Mopokausi avattu

päristely

13

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HarleyTyttö

      Vilpittömät osanottoni.

      Olen koko kevään yrittänyt omalta osaltani valistaa harjoittelun merkitystä ja jopa jalkatappien kokeilua koskettaa asfalttiin jossain liikenteen ulkopuolella.

      Kun "ajautuu" oikealle kaartuvassa kurvissa vastaantulevan kaistalle on kaksi asiaa yleensä pielessä.
      Tilannenopeus kykenemättömyys kallistaa lisää = Kuski ajaa loivempaa kurvia vaikka kurvi on tiukempi.

      Toki on monta muutakin tekijää, kuten mahdollinen hiekka ym. ym. ja jne.

      Edelleen kehotan ihan jokaista, niin aloittelijaa kuin vanhaa konkaria harjoittelemaan liikenteen ulkopuolella näin kesän alkaessa vanhoja ja uusia asioita.

      Kurko kaikkitietävä toivottavasti pysyy Tokiossa kommentoimatta tähän.

      • Jutustelija1

      • Jutustelijalle

        Jopa kuolinuutiseen sun pitää tulla spämmäämään linkki vanhoihin vehkeisiisi??!! Taaskaan sulla ei ollut mitään asiaa. Pääasia,että sait vehkeesi eetteriin. Sun kaverit häpee sua jos niitä on. Narsismi on sairaus.


      • tästäSeLähteeTaas
        Jutustelijalle kirjoitti:

        Jopa kuolinuutiseen sun pitää tulla spämmäämään linkki vanhoihin vehkeisiisi??!! Taaskaan sulla ei ollut mitään asiaa. Pääasia,että sait vehkeesi eetteriin. Sun kaverit häpee sua jos niitä on. Narsismi on sairaus.

        On siinä osa totuuttakin, jos itsesuojeluvaisto ja osaaminen ei motoristilla ole kunnossa, tulee noutaja, toki onnettomuus joskus voi tapahtua jonkun muun tekemän virheen vuoksi, auto sivutieltä, tai hirvi tulee suoraan eteen.

        Kevät on vaarallista aikaa, huomasin eilen, että ajotaito oli talven jäljiltä hieman hapuilevaa, ei tehnyt mieli heti vääntää kaasukahvaa ympäri, tunnin verran kun ajeli, oli taas sinut pyörän kanssa ja kaikkea ympäristössä huomioiva varovaisuus moodi raksutti aivoissa. Samalle se piru antoi merkkejä itsestään, joka käskee sitä kaasua vääntämään joskus vähän liikakin, kun suora baana aukeaa. Pirut kuriin ja kaikille turvallisia kilometrejä, malttia tienpäälle!


      • EnnakoivaMotoristi

        Hei Tästä se lähtee.

        Sinulta meni tunti vain hapuilla ja olit sinut, mutta mainitsit auton sivutieltä, jonka johdosta:

        Antaisitko oman näkemyksesi aloitteleville ja konkareille seuraavaan:

        On motoristeja, joiden kaikki oikean käden sormet on kaasukahvan ympäri koko ajan ja vain jarrutustilanteessa koskettavat jarrukahvaa.

        Montako metriä mahtaa pyörä edetä siitä hetkestä lukien, kun kolmion takana olevan auton etuvanne liikahtaa siihen hetkeen kun motoristi on ensin havainnut sen ja siirtänyt sormensa kahvalle ja aloittanut kahvan painamisen ?

        Entä montako metriä sen motoristin pyörä, joka seuraa auton vanteen liikettä ja jolla on ajotyylinään kaksi sormea aina kahvalla ?


      • tästäSeLähteeTaas
        EnnakoivaMotoristi kirjoitti:

        Hei Tästä se lähtee.

        Sinulta meni tunti vain hapuilla ja olit sinut, mutta mainitsit auton sivutieltä, jonka johdosta:

        Antaisitko oman näkemyksesi aloitteleville ja konkareille seuraavaan:

        On motoristeja, joiden kaikki oikean käden sormet on kaasukahvan ympäri koko ajan ja vain jarrutustilanteessa koskettavat jarrukahvaa.

        Montako metriä mahtaa pyörä edetä siitä hetkestä lukien, kun kolmion takana olevan auton etuvanne liikahtaa siihen hetkeen kun motoristi on ensin havainnut sen ja siirtänyt sormensa kahvalle ja aloittanut kahvan painamisen ?

        Entä montako metriä sen motoristin pyörä, joka seuraa auton vanteen liikettä ja jolla on ajotyylinään kaksi sormea aina kahvalla ?

        Teoreetikot voivat saivarella metrimääristä, parempi tehdä asioita sen minkä voi käytännössä riskien minimoimiseksi. Pari sormea jarrukahvalle ja oikea jalka siirtyy jarrupolkimelle aina, kun joku kärkkyy sivutiellä, tai lähestyy sieltä, samalla kaasun kevennys. Välttämättä siltikään ei pysty törmäystä estämään, mutta sen voi sanoa, että näin toimivalla on moninkertainen mahdollisuus selvitä hengissä ajokaudesta, kuin sellaisella, joka huoletta laskettelee menemään ajatukset jossakin muualla.

        Valppaus ei ole edes rasite, kun se rutinoituu tavaksi, silmä hakee riskitekijöitä, tarkkailee myös vastaantulevaa liikennettä valmiina väistöliikkeeseen. Tässähän se moottoripyöräilyn yksi suola onkin, ympäristön kanssa on läsnä, enemmän, kuin autolla ajaessa, näkee myös maisemat ja aistii luonnon tuoksut.
        Moottoripyöräily voi olla näin toimien jopa turvallisempaa, kuin tavallisen ihmisen autoilu, joka tuudittautuu peltikuoren antamaan näennäiseen suojaan, suorat nokkakolarit autolla ovat kuitenkin tappavia yli 80 km tuntinopeuksilla. Jokainen vastaantulija on potentiaalinen tappaja.

        Siitä ei voi olla varma, että kaikki oppivat hyviksi motoristeiksi, syntymätumpeloiden ei kannata edes aloittaa, korvien välissä pitää olla enemmän, kuin autoilijalla, motoristin kun pitää kyetä seuraamaan myös tienpintaa ja montaa muuta asiaa, hallita myös oma fysiikkansa.


      • EnnakoivaMotoristi

        Kiitos tästä se lähtevä.

        En ole teoreetikko, vaan henkilö joka pyrkii "lypsämään" tälle palstalle Sinun kaltaisten motoristien järkevämpiä näkemyksiä, kuin Kurko on vuoden verran vuodattanut.

        Toivottavasti joku pysähtyy hetkeksi pohtimaan omia ajotapojaan ja osaamistaan.


    • HarleyTyttö

      Sallinette pienen pakan sekoitukseni.

      Teoreetikot voivat siis saivarrella....... joten pikku saivartelu teoriassa.

      Ajamme rinnatusten mitä tahansa vauhtia ja havaitsemme hirven samanaikaisesti pompsahtavan ojasta.

      Sinulla TästäSeLähteeTaas on kaikki sormet kaasukahvan ympärillä.

      Minä kaasutan kuten aina kämmenpohjallani, koska olen ostanut muutaman euron muoviläpyskän mahdollistamaan tuon, eli minulla on kaasukahvan ympäri peukalo, pikkulilli ja sen viereinen.

      Minulla on etusormi ja keskisormi kuten aina jarrukahvalla.

      Väitän tuon tilanteen lopputuloksen olevan, että näen sinun takavalosi edessäni.

      Se miten hirvelle, sinulle ja minulle käy, on sitten toinen tarina.

      Onko mielipiteitä ?

      • MotoristiKäytännössä

        Teoreetikot yleensä vaikenevat tilanteessa, kun keskustelu tiivistyy asiaan joka teoreetikoille vieras.

        Minä ostin mainitsemasi muutaman euron "apupojan" 15 vuotta sitten ja matka-ajossa se on auttanut rentoon kahvan käsittelyyn.
        Myös jarrutusjuttusi on tosi, eli vauhdista riippuen näet teoreetikon takavalon edessäsi lähellä taajamassa, mutta maantiellä tuo takavalo on hirven alla tai ainakin kaukana sinusta.

        Fiksua että naismotoristi hieman valistaa viisaita.


    • LännenNopeinMotoristi

      Hirvi hyppäs ajoradalle 25 metrin päässä.
      Minä poika tulin satasta puristaen kahvaa kaikilla viidellä.
      Arvelen että minulta kesti yksi ( 1 ) sekunti ajatella, reagoida, siirtää sormet jarrulle, painoin ja kitkaa alkoi syntyyn eturenkaan ja asfaltin väliin.
      Hupsista mopo kulkikin tuona aikana 30 metriä.

      • MatemaattinenMotoristi

        Nopea olet, ajoit 110 km/h.
        80 km/h = 22,2 metriä sekunissa.
        110 km/h = 30,5 metriä sekunissa.
        Mutta montako metriä pyörä kulkee ennenkuin on pysähtynyt, koska varsinainen hidastaminen alkaa vasta 30 metrin jälkeen?


    • isosetämies

      Siellä ulkona on hyvä keli, lähtekääs lapset harjoittelemaan ohjauksia ja jarrutuksia, vaikkapa cittarin p-paikalle....:)

    • HondaKurkonAkseli

      Olen palannut Tokiosta.
      Jarrut on fattamotoristeille.
      Jos et osaa ajaa niin jätä ajamiset meille jotka osaamme kaiken kaikesta ilman harjoittelua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe