Miksi eläkeläisen muka kannattaa säästää?

Eläkeläisukko

Voisiko joku fiksumpi kertoa miksi eläkeläisen kannattaisi sijoittaa varojaan johonkin, jos tuotto saattaisi olla muutaman prosentin suurempi kuin säästötileillä? Ja samalla nähdä vaivaa, ottaa riskiä ja sitoa rahojaan jopa vuosiksi.
Pankit ja jokunen muukin jaksaa kyllä muistuttaa minua 'huonosta' rahojeni hoidosta ja esittelevät mielellään hienoja sijoitusmahdollisuuksiaan maalaillen tulevien vuosien rikkauksista.
Minkä ihmeen tulevien vuosien? Olen hyvin tietoinen ihmiselämän rajoituksista eliniän suhteen ja todennäköisyyksistä viimeisten vuosien rajouttuneisuuksista. Rahaa tarvitsen omaehtoiseen elämääni nyt, jos koskaan. Myöhemmin rahat kuluu hoivapalveluihin.

Tätäpä olen miettinyt omalta kohdaltani. En ole rikas, mutta tulen kyllä oikein hyvin toimeen. Eihän muuten säästämismahdollisuuksia tietysti olisikaan, joten siltä osin tämä kirjoitus on tarpeeton.

Saan työeläkettä noin 3600€/kk ja rahatalletuksia on työvuosien aikana kertynyt muutamia kymppitonneja, jotka ovat nyt hieman normaalia käyttötiliä korkeakorkoisemmillä säästötileillä, mutta vapaasti nostettavissa kun haluaa. Oma asunto, kesämökki. Velkaa ei ole asunnosta eikä mistään muustakaan. Toisin sanoen pakollista rahankulua on ainoastaan kohtuulliseen päivittäiselämään kuluva raha ja siihen tuo työeläkkeeni riittä helposti ja siitä jää ylikin.

Mihin siis säästäisi ja miksi ihmeessä?
Mieluummin matkustelen, käyn ravintoloissa syömässä silloin tällöin, teattereissa jne. Ajan myös hyvällä, vaikkakin melkoisen perustavallisella autolla. Nämähän nautinnot loppuvat jossain vaiheessa lähivuosikymmenen aikana ja elämä keskittyy rollaattorin ympärille ja korkeintaan lähiympäristöön, jos siihenkään. Näin siis parhaassakin tapauksessa.
Mitäs minä silloin tekisin hyvin onnistuneiden sijoitusteni erinomaisilla tuotoilla? Hankin jonkin tyylikkäämmän rollaattorin upeilla ja virtaviivaisilla kahvoilka ja korilla varustettuna? Olisiko ollut vaivan arvoista?

12

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdsk

      Hyvin olet kyllä työurasi aikana eläkettä kerryttänyt. Tuskinpa noilla eläkkeillä kannattaa enää paljoa sijoittamisista stressailla.

      Tavoitteeni eläkkeellä on sama kuin sinulla, niinkuin osuvasti ilmaisit; "pakollista rahankulua on ainoastaan kohtuulliseen päivittäiselämään kuluva raha ja siihen tuo työeläkkeeni riittä helposti ja siitä jää ylikin.".

      Itse sijoitan aktiivisesti nyt työurani alkupuolelta lähtien juuri sen takia, että saan viettää viimeiset terveet vuoteni samassa tilanteessa kuin sinäkin, vaikka eläkejärjestelmä tällä välin romahtaisikin.

      https://www.aamulehti.fi/kotimaa/yleison-tunteet-kuumenivat-aamulehden-elakeillassa-elakerahastojen-varat-haluttiin-heti-jakoon-24241598/

      • Eläkeläisukko

        Työssäoloaikana, jos ylimääräistä rahaa jää, on sijoittaminen tulevaisuuteen mielekkäämpää kuin eläkkeellä ollessa, josta siis kirjoitin.

        En usko eläkejärjestelmän romahtavan ellei koko Suomen talous romahda lopullisesti. Sivistysvaltiossa vanhusten hoito pitää kuitenkin jotenkin järjestää, joten niitä kustannuksia ei pakoon päästä. Luotan Suomen pysyvän sivistysvaltiona ja se on nykyisen työssäolevan sukupolven käsissä.
        Minä ja minun sukupolveni olemme jo oman osuutemme tehnyt ja sitä voi arvostella tai kehua, mutta tällainen siitä on tullut. Ei valmis eikä varsinkaan täydellinen eikä edes ongelmaton, mutta tästä on hyvä jatkaa siihen suuntaan kuin nykypolvi haluaa. Me tyydymme tai meidän kuuluisi tyydytyä huutelemaan sivusta omia horinoitamme 🙂 kehityssuunnan osalta ja nykypolvi kuuntelee tai on kuuntelematta.

        Tuhon linkittämääsi artikkeliin....
        Tietysti huolestuttavia ääniä kuuluu meidän eläkeläistenkin joukosta, kun vaaditaan itselle tulevia sukupolvia varten säästössä oleviä eläkevaroja, jopa kansanedustaja ja varmasti hyvätuloinen eläkeläinen Kimmo Kiljunen on ottanut asiakseen ajaa tällaista. Ja vielä peitetarinanaan muka pienituloisten eläkeläisten etujen ajaminen. Sehän on täyttä puutaheinää, Kiljusen ajama aloite korottaisi merkittävämmin vain suurituloisten työeläkkeitä. Kaikkien pienimpien eläkkeensaajien eläkkeitä se ei korottaisi yhtään, aloitehan ei edes koske niitä.
        Onneksi edes Kiljusen oma puoluekaan ei kannata Kiljusen aloitetta. Ja kaikki asiantuntijathan tyrmäävät Kiljusen aloitteen. En siis olisi nuorempanakaan kovin huolestunut näistä äänistä, joita nousee aina vähän väliä esiin.

        Oma työeläkkeeni on normaali vanhuuden perustyöeläke, joka perustuu pelkästään työelämäaikojeni ansiotuloihin. Ei sijoituseläkkeisiin eikä muihinkaan vapaaehtoisiin tms lisäeläkkeisiin. En varsinaisesti koskaan ole säästänyt tavoitteellisesti eläkeaikaani varten.
        Totta, stressi, väliin kovakin, jäi työelämään kokonaan eikä seurannut miltään osin perässäni eläkkeelle siirtyessäni.


      • Rauhamaassa
        Eläkeläisukko kirjoitti:

        Työssäoloaikana, jos ylimääräistä rahaa jää, on sijoittaminen tulevaisuuteen mielekkäämpää kuin eläkkeellä ollessa, josta siis kirjoitin.

        En usko eläkejärjestelmän romahtavan ellei koko Suomen talous romahda lopullisesti. Sivistysvaltiossa vanhusten hoito pitää kuitenkin jotenkin järjestää, joten niitä kustannuksia ei pakoon päästä. Luotan Suomen pysyvän sivistysvaltiona ja se on nykyisen työssäolevan sukupolven käsissä.
        Minä ja minun sukupolveni olemme jo oman osuutemme tehnyt ja sitä voi arvostella tai kehua, mutta tällainen siitä on tullut. Ei valmis eikä varsinkaan täydellinen eikä edes ongelmaton, mutta tästä on hyvä jatkaa siihen suuntaan kuin nykypolvi haluaa. Me tyydymme tai meidän kuuluisi tyydytyä huutelemaan sivusta omia horinoitamme 🙂 kehityssuunnan osalta ja nykypolvi kuuntelee tai on kuuntelematta.

        Tuhon linkittämääsi artikkeliin....
        Tietysti huolestuttavia ääniä kuuluu meidän eläkeläistenkin joukosta, kun vaaditaan itselle tulevia sukupolvia varten säästössä oleviä eläkevaroja, jopa kansanedustaja ja varmasti hyvätuloinen eläkeläinen Kimmo Kiljunen on ottanut asiakseen ajaa tällaista. Ja vielä peitetarinanaan muka pienituloisten eläkeläisten etujen ajaminen. Sehän on täyttä puutaheinää, Kiljusen ajama aloite korottaisi merkittävämmin vain suurituloisten työeläkkeitä. Kaikkien pienimpien eläkkeensaajien eläkkeitä se ei korottaisi yhtään, aloitehan ei edes koske niitä.
        Onneksi edes Kiljusen oma puoluekaan ei kannata Kiljusen aloitetta. Ja kaikki asiantuntijathan tyrmäävät Kiljusen aloitteen. En siis olisi nuorempanakaan kovin huolestunut näistä äänistä, joita nousee aina vähän väliä esiin.

        Oma työeläkkeeni on normaali vanhuuden perustyöeläke, joka perustuu pelkästään työelämäaikojeni ansiotuloihin. Ei sijoituseläkkeisiin eikä muihinkaan vapaaehtoisiin tms lisäeläkkeisiin. En varsinaisesti koskaan ole säästänyt tavoitteellisesti eläkeaikaani varten.
        Totta, stressi, väliin kovakin, jäi työelämään kokonaan eikä seurannut miltään osin perässäni eläkkeelle siirtyessäni.

        Enemmän onkin työssäolevien syytä huolestua, jos nuoret alkavat vaatimaan eläkejärjestelmän heikentämistä tai peräti menettävät uskonsa siihen kokonaan ja sen vuoksi homma romuttuu.
        Nykyiset eläkeläiset ehtivät helposti 'pois alta' eli heihin ei noilla olisi käytännössä mitään vaikutusta.

        Eläkeläisten 'horinoista' en nyt niin suurta huolta kantaisi, edes tuon Kiljusen.


    • Meitä_on_kaksi

      Eläkkeellä olen minäkin, ja sikäli samanlainen kanssasi, että en ole pätkääkään kiinnostunut pankin tuputtamista sijoitusmahdollisuuksista. Logiikkani on täsmälleen sama kuin sinulla. En tarvitse lisää rahaa, eikä minua haittaa, jos inflaatio vie karvan verran rahoistani. Minulla ei ole edes autoa, sillä asun Helsingissä ja täältä on hyvät yhteydet kaikkialle julkisilla kulkuneuvoilla. Ulkomaan lomareissuja teen 4-6 vuodessa.

    • Vakuusvaje

      Ei eläkeläisen kannattane suuremmin säästääkään, kun työttömyyttä ei tarvitse pelätä, mutta jo kertyneistä varoista voi kyllä helposti saada parempaakin tuottoa kuin säästötililtä. Omat vanhempani tulevat eläkkeillään hyvin toimeen, mutta ottavat mielellään vastaan myös nyt keväällä osakkeista kilahtavat osingot. Esimerkiksi Sammon osinko on nettona neljä prosenttia pääomasta, mikä on paljon enemmän kuin mistään eurotalletuksesta, ja tilanne on ollut tämä monta vuotta. Parempi olla Nallen puolella kuin Nallen riistettävänä. Ja osakkeet myymällähän saa ne säästörahat tilille kahdessa päivässä.

      • rgrtrtgrtg

        Ei eläkeläisen tarvitse minusta sijoitella rahojaan, koska siinä vaiheessa ne realisoidaan ja käytetään pois. Perillisiä varten omaisuutta on turha säästää. Ja jos osakkeita pelkästään myydään, ei noista osingoista pahemmin kerry rahaa.

        Ja minusta 2 päivää on liian kauan, minusta rahat pitää pystyä kuluttamaan jopa saman päivän aikana. Eikä rahoja saa yleensä tilille kahdessa päivässä muutenkaan, omassa pankissa ainakin myyntihetkestä tilille siirtymiseen menee aina vähintään viikko.


      • Vakuusvaje

        Nyt kun vielä tapaisi jonkun, joka jo eläkkeelle siirtyessään tietää kuolinpäivänsä. Itsemurhaajat ja vakavasti sairaat poislukien aika harva 65-vuotias lienee tuosta selvillä. Ja kun eläkeaikaa saattaa olla edessä 30 - 40 vuotta, ei ole ihan viisas ajatus syytää kaikkia rahojaan menemään heti alussa. Noin pitkälle ajalle saattaa sattua sellaisiakin menoja, joihin ei kuukauden eläke riitä, ja parin prosentin tuottoero ehtii muuttua suureksi summaksi sekin.

        Sinun lienee muuten syytä vaihtaa pörssivälittäjää, jos se pimittää rahojasi noin pitkään. Minä olen saanut omani aina määräajassa.


    • Heikostimenee

      Eläkeläisyys on mitä on. Rahaa saattaa olla vielä, mutta omaisuus katoaa helposti dementian myötä. Ei ole helppoa olla eläkeläinen, kun kaikki menee päin vittua.

    • Eläkeontuhonalku

      Komppaan edellistä. Todellakin eläkeläisyys syö aivot hetkessä. Aivoissa olevat reijät päästävät kaikki hyvät ideat harakoille. Vain huonot ideat jää päänuppiin kiertämään ympyrää.

    • El.vp.eläkeläinen

      Toi on kyllä tosi. Tunnen eräänkin vl vs eläkeläisen ja näin on käynyt.

    • VanhaksiJosElaa

      Riippuu siitä kuinka kauan aikoo elää.

      Jos on vaikkapa 65-vuotias eläkeläinen ja elää 100-vuotiaaksi, niin kyllä 35 vuoden aikana on mukavampi, että on säästöjä ja sijoituksia, kuin että elää kädestä suuhun koko ajan. Yllättäviä tilanteita voi tulla. Eikä vakuutukset korvaa kaikkia menetyksiä vaan omaisuuden arvoa vähentää sen ikä. 8% vuosituotolla sijoituksen arvo 14-kertaistuu 35 vuodessa.

      Eläkkeet jää jälkeen kustannustasosta, varsinkin kansaneläke on jäänyt. Kaikki maksut nousee ja yhä enemmän itse pitää rahoittaa palveluja omasta lompakosta. Tällöin sijoitusten tuotto antaa pelivaraa talouteen.

    • köyhänsäästöt

      Sinulla menee hyvin. Minä saan työeläkettä 150,00 euroa kuukaudessa, eikä edes sossikka anna lisää. Asumistuki nostaa tulot kuukaudessa vähän yli tuhanteen euroon kuukaudessa. Olen yrittänyt vuosia säästää edes hätävaraksi satasta, huonoin tuloksin. Kun minä sairastun, lähden hospitaalia kohti polkupyörällä seitsemän km päähän tahi sitten tilaan ambulanssin ja otan velkaa. Kun sinä menet ulkomaille ja ravintolaan, minä menen metsään lenkille kesät talvet ja käyn kaupungin järjestämässä kodassa keittämässä nuotiolla kahvit. Kun minä säästän, teen sen seuraavasti, tilillä ei ole korttia eikä verkkopankkitunnuksia, tili ei maksa mitään. Säästän alkukuusta ja tyhjennän suurimpaan nälkääni tilin loppuun ja säästän taas alkukuusta. Nyt päätin kerrankin pistää kovan kovaa vastaan ja pistää nälälle hanttiin. Säästän kuin säästänkin rahaa tilille, enkö aio ottaa pois. Jospa minäkin jotain saisin säästöön tämän vuoden loppuun mennessä. Viitosella kauppaan ja puuroa sekä velliä ja itse paistettua joskus. Suosittelen pahimpaan säästämisvimmaan muutamaa kymppiä tilille kerran kuussa ja kun ei ota liikaa, niin säästyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1001
    Aihe