Yamaha DT50 vm.2002 projektiksi

Ope76

Mietittiin tuossa, että jos pojan kanssa alettais kunnostamaan tuollainen rujon näköinen, mutta ihan ajokuntoinen "detsi". Hirveän vähän vaan löytää tietoa, että mitä tyyppivikoja näissä on, ja että passaako näihin jotku osat jostain muusta moposta (alkuperäisiä osia ei kovin hyvin ole saatavilla, ja jos on niin ovat kalliita). Varaosat näyttää olevan pääsääntöisesti sille uudemmalle 2004-> mallille. Passaako monet uudemman detsin osat tähän vanhempaan?

Mopo on siis 2002 vuosimallia ja ajettu reilu 12000. Ihan 100% varmuuttahan tuosta ei voi olla, mutta rehdin oloiset kauppiaat, ja pojatkin nyt jo aikamiehiä. Hintakin on sen verran naurettava, ettei tässä kilometreillä ole käytännössä mitään väliä. Mopoa ei ole muuten viritelty, mutta CDI-boksi on rajoittamaton, ja putkesta on otettu kuristukset pois. Ajolleen en huomannut mitään erikoista, paitsi että kytkin luistaa hiukan. Käynnistyy hyvin ja kiertää hyvin, eikä kuulosta mitenkään oudolle. Ei kilise eikä kalise. Valot ei toimi. Etulokari ja penkki oli etenkin huonossa kunnossa, ja muutenkin ulkoasu oli kulunut. Äänenvaimentimen sais heti laittaa, kun oli aika isot äänet. Naapurisopu olis pian koetuksella =)

Eli jos hommaan aletaan, niin tuostahan olis tarkoitus tehdä ihan kunnolla käyttövarma kampe. Paljonhan siihen pitää kyllä remonttia tehdä, mutta sehän on kunnon isä-poika laatuaikaa =) Ainakin kytkin, mäntä, kaikki koneen laakerit ja vesipumppu pitäis laittaa. Aikaahan meillä on hyvin, kun poika saa vasta vuoden päästä mopokortin. Vois nyt kesän ja syksyn rällätä metsässä, ja purettais talvella mopo osiin. Nuo valot tässä nyt askarruttaa eniten, kun tuo sähkötuntemus on itsellä aika heikkoa...eli pystyiskö esimerkiksi magneetolta tulevan virran testaamaan jotenkin yleismittarilla, ettei vika ole siellä? Ja tietysti sekin mietityttää, että jos laitetaan reilusti aikaa ja rahaa tekniikkaan, niin olis ihan mukava saada tuo ulkoasukin hienoksi. Näytti vaan äkikseltään aika kalliille nuo katteet, kun joka osa erikseen monta kymppiä! Niitä on kuitenki suht vaikea kunnostaa ja maalata.

Tuleeko nyt mieleen mitään, että mitä tässä pitäisi ehdottomasti osata ottaa huomioon? Onko vinkkejä, että mistä näitä osia kannattais katsella, ja että käykö esimerkiksi jonku muun Yamahan osat, tai vaikka Riejun osat? Pysyykö maali katteissa? Siinäpä alkuun =)

2

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jutustelija1
    • Ope76

      Niin, no hintahan riippuu siitä, että mitä kaikkea tosiaan tehdään. Itse aihio on käytännössä lähes ilmainen, ja eihän tuossa mun listalla vielä mitään kovin kallista ollut? Muutama satanen riittänee jopa noihin kaikkiin, kun vaan löytää kaikki osat. Oliko tuo sama moottori käytössä jossain muussakin mopossa? Vai onko sama runko jopa käytössä jossain toisessa? Jostain muistelen lukeneeni, että jossakin Riejun mallissa oli ainakin sama moottori.

      Ja olisko jollakin vinkkejä, että miten tuo magneetolta tuleva virta tarkastetaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2486
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1372
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe