Jhwh ja Jeesus

Etsijä123

Onko Jeesus Vanhan Testamentin Jahve? Milloin on kyseessä Isä, milloin Poika? Jeesus itse sanoi "Minä olen" kuulustelussa Uudessa Testamentissa ja kun näin oli, häntä syytettiin jumalanpilkasta juutalaisten näkökannasta aiheellisesti.

Tästä on muualla keskustelua, että mikä on kristillinen käsitys?

27

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikaiveikkaisin

      Onhan Jeesukseen tämäkin ajatus liitetty. Nähtävästi omasta mielestään ei kuitenkaan ollut.

      Joh. 8:54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse kirkastan kunniaani, se kunnia ei ole minkään arvoinen. Mutta minun kunniani kirkastaa Isä, hän, jota te sanotte omaksi Jumalaksenne.

      • Etsijä123

        Mutta entä ne muut kohdat UT:ssa ja Raamatun kokonaisuus? Onko tämä vain liitetty vai kristikunnan yhteinen käsitys?


      • Etsijä123

        Isä todisti Pojasta että Hän on Poika. Jeesuksen oma todistus ei riittänyt. Silti Jeesus itse todisti olevansa "Minä Olen"


      • eeeeeeeewwwwwwwwwww
        Etsijä123 kirjoitti:

        Isä todisti Pojasta että Hän on Poika. Jeesuksen oma todistus ei riittänyt. Silti Jeesus itse todisti olevansa "Minä Olen"

        Koko lause kuuluu minä olen messias mutta kun ei ollut edes sitä vaan homma jäi kesken .Toivottavasti toinen tulemus selvittää kaiken muuten koko tarina saa nolon lopun.


    • " Tuo minun poikani kaukaa ja minun tyttäreni hamasta maan äärestä...... "

      Tää on niin ihana kun Jumala muistaa myös tyttäret.

    • Jeesus on ikuisessa nyt-hetkessä sekä Isä, että Poika, mutta ajassa hän ilmeni vain Poikana.

      • Aikamoista puppua. On vain yksi Jumala, ja Jeesus Nasaretilainen Hänen poikansa. Jeesus oli pelkkä ihminen, sillä erotuksella että oli syntynyt Jumalasta ja suoritti messiaana Jumalan tahdon täydellisesti maan päällä. Jeesus oli täydellisesti alistettu Jumalalle.

        Kysymyksiä tälle aloittajalle joita voit pohtia:

        Ketä Jeesus rukoili jos olisi ollut itse Isä?
        Miksi Jeesus sanoi Isän olevan Häntä suurempi?
        Kenen oikealle puolelle Jeesus kohosi taivaaseen, itsensä?

        Ja aivan viimeiseksi pieni fakta ja yhteenveto; On vain yksi Jumala (tämän kaikki allekirjoittavat?), joten miksi krsitinusko on vuosisatoja korottanut Jeesus Nasaretilaisen, tämän Jumalan valitseman profeetan, ihmisen (messiaan toki, sitä hän oli) Jumalan rinnalle?

        Jeesus ei ollut Jumala vaan ihminen. Ihminen joka ristikuolemallaan voitti synnin


      • Etsijä123

        Tuo on aika hyvä ja syvällinen tuo nyt-hetki!


      • JukkaMurdocc kirjoitti:

        Aikamoista puppua. On vain yksi Jumala, ja Jeesus Nasaretilainen Hänen poikansa. Jeesus oli pelkkä ihminen, sillä erotuksella että oli syntynyt Jumalasta ja suoritti messiaana Jumalan tahdon täydellisesti maan päällä. Jeesus oli täydellisesti alistettu Jumalalle.

        Kysymyksiä tälle aloittajalle joita voit pohtia:

        Ketä Jeesus rukoili jos olisi ollut itse Isä?
        Miksi Jeesus sanoi Isän olevan Häntä suurempi?
        Kenen oikealle puolelle Jeesus kohosi taivaaseen, itsensä?

        Ja aivan viimeiseksi pieni fakta ja yhteenveto; On vain yksi Jumala (tämän kaikki allekirjoittavat?), joten miksi krsitinusko on vuosisatoja korottanut Jeesus Nasaretilaisen, tämän Jumalan valitseman profeetan, ihmisen (messiaan toki, sitä hän oli) Jumalan rinnalle?

        Jeesus ei ollut Jumala vaan ihminen. Ihminen joka ristikuolemallaan voitti synnin

        Huomaa, että Vanhassa Testamentissa esiintyi Isä, myöhemmin Poika ja vasta kun Jeesus nousi
        kuolleista lähetettiin Pyhä Henki. Eivät siis samaan aikaan. Ajassa "joko-tai", mutta ajattomuudessa "sekä-että".


      • jokotaisekäettä
        inti kirjoitti:

        Huomaa, että Vanhassa Testamentissa esiintyi Isä, myöhemmin Poika ja vasta kun Jeesus nousi
        kuolleista lähetettiin Pyhä Henki. Eivät siis samaan aikaan. Ajassa "joko-tai", mutta ajattomuudessa "sekä-että".

        Jumala ilmoitetaan kuitenkin Isänä, jolla on Poika, ja muitakin poikia. Ei oikein vaikuta siltä, että olisivat ajattomia tai sekä-että.


    • Etsijä123

      Joo, mut mikäs nyt on kristikunnan käsitys siitä asiasta että onko Jeesus joskus Vanhan Testamentin Jahve. Herra.

      • Pääasiassa on minun tietääkseni, mutta onko tuon järjestelmän lausuma asiasta totuuden mukainen onkin toinen asia


      • Etsijä123
        JukkaMurdocc kirjoitti:

        Pääasiassa on minun tietääkseni, mutta onko tuon järjestelmän lausuma asiasta totuuden mukainen onkin toinen asia

        Eihän siitä ole epäselvyyttä että on Isä ja on Poika, että voivat istua vierekkäin. Halusin vaan tietää että onko raamatullista että Jeesus on Jahve. Ilmeisesti ainakin joskus. Eli että se on raamatullista.


      • jeesuserikuinjumala
        Etsijä123 kirjoitti:

        Eihän siitä ole epäselvyyttä että on Isä ja on Poika, että voivat istua vierekkäin. Halusin vaan tietää että onko raamatullista että Jeesus on Jahve. Ilmeisesti ainakin joskus. Eli että se on raamatullista.

        Kannattaa huomata, että esim. Room. 8:34 sanoo Jeesuksen istuvan JUMALAN oikealla puolella, ei Isän. Mikäli Jumala ymmärretään kolmiyhteiseksi, em. kohtahan esittäisi Jeesuksen kolmiyhteisen Jumalan ulkopuolisena olentona, mikä olisi ristiriidassa sen kanssa, että Jeesus/Poika on yksi kolmiyhteisen Jumalan persoonista. Jos sen sijaan pidetään yksin Isää Jumalana, Jeesus voi istua Jumalan tai Isän rinnalla, kummin vain, eikä ristiriitaa synny.

        Jeesukseen tosin sovelletaan joitakin Vanhan testamentin kohtia, jotka alunperin koskivat Jahvea.


      • Etsijä123
        jeesuserikuinjumala kirjoitti:

        Kannattaa huomata, että esim. Room. 8:34 sanoo Jeesuksen istuvan JUMALAN oikealla puolella, ei Isän. Mikäli Jumala ymmärretään kolmiyhteiseksi, em. kohtahan esittäisi Jeesuksen kolmiyhteisen Jumalan ulkopuolisena olentona, mikä olisi ristiriidassa sen kanssa, että Jeesus/Poika on yksi kolmiyhteisen Jumalan persoonista. Jos sen sijaan pidetään yksin Isää Jumalana, Jeesus voi istua Jumalan tai Isän rinnalla, kummin vain, eikä ristiriitaa synny.

        Jeesukseen tosin sovelletaan joitakin Vanhan testamentin kohtia, jotka alunperin koskivat Jahvea.

        Jeesushan on yksi siitä kolmiyhteydestä jolloin hän olisi siinä istuessaan kahdessa paikassa. Perin kummallinen ajatus.

        Loogista on että on kaksi henkilöä, persoonaa, jotka istuvat vierekkäin. Ongelmaksi tulee vaan sitten se yksijumalisuus. Liian helppo ratkaisu että Jeesus ei olekaan Jumala.

        Jeesus on Jumala. Tämä on selvää. Nyt on kysymys tarkoittaako tämä myös sitä, että nimenomaan Hän oli VTn Herra?

        Varmaan asia on niin, että jos ymmärtäisimme asian niin ei siinä mitään ristiriitaa olisi, siinä että siinä istuu kaksi ja molemmat on Jumalia mutta on vaan yksi Jumala. Jos on vaan yksi Isä-Jumala ja yksi Jumalan Poika?


      • jeesuserikuinjumala
        Etsijä123 kirjoitti:

        Jeesushan on yksi siitä kolmiyhteydestä jolloin hän olisi siinä istuessaan kahdessa paikassa. Perin kummallinen ajatus.

        Loogista on että on kaksi henkilöä, persoonaa, jotka istuvat vierekkäin. Ongelmaksi tulee vaan sitten se yksijumalisuus. Liian helppo ratkaisu että Jeesus ei olekaan Jumala.

        Jeesus on Jumala. Tämä on selvää. Nyt on kysymys tarkoittaako tämä myös sitä, että nimenomaan Hän oli VTn Herra?

        Varmaan asia on niin, että jos ymmärtäisimme asian niin ei siinä mitään ristiriitaa olisi, siinä että siinä istuu kaksi ja molemmat on Jumalia mutta on vaan yksi Jumala. Jos on vaan yksi Isä-Jumala ja yksi Jumalan Poika?

        "Jeesushan on yksi siitä kolmiyhteydestä jolloin hän olisi siinä istuessaan kahdessa paikassa. Perin kummallinen ajatus."

        Kolminaisuusoppi tuottaa kaikenlaista muutakin kummallista.

        "Loogista on että on kaksi henkilöä, persoonaa, jotka istuvat vierekkäin."

        Loogista olisi kyllä, mutta tuossa ei puhuta kahdesta persoonasta, Isästä ja Pojasta, tai Isästä ja Jeesuksesta. Siinä puhutaan Jeesuksesta ja Jumalasta. "Jumala" ei ole yksi kolmiyhteisen Jumalan persoonista. Jeesus istuu siis - kolminaisuusopillisesti ajatellen - itsensä ulkopuolella.

        "Liian helppo ratkaisu että Jeesus ei olekaan Jumala."

        Ei se liian helppo ole, vaan jopa ihan selvästi sanottu. Jeesus itse sanoi Isää ainoaksi tosi Jumalaksi (Joh. 17:3). Hankalaa on korkeintaan se, ettei jumala ole erisnimi, ja tämä aiheuttaa toisinaan sekaannusta.


    • 12___13

      Myös Paavali sanoo "minä ole". Siksi en vetäisi liian suuria johtopäätöksiä noista kahdesta sanasta.

      • Etsijä123

        Jeesus sano sen sillä tavoin ja sellaisessa tilanteessa että ylipappi ajatteli sitä jumalanpilkaksi kun tuohan sanoo olevansa juuri se VTn Herra. Sehän on ihan hullua ja vieläkin siis monet kristittyinä itseään pitävät ajattelevat ettei pidä paikkaansa. Mutta toiset taas ajattelevat että niin se on.

        Siis yksinkertaisesti asia sitten on niin ettei yksimielisyyttä ole.


      • 12___13
        Etsijä123 kirjoitti:

        Jeesus sano sen sillä tavoin ja sellaisessa tilanteessa että ylipappi ajatteli sitä jumalanpilkaksi kun tuohan sanoo olevansa juuri se VTn Herra. Sehän on ihan hullua ja vieläkin siis monet kristittyinä itseään pitävät ajattelevat ettei pidä paikkaansa. Mutta toiset taas ajattelevat että niin se on.

        Siis yksinkertaisesti asia sitten on niin ettei yksimielisyyttä ole.

        Toisaalta, ylipapit nimenomaan halusivat tappaa Jeesuksen ja etsivät mitä tahansa tekosyytä siihen. Ei kannata eksyä ylipappien puheista.


      • ristiriitaisuuksia
        Etsijä123 kirjoitti:

        Jeesus sano sen sillä tavoin ja sellaisessa tilanteessa että ylipappi ajatteli sitä jumalanpilkaksi kun tuohan sanoo olevansa juuri se VTn Herra. Sehän on ihan hullua ja vieläkin siis monet kristittyinä itseään pitävät ajattelevat ettei pidä paikkaansa. Mutta toiset taas ajattelevat että niin se on.

        Siis yksinkertaisesti asia sitten on niin ettei yksimielisyyttä ole.

        Raamattu on jossain määrin ristiriitainen tämänkin asian suhteen, mikä on täysin ymmärrettävääkin, kun sitä ovat kirjoittaneet useat ihmiset pitkän ajan kuluessa toisistaan tietämättä.

        Jeesuksen Jumaluutta tukevat kohdat ovat kuitenkin määrällisesti pahasti alakynnessä sitä vastaan oleviin raamatunkohtiin nähden. Mikään ei sinänsä estä "lukitsemasta" näitä Jeesuksen Jumaluutta tukevia kohtia ja sovittamasta kaikkea muuta niiden ympärille, mutta itse ainakaan en pidä sellaista raamatunlukutapaa rehellisenä. Raamatunkirjoittajat yleisesti ottaen eivät ole pitäneet Jeesusta Jumalana. Kirkkokin on joutunut muotoilemaan kolminaisuusopin uskontunnustuksissa, kun sille ei Raamatusta ole riittävää tukea löytynyt.


    • jeesuseiolejumala

      Jeesusta sanotaan Jumalan Pojaksi ja Jumalan kuvaksi. Kukaan ei voi olla itsensä poika, eikä itsensä kuva. Jeesus siis ei ole Jumala.

      Jeesusta sanotaan myös luomakunnan esikoiseksi. Esikoinen on ensimmäinen monien joukossa, vanhin sisaruksista. Luomakunnan esikoinen tarkoittaa Jumalan ensimmäistä luomusta.

    • Näkiä

      Joh.1
      1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
      2.Hän oli alussa Jumalan tykönä.
      3Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
      4.Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
      5.Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.
      Jeesus oli ensin sana ja Hän tuli lihaksi tullessaan maailmaan. Meitä pelastamaan.
      Niinkuin yksi on sanonut Jumala sai ajatuksen jostakin asiasta.
      Ja Jeesus Rakasti ehdotusta ja Pyhä Henki pani asian toimeen eli teki.

      • Joh 1. On yksi niistä kohdista, joissa Jeesusta sanotaan Jumalaksi, Luoja-Jumalaksi.

        Toinen kohta on se missä Hän sanoo että kun on nähnyt hänet, on nähnyt Isän. Silloin Hän tarkoittanee itseään myös juuri Luojan, Isänä siinä mielessä ainakin.

        Kolmas kohta on kun Hän vastaa ylipapille: "Minä olen". Sen voi tulkita ihan selväksi vastaukseski, että Minä Olen JHWH. Luukkaan evankeliumissa se on selvästi, varsinkin englantilaisessa käännöksessä. Muissa se on eri tavalla.

        Mahtaako muutkaan Jeesuksen ja muiden luonnehdinnat Hänestä mitenkään olla vastaväitteitä näihin kolmeen vaan ehkä ilmentävät muita puolia Hänestä.

        Ja alkuseurakunta ajatteli Jeesuksen Jumalaksi, "Jeesus on Herra!" ja näin kolminaisuusoppikin.

        Oli miten oli, asia tuli sikäli selväksi että osa kristityistä ajattelee Jeesuksen VT:n Jahveksi Isä-Jumalan ohella, osa ei ajattele. Tästä asiasta ei varsinaista yksimielisyyttä ole, ja kaikkihan olemme aina ajatelleet Isän ja Pojan eri henkilöiksi ja Isän korkeammaksi ja näin myös on, oli sitten VT:n Jumala aina Isä tai ei, eli joskus Poika myös.


    • Jeesus arameksi EE-_SHO, eli Esau.

    • Ellen White, tunnettu kristillinen kirjailija: "Alussa Kristus laski maan perustukset" (Rakkaudella Isältä, Gummerrus 2000, s. 11). "Palava pensas, jossa Kristus ilmestyi Moosekselle, ilmaisi Jumalan" (s. 13).

      Whiten mukaan Jeesus oli Luoja Isän ohella ja VT:n Jumala. Hän antaa siitä myös viitteitä, mm Ps. 65:7, 95:5).

      Mutta tämä ei siis ole kaikkien kristittyjen käsitys, on tässä kuitenkin väitetty.

    • Gredo

      Jesaja kertoo luvussa 6 kuinka hän näki Herran kirkkauden valtaistuimen, kun hänet kutsuttiin profeetan tehtävään. Johanneksen evankeliumin luvussa 12 viitataan tähän tapahtumaan ja annetaan ymmärtää että Herra valtaistuimella oli Jeesus.

      • yhteinenkirkkaus

        Jesaja tuskin Jeesusta tarkoitti, vaikka Johanneksen evankeliumin kirjoittaja näin tulkitsisikin. Toisaalta voidaan ajatella, että Isän ja Pojan kirkkaus on samaa, yhteistä, vaikka he ovatkin eri olentoja. Tässä on jotain samaa kuin Jeesuksen sanoissa "joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän", joista myöskään ei pidä vetää sitä johtopäätöstä, että Jeesus olisi Isä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      341
      3841
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1709
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      1473
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe