Esimies, sukupuolineutraali korvikesana?

sukup.neutraali.utopia

YLE:llä juttua tästä sanasta:
http://yle.fi/uutiset/3-9620525?origin=rss

Mitenkäs olisi wanhanajan sana "mestari" esimies sanan korvikkeeksi? Englanniksihan eikös "superior" ole esimiestä vastaava sana joka voisi kääntyä mestariksi? Olen itse ollut työelämässä 90-luvulta lähtien ja yhden kerran kuullut erään wanhanliiton tavarantoimittajan kysyneen että missäs täällä on mestari, olin ensin että täh mutta sitten hokasin että herra haikailee esimiestä.
Tai miten olisi sana "ohjaaja"?

Tai ylipäätään, miksi edes pitäisi pyrkiä tuohon "sukupuolineutraaliin" maailmaan? Kuitenkin on biologinen fakta että naiset ja miehet OVAT erilaisia, siitä ei pääse mihinkään.

Olen itse mies ja minusta vaikuttaa että pääasiassa vain naiset pyrkivät tuohon sukupuolineutraaliin utopiaan, en ymmärrä miksi. Suomen kielessähän ei ole esimerkiksi "hän" sanassa sukupuolierottelua kuten Englannin "he" ja "she".
Vai pyrkivätkö siihen edes naiset vai pelkästään feministit jotka eivät ole naisia eikä miehiä vaan friikkejä...

20

319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täysi.kymppi

      Kymppi. Kympin esimies olisi sitten vaikkapa 11.

    • helpotushuokaus

      Minusta on kuitenkin lohduttavaa, että ehditään surra tuollaista. Ei meillä ihan huonosti mene.

    • MestaritLavalle

      Poikkean hieman aloittajan ideasta. Olen huomannut, kun harmaatakin tässä on jo kertynyt, ettei suomen kielessä ole enää kunnollista puhuttelusanaa vanhempia henkilöitä kohtaan. "Sä", "bro" tai "nestori" ei oikein ole sellainen.

      Ranskassa kuulee "Madam", "Monsieur" joka paikassa ja olen itsekin tottunut niitä viljelemään Ranskassa.

      Japanissa kunnioitusta osoittavat liitteet kuuluvat jokapäiväiseen keskusteluun ystävienkin kesken. Ne liitetään henkilön nimeen yleensä -san päätteellä. Matti-san, Maija-san. Sukupuolineutraalisti! Vanhemmalle henkilölle, kuten opettajalle mutta vieraallekin henkilölle, saatetaan sanoa kunnioittavasti "sensee" (sananmukaisesti "opettaja, mestari").

      Olen itsekin saanut kuulla tämän kohteliaisuuden kumarruksen kera Helsingissä japanilaiselta nuorehkolta turistilta, jolle olin neuvonut tien bussiasemalle, "arigatou gozaimashita, sensee!"

      Nyt aletaan päästä aiheeseen. Miten olisi, jos vanhemmasta henkilöstä, jolle haluttaisiin osoittaa kohteliaisuutta ja ehkä vähän kunnioitustakin, alettaisiin käyttää, termin merkitystä hieman laajentaen kohti aasialaisia kohteliaita kulttuureja, vanhaa hyvää suomenkielen puhuttelusanaa "Mestari"... ;)

      Ajatelkaa nuoret, aloite on teillä. Ikää karttuu... ;)

      • sukup.neutraali.utopia

        Ilmeisesti "seniori" ei kelpaa myöskään? Hmm... sana mestari ainakin itselle toisi mieleen jonkin alan kokeneen taitajan työelämässä mutta tietysti vanhempi väki on kokenut elämää yleensäkin enemmän.
        Onkos kauemmin täällä olleen väen mielestä pojittelu ja tytöttely asiallinen puhuttelutapa nuorempia kohtaan vai vähättelyä? No, nuorempana sen tavallaan ymmärsi mutta että vielä yli nelikymppisenä kuulee pojittelua...


      • loukattu.syvästi
        sukup.neutraali.utopia kirjoitti:

        Ilmeisesti "seniori" ei kelpaa myöskään? Hmm... sana mestari ainakin itselle toisi mieleen jonkin alan kokeneen taitajan työelämässä mutta tietysti vanhempi väki on kokenut elämää yleensäkin enemmän.
        Onkos kauemmin täällä olleen väen mielestä pojittelu ja tytöttely asiallinen puhuttelutapa nuorempia kohtaan vai vähättelyä? No, nuorempana sen tavallaan ymmärsi mutta että vielä yli nelikymppisenä kuulee pojittelua...

        Pojittelusta ja tytöttelystä suivaantuvilla on päässään vikaa. Jos henkilö on selvästi nuorempi ja sukupuolikin suurinpiirtein selvillä, niin pojaksi tai tytöksi kutsuminen on aivan hyvä tapa. Enemmän minua ihmetyttää median tapa kutsua alle 18 vuotiaita tyttöjä usein naisiksi. Jostain syystä saman ikäluokan pojat ovat toimittajienkin mielestä poikia. Olisiko asialla sitten tyttötoimittajat, mene ja tiedä.


      • Teitittely

        Eikös ikäihmisiä ja muita korkeammassa arvossa olevia kuulu teititellä, siis ei näin (Oletko menossa kotiin?) vaan näin (Oletteko te menossa teille kotia?).


    • Näitä_mietintöjä

      Sukupuolineutraalin ylemmän hierarkiatason ammattinimikkeen saa helposti liittämällä perus-ammattinimikkeeseen tuon etuliitteen esi-. Vaikkapa nahkurinverstaan nahkureita voisi aivan omasta sukupuolestaan riippumatta paimentaa esinahkuri.

      Savolaisille esimies on tunnetusti piällysmies. Sana ei ole sukupuolineutraali kuten ei esimieskään. Koska piällysmies voi niin työelämässä kuin heteroparin sänkykamarin puolellakin olla yhtä hyvin nainen, kutsuttakoon häntä vaikka piällyshenkilöksi.

      No, kaikkihan me emme ole heteroita. Erään miesparin luona vieraileva ystävä ihmetteli makuuhuoneesta löytyvän pesäpallomailan tarkoitusta. Sillä kuulemma suoritettiin ns. hutunkeitto. Sellaisellahan on perinteisesti otettu selvää, kumpi pelaa ensimmäisen sisä- ja kumpi ulkovuoron!

      • Josef_Josef

    • Orjapiiskuri.

    • Herrashenkilö

      Montakohan miestyövuotta feministeiltä onkaan kulunut siihen, että on ruopattu kielestämme esiin kaikki sukupuoleen viittaavat termit jotta niitä voi paheksua?

    • lopettajaajopelleily

      Sukupuolineutraalius onnyt lähtenyt pahasti lapasesta. Luottamusmies on esimerkiksi ollut vuosikymmeniä luottamusmies, oli se mies tai nainen. Samoin palomies, lakimies, varusmies, puhemies ym. Ketään ei ole haitannut. Nyt yhtäkkiä pitäisi muuttaa termit ja tittelit sukupuolineutraaleiksi, ettei kukaan vaan pahoita mieltään. Naurettavaa pelleilyä ja ihme touhua.

      On täysin yhdentekevää onko jokin tittelit sukupuolineutraaleja vai ei, koska titteleillä on hyvin vähän tekemistä sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumisen kanssa.

      • dippadaadappadii

        Jossakin lehdessä joku fiksu toimittaja kysyi, mitenkähän Aamulehti alkaa kutsua maatalon emäntää ja isäntää. Aika näyttää.


    • Noinkohan

      Miten olis nilkki?

    • EsiAkkaSittenPesbo

      Pomo? Vai rimmaako liikaa "homon" kanssa?

    • EdustavaPäällinen

      Päällyshenkilö, päällinen.

      Vrt. tyyny / tyynynpäällinen. Päällinen hoitaa tyynyn puolesta tärkeää edustustehtävää ja on siksi koristeellisempi kuin pelkkä tyyny, jossa on vain pehmeää möhnää sisällä.

      Päällinen, joka on satsannut ulkonäköönsä, hymyilee vieraille raikkaana ja värikkäänä. Tyynyä, joka yleensä tuppaa olemaan muodottomaksi levinnyt, pitää möyhiä kaksin käsin, jotta siitä saisi edes jotenkin edustuskelpoisen (pierunhajut pois).

      Päällinen viittaa myös siihen, kuka työpaikalla käyttää päätä, kuka räpylöitä.

    • ertycv

      esi-ihminen

    • Joukkueenohtaja78

      "Esimies, sukupuolineutraali korvikesana?"

      Armeijassa on kautta aikain - yllätys, yllätys - tultu toimeen ilman esimiestä tms : Ei ole ryhmänesimiestä, joukkueen esimiestä, komppanianesimiestä, pataljoonanesimiestä, ..., eikä armeijan esimiestä, vaan on korpraali, alikersantti, ..., kapteeni, eversti, kenraali jne.
      tai sitten ryhmäänjohtaja, joukkueenjohtaja jne eli yleisesti osastonjohtaja, kuten perunankuorintaosatonjohtaha, siisvousosaston johtaje jne.

      Toisin sanoen: Armeijasta mallia:
      1. Esimies. taakse poistu.
      2. Osastonjohtaja, eteen mars.

    • Anonyymi

      Esihenkilö ei vaan oikein toimi.
      Intiaaneista oli taannoin neutraali termi "punanahka" . Jos nuo yhdistäis tulis neutraali eli ESINAHKA olkoon esimiehen korvike jatkossa.

      • Anonyymi

        Tai ihan vain yksinkertaisesti ’pomo’, mikä on jo muutenkin käytössä.


      • Anonyymi

        Mikähän naisille on niin vaikeaa ettei tittelissä voisi olla sanaa "mies"? Joku itsetuntokysymys?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4274
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1799
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe