Kajon etsii kumppania, 1 500 taksia tulossa

TrollitTeilleLöytyTöitä

Taksiyhtiö etsii kumppania, jonka kanssa bisneksen voi kymmenkertaistaa, kun ala vapautuu.

Espoolainen taksiyritys aikoo kymmenkertaistaa bisneksensä - 1500 taksia
”Ollakseen uskottavat toimija täytyy pyrkiä 1 500–2 000 ajoneuvon kantaan. Meillä on nyt ajoja noin 180 autolle. Aikahaarukka tavoitteen saavuttamiseen on kaksi tai kolme vuotta”, Kajonin toimitusjohtaja Jari Kujala sanoo.

Kasvu tulee mahdolliseksi ensi vuoden heinäkuussa. Ensi vuonna voimaan tulee uusi laki liikenteen palveluista, joka poistaa taksiluvilta kiintiöt ja autoilijoilta päivystysvelvoitteet. Huhtikuussa hyväksytty laki on osa liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) liikennekaari-hanketta.

Nykyiset taksikeskukset Helsingin Taksi ja Lähitaksi ovat 1 500 auton kokoluokassa. Kujala sanoo, että ne tulevat pitkään olemaan markkinoilla vahvoja tekijöitä. Kajon aikoo kuitenkin haastaa keskukset.

Kajonin liikevaihto kasvoi Kujalan mukaan viime vuonna 16 miljoonaan euroon. Osan kasvusta selittää kertaluonteinen laskutusmuutos. Liiketulos parani noin miljoonaan euroon. Kasvusuunnitelman toteutuminen veisi yhtiön 100–200 miljoonan euron kokoluokkaan.

”Haemme tällä hetkellä sopivaa kumppania, jotta pystymme hankkimaan riittävät taloudelliset ja muut edellytykset kasvuun”, Kujala sanoo.

Myös pörssi on yksi vaihtoehto yritykselle. Ensin yhtiön pitäisi Kujalan mukaan kuitenkin kasvaa isompaan kokoluokkaan eikä pörssivalmisteluja ole menossa.

Kajon on keskustellut sijoittajien, mutta myös muiden taksialan toimijoiden kanssa.

”Erittäin yllättävätkin tahot ovat ilmoittaneet kiinnostuksensa tähän toimialaan. Tämän vuoden lopussa täytyy olla asioiden sovittuna, koska sitten alkaa asiakasmarkkinointi ja kuljettajarekrytointi”, Kujala sanoo.

Suomen vapautuva taksiala kiinnostaa taatusti ainakin pääomasijoittajia ja Ruotsin suuria taksiyhtiöitä.

Jorma Palomäen omistamalla Kajonilla on 135 omaa autoa. Säännellyillä markkinoilla konsernin taksilupien kasvu on perustunut ennen muuta yhteisyrittäjyys-toimintamalliin, jossa itsenäiset yrittäjät hankkivat taksilupia yhtiöön, josta Kajon omistaa vähemmistön.

Yhtiö on myös anonut taksilupia, hyödyntänyt erilaisia lain aukkoja ja käynyt oikeutta viranomaisia vastaan. Nyt lakitaistelut jäävät taa, sillä alalla koittaa vapaa kilpailu.

”Uudistus on ilman muuta asiakkaiden, julkisen vallan ja pitkässä juoksussa myös alan itsensä eduksi”, Kujala uskoo.

Hurja kasvu tulee Kujalan mukaan muun muassa laajenemisesta pääkaupungin ulkopuolelle.

Kaikkien 1 500 auton ei kuitenkaan tarvitse olla Kajonin omia. Markkinoilla etenkin uusien, pienten yrittäjien on pakko löytää Kajonin kaltaisia välityspalveluja, koska vanhat taksikeskukset tuskin ottavat uusia yrittäjiä keskukseensa.

”Pystymme tarjoamaan erittäin kustannustehokkaan paketin niille nykyisille taksiautoilijoille, jotka haluavat siirtyä meidän leiriimme. Siellä tulee olemaa omia ja yrittäjien omistamia autoja sulassa sovussa, kaikille samat pelisäännöt”, Kujala sanoo.

Myös Kajon on taksikeskuksissa mukana, mutta tuskin yhtiö voi siellä jatkaa, kun kilpailu alkaa.

”Mitään syytä sieltä ei ole aktiivisesti pois pyrkiä, koska ne ovat hyvin hoidettuja yhtiöitä”, Kujala sanoo.

Hän uskoo, että taksialalle tulee lentoyhtiöistä ja junista tuttu dynaaminen hinnoittelu.

”Mitä aikaisemmin on tilaamassa, sitä parempi mahdollisuus on saada edullisia kyytejä”, Kujala sanoo.

Lakiuudistus voi tuoda uutta vapautta myös Uberille, joka nyt toimii ilman taksilupia lain harmaalla alueella. Uber on lopettanut toimintojaan Tanskassa ja Suomen tulevaa järjestelmää muistuttavassa Ruotsissa.

”Ei tule helppoa olemaan Uberilläkään. He saavat hyväksyä sen, että maksavat samat lakisääteiset maksut kuin kaikki muutkin. En näe siinä mallissa mitään sellaista etua, että voisi ajaa halvemmalla kuin muut. Etu ei tule jipoista, vaan siitä, jos autot liikkuvat koko ajan. Silloin voi keskihintaa alentaa”, Kujala sanoo.

Yksi ongelma alalla on ollut vaikeus saada kuljettajia. Se pahenee, jos taksimäärä lisääntyy. Paljon riippuu siitä, millaista tutkintoa kuljettajilta jatkossa vaaditaan.

”Monopolistinen malli on johtanut siihen, että on paljon pakkopäivystämistä. Jos saamme autojen käyttöasteet kohdalleen, saadaan kuljettajien palkatkin kohdalleen ja silloin kuljettajia riittää”, Kujala sanoo.

Kajon on kehittänyt omaa tilausjärjestelmäänsä ja sovelluksiaan. Kujalan mukaan oman järjestelmän kautta tulevat tilaukset ovat viime vuoteen verrattuna jo moninkertaistuneet.

”Kaikki tähtää nyt siihen, että pyrimme luomaan palvelumalleja, joista asiakkaat pitäisivät. Se on markkinataloudessa ainoa tie kasvaa kannattavasti”, Kujala sanoo.

Vapautuvalla taksialalla eletään nyt mielenkiintoista aikaa, kun asemia ja strategiaa haetaan.

”Erittäin harvoin tulee tapahtumaan enää niin, että täysin suojeltu toimiala avataan kertarysäyksellä vapaan markkinatalouden toimijoille”, Kujala sanoo.

34

738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 35w46trhgy

      Aiotaan siis luoda oma monopoli :)
      Sitten kun nuo saa tehtyä sopimuksia erinäisiin paikkoihin kyydeistä niin tosia
      asia on taas meillä on vain uusi monopoli.

      • YRR

        No sviddu! Tästähän on puhuttu/varoiteltu koko ajan. Kun taksiala vapautuu nämä isot toimijat syövät vähitellen pienet, 1-2 auton firmat elävältä. Ja sitten se kyyti esim. lentoasemalta Helsingin keskustaan maksaa oikeasti sen 200 €. Mutta uskoiko kukaan? Ei. Oli kuin seinille olisi puhunut. Kaikki vapautuksen kannattajat vain hekumoivat kuinka tulevaisuudessa pääsee pullakahvien hinnalla ajelemaan taksilla ympäri kyliä. Luuliko joku vittu ihan oikeasti, että isot toimijat eivät jättäisi tilaisuutta käyttämättä kun ala vapautuu. No, tätä tilasitte ja halusitte ja tätä tulette saamaan. Luulen, että 1.8.2019, 99 % niistä jotka nyt tekevät aaltoja Bernerille ja taksien säännöstelyn lopettamiselle, rukoilevat vanhaa systeemiä takaisin.


      • monopolikovain

        Oma monopoli?? Vauu...siis tulevaisuudessa voi olla useampiakin taksimonopoleja, niinkö?
        Mulla on taksi, ja siinä itse päättämäni hinnat 2018, siis: Olen oma monopoli .!! Jösses sentään.


      • 45t6gy45t6456

        Niin, vau olet hoksannut asian..
        Esimerkiksi xxx firma vie kaikki asiakkaat, polkee niin alhaisille hinnoille että sulla
        ei ole varaa leikkiä mukana enää, sen jälkeen kun sä olet pihalla niin kajon voi taas nostaa hinnat ns normaalitasolle. Vanha kikka markkinoiden valtaamiseen, iso pulju syö pienet piipertäjät markkinoilta. xxx firma tulee tolpalle ja ikkunassa mainos 1€ kyyti, pari viikkoa kun ne siinä ottavat kyytejä eikä sulle tule kuin satunnaisia asiakkaita niin kauanko sulla lompsa kestää sitä..

        Periaatteessa mahdollista, saa nähdä mitä isommat firmat tekee.


    • Asiantuntijax2

      Hakekaa edelleenkin lupia vaikka Utsjoelle josta saatte ne mutta auto pyörii stadissa.

      Näin toimien paikkakuntalaiset eivät saa taksipalveluja joten välttäkää ko. firman käyttämistä.

      Epäkorrektia toimintaa jo vuodesta kivi ja kirves.

      • Marinax2

        Mistä näitä monopolin pöhöttämiä isäntiä aina vaan piisaa marisemaan?


    • muaharmittaanää

      on vain yksi toive metsälä saa isänkädestä

    • Taksikeisari

      Kajonin isäntä on aivan oikeassa. Näin se bisnes toimii. Jos Helsinkiin lähdetään yrittämään, niin 1500 autoa pitää olla uuden lain puitteissa. Koko maan laajuisessa tehokkaassa taksiliiketoiminnassa pitää olla 6000 autoa radalla. Sitten voidaan maksaa kuljettajalle kuljetusalan palkkaa, tehdä työvuorokierrot, harrastustoiminnat ja sellaiset hyvin ja saattaa työntekijät työterveyshuollon piiriin. Tämä on hyvä ja kannatettava systeemi.

    • ViidenTähdenTaxari

      Kajon ymmärtää pelin hengen. En kuitenkaan usko että nykyiset liittoumat pystyvät kilpailemaan näitä isoja firmoja vastaan. Hinnat poljetaan aluksi niin alas ettei taksia voi ajaa voitollisesti. Pienet taksifirmat eivät tässä pelissä pärjää. Jos olet nyt tänään yhden miehen taksiyritys, suosittelen pistämään pillit pussiin jo reilusti ennen 1.8.2018 ja hakeutua töihin ensimmäisessä rekryaallossa.

      Älä jää kokeilemaan onneasi, et tule pärjäämään.

      Yksi vaihtoehto on tietysti että nämä liittoumat subventoivat kuskeille maksuja jotta he voivat pysyä kilpailukykyisinä. Tähän tarvitaan valtavasti pääomia. Jonkinlaisia yritysjärjestelyjä on varmasti luvassa.

    • Taksikeisari

      Tarpeeksi suuri firma kun on niin ei tarvitse autojakaan käydä autoliikkeen takatukkien kanssa vaihtelemassa, vaan voi ostaa suoraan tehtaalta ja samoin myydä poistokaluston itse. Polttoaineet ja kaikki muu on vähän toisen hintaista, kuin Kuusamon Essolla. Huollot tehdään itse, tai tytäryhtiön kautta, tai jopa ulkomailla.

      Koitapa siinä pienyrittäjänä saada niitä omia asiakkaita.

    • ViidenTähdenUber_

      Uber tuo taksimarkkinoille 2000 autoa ja Taxi Stockholm tuo 1700 autoa.

      Kuljettajien ei tarvitse puhua suomea.

      • rengin_kengin

        Ja taksirengit kiittää ja kuittaa. Poistuivat takavasemmalle...


    • wedfs

      Kirjavaa ja villiä tulee meno olemaan alkuun.

      • AlanKonkari

        Kirjavaa ja villiä puhetta koko ketju! Uber ja Taxi Stocholm tuskin tuo Suomeen yhtäkään autoa sillä taxifirman täytyy olla SUOMEEN REKISTERÖITY ja kuljettakoulutus säilyy edelleen. Verot maksetaan siis Suomeen. Ei tällaiseen harvaan asuttuun maahan voi tuoda mitään 1500 auton firmoja, ei tule onnistumaan. Kirjoittajien on syytä myös opiskella, millä periaatteilla firmat toimivat. Tulojen on katettava menot ja liikevoittoakin pitää jäädä kohtuullisesti. Jos yrittäjiä tulee liikaa, mistä heille asiakkaat, kun nykyisillekkin on melko kehnosti ajoja? Huomaan, ettei ketjussa kirjoita kuin maallikkoja ja joitain kuskeja, jotka jopa ovat joskus ( ekä ) taksirenkinä toimineet. Ottakaa nyt asioista selvää edes hieman ja selvittäkääpä minkälaisia kustannuksia taksiautoilija joutuu maksamaan ja vasta sen jälkeen pohditte, paljonko taksaa pitää muuttaa. Alaspäin se ei voi muuttua, koska firman käy huonosti hyvin pian. Kannattaa myös haihattelijoiden muistaa, että taksiala on jo nyt matalapalkka-ala, kuskeja ette saa enää edes nykyisillä palkoilla ajamaan, tulevaisuuden taksit eivät liiku sen halvemmilla kuskeilla kuin nytkään. Mistä ajattelitte ne kuskit ottaa? Millä itse ajattelitte elää?

        Hyviä vastauksia odottaen.... :)


      • EiTuleVastauksia
        AlanKonkari kirjoitti:

        Kirjavaa ja villiä puhetta koko ketju! Uber ja Taxi Stocholm tuskin tuo Suomeen yhtäkään autoa sillä taxifirman täytyy olla SUOMEEN REKISTERÖITY ja kuljettakoulutus säilyy edelleen. Verot maksetaan siis Suomeen. Ei tällaiseen harvaan asuttuun maahan voi tuoda mitään 1500 auton firmoja, ei tule onnistumaan. Kirjoittajien on syytä myös opiskella, millä periaatteilla firmat toimivat. Tulojen on katettava menot ja liikevoittoakin pitää jäädä kohtuullisesti. Jos yrittäjiä tulee liikaa, mistä heille asiakkaat, kun nykyisillekkin on melko kehnosti ajoja? Huomaan, ettei ketjussa kirjoita kuin maallikkoja ja joitain kuskeja, jotka jopa ovat joskus ( ekä ) taksirenkinä toimineet. Ottakaa nyt asioista selvää edes hieman ja selvittäkääpä minkälaisia kustannuksia taksiautoilija joutuu maksamaan ja vasta sen jälkeen pohditte, paljonko taksaa pitää muuttaa. Alaspäin se ei voi muuttua, koska firman käy huonosti hyvin pian. Kannattaa myös haihattelijoiden muistaa, että taksiala on jo nyt matalapalkka-ala, kuskeja ette saa enää edes nykyisillä palkoilla ajamaan, tulevaisuuden taksit eivät liiku sen halvemmilla kuskeilla kuin nytkään. Mistä ajattelitte ne kuskit ottaa? Millä itse ajattelitte elää?

        Hyviä vastauksia odottaen.... :)

        Niitä on turha odottaa. Täällä kirjoittavat vain täysin alaa tuntemattomat henkilöt jotka pitävät itseään suurena tietäjänä.


      • eiMULLAmuutaTÄSSÄ
        AlanKonkari kirjoitti:

        Kirjavaa ja villiä puhetta koko ketju! Uber ja Taxi Stocholm tuskin tuo Suomeen yhtäkään autoa sillä taxifirman täytyy olla SUOMEEN REKISTERÖITY ja kuljettakoulutus säilyy edelleen. Verot maksetaan siis Suomeen. Ei tällaiseen harvaan asuttuun maahan voi tuoda mitään 1500 auton firmoja, ei tule onnistumaan. Kirjoittajien on syytä myös opiskella, millä periaatteilla firmat toimivat. Tulojen on katettava menot ja liikevoittoakin pitää jäädä kohtuullisesti. Jos yrittäjiä tulee liikaa, mistä heille asiakkaat, kun nykyisillekkin on melko kehnosti ajoja? Huomaan, ettei ketjussa kirjoita kuin maallikkoja ja joitain kuskeja, jotka jopa ovat joskus ( ekä ) taksirenkinä toimineet. Ottakaa nyt asioista selvää edes hieman ja selvittäkääpä minkälaisia kustannuksia taksiautoilija joutuu maksamaan ja vasta sen jälkeen pohditte, paljonko taksaa pitää muuttaa. Alaspäin se ei voi muuttua, koska firman käy huonosti hyvin pian. Kannattaa myös haihattelijoiden muistaa, että taksiala on jo nyt matalapalkka-ala, kuskeja ette saa enää edes nykyisillä palkoilla ajamaan, tulevaisuuden taksit eivät liiku sen halvemmilla kuskeilla kuin nytkään. Mistä ajattelitte ne kuskit ottaa? Millä itse ajattelitte elää?

        Hyviä vastauksia odottaen.... :)

        Ensin Ininiää :Onnibus konsepti ei voi toimia Suomen kokoisessa harvaan asutussa maassa.

        Sitten oikeustaistelu:Pohjolan Liikenne ja Vainion Liikenne haastoivat Onnibusin korkeimpaan hallinto-oikeuteen Onnibus aiheuttaa "jatkuvaa ja vakavaa haittaa" Expressbusin ja junaliikenteen yksinoikeuksille"

        Dejavu.

        Lopputulema lienee samankaltainen...
        Asiakas ja veronmaksajat voittaa & kiittää


      • ViidenTähdenUber_
        AlanKonkari kirjoitti:

        Kirjavaa ja villiä puhetta koko ketju! Uber ja Taxi Stocholm tuskin tuo Suomeen yhtäkään autoa sillä taxifirman täytyy olla SUOMEEN REKISTERÖITY ja kuljettakoulutus säilyy edelleen. Verot maksetaan siis Suomeen. Ei tällaiseen harvaan asuttuun maahan voi tuoda mitään 1500 auton firmoja, ei tule onnistumaan. Kirjoittajien on syytä myös opiskella, millä periaatteilla firmat toimivat. Tulojen on katettava menot ja liikevoittoakin pitää jäädä kohtuullisesti. Jos yrittäjiä tulee liikaa, mistä heille asiakkaat, kun nykyisillekkin on melko kehnosti ajoja? Huomaan, ettei ketjussa kirjoita kuin maallikkoja ja joitain kuskeja, jotka jopa ovat joskus ( ekä ) taksirenkinä toimineet. Ottakaa nyt asioista selvää edes hieman ja selvittäkääpä minkälaisia kustannuksia taksiautoilija joutuu maksamaan ja vasta sen jälkeen pohditte, paljonko taksaa pitää muuttaa. Alaspäin se ei voi muuttua, koska firman käy huonosti hyvin pian. Kannattaa myös haihattelijoiden muistaa, että taksiala on jo nyt matalapalkka-ala, kuskeja ette saa enää edes nykyisillä palkoilla ajamaan, tulevaisuuden taksit eivät liiku sen halvemmilla kuskeilla kuin nytkään. Mistä ajattelitte ne kuskit ottaa? Millä itse ajattelitte elää?

        Hyviä vastauksia odottaen.... :)

        Uber käyttää kotimaista työvoimaa. Odottavat Uber-kellon kilahdusta kotona ja sitten kuittaavat hillot keikoista. Odotuksena on enemmänkin osallistujia kuin 2000 autoa.

        Taxi Stockholm hoitaa rekisteröimispaperit Suomen haarakonttorille käden käänteessä . No problem :)

        Pienet taksipuljut eivät pärjää kilpailussa isoja jättejä vastaan. Kyläkaupatkin ovat kuolleet suurimmalta osin.

        Tää on niin tätä, niin tätä.


      • verovaras
        AlanKonkari kirjoitti:

        Kirjavaa ja villiä puhetta koko ketju! Uber ja Taxi Stocholm tuskin tuo Suomeen yhtäkään autoa sillä taxifirman täytyy olla SUOMEEN REKISTERÖITY ja kuljettakoulutus säilyy edelleen. Verot maksetaan siis Suomeen. Ei tällaiseen harvaan asuttuun maahan voi tuoda mitään 1500 auton firmoja, ei tule onnistumaan. Kirjoittajien on syytä myös opiskella, millä periaatteilla firmat toimivat. Tulojen on katettava menot ja liikevoittoakin pitää jäädä kohtuullisesti. Jos yrittäjiä tulee liikaa, mistä heille asiakkaat, kun nykyisillekkin on melko kehnosti ajoja? Huomaan, ettei ketjussa kirjoita kuin maallikkoja ja joitain kuskeja, jotka jopa ovat joskus ( ekä ) taksirenkinä toimineet. Ottakaa nyt asioista selvää edes hieman ja selvittäkääpä minkälaisia kustannuksia taksiautoilija joutuu maksamaan ja vasta sen jälkeen pohditte, paljonko taksaa pitää muuttaa. Alaspäin se ei voi muuttua, koska firman käy huonosti hyvin pian. Kannattaa myös haihattelijoiden muistaa, että taksiala on jo nyt matalapalkka-ala, kuskeja ette saa enää edes nykyisillä palkoilla ajamaan, tulevaisuuden taksit eivät liiku sen halvemmilla kuskeilla kuin nytkään. Mistä ajattelitte ne kuskit ottaa? Millä itse ajattelitte elää?

        Hyviä vastauksia odottaen.... :)

        >Ottakaa nyt asioista selvää edes hieman

        Ota itse selvää 'hieman'

        >taxifirman täytyy olla SUOMEEN REKISTERÖITY
        Uber Finland Oy Y-26363627

        Kiitos liiketalouden perusteista. Kyselen jatkossakin sijoitusvinkit
        taksitolpilta. Kovanen ja Kajon eivät tästä alasta tiedä yhtään mitään.
        Viisaus löytyy tolpilta.
        Tolpilla on aikaa opiskella ja perehtyä asioihin.

        Unohdit muuten mainita että suurin osa taksiajoista on
        valtion kustantamia kela kyytejä.


      • AlanKonkariEläkeläinen
        verovaras kirjoitti:

        >Ottakaa nyt asioista selvää edes hieman

        Ota itse selvää 'hieman'

        >taxifirman täytyy olla SUOMEEN REKISTERÖITY
        Uber Finland Oy Y-26363627

        Kiitos liiketalouden perusteista. Kyselen jatkossakin sijoitusvinkit
        taksitolpilta. Kovanen ja Kajon eivät tästä alasta tiedä yhtään mitään.
        Viisaus löytyy tolpilta.
        Tolpilla on aikaa opiskella ja perehtyä asioihin.

        Unohdit muuten mainita että suurin osa taksiajoista on
        valtion kustantamia kela kyytejä.

        Paljonko Uber Finland maksaa veroja Suomeen? Kuten sanoin, liiketaloudelliset periaatteet tulee hoitaa. Tottakai täällä on isoja ulkolaisia yhtiöitä, jotka toimivat vuosikausia tappiolla käyttäen tappioiden peittämiseen emoyhtiönsä rahoja. Sekin pitää muistaa, että taksi on enemmänkin nappikauppa tai kioski, joka tuottaa lähinnä kolikoita niinkuin karkkikioskit kakrujen irtokarkkiostoksista. Mikään kultaa vuoleva bisnes ei taksi ole eikä tule ikinä olemaan. Jos joku pystyy tuottamaan nykyistä halvempia taksipalveluja Suomen vallitsevilla kustannuksilla, nostan hattua! Toki saahan sitä yrittää, siltikin kannattaa ottaa selvää asioista. Jos vaikka aloitatte veroherran luona vierailulla ja katsotte paljonko se " naapurin rikas taksikuski" ansaitsee. Entä paljonko se taksirenki ansaitsee? Jos taksirenki tekee viisipäiväistä viikkoa ja kahdeksant unnin työpäivää, palkka jää runsaasti alle kahden tonnin brutto. Repikää siitä. Vain tekemällä pitkää päivää ja viikonloppuduunia, voi päästä jonkinlaiseille palkoille, siltikään ei niillä tuloilla Herran huonetta rakenneta.

        No, 1.8.2018 lähtien lähes jokainen voi tulla yrittämään, eiköhän se arki iske silmille jo muutaman päivän jälkeen?

        Eipä kukaan tullut kertomaan, millä aikovat elää?

        Olis kiva kuulla jonkun kertovan toimintasuunnitelmansa taksialalla tulevaisuudessa. Ihan laskelmien muodossa. Tiedättekö, paljonko on ammattimaiseen käyttöön rekisteröidyn henkilöauton pakolliset vakuutusmaksut? Entä paljonko luulet olevan taksin keskimääräisen liikevaihdon?

        Realismia hieman kirjoitteluunne....


      • Näinsemennee
        AlanKonkariEläkeläinen kirjoitti:

        Paljonko Uber Finland maksaa veroja Suomeen? Kuten sanoin, liiketaloudelliset periaatteet tulee hoitaa. Tottakai täällä on isoja ulkolaisia yhtiöitä, jotka toimivat vuosikausia tappiolla käyttäen tappioiden peittämiseen emoyhtiönsä rahoja. Sekin pitää muistaa, että taksi on enemmänkin nappikauppa tai kioski, joka tuottaa lähinnä kolikoita niinkuin karkkikioskit kakrujen irtokarkkiostoksista. Mikään kultaa vuoleva bisnes ei taksi ole eikä tule ikinä olemaan. Jos joku pystyy tuottamaan nykyistä halvempia taksipalveluja Suomen vallitsevilla kustannuksilla, nostan hattua! Toki saahan sitä yrittää, siltikin kannattaa ottaa selvää asioista. Jos vaikka aloitatte veroherran luona vierailulla ja katsotte paljonko se " naapurin rikas taksikuski" ansaitsee. Entä paljonko se taksirenki ansaitsee? Jos taksirenki tekee viisipäiväistä viikkoa ja kahdeksant unnin työpäivää, palkka jää runsaasti alle kahden tonnin brutto. Repikää siitä. Vain tekemällä pitkää päivää ja viikonloppuduunia, voi päästä jonkinlaiseille palkoille, siltikään ei niillä tuloilla Herran huonetta rakenneta.

        No, 1.8.2018 lähtien lähes jokainen voi tulla yrittämään, eiköhän se arki iske silmille jo muutaman päivän jälkeen?

        Eipä kukaan tullut kertomaan, millä aikovat elää?

        Olis kiva kuulla jonkun kertovan toimintasuunnitelmansa taksialalla tulevaisuudessa. Ihan laskelmien muodossa. Tiedättekö, paljonko on ammattimaiseen käyttöön rekisteröidyn henkilöauton pakolliset vakuutusmaksut? Entä paljonko luulet olevan taksin keskimääräisen liikevaihdon?

        Realismia hieman kirjoitteluunne....

        "Paljonko Uber Finland maksaa veroja Suomeen? "

        Saman verran kuin kaikki yritykset suomessa maksaa veroja. Kaikki yritykset tietysti optimoivat maksettuja veroja. Jotkut paremmin, jotkut huonommin. Tyhmähän se on joka vapaaehtoisesti liikaa veroja maksaa.


      • Taksi.yrittäjä
        verovaras kirjoitti:

        >Ottakaa nyt asioista selvää edes hieman

        Ota itse selvää 'hieman'

        >taxifirman täytyy olla SUOMEEN REKISTERÖITY
        Uber Finland Oy Y-26363627

        Kiitos liiketalouden perusteista. Kyselen jatkossakin sijoitusvinkit
        taksitolpilta. Kovanen ja Kajon eivät tästä alasta tiedä yhtään mitään.
        Viisaus löytyy tolpilta.
        Tolpilla on aikaa opiskella ja perehtyä asioihin.

        Unohdit muuten mainita että suurin osa taksiajoista on
        valtion kustantamia kela kyytejä.

        " Unohdit muuten mainita että suurin osa taksiajoista on
        valtion kustantamia kela kyytejä. "

        Mihin tietoon väittämä perustuu?

        Minun autollani on Kelakyytejä n. 3,7% kaikista ajoista.


      • AlanKonkariEläkeläinen
        Näinsemennee kirjoitti:

        "Paljonko Uber Finland maksaa veroja Suomeen? "

        Saman verran kuin kaikki yritykset suomessa maksaa veroja. Kaikki yritykset tietysti optimoivat maksettuja veroja. Jotkut paremmin, jotkut huonommin. Tyhmähän se on joka vapaaehtoisesti liikaa veroja maksaa.

        https://www.kauppalehti.fi/yritykset/yritys/uber finland oy/26363627

        Firmassa on kokonaista 2 henkeä duunissa ja liikevaihtokin "jopa" 241.000€! Maksaa siis nää kahden henkilön palkat. Missä ne kuskien liikevaihdot on rekisteröity? Ei missään, pimeää duunia!

        P.S. Tässä ketjussa on myös mahtava linkki ohjelmaan, joka kertoo uberin toiminnasta Suomessa, kannattaa katsoa...


      • hohhoijjakkaa
        AlanKonkariEläkeläinen kirjoitti:

        Paljonko Uber Finland maksaa veroja Suomeen? Kuten sanoin, liiketaloudelliset periaatteet tulee hoitaa. Tottakai täällä on isoja ulkolaisia yhtiöitä, jotka toimivat vuosikausia tappiolla käyttäen tappioiden peittämiseen emoyhtiönsä rahoja. Sekin pitää muistaa, että taksi on enemmänkin nappikauppa tai kioski, joka tuottaa lähinnä kolikoita niinkuin karkkikioskit kakrujen irtokarkkiostoksista. Mikään kultaa vuoleva bisnes ei taksi ole eikä tule ikinä olemaan. Jos joku pystyy tuottamaan nykyistä halvempia taksipalveluja Suomen vallitsevilla kustannuksilla, nostan hattua! Toki saahan sitä yrittää, siltikin kannattaa ottaa selvää asioista. Jos vaikka aloitatte veroherran luona vierailulla ja katsotte paljonko se " naapurin rikas taksikuski" ansaitsee. Entä paljonko se taksirenki ansaitsee? Jos taksirenki tekee viisipäiväistä viikkoa ja kahdeksant unnin työpäivää, palkka jää runsaasti alle kahden tonnin brutto. Repikää siitä. Vain tekemällä pitkää päivää ja viikonloppuduunia, voi päästä jonkinlaiseille palkoille, siltikään ei niillä tuloilla Herran huonetta rakenneta.

        No, 1.8.2018 lähtien lähes jokainen voi tulla yrittämään, eiköhän se arki iske silmille jo muutaman päivän jälkeen?

        Eipä kukaan tullut kertomaan, millä aikovat elää?

        Olis kiva kuulla jonkun kertovan toimintasuunnitelmansa taksialalla tulevaisuudessa. Ihan laskelmien muodossa. Tiedättekö, paljonko on ammattimaiseen käyttöön rekisteröidyn henkilöauton pakolliset vakuutusmaksut? Entä paljonko luulet olevan taksin keskimääräisen liikevaihdon?

        Realismia hieman kirjoitteluunne....

        Samaa ininää tuli bussiyhtiöiltä bussiliikenteen vapauttamisesta monopolilta.
        Jos halvemmalla ei muka voi ajaa niin sittenhän hätää ei ole ja hinnat eivät tule laskemaan
        päinvastoin taksisuhareille koittaa kulta-ajat.
        Miksi sitten hirveä parku ?
        Niinpä...


      • AlanKonkariEläkeläinen
        hohhoijjakkaa kirjoitti:

        Samaa ininää tuli bussiyhtiöiltä bussiliikenteen vapauttamisesta monopolilta.
        Jos halvemmalla ei muka voi ajaa niin sittenhän hätää ei ole ja hinnat eivät tule laskemaan
        päinvastoin taksisuhareille koittaa kulta-ajat.
        Miksi sitten hirveä parku ?
        Niinpä...

        En minä mitään paru. Kerron ihan vaan pelkkiä tosiasioita ja kuten nimimerkistäni näet, olen jo poistunut alalta eläkkeelle. Kulta-ajasta en tiedä, kilpailu tulee varmasti olemaan kova ja jos aikoo pärjätä, pitää ansaita vähintäänkin sama liikevaihto, kuin nyt. Laskut on hoidettava ja jos liikevaihto ei riitä laskuihin, kuinkas sitten käy? Mitä luulet?


      • huohhuohhuoh
        Taksi.yrittäjä kirjoitti:

        " Unohdit muuten mainita että suurin osa taksiajoista on
        valtion kustantamia kela kyytejä. "

        Mihin tietoon väittämä perustuu?

        Minun autollani on Kelakyytejä n. 3,7% kaikista ajoista.

        Taksi yrittäjien googlen käyttö taito heikkeni kuin Vanhasen muisti tuppeen sahatuista lankuista. Tästä voi päätellä, että taksiyrittäjät itsekkin tajuavat puhaltavansa verovaroja ylihinnoitellulla monopolilla.
        Aiheesta löytyy hyvin laajasti uutisointia eri luotettavista lähteistä.
        Kyse ei ole siis esson baarista, tolpankulmalta tai muista hevosmiesten tietolähteistä.
        Alla nyt kuitenkin yksi linkki asiaan:
        http://www.talouselama.fi/uutiset/eihan-tassa-nain-pitanyt-kayda-yle-taksin-tuloista-jopa-70-80-kela-ajelua-3446490


      • YmmärätköTuskin
        huohhuohhuoh kirjoitti:

        Taksi yrittäjien googlen käyttö taito heikkeni kuin Vanhasen muisti tuppeen sahatuista lankuista. Tästä voi päätellä, että taksiyrittäjät itsekkin tajuavat puhaltavansa verovaroja ylihinnoitellulla monopolilla.
        Aiheesta löytyy hyvin laajasti uutisointia eri luotettavista lähteistä.
        Kyse ei ole siis esson baarista, tolpankulmalta tai muista hevosmiesten tietolähteistä.
        Alla nyt kuitenkin yksi linkki asiaan:
        http://www.talouselama.fi/uutiset/eihan-tassa-nain-pitanyt-kayda-yle-taksin-tuloista-jopa-70-80-kela-ajelua-3446490

        Sairausvakuutuslain perusteella korvattavia niin sanottuja kela-kyytejä ei ole monopolisoitu takseille. Kela-korvaukseen oikeuttavat matkat tehdään aina lähtökohtaisesti edullisimmalla tavalla joukkoliikenteen, esimerkiksi linja-autoliikenteen voimin. Mikäli joukkoliikennemahdollisuutta alueella ei ole tai asiakkaan terveydentila ei lääkärin arvion perusteella kyseistä matkustustapaa kestä, on asiakkaalla oikeus kela-korvattavaan taksimatkaan. Kela-kyytejä ei näin ollen ole monopolisoitu takseille.

        Kotimainen taksiala ei ole KARTELLI, vaan reilun 8000 erilaisen yrittäjän toimiala. Kokonaisuudessaan alalla työskentelee reilusti yli 20 000 henkilöä. Se, että alalla vallitsee määräsäännelty kiintiöjärjestelmä ja valtioneuvoston asettama enimmäishinta kuluttajahinnoille, ei tarkoita samaa kuin kartelli tai MONOPOLI. Ei ole olemassa foorumia, jossa alan yrittäjät sopisivat yhdessä hinnoista ja estäisivät uusien yrittäjien alalle tulon. Lupakiintiöistä vastaavat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset eivät taksiyrittäjät. Lisäksi hinnoilla kilpaillaan jo vahvasti esimerkiksi yhteiskunnan ostamissa kuljetuspalveluissa (koulukyydit, vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetukset jne.) Näistä kuljetuksista taksit kilpailevat jatkuvasti esimerkiksi linja-autoyrittäjien kanssa.


      • Taksi.yrittäjä
        huohhuohhuoh kirjoitti:

        Taksi yrittäjien googlen käyttö taito heikkeni kuin Vanhasen muisti tuppeen sahatuista lankuista. Tästä voi päätellä, että taksiyrittäjät itsekkin tajuavat puhaltavansa verovaroja ylihinnoitellulla monopolilla.
        Aiheesta löytyy hyvin laajasti uutisointia eri luotettavista lähteistä.
        Kyse ei ole siis esson baarista, tolpankulmalta tai muista hevosmiesten tietolähteistä.
        Alla nyt kuitenkin yksi linkki asiaan:
        http://www.talouselama.fi/uutiset/eihan-tassa-nain-pitanyt-kayda-yle-taksin-tuloista-jopa-70-80-kela-ajelua-3446490

        Asia voi olla noin jossakin maaseudulla. Itse ajan stadissa, eikä meillä ole Kela-ajoja noin paljoa. Kuten sanoin, Kela tilityksiä on keskimäärin tuo ilmoittamani 3,7%. Jossain maaseudulla, jossa asujat ovat vanhuksia, voi tilanne olla toisin.


      • KatsoJaNautiTrolli
        ViidenTähdenUber_ kirjoitti:

        Uber käyttää kotimaista työvoimaa. Odottavat Uber-kellon kilahdusta kotona ja sitten kuittaavat hillot keikoista. Odotuksena on enemmänkin osallistujia kuin 2000 autoa.

        Taxi Stockholm hoitaa rekisteröimispaperit Suomen haarakonttorille käden käänteessä . No problem :)

        Pienet taksipuljut eivät pärjää kilpailussa isoja jättejä vastaan. Kyläkaupatkin ovat kuolleet suurimmalta osin.

        Tää on niin tätä, niin tätä.

        Katso ja nauti.

        Hyvä ohjelma. Uberin maajohtajan ontuvat selitykset. Kannattaa katsoa. Ymmärrän jos trolleilla ei ole keskittymiskykyä ohjelman katsomiseen. Kestäähän se peräti 28 minuuttia. Se on pitkä aika kun pitäisi keskitty asiaan. Huvittavia ovat myös uber kuskien selitykset. Emme tienneet... silkaa valehtelua.

        Lainaus Suomalainen taksi facebook alla. Linkki ohjelmaan lopussa.

        YLE:n Spotlight-ohjelman tymäkkä puolituntinen Uberista.
        Hyviä näkemyksiä myös Taksiliitolta ja Taksi Helsingiltä, kannattaa katsoa!

        Uusin versio vaihtoehtoisesta totuudesta tuntuu nyt olevan se, että uberkuljettajat eivät maksa veroja vain siksi, että heidän toimintansahan on laitonta. Muuten kyllä maksettaisiin, vaikka vähän ylimääräistäkin.

        Tosiasia on se, että Uber-kuljettajat eivät maksaneet verojaan silloinkaan, kun touhun piti heidän mielestään olla täysin laillista. Eivätkä he maksa niitä muuallakaan.

        Vapaaehtoinen veronmaksu ei nimittäin toimi muiden kuin Liikenne- ja viestintäministeriön mielestä. Siksi kaupoissa on kassakoneet ja takseissa taksamittarit ja kuitinantopakot.

        Uberissa ei ole kuin sovellus, jonka tiedot on piilotettu ulkomaille. Jonkinlainen kuitti tulee sähköpostilla, mutta siinä ei ole myyjän tietoja eikä verotietoja.

        Paikallinen yritys, kuten "Uber Finland" ei tiedä kuljettajistaan mitään.

        Valvonta on hyvin vaikeaa. Tämä on koko homman juju.
        Lainaus päättyy.

        YLE SPOTLIGHT
        Uberin ajaminen on Suomessa lainvastaista. Siitä seuraa sakkoja ja tulojen menetys valtiolle. Itse Uber-yhtiö tienaa hyvin ja ottaa 20 prosentttia jokaisesta kyydistä välityspalkkiona. Toimittaja: Pekka Palmgren.

        http://areena.yle.fi/1-3797242


    • Porvarit123

      Meinaako joku oikeasti Kajonnut tai Kovanen oikeasti haluaaa että taksikyydit halpenee?vitutHe haluaa rikastua tietty .

      • hfhghyy

        Aiwan, ja johan tossa tekstissä kävi ilmi että Kajon miettii että joku muu ostaa ne autot, ja alkaa sitten ajamaan heidän välittämiään ajoja. Riski jää sille joka varustelee, vakuuttaa ja reksiteröi autonsa taksiksi.


    • PaaviB

      Tuohan oli myyntipuhe. Kajon ja Kovanen laittaa firmat myyntiin ennen vapautusta, eihän heille riitä sen jälkeen kuskeja.

    • Vistinsaund
      • OioiVoiVoi

        Hyvä linkki. Näin he toimivat. Trolleille liian pitkä luettava. Kertoo firmasta kaiken.


    • Anonyymi

      Eipä toteudu eikä hyvältä tuo touhu tunnu menevän muutenkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe