Kannattaako tavallisen polkupyörän sähköistys

Vain.kesä.ajoon

Onko kokemuksia noista sähköistyssarjoista? Näyttää olevan tarjolla ainakin neljää tai viittä eri merkkiä Suomessakin. Kun netistä katsoin niin ajattelin, että onko ne kaikki saman tehtaan kiinalaisia vehkeitä kun ovat niin samannäköisiä? Jonkun belgialaisen merkin löysin, mutta suomalaisia ei taida olla lainkaan? Se belgialainen näytti ihan samalta kuin muutkin. Miten kovaa se etupyörän paikalle laitettava moottori vetää? Voiko se haarukka kestää jos ajaa moottorin avulla esimerkiksi ylämäkeen? Kestääkö ne vehkeet sitten miten, niin kuin moottori ja muut? Jossakin kuvassa oli nimittiäin muovisia rattaita siinä moottorissa sisällä. Minkä tehoinen olisi paras noin 80 kiloiselle tuollaiseen matala runkoiseen pyörään? Kuka teille on asentanut ne sähköt vai teittekö itse?
Olen kysellyt näitä asioita myyjiltä, mutta nyt haluan käyttäjien kokemuksia.

36

24409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niilo_Jullikkala

      Ei kannata. Lisäksi pyörä, johon kaipaat sähköavustusta on väärän kokoinen sinulle ja hiuonoista osista kasattu.

      • Antigreencycle

        Jos sulla on hyvä eli hyvistä osista kasattu laadukas fillari (ei marketti rimpula) niin sitten kannattaa. Turha ostaa kotimaisilta kalliilla kiinalaisia muunnossarjoja, sillä itse tilattuna kiinasta saat samat vehkeet yli puolet halvemmalla :)


      • Toistakesää

        Kyllä vanha, uskollinen kulkuväline kannattaa laittaa sähkölle, jos oma kunto alkaa palautua heikommin pyörälenkin jälkeen. Asennusliikkeitä löytyy jo monelta paikkakunnalta.
        Jarrut täytyy olla tavallista paremmat, sillä yllättäviä tilanteita tulee enemmän.


      • NMT-GSM_SMS_MMS

        Eli toimii TEKSTIVIESTILLÄ tuo hälytin, ei vaadi älypuhelinta ja muuta sontaa?


    • Mieti.sitä

      Honda Monkeyn moottorin kanssa pääsisit paljon kovempaa.

      • En.mieti

        Raketti perseessä sukkis lentäisi radalta :)


    • IsoJopo

      Hei. Minulla on kokemusta - hyvää ja huonoa. Reklaamaatio on vielä avoin, mutta palaan asiaan ensi viikolla.

      • IsoJopo

        No niin, nyt se reklamaatio on hoidettu. Vähän tahmeastihan se kävi, mutta lopulta se kuitenkin hoitui. Pientä järjestelykyvyn puutetta - ehkä.
        Sähkösarja on nyt ollut fillarissa paikallaan pari kuukautta ja tuota tuotteen virhettä lukuunottamatta, nyt se virhe siis korjattu, hankinta vaikuttaa hyvältä. Aika kallishan se sarja oli kun tonni meni, mutta - elämä on.
        Miltä vaikuttaa?
        Noh, ei sitä uskoisi kuinka rivakasti tuollainen 250w moottori liikuttaa ihan tavallista IsoJopoa tasamailla ja kivasti se vie mäkeenkin. Vääntöä on kuulema paljon yli 30 nm - voi ollakin .
        Reilusti 200 metrinen, n. 10% nousu meni kevyesti polkien ja ilman nitroja. Vielä viime syksynä se mäki mentiin työntäen kun on COPD ja lisäksi sepelvaltimotauti sitä mallia jota hoidetaan vain lääkkeillä.
        Pisin lenkki on nyt 50,2 kilsaa - ihan oikeesti.
        Minulla on 15 Ah:n Li-Ion akku ja sille on lupailtu tosi pitkää ajomatkaa yhdellä latauksella, tuon kokoisella moottorilla. Ehkäpä pääseekin jos on sopiva sää, oikeanlainen pyörä ja sikasitkeä polkija, mutta minä en ole vielä kertaakaan pääsyt. Pisin yhdellä latauksella ajamani on n. 120 kilsaa kun koko ajan oli käytössä alin avustustaso. Enemmänkin, ehkä jopa 150, menee jos jaksaa kikkailla. No olkoon, minullahan on IsoJopo. Ehkä sillä ei auta kikkailukaan, vaikka kiva fillari onkin.
        Kokonaisajomääräni on nyt vähän vaille 800 kilsaa ja mielipide voi vielä muuttua. Siihen saakka näillä mennään.
        Naapurin paappa ja muutamaa muukin kyseli tämän sähkösatsin ominaisuuksia. Järjestänkö kaupat - mitä?
        Nyt te sitten kysytte, että mikä merkki ja mistä minä sen ostin:-). En ala mainostelemaan ketään täällä, joten jos oikeasti kiinnostaa niin viesti tuonne. Vastaan kun ennätän.
        [email protected]


      • IsoJopo
        IsoJopo kirjoitti:

        No niin, nyt se reklamaatio on hoidettu. Vähän tahmeastihan se kävi, mutta lopulta se kuitenkin hoitui. Pientä järjestelykyvyn puutetta - ehkä.
        Sähkösarja on nyt ollut fillarissa paikallaan pari kuukautta ja tuota tuotteen virhettä lukuunottamatta, nyt se virhe siis korjattu, hankinta vaikuttaa hyvältä. Aika kallishan se sarja oli kun tonni meni, mutta - elämä on.
        Miltä vaikuttaa?
        Noh, ei sitä uskoisi kuinka rivakasti tuollainen 250w moottori liikuttaa ihan tavallista IsoJopoa tasamailla ja kivasti se vie mäkeenkin. Vääntöä on kuulema paljon yli 30 nm - voi ollakin .
        Reilusti 200 metrinen, n. 10% nousu meni kevyesti polkien ja ilman nitroja. Vielä viime syksynä se mäki mentiin työntäen kun on COPD ja lisäksi sepelvaltimotauti sitä mallia jota hoidetaan vain lääkkeillä.
        Pisin lenkki on nyt 50,2 kilsaa - ihan oikeesti.
        Minulla on 15 Ah:n Li-Ion akku ja sille on lupailtu tosi pitkää ajomatkaa yhdellä latauksella, tuon kokoisella moottorilla. Ehkäpä pääseekin jos on sopiva sää, oikeanlainen pyörä ja sikasitkeä polkija, mutta minä en ole vielä kertaakaan pääsyt. Pisin yhdellä latauksella ajamani on n. 120 kilsaa kun koko ajan oli käytössä alin avustustaso. Enemmänkin, ehkä jopa 150, menee jos jaksaa kikkailla. No olkoon, minullahan on IsoJopo. Ehkä sillä ei auta kikkailukaan, vaikka kiva fillari onkin.
        Kokonaisajomääräni on nyt vähän vaille 800 kilsaa ja mielipide voi vielä muuttua. Siihen saakka näillä mennään.
        Naapurin paappa ja muutamaa muukin kyseli tämän sähkösatsin ominaisuuksia. Järjestänkö kaupat - mitä?
        Nyt te sitten kysytte, että mikä merkki ja mistä minä sen ostin:-). En ala mainostelemaan ketään täällä, joten jos oikeasti kiinnostaa niin viesti tuonne. Vastaan kun ennätän.
        [email protected]

        No voin minä sen nyt kertoakin. Greencyclehän se merkki on ja Kajaanista ostin. Kilometrejä nyt jo aika rapiasti enemmän, vaikka välillä oli viikkoja, etten ajanut metriäkään kun talsin mm. tuolla pohjoisen erämaissa.
        Ihan hyvä hankinta tämäkin on, mutta nyt vaan tuntuu siltä, että pitäs saada läskipyörä ja vaikkapa kilowatin moottori, .... ja peräkärry ja.... No sitten pitäisi olla isompiAh akku...


      • VirtaaKomisaarioPalmu
        IsoJopo kirjoitti:

        No voin minä sen nyt kertoakin. Greencyclehän se merkki on ja Kajaanista ostin. Kilometrejä nyt jo aika rapiasti enemmän, vaikka välillä oli viikkoja, etten ajanut metriäkään kun talsin mm. tuolla pohjoisen erämaissa.
        Ihan hyvä hankinta tämäkin on, mutta nyt vaan tuntuu siltä, että pitäs saada läskipyörä ja vaikkapa kilowatin moottori, .... ja peräkärry ja.... No sitten pitäisi olla isompiAh akku...

        Nuo kommenttisi kertoi riittävästi mainostamastasi firmasta.
        Ennen ostopäätöstä kannattaa katsoa tuoltakin.
        Ehdottomasti!

        http://e-spin.fi/


    • re555

      Mulla oli hyvä spessun pyörä, johon tutkin em asiaa. Päädyin kuitenkin uusiin spessu vadoihin, myös vaimolle. Maksoi aivan p..keleesti, mutta näin vain tein. Saitko tuosta mitään infoa, et varmaankan...

      • Peräaukko-suomikaksneljä

        Oliko orgasmin paikka? Suomi24 keskustelut on siitä kivoja, että kaiken maailman runk... käsityöläiset saa purkaa siellä traumojaan. Kuten mm. nimim. re555.


    • soiko
      • DIY_pyörä_EI_kannata

        Kiitos blogilinkistä! Fatbike eli sähköpyörän sähköistys maksoi hänellä 2000€. Sen päälle mm. nastarenkaat 100€/kpl, tavarateline lokasuojat 150€...
        USEITA kertoja polkupyörä seissyt huollossa eli ainakin AUTOON verrattuna aivan helkutin epäluotettava peli. Mitenkäs kun TAKUU loppuu ja alkaa huollolle tulee pirusti hintaa?
        Mitenkähän mahtais skootteri tai SÄHKÖskootteri toimia talvella, saako nastarenkaat ja onko luotettavampi kuin sähköpyörä-ROMU?
        http://efatbike.blogspot.fi/


      • ROMU_PYÖRÄ

        Maksoi ihan saatanasti ja joutuu koko ajan huoltaa pyörää.
        http://efatbike.blogspot.fi/2018/02/pyoran-tuunausta.html
        Lokarit ja tarakka kevensi kukkaroa kaiken kaikkiaan hieman alle 150e.
        Akun suojuskin on kuvassa paikallaan ja mielenkiinnolla odotan miten sen käyttö vaikuttaa akun kestoon pakkasilla.
        Fatbike shopista lokarit ja tarakan tilasin. Ihan ok kamaa näyttäs olevan. Tosin mukana tulleet kiinnitysruuvit eivät omaan pyörääni oikeen istuneet niin ne piti kaivaa omista varastoista. Mukana ei myöskään tule mitään asennusohjeita, että vähän pitää omata kykyä päätellä itse. Takalokarissa ei myöskään ollut reikää mutterin kiinnittämiseksi ylemmästä kohdasta joten siihen PORASIN ITSE sopivan reijän. Muuten lokari ei olisi käytännössä toiminut hyvin.
        Pyörä tuli KORJAUKSESTA eilen minulle ja pidetään peukkuja, että mitään ei nyt hetkeen HAJOAISI. Onhan tämä talvi kova pala niin ihmisille kuin pyörillekkin.

        (Noo tavallisella autolla ajaa talvella helposti 10.000km ilman että hajoaa tai tarvii huoltaa MITÄÄN, lasinpesunestettä vaan lisää ja! ! ! !)


      • Aja_Autolla_LOPUT
        ROMU_PYÖRÄ kirjoitti:

        Maksoi ihan saatanasti ja joutuu koko ajan huoltaa pyörää.
        http://efatbike.blogspot.fi/2018/02/pyoran-tuunausta.html
        Lokarit ja tarakka kevensi kukkaroa kaiken kaikkiaan hieman alle 150e.
        Akun suojuskin on kuvassa paikallaan ja mielenkiinnolla odotan miten sen käyttö vaikuttaa akun kestoon pakkasilla.
        Fatbike shopista lokarit ja tarakan tilasin. Ihan ok kamaa näyttäs olevan. Tosin mukana tulleet kiinnitysruuvit eivät omaan pyörääni oikeen istuneet niin ne piti kaivaa omista varastoista. Mukana ei myöskään tule mitään asennusohjeita, että vähän pitää omata kykyä päätellä itse. Takalokarissa ei myöskään ollut reikää mutterin kiinnittämiseksi ylemmästä kohdasta joten siihen PORASIN ITSE sopivan reijän. Muuten lokari ei olisi käytännössä toiminut hyvin.
        Pyörä tuli KORJAUKSESTA eilen minulle ja pidetään peukkuja, että mitään ei nyt hetkeen HAJOAISI. Onhan tämä talvi kova pala niin ihmisille kuin pyörillekkin.

        (Noo tavallisella autolla ajaa talvella helposti 10.000km ilman että hajoaa tai tarvii huoltaa MITÄÄN, lasinpesunestettä vaan lisää ja! ! ! !)

        http://efatbike.blogspot.fi/2018/02/surkea-alkuvuosi-2018.html
        Vuosi lähti käyntiin varsin nihkeästi, kun fatlady sippas. Todennäköisesti RIKKI on pyörän sähkömoottorin controlleri eli moottorissa kiinni oleva jonniinlainen ohjainyksikkö. Onneksi on takuu, mutta jo pelkkää varaosaa ollaan nyt odoteltu yli 2 VIIKKOA. Fatlady on jo lähetetty Keravalle hoitoa saamaan, mutta ei aita kuin odotelle. Appiukon AUTO on haettu lainaan ja sitä on omittu nyt jo kolmatta viikkoa. Toivotaan sähkikselle pikaista paranemista ja palataan asiaan, kunhan kaunokainen on taas kunnossa ja kotosalla.


      • Läskipyörä_huijaus
        Aja_Autolla_LOPUT kirjoitti:

        http://efatbike.blogspot.fi/2018/02/surkea-alkuvuosi-2018.html
        Vuosi lähti käyntiin varsin nihkeästi, kun fatlady sippas. Todennäköisesti RIKKI on pyörän sähkömoottorin controlleri eli moottorissa kiinni oleva jonniinlainen ohjainyksikkö. Onneksi on takuu, mutta jo pelkkää varaosaa ollaan nyt odoteltu yli 2 VIIKKOA. Fatlady on jo lähetetty Keravalle hoitoa saamaan, mutta ei aita kuin odotelle. Appiukon AUTO on haettu lainaan ja sitä on omittu nyt jo kolmatta viikkoa. Toivotaan sähkikselle pikaista paranemista ja palataan asiaan, kunhan kaunokainen on taas kunnossa ja kotosalla.

        http://efatbike.blogspot.fi/
        Jos ostaa fatbike eli läskipyörä ja sähköistää 1000W moottorilla (sähköistys maksoi blogin kirjoittajalle noin 2000€, sen päälle itse pyörän hinta ), joutuu koko ajan huoltamaan, aina jotain rikki ja pyörä seisoo viikkoja huollossa.
        Eli se on vihoviimeinen vaihtoehto.


      • Anonyymi
        DIY_pyörä_EI_kannata kirjoitti:

        Kiitos blogilinkistä! Fatbike eli sähköpyörän sähköistys maksoi hänellä 2000€. Sen päälle mm. nastarenkaat 100€/kpl, tavarateline lokasuojat 150€...
        USEITA kertoja polkupyörä seissyt huollossa eli ainakin AUTOON verrattuna aivan helkutin epäluotettava peli. Mitenkäs kun TAKUU loppuu ja alkaa huollolle tulee pirusti hintaa?
        Mitenkähän mahtais skootteri tai SÄHKÖskootteri toimia talvella, saako nastarenkaat ja onko luotettavampi kuin sähköpyörä-ROMU?
        http://efatbike.blogspot.fi/

        Tesloja ja t8 ostavat pönkittäbät jottai. Iha lihasvoimallaki pääsee ja 2000e tojolla


    • ApujaOleHyvä

      Tuolla plogistilla oli akun heilumisongelma. Olisin jättänyt korjausvinkin sinne, mutten viitsinyt rekisteröityä. Laitan vinkin tähän, jos joku vaikka haluaa vinkata vinkistä.

      Heiluvan runkoakun tukeminen:
      Laita satulaputkeen akun pään kohdalle nippusiteillä kiinni jotain pehmeää kumia esim. 8mm. Kun akku painetaan kiinni telineeseensä sen pää törmää ja painuu hieman tähän nihkeään kumiin ja pysy siten paikallaan. Akun asema (sijainti, paikka) pitää sitten vielä hienosäätää sopivaksi, eli löysää akkutelineen ruuvit ja siirrä telinettä tarpeen mukaan eteen tai taakse.

      • Huono_akkumalli

        Perusvika on tuo akkumalli, joka on suunniteltu huonosti ja siksi heiluu.
        Kannattaa ottaa vähän korkeampi malli, jota esim. Greencycle myy. Se pysyy tukevasti heilumatta ihan omassa telineessään ilman mitään vippaskonsteja. Niinkuin pitääkin.


    • pilipaliviritys

      Jos siel on jotain muovisia höpöhöpörattaita, niin kannattaa unohtaa. Rattaiden pitää olla ehtaa metallia, niin voi olla järkevästi käyttötunteja. Muovipaska kuluu käytössä nopeasti loppuun.

    • ApujaOleHyvä

      Mitenkä akun isompi korkeus sitä tukevoittaisi. Ja aika samanlaisilta kyllä näyttävät kaikki tarvike-runkoakut.

      Joustavasta kiinnityksestä luulisi kyllä olevan hyötyäkin, jos esim. kaatuessa tai kolarissa akku kolahtaa johonkin.

      Varmistushihna estäisi akkua kokonaan putoamasta jos varsinainen kiinnitys pettää.

      Voisi noissa olla lisätukena esim. vaaka- tai pystyputkeen kiinnitetty haarukka, jonka väliin akku jää.

      • Huono_akkumalli

        Ei se ole se korkeus, vaan siinä korkeammassa mallissa (josku sitä on jaossain nimitetty dolphin-malliksi, mutta helpoimmin sen siis öytää greencyclen sivuilta) on enemmän otepintaa itse akun ja akun telineen välillä.
        Tuo joustavuus on höpöä, kolahtaessa se heiluva hajoaa ihan yhtä helposti. Heiluva on vain yksinkertaisesti huono, piste. Kai nyt monen sadan euron osa pitää olla niin suunniteltu, ettei vaadi mitään omia virityksiä.


    • ApujaOleHyvä

      Jousto tapahtuu akkutelineen pohjassa keskellä siinä kohdassa jossa se on kosketuksissa pyörän runkoputkeen.

      Akkutelineen pohja on vissin yleensä tasainen eikä mitenkään muotoiltu runkoputken päälle. Vielä kun runkoputken kiinnityskierrereiät ovat koholla, on kosketuspinta-ala varmaan jotain 0,5 neliösenttiä.

      Jotta tasapohjainen teline voisi olla tukeva pitäisi alimman kiinnityslevyn olla jotain 6mm paksua alumiinia.

      Ei nuo minunkaan mielestä ole päteviä. Ehkei ole helppoa suunnitella universaalia telinettä.

      • Huono_akkumalli

        Tuosa korkeammassa mallissa telineen pohja ei ole tasainen, vaan sisäänpäin pyöristetty vastaamaan pyöreää runkoputkea. Lisäksi runkoputken kiinnitysreikien kohdalla on korotusta, joten ei jää siitä kohtaa kanittamaan.
        Ei se sen vaikeampaa ole se suunnittelu. :)
        Eikä siis heilu, tiedän kun itsellä on ollut tuollainen useamman sadan jokilometrin verran.

        Toki asennettaessa kannattaa laittaa locktiteä varmistamaan ettei pultit löysty ja tarvittaessa vaihtaa ne pidempiin, jos aluperäiset on kovin lyhyitä.


    • ApujaOleHyvä

      En ole tosin kuullut että keneltäkään olisi telineen kiinnitys hajonnut. Omalla kohdalla on samanlainen kokemus kuin plogistilla, eli pienen heilumisen takia ruuvit löystyivät.

    • ApujaOleHyvä

      Itsellä on kehumaltasi Greencycleltä viime vuonna ostettu akku. Kiinnitystelineen pohjassa ei ole mitään runkoputkea vastaavaa koveraa muotoilua ja ainut kontaktikohta omassa pyöreä teräsputkiasennuksessa on kaksi kohollaan olevaa juomapullotelinekierrereikää.

      Akun liike on noin 10mm kun sitä painaa reippaasti yläreunasta sivulle. On mielestäni loppujen lopuksi riitävän tukevan tuntuinen kun sitä itse kokeilee ja samalla pohtii asiaa.

      Entistä vahvemmin olen sitä mieltä, että jousto on hyödyllinen ominaisuus, "akku taipuu ja sitten runko ottaa iskun vastaan". Mieluummin uusii telineen 30e kuin akun 700e.

    • Sähkölläsotkija

      Jos sinulla on hyvä ja laadukas pyörä niin ehdottomasti sen sähköistäminen kannattaa. Minulla on ollut tuollainen 250 wattinen sarja pyörässä jo viime syksystä. Vaihtoehtoina oli ostaa valmis sähköpyörä tai sitten tämä sarja. Ostin sitten tämän kun muuan tuttava hankkinut tavalliseen, muistaakseni Tunturi miestenpyörään sähköt ja kehui sitä kovin.
      Minä tilasin omani eri paikasta ja jotenkin tuntuu, ettei tämä ole ihan yhtä tehokas kuin kaverin moottori.
      Vaimokin haluaa nyt sähkösarjan omaan pyöräänsä. Tilaan samanlaisen kuin kaverilla ja asennan sen omaan pyörääni. Siirrän nykyisen sähköistykseni vaimon pyörään. Vaimo on n. 25 % minua kevyempi, joten ihan varmasti tuokin pienitehoisempi kiidättää häntä ihan kivasti.

      • Sähkölläsotkija

        Niin, sellainen vielä tuli, että kannattaa ottaa tarakka-akku, vähintään 12-15 Ah.


      • 29Trek500w

        Täällä on Greencyclen akku jäykkäperä Trekissä ja kiinni on pysynyt, mitä kyllä itsekin ihmettelen. Vanteen ja pinnat on saanut kertaalleen uusia, mutta itse moottori ja akku kestävät kyllä melkoista juurakko/kivikko rääkkiä.


    • Parempi_varastaa

      Akku on kallis. Halvinta on varastaa akku.

      • AkullaPäinNäköä

        Et sitten tiedä hommasta taas paskaakaan - ääliö. Ne akut ovat lukittavia eli varastaminen ei onnistu, eikä kannata edes yrittää. Jos koetat irrottaa sen väkisin niin se voi räjähtää silmille. Se olisi tietysti kaltaisellesi nerolle oiva opetus. Et tarvitseisi sen jälkeen akkua, etkä edes fillaria.


      • gdfgdgdfg

        Lukon voi rikkoa.
        Oletko paniikissa?? HAHA.


    • Fgui

      Moni ei luultavasti tiedä, että ottamalla sähköpyörään vakuutuksen, sillä saa ajaa pelkän moottorin voimalla itse polkematta.

      Tehdasvalmiilla sähköpyörillä tämä ei tietääkseni useimmiten ole mahdollista, sillä niistä puuttuu monasti kaasuvipu.

      Jälkiasennussähköistyssarjavehkeissä sen sijaan taitaa kaasuvipu olla melkein aina vakiona, joten tässäpä yksi seikka joka voisi puoltaa tee-itse-pyörän valintaa.

      60-100€ vuosimaksu ei ole kovin paha hinta, kun voi huristella sähkiksellä kuin mopedilla konsanaan ja etuna mopoon verrattuna halvan vakuutuksen lisäksi se, että kaikki kevyen liikenteen väylät ovat käytettävissä, nopeusraja tietysti on vain 25kmh.

      En kylläkään tiedä kestävätkö nämä tavalliset 250W vehkeet jatkuvaa raskasta kuormitusta. Varmin valinta tällaiseen käyttöön lienee 1000W, (joka kylläkin vaatii vakuutuksen, polki tai ei).

      Jos jollain on kokemusta kaasuvipuajeluista, olisi mukava kuulla miten vehkeet ovat pelanneet.

      • Anonyymi

        Kaasuvipuajelu on varsin kevyttä ja mukavaa. Juurikin näin: "kun voi huristella sähkiksellä kuin mopedilla konsanaan".


    • Santeripanteri1Kw

      Kaasuvivut ovat pikkasen perseestä sillä niillä ei normi pyöräilyssä tee yhtään mitään. Tärkeämpää on tehon löytyminen painettaessa pedalia alaspäin, eli jerkkua on silloin riittävästi. 250W lussut kestää jopa sitä raskasta kuormitusta koska eivät tehottomuutensa puolesta kuole mihinkään. Kilowatin mosalla alkaa vasta löytyä sitä tehostusta mutta ei sen ihmeempää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1545
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1374
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1277
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1156
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe