Polttoaineveroa nostetaan.
http://www.is.fi/autot/art-2000005185997.html
Latauspaikkoja lisää, sähköautoja lisää, akkujen hinnat putoaa...
http://www.hs.fi/autot/art-2000005186382.html
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201704252200109866_oa.shtml
Pitkän kantaman järkihintainen sähköauto.
http://www.is.fi/autot/art-2000005185831.html
Todennäköisesti valtio tulee antamaan ostoedun sähköautoille kuten monet maat ovat jo tehneet.
Kuka hölmö ostaa enää pelkällä polttoaineella kulkevan uuden auton?
Sähköautot tulevat!
20
274
Vastaukset
- löpöööö
Suomen ilmastotavoitteen täyttämiseksi ei tarvitse investoida sähköautojen latauspistokkeisiin, ei tukea sähköautoilun yleistymistä verohelpotuksin tai muutenkaan käyttää vähiä veroeuroja täysin uuteen ja kalliiseen järjestelmään, koska meillä on jo nyt olemassa erittäin tehokas jakeluinfra ja toimiva, taloudellinen ja ekotehokas tuote - uusiutuva kotimainen biodiesel.
Millään muulla tavalla kuin panostamalla fossiiliset polttoaineet korvaavaan biodieseliin Suomella ei ole mahdollisuutta päästä ilmastotavoitteisiin, jotka on asetettu erittäin tiukoiksi - niin tiukoiksi, että valtiolla ei ole varoja päästä muilla tavoin tavoitteisiinsa.
Sähköautoiluun siirtyminen maksaisi niin valtavasti tarvittavine tukipaketteineen, että samaan tavoitteeseen pääsemiseen kuin kotimaisella uusiutuvalla biodieselillä ei ole mitään mahdollisuuksia.
Rahaa ei ole, eikä tule, velkaannumme jatkuvasti liikaa jo ilman sähköautotukiakin. - Ostokatko
Vähäpäästöisen liikenteen tukemiseen 25 M€:
http://www.is.fi/autot/art-2000005185774.html
"päästöporrastusta tiukennettavaksi huomattavasti nykyisestä, jotta täyssähkö- ja lataushybridiautojen hankintaan muodostuisi kannuste."
"nykymuotoinen autovero suosii erityisen voimakkaasti isoja luksusluokan sähköautoja: ”Ilmastohyötyjen, kustannustehokkuuden ja tasa-arvon kannalta tämä on selkeä epäkohta, joka olisi tarpeen korjata”"
"Liikenteen päästövähennyksiin liittyviä esityksiä arvioivan työryhmän välitulos tulee julkiseksi 18. elokuuta." (Sitä ennen, - .)
http://www.is.fi/autot/art-2000005184535.html - Patteri-Paavo
Huomattava on, että tässä puhutaan vuoden 2030 tavoitteista, eli yli vuosikymmenen päässä olevasta ajasta. Kovin radikaaleja muutoksia ei kuitenkaan siihen mennessä ei kannattane odottaa. Autovero otettiin käyttöön tilapäisenä vuonna 1958, ja sen poistamisen kanssa on vatuloitu kohta 60 vuotta. Helposti menee vielä muutama vuosikymmen lisää. Samoin radikaaleja muutoksia polttoaineveroon tuskin tullaan näkemään. Berneröintien jälkeen ei tällä vaalkaudella autoverosta tehdä uusia päätöksiä. Ensi vaalikaudella on uusi hallitus ja uudet ministerit ja uusi vatulointi alkaa. Autoveroa joidenkin vuosien päästä lasketaan muutama prosentti, polttoaineveroa nostetaan muutama prosentti, sähköautoille tulee jotain verohelpotuksia, siinä se käytännössä on. Bensalla ja dieselillä liikkuu kumipyöräkaluston pääosa edelleen vuonna 2030.
- Energiatarkkailija
Onko tietäjiä? Jos taloyhtiöön tulee 50:lle sähköautolle 16A latauspiste, millaisen runkoverkon se vaatisi.
- Sähköllä
Monessa taloyhtiössä on lämmitystolpat jo valmiiksi 16A. Eli vanhat piuhat riittää.
10A latauspistekin riittää suurimmalle osalle autoilijoista koska 10 tunnin ( yö) latauksella saa 22kwh ladattua, eli reilusti 100km.n matka autosta riippuen.
Itse kysymykseen, jos kaikki pisteet ovat yhtä aikaa käytössä tarvitaan 3x266A - realismia
Eihän nuo lämmitystolpat ole tarkoitettu eikä sallittukaan jatkuvaan käyttöön latauspisteinä täydellä teholla.
- inhorealismia
Mitä tarkoittaa "tarkoitettu ja sallittu"? Kun piuhat on vedetty ja pistorasiat asennettu, niin niitä voidaan käyttää 24/7 ympäri vuoden. Tietysti varauksella ettei naapurikateus tuhoa koko hommaa. Järki hoi!!
- ei.riitä
Sähköllä kirjoitti:
Monessa taloyhtiössä on lämmitystolpat jo valmiiksi 16A. Eli vanhat piuhat riittää.
10A latauspistekin riittää suurimmalle osalle autoilijoista koska 10 tunnin ( yö) latauksella saa 22kwh ladattua, eli reilusti 100km.n matka autosta riippuen.
Itse kysymykseen, jos kaikki pisteet ovat yhtä aikaa käytössä tarvitaan 3x266ATaloyhtiön 16A lämmitystolpat eivät ole todellakaan mitoitettu 3,7kW/pistorasia tehoille. Yhden ryhmäjohdon päässä on useampi 16A pistorasia. Mitoituksessa on voitu käyttää lämmitystolppien yhteiselle huippukuormalle arviota Pmax = 10 0,5 x N kW missä N on autojen lukumäärä eli 10 autolle saataisiin vain 15 kW huippukuorma.
- Sähköllä
ei.riitä kirjoitti:
Taloyhtiön 16A lämmitystolpat eivät ole todellakaan mitoitettu 3,7kW/pistorasia tehoille. Yhden ryhmäjohdon päässä on useampi 16A pistorasia. Mitoituksessa on voitu käyttää lämmitystolppien yhteiselle huippukuormalle arviota Pmax = 10 0,5 x N kW missä N on autojen lukumäärä eli 10 autolle saataisiin vain 15 kW huippukuorma.
Nykyisillä sisätilalämmittimillä la lohkolämmittimillä mentäisiin jo yli esimerkkisi huippukuorman.
Taloyhtiöiden lämmitystolpat kannattaakin muuttaa lataukseen soveltuviksi älytolpiksi, silloin ei tarvitse pelätä että huippukuorman yli mentäisiin. Samalla saa nykyaikaisen kännykkäohjauksen tolppakellon tilalle.
https://www.parkkisahko.fi/taloyhtiolle/ - realismia
Sähköllä kirjoitti:
Nykyisillä sisätilalämmittimillä la lohkolämmittimillä mentäisiin jo yli esimerkkisi huippukuorman.
Taloyhtiöiden lämmitystolpat kannattaakin muuttaa lataukseen soveltuviksi älytolpiksi, silloin ei tarvitse pelätä että huippukuorman yli mentäisiin. Samalla saa nykyaikaisen kännykkäohjauksen tolppakellon tilalle.
https://www.parkkisahko.fi/taloyhtiolle/Niin mentäisiinkin.
Lisäksi lämmitystolpissa on yleensä kellolaitteet, jotka rajoittavat yhtäjaksoisen käyttöajan kahteen tuntiin. Se on sähkönsäästön lisäksi yhteistehon rajoittamiseksi.
Omat tolppasi voit kustannuksellasi tottakai muuttaa ihan vapaasti vaikka minkälaisiksi älytolpiksi ja järjestää niihin sellaiset syötöt kuin haluat.
- asiatMuuttuuKuitenkin
Kuinka useasti hallitusten ja piipertäjien haihatukset on laitettu uusiksi ja asiat todettu mahdottomiksi? 2050 taitaa olla lähempänä realismia.
- porrvari
Suomen kylmissä olosuhteissa ei ilman akkukapasiteetin huomattavasti kasvattavaa innovaatiota sähköautoilla tee vielä suuressa mittakaavassa mitään.
Pienet sähköautotkin ovat sikakalliita, eikä niiden akkukapasiteetista ole talviolosuhteissa - siis kunnon pakkasissa - vielä todellisuudessa mihinkään.
Kaupunkipörräykseen kapasiteetti riittää auttavasti - tosin kaupunkiautoiksi ne vasta kalliita ovatkin - mutta Suomi on pitkien etäisyyksien harvaan asuttu maa.
Verotukiaisiahan toki kohta aletaan suu vaahdossa Vihreiden toimesta vaatimaan sähköautojen hankintahintojen kompensoimiseksi veronmaksajien kukkarosta - siis tukiaisia ulkomailla valmistetuille autoille, joiden maahantuontia Vihreät jyrkästi muuten vastustavat kauppataseeseen ym juhlavasti vedoten.
Toistaiseksi kaikkein tehokkain, helpoin ja taloudellisin ratkaisu ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi on käyttää nykyistä olemassaolevaa jakeluinfraa kotimaisen uusiutuvan biodieselin jakeluun. Fossiiliset ulkomaisesta öljystä valmistetut polttoaineet saadaan sillä korvattua helposti, kotimaisin voimin ja raaka-ainein ja sitäpaitsi ainoalla tavalla johon velkaantuvan valtion kassa riittää.
Ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi sähköautoilulla menee sellainen vuori miljardeja, että sitä ei yksinkertaisesti ole mahdollista kerätä mistään: Veronmaksajat loppuvat kesken.
Mutta Vihreillehän biodiesel ei luonnollisestikaan sovi. Olisi parempi kuitenkin työllisyyden, ympäristön ja talouden kannalta miettiä asiaa uudemman kerran.
Talousajatteluhan toki ei ole vasemmiston vahvinta aluetta, joten verotukiaisvaatimuksia sähköautoille odotellessa. Vielä tänä vuonna. - Sähköllä
porrvari kirjoitti:
Suomen kylmissä olosuhteissa ei ilman akkukapasiteetin huomattavasti kasvattavaa innovaatiota sähköautoilla tee vielä suuressa mittakaavassa mitään.
Pienet sähköautotkin ovat sikakalliita, eikä niiden akkukapasiteetista ole talviolosuhteissa - siis kunnon pakkasissa - vielä todellisuudessa mihinkään.
Kaupunkipörräykseen kapasiteetti riittää auttavasti - tosin kaupunkiautoiksi ne vasta kalliita ovatkin - mutta Suomi on pitkien etäisyyksien harvaan asuttu maa.
Verotukiaisiahan toki kohta aletaan suu vaahdossa Vihreiden toimesta vaatimaan sähköautojen hankintahintojen kompensoimiseksi veronmaksajien kukkarosta - siis tukiaisia ulkomailla valmistetuille autoille, joiden maahantuontia Vihreät jyrkästi muuten vastustavat kauppataseeseen ym juhlavasti vedoten.
Toistaiseksi kaikkein tehokkain, helpoin ja taloudellisin ratkaisu ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi on käyttää nykyistä olemassaolevaa jakeluinfraa kotimaisen uusiutuvan biodieselin jakeluun. Fossiiliset ulkomaisesta öljystä valmistetut polttoaineet saadaan sillä korvattua helposti, kotimaisin voimin ja raaka-ainein ja sitäpaitsi ainoalla tavalla johon velkaantuvan valtion kassa riittää.
Ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi sähköautoilulla menee sellainen vuori miljardeja, että sitä ei yksinkertaisesti ole mahdollista kerätä mistään: Veronmaksajat loppuvat kesken.
Mutta Vihreillehän biodiesel ei luonnollisestikaan sovi. Olisi parempi kuitenkin työllisyyden, ympäristön ja talouden kannalta miettiä asiaa uudemman kerran.
Talousajatteluhan toki ei ole vasemmiston vahvinta aluetta, joten verotukiaisvaatimuksia sähköautoille odotellessa. Vielä tänä vuonna.Mihin ja kenen asiantuntevuuteen ja faktaan nuo kaikki väittämäsi perustuu?
Itse uskon mieluummin valtion asettamiin työryhmiin jotka koostuvat asiantuntijoista jotka käyttävät kaiken saatavilla olevan faktan. - johtorumbaa
porrvari kirjoitti:
Suomen kylmissä olosuhteissa ei ilman akkukapasiteetin huomattavasti kasvattavaa innovaatiota sähköautoilla tee vielä suuressa mittakaavassa mitään.
Pienet sähköautotkin ovat sikakalliita, eikä niiden akkukapasiteetista ole talviolosuhteissa - siis kunnon pakkasissa - vielä todellisuudessa mihinkään.
Kaupunkipörräykseen kapasiteetti riittää auttavasti - tosin kaupunkiautoiksi ne vasta kalliita ovatkin - mutta Suomi on pitkien etäisyyksien harvaan asuttu maa.
Verotukiaisiahan toki kohta aletaan suu vaahdossa Vihreiden toimesta vaatimaan sähköautojen hankintahintojen kompensoimiseksi veronmaksajien kukkarosta - siis tukiaisia ulkomailla valmistetuille autoille, joiden maahantuontia Vihreät jyrkästi muuten vastustavat kauppataseeseen ym juhlavasti vedoten.
Toistaiseksi kaikkein tehokkain, helpoin ja taloudellisin ratkaisu ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi on käyttää nykyistä olemassaolevaa jakeluinfraa kotimaisen uusiutuvan biodieselin jakeluun. Fossiiliset ulkomaisesta öljystä valmistetut polttoaineet saadaan sillä korvattua helposti, kotimaisin voimin ja raaka-ainein ja sitäpaitsi ainoalla tavalla johon velkaantuvan valtion kassa riittää.
Ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi sähköautoilulla menee sellainen vuori miljardeja, että sitä ei yksinkertaisesti ole mahdollista kerätä mistään: Veronmaksajat loppuvat kesken.
Mutta Vihreillehän biodiesel ei luonnollisestikaan sovi. Olisi parempi kuitenkin työllisyyden, ympäristön ja talouden kannalta miettiä asiaa uudemman kerran.
Talousajatteluhan toki ei ole vasemmiston vahvinta aluetta, joten verotukiaisvaatimuksia sähköautoille odotellessa. Vielä tänä vuonna.Mitä tekee autolla, jonka akut riittävät 40 km ja se pitää joka ilta laittaa lataukseen. 300 km toimintasäteellä ajelee jo useamman päivän.
- Näinon007
johtorumbaa kirjoitti:
Mitä tekee autolla, jonka akut riittävät 40 km ja se pitää joka ilta laittaa lataukseen. 300 km toimintasäteellä ajelee jo useamman päivän.
No tuota pistoke hommaa on tullut harjoitettua jo yli kolme vuotta ja rahaa on säästynyt fossilivehkeisiin verrattuna 6000€🤔
Hommana se ei eroa puhelimen latauksesta 🤑 - realismia
Näinon007 kirjoitti:
No tuota pistoke hommaa on tullut harjoitettua jo yli kolme vuotta ja rahaa on säästynyt fossilivehkeisiin verrattuna 6000€🤔
Hommana se ei eroa puhelimen latauksesta 🤑"Hommana se ei eroa puhelimen latauksesta "
Hyvä vertaus. Ärsyttävää onkin kun puhelimien akku ei nykyään kestä päivääkään jos silla jotain tekee. Koko ajan saa olla etsimässä laturia ja töpseliä. Mobiilipuhelimen mobiilius on aika rajallista ja kännyköistä on tullut uudestaan lähes lankapuhelimia kun niiden pitää olla koko ajan latauksessa.
- 3423
Tämä on näitä SUomen MEPpien aikaansaannoksia. Ne ajaa omaa ja puolueensa etua ei Suomen etua. Ovat heti ensimmäisenä huutamassa joojoo kun uusia kansaa rasittavia asioita on esillä.
Ehkä seuraavan kerran kun MEPpejä valitaan jokaisen kannattaisi miettiä millaisia ihmisiä sinne halutaan. Heidän tehtävänsä ei minun mielestä ole ajaa puolueensa etua vaan SUOMEN etua.- Suomalainenko
Minkäslainen se suomen etu mielestäsi ko. asiassa olisi?
- sähköllä
Kannattaa lukea...
http://energia.fi/ajankohtaista_ja_materiaalipankki/blogi/pakoputket_poistuvat_liikenteesta.1184.blog - afonvxc
Lukekaas tuo. Noin 40 tuhannen euron auto ja sitten pitää kikkailla tuolla tavalla. Jopa Tesla-kuskit kuulemma himmailevat moottoritiellä.
Ei tekniikka vain ole vielä valmista.
https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/permalink/10154726032144685/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1051716
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.811337Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras41230- 921230
- 1421198
- 221096
Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt5861075Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum131052Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih8997Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida11884