Miesten alemmuden tunne?

jotenkinmustavalkoista

Olen törmännyt tietynlaiseen suhdeasetelma ongelmaan useamman kerran elämäni aikana, voi olla yleistä tai sitten näissä tapauksissa huonoa tuuria. Elikäs onko miehille todellakin kova paikka naisen koulutus ja ylipäätään menestyminen ja pärjääminen? Varhaisin kokemus ihan nuoruudesta, jolloin seurustelukumppanini isä piti minua liian fiksuna ja pärjäävänä pojalleen, joka tosin oli hyvin menestyksekäs omalla sarallaan. Miksi noin ja miksi loi jo omia ennakkoluulojaan poikaansakin. Nuoruudessa itsekin varmaan kulmikkaasti arvosti tuolla saralla samanarvoisuutta, mutta iän myötä sekin on karissut. Silti huomannut vanhemmiten samaa ilmiötä, vaikka toinen menestyisi jossain toisessa jutussa. Mikä siinä on niin vaikeaa? Miksi toinen ei voi iloita ja tukea toista samoin kuin itse voi olla ylpeä ja iloita toisesta.

49

717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei.mulla.vaan

      Miestä ei haittaa naisen korkeampi koulutus tai isompi palkka mutta olen huomannut että naista se haittaa jos mies on vähemmän koulutetumpi tai tienaa vähemmän.
      Itse olen seurustellut naisen kanssa joka tienasi minua ihan hitosti enemmän ja miksi olisin siitä tuntenut alemmuutta? Mulle on ihan sama..

      • jotenkinmustavalkoista

        Miten se haittaa naista eli miten se näkyy naisesta, että haittaa? Vai onko se oma mielikuvasi?


      • 1714

        Sä olet sitten poikkeustapaus miesten joukossa. Useimpia miehiä tuo haittaa kovastikin, ja aiheuttaa kateutta naista kohtaan.


      • ei.mulla.vaan
        jotenkinmustavalkoista kirjoitti:

        Miten se haittaa naista eli miten se näkyy naisesta, että haittaa? Vai onko se oma mielikuvasi?

        Se näkyy siten, että minä miehenä en pääse edes treffeille naisen kanssa jos nainen tiedustelee statustani ennen treffejä.
        Monesti on jo käynyt niin että kysyn naista treffeille ja nainen vastaa jotain tyyliin, että:
        "ehkä, mitä muuten teet työksesi" ja kun vastaan siihen niin nainen ei enää vastaa.
        Treffeilläkin kun kerron ammattini niin naisista tulee aika vaisuja.


      • Riiiiiiiiiii

        Muuten haittaa joitain miehiä suurestikin. Ai se on käynyt niitä kouluja, asenne muuttuu heti. Et voi yleistää, että kaikkia ei haittaa. Osa juurevan työväenluokan edustajista tuntee todella suurta epäluuloa akateemisia kohtaan, mikä pätee myös naisiin. Tietenkin epäluuloja on myös koulutetummilla. Tiedän kyllä ihmisiä jotka haluavat korkeakoulutetun, mutta myös ihmisiä joille se on punainen vaate. Olisi kiva jos olisimme avarakatseisempia. Hyvä itsetunto on aina plussaa.
        Minä kysyn aina ihmisiltä mitä he tekevät työkseen ihan sen takia kun se on yleisesti kiinnostavaa, ei minkään ihme statuksen takia. Miten sen keskustelun sitten aloittaa jos mitään ei saa kysyä? Asuinpaikan kyselystä tulee stalkkari-fiilis. En tarvitse lisästatusta mieheltä, olen tyytyväinen omaani. Minulla ei ole lapsia, joten en ole niinkään kiinnostunut aloittamaan keskustelua heistä, vaikka kohteliaisuudesta kysynkin montako löytyy ja kumpaa sukupuolta.


      • ei.mulla.vaan
        Riiiiiiiiiii kirjoitti:

        Muuten haittaa joitain miehiä suurestikin. Ai se on käynyt niitä kouluja, asenne muuttuu heti. Et voi yleistää, että kaikkia ei haittaa. Osa juurevan työväenluokan edustajista tuntee todella suurta epäluuloa akateemisia kohtaan, mikä pätee myös naisiin. Tietenkin epäluuloja on myös koulutetummilla. Tiedän kyllä ihmisiä jotka haluavat korkeakoulutetun, mutta myös ihmisiä joille se on punainen vaate. Olisi kiva jos olisimme avarakatseisempia. Hyvä itsetunto on aina plussaa.
        Minä kysyn aina ihmisiltä mitä he tekevät työkseen ihan sen takia kun se on yleisesti kiinnostavaa, ei minkään ihme statuksen takia. Miten sen keskustelun sitten aloittaa jos mitään ei saa kysyä? Asuinpaikan kyselystä tulee stalkkari-fiilis. En tarvitse lisästatusta mieheltä, olen tyytyväinen omaani. Minulla ei ole lapsia, joten en ole niinkään kiinnostunut aloittamaan keskustelua heistä, vaikka kohteliaisuudesta kysynkin montako löytyy ja kumpaa sukupuolta.

        "Minä kysyn aina ihmisiltä mitä he tekevät työkseen ihan sen takia kun se on yleisesti kiinnostavaa, ei minkään ihme statuksen takia. Miten sen keskustelun sitten aloittaa jos mitään ei saa kysyä? "

        Tuo onkin täysin jees kysyä ammattia jos se ei ole se kynnyskysymys tutustumisen jatkumiselle.
        Omissa tapauksissani se ammatti on selkeästi päättänyt naisten mielenkiinnon tutustumiseen ja se siinä on mielestäni kurjaa.


    • Niin itsehän seurustelen tohtoris-naisen kanssa ja exäni tienasi nelinkertaisesti sen mitä minä.

      Juuri eräs naiseni tuttava oli sanonut, että minun kanssa on varmaan vaikea saada riita aikaan, koska olen niin itsevarma ja rauhallinen .

    • alempi.atm

      Naisen koulutustaso, tulotaso, varallisuustaso jne eivät ole minulle ongelma. Nainen saa olla aivokirurgi, johtaja tai sossupummi.

      Ongelma on oma alemmuuteni. Voisiko yksikään nainen hyväksyä ja haluta minut sellaisena kuin olen, todennäköisesti ei. Käytännössä olen ruma, lihava, tylsä, köyhä, paniikkihäiriöinen muita alempi sossupummi ja en salaa sitä htään. Tähän on johtanut isättömyys, lapsuuden huonot olosuhteet, kiusaaminen jne. Lapsena äitini alensi minua kaikissa mahdollisissa asioissa, ei vähiten siinä että olin poika eli mies.

      Ilomielin ottaisin itseäni parempitasoisen naisen ja yrittäisin nostaa myös omaa tasoani. Itse suhde ja toinen ihminen ovat tärkeimpiä.

      • jotenkinmustavalkoista

        Eli sinulla lienee ongelma ihan kaikkien naisten kanssa eli tuota huonommuuden tunnetta. Kauniisti ajattelet silti, toivon että löydät mukavan naisen.


    • AvioATMies

      Onkohan oikeastaan todellinen ongelma siinä että ne ovat juurikin naiset joille alemman koulutustason kumppani on ongelma, ja he vain kääntävät ongelman miehen syyksi koska sitten on helpompi tulla toimeen itsensä kanssa.

      Sinunkin esimerkkisi oli seurustelukumppanin ISÄSTÄ eikä seurustelukumppanista itsestään. Oletuksesi oli että isä loi ennakkoluuloja poikaansa, mutta kuitenkaan et pystynyt antamaan esimerkkiä siitä milloin poikaystävä itse olisi suhtautunut asiaan osoittamallasi tavalla.

      • jotenkinmustavalkoista

        Olet osin oikeassa, mutta vain osin. Myönnän, että minua harmitti muutoinkin seurustelukumppanin isän lyttäävä ja naureskeleva käytös poikaansa kohtaan, vanhemman pitäisi ainakin yrittää valaa itsetuntoa lapselle eikä naureskella lapselleen. Mutta kyllä tuo asenne myös pojasta näkyi.


      • AvioATmies
        jotenkinmustavalkoista kirjoitti:

        Olet osin oikeassa, mutta vain osin. Myönnän, että minua harmitti muutoinkin seurustelukumppanin isän lyttäävä ja naureskeleva käytös poikaansa kohtaan, vanhemman pitäisi ainakin yrittää valaa itsetuntoa lapselle eikä naureskella lapselleen. Mutta kyllä tuo asenne myös pojasta näkyi.

        Lasten kasvattaminen ja hyvin naisten pärjäämisen ongemalliseksi kokeminen ovat kaksi aika eri asiaa. Kumpi olikaan isälle se todellinen ongelma: että sinä pärjäät niin hyvin, vaiko se että hän ylipäätään piti poikaansa luuserina?


    • Integraattori

      Miehen on vaikea esineellistää ja resursoida asiaa, jota ei ymmärrä. Tai mitä pahempaa, jos se ei toimi kuten esineen kuuluisi.

      • jotenkinmustavalkoista

        En yleistäisi ihmisen fiksuutta ja ainutlaatuisuutta pelkkään koulustasoonkaan, joten harvemmat muutenkaan toimivat esineen tavoin.


    • Mehukatri

      Nainen odottaa palautetta asemastaan, oli se sitten kotiäidin tai toimitusjohtajan toimenkuva. Jos kehua ja kannustetta ei saa, loppuu parisuhdekin. Käytännössä naisen asema ei ole ongelma, vaan miehen kyky osoittaa arvostusta ja naisen vaade saada sitä. Valtakompleksista kärsivät miehet ovat vähemmistössä.

      • jotenkinmustavalkoista

        Ja mieskö ei? Saanen nauraa. Kaikki tykkää kehuista. Väitän, että miehet tuo enemmän tekemisiään kyllä esiin.


      • Mehukatri
        jotenkinmustavalkoista kirjoitti:

        Ja mieskö ei? Saanen nauraa. Kaikki tykkää kehuista. Väitän, että miehet tuo enemmän tekemisiään kyllä esiin.

        Kirjoitin sekä Integraattorin että Mehukatrin mielipiteet. Ole hyvä ja tuo keskusteluun uusi näkökulma sen sijaan, että alat inttää multinicin kanssa.

        Voit syventää trollauksiani, mutta "eikumiehet, älyllistä!!" -huttu on mälsää ja yksipuolista.


      • Mehukatri
        Mehukatri kirjoitti:

        Kirjoitin sekä Integraattorin että Mehukatrin mielipiteet. Ole hyvä ja tuo keskusteluun uusi näkökulma sen sijaan, että alat inttää multinicin kanssa.

        Voit syventää trollauksiani, mutta "eikumiehet, älyllistä!!" -huttu on mälsää ja yksipuolista.

        Älyllistä = älä yleistä

        Goddammit autocorrect.


      • jotenkinmustavalkoista

        Keskystelu toimii silloin, kun eri ihmiset esittää kokemuksiaan ja näkemyksiään. Minulla ei ole tarvetta ruveta riitelemään eri näkemyksistä tai väittää omia näkemyksiä "paremmiksi". Itselleni noilla koulutusasioilla, tasoilla tms. ei ole merkitystä miksei toinen osapuoli voi uskoa sitä. Olen myös kiinnostunut ihan tavallisista asioista enkä edes tykkää vapaa-ajalla miettiä työjuttuja.


      • Mehukatri
        jotenkinmustavalkoista kirjoitti:

        Keskystelu toimii silloin, kun eri ihmiset esittää kokemuksiaan ja näkemyksiään. Minulla ei ole tarvetta ruveta riitelemään eri näkemyksistä tai väittää omia näkemyksiä "paremmiksi". Itselleni noilla koulutusasioilla, tasoilla tms. ei ole merkitystä miksei toinen osapuoli voi uskoa sitä. Olen myös kiinnostunut ihan tavallisista asioista enkä edes tykkää vapaa-ajalla miettiä työjuttuja.

        Joo-o, minullakin on henkilökohtaisia mielipiteitä, mutten jaa niitä anopalstoilla. Sen sijaan tarkastelen asioita kärkevästi eri näkökulmista ja sparraan - ja tulen sparratuksi - älyllisesti, jolloin tuloksena on uusia oivalluksia ja varsin loistavia nerdgasmeja.

        Noin, nyt minä tiedän miltä sinusta tuntuu ja sinä, miltä minusta tuntuu. Jospa siirryttäisiin henkilökohtaisuuksista takaisin abstraktion tasolle.

        Leikitään. Miksi mies ei tykkäisi koulutetusta naisesta?


      • jotenkinmustavalkoista

        Sinulla on henkilökohtaisia mielipiteitä, mutta et tuo nii esiin anopalstalla. Miksi et tuo? Pelkäätkö niiden ääneensanomista? Aitoa keskustelua ei synny, jos et uskalla tuoda esiin mielipiteitäsi? Ja eikö se ole helpompaakin anonyyminä? Vai tuotko ne esiin sitten paremmassa seurassa.


      • Mehukatri
        jotenkinmustavalkoista kirjoitti:

        Sinulla on henkilökohtaisia mielipiteitä, mutta et tuo nii esiin anopalstalla. Miksi et tuo? Pelkäätkö niiden ääneensanomista? Aitoa keskustelua ei synny, jos et uskalla tuoda esiin mielipiteitäsi? Ja eikö se ole helpompaakin anonyyminä? Vai tuotko ne esiin sitten paremmassa seurassa.

        Näen väittelyt tapana lieventää älyllistä turhautumista. Se tarjoaa enemmän mielenvirikettä kuin tarkasti koordinoitu "suvaitsevaisuuden lähestymistapa", joka on lähempänä rituaalia kuin todellista vuorovaikutusta. Tarkasti ritualisoitu käytösmalli ei ole "aitoa keskustelua".

        Tykkään tarkastella maailmaa useammista näkökulmista kuin mitä sosiaalis-ekonomisen asemani, ikäni, sukupuoleni ja asuinpaikkakuntani perusteella voisi olettaa. Jos väität sitä peloksi, olet urpo. Todellisuudessa kyse on uteliaisuudesta.

        Anonymiteetti on tärkeä osa esimerkiksi Delfoyn menetelmäksi kutsuttua tutkimusmenetelmää. Sinua ehkä houkuttaa tuntea ja arvottaa ne persoonat, joiden kanssa keskustelet, ja tulkita heidän mielipiteitään tämän viitekehyksen kautta. Ähäkutti, nyt et voi antaa painoarvoa persoonalle. Sinun on pakko keskittyä tarkemmin itse informaatioon, itse vuorovaikutukseen. Et voi asemoida anonyymia, kuten asemoisit silmiesi edessä olevaa ihmistä.


      • delfoi.on.paras.tapa
        Mehukatri kirjoitti:

        Näen väittelyt tapana lieventää älyllistä turhautumista. Se tarjoaa enemmän mielenvirikettä kuin tarkasti koordinoitu "suvaitsevaisuuden lähestymistapa", joka on lähempänä rituaalia kuin todellista vuorovaikutusta. Tarkasti ritualisoitu käytösmalli ei ole "aitoa keskustelua".

        Tykkään tarkastella maailmaa useammista näkökulmista kuin mitä sosiaalis-ekonomisen asemani, ikäni, sukupuoleni ja asuinpaikkakuntani perusteella voisi olettaa. Jos väität sitä peloksi, olet urpo. Todellisuudessa kyse on uteliaisuudesta.

        Anonymiteetti on tärkeä osa esimerkiksi Delfoyn menetelmäksi kutsuttua tutkimusmenetelmää. Sinua ehkä houkuttaa tuntea ja arvottaa ne persoonat, joiden kanssa keskustelet, ja tulkita heidän mielipiteitään tämän viitekehyksen kautta. Ähäkutti, nyt et voi antaa painoarvoa persoonalle. Sinun on pakko keskittyä tarkemmin itse informaatioon, itse vuorovaikutukseen. Et voi asemoida anonyymia, kuten asemoisit silmiesi edessä olevaa ihmistä.

        Tästä syystä palsta onkin hyvä paikka käsitellä aiheita, joiden käsittely muualla on hankalaa.

        "Delfoissa asiantuntijat vastaavat ja kommentoivat kysymyksiä ja väitteitä anonyymisti. Asiantuntijoiden nimettömyydellä vältetään ilmaisu- ja kuuntelurajoitteita, joita kohdataan kasvokkainryhmissä. Panelistin asema - korkea tai alhainen status - ei anonyymiprosesseissa pääse vaikuttamaan muiden mielipiteisiin. Vastaajan ei tarvitse pelätä kasvojen menetystä, vaikka vastaisikin "väärin" tai kommentoisi "löysästi". Hänen ei myöskään ole tarpeen varoa kannanottoja, joita työnantaja ei julkisina hyväksyisi. Intressi- tai arvokonflikteissa asiat eivät henkilöidy samalla tavalla kuin personoidussa kommunikaatiossa.

        Delfoin erottaa survey-metodeista sen iteratiivisuus ja palautteisuus (feedback). Päinvastoin kuin gallupeissa mielipiteitä ei kerätä vain analysoitavaksi, vaan vastaustieto kierrätetään takaisin eksperteille. Palautetiedon avulla vastaajia ohjataan perustelemaan valintojaan. Tiedon muodostus etenee kierroksittain niin, että edellinen kyselykierros muodostaa pohjan seuraavalle.

        Delfoi-tutkimus käynnistetään usein jostain ajan- tai tulevankohtaisesta riita- tai kiistakysymyksestä (engl. issue = ”a matter that is in dispute between two or more” ). Ihanteellinen kiistakysymys on kiinnostava, julkinen ja ratkaisematon keskustelunaihe (”a vital or unsettled matter”), joka odottaa lähitulevaisuudessa ratkaisuaan."


      • jotakinmustavalkoista

        No niin ja nyt vedetään joku delfiiniteoria tänne vielä mukaan vai pitäisikö peräti kuunnella valaiden laulua. Voidaan sulkea osa keskusteluista jo pois snobbailemalla hienoilla termeillä. Itselläni ei ole tarvetta tuollaiseen enkä sen puolen kauhean korkealle nosta niitäkään ihmisiä, jotka pätemisensä ja paremmuutensa yrittää nostaa esiin noin. Itse asiassa tunnen huvittuneisuutta.


      • Mehukatri
        jotakinmustavalkoista kirjoitti:

        No niin ja nyt vedetään joku delfiiniteoria tänne vielä mukaan vai pitäisikö peräti kuunnella valaiden laulua. Voidaan sulkea osa keskusteluista jo pois snobbailemalla hienoilla termeillä. Itselläni ei ole tarvetta tuollaiseen enkä sen puolen kauhean korkealle nosta niitäkään ihmisiä, jotka pätemisensä ja paremmuutensa yrittää nostaa esiin noin. Itse asiassa tunnen huvittuneisuutta.

        Oi voi, sinun ja tunteidesi mukaanko maailman pitäisi pyöriä?


    • eeerttee

      Mikä siinä on että aina pitäisi olla menestyjä, eihän se ole ihmisten kanssakäymiselle mikään edellytys. Naisethan ne aina toitottavat että miehen pitää olla määrätietoinen, tietää mitä tahtoo yms., ja tietenkin se työ mittarina.

      Ei miehille naisen kiinnostavuuden edellytyksenä ole koulutus tai menestys, eikä enemmistölle miehistä ne myöskään ole karkote.

    • Näkisin tuon enemmänkin rooliajatteluna. Eli kasvatuksellisesti ja kultturellisesti (ihan vain ympäristötekijät) on luoneet tietynlaiset nais- ja miesmallit, joista jokainen mieltää sitten omannäköiset roolimallinsa, niinsanotut arkkityypit. Kun on valmiiksi luotu tietynlaiset puitteet, on hämmentävää nähdä ihminen, joka rikkoo totutunlaisen kuvion. Ja hämmentyneinä käyttäydytän kuka nyt mitenkin käyttäytyy. Mieli tahtoo muuttaa asetelman totuksi - tavalla tai toisella - jos se ei muutu - yrittää kiistää sen - jne.

      Toinen on puhtaasti tietämättömyys. Nykypäivänä kenelläkään meistä ei näytä olevan harmaista hajuakaan, mitä kukakin tekee työpaikoillaan. Ei pelkkä ammatti tai koulutus kuvaa mitään todellista tekemistä tai osaamista. Ja miksi kunnioittaa vain pelkkää prenikkaa, eikös se mitä oikeasti tekee - sen hyödyttävyys tai muu merriitti - ole tärkeämpi kuin ammatti-/koulutusstatus? Useammalla meillä on vain jonkinlainen pikkulapsen fantasia erilaisista ammateista aikuisenakin.

    • Tää aloitus on joko provo tai sitten jotain outoa naisten logiikkaa ja asian kääntämistä päälaelleen.. ;P

      • .. Noh, voihan tuollaisiakin miehiä olla.. Mutta uskoisin, että suurin osa ei ole.. ;P


    • TotuusNaisistaOnTämä

      Edellinen kirjoittaja osui oikeaan.

      Ongelma ei ole naisen menestyminen, vaan se että menestyvä nainen ei pysty käyttäytymään kuin normaali ihminen.

      Se menestys koetaan erityisenä saavutuksena, siitä halutaan palautetta ja koko ego rakennetaan sen ympärille.

      Niistä projekteista ja klousaamisista halutaan lässyttää kotonakin, someen päivitetään linkkejä firman nettisivuilta.

      Ja toki miestä painostetaan menestymään kanssa, koska se alkaa häiritsemään AINA jossain vaiheessa kun mieskin ei menesty (mieluiten naista enemmän).

      Kiva, lämmin, nätti ja hauska nainen maistuu niin lähärinä kuin tohtorinakin.

      • PutousSaitistaPerse

        Se tunne kun et osaa edes viitata oikein * autistic screeching *


    • Eikös valtaosa kaikenlaisesta suhdekiehunnasta tapahdu niin nuorena, ettei välttämättä ole sitäkään vähää selvää kuka on menestynyt ja kuka ei. Ehkä silloin ratkaisevaa on enemmänkin kuinka paljon on aikaa suhteille ja kuinka paljon muille asioille. Siltä kantilta katsoen koulutuksen ja menestyksen tuomasta kiireestä voi olla haittaa suhteille. Niihinhän ehtii panostaa sitten joskus.

    • Tahvo52

      No pitäisikö vähän ajatella asiaa "laatikon" ulkopuolelta. Seurusteletko todellakin ihmisen kanssa koulutuksen, työn tai ansiotason mukaan. Eikö nyt sitten kuitenkin ne muut asiat vaikuta siihen miten ihmiset sopivat yhteen.
      Minulle on ainakin aivan yhentekevää mikä koulutus, työ ja ansiotaso eikä haittaa vaikka puoliso tienaisi enemmän. Raha ei ole eikä saa olla vallan väline!!
      Eri asia tietysti jos jommalla kummalla menee kusi päähän näiden asioiden kanssa, sitä valitettavasti esiintyy molemmilla suokupuolilla ja tällaisesta kusipäästä kannattaa hankkitua eroon nopeasti. Kannattaa "kerätä" elämäänsä niitä hyviä tyyppejä ja lempata ne kusipäät!

      • jotenkinmustavalkoista

        Ei voi seurustella ihmisen koulutus ym.tasojen ulkopuolella, jos sinulle ei anneta edes mahdollisuutta parempaan tutustumiseen, kun tiedetään nämä koulutus ym.jutut ja näistä asioista miehetkin ovat saaneet osansa ts. esim alemmin koulutetut miehet ovat valittaneet treffisivustoilla ym.että kiinnostuneita naisia myös vähemmän, kun kertoo tuon taustan.


    • Joo. En tunnistaisi itseäni marmattamassa naiseni koulutuksesta tosiaan ja vaikka hankkiskun enemmän. Mutta toisaalta ymmärrän, että jonkinsortin tasapaino järkkyy joillain siinä. Minulla varmaan järkytys ois suurin makuukammarihommissa. Siellä jos nainen alkaisi sitomaan ja lopuksi unohtaisin turvasanan. 😆

      Näitä voi olla naisillakin päinvastaisia. Olen lukenut, että lapsien kanssa nyhräävä isä saa naisen huolestumaan. Tai jos ompelukonekuskina mies onkin näppärämpi...

      Mutta yhtäkaikki... ihmisen oletuksia ja mielen kirouksia. Puhetta puhetta ja elämää...siitä se...

    • Yhdessäsoudetaan

      Arvostaisin jos löydän korkeasti koulutetun ja menestyneen naisen elämässään. Olen mies enkä korkeasti koulutettu. Ei aiheuta alemmuuden tunnetta naisen asema. Kaikilla hyviä ominaisuuksia. Annetaan kaikkien kukkien kukkia. Rikkaus on erilaisuudessa. Tuetaan ja huomioidaan toisiamme. Ei tehdä siitä tasa-arvokysymystä.

    • Riiiiiiiiiii

      Tuosta toisen onnistuminen hyväksymisestä: ehkä ongelma onkin juuri siinä, ei kestetä että toinen tietää enemmän jostain. Ehkä tämä on enemmänkin miesten ongelma, ja olisiko syynä miehisyyspaineet ja oudot roolimallit, miehen pitäisi olla perheen pää heidän mielestään tms. Sekä tietenkin se kuuluisa huono itsetunto. Joillekin on vaikea hyväksyä se, että toinen on suvereeni jollain osa-alueella, vaikka he olisivat jossain muussa asiassa. Tiedän pari tällaista vanhempaa miestä, mustaa väitetään valkoiseksi vaikka asiasta ei tiedetä mitään, joka ihmeen asiaan ollaan ottamassa kantaa nimenomaan tyyliin minä tiedän kaiken. Mielipiteet ovat eri asia. En voisi kuvitellakaan seurustelevani sellaisen miehen kanssa, jonka itsetunto saa kolauksen jos minä tiedän vaikka jonkun termin tai yhdentekevän yksityiskohdan ja hän ei. Tyhmää en ala esittämään, eikä ole mitään yhteistä niiden kanssa joiden mielestä älykäs nainen kätkee älynsä, hah. Siihen menee turhaan energiaa.

      • 1212121212

        "Tyhmää en ala esittämään"

        Se olisikin tarpeetonta.


      • jotenkinmustavalkoista

        Minulla on kyllä hieman tapana mennä leikkiin mukaan, jos näen että joku aliarvioi samoin jos joku nostaa itsen turhan päiten. Mutta ei tietenkään pidemmän päälle eikä etenkään suhteissa.


    • eimullamuuta-

      Ei minua haittaa ollenkaan että naiseni tienaa paljon enemmän kun minä. On se käynyt yliopistot ja tienaa 4500 kk kun minä amiksena tienaan 2000kk

    • 1212121212

      TNOT summasi asian hyvin.

      Harvalle miehelle naisen menestys on ongelma, mutta naisen on vaikea hyväksyä ettei se menestys ole myöskään mikään turn-on.

      Ei ongelma ole siinä että naisella on korkeakoulututkinto, vaan siinä että jo ennen valmistumista nainen ristii itsensä "akateemiseksi naiseksi" tai "koulutetuksi naiseksi", indikoiden että akatemisuus/koulutus on yhtä tärkeä osa hänen identiteettiään kuin sukupuoli.

      Ongelma ei myöskään ole siinä että nainen on menestynyt, vaan siinä että ammatista tulee kolmas etunimi ja miehen tulisi jatkuvasti olla innoissaan naisen saavutuksista kuin julkisen sektorin huuhaaprojektin kehityskeskusteluissa joissa kiinnitetään into piukassa aasille häntää.

      TNOT on myös oikeassa siinä että jossain vaiheessa hypergamia nostaa päätään. Menestyvä nainen haluaa menestyvän miehen, koska voittajatiimi ja samanlaiset leikkivät parhaiten yhdessä (menestymätön kodin hengetär haluaa menestyneen miehen koska vastakohdat täydentävät toisiaan).

      Joku päivä mies kuulee lauseen: "etkö voisi olla vähän kunnianhimoisempi?". Luultavasti nainen on jo iskenyt silmänsä esimieheensä.

      Minä taidan haluta sen kodin hengettären, edes akateemisen tutkinnon hankkinut uraa tekevä mies ei jaksa akateemista uranaista. Huomaa ero.

      • lhjiljhj

        Miehen pitää silloin tällöin antaa positiivista palautetta naiselle.

        Jos kotiäiti ei saa koskaan kiitosta --> mies on juntti ja ilkeä --> ero
        Jos uranainen ei saa koskaan kiitosta --> mies on juntti ja ilkeä --> ero

        Ei naisen statuksella ole mitään merkitystä. Arvostuksen kaipuu on universaali ominaisuus.


    • success_

      Määritteleekö kaikki täällä menestyksen koulutuksen, uran ja omaisuuden perusteella? Eikö menestynyt ihminen ole sellainen, joka on saanut rakennettua itsensä näköisen elämän ja toteuttanut unelmiaan, koulutuksesta viis. Eli menestys ei ole kaikille sama.

    • Suoraan sanottuna sellanen maskuliininen kylmäkiskonen uratykki nainen ei ole seksikäs..

      Joku lakinainen ei osaa olla naisellinen, seksikäs jne.

      • jotakinmustavalkoista

        Miksei lakinainen voi olla seksikäs? Meinaatko, että hän vapaa-aikana on aina työroolinsa mukainen. Samalla kaavalla voisi ajatella, että jokainen limanuljaska myyntimies on vapaallakin yhtä limanuljaska ja pelkkää omaa etua tavoitteleva (toki niitäkin varmasti on). Omasta osaamisestakin olen saanut vähättelyä lapsuudessa ja nuoruudessa pelkästään vanhempien ammatin vuoksi, vaikka itse olen asiani hoitanut, mutta ennakkoluulot.


      • pääsääntöisesti
        jotakinmustavalkoista kirjoitti:

        Miksei lakinainen voi olla seksikäs? Meinaatko, että hän vapaa-aikana on aina työroolinsa mukainen. Samalla kaavalla voisi ajatella, että jokainen limanuljaska myyntimies on vapaallakin yhtä limanuljaska ja pelkkää omaa etua tavoitteleva (toki niitäkin varmasti on). Omasta osaamisestakin olen saanut vähättelyä lapsuudessa ja nuoruudessa pelkästään vanhempien ammatin vuoksi, vaikka itse olen asiani hoitanut, mutta ennakkoluulot.

        No näin se juuri on että sitä on mitä on.


    • yksinkertaista

      Fiksu nainen on seksikäs. Sellainen nainen joka yrittää aina määrätä kaikesta ei ole.

      • jotenkinmustavalkoista

        Aika kauas aiheesta tämä, sillä aloituksessa toin esiin nimenomaan tutustumisvaiheen asenteet, jossa vain jutellaan ja kerrotaan asioista. Itse en siinä vaiheessa ainakaan pysty sanomaan toisen määräilemisistä ym.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1651
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe