koulussa kiusaaja hajoitti lapseni kännykän

raivostunutmamma

Kysyisinki täältä miten te toimisitte tai tekisitte seuraavaksi? Elikkä poikani on 9-vuotias ja koulussa on toinen poika joka kiusaa aina lastani. Kiusaamista on kestänyt jo pidemmän aikaa ja sen kuin pahenee. Aluksi alkoi haukkumisella, tönimisellä, uhkauksilla (viillän sun naaman auki) ja nyt sitten tönäisi lapseni nurin ilman syytä ja samalla lapseni puhelin hajosi. Opettaja on antanut yhteystietoni tämän lapsen vanhemmille mutta he ei eivät suostu ottamaam minuun yhteyttä niin kun koskaan aikaisemminkaan. Eivätkö he oikeesti meinaa kantaa vastuuta asiasta? Miten tässä kannattaa toimia että saadaan kiusaamiselle stoppi tai heidät korvaamaan poikani puhelin?!?! Olen uudemman kerran ottanut yhteyttä rehtoriin ja kuraattoriin liittyen kiusaamiseen mutta kouluhan ei puhelinta korvaa niin kuka sen sitten korvaa kun tämän kiusaajan vanhempia en saa kiinni?

24

387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammattikasvattaja

      Missä tilanteessa tuo kiusaaja tönäisi poikaasi? Välitunnilla? Koulumatkalla?

      Koululla on vakuutus, jonka pitäisi korvata kännykkä, jos tapahtuma on mitenkään mahdollista tulkita vahingoksi. Jos tämä mainitsemasi kiusaaja selvästi on "syyllinen", on koulun velvollisuus laittaa ainakin asia vireille jollakin tavoin.

      Mikä on koulun kanta tapahtuneeseen? Onko tapahtunutta jotenkin selvitelty?

      • Ukkipaukki

        Jos olisi kyse minun lapsesta, ottaisin yhteyttä poliisiin.


      • Tavallinenkasvattaja

        Mitenköhän ammattikasvattaja ei tiedä, että kouluilla on vain pakollinen tapaturmavakuutus? Se ei korvaa kännyköitä.

        Poliisin puheille kääntyisin eli tee rikosilmoitus.


      • Ammattikasvattaja
        Tavallinenkasvattaja kirjoitti:

        Mitenköhän ammattikasvattaja ei tiedä, että kouluilla on vain pakollinen tapaturmavakuutus? Se ei korvaa kännyköitä.

        Poliisin puheille kääntyisin eli tee rikosilmoitus.

        Anna nyt avaajan vastata rauhassa kysymyksiini. Ei näytä häntä keskustelun jatkaminen kiinnostavan. Miksiköhän?


      • Tavallinenkasvattaja
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Anna nyt avaajan vastata rauhassa kysymyksiini. Ei näytä häntä keskustelun jatkaminen kiinnostavan. Miksiköhän?

        Etpä sinäkään vastannut kysymykseeni, miksi et tiedä, ettei kouluilla ole vakuutusta, mikä korvaisi oppilaiden kännykät? Taidat olla pk-tätejä. Heillä on yleensä vähän heikommat tiedot kouluaisioista kuin tavallisilla kasvattajilla. :)


      • Ammattikasvattaja
        Tavallinenkasvattaja kirjoitti:

        Etpä sinäkään vastannut kysymykseeni, miksi et tiedä, ettei kouluilla ole vakuutusta, mikä korvaisi oppilaiden kännykät? Taidat olla pk-tätejä. Heillä on yleensä vähän heikommat tiedot kouluaisioista kuin tavallisilla kasvattajilla. :)

        "Koululla on vakuutus, jonka pitäisi korvata kännykkä, jos tapahtuma on mitenkään mahdollista tulkita vahingoksi. "

        MITÄ tuo lauseeni sinusta tarkoittaa?


      • Tavallinenkasvattaja
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        "Koululla on vakuutus, jonka pitäisi korvata kännykkä, jos tapahtuma on mitenkään mahdollista tulkita vahingoksi. "

        MITÄ tuo lauseeni sinusta tarkoittaa?

        Tuo lause tarkoittaa minusta sitä, että sinä luulet, että koulun vakuutus kattaa rikkoutuneen kännykän, jos se on vahingossa rikkoutunut.

        Tässä sinulle vähän RAUTALANKAA. Koulun vakuutus ei kata kännyköitä, rikkoutui ne vahingossa tai tahallaan.

        Koulun vakuutus korvaa oppilaan murtuneen jalan, katkennen hampaan jne. kun se tapahtuu koulussa tai koulumatkalla, eikä osallisena ole moottoriajoneuvoa.


      • Ammattikasvattaja
        Tavallinenkasvattaja kirjoitti:

        Tuo lause tarkoittaa minusta sitä, että sinä luulet, että koulun vakuutus kattaa rikkoutuneen kännykän, jos se on vahingossa rikkoutunut.

        Tässä sinulle vähän RAUTALANKAA. Koulun vakuutus ei kata kännyköitä, rikkoutui ne vahingossa tai tahallaan.

        Koulun vakuutus korvaa oppilaan murtuneen jalan, katkennen hampaan jne. kun se tapahtuu koulussa tai koulumatkalla, eikä osallisena ole moottoriajoneuvoa.

        No, mikä ettei.

        Niissä kouluissa, joissa minä olen ollut, ei onneksi ole ihan joka päivä tapaturmia sattunut. Sen lisäksi niistä on pääsääntöisesti huolehtinut rehtorimme. Minä en rehtori ole, joten en ihan jokaiseen tapaukseen ole kympillä perehtynyt. Jos asia kovasti mieltäsi painaa, voin kyllä kysyä rehtoriltamme, millainen vakuutus kunnassamme käytäntönä on.

        Edelleen odottaisin kyllä lähinnä avaajalta muutaman lauseen tarkennusta.

        Helpottiko?


      • 5739259
        Tavallinenkasvattaja kirjoitti:

        Tuo lause tarkoittaa minusta sitä, että sinä luulet, että koulun vakuutus kattaa rikkoutuneen kännykän, jos se on vahingossa rikkoutunut.

        Tässä sinulle vähän RAUTALANKAA. Koulun vakuutus ei kata kännyköitä, rikkoutui ne vahingossa tai tahallaan.

        Koulun vakuutus korvaa oppilaan murtuneen jalan, katkennen hampaan jne. kun se tapahtuu koulussa tai koulumatkalla, eikä osallisena ole moottoriajoneuvoa.

        Vakuutus ei ole tässä asiassa kovin olennainen seikka, vaan se, mistä koulutuksen järjestäjä on lain mukaan vastuussa ja mitä muuta se mahdollisesti haluaa vastattavakseen ottaa. Alakoulun oppilaan vakuuttaminen on hyvin vapaaehtoista, mutta vakuutuksen puute ei vähennä mitenkään koulun korvausvastuuta vahingon sattuessa.

        Parhaassa tapauksessa koulutuksen järjestäjä voi korvata vaikka kaikki esinevahingot. Toisaalta se voi yrittää myös välttää korvauksen lähes kaikista niistä. Oikeuteen voi joutua menemään, mutta todennäköisesti siellä voittaa, jos koulu yrittää esimerkiksi kieltää kategorisesti vastuunsa naulakoihin jätetyistä vaatteista. Jos koulu nimittäin vaatii oppilaita jättämään vaatteensa naulakkoon, sillä ei ole oikeutta jättää ainakaan täysin sattuman varaan sitä, säilyvätkö ne siellä.

        Pääsääntö on kuitenkin, että aiheuttaja maksaa. Tässä tapauksessa tuskin kannattaa lähteä käräjille siksi, että korvausvastuu sälytetään tönijälle.


      • Tavallinenkasvattaja
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        No, mikä ettei.

        Niissä kouluissa, joissa minä olen ollut, ei onneksi ole ihan joka päivä tapaturmia sattunut. Sen lisäksi niistä on pääsääntöisesti huolehtinut rehtorimme. Minä en rehtori ole, joten en ihan jokaiseen tapaukseen ole kympillä perehtynyt. Jos asia kovasti mieltäsi painaa, voin kyllä kysyä rehtoriltamme, millainen vakuutus kunnassamme käytäntönä on.

        Edelleen odottaisin kyllä lähinnä avaajalta muutaman lauseen tarkennusta.

        Helpottiko?

        No sinä olet sitten ollut töissä pienissä kyläkouluissa?

        Koulutapaturmia sattuu isommissa kouluissa viikottain. Silti vaikka et ole rehtori, (olet sitten opettaja tai avustaja) sinun pitäisi kyetä vastaamaan luokkasi oppilaan huoltajalle, mitä koulutapaturmavakuutus korvaa, kun vahinko sattuu.

        Eli nyt otat heti selvää asioista, etkä ainakaan jaa netissä väärää tietoa "ammattikasvattajana".

        No ei kyllä yhtään helpottanut tietää, millaisia kansankynttilöitä on! Oppilaan kotivakuutus korvaa, jos korvaa tai sitten vahingon aiheuttajan kotivakuutus. Jos vakuutusta ei ole, joku kaivaa kuvetta. Toivottavasti se joku on vahingon aiheuttajan huoltaja.


      • 5739259
        Tavallinenkasvattaja kirjoitti:

        No sinä olet sitten ollut töissä pienissä kyläkouluissa?

        Koulutapaturmia sattuu isommissa kouluissa viikottain. Silti vaikka et ole rehtori, (olet sitten opettaja tai avustaja) sinun pitäisi kyetä vastaamaan luokkasi oppilaan huoltajalle, mitä koulutapaturmavakuutus korvaa, kun vahinko sattuu.

        Eli nyt otat heti selvää asioista, etkä ainakaan jaa netissä väärää tietoa "ammattikasvattajana".

        No ei kyllä yhtään helpottanut tietää, millaisia kansankynttilöitä on! Oppilaan kotivakuutus korvaa, jos korvaa tai sitten vahingon aiheuttajan kotivakuutus. Jos vakuutusta ei ole, joku kaivaa kuvetta. Toivottavasti se joku on vahingon aiheuttajan huoltaja.

        Vahingon aiheuttajan huoltaja tuskin on korvausvelvollinen. Vanhemman ei voi olettaa hoitavan valvontavelvollisuuttaan silloin, kun lapsi on koulussa. Vahingonkorvausvelvollisuus kohdistuu todennäköisemmin vahingon aiheuttaneeseen lapseen.


      • Tavallinenkasvattaja kirjoitti:

        No sinä olet sitten ollut töissä pienissä kyläkouluissa?

        Koulutapaturmia sattuu isommissa kouluissa viikottain. Silti vaikka et ole rehtori, (olet sitten opettaja tai avustaja) sinun pitäisi kyetä vastaamaan luokkasi oppilaan huoltajalle, mitä koulutapaturmavakuutus korvaa, kun vahinko sattuu.

        Eli nyt otat heti selvää asioista, etkä ainakaan jaa netissä väärää tietoa "ammattikasvattajana".

        No ei kyllä yhtään helpottanut tietää, millaisia kansankynttilöitä on! Oppilaan kotivakuutus korvaa, jos korvaa tai sitten vahingon aiheuttajan kotivakuutus. Jos vakuutusta ei ole, joku kaivaa kuvetta. Toivottavasti se joku on vahingon aiheuttajan huoltaja.

        Kuules "kasvattaja".

        Olen toiminut useammissa eri kokoisissa kouluissa. Yhdessäkään niistä sellaiset tapaturmat ja onnettomuudet eivät ole olleet arkipäivää, joissa vakuutusturvaa on joutunut pohtimaan.

        Minulla riittää tekemistä ihan siinä perustyössäni. Jos jollekulle jotakin merkittävämpää tapahtuu, rehtorit hoitavat homman. Niin jutut toimivat kouluissa, vaikka toki sinä varmaankin asiantuntijana tiedät minua paremmin tilanteen joka koulussa ja joka kunnassa?

        Olennainen juttu tässä olisi ollut tietää tarkemmin se, mitä tuossa avauksen asiassa tarkalleen ottaen tapahtui. Sen jälkeen olisimme voineet ehkä jotakin sitten jo päätelläkin vaikkapa siitä, toimiko koulu oikein vaiko ei. Avaajaa ei kuitenkaan juttu enää kiinnostanut tai hän vain heitti trollin, johon typerästi tartuin minäkin.

        Se, mitä tässä asiassa oikeasti tapahtui, ei taida kuitenkaan olla se pääpointti?Tärkeintä oli ilmeisesti se, että pääsit ojentamaan ja opettamaan minua? No, helpottiko se oloasi?

        Suomi24 jaksaa aina yllättää matalatasoisuudellaan. Ihmisten motiiveja olla täällä joutuu yhä useammin ihmettelemään. Tavoite ei ole enää kuin hyvin harvoilla keskustella. Enimmälle osalle tämä näyttää olevan paikka kettuilla toisille tai suoranaisesti yrittää saada muut hermostumaan tai peräti loukkaantumaan. Samankaltaista toimintatapaa näkyy joissakin nykylapsissakin. Mistähän KUMMASTA lienee opittu?

        Minä en viitsi vaivata itseäni jankkaamalla kanssasi yksinkertaista asiaa. Jos haluat, saat aivan vapaasti julistaa epäpätevyyttäni. Ole hyvä vain.


      • Ammattikasvattaja
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Kuules "kasvattaja".

        Olen toiminut useammissa eri kokoisissa kouluissa. Yhdessäkään niistä sellaiset tapaturmat ja onnettomuudet eivät ole olleet arkipäivää, joissa vakuutusturvaa on joutunut pohtimaan.

        Minulla riittää tekemistä ihan siinä perustyössäni. Jos jollekulle jotakin merkittävämpää tapahtuu, rehtorit hoitavat homman. Niin jutut toimivat kouluissa, vaikka toki sinä varmaankin asiantuntijana tiedät minua paremmin tilanteen joka koulussa ja joka kunnassa?

        Olennainen juttu tässä olisi ollut tietää tarkemmin se, mitä tuossa avauksen asiassa tarkalleen ottaen tapahtui. Sen jälkeen olisimme voineet ehkä jotakin sitten jo päätelläkin vaikkapa siitä, toimiko koulu oikein vaiko ei. Avaajaa ei kuitenkaan juttu enää kiinnostanut tai hän vain heitti trollin, johon typerästi tartuin minäkin.

        Se, mitä tässä asiassa oikeasti tapahtui, ei taida kuitenkaan olla se pääpointti?Tärkeintä oli ilmeisesti se, että pääsit ojentamaan ja opettamaan minua? No, helpottiko se oloasi?

        Suomi24 jaksaa aina yllättää matalatasoisuudellaan. Ihmisten motiiveja olla täällä joutuu yhä useammin ihmettelemään. Tavoite ei ole enää kuin hyvin harvoilla keskustella. Enimmälle osalle tämä näyttää olevan paikka kettuilla toisille tai suoranaisesti yrittää saada muut hermostumaan tai peräti loukkaantumaan. Samankaltaista toimintatapaa näkyy joissakin nykylapsissakin. Mistähän KUMMASTA lienee opittu?

        Minä en viitsi vaivata itseäni jankkaamalla kanssasi yksinkertaista asiaa. Jos haluat, saat aivan vapaasti julistaa epäpätevyyttäni. Ole hyvä vain.

        Hups, lipsahti muissa keskusteluissa käyttämälläni nikillä. No, sitä sattuu...


      • Tavallinenkasvattaja
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Hups, lipsahti muissa keskusteluissa käyttämälläni nikillä. No, sitä sattuu...

        Juu, pääsin oikaisemaan sinua. Olen tavallaan koulutapaturmien ammattilainen ja "tiedän asian paremmin joka koulussa ja joka kunnassa". Teen jopa tilastoa tästä.

        Tiedän että opettajaa kirvelee, kun häntä syytetään väärän tiedon levittämisestä netissä, koska ehkä ihan ammattikuntana luulette tietävänne kaikesta kaiken ja näin ei suinkaan ole. Tämä vakuutusasia olisi kuitenkin työn puolesta nyt pitänyt tietää.

        Mielenkiintoinen nikki sinulla. Pitääkin mennä lukemaan muita osaamisalueitasi keskusteluissa. ;) Ainakin sinun tekstejäsi lukeneena kettuilua voi oppia myös opettajalta. :D

        Niin, ja "epäpätevyyttä" voit paikata opiskelemalla ja lukemalla. Tämä maailma ei ole koskaan valmis. Se tieto joka sinulla valmistuttuasi on ollut, on jo vanhentunut.


    • dkjkdjkdjkdjdkjkdj

      Ensin marssitte kiusaajan kotiin. Jos siellä ei tule korvausta ja puhuttelua kiusaajalle, niin sitten kouluun ja poliisille. Ei kannata jättää asiaa sikseen, se on vaan kiusaajalle viesti että näin voi tehdä.
      Rohkeasti vaan kiusaajan kotiin ja selvittämään asia.
      Myös sosiaalivirkailijalle voi ilmoittaa ja tehdä lastensuojeliilmoituksen, jos sieltä otetaan kotiin yhteyttä ja laitetaan lapsi ruotuun joka huostaanoton merkeissä tai lapselle hoidetaan psyykkistä apua.

    • hallintojurristi

      Itse puhelimen osalta olennaista on, että vahingon aiheuttaja on korvausvastuussa. Lähetä kiusaajan vanhemmille kirje, jossa ilmoitat olevasi valmis sopimaan asian, jos he maksavat x euroa. Samalla kannattaa ilmoittaa, että mikäli he eivät suostu sovintoon, viet todennäköisesti asian yleisen tuomioistuimen käsiteltäväksi. Voit myös mainita, että tuolloin tulet vaatimaan puhelimen hinnan lisäksi korkolain mukaista korkoa ja oikeudenkäyntikulujesi korvausta.

      Itse kiusaamiseen olisi varmaan myös syytä puuttua. Kaikkeen ei tietenkään koulukaan pysty, mutta jos koulu ei mielestäsi oikein yritäkään tehdä asialle mitään, kannattaa ottaa yhteyttä rehtorin esimieheen. Häntä voi tarvittaessa kovistella ilmoittamalla, että harkitset ilmoittavasi poliisille, että rehtorin esimies, rehtori, osalliset opettajat ja osa tukipalveluhenkilökuntaa ovat ehkä rikkoneet virkavelvollisuuksiaan (rikoslain 40 luku), kun eivät ole turvanneet oppilaalle perusopetuslain mukaan kuuluvaa turvallista oppimisympäristöä.

    • MissäPatteriOn

      Miten tossa jutussa kävi?

    • Kasvatustyyli

      Jos silloin, kun minä olin 9-vuotias, olisi lapsilla ollut kännyköitä ja minulle olisi käynyt noin, niin äitini olisi varmasti mennyt kouluun ja rikkonut sen kiusaajan kännykän. Toisaalta jos minä olisin rikkonut jonkun kännykän, niin sitten äiti olisi rikkonut minun kännykkäni ja ostanut sitten uuden kiusatulle, eikä olisi ostanut minulle koskaan uutta kännykkää.

    • ESJonneVantaa

      Avaus oli trolli. Typerykset. Keksin sen ihan ite.

    • LelutPoisKoulusta

      Oli sitten keksitty avaus tai ei, niin tosiasiassa koulu ei tule koskaan korvaamaan rikkoutuneita kännyköitä. Koulussa kun ei oppilas tuota puhelinta tarvitse. Puhelin on mukana "omalla vastuulla".

    • Niku_nissistä
    • Turpaanvain

      Kiusaaja vietäköön toiseen kouluun ja nyrkillä turpaan jos ei tavat muutu.

      • 37583785

        Lähiseudun moottoripyöräjengeihin voi myös ottaa yhteyttä. Niiden tiedetään esimerkiksi saattaneen kiusattuja kouluun. Ainakaan heidän silmiensä alla ei tiedetä yhtään suojeltua lasta kiusatun, vaikka poliisi kuinka itkisi näiden tahojen suorittamaa järjestyksenpitoa vastaan.


    • Pera9398

      Ota saatana selville missä se paskiainen asuu ja käy vetämässä hampaat syvälle kurkkuun nii loppuu se saatanan turhanpäivänen sössötys vittu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe