Myy dieselautosi jos joku vielä ostaa

möindieselautoni

Pienet dieselautot häviävät markkinoilta tai valmistajat tilaavat dieselmoottorinsa toisilta valmistajilta.

Esimerkiksi Toyota on ilmoittanut keskittyvänsä bensiinihybrideihin ja tilaavansa dieselmoottorit ­BMW:ltä.

Konsulttiyritys Roland Bergerin selvityksen mukaan vuonna 2030 dieselauton moottorin ja pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiston veroton lisäkustannus bensiinimoottoriin verrattuna on 1 800 euroa. Täyshybridillä se on 2 200 euroa ja ladattavalla hybridillä 3 500 euroa.

Lisäkustannuksista huolimatta hybridiversiot ovat edullisempia kuluttajille CO2-päästöillä ohjattavan verotuksen takia.

Testien edelleen kehittämisellä on maksaja tiedossa.

”Kuinka paljon haluat autosi maksavan?” Laurikko kysyy.

”On muistettava, että kaiken maksaa lopulta kuluttaja.”

Lähde: Tekniikka&Talous
Jaa juttu
Kommentoi juttua
Kauppalehti
Janne Tervola
@KauppalehtiFi
Ota yhteyttä
Auto

Auto Tänään 14.38 Uuden moottoritekniikan suosio kasvoi räjähdysmäisesti
Auto Tänään 15.10 Uusi päästötesti ajaa pikkudieselit ahtaalle - voivat kadota markkinoilta kokonaan

Kohta niitä ei kukaan osta. Kauppalehden uutinen yllä.

34

419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä.turhia

      Diesel auton voi muuttaa kaasukäyttöiseksi. Tännekin kun saataisiin kaasuasema, niin moni voisi muuttaa autonsa kaasukäyttöiseksi.

    • laatulujaa

      Mulla on valmet 204!








      1

    • gasumass

      Kyllä nurmeksessa kaasua riittää, PIERUKAASUA. Koko nurmes haisee paskalle!

    • einäytähyvältä

      Diesel auto kuluttaa lähes puolta vähemmän ja polttoaine paljon halvempaa kuin pensa-autoon. Dieselit pysyy tienpäällä vielä niin pitkään,että keksitään epävarman sähköauton tilalle ihan muuta. Nykyisiä sähköautoja ei ole luotu pohjoisiin olosuhteisiin,koska ohjaamon lämmittäminen talvella lyhentää niin paljon ajomatkasta,ettei niistä ole kuin taajama-ajoon.

      • Satsia

        Känkäälä tuotaa tulevaisuudessa hiiltä ajoneuvojen lämmitykseen.


      • mitä.turhia

        Polttokenno tekniikka on vaihtoehto pelkälle akkutekniikalle. Vetykäyttöisen auton saa tankattua yhtä nopeasti kuin dieselin tai bensa auton. Auto voisi toimia myös varavirtalähteenä talolle. Polttokennosta saattaa tulevaisuudessa tulla myös talojen virtalähde.

        Kaasusta vielä sen verran, että vanhat bussit voisi myös muuttaa kaasukäyttöiseksi. Jos kaasu vielä tuotettaisiin paikallisesta bio jätteestä, niin kaikki raha jäisi tänne.


      • mobutuseseko

        Nämä sähköautot täysin soveltumattomia Suomen olosuhteisiin niden tuonti maahamme pitäisi kielttää kokonaan .Itse en näihin rakkineisiin koske edes rukkaset kädessä.


    • lämpöpumppuko

      Aikoinaan metsäyhtiöiden pomoilla oli paljon kuplavolkkareita,koska ne oli niin kylmiä,että talvella sai olla sama vaatetus ulkona ja autossa,saattaa sähköautossa olla sama tilanne.

    • PotkuMiina

      Se oli silloin 50 luvulla kun kaikki oli hyvin:)

    • pilkka-hinnalla-myyntiin

      Mitenhän dieselauton arvo säilyy, ihmiset herkästi reagoi tälläisiin uutiseen dieselin " kuolemasta " mitä nykyään on paljon netissä ja lehdissä.

    • kaikkitappaa

      Eihän varmempaa ja kestävämpää moottoria ole,kuin diesel,nämä on taas niitä viherpiipertäjien ajamia asioita. Varmaan pitäisi ajaa kohta kaikkien hevosella,mutta viherpiipertäjien epäonneksi niiden,kuten lehmienkin elämä on liipasimella,koska ne tuottavat metaanikaasua ja maailma tuhoutuu.

      • aika_näyttää

        No niin varmaankin mut se on sit eri asia miten käy dieselauton myyntiarvolle, voi pudota hinta paljonkii.


    • fartgas

      Nurmeslaisen perseestä purkautuu valtavasti metaanikaasua!

    • pierunurmes

      Naapuri yritti myydä jokaikiseen autoliikkeeseen ja trokareille dieselautoa. kamux oli ainoa joka osti.

    • taimetaanille

      Varmaan pitänyt liian kovaa hintaa,tai haissut tupakalle,koska tupakalle tai sianpaskalle haisevia autoja ei osta kukaan.

      • VolkkarinHuijausSeuraus

        Kyl ne ennen meni kaupaks haisi tupakalle tai muullekin, diisseliä on vain niin vaikee myydä kun ihmiset ei haluu niitä ja myyntiarvo laskee nopeemmin kuin bensa autoissa, ennen oli päinvastoin.
        Lisänä vaikeutuvat saastemittaukset katsastuksessa. Jotkut kaupunkit euroopassa on jo kieltänyt ajamisen diisselillä.


      • pierunurmes

        Auto ei ollut myynnissä nurmesta lähelläkään. Ei haissut millekään eikä ollut tupakoitu niinkuin kaikki nurmeksessa. Hinta oli kohdallaan koska kaupat syntyi.


    • käyrä.alas

      Auta luoja jos se on vielä vw, tai sitä sukua.

      • vähänhuonomaine

        Noita merkkejä autoliikkeet karsastaa muutenkin ja varsinkin dieselinä. Jo viime vuonna Auto-Salpa ei ottanut ollenkaan VW ja muita sen sisaryhtiöiden merkkejä.
        Ja sanohan että siinä on dsg niin autoliikkeen myyjä ryntää nitropurkille.


    • Uusi-Skodisti

      Onneksi ajan skodalla :)

    • tää.on.totuus

      Auto on aina kallis ostos ja aiemmin diesel oli aina jopa kalliimpi kuin vastaava bensamoottorilla varustettu auto. Jos dieselauton hinnat romahtaisivat, se olisi kova isku monelle.

      Tekniikan Maailman keskustelupalstalla yksi lukija valittaa, että dieselin arvo on jo romahtanut. Vaihtoautokauppiaat tarjoavat hänen autostaan lähes kymppitonnin vähemmän kuin mitä autoista pyydetään. Hän väittää myös, että useat autokauppiaat eivät suostu ottamaan vastaan dieselautoja lainkaan.

      • Ystävällisesti.bmw.kuski

        Miltä tuntuu joutua huijauksen kärsijäksi?
        Selkeästi VW-Skoda kuskit ovat huijattavissa muita helpommin.
        Kertoisitteko miten selvisitte henkisesti kun huomasitte tulleenne huijatuksi?
        Lääkkeitä? Terapiaa? Unettomuutta?


    • nyrkkipaja

      Aina on ollut kaikenmerkkisissä autoissa ns tyyppivikoja aivan autoilun alusta saakka vaikka kuinka paljon,mutta ne pidettiin salassa ja korjailtiin huollon yhteydessä,ettei myynti kärsisi. Nykyisin suuri osa vioista on julkisia ja niinpä jopa sadattuhannet autot saa kutsuja muutostöihin merkkikorjaamolle.

    • Ystävällisesti.bmw.kuski

      kodan vakavimmat ongelmat

      SkodanOngelma

      17.4.2017 21:19
      Harmina jakoketju ja öljynkulutus
      Monet Volkswagenilla ja Škodalla ajavat ovat valittaneet Auto Bild -lehden vikalaatikkoon etenkin jakoketjun vioista ja moottorin öljynkulutuksesta. Monet ovat kokeneet vikojen korjauksen korvauskäytännön nihkeäksi etenkin jakoketju- ja öljynkulutusvikojen osalta.
      Kun auto ostetaan ja ylläpidetään omalla rahalla, korjauskustannusten ennakointi on tärkeää. Pitkä takuu antaa mielenrauhaa. Lyhyt takuuaika on hankala. Kun vika iskee esimerkiksi kolmantena vuotena, asiakas joutuu kerjäämään jatkotakuuta ilmiselvän tyyppiviankin korjaamiseksi, esimerkiksi Volkswageniin, Škodaan ja Seatiin, joiden takuuaika on vain kaksi vuotta.

      Volkswagenin DSG-automaattivaihteistoja korjaillaan nyt maailmalla ja Suomessa jo muutamien kymmenien tuhansien kilometrien jälkeen. Monen autoilijan hyvä perusmielikuva saksalaisesta laadusta uhkaa murentua – ainakin VW-yhtymän autojen vaihteistoista.

      Lähipiirissäni ei ole montaa VW-yhtymän tuotetta ja vielä vähemmän DSG-vaihteistoja. Niistäkin vähistä yhden Golfin – vuosimallia 2010 – DSG-automaattivaihteistoa on korjattu tänä syksynä 2 000 eurolla, kun matkamittariin oli kertynyt kokonaista 60 000 kilometriä.

      Merkkihuollosta ilmoitettiin, että maahantuoja "tulee vastaan" 1200 eurolla, jolloin asiakkaalle jää maksettavaa "vain" 800 euroa.

      Mitään mahdollisuutta keskusteluun kustannusten painottamisesta vielä enemmän maahantuojan tai tehtaan piikkiin ei ollut. Kulujen jako lyötiin pöytään ikään kuin ylhäältä annettuna.

      Kuitenkin korjauksen jälkeen lopullinen lasku asiakkaalle putosi jostain syystä 400 euroon. Vika lienee ollut erilainen kuin merkkihuolto aavisteli ennen remonttia.

      400 euroakin on paljon rahaa ja aivan turha menoerä, jos vaihteisto toimisi 60 000 km ajetussa autossa niin kuin sen pitäisi. Juuri valmistunutta omakotitaloaan viimeistelevällä nuorella perheellä on riittämiin muitakin rahareikiä. Siihen saumaan ei enää tarvita reistailevaa autoa.

      Maahantuojan "vastaantulo" on vain epätoivoinen yritys nyhtää asiakkaalta edes jotain rahaa viasta, jonka korjaus pitäisi olla itsestään selvästi jonkinlaisen tuotevastuun piirissä, vaikka oltaisiinkin jo takuuajan ulkopuolella.

      Kuinka moni on maksanut vähintään satoja euroja korjauksesta, jota ei tarvittaisi, jos DSG-automaattivaihteistot olisi tehty tavanomaisten laatuvaatimusten mukaan?

      Ruotsalainen autolehti Teknikens Värld otsikoi juttunsa tylysti: "Kamkedjan från helvetet", jakoketju helvetistä. Aiemminkin Volkswagenin jakoketjuongelmista kertoneen lehden työntekijät törmäsivät ongelmaan omakohtaisesti. Lehden toimituksessa kahdella on VW-merkkinen auto, ja molempiin autoihin tuli jakoketjuvikaa.

      Toimittaja Marcus Nybergin auto on Golf Variant vuodelta 2010. Siinä on 1,4-litrainen moottori. Jakoketjun pettämisen aiheuttamien laajojen vaurioiden vuoksi koko moottori piti vaihtaa. Kustannus: 92 325 kruunua, eli noin 9 900 euroa. Autolla on ajettu 102000 kilometriä.

      Suomessa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanta on, että jakoketju on niin sanottu huoltovapaa osa, ja sen pitäisi kestää koko auton oletettavissa oleva käyttöikä. Kuluttajan vastuulla on kuitenkin huolehtia, että auton öljyt tarkastetaan säännöllisesti.
      Ilmianna

    • missässkodatjavw

      Hyundai ja Mazda ottivat tuoreen Auto Bild -laaturaportin voiton tasapistein tiukassa vertailussa. Mini petrasi huimasti ja nappasi pronssia Kian ja Toyotan nenän edestä. Hyundain ja Mazdan tasainen suoritus eri arvostelukohteissa varmisti voiton.

      Mazdalle voitto oli jo viides ja Hyundaille kolmas laajassa saksalaisessa Auto Bild -laatuselvityksessä. Toyota on voittanut raportin vertailussa yhteensä seitsemän kertaa, Kia kerran. Muille merkeille ei ole ykköstiloja herunut. Laaturaportti julkaistiin nyt 14. kerran.
      Volvo paras premium

      Volvo on paras premium-merkki sijalla 6. TÜV-katsastusraportissa mainiosti menestynyt mersu löytyy sijalla 7. Audi ja BMW ovat sijalla 10 yhdessä Dacian kanssa. Lyhyt takuuaika heikentää merkittävästi Volvon, mersun ja Audin tulosta. BMW on pidentänyt takuuajan kolmeen vuoteen, mutta takaisinkutsujen hoidon ja korjaamoiden laadun vaihtelut heikensivät tulosta.
      Opel kohentanut asemiaan
      Volkswagen Up

      Volkswagen-konsernin tuotteet romahtivat häntäpäähän.

      Huikean parannuksen tehnyt Opel nousi seitsemänneksi tasapisteisiin mersun kanssa.

      Volkswagen ja Škoda romahtivat tasapistein viimeiseksi, myös Seat on häntäpäässä sijalla 17.

      Ranskalaisista Renault ja Peugeot ovat viime vuosina hiukan petranneet. Sen sijaan Citroënin laadun parannus on ollut nihkeää, tuloksen jaettu 17. sija.
      Lyhyt takuu rokottaa

      Saksalaiset merkit, varsinkin volkkari, ottivat nyt rankasti takkiin takuuaikojen lyhyyden vuoksi. Takuuaika ja takuuehdot ovat yksi tärkeä laaturaportin arvostelukriteeri kaikkiaan seitsemän arvostelukohteen joukossa.

      Auto Bild on laaturaporteissaan jo vuosia kehottanut saksalaisia merkkejä pidentämään takuuaikoja korealaisten, japanilaisten ja ranskalaisten tasolle, mutta ilman tulosta (paitsi BMW). Uudet tulokasmerkit, etenkin korealaiset, ovat satsanneet pitkiin takuuaikoihin, mikä on lisännyt asiakkaiden luottamusta merkkiin.
      Pitkä takuu on yksi Hyundain menestystekijöistä.

      Pitkä takuu on yksi Hyundain menestystekijöistä.

      Lyhyt kahden vuoden takuuaika nakertaa luottamusta arvostettuun ja tunnettuun merkkiinkin, mikäli ilmenee teknisiä ongelmia. Volkswagenille kävi juuri näin. Moottorien jakoketjuongelmat ja öljynkulutus, oikutteleva seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto ja lisäksi syyskuussa 2015 alkanut NOx-päästöskandaali pudottivat Volkswagenin ja Škodan laaturaportin viimeiseksi.
      Harmina jakoketju ja öljynkulutus

      Monet Volkswagenilla ja Škodalla ajavat ovat valittaneet Auto Bild -lehden vikalaatikkoon etenkin jakoketjun vioista ja moottorin öljynkulutuksesta. Monet ovat kokeneet vikojen korjauksen korvauskäytännön nihkeäksi etenkin jakoketju- ja öljynkulutusvikojen osalta.

      Kun auto ostetaan ja ylläpidetään omalla rahalla, korjauskustannusten ennakointi on tärkeää. Pitkä takuu antaa mielenrauhaa. Lyhyt takuuaika on hankala. Kun vika iskee esimerkiksi kolmantena vuotena, asiakas joutuu kerjäämään jatkotakuuta ilmiselvän tyyppiviankin korjaamiseksi, esimerkiksi Volkswageniin, Škodaan ja Seatiin, joiden takuuaika on vain kaksi vuotta.

      Pitempi takuuaika lisäisi asiakkaiden tasa-arvoa. Silloin näyttötaakka tuotteen laadusta on myyjällä ja valmistajalla.
      Perusteellinen raportti

      Tuore laaturaportti antaa selkeän kuvan eri automerkkien kestävyydestä, luotettavuudesta, laadusta ja korjaamopalvelusta Saksassa. Autojen muihin ominaisuuksiin, esimerkiksi ajettavuuteen ja mukavuuteen, ei tässä raportissa oteta kantaa.
      Kolmanneksi sijoittunut Mini oli paras eurooppalainen automerkki.

      Kolmanneksi sijoittunut Mini oli paras eurooppalainen automerkki.

      Raportissa on 20 suosittua automerkkiä. Muista ei saatu tilastollisesti riittävän suurta otosta. Laaturaportissa pääpaino on 3–8 vuotta vanhoissa autoissa. Tällöin useimpien autojen takuuaika on jo päättynyt ja vikoja alkaa ilmaantua.

      Raportissa seitsemän eri asiaa selvittävät auton ja huollon laatua Saksassa.
      Ne ovat:

      Forsa-markkinatutkimusyrityksen selvitys 8 575 autonkäyttäjän kokemuksista: ”Kuinka tyytyväinen olette automerkkinne laatuun?”
      Takaisinkutsujen eli korjauskutsujen määrä, vikojen vakavuus sekä tiedotuksen ja korjaamopalvelun laatu. ”Jatkotakuu” ja palvelun joustavuus isojen vikojen korjauksessa.
      Saksalaisen TÜV-katsastusraportin tulokset (8,8 miljoonaa määräaikaiskatsastusta). Katsastusraportti paljastaa muun muassa jarrujen, pyöräntuennan, valojen sekä pakokaasujen puhdistuslaitteistojen viat.
      Auto Bild -lehden 100 000 kilometrin kestotestin tulokset.
      Lukijapalaute (”vikalaatikko”) yli 8 500 palautetta.
      Auto Bild -korjaamotestien tulokset.
      Takuuaika ja takuuehdot. Millainen suoja asiakkaalla on isojen vikojen ilmaantuessa?

      Auto Bild -laaturaportti 2016
      Paremmuusjärjestys
      (1=erittäin hyvä, 5=erittäin heikko)
      Sija Merkki Kokonaisarvosana
      (1–5)
      1. Hyundai 2,14
      1. Mazda 2,14
      3. Mini 2,33
      4. Kia 2,43
      4. Toyota 2,43
      6. Volvo 2,57
      7. Mercedes-Benz 2,71
      7. Opel 2,71
      9. Nissan 2,86
      10. Audi 3,00
      10. BMW 3,00
      10. Dacia 3,00
      13. Ford 3,14
      13. Renault 3,14
      15.

      • missässkodatjavw

        Volkswagen ja Škoda romahtivat tasapistein viimeiseksi, myös Seat on häntäpäässä sijalla 17.
        nämä jäi ylläolevasta. 3 huonointa vw-autoa ja huom;saksalaisten mielipide!


    • ostootte_DIISSELI

      Lieksan Laakkosella on tosi halpa VW Passatti jos ketä kiinnostaa vm 2012 vähillä kilsoilla.
      Ihmetyttää hinta. Mikä lie hinta uutena?

      Volkswagen Passat Sedan Comfort 1,6 TDI 105hv BlueMot
      Veljekset Laakkonen Oy, Lieksa
      Veljekset Laakkonen Oy, Lieksa
      13900

      | 166000
      km
      | 2012

    • eitarvitaautoja

      Ei mitään hätää,jatkossa omia autoja ei tarvita ollenkaan,kun Berneri laittaa bussivuoroja kulkemaan muutaman tunnin välein Nurmeksesta joka suuntaan. Yöjunayhteyksien lisäksi makuuvaunut liitetään juniin,jotka ajavat Helsingistä Nurmeksen kautta Ouluun ja sieltä Rovaniemelle.

    • onnellinen-skodisti

      Onneksi ajan skodalla, ei huolen häivää. Auton arvo vain nousee! SKODA ON PARAS!

      • näin.isoissakaupungeissa

        Miten Skodat tulisi säilyttää asuinalueilla? Minun mielestäni vapaa kadunvarsipysäköinti ei käy koska Skoda pysäköidään yleensä vinoon, joko pyörät jalkakäytävän päälle tai niin että osa skodasta tukkii ajokaistan.

        Parkkipaikat aiheuttavat huomattavan ongelman. Skodia yritetään öisin hinata käyntiin ja tehdään mäkistartteja alamäkeen kunnes ollaan montun pohjalla eikä ylös tulla kuin hakemalla paikalle toinen skoda jolla yritetään taas epäonnistuneesti samaa. Seurauksena skoda-tulva joka on epämiellyttävä ja haitallinen niille jotka haluavat aidosti pysäköidä auton.

        Kauppakeskusten parkkipaikoilla sulatellaan ja kuivatetaan kylmiä märkiä kajakkeja ja kuljettajat haukkuvat agressiivisesti ja äänekkäästi varsinkin premium-autoilla paikan päälle saapuneita.

        Vartijat joutuvat usein käskyttämään skodisteja ulos kaupan tiloista ja jäteyhtiöt hakevat skodat pois sotkemasta ja täyttämästä parkkihalleja. Harmi että kustannukset näistä tapauksista menevät yleensä kaupoille ja kunnille, jolloin viimekädessä me länsiautoilijat maksamme tämän hullutuksen.


    • mitä.ne.vielä.salaa

      Volkswagen ei anna dieselgaten loppuraporttia julkisuuteen – syynä pelko uusista ongelmista
      päästöhuijaus 12.5. 18:31 Volkswagen on ilmoittanut yhtiökokouksessaan, ettei yhtiö aio julkaista ns. dieselgaten loppuraporttia. Lue lisää › IS uutiset

    • skodaon1

      SKODA TÄYDELLISTÄ YLIVOIMAA!

      • LAATURAPORTTI

        Volkswagen ja ŠKODA romahtivat tasapistein VIIMEISEKSI!


    • skodalla-menee-hyvin

      SKODA ON TÄYDELLINEN!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe