Voiko vauva olla opetuslapsi

opetuslapseksi

Opetuslapsi on Raamatun mukaan sellainen ihminen, jota Jeesus kutsuu ja joka on saanut opetusta. Jeesus itse kutsui opetuslapsensa, mutta näiden oli vastattava Jeesuksen kutsuun myöntävästi. Opetuslapseksi tulemiseen ei vaadita kastetta, mutta oikea opetuslapsi haluaa olla kuuliainen ja seurata tässäkin asiassa Jeesuksen esimerkkiä:
"Joka tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua".
Kasteen ottaminen on eräs tapa kantaa Jeesuksen ristiä ja erottua maailmasta.
Jumalan tykö ei kukaan voi tulla, ellei Hän vedä:
4. Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Joh 6
"5. Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna"
Joh 15:16
"Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi"
Siksi vanhemmat eivät voi pelastaa vauvaansa , vaan jokainen, jota Jumala kutsuu, valitsee itse, haluaako seurata Jeesusta. Siksi ketään ei voida "opetuslapseuttaa" väkisin, vaan vain sellainen voi olla opetuslapsi,jolle on saarnattu evankeliumia ja jonka Jumala on kutsunut ja valinnut.

Opetuslapseksi tuleminen vaatii paljon:
Luuk 14
"26 "Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni. 27 Joka ei kanna ristiään ja kulje minun jäljessäni, ei voi olla minun opetuslapseni.

"33 "Tietäkää siis: yksikään teistä ei voi olla minun opetuslapseni, ellei hän luovu kaikesta, mitä hänellä on"

Jo nuo vaatimukset estävät sen, että vauva voisi olla Jeesuksen opetuslapsi tietämättään ja vasten tahtoaan. Mutta kun vauva kasvaa ja saa opetusta, hänestä voi tulla opetuslapsi. Siksi Raamattu kehoittaa vanhempia kasvattamaan lapsensa Herran pelossa ja nuhteessa. Herra antaa kylvölle kasvun.

37

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä.mene.helvettiin

      Älä jää kastamattomaksi luterilaiseksi vauvakasteen varaan. Se johtaa sinut helvettiin.

    • Eivät kastamattomat vauvat pääse edes taivaaseen kun ovat niin kauheasti syntiä tehneet.

      • KKKokkonen

        Kimmo, minä olen taipuvainen ajattelemaan vähän samalla tavalla, kun luterilaiset niin opettaa. Jeesus tosin sanoi, että lasten kaltaisen on taivasten valtakunta, mutta voisikohan sen ehkä kyseenalaistaa. Voisikohan? Mitenhän se on? Hmm... Pitää miettiä.


      • yksinkertaista
        KKKokkonen kirjoitti:

        Kimmo, minä olen taipuvainen ajattelemaan vähän samalla tavalla, kun luterilaiset niin opettaa. Jeesus tosin sanoi, että lasten kaltaisen on taivasten valtakunta, mutta voisikohan sen ehkä kyseenalaistaa. Voisikohan? Mitenhän se on? Hmm... Pitää miettiä.

        Opetuslapseksi tehdään saarnaamalla evankeliumia:
        Ap 14
        "21. Ja julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan
        22. ja vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa ja sanoivat: "Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan"

        Tuskin tuossakaan vahvistettiin vauvojen sieluja.


      • KKKokkonen
        yksinkertaista kirjoitti:

        Opetuslapseksi tehdään saarnaamalla evankeliumia:
        Ap 14
        "21. Ja julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan
        22. ja vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa ja sanoivat: "Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan"

        Tuskin tuossakaan vahvistettiin vauvojen sieluja.

        Mä koitin olla sarkastinen, samalla tavalla kuin Kimmo. En kai oikein onnistunut.


      • KKKokkonen kirjoitti:

        Mä koitin olla sarkastinen, samalla tavalla kuin Kimmo. En kai oikein onnistunut.

        En ollut sarkastinen. Taivaaseen pääsee jos on kastettu ja vauvoja ei olla kastettu joten jos ihminen kuolee vauvana hän ei pääse taivaaseen. Näin on jumala sanonut.


      • kaikkikansa

        "Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni..."?????
        Matt 28
        ""Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa

        Eihän kansa voi olla opetuslapsi, vaan yksilö!! Kirkko yrittää tehdän kansoista opetuslapsia.
        Mutta kielletäänkö Raamatussa sellaisen lapsen kastaminen, jonka vanhemmat eivät ole kirkon jäseniä??

        Kirkkokäsikirja:
        "Lapsi voidaan kastaa, jos hänen vanhempansa tai huoltajansa on kirkon jäsen. Jos kumpikaan vanhemmista tai lapsen huoltaja ei ole kirkon jäsen, lasta ei voi alle 15-vuotiaana kastaa ja ottaa seurakunnan jäseneksi."


      • Taavetinpoika
        kaikkikansa kirjoitti:

        "Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni..."?????
        Matt 28
        ""Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa

        Eihän kansa voi olla opetuslapsi, vaan yksilö!! Kirkko yrittää tehdän kansoista opetuslapsia.
        Mutta kielletäänkö Raamatussa sellaisen lapsen kastaminen, jonka vanhemmat eivät ole kirkon jäseniä??

        Kirkkokäsikirja:
        "Lapsi voidaan kastaa, jos hänen vanhempansa tai huoltajansa on kirkon jäsen. Jos kumpikaan vanhemmista tai lapsen huoltaja ei ole kirkon jäsen, lasta ei voi alle 15-vuotiaana kastaa ja ottaa seurakunnan jäseneksi."

        Kyllä vauvan voi kastaa vaikka huoltajista kukaan ei olisi kirkon jäsen. Kastamalla se asia hoituu.
        Jos joskus sitten vauva vartuttuaan haluaa päästä kirkon jäseneksi, saattaa käydä niin että hänet kastetaan uudestaan.


      • Taavetinpoika kirjoitti:

        Kyllä vauvan voi kastaa vaikka huoltajista kukaan ei olisi kirkon jäsen. Kastamalla se asia hoituu.
        Jos joskus sitten vauva vartuttuaan haluaa päästä kirkon jäseneksi, saattaa käydä niin että hänet kastetaan uudestaan.

        Eli silloin se ensimmäinen kastelu oli vain veden hieromista naamalle? Ai niin sitähän kaikki kasteet ovat.


      • liperikauppias
        Taavetinpoika kirjoitti:

        Kyllä vauvan voi kastaa vaikka huoltajista kukaan ei olisi kirkon jäsen. Kastamalla se asia hoituu.
        Jos joskus sitten vauva vartuttuaan haluaa päästä kirkon jäseneksi, saattaa käydä niin että hänet kastetaan uudestaan.

        Niin, mutta jos kastajalla ei ole lipereitä, ei Jumala hyväksy sellaista kastetta.


      • liperikauppias kirjoitti:

        Niin, mutta jos kastajalla ei ole lipereitä, ei Jumala hyväksy sellaista kastetta.

        On monta asiaa mitä jumala ei hyväksy mutta silti niitä tapahtuu joka päivä.


      • Taavetinpoika
        liperikauppias kirjoitti:

        Niin, mutta jos kastajalla ei ole lipereitä, ei Jumala hyväksy sellaista kastetta.

        Kyllä kirkko hyväksyy kristilliset kastamiset hätäkasteista lähtien. Hyväksyy myös kristilliset kastamiset, joiden suorittaja ei kuulu kirkkoon.

        Jos mitään todistusta ja tietoa ei ole esittää vuosien kuluttua, mahdetaanko sitten kastaa? Jos henkilö onkin jo kastettu, on silloin hän kastettu uudestaan.


      • voihyvänenaikatätä
        Taavetinpoika kirjoitti:

        Kyllä kirkko hyväksyy kristilliset kastamiset hätäkasteista lähtien. Hyväksyy myös kristilliset kastamiset, joiden suorittaja ei kuulu kirkkoon.

        Jos mitään todistusta ja tietoa ei ole esittää vuosien kuluttua, mahdetaanko sitten kastaa? Jos henkilö onkin jo kastettu, on silloin hän kastettu uudestaan.

        Milloin Jumala on delekoinut pelastuksensa jollekkin kirkolle, kysyn vain!


      • Taavetinpoika
        voihyvänenaikatätä kirjoitti:

        Milloin Jumala on delekoinut pelastuksensa jollekkin kirkolle, kysyn vain!

        Tarkkana nyt, ole tarkkana.
        Tuossahan on kysymys kasteen hyväksymisestä kirkon jäseneksipääsyn ehtona.

        Tarkasti ottaen ei vielä puhetta siitä mikä kirkko mutta saa sen käsittää että luterilainen kirkko.

        Pelastuksesta ei ollut puhetta.


      • vauvaluopuu
        Taavetinpoika kirjoitti:

        Tarkkana nyt, ole tarkkana.
        Tuossahan on kysymys kasteen hyväksymisestä kirkon jäseneksipääsyn ehtona.

        Tarkasti ottaen ei vielä puhetta siitä mikä kirkko mutta saa sen käsittää että luterilainen kirkko.

        Pelastuksesta ei ollut puhetta.

        Miksihän kukaan ei ole vielä kumonnut noita Raamatun kohtia väittämällä, että alkukielen mukaan vauvakin pystyy luopumaan kaikesta.??

        "Luuk 14
        "26 "Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni. 27 Joka ei kanna ristiään ja kulje minun jäljessäni, ei voi olla minun opetuslapseni.

        "33 "Tietäkää siis: yksikään teistä ei voi olla minun opetuslapseni, ellei hän luovu kaikesta, mitä hänellä on"


    • 12____13

      "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
      Mark 10:14-15

      • noinhetulevattykönsä

        Noin ja sitten vauvat nousivat vaunuistaan heittivät tutin menemään ja huusivat "Herra auta olen niin syntinen"!


      • yhteysasia

        # "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
        Mark 10:14-15 #

        - ei kuulu asiayhteyteen, ei ole kastetta käsittelevä asia.

        Koetahan mennä Raamattuun, äläkä tuo esille r-paikkoja, jotka eivät kuulu asiayhteteen.


    • opetettavaa

      Voiko kissa tai koira olla opetuslapsi?

      • koiraeipelkäävettä

        Voi, koska ne kuuluvat myös perhekuntaan. Kaikki kastettiin myös koirat. Näin toimittiin alkuseurakunnassa.


    • siivilläensinsiivetönnä

      Aiettä ibrahimista tulee Rami ja Muhamedista Meirami!!! Joopa joo. ompa teillä jutut.
      Pelastukoon ken voi.

      • vedenpalvojille

        Kukaan noista kiivaista vedenpalvojista ei vielä ole kyennyt osoittamaan Raamatusta yhtään kohtaa, jossa vauvoja nimitetään opetuslapseksi. Opetuslapseksi tullaan vain opetuksen avulla, kuten Paavalikin teki: Ap 14:
        21. "Ja julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan
        22. ja vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa.
        Kasteestahan tuossa ei ole mitään mainintaa.
        Tuskin tuossakaan vahvistettiin vauvojen sieluja.

        Opetuslapseksi tekemiseen ei siis tarvita kastetta, vaan sellainen, josta on tullut opetuslapsi, kastetaan. Näin neuvotaan Lähetyskäskyssäkin.
        Jo nuo Jeesuksen sanat osoittavat sen, että vauva ei voi olla opetuslapsi.
        Luuk 14
        "26 "Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni. 27 Joka ei kanna ristiään ja kulje minun jäljessäni, ei voi olla minun opetuslapseni.

        "33 "Tietäkää siis: yksikään teistä ei voi olla minun opetuslapseni, ellei hän luovu kaikesta, mitä hänellä on.

        Vaikka noilla vedenpalvojilla on monitaitoisia vauvoja, niin miksihän kukaan heistä ei ole vielä vakavalla naamalla väittänyt, että vauva kykenee tuollaiseen? Tietenkin joku pelle voi mielikuvituksissaan olettaa sellaista, mutta häpeää ilmeisesti paljastaa tyhmyyttään ja pysyy vaiti.


      • tuttiunohtukokonaan
        vedenpalvojille kirjoitti:

        Kukaan noista kiivaista vedenpalvojista ei vielä ole kyennyt osoittamaan Raamatusta yhtään kohtaa, jossa vauvoja nimitetään opetuslapseksi. Opetuslapseksi tullaan vain opetuksen avulla, kuten Paavalikin teki: Ap 14:
        21. "Ja julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan
        22. ja vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa.
        Kasteestahan tuossa ei ole mitään mainintaa.
        Tuskin tuossakaan vahvistettiin vauvojen sieluja.

        Opetuslapseksi tekemiseen ei siis tarvita kastetta, vaan sellainen, josta on tullut opetuslapsi, kastetaan. Näin neuvotaan Lähetyskäskyssäkin.
        Jo nuo Jeesuksen sanat osoittavat sen, että vauva ei voi olla opetuslapsi.
        Luuk 14
        "26 "Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni. 27 Joka ei kanna ristiään ja kulje minun jäljessäni, ei voi olla minun opetuslapseni.

        "33 "Tietäkää siis: yksikään teistä ei voi olla minun opetuslapseni, ellei hän luovu kaikesta, mitä hänellä on.

        Vaikka noilla vedenpalvojilla on monitaitoisia vauvoja, niin miksihän kukaan heistä ei ole vielä vakavalla naamalla väittänyt, että vauva kykenee tuollaiseen? Tietenkin joku pelle voi mielikuvituksissaan olettaa sellaista, mutta häpeää ilmeisesti paljastaa tyhmyyttään ja pysyy vaiti.

        Saakastissa tapahtuu kyllä tosi paljon aivan suuria ihmeitä, siellä viikonvanhat ottaa uskolla vastaan, soittaa beeduurimarssin kolmella sormiolla, kiipeää tapuliin sanomakellojen tahtiin ynnä kerää kolehtit tuosta vaan sekä aja pyörällä eestaa keskikäytävää.

        jos ei sellainen ole opetuslapsi niin kuka sitten häh !!?


      • ihmevauvoja
        tuttiunohtukokonaan kirjoitti:

        Saakastissa tapahtuu kyllä tosi paljon aivan suuria ihmeitä, siellä viikonvanhat ottaa uskolla vastaan, soittaa beeduurimarssin kolmella sormiolla, kiipeää tapuliin sanomakellojen tahtiin ynnä kerää kolehtit tuosta vaan sekä aja pyörällä eestaa keskikäytävää.

        jos ei sellainen ole opetuslapsi niin kuka sitten häh !!?

        Kantavatko nämä ihmevauvat ristiään konttaamalla vai lastenvaunuissa:
        " 27 Joka ei kanna ristiään ja kulje minun jäljessäni, ei voi olla minun opetuslapseni. "


    • hacker001

      ddossakkaa tää 192.194.171.14

    • Taavetinpoika

      Se Uusi Testamentis sivulla 175:
      'Lähetä Joppeen noutamaan Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan;
      hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi.'

      ja sivulla 184:
      "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
      Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."

      Tämä on apostolinen näkemys ja tyyli toimia.

      Lapset ovat opetuslapsia vauvasta alkaen noissa perheissä.

      • taavetille

        Aivan oikein, mutta siihen ei tarvittu kastetta silloin eikä nytkään!


      • nhhyug7

        usko herraan eksyttävien uskoon selvyyttä.

        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
        24:23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
        24:25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
        24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko."


      • mitenmahtaaolla
        taavetille kirjoitti:

        Aivan oikein, mutta siihen ei tarvittu kastetta silloin eikä nytkään!

        eikä kukaan pelastunut kenenkään siivellä, vaan samalla reseptillä kuin se päämieskin.
        tiesikö taavetti sitä?


      • fefq
        mitenmahtaaolla kirjoitti:

        eikä kukaan pelastunut kenenkään siivellä, vaan samalla reseptillä kuin se päämieskin.
        tiesikö taavetti sitä?

        Kyllä ja reseptiin kuului kaste ja usko eli parennuksen teko, molemmat


      • Taavetinpoika
        mitenmahtaaolla kirjoitti:

        eikä kukaan pelastunut kenenkään siivellä, vaan samalla reseptillä kuin se päämieskin.
        tiesikö taavetti sitä?

        Edelläpä kerroin mitä kirjoituksista ja toimintatavoista jo erkkikin näkee.

        Toimiiko Simon Pietarin resetti, senkin erkki näkee.

        Eikä sillä sitten ole merkitystä mitä tiedän tai olen mieltä.


      • alkukielestäapu
        Taavetinpoika kirjoitti:

        Edelläpä kerroin mitä kirjoituksista ja toimintatavoista jo erkkikin näkee.

        Toimiiko Simon Pietarin resetti, senkin erkki näkee.

        Eikä sillä sitten ole merkitystä mitä tiedän tai olen mieltä.

        Mutta ompa outoa, ettei kukaan yritä kumota noita Jeesuksen sanoja edes keksimällä alkukielestä niille paremmat selitykset. Yleensä he löytävät kaikelle, mikä kumoaa heidän oppinsa, vahvistusta alkukielen tulkinnoistaan. Nuo Raamatunkohdathan kumoavat sellaisen harhan, että vauvat olisivat Jeesuksen opetuslapsia.

        Luuk 14
        "26 "Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni. 27 Joka ei kanna ristiään ja kulje minun jäljessäni, ei voi olla minun opetuslapseni.

        "33 "Tietäkää siis: yksikään teistä ei voi olla minun opetuslapseni, ellei hän luovu kaikesta, mitä hänellä on"


      • Taavetinpoika
        alkukielestäapu kirjoitti:

        Mutta ompa outoa, ettei kukaan yritä kumota noita Jeesuksen sanoja edes keksimällä alkukielestä niille paremmat selitykset. Yleensä he löytävät kaikelle, mikä kumoaa heidän oppinsa, vahvistusta alkukielen tulkinnoistaan. Nuo Raamatunkohdathan kumoavat sellaisen harhan, että vauvat olisivat Jeesuksen opetuslapsia.

        Luuk 14
        "26 "Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni. 27 Joka ei kanna ristiään ja kulje minun jäljessäni, ei voi olla minun opetuslapseni.

        "33 "Tietäkää siis: yksikään teistä ei voi olla minun opetuslapseni, ellei hän luovu kaikesta, mitä hänellä on"

        Pitää kysyä Simon Pietarilta tuota että mitäköhän hän oikein meinasi.

        On tästä kyllä myös oma käsitykseni:
        Uskossa ja uskon luottamuksessa ei ole mainittujen asioiden kanssa vaiheeseensa nähden soveltuvuusongelmaa pienillä ihmisillä vaan ennemminkin isommilla.


      • justbegining
        alkukielestäapu kirjoitti:

        Mutta ompa outoa, ettei kukaan yritä kumota noita Jeesuksen sanoja edes keksimällä alkukielestä niille paremmat selitykset. Yleensä he löytävät kaikelle, mikä kumoaa heidän oppinsa, vahvistusta alkukielen tulkinnoistaan. Nuo Raamatunkohdathan kumoavat sellaisen harhan, että vauvat olisivat Jeesuksen opetuslapsia.

        Luuk 14
        "26 "Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni. 27 Joka ei kanna ristiään ja kulje minun jäljessäni, ei voi olla minun opetuslapseni.

        "33 "Tietäkää siis: yksikään teistä ei voi olla minun opetuslapseni, ellei hän luovu kaikesta, mitä hänellä on"

        Kai kuitenkin ymmärrätte näitä raamatunkohtia lukiessa tuon aikajanan eli historian ,tässähän nyt puhutaan ensimmäisille kristityille eli ensimmäisille opetuslapsille jotka olivat Jeesuksen kanssa kun Hän oli ihmisenä maan päällä ja siitä on nyt noin 2017 vuotta aikaa tähän päivään .
        Elämä menee eteenpäin kuulkaa eikä taakse .


      • redeemerlives
        taavetille kirjoitti:

        Aivan oikein, mutta siihen ei tarvittu kastetta silloin eikä nytkään!

        kyllä ne kaikki otti kasteen ihan Jeesuksen nimeen , Vai oliko siellä muita pelastajia ja syntien sovittajia ? Purppura myyjä Lydiakin kastatti perhekuntansa . Mikäli et ole vielä kastettu etkä antanut Jeesuksen pelastaa sieluasi niin tee se nopeasti sillä Jeesuksella on kuoleman ja tuonelan avaimet etkä tiedä milloin on lähtöpäivä tästä näkyvästä maailmasta näkymättömään . Sana rististä on hullutus kadotukseen menijöille meille muille se on Jumalan voima pelastukseksi amen . Lue ihan hitaasti johanneksen evankeliumi luku 3 aloita 16-18 kohdista . Koskee sinuakin . Sitten voit mennä raamattu ryhmiin . Anna kastaa itsesi Jeesuksen pelastamaksi . Kyseessä on sovinto sinun ja Jeesuksen välillä .


    • hygygf6

      Jeesuksen opetuslapsia ei ole kristittyjen joukossa, ei edes papistossa:
      http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005076566.html

      Rikollisuuden kristityt ovat alunperin paavalilaisia rikollisia jotka vainosi Jeesuksen opetuslapsia ja Jeesusta seuranneita kristillisiä. Myhemmin heistä alettiin avopesemään paavalilai-luterilaisia rikollisia mm omien lahkolaistenkin noitarovioilla tappajia ja se rikollisuuden muoto toimii edelleen suomalaistenkin maksamana rikollisuutena kehitysmaihin suuntautuneena lähetystyönä, lapsienkin tappamisina rovioilla...

      Siis, kristitty ei ole kristillinen!
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
      'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

      1.Korinttolaiskirje:
      15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos
      kristityt tappoivat Pietarinkin kun olivat kiristäneet häneltä Jeesuksen antamia oppeja...
      EIKÄ Jeesus kristilliset tappaneet!

      2 Korinttolaiskirje 12:
      7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
      8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

      Paavali ei raamatun mukaan saanut eroa saatanasta ja se sama saatana on pääpiru edelleen kristittyjen yli 3500 lahkossa maailmalla kuten historia todistaa.

      -----------
      Kristilliset = Jeesuksen opetuslapsineen perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppein ymmärtäväisiä järkeviä seurakuntalaisia Jeesuksen opetuslapsineen.

      Näistä, KRISTILLISTEN; Jeesuksen, opetuslapsineen perustamista seurakunnista ei ole yhtään rikollisten kristinuskon kristittyjen seurakuntia vaan ne ovat kristillisten ihmisten seurakuntia:
      Ilm. 2:1-29
      Pergamos
      Tyatira
      Sardes
      Smyrna
      Filadelfia
      Efeso
      Laodikea
      ----------
      HUOM!
      Amerikkalainen kristittyjen "Filadelfia" seurakunta ei ole Jeesuksen ja Hänen opetuslapsien perustama. Sen perustivat 1850 luvulla kristityt verovapaan rahan keinottelijat.
      ----------

    • Fariseus2

      Vastasyntynyttä sanotaan vauvaksi!

      Uskovainen uudelleensyntyneenä, on siis (uskovaisena) vauva!

      Uskovainen vauva voi olla opetuslapsi, mutta ne kun ylentävätkin heti itsensä opettajiksi, niin siinä sitä sitten on muilla kestämistä, niiden uskisvauvojen jokeltelua kuunnellessa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe