Pahin ilmanlaadun pilaaja on liikennevalot

ilmastohöpötys

Liikennevalot mitkä ohjaa liikennettä epälookisesti aiheuttaa todella paljon ilmansaasteita.
Eikä näiden korjaamiseksi ainakaan mitään kiirettä tunnu olevan.

Tietyissä paikoissa pitäisi olla oikealle kääntyville oma kaista ja lyhyt kiihdytyskaista, niin kuin toki onkin mutta monessa paikkaa ei ole vaikka olisi kuinka paljon liikennettä. Tämä aiheuttaa sen että lähiöistä lähtevä liikennettä pysäyttää jatkuvasti viereisen isomman tien liikenteen. Toinen vaihtoehto olisi kiertoliittymä jolloin liikenteeseen pääsee mukaan kun se sopiva paikka tulee.

Sitten se että liikennevalot ei lue liikenne määrää vaan jonoja pysäytellään järjettömästi yhden toiselta tieltä tulevan auton takia vaikka kannattaisi antaa sen jonon mennnä ja sitten päästää toiselta tieltä tuleva. Eikä niin että 20 autoa pysäytetään sen yhden takia, eikä ole järkevämpää antaa sen jonon mennä eikä mennä pysäyttämään sitä. Tälläisen voi havaita esimerkiksi espoon keskustasta kohti mikkelään ajettaessa, jyrkkään elämäkeen pysäytetään pitkä letka ajoneuvoja, seassa on vielä raskasta liikennettä jotka sitten saa ylämäkeen ärjyä kaikki tehot käytössä saasteet ilmaan että se toiselta tieltä tuleva pirkko micrallaan pääsee nyt tulemaan.

Tänä päivänä sellaisia risteyksiä joita on kehä I tapiolan kohdalla pitäisi olla enää ollenkaan.
Tasoristeyksetkin on poistettu niin miksi ei tälläisiä liikennevaloristeyksiä sitten?

Vaikka linja-auto pysäkit jotka plokkaa taakseen liikenteen luo jonkinlaista turvaa hetkellisesti niin aiheuttaa ne myös sen että sen bussin perässä tuleva liikenne pysähtyy joka kerta kun bussikin pysähtyy. Sitten taas mennään ja sitten taas pysähdytään.. siinä saa lähiö kymmeniä kertoja päivässä aimo annoksen ilman"laatua".

Espoossa päädyttiin toteuttamaan joukkoliikennettä metrolla, onhan ilmasto ystävällisempi.
Vai onko, ettei ole käynyt niin että raha oli se mikä asiassa painoi eniten, ne ketkä tienasi metro hankkeella. Kun alkaa se bussiralli sitten metroasemalle ja kun kalustoa ei uusita kun on metro niin diesel bussit käryttää lähiöissä entistäkin enemmän, matinkylästä tulee oikein käryttämisen keskittymä kun kuskataan sadoilla busseille ihmisiä metroasemalle eri lähiöistä.
Olikohan tuossa mitään järkeä koko metrossa, reilulla miljardilla olisi uusittu koko bussikalusto etelä-espoossa sähköbusseiksi eikä olisi mennyt kuin 1/10 tuosta metro hankkeen hinnasta?

17

259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NoinhanSeOn

      En jaksanut lukea kun otsikon, mutta olen täysin samaa mieltä.

      Liikenneympyrät on esimerkiksi erittäin sujuvaa liikennettä. Pitää vain osata ajaa niin ei tarvi jarruun koskea

    • Hyihelvetti

      Epä lookisten kirjoitus virheiden plokkaaminen tältä palstalta olisi terve tulleempaa kuin liikenne valoista nariseminen

      • hyisaant

        kannattais sunkin sitte jättää toi kirjoitteelo vähemmällemölle


    • ValotOvatHanurista

      Aloittaja on varmasti kärryillä asiassaan, mutta sen ilmaisu on liian monimutkaista. Liikennevalot ovat risteysratkaisuna aivan EI-tätä päivää. Meidänkin kotikylillä tehtiin isot risteysremontit ilman tavoitetta poistaa ne pahuksen valot. Lopputulos on se, etteivät risteykset toimi juurikaan alkuperäistä paremmin, koska pahin ongelma jätettiin elämään.

      Ympyröitten käytölle valojen sijaan kuulee monesti peruusteena sen, ettei muka tila riitä. Tämä saattaa pitää paikkansa ahtaissa vanhojen kaupunkien keskustoissa, mutta harvemmin niiden ulkopuolella. Kyse on enemmän tahdosta, kuin itse teknisestä ratkaisusta. Suomessa rakastetaan liikennevaloja ja niiden aiheuttamaaa liikennevirran katkaisemista. Valot aiheuttavat monesti myös ruuhkia, koska risteykset eivät vedä niin kuin ne voisivat parhaimmillaan tehdä. Tätä tilannetta on yritetty epätoivoisesti korjata ns. vihreällä aalolla, joka ei todellakaan toimi joka paikassa toivotulla tavalla, jos ollenkaan.

      Se länsimetron ajatus on nimenomaan vähentää kumipyörillä tapahtuvaa liikennettä. Siksi sitä on tehty, mutta koska ko. systeemi ei vielä toimi, ei sen todellisista vaikutuksistakaan vielä tiedetä käytännön tasolla. Voi olla, että moni voi aidosti jättää auton kotiin sen linjan avulla. Ja silloin liikenne toimii varmasti jo nykystä paremmin. Eri asia on, tekeekö porukka niin, koska mitään ruuhkamaksujakaan ei ole. Ne pitäisi saada aika nopeasti aikaiseksi myös. Mutta sitäkin järjestelmää yritetään tässä maassa liian monimutkaisella tavalla luoda.

      • monikulttRikkaus

        Länsimetro on vaan sen vuoksi, että Etelä-Espooseen täytyy mahduttaa n-kappaletta maahanmuuttajia tulevien vuosien aikana. Varakkaat espoolaiset ajavat premiumeillaan eivätkä suurin surminkaan jalkaudu rupusakin sekaan, vaikka periaatteessa ovat suvaitsevaisia.


      • ValotOvatHanurista
        monikulttRikkaus kirjoitti:

        Länsimetro on vaan sen vuoksi, että Etelä-Espooseen täytyy mahduttaa n-kappaletta maahanmuuttajia tulevien vuosien aikana. Varakkaat espoolaiset ajavat premiumeillaan eivätkä suurin surminkaan jalkaudu rupusakin sekaan, vaikka periaatteessa ovat suvaitsevaisia.

        Vaikka teoriasi kaikessa karmeudessaan jopa naurattaa, niin mietipä sitä kun se koko "monikulttuurinen rikkaus" siirtyy sieltä Espoosta itään päin autoilla ajaen. Ja totta kai vielä niin, että yksi monikulttuurisuuden edustaja / yksi henkilöauto. Sehän kuuluu näihin ns. hyvinvointivaltion perusoikeuksiin. Ja bensan ja auton maksaa tietysti punaniska veronmaksaja. Ei sellainen ainakaan liikennettä helpottaisi. Eikä niitä mamujakaan niin paljoa olla tarvitse, kun tämä on tosiasiaa. Onhan se sitä jo nyt.


    • Tee_älä_valita

      Heurekassa on sellainen liikennesimulaattori, jossa voit käydä itse kokeilemassa liikennevalojen ohjaamista käsin. Uskomattoman lyhyessä ajassa saat näennäisen vähäisen liikenteen tosi sekaisin kun et anna automatiikan hoitaa hommaa... Käy kokeilemassa ja palataan sitten asiaan.

      Tai hae töihin Espoon kaupunkisuunnitteluun. Siellä todella tarvitaan näin upeita ideoita.

    • hulluille.apua

      Voi tietysti olla niinkin, että pahimmat ilmanlaadun pilaajat ovat mielisairaat vajakit, jotka rouhivat asvalttia kuusi kuukautta vuodessa.

      • NimimerkkiKertooKaiken

        Ja olihan ne nastarenkaat saatava sotkettua tähänkin keskusteluun!! Miten voikaan jonkun pää seota noin totaalisesti nastarenkaista??? Huvittavaa on tämän nastarengasfobikon kirjoituksissa käyttämänsä otsikko jossa kehoitttaa omasta mielestään henkisesti sairaita hakeutumaan hoitoon muttei huomaa että olisi itse suurimmassa hoidon ja lääkityksen tarpeessa.


      • hulluille.apua
        NimimerkkiKertooKaiken kirjoitti:

        Ja olihan ne nastarenkaat saatava sotkettua tähänkin keskusteluun!! Miten voikaan jonkun pää seota noin totaalisesti nastarenkaista??? Huvittavaa on tämän nastarengasfobikon kirjoituksissa käyttämänsä otsikko jossa kehoitttaa omasta mielestään henkisesti sairaita hakeutumaan hoitoon muttei huomaa että olisi itse suurimmassa hoidon ja lääkityksen tarpeessa.

        Et nähtävästi lukenut aloituksen otsikkoa. Siinähän puhutaan ilmanlaadun pilaamisesta. Vaikka nastavajakit eivät sitä voi ymmärtää, niin nastarenkaat ovat eräs ilmanlaadun pilaajista. Vai luuletko, että ne on ihan huvin vuoksi kielletty monessa maassa.


    • jkolv

      Joo, intialainen liikennekulttuuri Suomeenkin? :)

    • rattinainen

      Hyvää asiaa aloituksessa. Paljon on vielä vanhaa liikennevalotekniikkaa, mikä lisää matkustusaikoja ja joskus aiheuttaa ruuhkia ja riskejä. Keskellä yötä pysähdytään joka toisiin liikennevaloihin, vaikkei muita tien käyttäjiä näy missään. Toisaalta monin paikoin on melko hyvin toimivia antureihin perustuvia liikennevaloja.

    • kovuutta.häiriköille

      Nastarengaskielto on saatava Suomeenkin Joensuu- Vaasa-linjan eteläpuolelle. Nastarenkaat tappavat tuhansia ihmisiä vuosittain erilaisiin tauteihin.

      • tulevaisuuden.perhe

        joopa joo, kyllä ne tiet kuluvat vaikka ei olisi yhtään nastarenkaita.

        käyppä katsomassa autopeltikorjaamossa, minkälaiset renkaat on autojen alla. Vain 2-3 kymmenestä on talvella nastarenkaat alla, muilla kitkat. Ja kitkoja on vain vajaa 20%.

        Lopuksi, mitä enemmän siirrytään kitkarenkaisiin, sitä heikommin kitkat pitävät. Kitkat pitävät todella heikosti jäisellä ja sileällä tiellä, karkea tie ei ole koskaan niin sileä, kiitos nastarenkaiden.

        Niin, itekin olen ajanut yli 150 000 km kesärenkailla läpi vuoden, noin 1964-1969, ei ongelmia.


      • hulluille.apua

        Tähän tollojen maahan tuskin saadaan nastarengaskieltoa, vaikka ilmasto lämpiäisi niin, että talvellakin olisi 20 lämmintä. Vajakit rouhisivat silti nastoilla, ihan vaan varmuuden vuoksi.


    • tulevaisuuden.perhe

      1 minuutin tyhjäkäynti saastuttaa vähemmän tai saman verran, kuin ajo tasaisella 20 km/h nopeudella 5-7 sekunttia.

      Tyhjäkäynti kuluttaa yllättävän vähän, epäröivä risteysajo, tai ajo liikenneympyrään kuluttaa moninkertaisesti enemmän kuin 5-8 minuutin tyhjäkäynti.

      Itse käytin usein suuremmilla pakkasilla bensa-autoa koko yön, ei erityisemmin tuntunut kulutuksessa. Nykyään on tietysti kaikissa webastot, suuret akut ja kotona aina automaattinen lataus kun ajan omaan lämpöiseen talliin, magneetilla varustetut johdot roikkuvat sopivasti.

      • TodellisuudessaElävä

        "Tyhjäkäynti kuluttaa yllättävän vähän, epäröivä risteysajo, tai ajo liikenneympyrään kuluttaa moninkertaisesti enemmän kuin 5-8 minuutin tyhjäkäynti."

        Muuten ihan vitun hyvää teoriaa, mutta tuosta unohtuu se, että mikäli niitä valoja ei olisi, ei tarvittaisi koko tyhjäkäyntiaikaa. Liikennevaloissa seisominen on monelta kannalta katsottuna aivan typerää hommaa, myös kulutuksen kannalta katsottuna. Joudut joka tapauksessa ylittämään sen risteyksen, kävi auto sitten tyhkäkäyntiä tai ei. Ja ellet ole huomannut/tiennyt, niin monet autot jopa sammuvat automaattisesti valoihin nykyään.

        Mitähän siitäkin oikeasti tulisi, mikäli kaikki 2,5 miljoonaa henkilöautoa kävisivät jokaisen kovemman pakkasyön? Onkohan kyseinen tapa yleinenkin pohjoisessa, jossa vielä pakkasia on?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe