Kalasääsket ja muut muuttolinnut

Eikö pesäkameralinkkiä enää hyväksytä palstalle, kun aloitukseni poistettiin nopeassa tahdissa.
Tämä on siis uusi yritys.
http://www.eenet.ee/EENet/kaamerad.html

116

1435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lehtopöllö ja mustahaikara ilmeisesti vasta pesivät. Kalasääskiä tietysti odotellaan. Saatko ullam. sen koneesi toimimaan siihen mennessä?

      • Rebekkainen

        Palstalla vallitsee piilopoistaja, lienee tunnettu Joonas joka pyrähtää aina poistettuaan viestin valaan vatsaan piillo sellaiseen. Tapahtuneeko nyt, häviääkö tämäkin viesti joonaksen kanssa valaan vatsaan.
        Tämä on kirjoittajien kohtalo, todeta vain meitä on joka lähtöön ja yksi piileskii vielä valaan vatssa!


      • On pelannut jo jonkin aikaa Laitoin uuden käyttöjärjestelmän Windows 10 ja kaikki hauskat onjo näkyvissä -- la linnuillakin Munia -- Kelopuu Sääksellä ainakin jo pian pikkusen pallopääkin .Mutta 1 pesään ei tänävuonna 2017 saatulintuja Naaras oli niin nuori että eiu "ymmärtänyt yskää" kala kyllä olis kelvannut --mutta uros kyllästy ja häipy .
        U.M


    • kattleija

      Kalasääski on kakkospesällä, jokohan kumppani on olemassa.

    • lintukatselija

      Toisessakin pesässä näin tänään sääksipariskunnan. Jossain varmaan on linkki, josta saisi tietää lintujen nimet ja ovatko parit samat kuin viime vuonna. Löytäisikö Katleija sellaisen.

    • ullamirjami

      Olen päässyt seuraamaan Sääksien kevät muuttoo Minä seurasin Lintujen selkäänlaitetuista seurantalaitteistakin kun MATKUSTIVAT ETELÄAMERIKASTA -- NE KÄKY HYVIN INTERNETIN GOOGLE KARTASTA . Nyt ovat Pohjoiseenkin linnut päässeet pesilleen ja Ne Kalakotkas 2 pesässä on jo muniakin Toinessa 1 pesässä on vasta lemmiskelyt käynnissä - Mutta samoja lintuja on palannut pesiin -- vaikka joskus on ollut pikkusen kahinoita kun tulokkaita olisi liikaakin . Minun kone on jo niin vanha että olisi vaihdettava nuorempi Käyttöjärjestelmä xP On jo vanhentunut ja tarvitsen sen Window 10 sen saa maksamalla mutta en itse ole käyttänyt Visakorttia ostoksissa -- muutakun pankkiasioissa - . Koitan tulla nyt jotenkin tämän kanssa toimeen kun pärjään muuten hyvin --mutta ne livekuvat lintujenpesissä vaatii sitä Flasplyer ohjelmaa -- sanoo että on liian vanha käuttöjärjestelmä tässä - Feispuukissa käyn ja siellä on kiva keskustella ja saa pesäkuviakin -- Ja Juutuupissa on hyviä LIVEKUVIA -

      U.M

      • haikaran-pesällä

        Miksi minun kalakotkakset ovat vielä ilman munia ja linnutkin tipotiessään? Onko meillä eri kamerat?

        Haikaralla on neljä munaa ja pöllö se vain hautoo ja pyörittelee päätään!D


    • puskamummo222

      Kiitos aloituksesta ja linkeistä. Luontoa on mukava seurata. Lintujen saapuminen pesimisalueilleen on yksi mielenkiintoisimpia asioita mielestäni. Poikasten kehityksen ja kasvun näkee hyvin näissä kameroissa, ammattilaisten kuvauksia. Kevät on vihdoin saapunut meille, niin nautitaan yhdessä luonnon uusista ihmeistä niin kasvikunnassa kuin eläinkunnassakin.

    • Uutta on majavalampi. Saammekohan seurata padon rakentumista. Mielestäni jotain muutosta on jo tapahtunut, öisinhän tämä veijari hommiaan tekee myös.
      Lammelle on asennettu myös yövalaistus.

    • puskamummo222

      Melko kova vesisade on Virossa. Majavaa ei näkynyt toistaiseksi, täytyy seurata tuleeko piilostaan esille. Korkealla pesäpuu heiluu tuulessa ja sateessa. Näitä on mukava seurata.

    • Se-entinen-Kukkahame

      Harmaahaikara yhdyskunnalla on pesät vieri vieressä, siellä ne keskustelee toinen yoistensa kanssa. Voimakas tuuli huojuttaa hautovaa yhdyskuntaa .
      Linnuissain löytyy jos vaikka mitä, hienoa että Viron kamerat on meillä katseltavana.

    • Mustahaikaralla onkin jo neljä munaa. Ennen poikasiksi asti ehti uosittain kaksi. Mit nyt mahtaa käydä. Harmaahaikaroilla onkin oikein pesäyhdyskunta. Kattohaikarat lie eri rotua.

    • kevät.muuttoa.seuraava

      Artika eli isojen tundralle lentävien lintujen kevätmuutto on vielä edessäpäin. Tuttuja kesälintujakaan on vasta harvassa.
      Kuukausi sitten ensimmäiset hanhiparvet ensivät pohjoista kohden, vaikka kevättalvihan siellä vielä on. Kyllä ne isot pärjäävät.

      • Nyt on kalasääksi2 pesässä kaksi munaa.


      • Lorenaa

        Katleija ja lintuystävät!

        Selailin nettiä löysin linkin (linkkejä) meillä Satakunnassa on ihka oma kalakotkas yhdyskunta. Paritteluvaihe on jo ohitse joten pesällä emo pysyy, kaveri tuo kalaa....kts vas olevista linkeistä pesätouhujen edistymistä!

        https://www.youtube.com/watch?v=dgirIatNIBk


    • muutto.myöhässä

      Kävin äsken pihamaalla. Ei ihan pimeää vaikka luoteinen taivas oli olin pilvien peitossa. Kova kaklatus kuului kun hanhet matkasivat päin pohjoista.
      Mitä pitemmälle lentävät, sitä valoisampi on maisema.
      Viiden päivän päästä pohjoisimmissa osassa suomea aurinko jää horisontin yläpuolelle viikoiksi.

      • ravintokin.vähissä

        Äitienpäivän jälkeen vasta on odotettavissa siinä 15 asteen lämpötiloja. Yöt ovat kylmiä. Etenkään muuttolinnut eivät muni kylmien aikana.


      • no.huhhuh

        Mistähän syystä tästäkin ketjusta poistetaan viestejä? Joku voi pitää näitä haitallisina.


      • vihaa

        Siksi kun joku vaan ei tykkää viestin persoonasta, näin se yksinkertaisuudessaan vaan on.


    • torkkuhuopa

      Miksi en saa kameroita auki ? Etusivulle pääsen kyllä.

      • ropottinen

        Klikattuasi linkkiä aloituksessa aukeaa EENet sivu,
        - klikkaa must-toonekurg,
        - klikkaa mustalla pohjalla olevaa valkoista nuolenpäätä
        näin avaat kaikki


      • 000222000
        ropottinen kirjoitti:

        Klikattuasi linkkiä aloituksessa aukeaa EENet sivu,
        - klikkaa must-toonekurg,
        - klikkaa mustalla pohjalla olevaa valkoista nuolenpäätä
        näin avaat kaikki

        En ole saanut enää kuukausiin auki kameroita. Sinne piti antaa sähköposti, mitä kauppasovellusta nyt kysytään ?


      • Olisi kiva tietää mistä tuokin johtuu. Itsellä tavalinen saunalahdn mobiililiittymä läppärissä ja Norton-suojausohjelma. Kaikki linkin netissä aukeavat.


      • 00022000

        Samat minulla, en tiedä mikä vialla. Muinoin katselin paljonkin noita kameroita. Pitäneekö asentaa jokin.


      • Pöllöllä on kaksi poikasta odottamassa ruokintaa. Kyllä minullakin kamerat aukenee.


      • seuraan.kyllä.livenäkin

        Ei nuo kamerat minunkaan emmeillä aukene. Joitakin lisäasennuksia kaivannee.


    • Sillä kalasääksellä on kolme munaa,joita se siirteli parenmpaan asentoon.Minulla muuten on kyyhkypari pihapiisissäni ja voi nuinka ne ovat niin kyyhkyläisiä?En ole vielä tunnistanut sepel vai uttukyyhkyläisiä ovat?

      • Mahtaako paistua hyvin siinä pihapiisissä?

        PS. Nuo tahattomat sattumat vetoaa huumorintajuuni😀


      • "Seitsemän" kertaa luin ja en löytänyt virhettä, mutta sitten "hokasin"!!!D

        Meillä, siis lapsuus kodissani oli kyllä joku telkänpesä todellakin pihapiisissä.


      • sini-sirkku kirjoitti:

        Mahtaako paistua hyvin siinä pihapiisissä?

        PS. Nuo tahattomat sattumat vetoaa huumorintajuuni😀

        Joo tänäänkin kävi ruohoa tai koirankarvoja nyppimässä tosta tuvanikkunanalta.
        On se vain niin ihanaa seurata tota luonnonkiertokulkua ja kuinka tärkeää se suvunjatkaminen on?
        Meille ihmisille siitä on tehty pelkkä nautinto,jos edes sekään.Raiskataanko lintuparkoja?


      • sini-sirkku kirjoitti:

        Mahtaako paistua hyvin siinä pihapiisissä?

        PS. Nuo tahattomat sattumat vetoaa huumorintajuuni😀

        Kyllä linnuille on aurinoiset ilmat tärkeitä . Heirän ruokavarastot kertyy näistä jotkatarvitsevat lämpöä ja aurikoa. --kyllä sitä kylmää kevättä riittikin pitkään .


      • Rituliinin pihapiirissä oli ne jokavuotiset tutut --oliko ne Kalalokia ,kun en tarkkaan muista --nimikin oli --sellaiset jääniin hyvin muistiin minulla --olen paremminkin sellainen "romantikko 2 Terveisiä sinne Rituliinillekkin <3


      • amadeuksenvarjo
        ullamirjami kirjoitti:

        Rituliinin pihapiirissä oli ne jokavuotiset tutut --oliko ne Kalalokia ,kun en tarkkaan muista --nimikin oli --sellaiset jääniin hyvin muistiin minulla --olen paremminkin sellainen "romantikko 2 Terveisiä sinne Rituliinillekkin <3

        Voi Rakas ullamirjami! Jotenkin Sinä olet kuin minun Siskoni.Sinä olet ollut ja olet edeleennkin vahva nainen,olet moreenia.Kiitos saan olla ystäväsi,saan olla sisarhahmosi,saan olla olla osa Sinua.
        Jämsänäijän,joka Jämsässä rengastetun selkälokin yheiselämä kestänyt meillä luultavasti lähes parikymmentä vuotta,koska havaitsin renkaaat vuosia myöhemmin.
        Se lintu vain on lähes koko elämäni,ruokin sitä ja se symbioosi on elämää joka antaa minulle
        jotain elämän jatkuvuutta.

        Täällä on ihminen,jonka elämä ei kanna mielipiteitään kauemmaksi,mutta lokin siiville soisin hänenkin ajatukensa liitävän ja että hän näkisi seuraavassa mielipiteessä avartavan näkemyksen,aivankuin ama


    • Kun minä avaan koneen aamulla,menen ensimmäisenä tarkkailemaan Viron lintujen vointia ja senjälkeen vasta luen horoskooppini,että kannattaako edes vaatteita ylleen pukea??
      No tämä oli tätä,amaista läppää,mutta näin se tavallaan tämä minun virtuaalinen elämäni kulkee.
      Ihanaa,että olette tytöt palanneet saitille ja kerrotaan keväänedetessä,kuinka me puuhanaiset kohotamme tämän satavuotiaan Suomen mainetta,omasta puhumattakaan??

      • UM kaipaili pesäkameroita, tai siis ounasteli, että ne ei nyt ole esillä. Täällä ne on, mutta ei me joka "sulanputoamista" ja "munankääntelyä" kommentoida.


    • Noita haikarayhdyskunnan touhuja on mukava seurata. Pesiä vieri vieressä ja isot poikaset jo tähän aikaan, kova on metelikin siellä. Näyttää olevan alueella useampi kamera, joiden kuvia vuorotellen näytetään.
      Alussa en edes huomannut katsoa linkin alaosasta tätä.
      http://www.eenet.ee/EENet/haigur

    • yksullamirjami

      Nyt pääsen seuraamaan pesiä . kone vaidettiin Windows10
      Ja kaikki kivat näkuu nyt Livenä on mukava seurata lintuja ja tuleehan täältä nyt Minulle Suomen Yle1 ja areenakin normaalisti .
      Olen huomannut että Kalakotkas 2 pesässä on jo munat . Mutta se toinen peasä on tyhjä ---onhan kyllä jokavuosi kakkos kelopuupesä saanut ensin linnut --toivon että linnut ottaa sen hyvän pesän tänäkin vuonna kun siinä on Wep-kamerakin.

      U.M

      PS.-- Oli selintu erikoisennäkönen Näitä Haikuria ei ole varmaankaan täälä pohjolass --vai kuinka.?

      • Sanonpa vaan että koneeni toimii taas moitteettomasti Ja nyt menen valmistelemaan Äitienpäivää --Tytärkin tulee kohta iltaaistuun kanssani ja kahveelle tietysti .

        U.M


      • rakkaudella.uuno

    • Siitä.vaan

      Saimaan norppalivessä näkyy parhaillaan norppa.

    • luontokameraden

      Näkyykö jonkinlajin hylkeitä matkustajalautoilta.? Ainakin Hailuodon lossilautalta joskus näki. Nyt kai Perämeri on vielä tuulista roikkuen jään peitossa.
      Tänään annettu jäätiedotus voi olla ehkä kevään viimeisin. Tämän päivän tiedotteessa sanottiin jäiden ajelehtivan etelän suuntaan.

      Maakotkan olen nähnyt livenä, mutta en kalasääkseä.

      • kuivaa.jakkaraks

        Ei kun soon kalasääski. Se syö niitä lypsyjakkaran korkusia merialueen sääskiä.


    • Kaikki pesät näkyy nyt Kalakotkas 2 pesällä on jo munatkin ,taitaa olla jo pian pikkuinen pallopääkin pyytämässä kalaa . Pesä joka on kanssa ollut suosittu Kalakotkas eestissä ,on jäänyt tyhjäksi kamera on kyllä toiminnassa .

    • Olen käynyt Suomalaisissa pesissä Vilkasemassa . Wep-kameroita on useasa ,ikävä vaan kun kaikki pesät ei ole kelvanneet pesimiseen . Olisi kiva saada linkit niihinkin Sääksenpesiin ,
      Sääkset ovat suomalaisten ninittämä nimi Kalakotkas linnuille Eestissä nimeä ei käytetä samanlailla kun suomalaiselle linnulle !

    • mart.kuulolla

      Yle Suomi radiokanavalla tulee parhaillaan Arktikalähetys. Enin osa kevät muuttajistamuuttajista suuntaa muuttonsa Venäjän laajalle taigalle.
      Radiossa kerottin että siellä on vähemmän saalistavia petoja. Siksi linnut niitä enemmän suosivat.
      Taitaa olla radioähetys myöhässä. Ei kuulu enää muuttavien hanhien rupattelevaa kaklatusta niin paljon kuin viime viikon vaihteessa.

    • kattleija

      Kävi tuuri kun avasin mustahaikaran pesälinkin. Siinä pitkäjalkaemo seisoi edessään neljä valkoista untuvikkoa. Voi että!

    • Ikävää kun näissä kirjoituksien mukana on jonkinlainen Terrorri Jokapaikkaaniitäkin riittää .

    • Ranttulaiska

      Pesäpäivityksiä:

      - Viimeinenkin lehtopöllön poikanen on lähtenyt suureen maailmaan.
      - Hÿljerannalla hylkeitä makoilemassa, piiitkästä aikaa.
      - Sääksen ykköspesällä edelleen haudotaan. Eiköstä vain pitäisi poikasten jo ilmaantua?
      - Toivottavasti ei mustahaikaran pesällä tapahdu viimekesäistä draamaa, jolloin heikoin poikanen nokittiin kuoliaaksi muun perheensä taholta.

    • yaastäälä

      Kyllä sew on Kelopesä Kalasäksenpesä 2 missä lintu hautoo ---toinen pesä on se joka onjäänut tyhjäksi tänävuonna 2017 ikävää kun olisi kamerakin siinä

    • huima_luku

      Muuttavista lintulajeista pääosa on jo pesintäpaikoillaan. Kylmän kevään takia joitakin lajien edustajia ei ole vielä näkynyt. Voivat jäädä etelämmäksi.

      Kun Yle-radiossa oli se Arktika-lähetys, eräs toimittaja kertoi tosiasiana että yhtenä päivänä oli havaittu 370.000 arktisen linnun muutto Suomen yli yhtenä päivänä.
      Nämä havainnot oli koottu koko Etelä-Suomen käsittävältä tarkkailuketjulta.Suurin osa luonnollisesti Venäjän laajoille taiga-alueille.

      • Olen kytännyt, mitä "kurki" syöttää poikueelen ja nyt sen näin. Kalaa, kalaa, tuoretta kalaa, mutta ei sammakoita!D

        Huomasin myös, että jotain katselmuksessani on vikaa, koska kyttäsin kauan ja lopuksi oli vain kolme poikasta?Oli ilmeisesti vanha kamera?

        Aloin "alusta" ja silloin näin, että kalojahan ne syö siellä, mutta on minullakin Lohisoppaa ja suolasilakoita!D


      • livetarkkailija

        Sammakot ovat jostain syystä vähentyneet 30 vuodessa oikein roimasti. Yhtään kutua en ole nähnyt moneen kevääseen.
        Viime alkukesä oli sateinen. Meilläkin oli pihasammakko. Kaloja sen sijaan riittää kahlaajillekin. Jopa pienet kahlaajat näyttävät vähentyneen.


      • Kuinkas kurjenpoikanen retkottaa jo pesän sivulla?


      • kattleija

        Onko taas kysymyksessä poikasmäärän pienentäminen. Eikös viime vuonnakin poikanen heitettiin pesästä.


    • Menehtynyt on yksi poikasista. Seurasin illalla pesää, missä emo retkotti velttoa poikasta eri paikkoihin, vieden pesäänkin, mutta siirsi jälleen kauemmaksi. Kylmä on ilmanala untuvikoille, isommat kurjenpoikaset on myös tiiviisti kasassa.

    • kuutteja.kuolee.pajon

      Onko siitä Saimaan pullervosta videokuvaa suomessa. Saksalaiset ovat katsoneet sitä yli 3 miljoonaa kertaa.

    • Ranttulaiska

      Voi kauhia. Taas on musthaikaran pesän poikasista yksi eliminoitu pois. Muuan päivä näin, kuinka muut pesän asukkaat emoa myöten nokkivat pienintä poikasta. Samoin kävi viime kesänä tällä pesällä.
      Ja sääksen 2-pesä oli äsken ilman emoa. Näin kaksi munaa. Emo hautoo edelleen. Onko jotain on n yt pielessä, kun hautominen kestää ja kestää?

      • ei.ne.tervettä

        Ehkä se oli kehitysvammainen?
        Väärää rotua, jonkun vieraan linnun poikanen?
        Se kuoriutuikin muita poikasia myöhemmin.


    • vanhentunut.valintaruutu

      Poikanen on jo niin iso että pian vanhemmat lopettavat ruuuan tuonnin. kokonaan. Onko kyseeessä harmaahaikaran pesä?

    • Per-kel

      Oisin pistänyt Piirpauken "Muuttolinnut" sivulle, muttei netistä löytynyt :(

      • ikkunassa-vahtaaja

        Näin luultavasti meriharakan lentävän ikkunanäkymänä. Muutama niitä tulee joka kesä meitin kylän isoimmalle nurmikolle. Tulipunaiset nokat on helppo tunnistaa. En ole nähnyt aikaisemmin lennossa.
        Merelle on matkaa n.25 kilometriä.


      • Linkistä näkee kuinka isot poikaset pysyy pesässä ja kerjää ruokaa --kohta niiden on itse lähdettävä kalastaan -- Nyt vielä ehkä paripäivää on " Palvelua "
        UM


      • Minun perässäni joku "perskärpänen seuraa" hyvä kun oli poistettu !


    • pesärauha
      • pesärauha

        Pesässä näkyy nyt emon vasemmalla puolella poikanenkin. Kuoriutuminen voi olla vielä kesken.


      • Onneksi katsoin äsken, kun emo syötti kahta poikastaan (sääksenpesä2) ja eilen jo huomasin, että ainakin yksi poikanen lymyili emon siipien suojassa, mutta emo siirteli peppuaan näkökentän suojiin.

        rituliini_38
        Sillä kalasääksellä on kolme munaa,joita se siirteli parenmpaan asentoon.

        Näin olin itsekin näkeväni, mutta eilen oli vielä mielestäni yksi munan näköinen pesän ulkolaidalla ja nyt se oli aamulla kadonnut? Kuka sen sinne siirsi, vai osaako linnutkin määritellä perheensä kokoa, siis tavallaan tällaista perhevalistusta?DD


    • LintuLaina

      Sääksenpe3sällä emo syö kalaa, kaksi poikasta kuikuilevat vieressä. Yksi poikanen vielä lymyää munan sisällä.

    • hytinäx1

      Äsken näkyi tuolta Suomessa olevalta kalasääksen pesältä näkyi kun emo siirteli kolmen munan paikkaa sopivammaksi hautoa. Kyllä minä ihmettelin silloin huhtikuun lopulla kun siellä maastossa oli lunta silmänkantamattomiin ja perhettä siellä vaan pesässä perustettiin. Kovin ovat kestäviä lintuja kun lumi ei kunnolla sulanut ennenkuin pariviikkoa sitten. Monesti ajattelin että kuinka ihmeessä se emo tarkenee.

      • kalasääkset.ennen.vihatu

        Kyllähän karaistunut aikuinen iso petolintu selviää, mutta poikasille, joiden höyhenpeite on vasta kehittymässä, niille kylmäkausi on huonompi juttu.


    • LintuLaina

      Yksi sääksenpesä enää toiminnassa.
      Siellä näyttää olevan vain yksi poikanen,
      minnehän muut poikaset ovat joutuneet???

    • lintumatkailija
    • Linttulaiska

      Hupsista, kalasääksen pesäkamera kiinni. Veikö eilinen kova tuuli sen
      Ja onpas kisailua harmaahaikaran pesällä!

      • Kalasääksen pesäkamera toimii taas ja kyllä siellä on kaksi poikasta. Satuin juuri katsomaan, kun "lähetti" toi ison kalan ja emo syötti poikasensa. Harmitti, kun se yksi oli sellainen ahmatti, että mahtoiko toinen saada edes hengenpitimiksi syötävää.


      • lapikas-ruokana

        Kalasääksen pesällä on aika oudon näköistä murkinaa, siis joku tumma möhkäle. Mikä mahtaisi olla? Juhannuskokolla savustettuko?


      • Nyt saa kurkipojat rengastuksen. Onneksi satuin katsomaan ja siellä on "isot kumisaappaat näkyvissä"


    • seuraa_tilannetta

      Ihmettelen, eikö pienimpiä rengastettavia pikkulintuja häiritse tuo rengas jalassa? Isot linnut eivät siitä ainakaan häiriinny.

    • Lintulaiskiainen

      Onpa Hallhüljes-rannalla paljon joutsenia uiskentelemassa!

      • Lintulaiskiainen

        Niin on edelleenkin!


      • niin.sitä.pitää

        Ensimmäiset etelään lähteneet ovat jo perillä. Jotkut kahlaaja naaraat jättävät poikaset kuulemma ukkonsa hoidettavaksi. Näin linnuista tietävät kirjoittavat.


      • Onko noilla kurjen poikasilla oma sammakko kasvattamo pesän alla, koska koskaan en ole sattunut näkemään mitä ne syö, mutta kasvavat vauhdilla ja ainakin yksi opettelee jo usein siipiensä kantokykyä.

        Sitä`vastoin olen usein nähnyt, kun "kala lähetti" tuo sääksen poikasille ruokaa ja tänäänkin oli aivan mahtava säyne ateriaksi. Olisi minullekin maistunut, mutta onneksi oli vielä vähän lohta.


      • numerot-muistiin

        Kalasääsket on saaneet renkaat koipiinsa.


    • luontoa.seuraava

      Toonekurk, tuonenkurki onkin entinen nimitys kattohaikaralle. Asia kiinnosti niin että katsoin googlesta.

    • kattleija

      Isoja ovat jo mustat haikaranpojat sekä kalasääsken pojat. Kohta tulee lentoon lähtö.
      En alkuun saanut uudella läppärilläni linkkiä auki, mutta lisättyäni lisäosan niin jopa aukesi.

      • Kerro kattleija,se osoite,kuinka sinne nyt pääsee,en ole viikkoihin päässy?


      • Kattleija

        Vähän taustaa:
        Uusin läppärini ja samalla vaihtui käyttöjärjestelmä Windows kympiksi. Asensin siihen selaimeksi tutun Mozilla Firefoxin. Jotta sain linkit aukeamaan oli siihen lisättävä 'työkaluista'
        lisäosa Flash Video Player. about:addons

        ps. vanhalla koneeni Firefox toimi ilman kommervenkkejä. Siis pientä asetusten näppäilyä vain vaatii.


      • miestumpelo
        Kattleija kirjoitti:

        Vähän taustaa:
        Uusin läppärini ja samalla vaihtui käyttöjärjestelmä Windows kympiksi. Asensin siihen selaimeksi tutun Mozilla Firefoxin. Jotta sain linkit aukeamaan oli siihen lisättävä 'työkaluista'
        lisäosa Flash Video Player. about:addons

        ps. vanhalla koneeni Firefox toimi ilman kommervenkkejä. Siis pientä asetusten näppäilyä vain vaatii.

        Olet taitavA Kattleija. Minulta tuollainen ei onnistuisi. Mozillan toiseks uusimman selaimen asensi minulle ATK-koulutusta saanut naapuri. Hyvä selain.


    • kertoi.J.Laaksonen

      Kahlaajia jo muuttaa etelään nyt kun poikaset pärjäävät jo omillaan. Useiden lajien toinen pesyeen vanhemmista jättää poikashuollon toisen kontolle.

      • kurjetkin-harjoittelee

        Kalasääksen poikasilla on kovat lentoharjoitukset, siis kokeillaan josko siivet kantaisi ja pian ne kantaa, sillä Seilin pesästä lähti jo poikaset.


      • Kalasääksen pojat sai ison kalan ja nyt ne joutuu jakamaan sen kahdestaan. Tappeluhan siinä tuli, koska kumpikaan vanhemmista ei ole sitä jakamassa.


      • vielä-tulee-takaisin

        Nyt sen näin, kun kalasääksen poikanen lähti pesästä ja kurki on myös jo lähtenyt hetkeksi, vaikka tosin näin sen mustaa siipeä kuvan vasemmassa laidassa.

        Hyvästi jääkää.....te pienet ystäväin...


    • Emänen

      Tänään hyljerannalla hylkeitä makoilemassa pitkästä aikaa. Joku joutsenkin siinä seuranaan.
      Ja sääksen pesällä emo toi ruokaa toiselle poikaselleen.

    • Iullamirjami

      https://www.youtube.com/watch?v=A6fUQRubvcQ
      Terveisiä Täältä lintumaailmasta Suomalaiset Sääkset vielä ruokkii Pohjolan linnut lähtee myöhemmin kun pesäpoikasetkin tulee myöhemmin --mutta kyllä nekin kerkiää Afrikkaan talveksi !

    • Emänen

      - Sääksipesä tyhjä.
      - Hylkeitä rannallaan.
      - Käsmussa lomalaisia .
      - Minä tässä kotona. omassa pesässä.

    • Kattleija
      • tilliltallin

        Näkyy olevan vain video joka toistaa itseään.


      • kattleija
        tilliltallin kirjoitti:

        Näkyy olevan vain video joka toistaa itseään.

        Ai simmone se sit olikin. Ei tullut tarkistettua, voi senttäs.


      • res.korppi

        Tyhjältä pesäkuva näyttää. Onkohan luonnonsuojelijoiden rakentama pesä kun on noin paksuja oksia pesärakenteena?
        Kuulin että lapintiira voi lentää hyvissä lento-olosuhteissa peräti 90 km:n tuntivauhtia.


      • Kerrankin en pitänyt Avaran Luonnon Paratiisilintuja käsittelevästä jaksosta! David Atteburoughia nyt ymmärrän, uros kun itsekin, että on eniten ihastunut tuohon paratiisilintuun.

        Onhan se korea, välkkyvät värit, ja naaraat istuu 6 kappalein ihailemassa kun se lähes hypnotisoi ne 🤣

        Siinä sitten naaras valitsee kaikkein koreimman koiraan, jolloin se koreus on vain lisääntynyt ja lisääntynyt, että alkuasukasUKOTKIN koreilee töyhtöpäähineissä, pöh, siellä tanssivat ja pullistelevat lainahöyhenissä tömistäen maan kamaraa 🙁

        Nyt on jo ruokailtu keittoa tähteistä, ja ulos pitää lähteä tutustumaan uuteen Pikkulaivaan, heippa!


      • tyttö-Tiedelehti
        res.korppi kirjoitti:

        Tyhjältä pesäkuva näyttää. Onkohan luonnonsuojelijoiden rakentama pesä kun on noin paksuja oksia pesärakenteena?
        Kuulin että lapintiira voi lentää hyvissä lento-olosuhteissa peräti 90 km:n tuntivauhtia.

        Luin Tiede lehdestä, jos on sopivat ilmavirrat jotka kuljettavat mukanaan hyvää vauhtia, lentokilometrejä tulee lukemato määrä päivässä.


    • selviämiskeino

      Suomen pakkasissa on kuvattu talitiaisen selviytymisstratfiaa pesäpöntön sisällä. Se joutuu värityttämään itseään saadakseen kehonsa lämpimänä pitämiseen.

      Pesäkamera tuon on jo telkassa näyttänytkin. Voisi pyytää ensitalvena tuollaista kuvausta joltakin kameran käyttäjältä.

    • Lintulainen

      Komea ristiaallokko Hüljerannalla!
      Ja parilla pesällä vielä linnut viipyilevät.

    • varsijousiampuja

      Ei mene montakaan vuotta siihen kun valkoposkihanhia saa metsästää luvanvaraisesti. Sotkevat liikaa nurmikoita ja kävelyteitä.
      Hiukan ohi pesäkamera-aiheesta, mutta tyhjiähän pesätkin ovat.

      • pääsisipä-mukaan

        Käsmu rannalla on jotkut grillijuhlat, alkoi jo eilen. Yritän seurata tuleeko sinne tuo meille luvattu hirmumyrsky, mutta toistaiseksi porukalla on hauskaa. Sääkset on harventaneet syöntiään pesällä, mutta nuo kurjet toikkaroi edelleen pesällä, siis äsken kaksi, koska kolmas on mierontiellä, mutta tulee vielä pesälle.


      • sellaastaetelässä
        pääsisipä-mukaan kirjoitti:

        Käsmu rannalla on jotkut grillijuhlat, alkoi jo eilen. Yritän seurata tuleeko sinne tuo meille luvattu hirmumyrsky, mutta toistaiseksi porukalla on hauskaa. Sääkset on harventaneet syöntiään pesällä, mutta nuo kurjet toikkaroi edelleen pesällä, siis äsken kaksi, koska kolmas on mierontiellä, mutta tulee vielä pesälle.

        Mukavan näköistä menoa näkyy olevan. Kaljateltta palvelee ja tynnyrisauna lämpiää ja uimasaavi - vai mikä se on nimeltään on käytössä. Ilma näyttää leppoisalta ja mukavalta. Pääsispä mukaan...


    • hytinäx1

      No turhaanpa huolestuin, sieltähän nuo Paltamon poikasetkin saapuivat kalastusretkeltään. Se jolla kala oli varpaissaan ei suostunutkaan jakamaan saalistaan vaan lentää pyrähti sen saman tien kun sisarus olisi tullut jaolle. Komeat renkaat jalassa , mikähän niiden nimeksi on laitettu?

      • Ensvuonnataas

        "hytinäx" --- kysyi Paltimon poikasten nimiä . 2 poikasta Naaras JXP Pirkko Ja Koiras JXN Nestori
        Laittakaa muistiin--- Näitä ei kyllä nähdä suomessa aimakaa Kolmeen vuoteen , ne saapuu täysikäisenä Pesimäpaikoilleen ,koittaan Onneaan joka ei useinkaan ekakerralla onnistu -

        P:S---- Paltimon V 2017 emot oli Miila ja Penna

        U.M


    • Maijava

      Kappas vain! Ihan eka kerta, kun näen liikehdintää majavan padon luona. Siellä se uiskentelee!

      • linnut-lähteneet-pois

        "liikehdintää majavan padon luona. "

        Yölläkö ne majavat liikkuu? Olen yrittänyt seurata liikehdintää, mutta pato vain suurenee ja pienenee, mutta ketään ei näy lähimainkaan. Tosin en yöllä katsele.


    • Hylkeellinen

      Hüljerannalla hylkeitä lötköttelemässä, muut eläinkodit autioina.
      Pari päivää sitten sääksenpesällä kolme sääkseä peuhasivat keskenään, sitten yksi lensi sinne taustalle puun oksalle rauhoittumaan.

    • lentävät-öisinkin

      Muutaman viikon päästä voi rauhallisilla parvekkeillakin kuunnella muuttavien hanhien kaklatusta. Ne komminikoivat toisilleen lentäessään.

      • hirvikamerat-ilmestyy

        Olen jo kuullut kurkien ja joutsen muuttopuuhia, siis niitä muutto ääniä ja parvessa lentämistä asuntoni yllä auroina.

        Mutta "aamulla varhain, kun uni oli parhain" heräsin kuitenkin laittamaan kalasääksen pesän äänen päälle, niin eikös`vain, sinne tuli se yksi poikanen rääkymään.

        Sitten sinne tuotiin kala, mutta olikohan toinen poikanen, joka hyökkäili sinne ja se kala pääsi irti sätkimään ja pelkäsin jo, että kala hyppää pois pesästä, sillä kumpikaan siitä ei pitänyt kiinni. Lopuksi se kala jäi pesään ja syöjät lähti.

        No, joku on hakenut, tai syönyt sen kalan, koska on tässä muutakin tekemistä, kuin vahdata jotain linnunpesää.

        Onko kukaan nähnyt majavaa patoa rakentamassa?? Nyt sinne on ilmestynyt pari aika isoa puuta, joita eilen ei ollut.


    • runegren

      En nähnyt keittiön ikkunasta tänään yhtään västäräkkiä. Niitä oli useita vielä nurmella ruokaa etsimässä. Ei ne aikaisia muuttajia suinkaan ole, riukupyrstöt.
      Lämpimissä päivillä niitä lokakuun alussakin näkee.

      • ei-sentään-kovin-tärkeä

        Minua häiritsee nyt tuo majavan pato ja vesialue, koska en ole onnistunut näkemään, kuka siellä rakentaa ja purkaa tuota patoa.

        Ensin se oli virtaus, sitten ilmestyi valtava pato joka oli purettu muutaman päivän jälkeen. Eilen oli vapaa virtaus ja yön aikana sinne oli taas ilmestynyt uusi pato! Tämä vaihtelee päivästä toiseen, siis huijataanko minua, että siellä joku käy yöllä, mutta majava se ei voi olla, ...mielestäni.

        Kalakotkakset eivät ole vielä lähteneet pesältä, mutta taas on kamera suljettu. Toivottavasti siirtävät hirvi kameroihin pian.


      • lähdönhetki
        ei-sentään-kovin-tärkeä kirjoitti:

        Minua häiritsee nyt tuo majavan pato ja vesialue, koska en ole onnistunut näkemään, kuka siellä rakentaa ja purkaa tuota patoa.

        Ensin se oli virtaus, sitten ilmestyi valtava pato joka oli purettu muutaman päivän jälkeen. Eilen oli vapaa virtaus ja yön aikana sinne oli taas ilmestynyt uusi pato! Tämä vaihtelee päivästä toiseen, siis huijataanko minua, että siellä joku käy yöllä, mutta majava se ei voi olla, ...mielestäni.

        Kalakotkakset eivät ole vielä lähteneet pesältä, mutta taas on kamera suljettu. Toivottavasti siirtävät hirvi kameroihin pian.

        VIELÄ ON SATAKUNNAN SÄÄKSIPESÄLLÄ kAMERA AUKI
        Sääksewt. poikasten nimet oli Naaras HCCS Suoma Koiras HCCJ Jussi
        Naaras HCCM Martta Suoma on kuvattu tänään pesällä --Muut ovat jo lähteneet etelään Suoma huutaa vielä pesällä ruokaakin .


      • Maijavainen
        ei-sentään-kovin-tärkeä kirjoitti:

        Minua häiritsee nyt tuo majavan pato ja vesialue, koska en ole onnistunut näkemään, kuka siellä rakentaa ja purkaa tuota patoa.

        Ensin se oli virtaus, sitten ilmestyi valtava pato joka oli purettu muutaman päivän jälkeen. Eilen oli vapaa virtaus ja yön aikana sinne oli taas ilmestynyt uusi pato! Tämä vaihtelee päivästä toiseen, siis huijataanko minua, että siellä joku käy yöllä, mutta majava se ei voi olla, ...mielestäni.

        Kalakotkakset eivät ole vielä lähteneet pesältä, mutta taas on kamera suljettu. Toivottavasti siirtävät hirvi kameroihin pian.

        Yhtenä iltayönä näin siellä majavien uiskentelevan. Tokkopa me kaksijalkaiset sitä patoa rustaamme!


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe