, että veneessä tiedettiin olevan vikaa, ja että sitä korjanneen telakan johtaja ei halunnut sen lähtevän. Väitetään myös, että aalto löi sisälle veneeseen, jolloin moottori sammui, mikä tuntuu erikoiselta. Juttu miehestä, joka yritti pelastaa tyttöystävänsä ei tunnu todennäköiseltä, kun se yksi kuollut nainen oli 38-vuotias ja kuolleet miehet 65-vuotiaita suunnilleen.
      Vaan onhan Haukiokin epätodennäköinen puoliso Niinistölle...

      http://sailinganarchy.com/tag/rimini/

      • Sunnuntaipurjehtija

        Kaikenikäiset ihmiset seurustelevat enkä pidä epätodennäköisenä että vanhemmalla miehellä olisi huomattavasti nuorempi naisystävä, kun kummatkin ovat kuitenkin aikuisia eivätkä edes nuoria. Ikäero yksinään ei siis tee tuosta epäuskottavaa.


      • Tunar1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5168
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1343
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1036
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      948
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      727
    Aihe