Sähköautot tulevat!

Sähköllä

Polttoaineveroa nostetaan.
http://www.is.fi/autot/art-2000005185997.html
Latauspaikkoja lisää, sähköautoja lisää, akkujen hinnat putoaa...
http://www.hs.fi/autot/art-2000005186382.html
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201704252200109866_oa.shtml
Pitkän kantaman järkihintainen sähköauto.
http://www.is.fi/autot/art-2000005185831.html
Todennäköisesti valtio tulee antamaan ostoedun sähköautoille kuten monet maat ovat jo tehneet.
Kuka hölmö ostaa enää pelkällä polttoaineella kulkevan uuden auton?

20

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löpöööö

      Suomen ilmastotavoitteen täyttämiseksi ei tarvitse investoida sähköautojen latauspistokkeisiin, ei tukea sähköautoilun yleistymistä verohelpotuksin tai muutenkaan käyttää vähiä veroeuroja täysin uuteen ja kalliiseen järjestelmään, koska meillä on jo nyt olemassa erittäin tehokas jakeluinfra ja toimiva, taloudellinen ja ekotehokas tuote - uusiutuva kotimainen biodiesel.

      Millään muulla tavalla kuin panostamalla fossiiliset polttoaineet korvaavaan biodieseliin Suomella ei ole mahdollisuutta päästä ilmastotavoitteisiin, jotka on asetettu erittäin tiukoiksi - niin tiukoiksi, että valtiolla ei ole varoja päästä muilla tavoin tavoitteisiinsa.

      Sähköautoiluun siirtyminen maksaisi niin valtavasti tarvittavine tukipaketteineen, että samaan tavoitteeseen pääsemiseen kuin kotimaisella uusiutuvalla biodieselillä ei ole mitään mahdollisuuksia.

      Rahaa ei ole, eikä tule, velkaannumme jatkuvasti liikaa jo ilman sähköautotukiakin.

    • Ostokatko

      Vähäpäästöisen liikenteen tukemiseen 25 M€:
      http://www.is.fi/autot/art-2000005185774.html

      "päästöporrastusta tiukennettavaksi huomattavasti nykyisestä, jotta täyssähkö- ja lataushybridiautojen hankintaan muodostuisi kannuste."
      "nykymuotoinen autovero suosii erityisen voimakkaasti isoja luksusluokan sähköautoja: ”Ilmastohyötyjen, kustannustehokkuuden ja tasa-arvon kannalta tämä on selkeä epäkohta, joka olisi tarpeen korjata”"
      "Liikenteen päästövähennyksiin liittyviä esityksiä arvioivan työryhmän välitulos tulee julkiseksi 18. elokuuta." (Sitä ennen, - .)
      http://www.is.fi/autot/art-2000005184535.html

    • Patteri-Paavo

      Huomattava on, että tässä puhutaan vuoden 2030 tavoitteista, eli yli vuosikymmenen päässä olevasta ajasta. Kovin radikaaleja muutoksia ei kuitenkaan siihen mennessä ei kannattane odottaa. Autovero otettiin käyttöön tilapäisenä vuonna 1958, ja sen poistamisen kanssa on vatuloitu kohta 60 vuotta. Helposti menee vielä muutama vuosikymmen lisää. Samoin radikaaleja muutoksia polttoaineveroon tuskin tullaan näkemään. Berneröintien jälkeen ei tällä vaalkaudella autoverosta tehdä uusia päätöksiä. Ensi vaalikaudella on uusi hallitus ja uudet ministerit ja uusi vatulointi alkaa. Autoveroa joidenkin vuosien päästä lasketaan muutama prosentti, polttoaineveroa nostetaan muutama prosentti, sähköautoille tulee jotain verohelpotuksia, siinä se käytännössä on. Bensalla ja dieselillä liikkuu kumipyöräkaluston pääosa edelleen vuonna 2030.

    • Energiatarkkailija

      Onko tietäjiä? Jos taloyhtiöön tulee 50:lle sähköautolle 16A latauspiste, millaisen runkoverkon se vaatisi.

      • Sähköllä

        Monessa taloyhtiössä on lämmitystolpat jo valmiiksi 16A. Eli vanhat piuhat riittää.
        10A latauspistekin riittää suurimmalle osalle autoilijoista koska 10 tunnin ( yö) latauksella saa 22kwh ladattua, eli reilusti 100km.n matka autosta riippuen.
        Itse kysymykseen, jos kaikki pisteet ovat yhtä aikaa käytössä tarvitaan 3x266A


      • realismia

        Eihän nuo lämmitystolpat ole tarkoitettu eikä sallittukaan jatkuvaan käyttöön latauspisteinä täydellä teholla.


      • inhorealismia

        Mitä tarkoittaa "tarkoitettu ja sallittu"? Kun piuhat on vedetty ja pistorasiat asennettu, niin niitä voidaan käyttää 24/7 ympäri vuoden. Tietysti varauksella ettei naapurikateus tuhoa koko hommaa. Järki hoi!!


      • ei.riitä
        Sähköllä kirjoitti:

        Monessa taloyhtiössä on lämmitystolpat jo valmiiksi 16A. Eli vanhat piuhat riittää.
        10A latauspistekin riittää suurimmalle osalle autoilijoista koska 10 tunnin ( yö) latauksella saa 22kwh ladattua, eli reilusti 100km.n matka autosta riippuen.
        Itse kysymykseen, jos kaikki pisteet ovat yhtä aikaa käytössä tarvitaan 3x266A

        Taloyhtiön 16A lämmitystolpat eivät ole todellakaan mitoitettu 3,7kW/pistorasia tehoille. Yhden ryhmäjohdon päässä on useampi 16A pistorasia. Mitoituksessa on voitu käyttää lämmitystolppien yhteiselle huippukuormalle arviota Pmax = 10 0,5 x N kW missä N on autojen lukumäärä eli 10 autolle saataisiin vain 15 kW huippukuorma.


      • Sähköllä
        ei.riitä kirjoitti:

        Taloyhtiön 16A lämmitystolpat eivät ole todellakaan mitoitettu 3,7kW/pistorasia tehoille. Yhden ryhmäjohdon päässä on useampi 16A pistorasia. Mitoituksessa on voitu käyttää lämmitystolppien yhteiselle huippukuormalle arviota Pmax = 10 0,5 x N kW missä N on autojen lukumäärä eli 10 autolle saataisiin vain 15 kW huippukuorma.

        Nykyisillä sisätilalämmittimillä la lohkolämmittimillä mentäisiin jo yli esimerkkisi huippukuorman.
        Taloyhtiöiden lämmitystolpat kannattaakin muuttaa lataukseen soveltuviksi älytolpiksi, silloin ei tarvitse pelätä että huippukuorman yli mentäisiin. Samalla saa nykyaikaisen kännykkäohjauksen tolppakellon tilalle.
        https://www.parkkisahko.fi/taloyhtiolle/


      • realismia
        Sähköllä kirjoitti:

        Nykyisillä sisätilalämmittimillä la lohkolämmittimillä mentäisiin jo yli esimerkkisi huippukuorman.
        Taloyhtiöiden lämmitystolpat kannattaakin muuttaa lataukseen soveltuviksi älytolpiksi, silloin ei tarvitse pelätä että huippukuorman yli mentäisiin. Samalla saa nykyaikaisen kännykkäohjauksen tolppakellon tilalle.
        https://www.parkkisahko.fi/taloyhtiolle/

        Niin mentäisiinkin.

        Lisäksi lämmitystolpissa on yleensä kellolaitteet, jotka rajoittavat yhtäjaksoisen käyttöajan kahteen tuntiin. Se on sähkönsäästön lisäksi yhteistehon rajoittamiseksi.

        Omat tolppasi voit kustannuksellasi tottakai muuttaa ihan vapaasti vaikka minkälaisiksi älytolpiksi ja järjestää niihin sellaiset syötöt kuin haluat.


    • asiatMuuttuuKuitenkin

      Kuinka useasti hallitusten ja piipertäjien haihatukset on laitettu uusiksi ja asiat todettu mahdottomiksi? 2050 taitaa olla lähempänä realismia.

      • porrvari

        Suomen kylmissä olosuhteissa ei ilman akkukapasiteetin huomattavasti kasvattavaa innovaatiota sähköautoilla tee vielä suuressa mittakaavassa mitään.
        Pienet sähköautotkin ovat sikakalliita, eikä niiden akkukapasiteetista ole talviolosuhteissa - siis kunnon pakkasissa - vielä todellisuudessa mihinkään.
        Kaupunkipörräykseen kapasiteetti riittää auttavasti - tosin kaupunkiautoiksi ne vasta kalliita ovatkin - mutta Suomi on pitkien etäisyyksien harvaan asuttu maa.

        Verotukiaisiahan toki kohta aletaan suu vaahdossa Vihreiden toimesta vaatimaan sähköautojen hankintahintojen kompensoimiseksi veronmaksajien kukkarosta - siis tukiaisia ulkomailla valmistetuille autoille, joiden maahantuontia Vihreät jyrkästi muuten vastustavat kauppataseeseen ym juhlavasti vedoten.

        Toistaiseksi kaikkein tehokkain, helpoin ja taloudellisin ratkaisu ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi on käyttää nykyistä olemassaolevaa jakeluinfraa kotimaisen uusiutuvan biodieselin jakeluun. Fossiiliset ulkomaisesta öljystä valmistetut polttoaineet saadaan sillä korvattua helposti, kotimaisin voimin ja raaka-ainein ja sitäpaitsi ainoalla tavalla johon velkaantuvan valtion kassa riittää.
        Ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi sähköautoilulla menee sellainen vuori miljardeja, että sitä ei yksinkertaisesti ole mahdollista kerätä mistään: Veronmaksajat loppuvat kesken.

        Mutta Vihreillehän biodiesel ei luonnollisestikaan sovi. Olisi parempi kuitenkin työllisyyden, ympäristön ja talouden kannalta miettiä asiaa uudemman kerran.
        Talousajatteluhan toki ei ole vasemmiston vahvinta aluetta, joten verotukiaisvaatimuksia sähköautoille odotellessa. Vielä tänä vuonna.


      • Sähköllä
        porrvari kirjoitti:

        Suomen kylmissä olosuhteissa ei ilman akkukapasiteetin huomattavasti kasvattavaa innovaatiota sähköautoilla tee vielä suuressa mittakaavassa mitään.
        Pienet sähköautotkin ovat sikakalliita, eikä niiden akkukapasiteetista ole talviolosuhteissa - siis kunnon pakkasissa - vielä todellisuudessa mihinkään.
        Kaupunkipörräykseen kapasiteetti riittää auttavasti - tosin kaupunkiautoiksi ne vasta kalliita ovatkin - mutta Suomi on pitkien etäisyyksien harvaan asuttu maa.

        Verotukiaisiahan toki kohta aletaan suu vaahdossa Vihreiden toimesta vaatimaan sähköautojen hankintahintojen kompensoimiseksi veronmaksajien kukkarosta - siis tukiaisia ulkomailla valmistetuille autoille, joiden maahantuontia Vihreät jyrkästi muuten vastustavat kauppataseeseen ym juhlavasti vedoten.

        Toistaiseksi kaikkein tehokkain, helpoin ja taloudellisin ratkaisu ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi on käyttää nykyistä olemassaolevaa jakeluinfraa kotimaisen uusiutuvan biodieselin jakeluun. Fossiiliset ulkomaisesta öljystä valmistetut polttoaineet saadaan sillä korvattua helposti, kotimaisin voimin ja raaka-ainein ja sitäpaitsi ainoalla tavalla johon velkaantuvan valtion kassa riittää.
        Ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi sähköautoilulla menee sellainen vuori miljardeja, että sitä ei yksinkertaisesti ole mahdollista kerätä mistään: Veronmaksajat loppuvat kesken.

        Mutta Vihreillehän biodiesel ei luonnollisestikaan sovi. Olisi parempi kuitenkin työllisyyden, ympäristön ja talouden kannalta miettiä asiaa uudemman kerran.
        Talousajatteluhan toki ei ole vasemmiston vahvinta aluetta, joten verotukiaisvaatimuksia sähköautoille odotellessa. Vielä tänä vuonna.

        Mihin ja kenen asiantuntevuuteen ja faktaan nuo kaikki väittämäsi perustuu?
        Itse uskon mieluummin valtion asettamiin työryhmiin jotka koostuvat asiantuntijoista jotka käyttävät kaiken saatavilla olevan faktan.


      • johtorumbaa
        porrvari kirjoitti:

        Suomen kylmissä olosuhteissa ei ilman akkukapasiteetin huomattavasti kasvattavaa innovaatiota sähköautoilla tee vielä suuressa mittakaavassa mitään.
        Pienet sähköautotkin ovat sikakalliita, eikä niiden akkukapasiteetista ole talviolosuhteissa - siis kunnon pakkasissa - vielä todellisuudessa mihinkään.
        Kaupunkipörräykseen kapasiteetti riittää auttavasti - tosin kaupunkiautoiksi ne vasta kalliita ovatkin - mutta Suomi on pitkien etäisyyksien harvaan asuttu maa.

        Verotukiaisiahan toki kohta aletaan suu vaahdossa Vihreiden toimesta vaatimaan sähköautojen hankintahintojen kompensoimiseksi veronmaksajien kukkarosta - siis tukiaisia ulkomailla valmistetuille autoille, joiden maahantuontia Vihreät jyrkästi muuten vastustavat kauppataseeseen ym juhlavasti vedoten.

        Toistaiseksi kaikkein tehokkain, helpoin ja taloudellisin ratkaisu ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi on käyttää nykyistä olemassaolevaa jakeluinfraa kotimaisen uusiutuvan biodieselin jakeluun. Fossiiliset ulkomaisesta öljystä valmistetut polttoaineet saadaan sillä korvattua helposti, kotimaisin voimin ja raaka-ainein ja sitäpaitsi ainoalla tavalla johon velkaantuvan valtion kassa riittää.
        Ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi sähköautoilulla menee sellainen vuori miljardeja, että sitä ei yksinkertaisesti ole mahdollista kerätä mistään: Veronmaksajat loppuvat kesken.

        Mutta Vihreillehän biodiesel ei luonnollisestikaan sovi. Olisi parempi kuitenkin työllisyyden, ympäristön ja talouden kannalta miettiä asiaa uudemman kerran.
        Talousajatteluhan toki ei ole vasemmiston vahvinta aluetta, joten verotukiaisvaatimuksia sähköautoille odotellessa. Vielä tänä vuonna.

        Mitä tekee autolla, jonka akut riittävät 40 km ja se pitää joka ilta laittaa lataukseen. 300 km toimintasäteellä ajelee jo useamman päivän.


      • Näinon007
        johtorumbaa kirjoitti:

        Mitä tekee autolla, jonka akut riittävät 40 km ja se pitää joka ilta laittaa lataukseen. 300 km toimintasäteellä ajelee jo useamman päivän.

        No tuota pistoke hommaa on tullut harjoitettua jo yli kolme vuotta ja rahaa on säästynyt fossilivehkeisiin verrattuna 6000€🤔
        Hommana se ei eroa puhelimen latauksesta 🤑


      • realismia
        Näinon007 kirjoitti:

        No tuota pistoke hommaa on tullut harjoitettua jo yli kolme vuotta ja rahaa on säästynyt fossilivehkeisiin verrattuna 6000€🤔
        Hommana se ei eroa puhelimen latauksesta 🤑

        "Hommana se ei eroa puhelimen latauksesta "

        Hyvä vertaus. Ärsyttävää onkin kun puhelimien akku ei nykyään kestä päivääkään jos silla jotain tekee. Koko ajan saa olla etsimässä laturia ja töpseliä. Mobiilipuhelimen mobiilius on aika rajallista ja kännyköistä on tullut uudestaan lähes lankapuhelimia kun niiden pitää olla koko ajan latauksessa.


    • 3423

      Tämä on näitä SUomen MEPpien aikaansaannoksia. Ne ajaa omaa ja puolueensa etua ei Suomen etua. Ovat heti ensimmäisenä huutamassa joojoo kun uusia kansaa rasittavia asioita on esillä.

      Ehkä seuraavan kerran kun MEPpejä valitaan jokaisen kannattaisi miettiä millaisia ihmisiä sinne halutaan. Heidän tehtävänsä ei minun mielestä ole ajaa puolueensa etua vaan SUOMEN etua.

      • Suomalainenko

        Minkäslainen se suomen etu mielestäsi ko. asiassa olisi?


    • afonvxc

      Lukekaas tuo. Noin 40 tuhannen euron auto ja sitten pitää kikkailla tuolla tavalla. Jopa Tesla-kuskit kuulemma himmailevat moottoritiellä.

      Ei tekniikka vain ole vielä valmista.

      https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/permalink/10154726032144685/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1716
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1337
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      4
      1230
    4. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1230
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1198
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1096
    7. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1075
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1052
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      997
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      884
    Aihe