Osaisiko joku selittää tämän?

tämänymmärtämätön

Molemmat vanhempani on narsisteja sekä uskonnollisia fanaatikkoja joka näkyy siten että he syyllistävät lapsiaan asioista joista ei ole tarvetta, ei voi sanoa vapaasti omia ajatuksia koska ei tiedä miten he reagoivat ja voi saada rajuja henkisen väkivallan hyökkäyskohtauksia siitä, syyttävät muita ihmisiä mukamas huonosta elämästään, he eivät hyväksy muuta kuin oman lahkonsa elämäntyylin eivät tunne iloa kun lapsi ei omaksu uskoa jne. Minkäänlaista avointa suhdetta heidän kanssa ei voi ylläpitää koska vain heidän näkökulmansa on sallittava.

He on kuitenkin aina ollut auttavaisia lapsilleen esim. tarjoten rahallista avustusta ja tunnen että sisimmässään he haluavat lapselle parasta mutta eivät hyväksy sitä että lapsi on täysin erilainen ja elää oman elämänsä omalla tavalla.

Olen käsitellyt sen etten ole henkisesti heihin yhteydessä mutta en ymmärrä vaikka he ovat tuollaisia niin miten he voivat tuntea että haluaa lapselleen parasta? En pääse heidän pääkoppaansa ymmärtämään ja tämä hämää minua. Se ei kuitenkaan ole aitoa auttamista (tunnen että halu auttaa lasta on aito) kuten jos haluat jotain mikä ei sovi heidän uskonlahkonsa elämäntyyliin niin et saa vaan voidaan jopa aikuiselta lapselta kieltää henkisen väkivallan (raivoominen, syyllistäminen, uhkaaminen, kieltäminen en anna apua tuohon). Asiat on hyvin heidän kanssa niin kauan kun menee heidän pillin mukaan eikä sano mitään vastaan.

Onko tässä jokin selitys kun he ovat tuollaisia niin miten heillä voi olla sisällä jonkinlainen hyväntahtoisuus toki sekin on heidän ehtojen mukaan?

46

446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poiuytresdfg

      En tiedä sinun vanhemmistasi, mutta minun vanhemapani tekevät sen "hyvän" mitä tekevät ollakseen itse "hyviä" ihmisiä , ei minun vuokseni, Tai näyttääkseen sosiaalisesti hyvälle , ei minun vuokseni lainkaan.
      Lopulta se voi jopa kääntyä vahingokseni.
      Kun olin nuorempi tehtiin "hyväntekeväisyystekoja" ehdottomasti suostumatta kuulemaan minua lainkaan. Tuntuu minulle lähinnä alistamiselle ja henkiselle väkivallalle.

      Kun minulle ollaan ilkeitä jonkun taholta, niin äitini sanoo suoraan: "Niin kun sä olet niin helppo kohde".
      Alkaa vähän tympimään tämä aika rikolliselta tuntuva maailma.

      • tämänymmärtämätön

        Tuo saattaa olla se ratkaisu jota hain. Heidän tekemä auttaminen ei ole koskaan ollut avoimesti tapahtuvaa ja se on aina tullut heiltä heidän mielensä mukaan. Herkkä ja hyväntahtoinen ihminen kun olen niin ei koskaan uskaltanut sanoa vastaan.

        Tuli vastauksestasi mieleen keskustelu jonka kuulin salaa jossa he keskenään manasivat kun oli tehnyt jonkun asian siskolleni eikä ollut heti saanut kiitosta ja arvostusta siskolta siitä. Muistan että aina on ollut tunne ja tarve että heitä pitää kehua ja paapoa. Kun he ovat auttaneet on jäänyt vuosiksi tunne ettei halua tehdä mitään mikä loukkaa heitä koska he auttoivat minua.

        Kiitos kun vastasit. Tämä toi heihin liittyvän tunneryöpyn sisälläni ja taitaa olla minulle lopullinen irtipäästäminen kun tämä on ollut asia jota olen ihmetellyt. Henkinen väkivalta jota he käyttävät ja aito hyväntahtoinen auttaminen ja lapsen parasta ajatteleminen ei sovi yhteen.


      • uiopkkl

        Tietysti lapsi on helppo kohde. Varsinkin sellainen lapsi kenen parasta ei koskaan kukaan ajattele eikä kukaan hänen etuaan ikinä puolusta. Miten muuten voisi ollakaan.

        Minusta ei ole mikään uroteko tällaista henkilöä kiusata vaikka tällaisia sankareita jostain mätäisestä kolosta sikiääkin ihan liikaa.


      • poiuytresdfg
        tämänymmärtämätön kirjoitti:

        Tuo saattaa olla se ratkaisu jota hain. Heidän tekemä auttaminen ei ole koskaan ollut avoimesti tapahtuvaa ja se on aina tullut heiltä heidän mielensä mukaan. Herkkä ja hyväntahtoinen ihminen kun olen niin ei koskaan uskaltanut sanoa vastaan.

        Tuli vastauksestasi mieleen keskustelu jonka kuulin salaa jossa he keskenään manasivat kun oli tehnyt jonkun asian siskolleni eikä ollut heti saanut kiitosta ja arvostusta siskolta siitä. Muistan että aina on ollut tunne ja tarve että heitä pitää kehua ja paapoa. Kun he ovat auttaneet on jäänyt vuosiksi tunne ettei halua tehdä mitään mikä loukkaa heitä koska he auttoivat minua.

        Kiitos kun vastasit. Tämä toi heihin liittyvän tunneryöpyn sisälläni ja taitaa olla minulle lopullinen irtipäästäminen kun tämä on ollut asia jota olen ihmetellyt. Henkinen väkivalta jota he käyttävät ja aito hyväntahtoinen auttaminen ja lapsen parasta ajatteleminen ei sovi yhteen.

        Kiva jos koit että auttoi jotain vastaus :)
        Olen arka neuvomaan, joten tarkista vielä ajatus itse.
        Mutta suunnilleen samantapaista montakymmentä vuotta ihmettelin aika hankalissa
        olotiloissa ja nyt vanhemmiten he eivät ole enää jaksaneet niin hyväntahtoista esittääkään vaan on jopa myönnetty että minua on vuosia kiusattu.
        Tuossa muutama vuosi sitten oli keskustelu:
        äitini: "Kaikki on yritetty sinun eteen mutta mikään ei auta !"
        minä: "Voisitko kertoa esimerkkejä mitä minun eteeni on tehty ?"
        äiti: "Ei mitään ! Olet turhaan puhunut kanssani 40 vuotta !"

        Sen jälkeen ei ole niin hyväntekijää esitettykään. toinen vanhempi tekee pientä palvelusta autollaan, ja on onneksi sillä kenties taannut "hyvyytensä" riippumatta muista asioista. Siis ei tarvi olla vastuussa mistään kun vähän ajaa autoa.


      • hioyyf

        Noin on minullekin tehty. Ei minun vuokseni vaan sosiaalisen kunnian ja kunniallisuuden vuoksi pelkästään julkisen eleen osoittamiseksi. Sisältä todellisuudessa silkkoa eikä millään tavalla terveellistä minulle.


      • kirppuennennytihminen
        tämänymmärtämätön kirjoitti:

        Tuo saattaa olla se ratkaisu jota hain. Heidän tekemä auttaminen ei ole koskaan ollut avoimesti tapahtuvaa ja se on aina tullut heiltä heidän mielensä mukaan. Herkkä ja hyväntahtoinen ihminen kun olen niin ei koskaan uskaltanut sanoa vastaan.

        Tuli vastauksestasi mieleen keskustelu jonka kuulin salaa jossa he keskenään manasivat kun oli tehnyt jonkun asian siskolleni eikä ollut heti saanut kiitosta ja arvostusta siskolta siitä. Muistan että aina on ollut tunne ja tarve että heitä pitää kehua ja paapoa. Kun he ovat auttaneet on jäänyt vuosiksi tunne ettei halua tehdä mitään mikä loukkaa heitä koska he auttoivat minua.

        Kiitos kun vastasit. Tämä toi heihin liittyvän tunneryöpyn sisälläni ja taitaa olla minulle lopullinen irtipäästäminen kun tämä on ollut asia jota olen ihmetellyt. Henkinen väkivalta jota he käyttävät ja aito hyväntahtoinen auttaminen ja lapsen parasta ajatteleminen ei sovi yhteen.

        Lue alempana ketjussa mainittu Kaikella kunnioituksella-kirja. Sinä olet yksi juuri sen kirjan "kohderyhmistä", jota kirja auttaisi.
        Vapauduin itse valtavasti siitä taakasta, missä olin eli henkisen väkivallan kohteena,
        joskus fyysisenkin, ainakin raivokohtauksia jouduin kestämään.
        Kaikesta seurasi vuosikausien ahdistus ja lopuksi paniikkihäiriö. Painajainen.
        Kun vanhempien "päässä"/ajattelussa on "vikaa" niin ei osaa ottaa huomioon sitä, että omaankin päähän alkaa tulla "vikaa". Ensin se kohtelu aiheuttaa sitä ja toiseksi alistuminen.
        Ei kykene eikä uskalla pitää puoliaan ja kierre on valmis. Tulee yhä pahempi olo, koska
        vanhemmat eivät pysty muuttumaan, eivät edes halua, koska hehän ovat aina oikeassa.
        On itse opittava näkemään asiat oikeassa valossa. ! Saatava itsetuntonsa ja mielenrauhansa takaisin. Kyseinen kirja auttaa siinä.


      • poiuytresdf

        Joo, itse aloin saada outoja selittämättömiä kohtauksia. Niissä mm. pyörryttää.
        Eikä oire lievity kun vain pysyttelemällä pois äitini vaikutuspiiristä.
        Muutkin henkilöt saavat äidistäni fyysisiä oireita, mutta ei yhtä voimakkaasti kuin minä.

        Mutta se tuntuu kamalalle että itseä on joskus epäilty samanlaiseksi kuin oireiden aiheuttaja.


    • ouetr

      Vanhempasi kuulostavat pelkääviltä ja jäykiltä mieliltä. Ehkä heillä on takanaan turvattomuutta jonka takia he ovat joutuneet kangistumaan kaavamaiseen ja ritualistiseen elämään. Herran apokalypsin pelon lomasta kuitenkin toivottelevat varmaan ihan hyvää jälkikasvulleen. Mitä se nyt sitten heille sitten tuossa mielentilassa ja tyylissä tarkoittaakin.

      • poiuytrsdfg

        Mutta tuolla ajatuksella ei välttämättä lapsi selviä jos on vanhemmat narsisteja todella.


      • fzfzffz

        On tärkeää ymmärtää miksi vanhempien tai kenen tahansa narsismi on syntynyt mutta usein ainoa keino selviytyä on olla "kylmä" eli vähintään henkisellä tasolla katkaista suhde jotta omaa elämää voi elää.


      • upoot
        poiuytrsdfg kirjoitti:

        Mutta tuolla ajatuksella ei välttämättä lapsi selviä jos on vanhemmat narsisteja todella.

        Ei todellakaan selviä. Vielä kun keksis sen ajatuksen millä selviäisi.


    • donna26

      Hei ! Lainatkaapa kirjastosta kirja "Kaikella kunnioituksella" alaotsikko irtiottoja vanhempien vallasta. Sen on kirjoittanut Katriina Järvinen, sosiaalipsykologi, psykoterapeutti ynnä muuta.
      Hän tarkastelee kirjassaan aikuisten lasten ja vanhempien suhteen kipukohtia ja arvojen törmäämistä. Hän on itse uskonnollisesta kodista, mutta se on vain pieni osa tätä kirjaa (alussa), joka on kokonaisuudessaan loistava !!! En mistään muusta kirjasta ole saanut niin valaisevaa ja helpottavaa tietoa. Tuntui suorastaan, että "kivi putosi sydämeltä", en olekaan huono ihminen, vaikken alistu aina vanhempieni tahtoon ja kontrolliin. Eikä siitä tarvitse tuntea syyllisyyttä !
      Kirja on helposti ymmärrettävää ja sujuvaa luettavaa.
      Suosittelen lämpimästi !

      • libri

        Samat sanat Kaikella kunnioituksella-kirjasta ! Kirja on hyvä ! Sain siitä mahtavasti apua, se antoi tukea ja vastauksiakin moneen asiaan ja harmittelin, etten ollut löytänyt sitä jo kolme vuotta sitten kun se ilmestyi.
        Tilasin sen adlibris verkkokaupasta, tuli alta viikossa kotiin ja maksoi muistaakseni parisenkymppiä.
        Olen lukenut kymmenittäin, jos ei sadoittain elämäni varrella, vastaavantapaisia kirjoja.
        Pystyn aika hyvin arvioimaan, onko kirja kehujen arvoinen.


      • omenomen

        Kyllähän sitä tavallaan noista tyypeistä eroon pääsis, mutta kun melko kattavasti joutuu sitten muiden sosiaalisten piirien hampaisiin ja kiusattavaksi vailla mitään oikeaa tukea ja turvaa. Kotipakolaisia kun ei tunnisteta lähimainkaan oikein, vaan hylkiöosa on todennäköisin kohtalo kaikkialla. Tuo venhempien pyhyys -asenne on kyllä niin tiukasti kulttuurissa että sitä vastaan on vaikea yksin taistella kun jopa "kohtalotoverit" elävät kieltämisen ja muiden defenssien peitossa. Erakoituminenko on pidemmän päälle ainoa vaihtoehto?


      • kirjanlukenut

        Mikä turva sitten muka on ne pakkomielteiseti kontrolloivat ja määräilevät vanhemmat, jotka vain sairastuttavat ihmisen lopuksi ikää mahdollisesti ?
        Ei sitä vastaan voi eikä kannata taistella, senkun lähtee tekemään omaa elämää.
        Maailma on täynnä ihmisiä, uusia ystäviä ja turvaverkkoja on mahdollista löytää !
        Ei erakoitua tarvitse, ei se suinkaan ole vastakohta alistumiselle ja alistamiselle !


      • poiuytrdfgh
        omenomen kirjoitti:

        Kyllähän sitä tavallaan noista tyypeistä eroon pääsis, mutta kun melko kattavasti joutuu sitten muiden sosiaalisten piirien hampaisiin ja kiusattavaksi vailla mitään oikeaa tukea ja turvaa. Kotipakolaisia kun ei tunnisteta lähimainkaan oikein, vaan hylkiöosa on todennäköisin kohtalo kaikkialla. Tuo venhempien pyhyys -asenne on kyllä niin tiukasti kulttuurissa että sitä vastaan on vaikea yksin taistella kun jopa "kohtalotoverit" elävät kieltämisen ja muiden defenssien peitossa. Erakoituminenko on pidemmän päälle ainoa vaihtoehto?

        M ä ymmärrän tän.
        Nuorena tyttönä en paennut vanhempia koska pelotti että minua siihen aikaan jahdanneet
        miehet innostuu liikaa kun ei ole isoveljeä ja jos ei ole vanhempiakaan, että syövät minut yhtenä suupalana. Mutta nyt oon riittävän vanha ruma ja sairas , ettei ole tuota ongelmaa.


    • koillistuuli

      Omia ja appivanhempia (jo iäkkäitä) seuratessa sitä välillä saa todellakin pohtia, kuka haluaa vilpittömästi hyvää lapselleen, kenelle taas kyse on valtapelistä, itsetunnon pönkittämisestä, katkeruudesta jne.

      Isäni irrotti otetta sitä mukaa kun aikuistuin, eikä ole puuttunut aikuiseen elämääni millään tavalla. Kyse ei ole ollut välinpitämättömyydestä, vaan minulla on aina ollut vahva tunne että isä tukee, hyväksyy ja kunnioittaa minua enemmän kuin kukaan muu. Hän on ollut tukena tarvittaessa, mutta ei koskaan tyrkytä omia näkökantojaan. Toki olen imenyt hänestä paljon asenteita ja ajatuksia, olenhan hänen lapsensa, joten hänen vaikutuksensa elämääni on ollut todella suuri. Hän on viisas, hyväitsetuntoinen ja lempeä ihminen.

      Äiti on taas puuttumassa koko ajan, mutta hänelle pistän hanttiin. Hän ei tarkoita välttämättä pahaa, mutta on tietyllä tapaa huono sosiaalisilta taidoiltaan ja itsetunnoltaan niin heikko, että käyttää päsmäröintiä ja rahan tyrkyttämistä egonsa pönkittämiseen. Hänenkin käytöksensä on ihan ymmärrettävää, vaikka välillä rasittavaa.

      Sitten löytyy appiukko jolle oman lapsen hyvä elämä tuntuu olevan punainen vaate. Jotenkin hän ei voi hyväksyä sitä, että hänen oma lapsensa omin avuin, omin ajatuksin ja hänelle vieraalla maailmankuvalla voi pärjätä elämässä. Hän ei voi sietää sitä että oma lapsi tietää ja osaa enemmän, että oma lapsi on hänestä riippumaton eikä tarvitse hänen apuaan. Appiukko kuitenkin kehittelee kaikenlaisia ongelmia päässään, suurentelee pikkuasioita ja sitten aloittaa "huolehtimisen". Joskus tuntuu että tuo ongelmien kehittäminen on vain sitä, että appiukko haluaa nähdä ongelmia meidän elämässämme, ongelmia jotka HÄN ratkaisee. Hän haluaa tavallaan hyvää lapselleen, mutta sen pitäisi tulla hänen ehdoin, hänen ansiostaan ja hänen maailmankuvansa mukaisesti.

      Appiukko ei ole narsisti, mutta käyttäytyy välillä hyvin narsistisesti koska hänen itsetuntonsa on niin heikko. Perheen päänä oleminen on ollut hänen tapansa päteä ja tuntea itsensä tärkeäksi, mutta lasten aikuistuttua tuo egoa olennaisesti pönkittävä tekijä on luisunut käsistä, ja se kiukuttaa, vaikka sitä ei voi myöntää. Koska hänellä on heikko itsetunto, hänelle on hyvin tärkeää yhteisön hyväksyntä. Asioiden pitää näyttää hyvältä ulospäin vaikka sen takia joutuisi uhraamaan paljonkin.

      Narsismi on huonoa itsetuntoa. Mitä heikompi itsetunto, sitä narsistisemmat keinot. Heikkoitsetuntoinen hakee yhteisön hyväksyntää asettaen sen jopa perheen hyvinvoinnin edelle. Uskonnollisissa yhteisöissä paine voi olla hyvinkin kova ja pelko yhteisön hylkäämäksi joutumisesta on käsittämättömän iso. Uskonto voi olla myös veruke toimia tietyllä tapaa, olla ottamatta vastuuta omasta käytösestä. Heikkoitsetuntoinen ei kykene hyväksymään muuta kuin oman "totuutensa" ja tapansa. Heikkoitsetuntoinen kohottaa egoaan mm. juuri lahjoin ja rahalla odottaen kiitollisuudenvelkaa, oikeuttaen valtansa siten toisen elämään. Kun on huono itsetunto, ahdasmielisyyttä ja tietämättömyyden aiheuttamaa pelkoa, erilaisuutta on hyvin vaikea hyväksyä. Erilaisuus on uhka. Todelliselle narsistille oman lapsen erilaisuus on vielä suurempi ja hämmentävämpi uhka. Narsistille oma lapsi on hänen jatkeensa, ruumiinosansa ja omaisuuttaan, jonka kuuluu toimia narsistin tahdon mukaisesti.

    • huutiapäsmäreille

      Toisten määräily ja kontrolloiminen ei ole mikään narsistin "etuoikeus".
      On paljon lasten vanhempia ja ihmisiä yleensä, jotka kuvittelevat, ettei maapallo pyöri ilman heitä eikä kukaan ihminen selviydy elämässään, elleivät he kerro (käske) miten tulee toimia.
      Heidän mielipiteensä on tietysti ainoa oikea.
      Olen todennut, että mitä tyhmempi/tietämättömämpi/yksinkertaisempi ihminen on,
      sen varmemmin hän luulee itsestään suuria, kuvittelee itsään kaikkia muita älykkäämmäksi,
      joten hänen ohjeensa ovat hänen mielestään ihan oikeutettuja, koska vain hän tietää, miten oikein toimitaan. Se "toiminta" on usein lähes pakkomielteenomasita kaiken lisäksi.
      Näille ihmisille ei tule mieleenkään, että muillakin on aivot, ehkä jopa paremmin toimivat
      kuin heillä...

      • PosketONta

        Kyllä. Kokemukseni mukaan ihmisille ei tule Suomessa mieleenkään että jollakin voi olla täysin toisenlaiset lähtökohdat, olosuhteet ja kokemukset kuin itsellä.


      • poiuytresdfgh

        Totta.


      • flakjfoiu

        On vanhempia, jotka eivät osaa toimia lastensa parhaaksi, vaan pyrkivät aina manipuloimaan heitä , kuten kaikkia muitakin ihmisiä. Lapsi selviytyy itsenäiseksi vain, mikäli ymmärtää ottaa etäisyyttä tai jopa katkoa siteet kokonaan. Varakkaat narsistivanhemmat pyrkivät ohjailemaan lapsiaan lahjoittamalla näille luottokortteja, autoja, asuntoja ja muuta tavaraa. Huolettoman nuoruuden jälkeen seuraa ongelmia, kun aikuinen ihminen kääntyy aina vanhempiensa puoleen sen sijaan, että itse olisi aktiivinen. Vastineeksi hän yrittää täyttää näiden toiveita.


      • poiuytsdfgh

        Mua on lahjottu esim. pähkinäpussilla tai banaaneilla.
        olen ollut tilanteissa joissa juuri ja juuri pysyy hengissä,
        niin sitten jos vanhemmat toimii niin, että saan pienen mahdollisuuden pysyä hengissä,
        niin ulkopuoliset näkee asian niin, että minä olen vanhemmista riippuvainen eli ikänkuin viallinen osapuoli ja he hyviä. Mun mielestä on törkeää että ketään ylipäätään pidetään olosuhteissa joissa on niin heikoilla, joissa pitää henkisesti alistua vaikka saadakseen vaikka jonkun pähkinäpussin, vaikka kyseessä on joiltain osin jopa jonkin verran lahjakas ihminen ja älyllisesti vähintään keskitason. Eikä se pähkinäpussilahjonta siten ole mitään kovin jaloa kerjäläisapua pohjimmiltaan. Jos joku on ensin tahallisesti järkätty sellasiin erikoisiin olosuhteisiin.


      • tuiutit
        flakjfoiu kirjoitti:

        On vanhempia, jotka eivät osaa toimia lastensa parhaaksi, vaan pyrkivät aina manipuloimaan heitä , kuten kaikkia muitakin ihmisiä. Lapsi selviytyy itsenäiseksi vain, mikäli ymmärtää ottaa etäisyyttä tai jopa katkoa siteet kokonaan. Varakkaat narsistivanhemmat pyrkivät ohjailemaan lapsiaan lahjoittamalla näille luottokortteja, autoja, asuntoja ja muuta tavaraa. Huolettoman nuoruuden jälkeen seuraa ongelmia, kun aikuinen ihminen kääntyy aina vanhempiensa puoleen sen sijaan, että itse olisi aktiivinen. Vastineeksi hän yrittää täyttää näiden toiveita.

        Lapsi ymmärtää ottaa etäisyyttä?

        Murrosikä, jos yhtään on tutustunut ihmisen kehitysspykologiaan, on juuri se luontainen kasvuprosessi, jossa tuo irtaantuminen ja eriytyminen tapahtuu jokaisen yksilön kohdalla. Siihen kehityskulkuun kuuluu se, että omat vanhemmat alkavat vaikuttamaan ties miltä ja niistä haluaa luontaisesti eroon tavalla tai toisella. Se on raju kasvunpaikka sekä murrosikäiselle itselleen, että hänen vanhemmilleen, jos ovat läsnä lapsensa elämässä. Sikäli siis oli vaikea käsittää tuota, että lapsi ei ymmärrä ottaa eteäisyyttä, kun kyse ei ole siitä.


      • poiuytredfgh

        Tota noin, ainakin meidän perheessä rajumpi henkinen väkivalta alkoi silloin kun niitä eriytymisen ja itsenäistymisen piirteitä alkoi ilmetä. Se tuntui kokonaisuudessaan siltä, ettei kuviosta ehkä voikaan päästä ulos hengissä, ja niinhän tässä kävikin että nelikymppisenä henkihieveristä äidin kiusaamana itseni löysin,. äiti muisti aina hokea; "Sieltä 16-vuotiaasta astihan sun elämä on ollut AIIIIVAN KAUHEAAA ja aina vain pahempaa on tulossa....

        Eihän moni lähde vakivaltaisista parisuhteistakaan kun pelkää sitä vielä pahempaa ja minä ihmettelen miksi ihmiset sitä ihmettelee.

        Henkinen vakivalta voi olla rajumpi voima kuin luonnollinen itsenaistymishalu. Ei siina ole mitaan ihmeellista.


      • poiuytrdsdfg

        Sitahan vakivalta on: väkisin otettua valtaa.


      • fktrnm
        poiuytredfgh kirjoitti:

        Tota noin, ainakin meidän perheessä rajumpi henkinen väkivalta alkoi silloin kun niitä eriytymisen ja itsenäistymisen piirteitä alkoi ilmetä. Se tuntui kokonaisuudessaan siltä, ettei kuviosta ehkä voikaan päästä ulos hengissä, ja niinhän tässä kävikin että nelikymppisenä henkihieveristä äidin kiusaamana itseni löysin,. äiti muisti aina hokea; "Sieltä 16-vuotiaasta astihan sun elämä on ollut AIIIIVAN KAUHEAAA ja aina vain pahempaa on tulossa....

        Eihän moni lähde vakivaltaisista parisuhteistakaan kun pelkää sitä vielä pahempaa ja minä ihmettelen miksi ihmiset sitä ihmettelee.

        Henkinen vakivalta voi olla rajumpi voima kuin luonnollinen itsenaistymishalu. Ei siina ole mitaan ihmeellista.

        Henkiseltä väkivallalta ei säästy aina vaikka olisi kotoaankin poispäässyt.
        Se tulee pitkin "lankoja" joka puhelussa tavalla tai toisella ja aina kun käy vanhempiaan tapaamassa. Lopulta ei pysty enää käymään. Menee päiviksi itseltä henkinen tasapaino sen jälkeen, kun aikaisemmatkin vaikeat tilanteet nousevat mieleen ahdistamaan.
        Koko se "Quantanamo", kun tunnet olevasi kuin henkisen väkivallan vanki, pää hupussa, kädet selän takana raudoissa, polvillasi ja ase osoittaa sinua otsaan.
        Se tekee tuhoaa uhrin mielenterveyden.


      • poiuytdfg

        joo


      • cfcexwzqw
        poiuytrdsdfg kirjoitti:

        Sitahan vakivalta on: väkisin otettua valtaa.

        Totta usein vaikkanaan ei aina...
        Tosin, usko ja narsistisuus on paha yhdistelmä. Usein siihen sisältyy järjetöntä psyykkistä ja fyysillistä väkivaltaa, valitettavasti myös lapsiinkin kohdistuvina.


    • uhygtfr

      Ei oikein haluta asettaa asiaa kokonaisuutena esiin nimen omaan uskon asioiden suhteen mutta ehkä tämä auttaa sinua ymmärtämään mitä on olla aivopesty / mielen manipuoituna uskontunnustuksen kaltaiseksi. Usein tämä tulkitaan vain ja ainoastaa paavalilais-luterilaisuuden ja lestadiolaisten ominaisuudeksi mutta paavalilais-luterilaisuuden käsikirjaa; raamattua ne toisetkin lahkot lukee ja tulkitsee omalla tavallaa. Kristijen lahkoja maailmassa on yli 3500, todennäköisesti paljon enemmän sillä raamattu on niin ristiriitainen, että jos se on Jumalan Sanaa niin sen jumalan täytyy olla sellainen joka ei ole maailman kaikkeuttu luonut.

      raamatun jakomielisyyttä aiheuttavista ongelmista löytyy tutkimisen aihetta täältä:
      http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html

      Tuollaisilla uskon ja uskomuksien paksulla kirjalla myötä vaikutetaan uskontunnustuksen kaltaisiksi mielen manipuloimisia / aivopesuja uskovaisissa, tutkikaa tarkkaan...
      Jokaisen kohdan luettuasi, pysähdy ja mieti asiaa sielullisuudella...

      FAKTAT VOITTE TARKISTAA...
      USKOVAISILLE:
      uskontunnustus ja sen antaneiden kaltaisuudesta...
      järjettömyydenne:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Meillä ei ole järkeä'

      Ymmärtämättömyydenne:
      'Meillä ei ole ymmärrystä'

      Ihmisyydestänne luopuminen:
      'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
      'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
      'Olemme syntisiä'

      Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
      'Järkemme ei voi käsittää Jumala

      herraa palveleva herra jumala uudeksi jumaliksi:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
      'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
      'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

      ("syntinen" on omavanhurskaus oppi, sillä sanalla, ilmaisulla korvataan RIKOS ilmaisu, ehkä suuri "synti." Sillä kristittyjä aivopestään uskomaan että Jeesus on kaikkien kaikki synnit; RIKOKSET sovittanut ja niin ei ole.)

      JOS olet nyt lukenut ja pysähntynyt miettimään asiaa syvällisemmin, niin palaa uskontunnustuksen alkuun pysähtymisesi aikana saamien mielikuvien kera
      JA
      KYSYS ITSELTÄSI: "MIKSI?"
      /miksi pitää olla "järjetön" tai "miksi pitää erota jumalasta" jne.....

      ----------------
      JA LUE SITTEN TÄSSÄ ALLA OLEVA TEKSTI...
      ----------------

      Vielä 1700-luvun alku puolella kuninkaat, keisarit jne jotka hallitsi kansoja olivat niit jumalia joita jumaloitiin. Kun sivityksen taso nousi, niin hallitsijat menettivät jumalan asemansa MUTTA mm kristittyjen kirko papistoineen pitävät sitä edelleen yllä, oman läipänsä ja ilmeisesti herransa puolesta. Se ev.l. pappien pappislupauksestakin tulee kierosti esiin ettei uskovainen ymmärtäisi:
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi
      Pappislupaus
      Kirkkojärjestyksen mukaan Pappislupaus menee näin:
      "Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaaTahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."
      HUOM!!!
      Jumalan palvelemisen tahto on täysin kumottu pappislupauksen tässä lauseessa: "siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa"
      SIIS uskontunnustuksessaan pappislupauksen antaja on luopunut Jumalasta ja Jeesuksesta mutta EKSYTTÄJÄNÄ esiintyy HEIDÄN NIMESSÄ herraa (saatanaa) palvelleen herra jumalan nimessä sillä kolminaisuus oppi ei ole Jumalan tai/ja Jeesuksen oppia vaan:
      Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
      10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä."
      Ilman Pyhää Isää ja ilman Pyhää Poikaa ei ole Pyhää Henkeä!
      Luopumalla HEISTÄ yhdestä, luopuu HEISTÄ!
      HUOM!
      Pilkkaamalla HEISTÄ yhtä, PILKKAA HEITÄ:
      Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaa;
      3:29 mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."

      HUOM!
      Jumalasta luopumisen kohdasta selviää, että uskontunnustuksen antanut on aivopesty ateistiksi.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Ateismi
      "Ateismi eli jumalattomuus tarkoittaa jumalauskon puuttumista tai käsitystä, jonka mukaan jumalia ei ole olemassa."

      Siinä faktaa mietittäviksi; ei pahaa tarkoittaen mutta etenkin lasten ja nuorten vuoksi aikuisten tulisi mielestäni suojella AINAKIN ALAIKÄISIÄ LAPSIA suomen valtion kirkonkin aivopesulta ja ennen kaikkea alaikäisille asetetuista uskontunnustuksista ja ehtoolliselta jotka turmelee ihmisyyden ominaisuuksia....

      /Jatkuu...

      • mubyvtc

        Miksi alaikäisentenkin pitää oppia pilkkaamaan Jeesusta sitä ymmärtämattä?
        Ulosteen tekeminen Jeesuksesta, on hirvittävää...
        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
        15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus."
        Ja voitte olla varmoja, että Jeesuksen antama vastaus on edelleen sama:
        15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
        15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?

        Jeesuksella on asiaa papeille..
        Jeesuksen evankeliumia Luukkaan mukaan:
        20:45 Ja kaiken kansan kuullen hän sanoi opetuslapsillensa:
        46 "Kavahtakaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
        47 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion"

        Joten tietoisina omasta tuomiostaa papit työtään tekevät...

        Jeesuksen antamaan tieto uskovaisille...
        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
        24:23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
        24:25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
        24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko."

        Joten, MIKSI PITÄÄ USKOA kun sen on Jeesus kieltänyt?

        Onko kyseessä saatanan enkeleiksi koulutus!!!?
        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
        25:41 "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen."

        -----------

        Ei pahalla... mutta oli pakko kirjoittaa....


      • jidjcnwq

        Eksytettyjä vanhempia, ei tule syyttää ainakaan tuntematta faktaa,
        sillä
        se TODELLINEN syy ei ole vanhemmissa vaan heissä jotka IHMYYTTÄ työkseen turmelee.

        Toivon aloituksen kirjoittaneelle oppimiseen tahtoa ja voimia sekä kykyä sopeutua vaikeaan tilanteeseensa johon itse ei ole syyllinen.


      • elaineT

        "eksytettyjä vanhempia" ? "todellinen syy ei ole heissä" ? "vaan heissä….?
        outoja mielipiteitä….

        Se siitä, aloittajalle toivon minäkin kaikkea parasta.
        Mikähän on tilanne nyt ?


    • nhbtvrcxrx

      Vihje...
      narsistisuutta on kaksi eri pääryhmään, psotiivista ja negatiivista.
      Googlaamalla ja Wikipediasta ilmeisesti saa asiaan tietoa....

      • hhygtftcx

        hih! pitää pitää olla "positiivistä ja negatiivistä"
        pahoittelen puutteellisuuttani...


    • poiuytresdfg

      Se on selvää, ett ä on vanhempiammekin narsistisempia voimia maailmassa, mutta puhutaan nyt siitä pienimmästä eli vanhemmista, joka on edes vähän mahdollista, koska heillä ei ole sen suurempaa valtaa maailmassa kuin lapsensa tunteita järkytellä.
      Siksi he varmaan ovatkin siita niin riippuvaisia.
      Ma luulen etta isommat pomot itseasiassa hallitsee suurta osaa kansaa kansalaisten oman narsismin kautta. Eli ihmiset ovat kuin kerroksissa niin että aina riittää joku nokkimaan kerrosta alempaansa pönkittaakseen egoaan, Ja sitten ihmiset kuluttavat aikansa sellaiseen ja hallitsijoilla on helppoa. Ei heidan edes tarvitse alistaa ketaan kun kansalaiset alistavat toisensa narsisminsa kautta ikaankuin luonnostaan alemman luontonsa kautta..

      • poiuytdfgh

        Mutta vaikka egoa pönkittaisi kaiken aikansa, mita se merkkaa tassa maailmankaikkeudessa: yksi hyttysen kakka, Siksi en ole ikina ymmartanyt miksi ihmiset tosissaan pyörii semmoisen asian ymparilla ikaankuin ihan tosissaan viela ja niin tunteellisesti. En oikeen tavota koko juttua.
        Eika se edes kesta kovin kauaa oli sitten pieni tai suuri ego.
        Niin mua ainakin kiinnostais tehda jotain muuta.

        Nyt mulle sano eraat joita olin luullut jonkinlaisiksi "auttajiksi", ettei heista voi sanoa, etta he olis auttajia. Noh se selventaakin asiaa.
        Kaikkea minakin luulin. :)


      • poiuytresdfghj

        Mun psykopaatti sano tanaan mulle mielenkiintosesti, etta olisi parempi vaan kun sanoisin ihmisille suoraan nakemykseni enka aina niin kohteliaasti, kun kuulemma se kohteliaisuus voi olla silla tavoin eparehellista niin etta ne ihmiset sitten tosiaan elaa vaarissa luuloissa itsestaan. Onkohan hallekin tehnyt vaan hyvaa kun sanon hanta psykopaatiksi ? :)
        No hyva juttu :)


      • Suorasanat
        poiuytresdfghj kirjoitti:

        Mun psykopaatti sano tanaan mulle mielenkiintosesti, etta olisi parempi vaan kun sanoisin ihmisille suoraan nakemykseni enka aina niin kohteliaasti, kun kuulemma se kohteliaisuus voi olla silla tavoin eparehellista niin etta ne ihmiset sitten tosiaan elaa vaarissa luuloissa itsestaan. Onkohan hallekin tehnyt vaan hyvaa kun sanon hanta psykopaatiksi ? :)
        No hyva juttu :)

        Suoraan voi sanoa kohteliaasti tai töykeästi. Niissä on suuri ero. Ensimmäisessä ystävyys jatkuu. Jälkimmäisessä ystävyys päättyy.


    • poiuytrdfgh

      Jaa.
      Olen ollut tassa viimeaikoina paljon narsistien kanssa puheissa, ja nyt tuntuu koko keho mukiloidulle. Jostain luin että samat neutopathways olis vastuussa henkisesta ja fyysisesta kivusta. Joskohan tassa jo viimein aivan liian myöhaan herais jonkinmoinen itsesuojeluvaisto.
      En taida uskaltaa altistua enaa niiden henkiselle pahoinpitelylle, pelkaan etta koko keho ja paa prakaa. Eika psykopaattini neuvoista ole mihinkaan.
      taa tilanne senkun vaikeutuu.
      Luin artikkelin siita kuinka narsistin taktiikka perustuu uudelleen ja uudelleen traumatisoimiselle ja on tosi vaarallista. Silta tuntuu.

    • poiuytfrdsxcv

      Mitäs mieltä ootte tästä kun mun lievempi narsisti on aloittanut tekemään tämmöstä:
      hän kommunikoi vain lyömällä luuria korvaan hyvin töykeään ja välinpitämättömään tyyliin, mutta tuo minulle puoliväkisin "lahjoja" kuten esim. pattereita herätyskelloon. Ilme on hyvin kireä, mutta ovella sanoo kovaan ääneen että hän tulee taas tuomaan uusia lahjoja. Tänään kieltäydyin, hän otti yhteyttä monta kertaa, lopulta sanoin: "Ok yritän kestää." Kun sain "lahjani" aloin saada paniikkikohtauksia siitä narsistini vähät välitti. Suorastaan pelkään näitä "lahjoja".

      • poiuyfdvb

        Minulle tämä tuntuu tavalle hallita minua, pysyttäytymällä mielessäni ja elämän kuvioissani puoliväkisin, samalla kun kieltäytyy 100% kahdensuuntaisesta tai tasavertaisesta tai oikeastaan kaikesta kommunikaatiosta, kuten kuvio on ollut kohta 50 vuotta.
        Koen nämä "lahjat" lähes henkisen väkivallan muotona.
        Ja sitten pitää kokea itsensä syylliseksi sen takia ja suunnata huomio isään, mutta en saa sanoa mitään koska luuri lyödään korvaan miltei hieman aggressiivisesti,


    • Einarsisteja

      Kaksi narsistia ei voi olla yhdessä. Narsistit hakevat nimen omaan heikkoja ja alistuvia ihmisiä. Aloittajalla itsellään on ongelma.

      • poiuytrdhj

        Varmasti voi olla yhdessä riitaansa jopa lopuksi elämäänsä jumiutuneina. Ei se tavallista yhdessäeloa ole vaan aivan hullunkurista, mutta kiinni kehässä josta eivät pääse irti.


      • tämänymmärtämätön

        Ne ei tule keskenäänkään toimeen ja heidän elämänsä on kuin katsoisi kärsimysnäytelmää.

        Isä on aina hallinnut kovalla huutamisella ja syyllistämisellä jonka kanssa kaikki on mentävä hänen ehdoilla. Äiti on kiltimpi mutta häneenkään ei voi luottaa koska valitsee isän puolen ja hyökkää samalla tavalla. Hänestä puuttuu äidin lämpö . Heiltä puuttuu keskinäinen lempeys ja rakkaus toista kohtaan. Puuttuu kodin lämpö ja rakkaus jossa voisi tuntea hyvän ja turvallisen olon. Joutuu elään jatkuvassa pelossa.


      • poiuydsxcg

        Samantapaisesti minun kodissa. Tosin meillä äiti on se kovempi osapuoli, jota isä tottelee.


    • korviaanmyöden

      Mutta maailmassa on ihminen joka kykenee kommunikoimaan kanssani helposti.
      Kun ilmaisen suuria tunteitani, niin hän vastaa minulle yleensä, että: "ok" :)
      Ja molemmin puolin on kaikki kunnossa. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe