Miten tuloton 18v opsikelija saa asunnon?

tietämätönopiskelija

Otsikko kertoo kaiken. Olen täysi-ikäinen ja tarvitsen asunnon, koska kotona asuminen ei natsaa ja haluaisin muuttaa omilleni. Opiskelen lukiossa, saan opintotukea ja toimeentulotukea. En ole koskaa ennen hakenut asuntoa, joten tämä on minulle kaikki uutta. Minulla ei ole työpaikkaa enkä saanut kesäduuniakaan, joten en saa tuloja ainakaan työssä käymisestä. Toimeentulotukea saan 360e/kk ja syys-toukokuun välillä saan opintotukea, mikä miinustetaan toimeentulotuesta. Voiko kela auttaa jotenkin asunnon etsimisessä? Ja entä sitten kun löydän asunnon, kelan kautta tai itse, miten maksan vuokran? Maksaako kela sitten asumistukea minulle?

5

1509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tabou

      Tuloton 18v. ei oikein voi muuttaa asumaan muualle. Niin se vaan on. Ensin hoidetaan itselle työpaikka, tai aletaan nostaa opintolainaa (vai oletko luottotiedoton?) ja eletään sillä lainalla.
      Kela ei auta asunnon etsinnässä, ei kuulu heille. Ota yhteys kunnan sosiaalitoimeen. Tai yritä vaikka itse, niin moni muukin on tehnyt.
      Asumistukea voi saada maksimissaan 80% kohtuuhintaisen asunnon vuokrasta, ei siis ikinä koko vuokraa. Hyvin harvoin tuo 80% toteutuu.
      Sinuna lukisin Kelan sivuja aiheesta hiukan kauemmin.
      http://www.kela.fi/
      https://www.martat.fi/marttakoulu/omaankotiin/

    • 87564

      Asuntoa voi hakea erilaisilta säätiöiltä tai yksityisiltä. Opiskelijoille on yleensä omat kämppänsä, samoin monissa kaupungeissa on nuorisoasuntoja. Kaupungilla sitten taas on ihan "yleisiä" vuokra-asuntoja, joita voidaan vuokrata käytännössä kenelle vain. Yksityisten ilmoituksia löydät vaikka vuokraovi.com:sta tai tori.fi:stä. Oman kaupunkisi nettisivulta voit katsoa, mitä siellä kerrotaan asumisasioista. Et kerro, missä kaupungissa (tai kunnassa) asut, joten sen tarkemmin ei voi ehdotella erilaisia paikkoja asunnon etsintään.

      Onhan sinulla varaa maksaa takuuvuokra? Siihen voi varautua, että lähes jokainen vuokranantaja, yksityinen tai säätiö, vaatii jonkunlaisen takuuvuokran, joka on maksettava jo ennen/heti vuokrasuhteen alkaessa.

    • elätiksi_ryhtyminen

      Kotona asuminen ei natsaa kuten ei natsaa työntekokaan, mutta asunto olisi kiva saada. Silleen, että joku muu sen maksaa.

    • 87358357

      Kannattaa ottaa ensiksi selville, onko paikkakunnallasi opiskelija-asuntoja, joita lukiolaiset voivat hakea. Jos säätiöillä ei ole, kuntakin saattaa sijoittaa opiskelijoita.

    • opiskelija.myös

      No ei kela kyllä asunnon hakemisessa auta. :D Hae opiskelija-asuntoon nyt ensin, todennäköisesti soluasuntoa tarjoavat. Niissä ainakin halpa vuokra, tai sitten kaupungilta voit hakea yksiötä. Netistä löytyy hakulomakkeet.

      Asuinpaikkakuntaasi et mainitse, mutta yksiöihin ainakin pääkaupunkiseudulla kova tunku eikä niitä opiskelija-asuntoina juuri olekaan ainakaan Helsingissä. Sopivan asunnon löydyttyä haet vaan asumistukea Kelalta opintotuen lisäksi. Tuki menee usein suoraan suoraan vuokranantajalle, ja maksat loput itse, tai kohdallasi ilmeisesti sossu tms..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1635
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1275
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1190
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1112
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1106
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1049
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1001
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      942
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      917
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      10
      788
    Aihe